View Full Version : 1.8T APY Turbodruk onregelmatig
wessel97
29-01-2018, 10:53
Ik heb het hier al een beetje over gehad in het topic van de S3 maar ik som alles hier op in de hoop toch iets meer duidelijkheid te creëren, hulp te vinden en andere mensen met hetzelfde probleem te helpen :D
Het gaat om een Audi S3 8L uit 1999 met een 1.8-20vt 210pk APY motor.
Het is eigenlijk begonnen met een kapotte slang van het luchtfilterhuis naar de Turbo inlet:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/20161203_140735.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/20161203_141246.jpg
ik dacht hiermee dus een probleem opgelost te hebben maar het enige wat ik ermee gedaan heb is 100 andere problemen aan het daglicht brengen :shake:
vervolgens heb ik de turboslang van Chargepipe -> Intercooler en van Intercooler -> Gasklephuis vervangen.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/8/2/8/20171111_094017.jpg
nou alles erop, nog geen week gereden en ineens nog maar 0,2 bar boost.. thats it. Wat bleek LMM kapot. vervolgens vervangen en het probleem was opgelost..
stationair liep de auto slecht en doortrekken voelde ook niet zoals het moest zijn. Heb toen ik de auto kocht heel het secundaire luchtsysteem eraf gegooid behalve het vacuümpotje enz. dus deze afgedopt en de auto liep alweer iets beter:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180112_112550.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180112_120344.jpg
Dit duurde helaas ook maar weer hooguit een week want Toen ik de auto pakte en hij redelijk warm was begon hij ineens te flutteren bij het afblazen, waar je van zou zeggen oh Divertervalve, nope.. slangetje van de N249 opgerekt en eraf geschoten:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20171226_130749.jpg
natuurlijk was het geen normaal slangetje en was het aan de ene kant dikker dan de andere, en zoals we van Volkswagen gewend zijn was het ook niet los te bestellen en moest ik €147,-aftikken want het kon alleen compleet met de rest van de slangen erbij. Nou dat heb ik dus even mooi op een andere manier vast gezet.
vervolgens brak 3 dagen later het overdrukventiel van de Carterventilatie waardoor hij ontzettend beroerd ging lopen:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20171230_135001.jpg
toen was ik er even helemaal klaar me en heb ik het hele Carterventilatie systeem en Catchcan gedeelte vernieuwd:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180112_144319.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180207_181727.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180223_110730.jpg
bleek ook geen overbodige luxe te zijn aangezien het zo krokant was als iets.
twee weken probleemloos gereden (dacht ik)
De power voelde niet zoals het hoorde en ik ging toch nog eens speuren naar een lek:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180112_123913.jpg
weer prijs natuurlijk, dit vervangen door een deel van Forge:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180127_103051.jpg
gelijk ook de N75 leiding en DV slang mee vervangen:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180112_131328.jpg
Hij ging ineens weer als een speer! (dacht ik)
2,5 week ongeveer probleemloos gereden en ineens fluctueert de turbodruk heel erg. de ene keer 0,3 bar de andere keer 1,6 bar en toen schoot de auto in noodloop. Wat bleek, N75 defect. vervangen en alles werkte weer... maar niet naar behoren, de auto voelde veel trager aan en leek niet de pit meer te hebben als voorheen. De auto piekte altijd op 1,2 bar en deze hield hij ook vast. Nu ging hij naar 1,1 Bar en zakte meteen terug naar 0,9bar :mad:
Toen besloot ik toch eens om met Vagcom de gaan checken in meetwaardeblokken en wat bleek, de auto was gechipt en zou 1,4 bar moeten draaien waarvan hij max 0,9 deed. Begonnen met een lektest:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180305_204826.jpg
Diverse lekken gevonden:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180306_084319.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180305_202604.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180305_190505.jpg
na deze lekken verholpen te hebben ging de turbodruk naar 1,2 bar en hield hem vast op 1 bar.. er was vooruitgang maar niet wat het moest zijn
Toen ben ik gaan loggen en daar kwam dit uit:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/Screenshot_20180330-191458.png
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/Screenshot_20180330-191534.png
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/Screenshot_20180330-191626.png
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/Screenshot_20180331-173318.png
Zo ben ik er dus achter gekomen dat het mengsel te arm is en dat de computer de Turbodruk terug regelt naar 1 bar omdat dat het maximale wat hij eruit kan halen kwa ideale lucht/brandstof verhouding dat is. Dit fluctueerd ook niet het is altijd tot 1,2 bar en dan terug naar 1 bar. Ik tank gewoon BP Ultimate 98 dus daar kan het ook niet aan liggen.
Het vreemde is dat ik in al die tijd nog nooit een foutcode heb gehad (alleen dat de flow van het secundaire luchtsysteem niet goed is maar dit zou hier geen effect op moeten hebben)
vervolgens was mijn vermoeden het brandstoffilter of de FPR, beide waren niet het probleem. De brandstofpomp was nog de allereerste dus de kans dat die defect was aannemelijk. Daarbij kwam dat wanneer de tank bijna leeg was de auto altijd slecht aansloeg, Brandstofpomp heb ik vervolgens vervangen en wat bleek. startprobleem met lege tank was opgelost maar het vermogen maakte geen verschil. Dus... de brandstofpomp was niet het probleem
Volgende optie, de Divertervalve. Er zat al een andere op toen ik hem kocht maar dit is een chargertech DV wat volgens mij gewoon een ebay ding is. Vervangen door een TT 225 Divertervalve en de auto trekt beter maar voor de Turbodruk maakt het nogsteeds geen verschil. Voorheen viel de auto ook wel eens uit wanneer ik onder boost ineens de koppeling intrapte, dit is nu ook verdwenen
Er zit geen Turbo op met verstelbare schoepen dus ook daar kan het niet aan liggen.
Even een opsomming van de dingen die al vervangen zijn/gecontroleerd:
- Complete carterventilatiesysteem
- Turboslangen van Luchtfilter tot aan inlaatspruitstuk
- Brandstofpomp
- Brandstoffilter
- FPR
- Divertervalve
- IAT sensor
- Wastegate actuator
- Wastegate stang zelf
- N75
- Alle N75 slangen vervangen door Forge
- Gasklep gereinigd en opnieuw ingeleerd
- Luchtmassameter
- Mapsensor
- alle slangetjes onder het inlaatspruitstuk
- Speling op de Turbo is goed en maakt geen gekke geluiden
Het enige wat ik zo zou kunnen bedenken wat het nog kan zijn is:
- Injectoren
- Software fout\
- Wastegate klep kapot (lijkt me onwaarschijnlijk aangezien hij dan géén boost zou moeten geven, tenzij er een klein stukje vanaf is gebroken?)
- Verstopte katalysator
helaas zijn dit allemaal geen dingen die ik vrij makkelijk kan controleren of via vagcom uit kan lezen...
ik kan de auto wel naar een specialist brengen maar ben er nu eigenlijk te lang en teveel mee bezig geweest om het op te geven nu :D
Het enige wat de auto nu nog doet afgezien van het inhouden/terug regelen van de Turbodruk is 1200 toeren stationair lopen bij koude start (ong. 1,5 minuut) verder loopt de auto super nu.
wessel97
23-04-2018, 23:00
.
Mooi verslag Wessel ( :thumbup: ).
Nu hopen op wat zinnige reacties. Kan zelf weinig inbrengen heb geen ervaring met turbo motoren.
Maar wat ik wel weet;
Je verdenkt de injectoren. Deze zou je kunnen laten controleren op opbrengst, lekkage en spuitbeeld. Weet je of ze 100% zijn en daarmee ook gelijk gereinigd.
Je verdenkt je cat. Je kan middels een meter zien of deze vertopt zit. De meter wordt geplaatst via het gat van de O2 sensor (lambda) en meet de druk.
wessel97
24-04-2018, 14:23
Dat met die kat wist ik niet, thanks voor de tip! Ff opzoek naar zon meter nu maar dat moet wel goedkomen.
