PDA

View Full Version : Golf 2 GTI 16V PL weer de weg op...


DragonGr Dragon
27-02-2018, 18:03
Na vijf jaar is het dan eindelijk zover... de 16V (PL) die ik geschorst had staan wil ik weer de weg op helpen om er heerlijk mee te gaan cruisen. Zoals hij er tot nu toe bij stond beleef ik er geen plezier van. Het zal geen full bottom-up restauratie worden, maar in eerste instantie de weg op, de APK door en km-plezier genereren. Dan stap voor stap wat punten aanpakken voor nog meer plezier. Bij belangstelling plaats ik hier wat voortgang en vraag ik ongetwijfeld om hulp!

http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC02099.JPG
Ik heb de GTI jaren terug ooit eens gekregen nadat ik de vorige eigenaar heb geholpen met wat mankementen. De carrosserie is erg slecht en het is me nooit echt gelukt de KE-Jetronic perfect te laten lopen.

Vanmiddag het begin: de accu heb ik opgeladen, met de hand heb ik voorzichtig de krukas rondgedraaid, koelvloeistof aangevuld, olie gecheckt en toen met kloppend hart de sleutel omgedraaid... starten, lopen... na vijf jaar stilstand!? dit noem ik nog eens een bemoedigend begin.

http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC01509.JPGIk heb de voorruit eruit gehaald, want daar zat een barst in waar hij de APK niet mee door komt. Die rand heeft behoorlijk wat roest en op één plek is er niets over van de rand. Onder de rand zit ergens een gat naar de motorruimte. Daar zal ik t.z.t. wat aan moeten doen.
Voorlopig ga ik de roest deels wegwerken, Fertan smeren en een nieuwe ruit terugzetten. Het is niet netjes, maar ik wil hem door die APK hebben.

De auto heeft overigens een behoorlijk aantal roestplekken en laswerk. Rechtsachter heeft het er alle schijn van dat er een aanrijding is geweest die is weggewerkt. Op de lasnaden langs het dak en de onderrand en achterklep roest hij door...

Ik kan zelf niet lassen, dus als er iemand is die me erbij kan helpen om op termijn alles netjes te krijgen, dan hoor ik dat graag.

Plannen met de auto:
1) APK
2) KE-Jetronic perfect laten lopen
3) Laswerk, lakwerk
4) Interieur (recaro) herstellen
Het thema is zo origineel mogelijk. De auto is uit 1988, zou smalle bumpers moeten hebben en zeker niet deze velgen. Voor de rest is hij redelijk origineel nog.

duudt
27-02-2018, 18:21
Leuk ding!
Inderdaad mooi origineel maken, wordt ie alleen maar meer van waard.
Succes met de opknap beurt.

Ik weet niet hoe je qua sleutelruimte zit, maar als je zelf ruimte hebt om de laswerkzaamheden te doen dan zou ik je zeker een lascursus aan raden.
Ga je zeker plezier aan beleven.

Kijk anders een op www.rustbuster.nl
Heb hier wel goede verhalen over gehoord.

Mvg Dennis

DragonGr Dragon
27-02-2018, 18:32
Dennis, leuk dat je erover begint... de auto staat in een ruime garagebox waar je goed omheen kan werken. Het lijkt me leuk om dat lassen zelf te kunnen. Is dat echt iets om eenvoudig aan te leren (ik ben niet onhandig). Dusdanig dat ik zelf de bestaande gaten kan dichtlassen, afwerken, plamuren en strak maken...? iemand die het me wil komen leren is natuurlijk ook welkom ;-)

duudt
27-02-2018, 19:10
Het begint natuurlijk allemaal met weten hoe je een lasapparaat in moet stellen.
Het is allemaal prima te leren, zeker als je er iemand bij hebt met ervaring.
Met een cursus ga je dit soort dingen natuurlijk ook leren, en dan nog blijft het al doende leert men.
Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het je af gaat.
Ik zou eerst eens langs een autoschade bedrijf of autosloperij vragen of je wat oude delen mag pakken uit de oud ijzerbak zodat je daar op kunt oefenen, liefst delen van wat oudere auto's zodat je niet met vreemde legeringen te maken krijgt.

