Log in

View Full Version : GTI mk1 1983


DJFD6
24-04-2017, 08:43
Wat de gek er voor wil geven?
http://www.autotrader.nl/klassieker/volkswagen-golf/1983/waalwijk/7yewm/volkswagen-golf-gti/?zoekopdracht=volkswagen&trefwoord=GTI

Koppelmeister
24-04-2017, 14:15
Lex is de weg kwijt :screwy:
die staat er over 25 jaar nog met zo'n domme vraagprijs :shake:

NielsDub
24-04-2017, 20:43
Ziet er mooi uit, op die knippers in de spatschermen na (Italiaanse uitvoering). Dat vind ik zo'n afbreuk doen. Om m correct te maken ff de achterwisser omhoog zetten, da's een kleine moeite. En de prijs, tja.... 't is wat Golf 1 GTI betreft inmiddels echt wat de gek ervoor geeft / over heeft. Voor de helft (12,5k) zou die denk ik wel weggaan, maar dat vind ik persoonlijk nog veel teveel.

oettinger_18
24-04-2017, 21:17
Heeft ook kleurverschil in de deur zitten?!

NielsDub
24-04-2017, 22:33
Dat meende ik ook te zien, weet inmiddels wel uit ervaring dat foto's niet alles zeggen. Zeker als t object in kwestie bijna 35 jaar oud is. Dan lijkt t heel wat op de plaatjes, maar wanneer je er dan naast staat is t me toch een frikandel...

Der Typ Siebzehn
25-04-2017, 11:25
pssst; deze hier, 24 en een half duizend pleuros https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/golf-1-gti-pirelli/641367569-216-6273

Lex is de weg kwijt :screwy:
die staat er over 25 jaar nog met zo'n domme vraagprijs :shake:

is toch zijn probleem !

NielsDub
25-04-2017, 12:45
pssst; deze hier, 24 en een half duizend pleuros https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/golf-1-gti-pirelli/641367569-216-6273

Jaaaaaaaaaaa, mooie PiGo !!! :wuv:

Theowob
25-04-2017, 12:51
Jaaaaaaaaaaa, mooie PiGo !!! :wuv:


Zeker een mooie Golf :thumbup:

heinz74
30-04-2017, 18:03
Lex zal de komende jaren nog wel even met het GTItje blijven zitten denk ik
althans voor die centen..
mocht je echt gek genoeg zijn en zoveel centen te besteden hebben..loop dan lekker een deur verder
ok het interieur is netjes..ware het niet dat de bestuurdersstoel al op de terugweg is..het strakke is eraf zeg maar..
de linker deur zit niet lekker..en ga zo maar door..typisch zo een die ik vroeger kocht met het idee van 'even overspuiten en doorverkopen'..dan ging ik zoiets strippen en dan kwam ik links en rechts toch ellende tegen wat ik niet zag toen de ramen erin zaten de spatbordverbreders erop en zo
het is gewoon een goede gebruikte 83er GTI..
voor dat geld koop je zeker een nette gerestaureerde ..misschien nogwel een ori NL met het 'K' nummer.
en dan praat ik niet eens over wat er in Duitsland nog te vinden is..
doe mij maar een in nieuwstaat verkerende Helios blauwe of Kupferbraun..en voor die centen is het geen enkel manco als er een 1,8t onder de kap zit..
of 15 inch Pirelli velgen..

nee Lex ..het is een VOLKSWAGEN golf..geen De Tomaso Golf ,of Shelby Daytona Golf..
niet jezelf rijk rekenen met iets wat je in Italie geschept hebt voor 2400 euro's..omdat AutoWeek classics een keer een 76er heeft laten zien en daaraan meteen een prijskaartje en ditto status heeft gehangen..
dat wilt niet zeggen dat een 83er ook zo zeldzaam/schaars/onbereikbaar is..het is niet eens dezelfde auto..

Der Typ Siebzehn
02-05-2017, 10:36
met deze 10K pleuros sparen (https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1161530993-golf-1-gti-1981-rood.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618&utm_campaign=socialbuttons&utm_medium=social&utm_source=whatsapp&utm_content=app_android)

Okay, tis geen 1800 maar wel een originele hollander, ding heb ik btw de afgelopen jaren al eens vaker voorbij zien komen onder deze rubriek.

Alleen jammer van de dakantenne en de velgen.

Rinus66
02-05-2017, 14:53
met deze 10K pleuros sparen (https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1161530993-golf-1-gti-1981-rood.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618&utm_campaign=socialbuttons&utm_medium=social&utm_source=whatsapp&utm_content=app_android)

Okay, tis geen 1800 maar wel een originele hollander, ding heb ik btw de afgelopen jaren al eens vaker voorbij zien komen onder deze rubriek.

Alleen jammer van de dakantenne en de velgen.

Antenne vind ik niet echt storend en wielen zijn zo gewisseld. Wel jammer dat ze hem niet wit gelaten hebben.

NielsDub
02-05-2017, 20:02
Idd, dat vind ik echt een 'no-go' en begrijpen doe ik dat ook niet. Zet er dan Heliosblau of zo op, maar dan nog... :shake:

silbergti
05-05-2017, 15:32
Ik zie regelmatig (fors) commentaar op de vraagprijzen van de GTI 1.
Vraag me wel eens af wat dan prijzen waarvoor ze wel vlot van eigenaar wisselen?
Denk dat je wel goed moet kijken in hoeverre auto's vergelijkbaar zijn;
Dus een indeling in categorieën lijkt me handig;

-originele in ongerestaureerde matig/redelijke staat
-originele ongerestaureerde exemplaren, in goede /uitstekende staat

-gerestaureerde in matig/redelijke staat; restaureren is meer opknappen..
-gerestaureerde in goede/nieuwstaat

Mijn voorkeur gaat in ieder geval uit naar een ongerestaureerde auto die technisch ok is.

yal
05-05-2017, 17:37
Mijn ervaring is dat de beste auto die je kunt kopen altijd goedkoper is dan een restauratie project.

