View Full Version : Project: De witte nachtmerrie
Lucasmolen
20-05-2017, 14:41
In april 2016 heb ik eindelijk mijn eerste auto gekocht. Een witte mk1 Golf. Inmiddels heb ik pure liefde voor het bakje gevoeld en pure haat. Zo veel is hier al aan misgegaan de aflopen maanden. Omdat ik nu een veel serieuzer project van wil maken en mijn losse vragen over het forum verspreid misschien wat irritant beginnen teworden zal ik het proberen hier centraal te houden.
Mijn golf:
http://i68.tinypic.com/oqvuic.jpg
Het is een 1100cc 1982 Mk1. Toen ik hem kocht voor achteraf te veel geld deden de voorremmen compleet niks, de rechter trommelrem was compleet lek en de linker werkte een beetje. Niet beter wetend dan dat de standaard remmerij gewoon kut zou zijn alsnog 200km naar huis gereden met een kapotte accu. Na 2 stops onderweg met aanduwen door vader het ding thuis gekregen in friesland. In de maanden erna is het motorblok kapot gedraaid en is die vervangen. Het 1100 cc motortje dat als vervanging diende bleek na een korte tijd ook helemaal niks meer te zijn. De zuigerveren zijn vervangen, alle pakkingen inclusief die van de carb ook. Carburateur uit elkaar geweest en afgesteld.
Het volgende is inmiddels gebeurd:
Trommelremmen achter opnieuw opgebouwd
Schijfremmen voor rondom vernieuwd
Complete interieur weggeflikkerd en vanuit de andere kant van Nederland een nieuwe gehaald en ingebouwd
Radio en sigarettenaansteker afgekoppelt en helft van onzin bekabeling van de vorige eigenaar onder de motorkap vandaan getrokken
Motor in de oud ijzerbak gegooid
Nieuwe 1100 cc ingebouwd
Bumpers vervangen ivm schade vorige eigenaar
Doorgerotte plekken uitgeflext en opnieuw ingelast
Ongetwijfeld nog veel meer dat ik in mijn hoofd heb weggedrukt door frustratie. Op het moment dat je elke 2 weken met een auto zit die niet meer kan rijden is de lol er snel af.
Ik heb afgelopen week een 20vt opgehaald en even schoongemaakt.
http://i65.tinypic.com/2yp105z.jpg
Met meerdere goodies:
http://i66.tinypic.com/102wp02.jpg
http://i64.tinypic.com/2ldj2n6.jpg
G60 remmen liggen nieuw klaar om gebruikt te worden en mn ATS Cup velgjes gaan in de verkoop omdat die niet passen. De remmenset die ik van Derby heb overgenomen gaan ook weer in de verkoop omdat ik een dag na het geld overmaken de G60 set aangeboden kreeg bij de motor. Deze staan in mijn aparte verkoop topic.
Ik zal nog veel vragen stellen en ik hoop dat jullie daar een beetje mee willen helpen. De witte nachtmerrie is als naam gekomen omdat deze auto mijn leerproject is voor mezelf. De nachtmerrie is voor de mensen die me er continu mee hebben geholpen. Tot nu toe heeft het me gigantisch veel van autos geleerd en ik ben daar heel dankbaar voor.
Ben erg benieuwd!
Heb je nog meer foto's van je golfje?
Jan-Turbo
20-05-2017, 21:31
De titel is erg herkenbaar :D
De uitspraak 'koop een boot en werk je dood' is vaak ook op dergelijke projecten van toepassing.
Zelf ben ik al 2.5 jaar bezig met een caddy mk1 xxl. Ook zo'n project zonder einde. Zo heb ik al een 2e 1.8 20vt in moeten bouwen, bleek er meer verrot dan vooraf gedacht enz enz...
Gelukkig nu wel zo ver dat het kenteken geregeld is en de spuiter onderweg is om 'm van een nieuwe kleur te voorzien.
Veel succes (en sterkte) met de hobby! :thumbup:
heel herkenbaar! mooi project! keep going...
gr Mike
Lucasmolen
21-05-2017, 15:33
Ben erg benieuwd! Heb je nog meer foto's van je golfje?
Ik heb hieronder nog een aantal gezet :)
De titel is erg herkenbaar De uitspraak 'koop een boot en werk je dood' is vaak ook op dergelijke projecten van toepassing. Zelf ben ik al 2.5 jaar bezig met een caddy mk1 xxl. Ook zo'n project zonder einde. Zo heb ik al een 2e 1.8 20vt in moeten bouwen, bleek er meer verrot dan vooraf gedacht enz enz... Gelukkig nu wel zo ver dat het kenteken geregeld is en de spuiter onderweg is om 'm van een nieuwe kleur te voorzien. Veel succes (en sterkte) met de hobby!
Lekker bezig! Dan herken je vast ook dat je op de lange termijn altijd toch al het drama weer vergeet zo gauw er weer wat goed gaat :P
heel herkenbaar! mooi project! keep going... gr Mike
Bedankt!
Hier nog een paar foto's:
http://i66.tinypic.com/30ii32v.jpg
http://i67.tinypic.com/349bdl1.jpg
http://i63.tinypic.com/1zc38uo.jpg
Roy16VG60
22-05-2017, 11:19
Leuk bakkie. Ellende bij dit soort projecten is helaas herkenbaar maar inderdaad erg leerzaam. Gaat goed komen zie ik!