Meter kost 20 Euro op Aliexpress maar idd beter even ergens een duurdere lenen.
wessel97
01-05-2018, 20:17
aangezien ik momenteel niet echt tijd heb verder te gaan met het probleem ben ik toch internet nog maar eens af gaan struinen voor topics waar mensen vergelijkbare problemen hadden. Kwam weinig tegen wat erg op het probleem leek dat ik heb met m'n auto maar toch..
ik denk dat ik voorlopig de injectoren even laat voor wat het is, dit is het meeste werk om te controleren en ook het meest onwaarschijnlijke. het lijkt me vreemd dat alle injectoren ineens tegelijkertijd niet genoeg opbrengst meer hebben. ik neem aan dat als het een individuele injector was dat ik wel een foutcode kreeg of de auto gek doet zowel bij onbelaste als belaste motor (correct me if i'm wrong)
Nu heb ik het vermoeden dat het toch iets met de wastegate/actuator is. De auto loopt stationair super (koud loopt hij wat rauwer maar dat is wel normaal gok ik). hij pingelt niet, geen gekke geluiden. Hij doet niets geks behalve die Turbodruk terugdraaien.
Nu denk ik dat om wat voor reden dan ook de wastegate te vroeg open gaat. Kan zijn dat ik er compleet langs zit maar dit is mijn vermoeden: De wastegate opent te vroeg waardoor de Lambdasensor teveel lucht meet in het mengsel (omdat dit dus na de verbranding is kan het goed zijn dat er niets aan de hand is maar omdat de lambdasensor die extra zuurstof meet hem toch terug regelt). dit zou ook kunnen verklaren waarom ik verder geen foutcodes heb of gekke dingen merk.
Het is in elk geval geen sporadisch iets, het is altijd hetzelfde alleen héél af en toe gaat hij maar tot 1 bar, dit is op zulke momenten ook alleen als ik in een hogere versnelling wat lager in zn toeren rijd, zeg vanaf 2500 toeren.
Het zou in elk geval niet kunnen dat de wastegate klep afgebroken is of vast zit want dan zou het een gevalletje wel of geen boost moeten zijn niet een beetje boost. Ik heb de actuator getest en het membraam is niet lek. echter heb ik dit alleen gemeten met even druk erop. Ik heb niet gemeten bij hoeveel druk hij open gaat (iemand enig idee bij hoeveel mbar/bar de wastegate open moet gaan?) of een langere tijd de druk erop gehouden, als het een hele kleine lek zou zijn heb ik dit dus niet kunnen zien. maar zou dit zo'n drastisch vermogensverlies kunnen veroorzaken? Het zou ook nog de veer in de actuator kunnen zijn misschien, dat de veer slap is geworden of misschien gebroken is en hij daardoor te vroeg open gaat?
Of misschien dat er een stukje van de wastegateklep afgebroken is?
Ik ga in elk geval binnenkort de downpipe maar even losmaken denk ik en de actuator nog een keer goed testen. Dan haal ik gelijk de Katalysator even los zodat ik die kan controleren.
Het moet haast wel iets 'mechanisch' zijn lijkt me, anders zou ik wel een foutcode krijgen. en de elektronica die meestal geen foutcodes geeft terwijl ze wel kapot zijn (MAP sensor etc.) werken allemaal gewoon naar behoren.
Het enige wat het dan nog zou kunnen zijn is een softwarematige fout maar dat lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk.
Het vreemde vind ik alleen dat de Turbo in 2014 is vervangen bij 201.000 km, dat is slechts 27.000km geleden. Maarja Het tweemassa vliegwiel was ook na 3 jaar en 13.000km versleten dus ik sluit niets meer uit.
Wat mij nu opvalt, is dat jouw lambda waardes niet 0 worden bij volgas...hier een logje van mijn golfje:
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/P_20180502_201410_original.jpg
volgens mij is het normaal dat de lambda 0 wordt bij vollast toch? Of doet juist de mijne nu raar? :D
wessel97
02-05-2018, 20:14
Nee die van jou is prima, bij die van mij is het niet oke. Waardes boven 0 betekent dat de auto meer lucht dan benzine krijgt of in andere woorden: vraagt om meer brandstof maar die om wat voor reden dan ook niet krijgt en dus een te arm mengsel heeft.
Waar dat begint is ook het dipje in turbodruk dus de computer regelt hem om wat voor reden dan ook terug.. je zou zeggen valse lucht maar ik heb alles voort gehad en wat mij logisch leek is dat de enige plek waar de auto nog valse lucht zou kunnen krijgen ná de verbranding is waardoor de computer denkt dat het mengsel te arm is. Dat zou dus een lekkende/ te vroeg openende wastegate kunnen zijn vermoed ik.
Bij jou is gewoon prima, op het begin staat hij wat rijker maar dat mag gewoon volgens mij.
Als ik het goed heb ligt de ideale lambda tussen -1 en 1
Had je de brandstofdruk nog gemeten?
wessel97
12-05-2018, 23:12
@René de brandstofdruk heb ik niet meer gemeten. ik heb de FPR gecontroleerd, het brandstoffilter vervangen en de Brandstofpomp vervangen omdat ik daar zo goedkoop aan kon komen. Maar dat zou ik voor de zekerheid nog even een keer kunnen doen.
ondertussen heb ik ook de Lambdasonde gecontroleerd in Vagcom deze werkt gewoon naar behoren (ik heb er wel maar eentje, na de kat zit niks meer? :screwy: hoort er daar normaal niet nog een te zitten?)
ik heb om te testen toch nog ff de LMM stekker losgegooid en merk geen verschil met rijden. Ik kan zo snel alleen niet achterhalen of de LMM nu kapot is als hij hetzelfde/beter loopt met de stekker los of slechter. Er wordt van alles geroepen maar iedereen zegt iets anders dus dat moet ik even uit gaan zoeken.
Ook heb ik omdat de auto als hij koud is 1200 toeren stationair loopt de Koelvloeistoftemperatuursensor even losgegooid om te kijken of die misschien de computer in een soort van 'choke' programma houd waardoor ik niet het volle vermogen krijg. maar ook dat is niet het geval.
Vanmorgen nog even het wastegate stangetje proberen af te stellen en de wastegateklep sluit ook goed zonder dat het stroef gaat o.i.d.
De Lamdasensor er ff uitgeschroeft en met een camera'tje in de downpipe gegaan om te kijken of de klep van de wastegate niet gescheurd was:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180512_101102.jpg
Ook die ziet er prima uit, sluit mooi, geen scheurtjes of gekke dingen. Dat is in elk geval een grote zorg minder want dat was denk ik wel een van de duurste geintjes geweest.
De lambdasensor zag er opzich nog wel oké uit, is wel wat warm geworden lijkt het maar werkt nogsteeds prima.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180512_103127.jpg
in elk geval weer een paar dingen die ik weg kan strepen.
wat ik nu de komende week wil gaan proberen is druk op de wastegate actuator zetten en kijken of hij die druk vasthoud en niet wegvalt. Ik weet dat dit waarschijnlijk niet het probleem zal zijn maar ik ga gewoon alles controleren want alles heeft ook met elkaar te maken merk ik wel.
Ik heb een nieuwe MAP sensor besteld, de symptomen voor een defecte MAP sensor komen aardig overeen alleen lijkt via VAGCOM de MAP sensor gewoon goed zijn werk te doen. Aan de andere kant geeft een MAP sensor geen foutcode en hij ziet er van buitenaf al erg versleten uit. Dus vervangen zal sowieso vast geen kwaad kunnen.
Als deze twee dingen het niet zijn kan ik de katalysator nog controleren. De originele uitlaat zit er nog onder van voor tot achter, dus heel gek zou het ook niet zijn als de kat verstopt zit. Al word hij nooit roodgloeiend o.i.d.
Als het dat allemaal niet is ga ik denk ik ff een tuner de software eraf laten halen en terug zetten naar origineel en kijken of ik dan nogsteeds dezelfde problemen heb. zo niet laat ik de software weer terug zetten en weet ik in elk geval dat ik het niet in die hoek hoef te zoeken.