Mijn golf 2 gti 16v KR is een originele auto maar na 30 jaar bleek de motor gewoon toe aan revisie net als de versnellingsbak ook al was er niet veel mee gereden (aantoonbaar).

De taxateur vond een krasje hier en daar in de originele eerste lak waardevoller dan de auto over te spuiten , niet overspuiten werd mij op het hart gedrukt. Een auto in de originele lak is ook altijd veel duurder :eek:

Tussen de 15 en 20k(daarboven is teveel) is heel veel geld voor een knappe mk1 GTI maar knap er zelf maar eens 1 op. Alles dat je niet zelf kunt kost een vermogen en alles wat je zelf kan kost heel veel tijd/geld om te vinden en netjes te krijgen.

Ik heb een mk1 gti en mk2 gti en vooral de tijd en daarna het geld dat daar in gaat zitten is schrikbarend...

Dus commentaar op hoge vraagprijzen is soms in mijn optiek niet rechtvaardig , wel als het een frikandel betreft :thumbup:

Grt yal

silbergti
05-05-2017, 18:04
Een gerestaureerde auto heeft natuurlijk wat minder charme dan eentje in originele staat. Maar soms sta je op het punt dat je wel moet restaureren omdat de koets bijv te krokant wordt(is). Een paar gebruikerssporen storen mij niet. Toch zie je op meetings vaak dat show en shine exemplaren de meeste andacht trekken. Originele exemplaren krijgen vaak minder blikken is mijn ervaring. En dikke wielen, verlaging en grote stortkokers trekken de aandacht..

skywalker38
05-05-2017, 21:05
Gerestaureerd/niet geresteureerd het maakt mij geen ruk uit,hetzelfde gelul in de Porsche scene met "matching numbers" waar ik me kapot aan erger is dat de prijzen voor een doodnormale Golf 1 gewoon zijn overtrokkenen dat vind ik overigens met de andere automerken in het algemeen ook zo,iedereen denkt tegenwoordig goud in handen te hebben en de jackpot te vangen,technoclassica was daar een goed voorbeeld van 20.000 voor een G60 in matige staat,ik hoop dat deze bubble heel snel barst en de prijzen drastisch zakken,bepaalde autoprogrammas op tv en bepaalde magazines creëeren deze gekte

Koppelmeister
06-05-2017, 07:15
Gerestaureerd/niet geresteureerd het maakt mij geen ruk uit,hetzelfde gelul in de Porsche scene met "matching numbers" waar ik me kapot aan erger is dat de prijzen voor een doodnormale Golf 1 gewoon zijn overtrokkenen dat vind ik overigens met de andere automerken in het algemeen ook zo,iedereen denkt tegenwoordig goud in handen te hebben en de jackpot te vangen,technoclassica was daar een goed voorbeeld van 20.000 voor een G60 in matige staat,ik hoop dat deze bubble heel snel barst en de prijzen drastisch zakken,bepaalde autoprogrammas op tv en bepaalde magazines creëeren deze gekte
Precies!! niks aan toe te voegen :thumbup:

silbergti
07-05-2017, 10:52
Skywalker; je vindt ze te duur en dat is je goed recht uiteraard. En je hebt een groot voordeel; je hoeft ze niet te kopen.
Maar of een auto zijn geld waard is bepaalt de koper, verder niemand. En speculanten heb je nu eenmaal, dat blijft zo.
Maar verhalen dat je voor een knappe GTI 1 ook een m3 kunt kopen van een paar jaar oud snijden heb ik niets aan. Iemand die een oude villa zoekt zal ook niet in een hypermodern pandje gaan wonen. Ieder z'n ding dus.

skywalker38
07-05-2017, 22:47
Ze zijn gewoon te duur dat is gewoon een feit,men plakt er gewoon een bedrag aan in de hoop een gek te vinden die erin trap,het is gewoon een sneeuwbaleffect
Ik heb op beurzen zoveel mensen gesproken die de bedragen belachelijk vinden,we hebben ook gemerkt dat op technoclassica minder is verkocht dan de voorgaande jaren
Er zijn gewoon zeer veel mensen die teveel geld hebben en het in auto's investeren,ipv in stenen of op de bank te laten staan,wat nu als dat straks veranderd?,en iedereen massaal deze auto's weer op de markt aanbieden.
Ik hoop ook echt dat deze trend zeer snel tot een eind zal komen

DutchWilco
08-05-2017, 10:55
Ik persoonlijk denk dat dit eindeloze discussies zullen gaan blijven.

Een auto perfect restaureren is duur en een nette GTI vinden met weinig km, schadevrij, geen roest etc is bijna onmogelijk waardoor de vraagprijs hoger zal zijn.

Veel auto's werden over-gerestaureerd en dat is nu uit de mode gelukkig :)

Deze markt zal zeker een keer ophouden en zeker nu er zo veel milieuplannen op tafel liggen waardoor het steeds moeilijker zal worden om met de auto's als deze te kunnen gaan rijden.