Succes ermee! :thumbup:
Jan-Turbo
26-05-2017, 22:02
Op een gegeven moment zit er teveel tijd, energie en geld in omhet project om er zo ineens mee te stoppen. Ik heb tussendoor ook nog een grote verbouwing aan mijn huis gedaan en het heeft al eens 3 maand stil gestaan omdat ik er gewoon geen zin aan had...
Lucasmolen
30-05-2017, 16:47
Net een set 100mm assen gehaald in de buurt en vanavond kijken voor een dieselbak voor achter het blok. Kunnen jullie vertellen welke radiator jullie gebruikt hebben met de 20vt?
Ik ben ook bezig met een 20vt ombouw.
Een Seat Ibiza Cupra 16v (met ABF motor) past heel mooi, dan zitten de koelaansluitingen aan de andere kant, komt het mooier uit.
Met wat voor dieselbak ga je rijden?
Lucasmolen
30-05-2017, 21:26
Ik ben ook bezig met een 20vt ombouw.
Een Seat Ibiza Cupra 16v (met ABF motor) past heel mooi, dan zitten de koelaansluitingen aan de andere kant, komt het mooier uit.
Met wat voor dieselbak ga je rijden?
Heb een ASD bak gehaald. Draaide mooi rond zonder gekke dingen en voor een nette prijs. Nu zorgen dat ik die EWP zsm weer kwijtraak ivm budget.
Bedankt voor de radiator tip. Ik zal even kijken welke intercooler ik nu heb liggen. Heb m bij de rest van de ombouwdelen gekregen, dus ben er niet zeker van. Is de Jetta waar je mee bezig bent qua motorruimte indeling vergelijkbaar met een mk1 golf dan? Of is t dan net weer anders?
Heb een ASD bak gehaald. Draaide mooi rond zonder gekke dingen en voor een nette prijs. Nu zorgen dat ik die EWP zsm weer kwijtraak ivm budget.
Bedankt voor de radiator tip. Ik zal even kijken welke intercooler ik nu heb liggen. Heb m bij de rest van de ombouwdelen gekregen, dus ben er niet zeker van. Is de Jetta waar je mee bezig bent qua motorruimte indeling vergelijkbaar met een mk1 golf dan? Of is t dan net weer anders?
Exact hetzelfde afgezien dat ik iets minder ruimte heb voor de intercooler vanwege de koplampen die iets breder zijn :)
Ik heb ook nog een ASD bak liggen, ik ben benieuwd hoe dat gaat rijden bij jou. Het lijkt mij dat de overbrengingen te zwaar zijn, tenzij je meteen met 500+ pk gaat rijden :D
Lucasmolen
31-05-2017, 07:47
Exact hetzelfde afgezien dat ik iets minder ruimte heb voor de intercooler vanwege de koplampen die iets breder zijn :)
Ik heb ook nog een ASD bak liggen, ik ben benieuwd hoe dat gaat rijden bij jou. Het lijkt mij dat de overbrengingen te zwaar zijn, tenzij je meteen met 500+ pk gaat rijden :D
Ik hoop dat het een beetje meevalt. de 20vt maakt op 1800 toeren al meer koppel dan mijn 1.1 op zn top, dus ik hoop dat het een beetje compenseert voor de langere overbrenging. Ik denk dat op 850 kilo met niet te grote wielen dit redelijk zou moeten gaan. Als ik de topics doorlees van andere mensen met deze combinatie aan gewicht, wielen en bak heb ik hoop. Fingers crossed.
Lucasmolen
31-05-2017, 16:59
Ik heb dus de volgende intercooler bij de motor gekregen, maar kom er met de nummers niet achter wat het voor ding is. De verkoper kan me hier ook weinig over zeggen. Kunnen jullie hier iets aan zien? Is deze te gebruiken voor een 20vt swap?
http://i.imgur.com/YtbUECd.jpg
http://i.imgur.com/Vd6ih6x.jpg
http://i.imgur.com/t5HfZ0I.jpg
http://i.imgur.com/Vui1F2e.jpg
SciroccomTDI
31-05-2017, 19:22
Die intercooler is van een Renault Laguna met een 2.0 16VT of een 2.2 dci.
Lucasmolen
31-05-2017, 19:54
Die intercooler is van een Renault Laguna met een 2.0 16VT of een 2.2 dci.
Ah held! Bedankt voor de info. Is dit een type intercooler dat vaak gebruikt wordt in zo'n swap of is dit ding totaal random bij mij terecht gekomen :P
Ding lijkt me nogal groot.
Jan-Turbo
04-06-2017, 12:02
Ik heb zelf een ic van een iveco ervoor hangen (omdat deze erbij zat en aan de diesel hing die erin lag) :D
Vaak word er een ic gebruikt van een mercedes sprinter en dat past perfect.
Heb ik nog wel liggen mocht je er interesse voor hebben.
SciroccomTDI
04-06-2017, 13:15
Naja, kijk. Die intercooler is best groot, dus dat is al een pluspunt.
Daarnaast komen de aansluitingen heel mooi uit, dat is ook een pluspunt.
Tevens zijn de collectors (of hoe je het ook netjes zou noemen?? ) er aan gelast, in plaats van prullig kunststof tegenaan gedingest met het gebogen lipjes, je kent het wel...
https://i.ytimg.com/vi/kc97uFvVEwU/maxresdefault.jpg
Vooral het laatste is naar mijn mening doorslaggevend bij de keuze.
