PDA

View Full Version : blowthrough of drawthrough


Tiki Madness
04-10-2005, 17:44
wie kan mij verder helpen ik rijd met een 2.4 typ4 met 48er weber IDF.
nu moet het vermogen omhoog .
ik denk er zelf aan om de compressie te verlagen naar ongeveer 8:1 een tammere nokkenas erin en een turbo erop.

wat is wijsheid:webers ombouwen op blowthrough?
een centrale DCOE monteren voor de turbo?
overstappen op injektie al dan niet van een bus of DTA?

de basis van het tunen van een luchtgekoeld blok heb ik wel onder de knie maar wat turbo's betreft is het allemaal nieuw voor mij.

ik zit nu ergens rond de 170 pk.in een kever is dat op zich wel leuk maar zoals met alles went dit en is er al gauw de smaak van meer.

bedankt Michael

MetPeter
04-10-2005, 19:25
Gauw de smaak naar meer . . . . en concurrentie binnen BRT . . .!

serge pot
04-10-2005, 21:15
webers op blow through ,kan ,maar is wel wat lastiger voor lange termijn .
draw through is mogelijk ,maar levert naast een turbo gat een carburateur ravijn


als je de webers op blowthrough zet zul je de vlotterkamers onder druk moeten kunnen zetten .en zal je benzine pomp dit wel aan moeten kunnen (meestal wel ,gezien het oppervlak in de vlotterkamer en doorsnee benzine aan voer van de pomp )

maar op de kevermotoren werk je met dcnf of idf webers welke beter zijn voor turbo
je zult wel met kleinere lucht sproeiers moeten werken en grotere hoofd sproeiers ,tevens iets grotere accelelratie sproeiers .

ik zou op je nu aanwezige nokkenas gaan werken .wel natrium gevulde kleppen in de koppen .
je hebt nu 170 pk ,stel je rijd op 0,8 bar (is 80 % theoretisch vermogens winst )kom je op 306 pk .de praktijk zal een 250 overblijven


maar dat koppel :woowoo:

Tommy
04-10-2005, 21:34
maar dat koppel :woowoo:

:D

Ruud
04-10-2005, 21:54
misschien een compressor monteren van een mini of mercedes
met injectoren en computer van een g60
verpruts je ook je dure uitlaat niet :tongue:

20v turbo waterkoker kan ook :D :D :D :D :D

serge pot
04-10-2005, 21:58
compressor is ruk ,kan maar een max aantal toeren aan vooral de schroef compressors van het type die mercedes en rover gebruiken .turbo bied veel meer mits de turbo goed is afgestemd op de motor

Michiel86c
04-10-2005, 22:25
Ik zeg: neem het beste van beide: Twincharge!! :rock:

Tiki Madness
05-10-2005, 15:14
serge wat is dan een mooie kompressie?8:1 en wat voor turbo is geschikt ik lees overal dat ik zeker geen diesel turbo moet nemen maar een turbo uit een audi s3

serge pot
05-10-2005, 18:54
neem aan dat je nu een 2 liter hebt om op de 170 pk te komen .
compressie 8 op1 idd en een turbo van of een audi 200 turbo
of 1.8 20v turbo

Tiki Madness
05-10-2005, 19:36
nee serge ik rijd nu met 71x103 dus 2.4 liter maar zou dit met dezelfde turbo kunnen.

wat kost zo'n turbo ongeveer en waar is een goed adres om te kopen?

Fahrvergnugen
06-10-2005, 15:08
nee serge ik rijd nu met 71x103 dus 2.4 liter maar zou dit met dezelfde turbo kunnen.

wat kost zo'n turbo ongeveer en waar is een goed adres om te kopen?

Michael,

Leuk om te zien dat je weer iets met je keef gaat doen, ben erg benieuwd wat het gaat worden en ik zal het zeker komen bekijken.

Ik loop ook al weer met plannen voor mijn bus rond (als je een g60 motor heb liggen moet je er ook iets mee doen toch??)

serge pot
06-10-2005, 18:14
gezien de motor die van de audi 200

Tiki Madness
06-10-2005, 19:14
hee Serge je hebt pm

serge pot
06-10-2005, 23:32
je hebt reply

Gert
06-10-2005, 23:41
Serge : nu heb je weer een pm van mij

@ Michael : ga een keer mee op visite bij Serge of als die een keer hier is kom dan langs

serge pot
06-10-2005, 23:53
jou have reply 2

Tiki Madness
26-10-2005, 17:17
:jacks: iedereen reply en ik intussen een turbo!!!!!!!
en wel een K24 7000 uit een audi 200 20v.