Mvg Dennis

arnus71
27-02-2018, 19:42
Heb het zelf ook zo gedaan, cursus bij rustbuster, lasaparaat aanschaffen en gewoon beginnen. Is echt wel te doen als je niet onhandig bent!

DragonGr Dragon
27-02-2018, 22:09
Dank voor de tip!!

APK afspraak is gemaakt voor vrijdag 9 maart... ik heb zin om weer te gaan rijden!

ar1g3
28-02-2018, 01:03
Lijkt me een mooi project! Veel succes! Hopelijk heb je niet al te veel problemen met de KE-Jetronic

DragonGr Dragon
28-02-2018, 07:18
Lijkt me een mooi project! Veel succes! Hopelijk heb je niet al te veel problemen met de KE-Jetronic
Dank! hoe staat het intussen met jouw KE-Jetronic?

Gino89
28-02-2018, 11:05
Mooi om te zien dat hij weer de weg op gaat, tenminste een goede instelling om problemen op te lossen en niet gewoon andere injectie er op te zetten ;)

DragonGr Dragon
28-02-2018, 11:41
Gino, inderdaad. Ik wil het systeem snappen en slim werkend krijgen, niet alleen vervangen door een ander systeem of alle componenten lukraak vervangen door nieuw. Kost wel wat meer tijd, maar het is hobby ;-)
Er is best veel info te vinden. Zijn er hier trouwens forumleden met goed werkende KE-Jetronic? leuk om die ervaringen te horen!

ar1g3
28-02-2018, 13:57
Dank! hoe staat het intussen met jouw KE-Jetronic?
Het is al weer even geleden dat ik er nog aan gewerkt heb. Ik ge er binnenkort nog een laatste keer mee bezig zijn, als ik het dan niet vind doe ik hem binnen bij iemand die er meer van kent, het wordt tijd dat ik wat plezier uit de auto begin te halen!

MTyn
28-02-2018, 16:48
Mooi te lezen dat die rode de weg weer opgaat. :thumbup:

En die KE-Jetronic zal je vast wel de baas worden. De door velen vervloekte Pierburg 2EE lach je ook uit.. dus dat gaat wel goed komen!

DragonGr Dragon
28-02-2018, 18:38
Het is al weer even geleden dat ik er nog aan gewerkt heb. Ik ge er binnenkort nog een laatste keer mee bezig zijn, als ik het dan niet vind doe ik hem binnen bij iemand die er meer van kent, het wordt tijd dat ik wat plezier uit de auto begin te halen!

Herkenbaar... ov er niet al te lange tijd ga ik die KE-Jetronic aanpakken, ik deel graag bevindingen en mogelijk komen we er samen uit... zat je in de buurt?

DragonGr Dragon
28-02-2018, 18:39
Mooi te lezen dat die rode de weg weer opgaat. :thumbup:

En die KE-Jetronic zal je vast wel de baas worden. De door velen vervloekte Pierburg 2EE lach je ook uit.. dus dat gaat wel goed komen!

Hehe, zo bekijk ik het ook maar. Zal even duren voor ik het doorheb, maar dan ga ik haar ook uitlachen ;-) jouw wagentje nog altijd met plezier?

DragonGr Dragon
28-02-2018, 19:42
https://www.youtube.com/watch?v=ljVcuGxzn7Q

Dit zou een mooi streven kunnen zijn als eindresultaat...

pimvielvoye2004
01-03-2018, 12:19
Gaaf, ben benieuwd naar de vorderingen :)

DragonGr Dragon
02-03-2018, 11:18
Wat plaatjes bij de praatjes:
Lelijke roestplek, opening van motorruimte naar dashboard :(
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/Roestparafaan.jpg

Rand van de voorruit en stijl naast de ruit
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/Roestvoorruitrand.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/RoestA-stijlrechts.jpg

Plekken op de zijkant, mogelijk door een aanrijding ooit
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/RoestZijachterlinks.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/RoestZijachterrechts.jpg

Achterklep onder de sticker
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/Roestachterklep.jpg

En waar ik later achterkwam... de stof van de hemel laat los achteraan. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt??
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/Hemelstof.jpg