Ik rij zelf al tijden met een Megane intercooler, wederom helemaal uit alu. Alleen komt het niet mooi uit met de aansluitingen, maar dat ga ik na het afronden van mijn opleiding mooier maken. Gewoon omlassen, boeie. :D
Lucasmolen
07-06-2017, 20:28
Ik heb zelf een ic van een iveco ervoor hangen (omdat deze erbij zat en aan de diesel hing die erin lag) :D
Vaak word er een ic gebruikt van een mercedes sprinter en dat past perfect.
Heb ik nog wel liggen mocht je er interesse voor hebben.
Heb je een foto en een prijs? Ik begrijp dat er met dit type intercooler vrijwel geen aanpassingen aan het golf 1 chassis gemaakt hoeven te worden om hem erin te passen toch? Die ik nu heb liggen is qua formaat 2x de radiateur wat meer hoofdpijn opleverd dan ik wil.
Lucasmolen
07-06-2017, 20:29
Naja, kijk. Die intercooler is best groot, dus dat is al een pluspunt.
Daarnaast komen de aansluitingen heel mooi uit, dat is ook een pluspunt.
Tevens zijn de collectors (of hoe je het ook netjes zou noemen?? ) er aan gelast, in plaats van prullig kunststof tegenaan gedingest met het gebogen lipjes, je kent het wel...
https://i.ytimg.com/vi/kc97uFvVEwU/maxresdefault.jpg
Vooral het laatste is naar mijn mening doorslaggevend bij de keuze.
Ik rij zelf al tijden met een Megane intercooler, wederom helemaal uit alu. Alleen komt het niet mooi uit met de aansluitingen, maar dat ga ik na het afronden van mijn opleiding mooier maken. Gewoon omlassen, boeie. :D
Ik wist helemaal niet dat dat regelmatig problemen opleverd. Weer wat geleerd. Dit ding is best gigantisch als ik hem beet heb, dus ik vrees dat dit nogal wat aanpaswerk vergt. Ik denk dat ik ook naar een sprinter intercooler op zoek ga binnenkort.
Lucasmolen
07-06-2017, 20:34
Ik heb afgelopen week de volgende set stalen wielen gekocht:
http://i.imgur.com/z8Y4Pis.jpg
Ze zijn 16 x 6.5J ET37 met een naafgat van 57.1. Dit is uitgedraaid naar VW specificatie en is origineel opel staal. Dit wordt het setje waar ik mee ga rijden als ik mijn remmerij compleet heb. Ik moet nog adapters voor de G60 remmen hebben en even kijken of ik de remkabels kan gebruiken die er bij zitten. Weet iemand dat? Kan ik de originele golf 1 kabels erop aansluiten of de originele van de G60 klauwen?
Vraag aan jullie: Ik ga de velgen opnieuw opmaken. Ik wil graag meningen over de kleur. Zwart houden, Zilver maken of Alpinweiss spuiten zoals de auto ook is. Ik denk dat een andere kleur dan zwart wel leuk staat icm de bekende ronde zwarte naafkapjes, maar ik kan moeilijk kiezen.
Clean_golf_3
07-06-2017, 21:57
Wit of zilver :thumbup:
Mooi project! Je bent niet bang om aan te pakken met je eerste auto.
Persoonlijk zou ik zilver kiezen. Zwart vind ik meer voor de winterbanden. ;)
Je kunt gewoon de standaard golf 1 remleidingen gebruiken bij g60 remklauwen. Adapters van epytec.
Controleer de remleidingen alleen wel op droogtescheurtjes enz. zodat je niet 2x werk hebt. :thumbup:
Qua kleur van de wielen zou ik persoonlijk voor zilver gaan, staat lekker fris en OEM, als je daar voor gaat natuurlijk. :D
Lucasmolen
09-06-2017, 10:43
Je kunt gewoon de standaard golf 1 remleidingen gebruiken bij g60 remklauwen. Adapters van epytec.
Controleer de remleidingen alleen wel op droogtescheurtjes enz. zodat je niet 2x werk hebt. :thumbup:
Qua kleur van de wielen zou ik persoonlijk voor zilver gaan, staat lekker fris en OEM, als je daar voor gaat natuurlijk. :D
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga waarschijnlijk toch voor zilver. Ik verwacht dat dat wel awesome zal staan. Goeie tip van die leidingen. Ik zit eraan te denken gelijk alles te veranderen in gevlochten leidingen van rvs. Op ebay zie ik nogal verschil in prijzen. Heeft iemand van jullie een goede leverancier hiervoor voor een nette prijs? Ik hoopte op <100 euro.
Ik had destijds een setje van kamracing.co.uk van HEL. 80 pound ongv..
Even de juiste type zoeken:
https://www.kamracing.co.uk/car-tuning/volkswagen/vw-golf-mk1-17/brakes.html
69 pond trouwens!
Lucasmolen
12-06-2017, 22:30
Ik had destijds een setje van kamracing.co.uk van HEL. 80 pound ongv..
Even de juiste type zoeken:
https://www.kamracing.co.uk/car-tuning/volkswagen/vw-golf-mk1-17/brakes.html
69 pond trouwens!
Bedankt! Zal ze binnenkort even bestellen.