Ik zou alleen graag zien dat deze auto's weer wat beter betaalbaar zullen worden zodat deze weer betaalbaar zal zijn voor de echte liefhebber ipv bij een verzamelaar of handelaar te staan. Hiermee bedoel ik dat een Golf GTI betaalbaar zou moeten zijn voor de doelgroep waar deze ooit voor bedoeld is toen deze nieuw verkocht werd. Je hebt tegenwoordig Porsche geld nodig om een nette mk1 GTI te kunnen kopen en dat zou ik graag anders zien. Het restaureren zou niet uit kunnen, maar dat zou voor een liefhebber niet uitmaken daar waar een verzamelaar of handelaar anders over denkt :)

Der Typ Siebzehn
09-05-2017, 09:25
Maar of een auto zijn geld waard is bepaalt de koper verder niemand.

That says it all.

Ik meen bij sommige hier in deze eindeloze discussie over hoge vraagprijzen voor Golfjes 1 GTI nogal wat frustratie te proeven, wellicht hebben deze personen vroeger net als ik er een gehad (?) en hebben net als ik spijt ervan deze te hebben weggedaan (?) maar willen dat niet direct toegeven maar via een omweg; steeds maar weer miepen; janken over (vermeende? ) veel te hoge vraagprijzen.....

Jullie hebben net als ik en nog vele anderen die fout gemaakt; deal with it !

NielsDub
09-05-2017, 09:51
Precies, en omdat restaureren niet uit kan worden nu deels gerestaureerde auto's aangeboden voor top prijzen. Zelfde zie je bij Porsches en ook andere merken. Bij een 72-er ölklappe 911 kan een goeie resto misschien nog wel uit, maar anders...?? Vers lakje eroverheen, interieur schoonmaken en door naar de volgende. Feitelijk wordt je gewoon genaaid. Maar je kan ook zeggen dat men kennelijk genaaid wil worden, want de vraag bepaalt mede de prijs en met een (spaar)rentestand van tegen de 0% gaan mensen hun toevlucht zoeken in andere zaken. De handel speelt daar natuurlijk op in, daar is het handel voor. Is op zich niks mis mee, maar het is ook niet zo dat alles goud is (of blijft) omdat er Porsche op staat of dat het >25 jaar oud is of zo. Of een beige Golf in basis uitvoering met een hele lage km stand en historie erbij. De auto van opa zeg maar... Vrij uniek is dat wel ja. Maar moet dat € 16k rechtvaardigen? Die bubbel mag van mij wel ook heel snel knappen. Dan zullen veel liefhebbersauto's hopelijk weer wat betaalbaarder worden voor het gros van de liefhebbers. Hoewel ik ook wel realiseer dat de tijd dat je voor 3-4000 een aardige '83-er GTI kon vinden niet meer terug zal komen.

Edit: ja die fout heb ik 15 jaar terug ook gemaakt met m'n witte W65, daar durf ik best voor uit te komen hoor. (verkocht voor € 1800 :redface: ) Had ik toen het geld nodig? Nee. Waarom dan verkocht? Omdat ie altijd buiten stond en dat vond ik zonde. Achteraf bezien had ik natuurlijk een stalling moeten zoeken... Maar ja van achteren kijk je de koe in de kont hè. Dat schiet allemaal niet op. Ik kan er mee leven hoor, maar dat neemt niet weg dat ik er nog regelmatig flink de balen van kan hebben :D

NielsDub
09-05-2017, 10:10
Nog ff een edit: een maat van me zocht een leuke cabrio/roadster. Z3, Z4, MX5, TT, SLK, zoiets. Goh, zeg ik, een Honda S2000, dat vind ik nou gaaf. Dus ff om gezocht, maar daar wordt dus ook gewoon 20-30.000 voor gevraagd... Niet normaal...

skywalker38
09-05-2017, 17:53
Niels ,je hoeft je over mij geen zorgen te maken ik ben absoluut niet gefrustreerd en heb nooit van mijn leven een type 1 gehad,hoef ik ook niet
Wat ik onder de streep uitgeef aan mijn golfje had ik ook een Porsche voor kunnen kopen maar daar gaat het mij niet om,het gaat erom dat dit soort bedragen gewoon niet realistisch zijn,je kan je auto voor 100.000 laten restaureren maar wil niet zeggen dat je het er ook weer voor terug krijgt

NielsDub
09-05-2017, 21:14
maakte me geen zorgen hoor :thumbup:
ik word ook wel s voor gek verklaard met m'n turbokubus. Er zijn er ook bij die m goudklompje noemen :D

