PDA

View Full Version : k 04 turbo????


vwmk2driver
30-09-2005, 17:45
he mensen.

buiten mijn golf 1 wil ik met mijn golf 2 ook een project gaan beginnen heb een plan in mijnhoofd.

heb gesproken met een moter tuner en die adviseerde mij voor dat een k04 turbo. alleen wist hij zo snel even niet waar die precies allemaal op zaten.

dus wie weet dat voor mij zodat ik mijn ogen open kan houden??

gr frank

vwmk2driver
30-09-2005, 22:48
niemand??

VolkswagenRacing
01-10-2005, 14:15
audi TT/S3, Leon Cupra R 225/210pk blokken.

Maarten
02-10-2005, 09:43
Leuk dat je tuner die adviseerde maar K04 zegt alleen iets over het model, daarbinnen heb je nog 10-tallen verschillende combinaties in trim en A/R..

vwmk2driver
03-10-2005, 11:44
misschien kan ik ook net zo goed vragen wat raden jullie aan dan ????

MelG60
03-10-2005, 14:12
Je hebt helemaal niet veel verschillende K04's volgens mij heb je maar 2 of 3 verschillende compressorwielen ervoor.... Maar goed het blijft een schijtding waar je geen reet aan hebt en waar ze tweedehands veel te veel voor vragen. Een betere keus (als het goedkoop moet) is bv een Garrett T3 van een Saab 900 Turbo of van een Volvo Turbo. Voor de rest is natuurlijk het belangrijkst hoeveel pk je ermee wilt halen.

vwmk2driver
05-10-2005, 12:01
mel wil dus een g60 gewoon als body houden en dan iets meer pk's als normaal liefst rond de 220 of 230 en grijp dat er wel meer komt dan een turbo uiteraard.
wat zou ik hier voor moeten zoeken?

MelG60
05-10-2005, 17:56
TD04 van een impreza.

Technix
27-12-2005, 11:44
Ik zou een T03 nemen en deze opschroeven. Kijk inderdaad ff op het Saab forum en zoek bij turbo welke excact T03 type.In elk geval een watergekoeld huis nemen en niet het oude, enkel watergekoelde huis.
En neem een veel efficientere intercooler (frontmount). Nu kan de gevraagde flow ook snel geleverd worden. Het door jouw gevraagde vermogen is met een T03 bereikbaar, maar dan het voor de T03 ook op.
Let er wel op dat je geen intercooler met plastic eindstukken pakt (dus een full aluminium).Dit in verband met de verhoogde/hoge druk. En zet een er een blow-off valve op kort achter je turbo-uitgang.
Een T04 wordt erg traag (turbogat) in opspoelen, levert wel echter makkelijk het eindvermogen.
Maar ik denk dat je je koppel eerder beschikbaar wilt hebben rond 2500 rpm (t03) in plaats van rond de 3500 rpm (t04)
Succes
:cool:

Jeroentjuh
27-12-2005, 12:33
TD04 van een impreza.

Welke TD04 gebruikt Subaru dan? Volvo gebruikt ze namelijk ook....

TD04-13G
TD04-15G
TD04-16T
TD04-18T
TD04-19T

sjampoo
27-12-2005, 12:46
he mensen.

buiten mijn golf 1 wil ik met mijn golf 2 ook een project gaan beginnen heb een plan in mijnhoofd.

heb gesproken met een moter tuner en die adviseerde mij voor dat een k04 turbo. alleen wist hij zo snel even niet waar die precies allemaal op zaten.

dus wie weet dat voor mij zodat ik mijn ogen open kan houden??

gr frank


Als ik jou was, nam ik gewoon de aller grootste turbo die je kunt vinden. Van een vrachtwagen ofzo. Gaat ie wel niet meer harderder dan 80 per uur, maar de tachograavf kan je vast wel utibreken..

--

Nono-mode off:
Wat voor type motor gaat t om, wat wil je d'r mee, heb je al een spruitstuk of niet? etc etc etc.