Even een update:
Voor zover mogelijk de ASD bak even een beetje schoongemaakt. Ding leek echt een oliebadje te hebben gehad bij de vorige eigenaar. Bij draaien en schakelen toen ik hem kocht leek er verder geen speling op te zitten en niks raars te horen, dus ik verwacht weinig problemen.
http://i.imgur.com/E0PUo9Z.jpg
Even 100mm assen aangeschaft, maar ondanks dat ze qua rubbers/homokineten in prima staat waren begon de coating wat af te bladeren. Alle troep er wat afgehaald en opnieuw laagje primer/topcoat/blanke lak over. Tzt gaat t toch wel weer wat roesten, maar dan gaat het er straks iig netjes in.
http://i.imgur.com/qT6D5bh.jpg
De stalen 16 inch opel velgen even snel geschuurd en in de primer gezet. Niet mn meest nette werk, maar ik moest en zou afgelopen zaterdag die dingen in de primer hebben. Inmiddels weet ik niet meer zo goed waarom de haast was :P De kleur die er op gaat komen is 'steel wheel' van Motip. Zilver zoals ik op mn ats cupvelgen heb gedaan leken me nogal out of place en zwart is zoals hierboven genoemd toch wel standaard voor winterbanden. Dus hopelijk is dit een nette compromis straks. We gaan het zien.
Plaatje bij het praatje:
http://i.imgur.com/q9ulrBL.jpg
http://i.imgur.com/q9ulrBL.jpg
Volgende vraag: Ik ben me aan het orienteren op de koeling. De radiator/intercooler setup. Even gekeken vanmiddag en het lijkt er op dat ze de ruimte voor de radiator speciaal vrij hebben gehouden voor de intercooler. Goed bezig VW. Welk type radiator is het beste voor mijn 20vt plannen? Mijn ingeving is groter = beter, dus grootste van een turbodiesel uit een mk2, maar ik lees ook verhalen van mensen die zeggen dat te veel extra volume alleen maar meer problemen opleverd omdat de waterpomp op t blok het slecht rond kan pompen. Iemand hier ideeen over? Kun je nog redelijk simpel een intercooler om de radiator plaatsen qua pijpen als je zon grote radiator plaatst? Graag meningen! :D
Ook nog 1cm spoorverbreders op de kop getikt via facebook voor de achterwielen. Van andere mensen hoorde ik dat dit mooier staat met zulke wielen.
NielsDub
13-06-2017, 13:17
Seat Ibiza II Cupra kun je de radiateur van pakken. Die past mooi qua breedte en hoogte.
Lucasmolen
13-06-2017, 16:11
Seat Ibiza II Cupra kun je de radiateur van pakken. Die past mooi qua breedte en hoogte.
Zal dat ook verder bekijken. Aan welke kant van de motor komen de koelslangen uit het blok? Uit bak of distributiezijde?
Mijn ombouw is ondertussen klaar, maar heb nog geen projecttopic gemaakt
:D
Maar ik heb het volgende gebruikt:
UNIVERSAL intercooler 550mmx136mmx65mm, 2.25 (57mm) inlet/uitlet
De totale breedte van deze intercooler is 695mm.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren/m1152413293-universal-intercooler-550-136-65-2-25inlet.html?c=aba4801fe1dcfdf8e084fd4b2e0a17e&previousPage=mijnberichten
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/2/0/IMG_20170531_203801.jpg
Met een Seat Ibiza Cupra radiateur voor de 2.0 16V ABF, komt mooi uit dan:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/2/0/IMG_20170509_201224.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/2/0/IMG_20170531_214120.jpg
Intercooler past er ook prima achter (wel de steunen van de slotplaat iets moeten masseren)
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/2/0/IMG_20170531_213539.jpg
Lucasmolen
13-06-2017, 20:52
Mijn ombouw is ondertussen klaar, maar heb nog geen projecttopic gemaakt
:D
Maar ik heb het volgende gebruikt:
UNIVERSAL intercooler 550mmx136mmx65mm, 2.25 (57mm) inlet/uitlet
De totale breedte van deze intercooler is 695mm.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren/m1152413293-universal-intercooler-550-136-65-2-25inlet.html?c=aba4801fe1dcfdf8e084fd4b2e0a17e&previousPage=mijnberichten
Met een Seat Ibiza Cupra radiateur voor de 2.0 16V ABF, komt mooi uit dan:
Intercooler past er ook prima achter (wel de steunen van de slotplaat iets moeten masseren)
Tof dat je even foto's meepost. Dan kan ik ook precies zien hoe dat valt. Radiateur lijkt zoals Nielsdub ook al zei perfect. Die intercooler lijkt ook een mooi formaat te hebben. Hoe kom je uit met de accupositie? Kun je de piping er nog langs krijgen of heb je die moeten verplaatsen/draaien? Hoe zit de intercooler daar vast? Ik kan t op de foto niet helemaal duidelijk zien. Welke slangen heb je voor de koeling gebruikt en waar heb je je intercooler piping geregeld? Ik ben heel benieuwd hoe je dit als duidelijke ervaringsdeskundige hebt gedaan. Bedankt voor de nuttige info.
Ik heb ook een radiateur van een ibiza 2.0 16v. Past perfect en aansluitingen komen mooi uit!
NielsDub
14-06-2017, 07:46
Onder heb ik kvs slang van een ABF. Helaas is dat een aftermarket ding die nogal wat dikker is t.o.v. origineel. Dit zit hier en daar wel wat krap bij het oliefilter en motorsteun, maar het gaat. De bovenste slang heb ik geen idee van, ik had nog iets liggen wat er mooi op paste. Spal heb ik ook, past perfect t.o.v. de radiateurhoogte en je kan de positie naar wens bepalen. Ik heb overigens de aanluitingen van de IC aan de bovenkant zitten. IC zit met draadeinden bevestigd aan de onderbalk en aan de slotplaat. Accu heb ik in de cabine, maar zou er nog wel naast passen bij mij. In mijn topic staan wel 1 of 2 foto's van de motor.