heinz74
13-05-2017, 06:24
tsja
goede discussie dit..
het is toch wel een feit dat wanneer de prijzen van dit soort auto's stijgen ze inderdaad onbereikbaar worden voor de eigenlijke doelgroep..(jan met de pet ,de thuishobbyist...'dat was mijn eerste auto toen')
alhoewel mijn 1ste 'echte'83er GTI van eerste eigenaar ,dealer onderhouden ,90.000km aantoonbaar ,gekocht in 1992 @ de dealer
nieuw gekocht was door een zelfstandig tandarts toen..voor diens vrouw..zelf reed meneer een Audi 100 5 cylinder
de beste man is nu met pensioen,en had toen al zeker niet te klagen..
wat ik wil zeggen ,de nieuwprijs in 83 van rond de 30.000 gulden was toen niet mals..
voor een ton kocht je toen een leuk rijtjeshuis..voor een halve ton meer een Premie A 2 onder 1 kap..
dat gaat je nu ook niet meer lukken,zelfs al was de hypotheekrente toen 12-13%
dat iets omdat het oud en schaarser word zal de waarde altijd toenemen ,enkel wanneer er een hype rondom ontstaat ,in de media ,op beurzen etc..
zijn er altijd mensen die daar op inspelen
al dan niet om er snel rijk van te proberen te worden..komt er nog bij ,dat in dit geval een Golf 1 GTI eigenlijk helemaal niet zo zeldzaam is..
goed ik zie er nooit meer 1 rijden hier,maar op beurzen shows en meetings stikt het ervan ,plus de onderdelen zijn weer volop te krijgen..dat was in 'mijn' tijd zonder internet en VW classicparts wel anders..
een gat in je regenboog stoeltjes?..niks stof bij de dealer of bekleder...brandstofpomp kapot of luchtweger?,veel succes op de sloop meneer..
daarom zijn ze iets gemakkelijker benaderbaar geworden..vergelijk het met de concurrentie uit die tijd en zie hoe groot het verschil is..
wanneer zie je een Opel C Kadett coupe GTE?,Ford Escort RS2000?,Fiat Ritmo 130TC?,dat hoort allemaal in het zelfde rijtje thuis
echter zijn deze auto's niet iconisch gemaakt door de pers en Nico Aaldering (just to name one)
terwijl ze nog zeldzamer zijn..
dat is zo ooit al gelopen met een Mini ,Fiat 500,Kever noem maar op..hoe meer je een auto in de spotlight zet ,hoe meer 'fans'hij krijgt...ook 'fans'die de prijs op drijven..
als er dan met minimale middelen en makkelijk verkrijgbare onderdelen iets leuks van gemaakt kan worden..zit je als 'liefhebber' al goed..
prijs erop van 5 cijfers ,een keer wegzetten op een beurs waar veel ribbroeken en Gant truien rondlopen en het is geregeld

Der Typ Siebzehn
13-05-2017, 09:47
wie had het *kuch* over GTI's ? klik (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/volkswagen-originaler-golf-1-aus-1978-restauriert-chemnitz/243809406.html?action=vipReco)

Dit gaat ook mij te ver :rolleyes:

Der Typ Siebzehn
13-05-2017, 09:53
En hier (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/volkswagen-golf-1-gti-ez-83-goslar/243838672.html?action=vipReco) maar weer eens een GTI; in matige toestand voor 12500 pleuros.

NielsDub
13-05-2017, 12:34
Nice, met 16V antennegat in de dakplaat, nog meer gaten onder de Zender spoiler en last but not least een heel groot gat met daarin een Halfords dakje. Oh en nog een setje skirts aan de dorpels. Zo stonden ze 20 jaar (! :eek: ) terug rijendik op Baarlo. Deze lijkt een jaar of 15 terug in de schuur te zijn gezet. Waarde toen, € 2.5000 ? En nu? Zeker geen 12.500 wat mij betreft, deze valt onder de categorie goudzoekers. Voor dat geld zou ik nu liever een redelijke R32 zoeken, daar wat geld insteken en bewaren.

BlackbullTDI
15-05-2017, 20:42
ik vraag me weleens af wie er nou echt weleens een dikke prijs betaald heeft,,of ook heeft gekregen voor een golf 1 of 2 ?
iemand ervaring?

ik ken persoonlijk niemand dus ik geloof zodoende ook niet in deze sprookjes

turbojo2
16-05-2017, 21:53
That says it all.

Ik meen bij sommige hier in deze eindeloze discussie over hoge vraagprijzen voor Golfjes 1 GTI nogal wat frustratie te proeven, wellicht hebben deze personen vroeger net als ik er een gehad (?) en hebben net als ik spijt ervan deze te hebben weggedaan (?) maar willen dat niet direct toegeven maar via een omweg; steeds maar weer miepen; janken over (vermeende? ) veel te hoge vraagprijzen.....

Jullie hebben net als ik en nog vele anderen die fout gemaakt; deal with it !

In 2006 heb ik een Porsche 993 Turbo gekocht voor 60.000. Hier heb ik 6 jaar in gereden en toen werd hij total lost gereden buiten mijn schuld. Van de verzekering heb ik 60.000 uitgekeerd gekregen en ik was zo blijf als een kind, die net een ijsje heeft gekregen, daarmee. Zes jaar rondrijden in een Porsche en dan je geld weer terug wie wil dat nou niet. Nu zijn we 5 jaar verder en gaat de vergelijkbare 993 die ik toen had voor 130.000 of meer. Zeker balen maar ik had hem toch al willen verkopen in die tijd , had het geld nodig voor mijn bedrijf. Ik heb ook wel een idee waarom alle oldtimer en youngtimers zo sterk in prijs zijn gestegen. De huizenprijzen stijgen de pan uit net zo als de aandelen en staatleningen. De spaarrente is ook nagenoeg 0, dus waar moet je je overtollige spaarcentjes heen dan? Een van de antwoorden is dan oldtimers. Van de 993 Turbo zijn er bijna 6400 gebouwd en er zullen er nu nog echt wel 6000 van "rondrijden" . Mijn total lost gereden 993 rijdt ook gewoon weer rond. Het is wat mij betreft wel een soort hype. Gedreven door onmogelijkheden om spaarcentjes op een andere manier rendalen te kunnen investeren. Vorig jaar was er een sportwagen/oldtimer -veiling in Italie en werden de minimum prijzen niet voor alle auto's gehaald, op dat moment worden een hoop mensen wakken en veroorzaakte dat een schok in de prijzen van deze auto's. Echter nu lijkt iedereen dat weer vergeten. Zolang Draghi doorgaat met 80.000.000.000 Euro's per maand uit het niets weet te creëren en in de Euro-economie blijft pompen zal er niet veel veranderen. Als je aan mij vraagd wat dan de prijzen zijn voor een roestvrije Gti in goede staat, dus stak in de lak, origineel interieur in goede staat, netjes onder de motorkap, dan zeg ik voor MJ '77 en '78 17.500-22.500 , voor een MJ '79 en '80 12.500-15.000, voor Mj '81 en '82 8.500-9.000 en dan MJ '83 10.000-11.500. Voor een compleet tot in nieuwstaat gerestaureerde auto met een compleet gereviseerde motor kun je hier wel 5000 bij optellen. Gelukkig heb ik en paar Golfjes in mijn bezit, geld voor een Porsche heb ik u even niet helaas. Maaaaaar mijn cabrio gli uit 1979 is toch wel een hele leuke auto om mee te rijden. Net zoveel vermogen als een gti en nog open rijden ook. Op zoek naar een Gli zou ik zeggen.

turbojo2
16-05-2017, 21:58
Voor 4000 heb je een leuke gli!!!!!!