Ben hier even door aan het lezen, en misschien is het de moeite waard om te verifiëren of de originele injectors wel de flow aankunnen die nodig is om een juist mengsel te krijgen met de overdruk die jij wilt. Ik weet dat het onwaarschijnlijk is maar ik zou het toch checken gezien de auto gechipt is geweest. Je bouwt nu verder op het werk van iemand anders en dat is nooit ideaal.
Mij lijkt dat je toch naar het brandstofsysteem gaat moeten kijken. Check even of ze de flow aankunnen die gevraagd wordt. Waarschijnlijk zal dit wel het geval zijn! Maar dan kan je met zekerheid naar de volgende stap doorgaan: ik zou je injectors laten testen. Versleten injectors kunnen een verminderde flow hebben, of een minder goed spuitbeeld. Hiervan ga je geen foutcodes krijgen want er is geen accuut probleem met de injector. De opbrengst vermindert gewoon lichtjes, geen reden voor een foutcode dus. Het ECU ziet dat als normale slijtage en gaat gewoon bijregelen.
Met betrekking tot het valse lucht trekken in de uitlaat, kijk eens alle pakkingen in het uitlaatsysteem na en kijk of deze er nog goed uitzien. Stel het lekt hier dan zou dit inderdaad je lambdasonde kunnen beïnvloeden. Zeker waard van dit na te kijken!
Verder loopt een koude motor altijd in open loop, dat wil zeggen dat hij geen gebruik maakt van de lambdasonde en er dus geen feedback is. Pas als de motor warm is zal hij in closed loop gaan lopen en zijn mengsel bijregelen.
Je moet eens kijken of je de fuel trims kan uitlezen. Ik ben niet zo thuis in turbo systemen maar kijk ook eens of er een trim is voor de turbodruk?
PS een trim is een bijregelwaarde die het ECU zichzelf aanleert op basis van de feedback die het o.a. van de lambdasensor krijgt.
wessel97
13-05-2018, 00:36
@ar1g3
De injectoren wil ik nog even een keer testen inderdaad. maar ik probeer nu eerst alle dingen te testen die weinig kosten, relatief makkelijk te controleren zijn etc. de injectoren eruit halen is peanuts alleen we weten allemaal hoe dat gaat als je iets hebt wat je moet uitbesteden, als ik ze wegbreng ben ik ze waarschijnlijk weer veel langer kwijt dan gedacht. Een map sensor kost 30 euro dus ik probeer even die goedkope/makkelijke dingen eerst + dat zon map sensor vervangen toch geen overbodige luxe is.
Lekken doet het uitlaatsysteem niet echt want ik hoor niks. het enige wat ik nog steeds een vreemd geluid vind is dat wanneer ik de auto start hij na de eerst 5sec. lopen ineens een soort van blikkerig geluid maakt met stationair draaien, dit verdwijnt op het moment als het toerental zakt naar 850tpm. Het is een soort van rammelende kat geluid maar de co waardes zijn goed en hij doet dit ook alleen op het moment dat ik net opnoemde. en er ligt niks los in de kat.
dat met die fueltrim is inderdaad een goede, was ik vergeten erbij te zetten. hij geeft dit aan:
Additieve trim: -0,4%
Meervoudige trim:0,0%
Nu is dit de berekening van ik denk over een afstand van 100km want ik heb recent nog een foutcode gewist.
ik weet niet of ik dat over een tijdje weer moet testen of dat ik met 100km er wel vanuit kan gaan dat het redelijk accuraat is.
Als ik daar vanuit kan gaan dan lijkt de trim wel oké te zijn...
Dat blikkerige doet de mijne ook met koude start! Ik heb mijn boostprobleem zoals het nu lijkt opgslist door de scharnierpunten van de wastegate in de smeren met keramisch vet. Lijkt erop dat ie stroef ging lopen als hij heet werd. Is nu over en loopt een stuk mooier , vloeiender en krachtiger
Zelfs een klein lekje, eentje dat je daarom niet hoort, kan de lambda sensor beïnvloeden. Weet niet hoe veel werk dat bij jouw motor is maar misschien loont het de moeite van de pakkingen van de uitlaatcollector te vervangen. Al is dat vaak echt een kl*te werk..
Die trims lijken me ook wel ok! Hij haalt zelfs een beetje brandstof weg. Normaal heb je 1 trim die hij onthoud, de long fuel trim, en eentje die op korte termijn werkt, de short fuel trim. Ze hebben hier andere namen dus weet niet welke wat doet. In ieder geval lijken mij die goed. Vindt het vreemd dat hij dan turbodruk terugschroeft terwijl er duidelijk nog ruimte genoeg is om brandstof bij te geven.. Ofwel is dit gewoon de regellogica van VW, ofwel is er ergens een andere reden waardoor het verlengen van de injectieduur geen verschil maakt.
OF het ligt gewoon aan die chip die er in zit. Als die tip van René niet werkt zou ik toch overwegen van de chip er eens af te laten halen en een tijdje weer op originele mapping te gaan rijden, en dan kijken wat hij doet.
wessel97
13-05-2018, 14:38
@René dat ga ik dan ook maar eens proberen!
@ ar1g3 die uitlaatspruitstuk pakking vervangen is echt ontzettend veel werk want je kunt er zeg maar al moeilijk bij, en helemaal als het eraf moet want om alleen de downpipe eruit te krijgen moet het subframe er al onderuit volgens mij, plus dat de turbo er ook nog eens compleet af moet om bij de boutjes van het spruitstuk te komen. wat ik wel kan doen is met een spiegel en een lampje kijk of er rondom het spruitstuk ergens een lek zit, dat moet opzich wel te doen zijn.
De fueltrims was ook echt even iets wat ik niet helemaal begreep. Als je ze op langere termijn bekijkt gaat het gewoon goed, maar de computer geeft vervolgens met loggen continu aan dat het mengsel te arm is en hij meer benzine nodig heeft.
Als ik het goed onthouden heb is de Additieve trim de korte termijn trim en die andere op langere termijn. maar ik zal over een aantal weken nog wel eens kijken wat hij dan aangeeft.
Het zou inderdaad aan die chip kunnen liggen alleen het vreemde is dat de auto het wel (voordat ik die eerste slang vervangen had) altijd goed deed. Toen piekte de auto altijd op 1,3bar en die hielt hij ook vast tot zeg 5000 toeren en daarna begon het terug te zakken. En dat was op het moment dat die Rode slang nog stuk was, een van de blauwe Forge slangen zat een gaatje in, ik had een aantal vacuümlekken, de carter ventilatie gescheurd was en het secundaire luchtsysteem nog niet afgedopt was. Ik denk dat het een safe bet is als ik dat verantwoordelijk houd voor die missende 1/1,5 bar aan druk verlies. Dus voor ik ook maar iets vervangen had zou de turbo in principe gewoon netjes op 1,4 bar gedraaid moeten hebben
Ik vind het erg vreemd dat als je dan alle slangen sensoren etc. gaat vervangen omdat ze duidelijk kapot zijn de auto het daar ineens slechter van gaat doen. :mad:
ik baal er ook erg van dat ik totaal nul historie heb van het chippen, het enige wat ik weet is dat hij in Duitsland gechipt is en dat is al voor 2006 geweest want toen is de auto naar Nederland gekomen. Ik weet dus ook niet of het een af fabriek ABT tuning is geweest ofzo. Dat zou al wat meer duidelijkheid brengen aangezien ABT schijnbaar heel veel slechte tune programma's heeft gemaakt voor de 1.8t. Als ik Autohaas bel dan komt er niets naar boven maarja hun zeggen ook dat als het lang geleden is het er sowieso niet meer tussen zal staan.
MWB 032 is long term en MWB 033 is short term. En dan is dacht ik van MWB 032 de linker waarde stationair en de rechter vollast....maar dat laatste weet ik niet meer zeker. Interessant filmpje over fueltrims:
https://youtu.be/yM3iarhSP68
larkin851
13-05-2018, 17:24
Our Stage One mining inventory is available for purchase now, and we’re selling reservations on 3000 ASIC spots coming online in April ($50 each, fully refundable).