Voor wat de radiateur aansluitingen betreft heb ik bijna alle originele Golf 4 slangen gebruikt, sowieso de onderste past eigenlijk prima.
De bovenste is zoals op de foto te zien uit 2 delen, waarbij ik gebruik heb gemaakt van Golf 4 en Golf 1 slangen, en dan gewoon de boel op maat gesneden. Ik heb in de loop der jaren een hele kist vol slangen verzameld dus ik kom wat dat betreft er toch wel uit :D
Intercooler:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/2/0/IMG_20170531_213547.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/2/0/IMG_20170531_213552.jpg
Uiteindelijk intercooler iets moeten laten zakken omdat de windhaak erop viel
Slangen:
Ik heb de originele Golf 4 slangen gebruikt en een universele 2,25" (57mm) kit die ik ooit eens gekocht heb.
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/2/0/IMG_20170531_215424.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/2/0/IMG_20170531_215538.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/2/0/IMG_20170531_215857.jpg
Dit is de bocht van intercooler naar gasklephuis, originele slang door de helft met een stukje PVC wat ik toevallig had liggen en daar een 57mm 90 graden bocht overheen, fits like a glove :D
Dit ga ik binnenkort wel veranderen maar de boel moest ff snel in elkaar met de spullen die ik had liggen voor de RDW keuring.
Van turbo naar intercooler ook veel gebruik gemaakt van het originele spul en wat universeel spul:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/2/0/IMG_20170531_231405.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/2/0/IMG_20170531_231409.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/2/0/IMG_20170531_231350.jpg
Zoals je ziet past het prima met de accu :thumbup:
Alleen is het een beetje krap bij de inlaat en intercooler buizen. Maar het past net :)
Ook dit ga ik binnenkort wat netter maken. Maar ik kon op deze manier gewoon het originele stuk pijp voor de diverter valve gebruiken.
Lucasmolen
14-06-2017, 17:24
Voor wat de radiateur aansluitingen betreft heb ik bijna alle originele Golf 4 slangen gebruikt, sowieso de onderste past eigenlijk prima.
De bovenste is zoals op de foto te zien uit 2 delen, waarbij ik gebruik heb gemaakt van Golf 4 en Golf 1 slangen, en dan gewoon de boel op maat gesneden. Ik heb in de loop der jaren een hele kist vol slangen verzameld dus ik kom wat dat betreft er toch wel uit :D
Intercooler:
Uiteindelijk intercooler iets moeten laten zakken omdat de windhaak erop viel
Slangen:
Ik heb de originele Golf 4 slangen gebruikt en een universele 2,25" (57mm) kit die ik ooit eens gekocht heb.
Dit is de bocht van intercooler naar gasklephuis, originele slang door de helft met een stukje PVC wat ik toevallig had liggen en daar een 57mm 90 graden bocht overheen, fits like a glove :D
Dit ga ik binnenkort wel veranderen maar de boel moest ff snel in elkaar met de spullen die ik had liggen voor de RDW keuring.
Van turbo naar intercooler ook veel gebruik gemaakt van het originele spul en wat universeel spul:
Zoals je ziet past het prima met de accu :thumbup:
Alleen is het een beetje krap bij de inlaat en intercooler buizen. Maar het past net :)
Ook dit ga ik binnenkort wat netter maken. Maar ik kon op deze manier gewoon het originele stuk pijp voor de diverter valve gebruiken.
Bedankt voor je informatie! Dan kan ik weer verder met verzamelen. Ik heb de motor als los ding gekocht en de pijpen mbt een diverter valve zitten er helemaal niet bij. Ik zal nog even nalezen hoe dit allemaal werkt, maar als ik het goed heb doet dat hetzelfde als een blow of valve toch? Kan ik daar gewoon een aftermarket bov in zetten? Die moet weer teruggeleid worden naar de inlaat voor de turbo maar na de LMM toch? Mag dit in nederland weer de atmosfeer in? Hoe werkt dit in combinatie met de ECU? Misschien stomme vragen, maar er zijn toch nog een aantal delen die missen in mijn onderdelenvoorraad en kennis.
Over het algemeen werkt een blow off valve niet goed bij de 20vt, omdat de ecu rekening houdt met de lucht die weer terug de inlaat ingaat. (of iets in die richting)
Blow off valve mag gewoon in Nederland.
Een originele diverter valve kan je nog gewoon bij de dealer kopen, kost niet zoveel. Aftermarket zijn ze er ook maar originele werken ook prima.
Lucasmolen
15-06-2017, 20:23
Over het algemeen werkt een blow off valve niet goed bij de 20vt, omdat de ecu rekening houdt met de lucht die weer terug de inlaat ingaat. (of iets in die richting)
Blow off valve mag gewoon in Nederland.
Een originele diverter valve kan je nog gewoon bij de dealer kopen, kost niet zoveel. Aftermarket zijn ze er ook maar originele werken ook prima.
Top, dan ga ik daar even achteraan. Bedankt.
Vandaag velgen even afgemaakt. Kleur is wat lichter dan ik hoopte.
http://i.imgur.com/rNAphHv.jpg
http://i.imgur.com/B4GVIfV.jpg
Mooi naast de ATS Cupvelgen die ik verkoop. Als jullie er nog iemand voor weten, de eerste die 300 bied mag ze meenemen. Daaronder gaan ze niet weg.