Der Typ Siebzehn
17-05-2017, 19:34
Tja turbojo, ik zou willen dat jij de prijzen van Golfjes 1 GTI kon bepalen, dan werden ze voor iedereen weer wat toegankelijker.

Golfjes 1 Cabrio heb ik weinig tot niets mee; dus een GLI wordt 't hem niet.

Hier (https://www.autoscout24.nl/aanbod/-0e47ba31-42bb-4338-a9c7-a42c2d2aa252?id=312152285&from=www.autoscout24.nl) een 83er voor 17000 pleuros bij Hofman in Leek. Funny detail is dat die auto zoals de sticker op de achterruit toont "hier" in Aken nieuw verkocht is; die dealer bestaat btw allang niet meer.

turbojo2
17-05-2017, 20:41
Hele mooie gti. Alleen de prijs is net zeker 4000 te veel. Ben benieuwd waar Hofman hem voor ingekocht heeft. Aan de andere kant is het soms moeilijk om de marktprijzen te accepteren. Blijkbaar willen de eigenaren van een vergelijkbare gti hem NIET kwijt voor minder dan de vraagprijzen waar ze nu voor aangeboden worden. Kortom iedereen kan klagen en zeuren dat de prijzen te hoog liggen maar uiteindelijk zijn de prijzen op verkoopsites zoals Marktplaat, die zeer open en transparant zijn, toch de juiste indicatie voor de waarde van een auto. Al wil ik er wel bij zeggen dat er ook Gti's worden aangeboden op bijv. Mobile.de voor veeeel te hoge vraagprijzen en er al voor maanden en maanden opstaan. Maarja dat hou je altijd wel bij de minder gangbare auto's.

MelG60
17-05-2017, 21:36
Turbojo: nu ben ik geen Golf 1 GTI expert; waarom is een 81 of 82 GTI minder waard dan een 83 GTI (niet dat ik het erg vind)

NielsDub
18-05-2017, 13:18
Zie dit dan: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=240065412&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelDescription=gti&makeModelVariant1.modelId=14&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING Succes ermee :screwy:

Op Mobile.de is er onder de € 10.000 nauwelijks nog een fatsoenlijke G1 GTI te vinden. Voor de eerste de beste frikandel wordt 5k en soms meer gevraagd. Dat brengt bij mij weer de toch wel pijnlijke herinnering naar boven aan die zeldzame Oakgrüne Golf 1 GTI die een jaar of 3 geleden vlak voor mijn neus voor nog geen 5.000 werd weggekaapt...
In originele staat verkerende W65 Pirelli's worden trouwens nauwelijks aangeboden. Dat was een jaar geleden anders. En wat er nu staat is niet geheel correct uitgevoerd en met vraagprijzen van 20 of meer. 't Is een hele gekke markt geworden, met hele rare uitschieters soms. Dat maakt het wel lastig om te bepalen wat een auto nu echt 'waard' is. Het is wild west en letterlijk 'wat de gek er voor geeft'.

Van Limburg
18-05-2017, 14:28
Uitschieters zorgen voor stijgingen over de hele lijn.

yal
18-05-2017, 18:11
Tja turbojo, ik zou willen dat jij de prijzen van Golfjes 1 GTI kon bepalen, dan werden ze voor iedereen weer wat toegankelijker.

Golfjes 1 Cabrio heb ik weinig tot niets mee; dus een GLI wordt 't hem niet.

Hier (https://www.autoscout24.nl/aanbod/-0e47ba31-42bb-4338-a9c7-a42c2d2aa252?id=312152285&from=www.autoscout24.nl) een 83er voor 17000 pleuros bij Hofman in Leek. Funny detail is dat die auto zoals de sticker op de achterruit toont "hier" in Aken nieuw verkocht is; die dealer bestaat btw allang niet meer.

In Aken nieuw gekocht met mijlen teller?

Hoop geld voor die auto.

Grt Yal

Der Typ Siebzehn
18-05-2017, 20:25
In Aken nieuw gekocht met mijlen teller?


Scherp :thumbup:

Was me ook al opgevallen btw. Zoiets valt makkelijk te verwisselen; maar waarom zou men in godsjezusnaam een kilometerteller vervangen door een mijlenteller ?

turbojo2
18-05-2017, 21:00
Turbojo: nu ben ik geen Golf 1 GTI expert; waarom is een 81 of 82 GTI minder waard dan een 83 GTI (niet dat ik het erg vind)

Sinds dat de 1.6 EG motor is vervangen door de 1.8 DX motor is modeljaar 1983 veel gewilder dus duurder. Modeljaar 1981 en 1982 zijn altijd goedkoper geweest terwijl er eigenlijk veel minder van zijn geproduceerd. Ikzelf ben meer liefhebber van de 1600 motor dus zou zelf eerder een 81 of 82 er willen hebben.