Tiki Madness
04-11-2005, 13:13
turbo is inmiddels bezorgt lang leve Ebay.
Volgende punt wat is de beste optie:1 throttle bodies op mijn spruitsukken monteren,
2 1 centrale gasklep achter de turbo en injectoren maken in mijn spruitstukken?


zou het een verschil maken ?

Dean
07-11-2005, 21:48
Michael, met welke nokkenas wil je gaan rijden? Ik ben nu bijna mijn eigen 2.4 klaar en wil in de toekomst ook een turbo gaan monteren. Ik ben nu een Schleicher 324 graden.

serge pot
07-11-2005, 21:54
michael ik zou voor drosselkleppen gaan

JeeWee
07-11-2005, 22:31
megasquirt injectiesysteem hoor je ook wel eens wat van, ik weet niet of het was is maar denk doe eens een gooi. Hier de link: http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

serge pot
07-11-2005, 22:33
of gewoon een digifant van g60 laten herschrijven ,net zo goed

Tiki Madness
08-11-2005, 18:21
megasquirt injectiesysteem hoor je ook wel eens wat van, ik weet niet of het was is maar denk doe eens een gooi. Hier de link: http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html


dank je jeewee,
zit zelf ook te denken aan ms2 maar omdat ik verder nog niets heb throttle bodies of gasklep huis dacht ik ik vraag eerst wat meer info via het forum.

Tiki Madness
09-11-2005, 17:07
Michael, met welke nokkenas wil je gaan rijden? Ik ben nu bijna mijn eigen 2.4 klaar en wil in de toekomst ook een turbo gaan monteren. Ik ben nu een Schleicher 324 graden.


hallo Dean,
ik rijd nu ook met een 324schleicher ben aan het rondkijken voor iets wat meer turbovriendelijk is maar ben er nog niet uit.
ik wil sowieso de compressie verlagen naar ogeveer 8,5:1

ik zag dat jou blok klaar hangt om proef te draaien ben benieuwd.

michael

JeeWee
09-11-2005, 19:58
jaja, ok, waarschijnlijk heb je het ms forum ook al gelezen, hier ook lui aanwezig met turbo kevers: http://www.msefi.com/viewforum.php?f=63

Verder DTA waar beetspeed je veel over kan vertellen, maar de garaghouder bij ons in het dorp rijdt in de cross in de sprinterklasse (zeer profesionele aangelegenheid) met een halltech injectiesysteem op een Audi DTM motor, dat voldeed beter dan DTA was zijn ervaring?! Ik weet er in elk geval verder niks van, alleen dat hij meervoudig kampioen in zijn klasse is, dat is ook wat waard.

Fahrvergnugen
11-11-2005, 12:45
hallo Dean,
ik rijd nu ook met een 324schleicher ben aan het rondkijken voor iets wat meer turbovriendelijk is maar ben er nog niet uit.
ik wil sowieso de compressie verlagen naar ogeveer 8,5:1

ik zag dat jou blok klaar hangt om proef te draaien ben benieuwd.

michael

Hey die Michael,

Had jij niet ooit zo'n onderschrift van "stop dreaming, start building"of zoiets?

ik zag gisteren bij De Boxer je blok nog niet liggen :confused:

Paul.

Tiki Madness
11-11-2005, 18:08
ja jr hebt gelijk fahrvergnugen,
maar zoals je waarschijnlijk hebt gezien heb ik weer vorderingen gemaakt met "het projekt".
nog een paar weken lassen en slijpen en dan kan ik gaan vertinnen en plamuren.Wil toch echt een keer dat ding gaan posten,maar pas als ik wat verder ben!

michael

evilnyntje
11-11-2005, 18:15
Ja man schiet eens op :)

Tiki Madness
11-11-2005, 18:41
shut up jinx :chair:

Fahrvergnugen
12-11-2005, 13:52
ja jr hebt gelijk fahrvergnugen,
maar zoals je waarschijnlijk hebt gezien heb ik weer vorderingen gemaakt met "het projekt".
nog een paar weken lassen en slijpen en dan kan ik gaan vertinnen en plamuren.Wil toch echt een keer dat ding gaan posten,maar pas als ik wat verder ben!

michael

Je hebt natuurlijk gelijk, eerst het een afwerken dan het volgende pas aanpakken werkt over het algemeen het beste.

