View Full Version : Lastafhankelijke remdrukverdeler achteras
RobertVoorst
07-05-2017, 19:38
Dag mensen,
Ik vroeg mij af of de lastafhankelijke remdrukverdeler voor de achteras een ruststand of dergelijke heeft waar deze naar terugkeert?
Ik ben namelijk bezig met een GTI achteras reviseren, en nu met alles terugbouwen viel me op dat bij, wat onder de auto uitveren zou zijn, de veer loskomt en de drukregelaar op de volledig ingedrukte toestand blijft staan, hoort dit?
The Skinnmeister
08-05-2017, 12:17
Volgens mij zit de veer idd wat 'losser' als de auto uitveert, maar de verdeler gaat pas echt zijn werk doen als de wagen beladen is/wordt. Dan gaat de hevel naar boven staan (als ik dit goed zeg uit mijn hoofd) en gaat de veer strakker staan en trekt deze de verdeler 'open'.
Dacht dat de basisafstelling zo was: Lege auto, volle benzinetank --> veer mag juist niet strak staan.
Die veer zit rond een soort plastic rond ding aan een kant, daar zou die een beetje speling moeten hebben bij een lege auto.
Ben wel niet 100% zeker hierover, maar ik meen me te herinneren dat het zo in mijn vraagbaak stond en dat ik het indertijd zo heb gedaan.
RobertVoorst
08-05-2017, 14:24
Volgens mij zit de veer idd wat 'losser' als de auto uitveert, maar de verdeler gaat pas echt zijn werk doen als de wagen beladen is/wordt. Dan gaat de hevel naar boven staan (als ik dit goed zeg uit mijn hoofd) en gaat de veer strakker staan en trekt deze de verdeler 'open'.
Bij het inveren gaat de hevel inderdaad naar boven staan wordt de verdeler opengetrokken. Vandaag even een kijkje genomen onder m'n auto en het viel me op dat de steun er al onder een hoek onderzit, dus met uitveren zal de as never nooit zo'n grote hoek maken als dat ik deed met de as in de schuur, dank!
RobertVoorst
08-05-2017, 14:28
Dacht dat de basisafstelling zo was: Lege auto, volle benzinetank --> veer mag juist niet strak staan.
Die veer zit rond een soort plastic rond ding aan een kant, daar zou die een beetje speling moeten hebben bij een lege auto.
Ben wel niet 100% zeker hierover, maar ik meen me te herinneren dat het zo in mijn vraagbaak stond en dat ik het indertijd zo heb gedaan.
Ik heb inderdaad vernomen ook vernomen dat dit de manier was om hem juist af te stellen.
Ben er ook achtergekomen dat de mate van uitvering (hoek die de as met het ophangpunt maakt) vele malen minder is dan ik verwachtte, omdat deze niet horizontaal onder de auto zitten maar onder een hoek.
Heb jij na het afstellen op die manier voor je gevoel een juiste remverdeling gehad?
Ik heb inderdaad vernomen ook vernomen dat dit de manier was om hem juist af te stellen.
Ben er ook achtergekomen dat de mate van uitvering (hoek die de as met het ophangpunt maakt) vele malen minder is dan ik verwachtte, omdat deze niet horizontaal onder de auto zitten maar onder een hoek.
Heb jij na het afstellen op die manier voor je gevoel een juiste remverdeling gehad?
Ja ik heb nog niet het gevoel gehad dat hij wou uitbreken langs achter dus deze manier lijkt wel te werken!
RobertVoorst
08-05-2017, 15:03
Ja ik heb nog niet het gevoel gehad dat hij wou uitbreken langs achter dus deze manier lijkt wel te werken!
Okay top! Dan ga ik hem ook langs deze weg afstellen, bedankt!
golf mkII 16v
08-05-2017, 20:31
De remkrachtregelaar wordt bij onbeladen auto afgesteld
Breng de auto omhoog en sluit manometers aan op het remzadel links voor en op de wielremcilinder rechts achter en ontlucht
Laat de auto zakken en de achteras enkele malen in-en uitveren
Trap op het rempedaal en lees de druk af
Als de testdruk te hoog is ontspan dan de regelaarveer
Als de testdruk te laag is span dan de regelaarveer
Let op: Stel niet bij belast rempedaal af
Vooras 50 Bar
Achteras 39-45 Bar
Vooras 100 Bar
Achteras 60-66 Bar
Roy16VG60
08-05-2017, 20:49
Ze rotten soms ook vast...
Ze rotten soms ook vast...
Dat had ik voor, zelfs een hamer kreeg er geen beweging in. Nieuwe besteld op ebay, origneel ATE stuk. Gelukkig vind je die nog want betwijfel of er veel te reviseren is aan dit ding. Is gebouwd om nooit meer open te worden gemaakt.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.