NielsDub
19-05-2017, 09:17
Dat is idd gek eigenlijk. Als ik voor mezelf spreek, ik heb 'vroeger' een paar 83-ers gehad en dan kom je nu op een punt dat je weer zo'n auto wilt hebben. Wat wordt t dan: juist een model 83-er. Wat ook meespeelt en dat was destijds ook al het geval, is dat 83-ers over het algemeen beter geconserveerd zijn gebleven. Er vallen minder snel gaten in zeg maar. Dat is althans mijn ervaring. De GTI's die ik heb gehad hadden allemaal in vroeg stadium een anti roest behandeling gehad en dat was op wat latere leeftijd van de auto goed te merken.

turbojo2
19-05-2017, 15:07
Je hebt ook heeeeeele goedkope golfjes 1 gti. Alleen dan moet je wel geluk hebben. Vandaag was er een servicemonteur bij mij op het werk en die keek zijn ogen uit toen hij mijn golfjes in de schuur zag staan. Hij vertelde mij dat hij afgelopen jaar zijn dondergroen metallic golf 1.6 gti uit 1982 heeft verkocht waar hij 10 jaar in had gereden en die zeker ook 10 jaar bij zijn ouders in de schuur had gestaan om ooit op te knappen. Nadat zijn broer het huis van zijn ouders had overgenomen moet de gti toch echt het veld ruimen. Hij heeft hem verkocht voor, ja schrik niet, 50 euro!!!!!. Ik zeg "wat 50 euro. Dat is wel erg weinig" Ja ,ja dat vond hij zelf ook eigenlijk wel. Motor liep niet maar was wel los, interieur was ook in redelijke staat en roest was er ook niet veel. Er is dus iemand die vreselijk veel mazzel heeft gehad met deze aankoop. Het is dus een groene gti met een oranje motorkap. Kent iemand deze gti?

yal
19-05-2017, 17:40
De 1983'er GTI heeft modderkuipen en heeft een beste wax behandeling af fabriek gehad. Mijn Spaanse mk1 heeft denk ik nimmer pekel gezien.
Deze auto roest dan ook helemaal niet.

Zelfs de originele remleidingen , benzineleidingen etc. zijn helemaal roestvrij.
Onlangs de achteras rubbers vervangen , geen spatje roest op de chassis onder de steunen :thumbup:

Volgens mij zat er op mijn auto al 6 jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit.

Enige waar ik roest had was waar er gaten in de achterklep geboord waren voor spoilers :eek:

Ik heb ook een mk1 uit 1980 en 1981 gehad en die roesten flink in de achterste wielkasten en hoeken onder de achterbumper.
Ook waren bij die auto's de hoeken van de achterklep krokant.

Ik wens ooit een mk1 gti uit 1976 aan te schaffen , mijn eigen bouwjaar :D


Grt Yal

NielsDub
20-05-2017, 18:50
Als ik dat ook zou willen, dan zou de keuze beperkt blijven tot een swallowtail :D :D

heinz74
05-06-2017, 19:59
Tja turbojo, ik zou willen dat jij de prijzen van Golfjes 1 GTI kon bepalen, dan werden ze voor iedereen weer wat toegankelijker.

Golfjes 1 Cabrio heb ik weinig tot niets mee; dus een GLI wordt 't hem niet.

Hier (https://www.autoscout24.nl/aanbod/-0e47ba31-42bb-4338-a9c7-a42c2d2aa252?id=312152285&from=www.autoscout24.nl) een 83er voor 17000 pleuros bij Hofman in Leek. Funny detail is dat die auto zoals de sticker op de achterruit toont "hier" in Aken nieuw verkocht is; die dealer bestaat btw allang niet meer.

och jongens toch...
hier zijn zoveel dingen mis mee..echt verschrikkelijk voor die centen..
ik zal niet alles opnoemen maar ..om te beginnen..die zwart gebitacte dorpels ,hoe kom je er bij..
dat deed ik bij een Opel Rekord vroeger om door de APK te komen.
die tankdop.?..waar hebben ze die gevonden...inbraakschade op de bijrijders deurkruk..
zelfgesneden striping onderaan de deuren..
een oude en een nieuwe koplamp...geen striping onderaan de achterklep
ronde einddemper van een 1600 GTI..
de bevestigingsbouten van de veerpoten in de motorruimte gewoon mee wit gesausd
de mijlenteller uit een US cabrio..en noem maar op..
voor dat geld moet er toch wel echt een GTI staan in redelijk concoursstaat komende toestand..
dit is weer een goede basis geweest zonder al te veel roest..al heeft men misschien wijselijk geen foto gemaakt onder de achterbumper..
jammer dat ze hem dan zo klaarzetten om snel centen te pakken..
hier moeten een stel BBS RSen en schroefset onder ..dan is hij volgende week weg ,aan iemand met veel centen jedoch weinig besef..

Der Typ Siebzehn
07-06-2017, 15:16
@Heinz: ja, daar kloppen indd wel wat dingen niet aan.

Net deze (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/volkswagen-golf-1-ur-gti-1-6-1-hand-lueckenlos-vw-scheckheft/593937147-216-1124) ontdekt; 12 en een half duizend; voor een restauratieobject....

paulvanbrummel
07-06-2017, 21:29
@Heinz: ja, daar kloppen indd wel wat dingen niet aan.

Net deze (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/volkswagen-golf-1-ur-gti-1-6-1-hand-lueckenlos-vw-scheckheft/593937147-216-1124) ontdekt; 12 en een half duizend; voor een restauratieobject....
Belachelijk veel geld voor een GTI in deze staat. De auto staat niet voor niets al maanden te koop. De aanbieder heeft overigens nog een aantal GTI's te koop staan, 2 uit '79 en 2 uit '83. Die zijn er nog veel slechter aan toe.