Tot slot nog een gedachtengang. De strips langs de zijkanten zijn behoorlijk verhard en verduurd. Zijn deze nog eenvoudig mooi en soepel te krijgen als ik deze weer terugplaats? daarbij wil ik ook de zwarte GTI stickers langs de randen, dorpels en achterklep terugplaatsen. Ik zie dat die nog wel her en der leverbaar zijn.
Oh ja, en iemand een idee of de originele smalle bumpers met rode bies nog eenvoudig te verkrijgen zijn? zijn er imitaties die goed passen en lijken?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/GTIStrips.jpg

Fijn weekend allemaal, ik hoop tijd te hebben om het frame van de voorruit roestvrij te krijgen, te behandelen met Fertan en de voorruit terug te plaatsen...

Audi1981
02-03-2018, 11:48
Leuk leuk!

DragonGr Dragon
02-03-2018, 18:00
Leuk leuk!
Nou... ik moet zeggen dat ik wat droevig wordt van al die roestgaten. Dan zakt mij de moed wel een klein beetje in de schoenen, krijg ik dit ooit netjes weggewerkt!?

Gino89
02-03-2018, 18:20
Kom op, het blijven oude auto's. Als ik de foto's zie heb ik ook weer zin om eentje te kopen haha. Zijn helaas een beetje duur geworden.

Mijn vader had een 1.6 Diesel, zelfde probleem met de hemel. Dingen blijken vaker los te gaan helaas.

Die rubbers krijg je weer zacht in warm water alleen is dat niet voor lang. Bumpers kun je ook evt. met een verf föhn behandelen. Hierdoor worden ze weer mooi zwart. Wel niet te lang op een plek houden natuurlijk.

ar1g3
02-03-2018, 18:34
Best nog wat laswerk dus! Veel succes ermee!, je hebt het geluk dat het meeste laswerk verborgen zit onder het raamrubber.

Die sierstrips langs de zijkant hoeven toch niet soepel te zijn? Tenzij ze krom zijn natuurlijk.. Je hebt het toch over de deurbaguetten?

Voor de bumpers met rode bies, ik heb een voor en achterbumper van Van Wezel en qua uitzicht ziet die er best goed uit! Zie de foto's in mijn topic. Je moet wel de bumpersteunen die de chassisbalk in gaan wat afstellen, maar dat is makkelijk te doen want zijn gewoon twee boutjes. Mijn enige punt van kritiek: De rode bies op mijn achterbumper begint los te laten en zou ik er eens opnieuw op moeten plakken. Ook schijnt de rode bies nogal snel af, het verschil is niet groot maar het rood wordt wel iets doffer.

DragonGr Dragon
02-03-2018, 22:34
De strips lijken nu erg hard en ze staan naar buiten bij de randen. Misschien is het een kwestie van opnieuw stevig opplakken...

Audi1981
03-03-2018, 00:40
Ik maakte die altijd soepel op de kachel in de garage, maar ja wie heeft nog een gevelkachel op gas van een meter lang waar die strips op passen :redface:

DragonGr Dragon
03-03-2018, 08:38
Ik maakte die altijd soepel op de kachel in de garage, maar ja wie heeft nog een gevelkachel op gas van een meter lang waar die strips op passen :redface:
Een meter red ik net geloof ik... mogelijk is het alleen nodig ze te verwarmen bij montage, daarna worden ze vast weer hard, maar dan zitten ze al.

MTyn
03-03-2018, 13:39
... jouw wagentje nog altijd met plezier?

Jahoor, altijd starten en lopen. Ook met -10. Laatste half jaar weinig gereden vanwege mijn nieuwe auto. Dit jaar zie je haar vast wel weer. :thumbup:

DragonGr Dragon
03-03-2018, 14:29
Jahoor, altijd starten en lopen. Ook met -10. Laatste half jaar weinig gereden vanwege mijn nieuwe auto. Dit jaar zie je haar vast wel weer. :thumbup:
Ik kan niet w88 ;-) heerlijk weerzien altijd. Ik heb nog een koelring voor je die er dan op mag...