Scale with Clean Energy
Hydroelectric power in Washington state, which is used to power the Bitcoin / crypto mining data centers.
Hydroelectric power in Washington state, which is used to power the Bitcoin / crypto mining data centers.
Clean Energy is Cheaper than Dirty
Let’s not keep those dirty coal mines open. Dirty energy is more expensive, anyway. Now you can scale your mining operation with clean energy and not feel guilty about all the energy you’re consuming.
Inventory is Selling Fast
Most of the time a marketer tells you to act fast because supplies are getting low, they’re making it up. But as anyone trying to find a place to put a mining rig knows, finding a data center with inventory available is very difficult to do, and the inventory you find is often being price gouged.
Our prices are the same despite the sellers’ market. And we are being honest when we say this inventory is going fast. Think about your growth plans for the year and bake that into your hosting plan. You can always get a refund on your deposit, but you can’t make inventory open when there isn’t any.
Get your mining operation out of your basement and into a professional data center.
Get your mining operation out of your basement and into a professional data center.
Even de spam negerende: ik snap je frustraties! Ik heb exact hetzelfde voor met mijn GTI. Al twee jaar aan het zoeken en ben te koppig om hem naar da garage te brengen.
Die pakking vervangen is dus geen optie, had ik wel gedacht. Toch eens met een spiegel checken of er geen duidelijk lek is dan. Zal je wel zien aan roetsporen.
Wat betreft die fuel trims: de long fuel trim is een langetermijnwaarde die het ECU zichzelf aanleert. De short fuel trim is een actuele waarde op basis van de feedback naar het ECU waarmee het mengsel wordt aangepast. De long fuel trim wordt aangepast als het ECU ziet dat de short fuel trim voor langere tijd boven (of onder) een bepaalde waarde blijft.
Puur fictief om het principe uit te leggen: Stel je short fuel trim zit continu rond de 10, dan gaat hij de long fuel trim omhoogbrengen tot de short fuel trim terug rond de 0 zit. Want dit betekent dat er altijd extra injectieduur nodig is. Op die manier draait de motor ook goed tijdens de opwarmingsfase wanneer er nog geen feedback is, want die long fuel trim wordt onthouden.
Zou me eigenlijk niet verbazen als een soortgelijk systeem voor de turbo wordt gebruikt, maar ik zeg het ik ken zeer weinig van turbo's dus dat is speculeren.
wessel97
18-05-2018, 18:25
Nou de MAP-sensor is vervangen. Zoals stiekem wel verwacht is ook dat niet het probleem. Boutjes zaten vastgeroest dus alles moest er weer af om het los te krijgen.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180517_193315.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180517_193423.jpg
Nu ik toch alweer een stuk meer kilometers heb gereden sinds de laatste foutcodes gewist te hebben nog een keer de fueltrim bekeken
De longterm;
Additief: -0,2%
Meervoudig: 1,6%
De shortterm fueltrim schommelt tussen de -3,0 en 3,0%
Of terwijl niet heel erg gek allemaal.
Ik ga denk ik als eerst volgende toch maar even dat met de software proberen
Mooie waardes...er vanuit gaande dat je hem af en toe nog wel ff op zijn staart trapt...
Wastegate scharnierpunten nog ingevet?
Inderdaad zijn dat best mooie waardes, toch maar even die software eraf halen lijkt me! En natuurlijk wat René zegt want dat kost je niets :thumbup:
Nog updates?
Mij mij ging het hok ook weer ongecontroleerd boost opbouwen....ik ga nu toch maar voor een nieuw N75
wessel97
13-06-2018, 15:13
Niet echt updates momenteel, veel kleine dingen nog geprobeerd maar geen resultaat.
Auto staat nu voor binnenkort ingepland bij JD voor een diagnose. Ze denken dat ze het relatief snel gevonden moeten kunnen krijgen dus ik ben benieuwd. Heb er eigenlijk ook gewoon alle vertrouwen in.
Loop er al zo lang mee te kloten en ik heb bijna alles geprobeerd wat ik kon. En aangezien alle monteurs die ik ken denken dat het probleem toch iets in de software is heb ik maar een afspraak gemaakt bij JD.
Dus binnenkort meer... :D
Ah mooi. Bij JD is genoeg knowhow, dus zal idd snel gefixt zijn. Meteen ff de kat leeg stampen en dan een chip op maat?
Zat er toevallig vanmiddag nog aan te denken.....heeft jouw blok niet een EGT meter die evt roet in het eten kan gooien als hier iets aan mankeert?
wessel97
13-06-2018, 21:15
Ah mooi. Bij JD is genoeg knowhow, dus zal idd snel gefixt zijn. Meteen ff de kat leeg stampen en dan een chip op maat?
Zat er toevallig vanmiddag nog aan te denken.....heeft jouw blok niet een EGT meter die evt roet in het eten kan gooien als hier iets aan mankeert?
Kat leegstampen wacht ik even mee. Ben toch van plan om er een RVS systeem onder te monteren incl. Downpipe. Zolang de kat niet verstopt zit natuurlijk.
Chip zit er al op in principe dus ik weet niet hoe dat precies zit en of ze daar iets aan kunnen veranderen. Zo niet monteer ik eerst de uitlaat en ga ik daarna pas terug voor een chip op maat. Anders is het 2x werk.
Een EGT sensor heeft mijn auto zover ik weet niet. Er zit geen metertje in en er zit maar een Lambdasonde in het hele uitlaattraject.
Zolang ze het probleem op kunnen lossen vind ik dat voor nu genoeg. En als ze er een nieuwe chip op moeten zetten omdat de software om wat voor reden dan ook beschadigd is dan is dat maar zo. Dan laat ik het wel meteen mee doen denk ik. Ik bereid me voor op het ergste wie weet valt het dan mee :D
Sommige 1.8T hebben wel een EGT...Die zit dan gemonteerd rechtstreeks in het turbohuis
Bluepower
15-06-2018, 08:08
Alleen sommige K04 uitgevoerde 1.8t hebben een EGT.. Eigenlijk alleen de BAM en de latere versies AMK
wessel97
15-06-2018, 09:13
Er zit bij mij ook een K04 op maar ik ga ervan uit dat je dus bedoeld dat er alleen EGT zit op de 225pk versies en de K04's met variabele schoepen?
Bluepower
15-06-2018, 09:40
Alleen de K04-023 heeft de EGT, zit op sommige 210/225pk modellen(wat dat betreft is VW/Audi echt een zooitje, want ze trekken gewoon uit het schap wat er op dat moment ligt, zit niet altijd een regelmaat/duidelijkheid in)
wessel97
15-06-2018, 11:44
Dat heb ik al vaker gemerkt met dingen, dat het soms een aardig onoverzichtelijke bende kan zijn bij volkswagen :D
Er zit bij mij in elk geval een K04-020 op dus dan kan ik dat uitsluiten.
wessel97
20-06-2018, 16:37
Vandaag naar JD geweest,
Ze vonden het daar ook maar een raar probleem, zijn ook wel ff bezig geweest met zoeken. Het blijkt dat het niet in de Software zit in elk geval. Zij denken voor 99% dat de veer gaar is binnenin de Wastegate actuator. Dat hij te vroeg bij te weinig druk open gaat.
Wanneer je de aansluiting van de N75 naar de Actuator los trekt gaat hij namelijk wel netjes naar 1,5 Bar. Dus de wastegate klep ofzo kon het niet zijn. Bij de ECU doet hij eigenlijk precies wat hij moet doen dus het moet iets mechanisch zijn.
Kreeg ook het advies om de N249 Mod te doen. Ik dacht dat het niet verstandig was om dat te doen als ik op internet keek maar daar zeiden ze dat het echt beter is voor de auto.