De assen zitten best netjes in de verf nu al zeg ik het zelf. Weer mooie zakjes omheen gedaan en apart gelegd.
http://i.imgur.com/OFrtDOK.jpg
Spoorverbreders voor de achteras zijn er nu ook. Kan t er straks allemaal mooi onder. Enige wat ik nog nodig heb zijn de epytec G60 adapters en van die ronde zwarte naafkapjes. Banden heb ik dikke korting op dus als de ATSjes verkocht zijn wordt bovenstaande daar van gekocht.
http://i.imgur.com/ZEHMN19.jpg
Langzaam maar zeker wordt het steeds completer.
SciroccomTDI
15-06-2017, 21:28
Maar .. worden de velgen strax nog gecentreerd, met die spoorverbreders ?
Lucasmolen
15-06-2017, 22:23
Maar .. worden de velgen strax nog gecentreerd, met die spoorverbreders ?
Ik zal je heel eerlijk zeggen dat ik daar nu voor het eerst aan denk. Zo uit mijn hoofd is de naaf dieper dan 1cm dus zou hij daar nog op gecentreerd kunnen worden. Maar ik weet het niet zeker. Heeft iemand anders hier misschien antwoord op?
SciroccomTDI
15-06-2017, 23:46
Waar je ook heel goed op moet letten. Ik zie dat er een afschuining op de spacer gedraaid is, zodat je niet in de weg met de radius van de de naaf komt..
Maar bijvoorbeeld bij mijn Scirocco is die radius dusdanig groot, dat een normale kunststoffen centreerring niet past. Ik heb toen moeten "frikandellen" om het werkend te krijgen.
Als de spacer in de weg komt met de radius, dan krijg je je wielen niet vast, dat is gevaarlijk. Dus kijk er goed naar! :thumbup:
Lucasmolen
16-06-2017, 08:38
Waar je ook heel goed op moet letten. Ik zie dat er een afschuining op de spacer gedraaid is, zodat je niet in de weg met de radius van de de naaf komt..
Maar bijvoorbeeld bij mijn Scirocco is die radius dusdanig groot, dat een normale kunststoffen centreerring niet past. Ik heb toen moeten "frikandellen" om het werkend te krijgen.
Als de spacer in de weg komt met de radius, dan krijg je je wielen niet vast, dat is gevaarlijk. Dus kijk er goed naar! :thumbup:
Door gebrek aan ervaring heb ik een paar uren nodig gehad om te begrijpen wat je bedoeld. Maar als ik het goed begrijp is er geen 90 graden hoek tussen de naaf en het vlakke deel waar je wiel tegenaan valt. Omdat daar een radius in zit kan het zijn dat de spacer niet tegen 'het vlakke deel' komt (sorry, terminologie moet nog komen :redface: ) waardoor hij er zeg maar net boven zweeft en je wielen eigenlijk alleen vasthangen tegen dat schuine deel wat gevaarlijk is. Begrijp ik het zo goed? Mocht het zo zijn dat dit het geval is, kan ik dan ook het schuine stuk op de draaibank gewoon groter maken zodat het weer past? Of denk ik dan te makkelijk over dingen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je met frikandellen bedoeld :P
je hebt gelijk, ik heb hetzelfde gehad en heb toen de schuine kant van de spacer iets verder afgedraaid.
Waar je ook heel goed op moet letten. Ik zie dat er een afschuining op de spacer gedraaid is, zodat je niet in de weg met de radius van de de naaf komt..
Maar bijvoorbeeld bij mijn Scirocco is die radius dusdanig groot, dat een normale kunststoffen centreerring niet past. Ik heb toen moeten "frikandellen" om het werkend te krijgen.
Als de spacer in de weg komt met de radius, dan krijg je je wielen niet vast, dat is gevaarlijk. Dus kijk er goed naar! :thumbup:
SciroccomTDI
16-06-2017, 10:45
Door gebrek aan ervaring heb ik een paar uren nodig gehad om te begrijpen wat je bedoeld. Maar als ik het goed begrijp is er geen 90 graden hoek tussen de naaf en het vlakke deel waar je wiel tegenaan valt. Omdat daar een radius in zit kan het zijn dat de spacer niet tegen 'het vlakke deel' komt (sorry, terminologie moet nog komen :redface: ) waardoor hij er zeg maar net boven zweeft en je wielen eigenlijk alleen vasthangen tegen dat schuine deel wat gevaarlijk is. Begrijp ik het zo goed? Mocht het zo zijn dat dit het geval is, kan ik dan ook het schuine stuk op de draaibank gewoon groter maken zodat het weer past? Of denk ik dan te makkelijk over dingen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je met frikandellen bedoeld :P
Je begrijpt het precies goed! :thumbup: :thumbup:
De spacer kan dan niet vlak op de trommel liggen, en dat is super gevaarlijk.
Ook wat Levis zegt: je kunt het oplossen door de afschuining groter te draaien.
Bij mijn centreerringen heb ik toen moeten "frikandellen" ( ;) ) in zoverre dat ik het stukje ring, dat eigenlijk tegen het vlak van de trommel (of schijf) komt weg heb gesneden. Want in de velgen is de afschuining wél groot genoeg gedraaid, dus dat vormt geen probleem.
Ik heb de centreerringen bijna gehalveerd, zodat ze nog steeds centreren, maar niet meer in de weg komen met de radius.
Het probleem was trouwens echt extreem! Bij het er op schuiven van een "hele" centreerring kon ik niet dichter dan 2mm aan de trommel aanschuiven door de radius. Dus als je dan de velg gaat monderen en met geweld alles aantrekt, heb ik echt geen idee wat er kan gebeuren..