Zomaar roepen dat je een turbo wilt levert uiteindelijk 0,0 bruikbare informatie op.

Baldrimmer
27-12-2005, 12:58
Maar ik denk dat je je koppel eerder beschikbaar wilt hebben rond 2500 rpm (t03) in plaats van rond de 3500 rpm (t04)
Succes
:cool:

Interessant topic
Maar levert de motor onder die 3500 toeren niet genoeg vermogen om dan al aardig weg te rijden ? Anders zit je al zo snel in je turbogebied . Rustig ermee rijden om onder de 2500 toeren te moeten blijven lijkt me zo zenuwachtig rijden
En als je er ff overheen gaat dan krijg je de schop in je rug ....

Jeroentjuh
27-12-2005, 13:04
Interessant topic
Maar levert de motor onder die 3500 toeren niet genoeg vermogen om dan al aardig weg te rijden ? Anders zit je al zo snel in je turbogebied . Rustig ermee rijden om onder de 2500 toeren te moeten blijven lijkt me zo zenuwachtig rijden
En als je er ff overheen gaat dan krijg je de schop in je rug ....

Zoek een turbo met VNT.....

Isard
31-12-2005, 20:19
Interessant topic
Maar levert de motor onder die 3500 toeren niet genoeg vermogen om dan al aardig weg te rijden ? Anders zit je al zo snel in je turbogebied . Rustig ermee rijden om onder de 2500 toeren te moeten blijven lijkt me zo zenuwachtig rijden
En als je er ff overheen gaat dan krijg je de schop in je rug ....

Voor zover ik weet is het altijd je rechtervoet die de snelheid regelt en niet je turbo. :D

Je wilt eigenlijk een turbo die altijd spoelt en toch veel vermogen levert.
Meestal komt het er op neer dat je een turbo neemt die net het door jouw gewenste vermogen kan leveren. Dan heb je degene die het snelst spoelt voor jouw motor.

Technix
01-01-2006, 17:45
Voor zover ik weet is het altijd je rechtervoet die de snelheid regelt en niet je turbo. :D

Je wilt eigenlijk een turbo die altijd spoelt en toch veel vermogen levert.
Meestal komt het er op neer dat je een turbo neemt die net het door jouw gewenste vermogen kan leveren. Dan heb je degene die het snelst spoelt voor jouw motor.

RIGHT!!
Ps. je wil je volle vermogen liefst vanaf stationair t/m max rpm hebben.
Dat zou ideaal zijn.
Specifieke eigenschap: turbo;vanaf midden toerengbied beschikbaar
mechanische drukvulling (g-lader,roots blower, volumex) vooral onderin en middentoeren.
Vandaar dat vw nu met zowel turbo plus mechanische compressor komen; max. vermogen door hele gebied. :rolleyes:



Vrachtwagen turbo nemen?.....!..........?. succes met op gang komen van je turbootje. Zeker nooit van turboooooolaggggggggggggggggggggggggggggggggggggg gehoord? Waarschijnlijk al ie alleen maar je uitlaatgas versperren en af en toe een rondje draaien.
:chair:

Marco
01-01-2006, 19:02
RIGHT!!
Ps. je wil je volle vermogen liefst vanaf stationair t/m max rpm hebben.
Dat zou ideaal zijn.
Specifieke eigenschap: turbo;vanaf midden toerengbied beschikbaar
mechanische drukvulling (g-lader,roots blower, volumex) vooral onderin en middentoeren.
Vandaar dat vw nu met zowel turbo plus mechanische compressor komen; max. vermogen door hele gebied. :rolleyes:



Vrachtwagen turbo nemen?.....!..........?. succes met op gang komen van je turbootje. Zeker nooit van turboooooolaggggggggggggggggggggggggggggggggggggg gehoord? Waarschijnlijk al ie alleen maar je uitlaatgas versperren en af en toe een rondje draaien.
:chair:

Hehehe, idd ja.