Nu was ik ff bang dat ik de hele Turbo moest gaan vervangen omdat je die Wastegate actuator eigenlijk niet los kunt krijgen. Maar Forge maakt ze wel dus hopelijk is dat ook echt het probleem. Moet alleen nog wel even kijken hoe ik het ga doen met het afstellen van die actuator maar heb wat tips mee gehad daar dus moet goedkomen.
Hmm Okee...zou de output van de n75 dan niet vol op 100% gaan liggen?
Wat zeiden ze over het arme mengsel?
wessel97
22-06-2018, 20:19
Hmm Okee...zou de output van de n75 dan niet vol op 100% gaan liggen?
Wat zeiden ze over het arme mengsel?
Blijkbaar niet perse, de output lag wel op 90-95% dus het kwam wel aardig in de buurt.
Het arme mengsel heb ik wel aangegeven, hun zeiden daar niks van gemerkt te hebben omdat als hij ook echt zo'n arm mengsel had je dat merkte met pingelen etc.
Ik ben vergeten te vragen wat hun daarover precies dachten maar als ik het zelf in moet schatten gok ik dat dat is omdat de wastegate te vroeg open gaat waardoor de lambdasonde meer lucht registreert dan dat er eigenlijk zou moeten zijn? En denkt dat het mengsel te arm is terwijl het dat in werkelijkheid niet is? :confused: ik wilde Jd daar nog wel even over bellen ga ik komende week nog even doen denk ik.
Plus dat toen de wastegate actuator ontkoppelt was hij het wel deed tot 1,4 bar. En geen arm mengsel had.
Volgens hun moest ik de actuator in elk geval vervangen, dus dat ga ik ook doen en als het dat niet is dan was het waarschijnlijk de Turbo zelf. Deze heeft nauwelijks speling dus ik ga ervanuit dat het gewoon de actuator is.
Heb er nu een van Forge besteld bij Biesheuvel zit alleen nog even uit te puzzelen hoe dat zit met die veren die erin zitten je hebt namelijk 4 of 5 verschillende kleuren veren en die gaan allemaal van bijv. Stock, 5 psi, 10psi etc. Aangezien de mijne op 20 psi draait ga ik ervanuit dat die veer erin moet.
vagg freak
22-06-2018, 20:55
Als je de vacuüm slang ontkoppeld en dan wel 1.4bar haalt lijkt het mij niet logies dat het aan de actuator ligt eerder aan de aansturing. Evt met pompje met een meter erop meten bij hoeveel druk de actuator gaat bewegen zou je die nog iets strakker kunnen zetten
Hmm lastig allemaal. Het zou mij niets verbazen dar het membraan in de actuator kapot is...daardoor veel boostverlies...behalve als je het slangetje afkoppelt....omdat ie dan niet aangesloten zit op je traject. Beetje lek kan al genoeg zijn voor weinig boost. Zo had ik in het begin mijn N75 verkeerd om aangesloten....leek het wel een 150pk AGU 😂
wessel97
22-06-2018, 23:12
@vagg freak ze hebben de actuator stang daar nog een heel stuk strakker gezet 2 á 3 mm, geen verschil. Verder wilden ze daarmee ook niet gaan omdat je dan voort heel die actuator uit zn vergiet zou trekken. Als dat het probleem was zou je op zn minst een beetje verschil moeten merken.
N75 hebben we nog geswitched voor een andere om te controleren of die misschien toch niet kapot was. Ook dat was niet het probleem. De Ecu doet ook gewoon wat hij moet doen, alle sensoren ook, dus aan iets anders dan de Actuator zou het niet kunnen liggen lijkt me?
@René dat is wat ze daar ook zeiden alleen dan dat het inwendig de veer zou zijn en niet het membraam, omdat als het membraam stuk was je juist te veel boost zou draaien en hij in noodloop zou schieten omdat hij de wastegate niet ver genoeg open krijgt om hem op de juiste turbodruk te houden. Het probleem met zon veer zou dan zijn dat die slap/gebroken o.i.d. zou zijn en dus bij te weinig druk open gaat of terwijl te vroeg. Waardoor ik niet de gewenste turbodruk haal.
Wat ik er wel even bij moet vermelden is dat wanneer het slangetje van de actuator los was en ze bijvoorbeeld half gas gaven de turbodruk naar 0,7 bar ging ofzo, en wanneer je dan het gaspedaal op dezelfde plek hield dus gewoon lineair power opbouwde zakte de turbodruk gewoon helemaal terug naar 0, hij hield hem niet vast zeg maar.
Ze zeiden dat het probleem dat mijn auto heeft afgezien van wat ze hebben kunnen testen lastig te meten is.
Het verbaasd mij (ondanks dat ik het wist) hoe ontzettend veel invloed de kleinste dingen hebben op zo'n Turbo motor.
Ik ga gewoon de actuator vervangen. Het onderdeel is wat prijzig maar het erop zetten zou goed te doen moeten zijn als ik wat dingen weg haal, de turbo hoeft er verder niet vanaf ofzo.
Maar dan houdt dat dus in, dat als de N75 een hoge output heeft, hij dus eigenlijk weinig aansturing geeft naar de actuator?
En kan je makkelijk de wastegate open drukken dan? Is normaal wel enige weerstand aanwezig
wessel97
23-06-2018, 10:38
Maar dan houdt dat dus in, dat als de N75 een hoge output heeft, hij dus eigenlijk weinig aansturing geeft naar de actuator?
Nope andersom hahah, deze fout maakte ik zelf ook, bij de oudere N75's is het zo dat hij bij 100% keihard meewerkt en bij 20% niks doet, en bij de nieuwere auto's doet hij juist bij 100% niks en bij 20% werkt hij keihard mee.
De wastegate is met de hand redelijk goed open te drukken, er staat wel een terugwerkende kracht op want als je hem loslaat schiet hij terug... maarja in principe faalt de actuator pas na 1 bar druk, is moeilijk te checken denk ik met de hand ofdat hij genoeg tegendruk geeft bij het open duwen. 1 bar heb je al redelijk wat kracht voor nodig om open te duwen lijkt me. :tongue:
Maar die van jou heeft een hoge output, dus laat ie veel druk door naar de actuator?
En de gewenste druk is hoger dan de actuele druk...dus dan wil je toch een lage output? Minder druk op de actuator. Hoe meer druk op de actuator, des te verder de wastegate open...en daalt de turbodruk weer.
wessel97
23-06-2018, 13:21
Maar die van jou heeft een hoge output, dus laat ie veel druk door naar de actuator?
En de gewenste druk is hoger dan de actuele druk...dus dan wil je toch een lage output? Minder druk op de actuator. Hoe meer druk op de actuator, des te verder de wastegate open...en daalt de turbodruk weer.
Dat zou je in theorie wel zeggen inderdaad, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het erg verwarrend vind nogsteeds maar het komt erop neer dat wanneer een Actuator faalt hij niet per se dicht hoeft te blijven staan.
Die dingen zijn schijnbaar zo gebouwd dat wanneer hij faalt boost opbouwt tot zover dat hij kan en dan in principe de druk eruit gooit wanneer hij faalt. Dit om te verkomen dat je de Turbo opblaast omdat hij de wastegate niet open kan houden. Of dit dan in principe een soort van Noodloop is... geen idee maar hij geeft geen motorstoring dus het zou een soort van mechanische noodloop kunnen zijn?
In elk geval ik vind het erg lastig maar als ik bij JD geholpen ben door iemand die daar al heel lang werkte en precies alles wist tot in de details over die motoren ga ik er vanuit dat dat het probleem is.. zo niet is zon actuator nogsteeds een mooie upgrade want ja.. het lijkt mij niet heel onlogisch dat die veer die in een originele turbo zit bijna dubbel de originele turbodruk niet aan kan.
Ja, begrijp ik….de heren bij JD zullen ook echt wel weten waar ze het over hebben.
Ik ben gewoon een eigenwijze die logisch probeert te redeneren….haha!
Als ik jouw logjes zie, dan zie ik namelijk te lage turbodruk dan gewenst....wat voor mij dan vervolgens logisch is , dat er dan weinig druk wordt doorgelaten naar de actuator via de N75..