SciroccomTDI
16-06-2017, 10:48
Trouwens, dat probleem is met schijfremmen meestal afwezig, MAAR dat hangt van het systeem af. Bijvoorbeeld G60 naven zijn zo, dat de schijven een groot gat om te centreren hebben, en de wielen een kleinere. En op de overgang van groot naar klein zit ook weer een radius, dus daar moet je ook voorzichtig mee zijn!
Wel is die radius stukken kleiner dan bij een trommel. En ook met trommels zijn er onderlinge verschillen te vinden.
Opletten geblazen :D
Lucasmolen
16-06-2017, 11:45
Oh god, dat wordt nog wat :P Ik hou trommels achter, dus dan zal het probleem wel opduiken. Is het handig deze door te verkopen en te zoeken naar MK1 specifieke spacers of is het met het afdraaien vrij simpel op te lossen? Als ik het goed begrijp moet dus ook de schuine kant richting de remmen he?
SciroccomTDI
16-06-2017, 14:17
https://s20.postimg.org/iuxhc2wnx/uitlegspacer.jpg
Gewoon hier op letten. Voor de rest is alles okay :thumbup:
Lucasmolen
05-07-2017, 17:06
Ik ben inmiddels aan het twijfelen om de 1.8t weer te verkopen en een 1.9tdi AFN blok te halen. Ik ga vanaf later dit jaar meer kilometers rijden. Bij deze autos ligt het omschakelpunt al rond de 8000km wanneer diesel goedkoper wordt.
http://i.imgur.com/McvYx61.png
Eerste getal is brandstofprijs vorige maand hier, 2e is hoever je op een liter kunt rijden.
Aangezien ik sowieso de brandstoftank zou vervangen voor een versie met een aansluiting op de onderkant (zoals met diesel, en ik voor beide dezelfde versnellingsbak en intercooler zou gebruiken is de stap om te switchen nu niet zo groot. Ik denk dat beide een goede auto zouden opleveren. De twijfel is groot :(
Volgensmij komt er binnenkort een 1.9 tdi automaat beschikbaar. Komt uit een mk1 met waarschijnlijk alles erop en eraan (kabelboom uitlaat ect.). Mocht je interesse hebben kan ik kijken of ik je met hem in contact kan brengen
Lucasmolen
08-07-2017, 11:04
Volgensmij komt er binnenkort een 1.9 tdi automaat beschikbaar. Komt uit een mk1 met waarschijnlijk alles erop en eraan (kabelboom uitlaat ect.). Mocht je interesse hebben kan ik kijken of ik je met hem in contact kan brengen
Dat is aardig van je, maar zoals het nu lijkt het ik straks alleen de motor zelf nodig. De dieselbak en dergelijke heb ik al en ben aan het kijken om met een mechanische pomp te gaan werken. Via da-brt contact gelegd met iemand die daar ook mee bezig is en nu aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Wat nu zo grappig lijkt is dat als je de rest van het project al hebt liggen, het enige dat anders gaat zijn de motor is. Zelfde brandstof tank, zelfde bak, zelfde intercooler, zelfde radiateur, etc.
Ik heb net een facebook bericht geplaatst met de advertentie van mijn motorblok. Hebben jullie enig idee wat een AYP blok uit een cordoba met 210k kilometer ongeveer waard is? Donorgegevens zijn bekend.
Ik heb je een pb'tje gestuurd :D
Lucasmolen
09-07-2017, 17:08
Ik heb je een pb'tje gestuurd :D
Bericht terug. Inmiddels is de marktplaats advertentie ook gemaakt.
Weet iemand of het moeilijker is om een auto van benzine op diesel om te keuren dan wanneer het origineel ook een dieselauto was?
Nee kwa omkeuren maakt dat niets uit.
Lucasmolen
27-07-2017, 09:18
Nee kwa omkeuren maakt dat niets uit.
Top! Ik ben er achter gekomen dat een van mijn dempers niet goed meer is, dus ik ben eerst op zoek naar een oplossing voor de vering. Een goedkoop schroefsetje zie ik niet zitten ivm daily en comfort eisen. AP ligt boven mijn budget momenteel. Ik zat te denken aan een set bilstein dempers met eibach veren. Mijn verwachting is dat dit met een milde 4cm verlaging toch redelijk comfortabel moet zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Link naar setje (http://www.ebay.nl/itm/Eibach-Lowering-Springs-Bilstein-Gas-Shocks-Bumpstop-Kit-Golf-Mk1-/231605051979?hash=item35ecbca24b:g:gB8AAOSwCGVX4nxx)
Inmiddels ben ik mn setje ATS kwijt en ook het opel staal is weer verkocht. Geruild tegen een setje porsche 993 velgen met banden die nog een hele tijd mee gaan. Hopelijk staat dit een beetje netjes. De caddy waar ze onder zaten zag er in ieder geval netjes uit, dus ik hoop dat als ik ze netjes maak dat onder mijn wagen net zo is.
Lucasmolen
01-08-2017, 15:36
Weer een leuke update: Gisteren een AFN blok opgehaald. Ik ga deze ombouwen naar M-TDI omdat me dat een leuk project lijkt.
http://i.imgur.com/HqYONhl.jpg
Zit een vrijwel nieuwe Sachs koppeling op, vrijwel nieuwe dynamo en startmotor. Kortom: een mooi begin voor een project. Ombouwsteunen voor de achter en bakkant voor golf 1 zitten erbij. Omdat ik een smallblock chassis heb moet ik de bracket voor de motorsteun wel om gaan lassen.