Wat je ook vaak ziet tegenwoordig is 2 turbo's 1tje die snel opspint en en de motor vult vanaf 1500-3000 rpm en daarna n grotere die begint te werken vanaf bijv 2700 rpm tot max. Beide vullen elkaar dus aan waardoor je zo goed als jeen turbogat meer hebt.

Berserker
01-01-2006, 20:05
Wat je ook vaak ziet tegenwoordig is 2 turbo's 1tje die snel opspint en en de motor vult vanaf 1500-3000 rpm en daarna n grotere die begint te werken vanaf bijv 2700 rpm tot max. Beide vullen elkaar dus aan waardoor je zo goed als jeen turbogat meer hebt.

dit heeft porsche goed geleerd met de eerste modellen met een veels te grote turbo (onveilig) en nu hebben ze een biturbo volgens dit principe...

Isard
01-01-2006, 20:44
Ik vind het opzich wel wat hebben hoor. Een relaxte auto voor je vrouw, want die komt toch niet boven de 4500rpm. En dan voor een stukje raggen een verandering in een lekker vermogensblok, want dan kom je wel in het gebied waar de turbo spoelt.

MelG60
01-01-2006, 20:54
Porsche heeft bi turbo omdat dat makkelijker te maken is dan 1 turbo (spruitstuk en ic slangen) Wat Marco bedoelt is een seqentiele setup dus een kleine turbo die een grote opspoelt zoals bv BMW gebruikt en op een RX-7 FD zit.

quote:RIGHT!!
Ps. je wil je volle vermogen liefst vanaf stationair t/m max rpm hebben.
Dat zou ideaal zijn.
Specifieke eigenschap: turbo;vanaf midden toerengbied beschikbaar
mechanische drukvulling (g-lader,roots blower, volumex) vooral onderin en middentoeren.
Vandaar dat vw nu met zowel turbo plus mechanische compressor komen; max. vermogen door hele gebied.


Achterhaalde gedachte, meeste TDI turbo's spoelen direct en hebben al snel geen puf meer en denk eens aan een 20V met K03 of K04; spoelen zeer snel op maar zijn zo klein dat ze bij een 5000 toeren al niet meer efficient zijn.


Quote:Ik zou een T03 nemen en deze opschroeven. Kijk inderdaad ff op het Saab forum en zoek bij turbo welke excact T03 type.In elk geval een watergekoeld huis nemen en niet het oude, enkel watergekoelde huis.
En neem een veel efficientere intercooler (frontmount). Nu kan de gevraagde flow ook snel geleverd worden. Het door jouw gevraagde vermogen is met een T03 bereikbaar, maar dan het voor de T03 ook op.
Let er wel op dat je geen intercooler met plastic eindstukken pakt (dus een full aluminium).Dit in verband met de verhoogde/hoge druk. En zet een er een blow-off valve op kort achter je turbo-uitgang.
Een T04 wordt erg traag (turbogat) in opspoelen, levert wel echter makkelijk het eindvermogen.
Maar ik denk dat je je koppel eerder beschikbaar wilt hebben rond 2500 rpm (t03) in plaats van rond de 3500 rpm (t04)
Succes

Blow off valve beter zo dicht mogelijk tegen je gasklep zetten en niet bij je turbouitgang voor snelle respons. termen als T3 en T4 zeggen maar weinig, de ene T3 kan 2x zo groot zijn als de andere T3. Ook word er hier gepraat over een K04 en niet een T4 zoals je misschien denkt?