The Skinnmeister
08-06-2017, 12:13
@Heinz: ja, daar kloppen indd wel wat dingen niet aan.

Net deze (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/volkswagen-golf-1-ur-gti-1-6-1-hand-lueckenlos-vw-scheckheft/593937147-216-1124) ontdekt; 12 en een half duizend; voor een restauratieobject....


Pfffff :eek:

turbojo2
08-06-2017, 22:04
Graag hoor ik verhalen van gelukshebbers die een oer golf gti voor een appel en een ei gekocht hebben. Helaas hoor ik ze niet. De prijzen waarvoor vroege gti's worden aangeboden vind ik ook te hoog en velen staan ook al lang te koop ( door de te hoge prijzen waarschijnlijk). Maarja ik zie ook geen vroege gti's te koop komen die net onder de prijs door duiken. De realitijd is denk toch dat we moeten wennen aan hogere prijzen voor zeldzamere auto's als een vroege golf gti. Latere mk 1 gti's liften daar op mee.

NielsDub
09-06-2017, 10:04
Dat klopt als een zwerende vinger. Helaas maar het is zo en zal ook niet veranderen. 12k voor een resto project neerleggen vind ik ook gekkenwerk, maar je hebt als verkoper maar 1 gek nodig hè, dat is ook de realiteit. En als t ding je niet in de weg staat, waarom zou je het dan niet vragen?

Ter vergelijk, weliswaar geen GTI, maar toch: zag net op FB een 76-er ori NL Golf 1.1 voorbij komen in viperngrün :wuv: Ook een flink resto project, maar zag er wel compleet uit. Vraagprijs iets meer dan 3k.

BlackbullTDI
20-06-2017, 21:13
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1175738694-volkswagen-golf-1-gti-1983-82kw-marsrood.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=1

lijkt me een fatsoenlijke prijs wat jullie?

paulvanbrummel
24-06-2017, 10:18
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1175738694-volkswagen-golf-1-gti-1983-82kw-marsrood.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=1

lijkt me een fatsoenlijke prijs wat jullie?

Ja, inderdaad. Overigens wel jammer dat de originele motor er niet inzit

Koppelmeister
24-06-2017, 16:10
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1175738694-volkswagen-golf-1-gti-1983-82kw-marsrood.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=1

lijkt me een fatsoenlijke prijs wat jullie?

Is mijn oude geweest echt een goed karretje alleen geen 8000+ waard vanwege roest op een paar plekken ;)

paulvanbrummel
25-06-2017, 09:54
Is mijn oude geweest echt een goed karretje alleen geen 8000+ waard vanwege roest op een paar plekken ;)
Welke plekken?

oettinger_18
27-06-2017, 08:03
En misschien heeft de huidige eigenaar de roest plekken opgelost?

Koppelmeister
29-06-2017, 17:02
En misschien heeft de huidige eigenaar de roest plekken opgelost?

Nee zeker niet zo aan de fotos te zien die ik vandaag onder ogen kreeg :shake:

Der Typ Siebzehn
02-07-2017, 13:58
Waar heeft die dan zo allemaal die roestplekken ?

Der Typ Siebzehn
07-07-2017, 18:14
https://veiling.catawiki.nl/kavels/12446437-volkswagen-golf-gti-1982?target_ab_goals=close_to_reserve_price_bid

heinz74
08-07-2017, 07:42
ja..dies mooi..en origineel lijkt gewoon op 1tje die in 85-86 bij de dealer tussen de 2 hands auto's in de showroom stond..
al zou er voor mij toch laswerk zijn...


die dakplaat MOET dicht!..vies putdeksel ,ookal is het er geen van de Kijkshop..weg dat ding..

Der Typ Siebzehn
08-07-2017, 08:07
Dakplaat is misschien niet zo mooi, maar hoort nou eenmaal bij de historie van deze auto.

Buiten dat lijkt het me sowieso beter deze te laten zitten. Al te vaak wordt maar laconiek een heel dak vanwege zoiets "ff" vervangen door een dak van een donorkas te plaatsen. Zoiets moet zéér goed voorbereid worden, een Golf 1 heeft tenslotte een zelfdragende carosserie.

Mk1driver
08-07-2017, 21:49
Volkswagen Golf 1.8 GTI 1982 Zwart
http://link.marktplaats.nl/m1181493236?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet


Dakkie dicht en klaar.

heinz74
09-07-2017, 10:10
Dakplaat is misschien niet zo mooi, maar hoort nou eenmaal bij de historie van deze auto.

Buiten dat lijkt het me sowieso beter deze te laten zitten. Al te vaak wordt maar laconiek een heel dak vanwege zoiets "ff" vervangen door een dak van een donorkas te plaatsen. Zoiets moet zéér goed voorbereid worden, een Golf 1 heeft tenslotte een zelfdragende carosserie.

Ik heb het ook niet over het dak eraf zagen..
As you might not know..ben ik zelf plaatwerker/spuiter..
In dit geval zou ik gewoon de dakplaat herstellen..door middel van een paneel in te lassen

Kan dat?..ja dat kan
Zie je dat niet dan?..nee dat zie je niet
Blijft dat mooi?..ja dat blijft mooi..
Moet er dan veel plamuur op?..nee dun laagje..de eigenlijke las word vertint en met een vijl op 95% strakte gezet..