Ik ga de turbo, pedalenbox, sleutelvrije ecu en dieselpomp verkopen. Daarmee ga ik een mechanische dieselpomp aanschaffen en een wastegate turbo (Hier zal uiteraard geld bij moeten.. Alles kan mooi buiten de auto opgebouwd worden.
Mijn probleem is nu dat ik een motor zonder donorgegevens heb. Deze kan dus niet zomaar omgekeurd worden. Is het voor mij dan nodig bijvoorbeeld een onderblok/cilinderkop aan te schaffen waar deze gegevens wel bekend van zijn? Hoe kan ik dat het beste fixen?
Nee hoeft niet. Ik heb gewoon een bonnetje gemaakt met een kenteken van een auto die dat motortype erin had hangen.
Enige waar ze naar kijken is een kenteken, zodat ze gemakkelijk de gegevens over kunnen nemen.
Bij mij keken ze toen niet eens naar gegevens. Had wel alles paraat. Bij zo'n "oude" motor doen ze vaak niet zo moeilijk.
mitchies
07-08-2017, 13:28
Je moet inderdaad duidelijk kunnen maken dat je de motor gekocht/gekregen hebt en vooral niet gejat. Dit kan door een verkoopovereenkomst (simpel via internet te vinden) te laten tekenen door de verkoper. En dan alle gegevens van de motor meenemen en de juiste motorcode (in jouw geval AFN) doorgeven aan ze. Als jij alles voorbereid zijn ze heel blij en hoeven ze niet zo hard te zoeken. Dat vinden ze fijn. Is echt wel simpel.
Groeten michiel
Lucasmolen
10-08-2017, 17:40
Zo! Afgelopen dagen weer wat aan het prutsen geweest. Nog zenuwachtig of het blok dat ik vorige week heb gekocht goed is nu eindelijk duidelijkheid.
Eerst alles even schoongespoten met wat apart schoonmaakmiddel:
http://i.imgur.com/m2TPZ98.jpg
Daarna terug op een pallet gelegd en de startmotor er aangebouwd met een startaccu om de compressie te testen. Als dit niet goed was, zou het alsnog een heel drama worden om dit project betaalbaar te houden. Resultaat is als volgt:
http://i.imgur.com/xxF8XXf.jpg
De eerste lijn was mijn eigen fout. daaropvolgend cilinder 2-3-4-1. Alles tussen de 23 en 25. Ondergrens is 19 en fabrieksaf zitten ze tussen 25 en 31. Al met al zeer positief.
Daarna de bak er weer af om het blok verder kaal te maken. Ik had van een maat nog een motorbok staan dus dat kwam weer perfect uit:"
http://i.imgur.com/pCHTcv4.jpg
Daarna begonnen met het verwijderen van de onderdelen die de verkoop in gaan omdat ik ze voor mijn Mtdi project niet kan gebruiken.
http://i.imgur.com/IF9kfqx.jpg
Stuurbekrachtigingspomp als gehele set eraf. Als iemand hier belang bij heeft hoor ik het graag.
http://i.imgur.com/nY5scI9.jpg
Turbo is ook nog in prima staat.
http://i.imgur.com/0OXDHf5.jpg
Nu staat ie er zo bij. Alles van de achterkant af. Morgen verder met het weghalen van de electronica aan de voorkant. Dieselpomp gaat er ook af voor de verkoop.
Plannen:
- Andere pomp kopen en aanpassen (welke blijft even mijn geheimpje tot ik er 1 heb weten te vinden).
- verstelbaar tandwiel kopen voor betreffende pomp.
- Turbo kiezen.
- Verstuiver keuze maken.
Ik ga proberen er rond de 160-180 pk uit te halen. Meer vind ik in een mk1 echt niet nodig, plus dan wordt het alsnog een hele dure hobby om het blok heel te houden. Het is weer tijd voor meer leeswerk dus...
Top een diesel !
Ik ben benieuwd hoe het verder loopt.
Lucasmolen
15-08-2017, 13:13
Omdat het toch een beetje netjes moet worden inmiddels het onderblok ook even netjes gemaakt met hitte bestendige verf:
http://i.imgur.com/r72BJwy.jpg
Toen ik het nokkenas tandwiel van de as afhaalde kwam ik er achter dat de as daar conisch is en geen spie heeft. Wat is de normale manier om de timing op tijd te krijgen bij zon motor? :P
En heeft iemand ook toevallig een AFN handleiding op de pc staan of ergens op internet? Ik kan t nergens vinden.
Ik heb onderstaande motorsteunen bij het blok:
http://i.imgur.com/tihw2V8.jpg
http://i.imgur.com/3Z51vBI.jpg
Moet ik de overige steunen gewoon van een Golf mk1 1.6 diesel nemen? Die zonder rubber is voor de versnellingsbak, maar is die andere voor de versnellingsbak kant of voor de distributiekant? Ik kan deze specifieke steunen op internet niet echt vinden bij de bekende ombouw sites.
Lucasmolen
15-09-2017, 18:29
Inmiddels een perfecte pomp geregeld van Da-BRT van t forum hier. Ook een passend versteldbaar tandwiel geregeld zodat ik de pomp niet hoef te draaien om hem af te stellen.
https://i.imgur.com/qS6N0pY.jpg
Ziet er prima uit. Nu weer wijs worden uit het materiaal om hem weer op het blok te monteren.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.