MelG60
01-01-2006, 21:08
En natuurlijk moet je wel een doel hebben (pk,spoolup etc) als je een turbo gaat kiezen maar als het een low budget project is is je keuze natuurlijk beperkt. Ook adviseren mensen meestal een zo klein mogelijke turbo te nemen omdat ze bang zijn voor turbogat en omdat ze dan toch nog een beetje vermogen eruit willen halen ze idiote turbodrukken gaan draaien. Met als gevolg dat turbo's snel stuk gaan en motoren kapot gaan aan detonatie. Bovendien is het helemaal niet handig om laag in toeren al veel koppel te hebben aangezien je drijfstangen en aandrijving dat niet zo fijn vinden (en gelukkig hebben VW's altijd van die sterke drijfstangen en versnellingsbakken-NOT!!!) Ik zou gaan voor een turbo waar mee je met bv een druk van 1 bar je pk doel kan halen, goed voor de betrouwbaarheid, ook liever niet met dubbele koppakingen rijden dit heeft nogal gevolgen voor de hoeveelheid ontsteking die je kan draaien.

Marco
01-01-2006, 21:38
[QUOTE=MelG60] Wat Marco bedoelt is een seqentiele setup dus een kleine turbo die een grote opspoelt zoals bv BMW gebruikt en op een RX-7 FD zit.

/QUOTE]

Yep, dat was wat ik bedoelde, was daar niet helemaal duidelijk in, maar gelukkig n goede aanvulling van onze Turbo man :)

Technix
03-01-2006, 00:46
MelG60:
Een dieselturbo spoelt altijd sneller op omdat hier de luchtstroom altijd in gang is, of je nu gas geeft of loslaat doet niet ter zake. Alhoewel een gasklep ontbreekt is er natuurlijk meer luchtstroom bij hoger toerental.
Dit in tegenstelling tot een benzine-turbomotor waarin de fluctuatie in luchtstroom vele malen hoger is en direct varieert met de gasklepstand (openen of sluiten luchtdoorgang)

Je blow off valve kort bij je gasklep zetten heeft nauwelijks zin. Waarchijnlijk bedoel je de onderdrukslang (actuator) ter aansturing van de blow-off valve. DIE moet inderdaad zo kort als kan bij je gasklep en je blow-off valve zo ver mogelijk naar voren (richting turbo) om een zo groot mogelijk drukverschil te creeren voor snelle reactie (aansturing = drukverschil) van je blow-off. ;)

MelG60
03-01-2006, 11:49
Blow off klep word bedient door vacuum. zo dicht mogelijk tegen de gasklep aan doet de turbo het minst remmen. Ik weet niet waar het dieselverhaal een reactie op is?

Technix
03-01-2006, 16:45
Quote:
Achterhaalde gedachte, meeste TDI turbo's spoelen direct en hebben al snel geen puf meer en denk eens aan een 20V met K03 of K04; spoelen zeer snel op maar zijn zo klein dat ze bij een 5000 toeren al niet meer efficient zijn.

Was een reactie op dit verhaal.

:limey:

serge pot
03-01-2006, 16:49
totdat je die diesel turbo op een kleiner cylinderinhoud benzine motor plaatst (lees liter per minuut verplaatsing ),dan komen ze wel tot hun recht .

MelG60
03-01-2006, 18:45
Die TDI turbo's spoelen zo snel op omdat ze van die kleine turbinewielen en huizen hebben en meestal met een trim die veel tegendruk geeft, op een benzinemotor spoelen ze net zo snel op. Die TDI turbo's zijn zo klein omdat die motoren meestal toch niet meer dan 5000 rpm doen.

Isard
03-01-2006, 19:34
Melchior heeft gelijk: Blow off valve moet zo dicht mogelijk bij de gasklep. Daar treed de vertraging van de luchtstroom ook als eerste op.

welles0622
05-01-2006, 14:38
kijk anders even op de site van de vr6 specialist daar kan je heel wat informatie voor een turbo afhalen www.vr6specialist.nl succes

vwmk2driver
18-01-2006, 18:47
het plan is eigelijk al maanden uit de lucht maar zie het topic nu pas weer..

ben nu bezig met een 16v turbo voor de golf 1 straks..

maar ben al wel wat wijzer afhankelijk van welke pk's je wilt en grote van turbo gat moet je een turbo zoeken najah wel logisch ook