Of dat met een hoge of juist lage output gebeurt, maakt dan in principe niet meer uit. Hij moet de wastegate dicht houden, dus weinig druk op de actuator.
Als hij ondanks dat, de druk niet haalt, maar wel als de slang wordt afgekoppeld, dan moet het probleem inderdaad bij de actuator liggen, dus vervangen is sowieso goed. Haal je hem dan nog wel ff uit elkaar? Om evt de oorzaak te kunnen vinden?
Hoop voor je dat je hierna weer op volle boost kan rijden
wessel97
23-06-2018, 17:19
Ja, begrijp ik….de heren bij JD zullen ook echt wel weten waar ze het over hebben.
Ik ben gewoon een eigenwijze die logisch probeert te redeneren….haha!
Als ik jouw logjes zie, dan zie ik namelijk te lage turbodruk dan gewenst....wat voor mij dan vervolgens logisch is , dat er dan weinig druk wordt doorgelaten naar de actuator via de N75..
Of dat met een hoge of juist lage output gebeurt, maakt dan in principe niet meer uit. Hij moet de wastegate dicht houden, dus weinig druk op de actuator.
Als hij ondanks dat, de druk niet haalt, maar wel als de slang wordt afgekoppeld, dan moet het probleem inderdaad bij de actuator liggen, dus vervangen is sowieso goed. Haal je hem dan nog wel ff uit elkaar? Om evt de oorzaak te kunnen vinden?
Hoop voor je dat je hierna weer op volle boost kan rijden
Als het probleem bij de actuator ligt ga ik hem zeker even uit elkaar halen om te kijken wat het nu precies was, heb er lang genoeg mee lopen kloten nu :D oh.. en dat eigenwijze herken ik wel hoor
Maar ik ben het ermee eens dat het vreemd is want zo'n N75 zou in principe helemaal open of helemaal dicht moeten gaan er zit niks tussenin. Hij gaat niet langzaamaan open waardoor de wastegate stukje voor stukje open zou gaan. Het probleem zou zich logisch gezien pas voor moeten doen bij 1,4 bar of bij 0
Maar het systeem bestaat uit de N75 de Computer en de Actuator. De N75 en Computer zijn goed dus veel blijft er niet meer over..
Ik bedoel en als het dat niet is... hij kan het duidelijk wel met het slangetje los dus zowel brandstof, vacuum lekken, wastegateklep, de computer en de Turbo zelf kan ik al uitsluiten wat zou het dan in godsnaam nog moeten zijn. Een verstopte kat kan het niet zijn want dan zou ik heel veel turbolag moeten hebben en dat heb ik niet
Ik ben gewoon meer op een punt dat ik zoiets heb van ik ga het gewoon vervangen hun zullen het wel weten, want hoe meer ik er overna ga denken en op internet ga zoeken naar vergelijkbare dingen hoe frustrerender het wordt want ik kan NIKS vinden op internet wat vergelijkbaar is met het probleem dat ik nu heb, niks met dezelfde symptomen.
En van alle dingen die je dan vind komen er 1 of 2 symptomen overheen en dan ga ik toch weer twijfelen van ja maar misschien is dat het wel.. Ahum, Map-sensor, Brandstofpomp :tongue:
Nog nieuws? Ik heb afgelopen week een nieuwe N75 gehaald bij de dealer....mijn boostprobleem werd gelukkig daardoor veroorzaakt
wessel97
12-07-2018, 17:51
Er is zeker nieuws!
Ik heb gisteren de spullen binnen gehad dus vandaag meteen aan de gang gegaan.
Ik moet zeggen het zit op een kutplek en het is echt wel even puzzelen met de koelwaterleiding van de Turbo en de wastegatestang etc. Maar al met al geen heel erg ingewikkeld klusje.
Het goede nieuws is dat de wastegate actuator het probleem was!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180711_200604.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180711_200611.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180712_101645.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180712_101614.jpg
De oude actuator was ook wel echt kapot. Toen ik hem eruit had heb ik met de hand geprobeerd de stang te bewegen en die ging echt makkelijk open vergeleken met de Forge. Nu is het ook wel zo dat er een veer in de Forge zit die 1,4 bar aankan dus hij zal altijd wel stroever gaan maar de oude was bijna een gare schokbreker zou ik zeggen.
Ook geprobeert vacuüm erop te krijgen en op de Forge kreeg ik vacuüm de originele niet. Het blijft gek want in principe funcioneerde de oude nog wel. Ze zeiden ook bij JD als je niet wist dat de auto meer in zich heeft was het je nooit opgevallen.
Toen de nieuwe erop zat en ik ging proefrijden ging de Turbodruk naar 2 bar. Niet de bedoeling uiteraard, bij jd hadden ze gezegd dat je de wastegateklep dicht moest zetten en hem dan nog 5mm verder schroeven op het stangetje om hem goed af te stellen maar blijkbaar was dit nog teveel.
Ofcourse was de auto heel warm daarna en moest hij even afkoelen. Aangezien ik daar geen geduld voor heb moest het sneller :D :shake:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180712_152758.jpg
Na 3 keer afstellen gaat hij nu op 1,6 zitten (op de meter). Ik hang hem ergens deze week nog even een keer aan de Vagcom. Want ik denk niet dat ik hem nog verder terug kan stellen. Volgens mij doet hij nu ook gewoon 1,4 maar wijkt de meter iets af.
Hij gaat nu in elk geval weer als een speer! Het rijd wel anders want op een of andere manier komt de boost er ook op een andere manier in. Zal wel gewoon wennen zijn.
Ergens deze week haal ik de oude nog even uit elkaar om te kijken wat er nu precies kapot was binnenin de actuator. Dat zal ik hier ook nog wel even plaatsen
Of terwijl, probleem opgelost! :thumbup:
Gelukkig maar :thumbup:
Dat zal wel fijn zijn na zo,n lange zoektocht
wessel97
15-07-2018, 17:18
dat is zeker fijn!
Kom wel tot de conclusie dat ik alles nog even moet finetunen, Gisteren schoot de auto in Noodloop zonder enige duidelijke reden (max 0,7 bar). Maar na een goede minuut rijden was het weer weg en kon ik volgas doortrekken. Het is ook niet meer terug geweest. Besloten de auto vandaag toch maar even uit te lezen alvast en daar kwam uit 'Maximale laaddruk overschreden'
nu had ik al wel zo'n vermoeden dat hij nog iets teveel Druk draait. Alleen ik weet niet hoe ik dit op moet lossen want heb het wastegate stangetje al zo ver mogelijk terug staan. als ik hem nog 1 of 2 slagen losdraai staat er geen spanning meer op en ik neem aan dat dat ook niet de bedoeling is.
Nu kwam er dit allemaal uit met het loggen:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/Screenshot_20180715-175427_Excel.jpg
Zoals je kunt zien zijn de Lambda waardes weer perfect. Dat is gelukkig verholpen. koelvloeistoftemp. is wel 10 graden hoger dan de laatste keer maar ik denk dat dat wel te verwaarlozen is aangezien het vandaag 30 graden is buiten en toen was het in Maart net 10 graden boven nul.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/Screenshot_20180715-175522_Excel.jpg
De Turbodruk doet het eigenlijk wel prima, Hij geeft waar de auto om vraagt, tot aan 4000-4500 toeren denk ik. Daarna blijft hij diezelfde druk geven terwijl de computer om minder vraagt. Ik heb ook niet echt het idee dat dit iets is wat met de wastegate te maken heeft? daarmee kan ik volgens mij alleen de piekdruk afstellen. De dip die er eerst inzat is in elk geval ook verholpen.
ik weet ook niet in hoeverre de gevraagde druk gelijk moet lopen met de actuele druk, mij is verteld dat de gevraagde druk best wat hoger mag zijn. Maar blijkbaar is het wel té hoog anders schiet hij niet in noodloop.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/Screenshot_20180715-175626_Excel.jpg
Waardes van de N75 zijn eigenlijk hetzelfde als voorheen (goed dus, denk ik?)