Wel in acht houdend dat ik daar wel even zoet mee ben,dus om dat voor derden te doen is niet (echt) een optie
En ook op Youtube vind je geen how-to.. eigenlijk hoeft dan ook alleen maar de dakplaat gespoten te worden en de paravan..thats it
Onder de dakplaat de ballijn er teug inlijmen /lassen voor de stevigheid..want die is immers kapot gezaagd voor het zonnedak
Een nieuwe hemel erin en klaar is kees..

heinz74
09-07-2017, 10:14
Volkswagen Golf 1.8 GTI 1982 Zwart
http://link.marktplaats.nl/m1181493236?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet


Dakkie dicht en klaar.


hahaha..grappig..JD-38-SV is een broertje ervan geweest ,1 van mijn ex GTI's..1 van de eerste 1800's in Nederland..
daar is 1 '99 al een wasmachine en een stel broodroosters van gemaakt..man wat was die rot toen..

Der Typ Siebzehn
10-07-2017, 13:26
Ik heb het ook niet over het dak eraf zagen..
As you might not know..ben ik zelf plaatwerker/spuiter..
In dit geval zou ik gewoon de dakplaat herstellen..door middel van een paneel in te lassen

Oké; dat kon ik niet weten hé; dat je plaatwerker/spuiter bent. Maareh; paneel inlassen hoort zich goed aan.

Ik dacht dat je bedoelde het dak te vervangen door het dak van een donorkas; over zulke dingen had ik hier al eens in het verleden over gelezen.

Ook dat zal wel kunnen, maar het moet allemaal goed voorbereid zijn, maar het kwam hier in dit forum zo over dat dit wel "ff" zo wordt gedaan.

Zoals ook die Twingo ragtops waarvoor wel ff in het dak van 'n dichte mk1 wordt gezaagd, heb ik wel al eens vaker in het verleden hier gezien, laatste tijd eigenlijk niet meer; of het nu uit "de mode" is ?

heinz74
14-07-2017, 20:17
Oké; dat kon ik niet weten hé; dat je plaatwerker/spuiter bent. Maareh; paneel inlassen hoort zich goed aan.

Ik dacht dat je bedoelde het dak te vervangen door het dak van een donorkas; over zulke dingen had ik hier al eens in het verleden over gelezen.

Ook dat zal wel kunnen, maar het moet allemaal goed voorbereid zijn, maar het kwam hier in dit forum zo over dat dit wel "ff" zo wordt gedaan.

Zoals ook die Twingo ragtops waarvoor wel ff in het dak van 'n dichte mk1 wordt gezaagd, heb ik wel al eens vaker in het verleden hier gezien, laatste tijd eigenlijk niet meer; of het nu uit "de mode" is ?

nee is niet uit de mode..vraag me af of het er ooit wel eens IN geweest is
werd /word ook wel eens gedaan om van zo'n kijkshop ding af te zijn..
ik vind het geen porem..
maar goed..jaren geleden een E30 Baur gerestaureerd voor iemand..
die vent was er lyrisch van ,ik vond het ook geen porem..smaken verschillen..
wbt de A -B-C stijlen doorzagen en het gehele dak vervangen..dat kan natuurlijk ook..
heb dat in mijn loopbaan ook meerdere keren gedaan..maar blijft echt tricky ..
als je het dak eraf zaagt en de kokers niet ondersteunt knikt hij gegarandeerd ..
ook moet je 50% van de tijd met z'n 2en of beter nog 3en zijn..
het mooiste is om hem op een Celette bank ofzo te zetten dat hij niet weg kan..
maar dan word het een duur grapje..
aan de andere kant heb ik dit ooit gedaan bij een Renault 25 V6 ,die op een stilstaand trailerchassis geklapt was..
de eigenaar heeft nooit geweten hoe zijn auto gerepareerd was,en heeft er nog 5 jaar onwetend in rondgereden..
ik ben van mening dat ALS je de skills en tools hebt..je nooit meer moet vervangen dan nodig is..
dus als ik dan een avondje of 3 moet kloten om zo'n paneel er in te maken ,so be it..uiteindelijk ga je dat altijd terug zien..en het is beter voor de auto..

Der Typ Siebzehn
17-07-2017, 14:36
Deze (https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=246879747&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelDescription=GTI&makeModelVariant1.modelGroupId=29&makeModelVariant1.modelId=14%2C55%2C40&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&minFirstRegistrationDate=1980-01-01&pageNumber=5&scopeId=C&fnai=prev) is van een bekende van me geweest.

heinz74
17-07-2017, 20:36
dat is Oakgreen..geen Lhasa toch?
was toch geen originele Pirellikleur toch ,tenminste niet voor een w64?
heb wel eens w65ers gezien in die kleur en ook in het Antrazit..
nevertheless..zal het wel ,deze lijkt me verregaand in nieuwstaat..
mooi man..

al zou ik ,(geld geen optie) zelf er gepolijste 15 inch Pirelli's ondergooien ,een goede schroefset...en een G60 of 1,8t erin proppen..de Dx op een pallet in de schuur voor zolang het duurt
alles wel terug omkeerbaar naar origineel dan..
beetje lol mag je best hebben..en meer dan 112 pk mag ook wel

NielsDub
17-07-2017, 21:33
Jaa heel gave kleur sowieso en zeker op n Golf 1. Enige jammere punten vind ik de meegespoten bumpers, spiegels en wielkastverbreders. Verder een hele fraaie GTI!

Der Typ Siebzehn
18-07-2017, 11:21
@Heinz: ja; het is oakgrün

meegespoten bumpers, spiegels en wielrandverbreders horen idd niet op een w64, dat zou die bekende destijds hebben laten doen toen deze nog van hem was.