PDA

View Full Version : A8 D2 brandstofpomp problemen, alternatieven??


Mad_Uwe
18-04-2017, 18:10
Tijdje niets gepost maar zo nu en dan nog wel topics gelezen hier.

Na vier maanden stilstand wordt het tijd om of te repareren of de A8 naar de sloop te brengen. Hopelijk is er hier wat technische kennis voor wat opties en alternatieven. Eigenlijk ontbreekt me de tijd en ook mijn monteur heeft zich na zich verdiept te hebben in de materie gewoon te weinig tijd. Ik zit dus een beetje vast aangezien de reparatie kosten met nieuwe delen de waarde van de auto aardig benadert...

Het gaat om deze A8: https://photos.google.com/photo/AF1QipNJgOLPKNZWDoXbbC8J7wXsHW0CFLYgcCSlbW3z

De pomp constructie van de A8 D2 is belachelijk complex met een plastic unit die er voor zorgt dat de pomp uit beide delen van de tank benzine kan aanzuigen. Hoe het precies werkt weet ik nog niet helemaal, er zit bv. een vlotter in dus ik vermoed dat die regelt dat eerst het ene deel leeg gepompt wordt en dan het andere deel. Wat het niet gemakkelijk maakt qua concept is dat de pomp hoog in de tank zit en dat de twee "zakken" verschillen qua inhoud. Er zijn zoveel auto's met een cardan dus waarom dit zo moeilijk moet...

Het begin: Er zijn veel A8-en van dit type die stranden wanneer de tank half tot driekwart leeg is. Dit komt omdat er een vacuum lek is ontstaan in het aanzuig traject naar het linker deel van de tank. Op te lossen door nieuwe afdichtringen, pomp huis reparatie of een een nieuw pomp huis met pomp a 1000,- Echter, mijn A8 houdt er ook gerust mee op als de tank helemaal vol is. Een nieuwe losse pomp heb ik al evenals een gebruikt pomp huis in dubieuze staat. Het bestaande pomphuis heb ik nog niet los, dit zit met een plastic ring vast op 70nm en dan weet je het wel...niet los te krijgen. Ik ben bang dat als de boel los is het een kansloze missie is gezien alle rubbertjes, veertjes, pieletjes en palletjes....

Info: http://www.audizine.com/forum/showthread.php/462764-Audi-A8-D2-fuel-pump-repair-mystery-solved!!

https://cimg8.ibsrv.net/gimg/www.audiworld.com-vbulletin/500x596/picture_php_pictureid_150824_263ebcb7334cf7f9522d9b0a701c7a32f4ca46cd.jpg

https://cimg0.ibsrv.net/gimg/www.audiworld.com-vbulletin/576x432/picture_php_pictureid_150506_ef08b6394dbd60309a54c3b80eade5d8b2030837.jpg

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Dus iemand die bekend is met het probleem en een oplossing heeft/weet die betaalbaar is. Of iemand die een alternatief heeft, en ervaring heeft met b.v. het gebruik van een Walbro pomp o.i.d.

225bam
28-04-2017, 07:00
man o man wat een ding!
misschien een stomme vraag maar heb je eerst gekeken of de pomp ook continue blijft draaien.. misschien is het pompje zelf kapot??
of zuigt hij gewoon niet aan?

Mad_Uwe
28-04-2017, 17:35
Inmiddels rijdt de A8 weer voortreffelijk! Idd bleek de pomp gewoon niet fris meer. Draaide nog wel maar gewoon te weinig opbrengst vermoedelijk. Na het monteren van de nieuwe hoefde ik alleen maar naar het contactslot te wijzen zowat en de motor sloeg al aan!

vissered
03-05-2017, 18:27
yup bekend probleem
had die van mij ook (2.8 v6 quattro 2000)