Ik zou zo snel eigenlijk ook niet weten wat die te hoge druk bij hogere toerentallen kan veroorzaken?
wessel97
16-07-2018, 11:57
Vandaag weer dezelfde storing, code was P1555. Dat zou schijnbaar veroorzaakt worden door of een defecte N75 of een vacuüm lek.. de N75 is goed en een lek zit er niet in dus het is even gissen wat nu het probleem kan zijn
Het vreemde is dat de storing zich voordeed nog onder de 1 Bar. Of terwijl nog niet eens zijn piekdruk.. apart, maarja.. misschien toch nog ff een keer contact zoeken met JD
Heb je ook een Logje waarop te zien is dat ie in noodloop gaat?
En mooiste is trouwens om output N75, gewenst en actuele druk in 1 log te doen
wessel97
16-08-2018, 16:52
@ René nee helaas niet, hij doet het ook niet altijd dus is best lastig om dat te loggen..
Ik zal die 3 dingen proberen in een logje te doen binnenkort een keer.
Het is wel een vreemd verhaal, hij gaat namelijk bij de 1,6 a 1,7 bar turbodruk die hij piekt nooit in Noodloop. Ook niet als ik 10 sec. Of langer het gas op de vloer houd. Hij gaat echter wel in Noodloop wanneer ik der mate gas geef dat de turbodruk op 1 bar blijft. Als ik dan met gas geven hem rond de 1 bar houd gaat hij na een seconden of 4 á 5 in Noodloop (0.6 of 0.7 bar)
Maar ook dit doet hij niet elke keer. Wanneer hij in noodloop zit doet hij het voor misschien een minuut of 2 en dan merk je dat hij ontzettend langzaam boost op bouwt en ineens toch weer naar 1,5 bar schiet. Echt ontzettend vreemd. Daarna is het weer over
Kwa foutcodes blijft alleen dezelfde terugkomen van max laaddruk overschreden. Verder geen gekke dingen.
Het afstellen van de wastegate klep zit ook helemaal op het eind dus die kan ik ook niet verder meer verstellen.
Dus hij gaat uit de noodloop, terwijl je nog rijdt? Dan twijfel ik of het wel echt noodloop is..
wessel97
18-08-2018, 09:04
Nou daar twijfel ik ook wel over maar ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn...
Al eens en andere N75 klep geprobeerd?
wessel97
01-09-2018, 16:35
@René, nee dat nog niet. Maar deze is ook getest toen ik bij JD was. Of dat het anders kan zijn nu, nu de turbodruk een keer per ongeluk de 2 bar aangetikt heeft geen idee.. kan het proberen natuurlijk.
Aan de hand van de foutcode en de symptonen zeggen ze bij JD dat het in een boostleak moet zitten o.i.d. of de N75 zou afgesteld moeten worden op de nieuwe wastegate actuator.. het probleem is alleen dat dan alles gedaan moet worden en dat kost dan weer €799. Dan komt er ook nog eens bij dat ik dan beter eerst een andere uitlaat kan monteren omdat het anders dus 2x €799 kost als ik hem daarna nog een keer af moet laten stellen..
Heb vandaag het slangetje naar de actuator getest en die is hartstikke dicht, houdt de druk ook gewoon vast..
Zucht.. het houdt niet op :eek: :D
Zou het kunnen dat je wasgate zelf wat blijft hangen in de open stand? Dat deze misschien wat gammel of stroef in zijn lager zit. Al eens flink gesmeerd met keramisch vet?
wessel97
02-09-2018, 14:15
Klinkt aannemelijk, aangezien hij sporadisch in die noodloop schiet en niet altijd. En wanneer dat gebeurd hij na een minuutje het wel weer gewoon doet. Maar hoe kan ik die wastegate het beste invetten dan? Want dat keramisch vet is dat smeerbaar net als lagervet of werkt dat een beetje net als kruipolie. Of is dat gewoon hetzelfde vet dat je bij remblokken gebruikt? Hij piept wel aardig met het handmatig bewegen maar geen idee of dat veel zegt..
Verklaard nogsteeds niet waarom hij meer turbodruk doet dan waar hij om vraagt maar schijnbaar kan dit met temperaturen etc. Ook wel afwijken. Neem aan dat als ik het invet en hij niet meer in noodloop schiet of de p1555 foutcode geeft het gewoon goed is?
wessel97
17-09-2018, 21:06
Nou... probleem definitief opgelost, het was mn eigen stomme fout. We hadden geen juiste slangklemmen meer dus heb ik toen een andere gepakt (van die klote dingen, zie foto) en die erop gezet en verder niet meer naar omgekeken. Nu was heeft de klem dus een eivorm aangenomen waardoor hij lucht naar buiten liet bij de slang naar de chargepipe...
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180917_195920.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/20180917_203450.jpg
Nieuwe klem erop en hij doet het perfect geen inhouden, geen noodloop alles ziet er ook redelijk gezond uit..
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/Screenshot_20180907-210411_Excel.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/Screenshot_20180907-210228_Excel.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/Screenshot_20180907-210145_Excel.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/2/4/7/Screenshot_20180907-210024_Excel.jpg
Hopen dat het nu allemaal een beetje heel blijft, uitgerekend zou hij nu ongeveer 265pk hebben..
wessel97
14-02-2019, 22:35
Zo heb vanavond even de tijd genomen om de actuator uit elkaar te halen.. en wat kleine scheurtjes wel niet kunnen veroorzaken;
https://www.dropbox.com/s/jq1da6nq6g5jhi4/20190214_192303.jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/oqewrfk6mxv9fie/20190214_192631%280%29.jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/5fdqn2df5tx0xij/20190214_192639.jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/au7nb895q8bb255/20190214_192645.jpg?raw=1
In de behuizing kan je al zien dat er inderdaad iets gelekt heeft.
En hier de oorzaak, twee kleine sneetjes
https://www.dropbox.com/s/lsucif2sd5bd4gr/20190214_193335.jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/wjzifmhqigypdd4/20190214_193429.jpg?raw=1
Ik blijf alleen nogsteeds foutcode p1555 krijgen.. en al 5x alle slangen nagelopen op vacuümlekken maar geen verschil.. soms bij 1 bar schiet ie in noodloop en na 1,5 minuut rijden is het weer weg. En dan slaat hij die foutcode op. Blijft een raadsel misschien is dan toch de nét Nieuwe N75 beschadigd geraakt?
wessel97
22-02-2019, 21:11
Ik dacht het probleem te hebben gevonden, nieuwe N75 besteld (voor de zekerheid) en toen ik de stekker eraf trok ontdekte ik het volgende:
https://www.dropbox.com/s/orze87p82cl2le1/20190222_152700.jpg?raw=1
Vervolgens een nieuwe connector gehaald op de sloop en die ertussen gesoldeerd:
https://www.dropbox.com/s/4mlbwso61v0db50/20190222_152100.jpg?raw=1
Voorheen was de boost op zn maximaal rond de 1,5 bar. Ik ga vervolgens testrijden, boost gaat meteen naar de 2 bar.
Auto uitgelezen en toen kwam er dit uit:
https://www.dropbox.com/s/yo0hhyfx0gyuiey/20190222_170906.jpg?raw=1
Allemaal vreemde massa gerelateerde storingen die er voor ik de stekker vervangen heb nog niet inzaten.
Dus toen ben ik gaan loggen, draden heb ik goed gesoldeerd want de N75 werkt gewoon.
Codes opgezocht en het zou allemaal temaken hebben met een defecte zekering, dus ik alles nagelopen en ja hoor een 10A zekering gesprongen (geen idee waarom). Heb er een nieuwe ingezet en die sprong meteen toen ik de auto aanzette opnieuw.