Ik heb nog even naar je project staan kijken, luchtvering achter heeft nog wat denkwerk nodig denk ik? verder goed bezig natuurlijk.

ik zal af en toe wel eens binnen lopen om de vorderingen te bekijken, maar kheb ook weinig tijd ivm. de aanpassingen voor een upgrade naar G60.

Gr. Paul.

Tiki Madness
12-11-2005, 15:34
ja airride heeft idd nog wat denkwek nodig,het principe is goed de koker alleen te zwak.ga over op grotere koker met dikkere wand en ik ga het zaakje afschoren op de torsie buis

Beetspeed
19-11-2005, 21:26
Hoi Michael,

Lees nu je topic toevallig (wat een uithoek hier) en zie dat je een turbo op je 2-4 wil schroeven :eek:
Ik heb er nogal wat bedenkingen over...,maar aan de andere kant ook geen ervaring met turbos en al zeker niet op een type 4 en helaas vrijwel niemand in nederland volgens mij...
Wel stoer dat je het aandurft!

Normaal is het al moeilijk om de kopdichting bij een fors getunde type 4 goed dicht te houden (kleine lekken merk je nauwelijk, totdat je hem loshaalt).
Eén van de lastigste dingen zal dus zijn om bij drukvulling die 103 boring dicht te houden.
Als je hem loshaalt, kijk dan eens kritisch of hij niet al gelekt heeft op de cylinder-kopdichting met je webers (and be honest!), dan realiseer je je goed wat er nodig is straks met turbo.

Turbo's hebben in principe geen grote cylinderinhoud nodig om idioot hoge vermogens te leveren. Sterker nog, het zou weleens contraproductief kunnen werken. Meer cylinderinhoud wil niet automatisch meer vermogen geven bij een turbo op een type 4 blok.
Ik zou persoonlijk met een 2 liter beginnen; als je dan een setje zuiger/cylinders smelt, kosten ze iig niet de 1000 euro van een 103 setje..., maar ik weet ook dat je dat toch niet gaat doen, want je hebt de 103's tenslotte al :rolleyes:
Na kopafdichting is pingelen je tweede grootste vijand. Zorg voor meer dan uitstekende controle van je ontstekingstijdstip en je mengselverhouding.

Een turbomotor moet echt helemaal als zodanig opgebouwd worden, anders sleutel je meer dan je rijdt en kosten de spullen zoveel dat je het niet leuk meer vind en dat zou ik echt superjammer vinden, vandaar ook het lange verhaal ;)

Kijk hier maar eens voor wat inspiratie (250 pk uit een type 4 turbo 2 litertje):
www.turboboxer.de

Greets,
Walter

Tiki Madness
20-11-2005, 12:26
hallo Walter,je hebt mijn topic dus gevonden! :rolleyes:

ben me er al geruime tijd in aan het verdiepen.het is inderdaad een stuk ingewikkelder als even een turbo erop schroeven en rijden maar.ik heb in het begin eens een kop gedemonteerd om het een en ander na te meten maar ik had toen geen lekkages.dit komt waarschijnlijk omdat ik speciale lammellen pakkingen van BAS gebruikte.

ik ga sowieso de compressie verlagen en een tammere nokkenas monteren.
ook ga ik van de winter mega squirt 2 bouwen,ben er alleen nog niet uit wat voor type ontsteking ik het beste kan gebruiken.

om je een beetje gerust te stellen ik ga niet over een nacht ijs want de bedoeling is toch wel om alles heel te houden.

kwam er gisteren achter dat mijn gaspedaal geen volledige slag kon maken omdat hij aanliep tegen het tapijt,dit gisteren verholpen en ik schrok er van hoe de motor reageert als de carburateurs nog net iets verder opengaan :woowoo:

Dean
07-04-2006, 18:08
Hoe staat het met de motor? Mijn 2,4 heeft nu eindelijk 500 kilometer gereden met diverse problemen. Nu alleen de koppeling die nog slipt. Heb gisteren ook ontdekt dat mijn webers niet helemaal open gingen. Nee wel....scheelt iid erg in het vermogen! Alleen jammer dat de koppeling het nog niet helemaal aankan. Heb je misschien een tip?

Dean
11-10-2006, 18:04
is er al een update?

Dean
24-01-2007, 12:07
update?

serge pot
28-01-2007, 18:48
denk ut nie.

Dean
02-02-2007, 19:17
motor zal nog wel niet draaien nee...

Tiki Madness
14-10-2007, 11:04
wordt dus drawthrough met een holley carb

michael