De auto heeft nu ineens heel veel turbolag, komt er in stappen in niet gelijkmatig en piekt op 2 bar (op de meter in het interieur):screwy: ook dat heb ik gelogd, turbodruk loopt netjes op naar 1,4-1,5 bar alleen na 5000 toeren vraagt de computer slechts om 1,1 bar en dan draait hij nogsteeds gewoon rond de 1,6 bar
Ik kan de wastegate actuator ook niet verder meer afstellen als ik de moeren nog een slag losser zet staat hij gewoon open...
Heb het inlaatsysteem onder druk gehad (1,4 bar maarliefst) en heb geen enkele lek in het inlaattraject
Het is telkens 1 stap vooruit en 2 stappen terug, waar zit hem dit toch in..
Het is een APY motor? Waarom heeft hij een TT ecu/software?
wessel97
22-02-2019, 23:37
Ik heb geen idee waarom hij dat aangeeft, bij sommige uitleeskasten komt er gewoon 8L0 te staan en soms 8N0.. ik weet het niet zeker maar misschien dat dat gewoon normaal is? Ik heb ook al een best wel verouderde versie van VCDS moet ik zeggen.
Vage shit, Wessel. Welke zekering springt er steeds?
Edit: 43?
wessel97
23-02-2019, 17:47
Nou... probleem gevonden, connector van de LMM is ook kapot en er zaten twee pinnen tegen elkaar aan :mad:
Maandag maar even kijken of ik die toevallig los bij vw kan bestellen, wie weet.
Maar.. het probleem is niet opgelost foutcode P1555 nogsteeds. Deze zou leiden naar een vacuüm lek naar of van de N75 of een defecte N75.
Nu heb ik de volgende dingen gedaan:
- slangen vervangen door siliconen exemplaren
- N75 vervangen
- wastegate actuator vervangen
- wastegate klep gesmeerd en gecontroleerd
- stekkers gecontroleerd en gerepareerd
- wastegate afgesteld
Ik zou niet weten waar ik het nu nog moet zoeken, het enige wat ik me nog kan bedenken is dat de veer verkeerd is die in mijn wastegate actuator zit.
Forge heeft hier een blauwe veer ingezet afgesteld voor 1,4 bar.. misschien dat die dan toch verkeerd is ofzo..
wessel97
07-03-2019, 14:37
Nou, contact gehad met Forge en wat blijkt er zit waarschijnlijk een te sterke veer in.
Ik heb dat toen uitgezocht en was er vanuit gegaan als ik 1,4 bar druk draai ook die veer nodig heb. Maar schijnbaar gaat de wastegate dan bijna niet meer open (logisch) nu heb ik een andere kleur (lichtere versie, 0.9-1.1 bar) en nu zou het goed moeten zijn. Vandeweek even installeren.
https://www.dropbox.com/s/1cq2jz5m5g3lie5/20190307_142938.jpg?raw=1
wessel97
15-03-2019, 20:32
Vandaag de nieuwe veer gemonteerd, en ja hoor probleem opgelost powerband lijkt veel groter te zijn en de auto voelt minder explosief wat (denk ik) ook beter is voor de aandrijflijn.
https://www.dropbox.com/s/cmo79pxlf1c0gw8/20190315_105300.jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/6p8cnlegvf4wm67/20190315_105753.jpg?raw=1
De gele veer is ook echt een heel stuk dunner.
Even gelogd met vagcom en de waardes zien er nu ook allemaal supernetjes uit:
https://www.dropbox.com/s/u78qkah5j529r1c/Screenshot_20190315-202338_Excel.jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/eogfbu8cqnn76m4/Screenshot_20190315-202357_Excel.jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/rgi48w5zrzo0mhx/Screenshot_20190315-202418_Excel.jpg?raw=1
Overigens ook de stekker van de luchtmassameter gefixt met een nieuwe connector van de dealer. Foto van het probleem:
https://www.dropbox.com/s/ivsga4zmomi7i3r/20190315_095711.jpg?raw=1
Super! Eindelijk opgelost dus :)
Black Devil
16-03-2019, 06:56
Zoooooooooooooooo eindelijk! Man man man die stekker ook, hoe dan 🤦🏻♂️
Ik ken wel ‘monteurs’ die draden gaan meten en dan ff een dikke pin of paperclip in de kabelbekjes stoppen....
Maak jij dat logje trouwens met je telefoon? Of gebruik je die puur voor het Excel bestand?
wessel97
16-03-2019, 09:38
@Black Devil hahaha inderdaad, of even met een meetpen door de isolatie van de draad steken om te meten en vervolgens ervoor zorgen dat de draden naderhand juist kortsluiting maken omdat er geen isolatie meer omheen zit😂 ook zoiets
@ René Nee ik log gewoon met de Laptop alleen daar staat geen Excel op, dus dan maar naar mezelf mailen en openen met de excel die op mn telefoon staat haha
Denk ook niet dat loggen met de telefoon gaat, zou wel ideaal zijn
Ja dat zou idd zeker handig zijn....haha!
Ik heb wel zo'n ELM bluetooth stekker icm de Torque app...maar dat werkt helaas niet bij de mijne. Maar loggen met je telefoon....hoe cool zou dat zijn.. :D
wessel97
24-03-2019, 21:03
Oke, nu ben ik echt ten einde raad... ik kan langer volgas rijden op volle boost maar toch schiet de auto na een tijdje elke keer weer in noodloop. Steeds weer die code, P1555 Laadruk overschreden en dat terwijl als ik log in vagcom de auto netjes zn drukken vasthoud en ongeveer rond de gevraagde turbodruk ligt. Ik moet wel zeggen dat de auto nu eigenlijk alleen nog maar in noodloop schiet wanneer ik in de 6e versnelling 130 rijd en vervolgens het pedaal op de grond leg, dan kan ik 5-10sec. Volgas rijden en dan BAM Noodloop max 0,5bar druk
Radeloos wordt ik ervan. Deze code kan volgens gerrit speek in 95% van de gevallen gewezen worden naar een vacuümlek in het N75 Systeem en de andere 5% naar een defecte actuator of N75. Alles is 100% dus je zou zeggen dat het goed moet zijn :tongue:
Het enige wat ik me nog kan bedenken is een fout in de ECU zelf. JD heeft me destijds ook verteld dat het eventueel nog zo zou kunnen zijn dat de N75 afgesteld moet worden op de nieuwe Wastegate actuator.. om dat te doen moet hij op de bank en ben ik €400 verder om dat even op te lossen :mad:
Nu sluit ik dat niet uit aangezien ik even onderzoek heb gedaan en blijkt dat er een ECU van een TT in zit. Recent contact gehad met een oude eigenaar van de auto en die zei tegen mij dat de auto destijds zo snel was dat de tussenbak en haldex kapot gegaan is door het vermogen (lijkt me sterk, denk eerder dat clutchdrop sprintjes zoiets veroorzaken maar vooruit) er zit dus om wat voor reden dan ook wel een andere ECU in.
Ik ga nog maar even het internet afspeuren voor potentiele oplossingen maar begin toch wel mijn twijfels te krijgen nu aan de tune die er op de auto zit.
Heb je ook een logje van het moment dat hij in noodloop schiet?
wessel97
28-03-2019, 10:34
Dat zou ik inderdaad nog kunnen proberen, moet ik wel net geluk hebben dat het dan gebeurd, want hij doet het niet altijd :mad:
Wastegate gaat ook soepel? Ik heb de scharnierpunten van de mijne laatst weer flink ingesmeerd met keramisch vet
wessel97
29-03-2019, 19:22
Dat ga ik ook nog even proberen, hij heeft het nu bijv. Deze hele week maar een keer gedaan. Misschien dat hij af en toe gewoon blijft hangen.
wessel97
31-03-2019, 13:28
Heb de wastegate ingesmeerd met keramisch vet en de actuator zelf nog 1 á 2 omwentelingen opgeschroefd en de auto lijkt weer compleet anders te rijden, minder explosief wanneer de boost piekt maar veel meer power in het midden van de powerband. Heel raar, is er een manier om uit te vogelen hoe je de wastegate afsteld/zeker weet dat hij juist staat?
Hoe staat het hiermee, Wessel? Boostprobleem inmiddels verholpen?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.