DragonGr Dragon
03-03-2018, 22:54
Vanavond m'n handen vuil gemaakt aan de roest rondom de voorruit... Ik heb de roest zoveel mogelijk weggeslepen met een dremel. Rondom de lak weggehaald totdat ik schoon metaal tegenkwam.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/RoestKaalvoorruitrand_1.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/RoestKaalvoorruitrand_2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/Dremel.jpg

Daarna alles goed in de Fertan gezet in de hoop dat de nog resterende roest wordt omgezet.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/RoestFertanvoorruitrand.jpg

De Fertan kleur zwart waar duidelijk nog wat sporen zitten. Ik heb gelezen dat Fertan de resterende roest omzet en eventuele diepere roest afsluit. Ik vond nog een spuitbus rood, primer en spray putty. Ik denk dat ik dat er morgen overheen zet om het nog wat meer af te dichten en af te werken. Iemand nog betere suggesties??

Aan de stijl naast het raam moet echt wat gebeuren.
Iemand heeft daar heerlijk lopen boetseren met plamuur.
Hopelijk t.z.t. een nieuw stukje erin.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/RoestKaalA-Stijl.jpg

Gino89
04-03-2018, 13:23
Fertan goed zijn werk laten doen, en afspoelen met water en goed droog maken. Anders heb je naderhand problemen met de verf die niet goed hecht.

DragonGr Dragon
04-03-2018, 18:06
Vandaag de rand helemaal schoongemaakt, alles er rond omheen afgeplakt en de anti-roest primer erop gezet. De Fertan had al lekker zijn werk gedaan. De stukken zagen pikzwart. Als het na het eten droog is, maar weer rood maken.

Tijdens het wachten tussen de lagen in wat APK punten gecheckt:
1) grootlicht lampje stuk
2) twee bouten aandrijfas zaten er los in (zo blij dat ik dat nog even zie)
3) wiellagers achter hebben wat speling, hopelijk niet te veel
4) een gordel heeft wat schade, ik heb hem losgehaald (dat mag toch??)
5) voorbumper mag wat vaster
6) ruitensproeiers checken (vond ik nu niet zo'n goed idee zonder voorruit en met natte lak ;-)

http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/Mastonantiroestprimer.jpg

ar1g3
04-03-2018, 20:22
Ik zou die roestgaatjes ook even toeplakken met silicone, een goeie zoals Soudal FixAll of Tec7. Zodat er geen water door naar binnen kan lopen. In theorie zit de rubber erover, maar toch. Als je dat niet toemaakt gaat er gegarandeerd water doorsijpelen.

Wat betreft die gordel: ik denk dat hij er moet zitten en goed moet zijn, of dat je de stoel weg moet halen. Ik meen mij te herinneren dat als er een zitplaats is, er een werkende gordel moet zijn. (in België)

DragonGr Dragon
04-03-2018, 21:43
ar1g3, dank voor de tip van de kit, ga ik nog doen, het gat in het raamstijl blijft open.
De gordel heb ik geloof ik al eens zo geflikt en zou in NL anders kunnen zijn. Als hij er zit moet hij goed zijn, maar dit jaar hoeft ze niet te hebben achterin (jij dacht misschien dat ik het over voor had).

Vanavond de rand plaatselijk rood gemaakt, weer een extra afdekking tegen roest en het oogt iets beter dan witte vlekken. De kleur is tamelijk anders dan het bestaande tornadorood. Ik kon het niet laten een stukje spatbord op te poetsen en in de turtle te zetten... WOW, nu weet ik weer wat ik zo mooi vond aan deze kleur ;-)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/Randvoorruitrood_2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/Randvoorruitrood_1.jpg

The Skinnmeister
05-03-2018, 13:07
Voorraam heb je netjes opgelost, gordels achterin zijn volgens mij tot bj 1991 niet verplicht. Correct me if i'm wrong :redface:

Hemel laten allemaal los, heb het bij mij opgelost met Bison Tix erop te smeren (kwast), en daarna met een houten stellage en een grote plaat aan laten drukken. Paar dagen laten staan en :thumbup:

DragonGr Dragon
05-03-2018, 13:38
Voorraam heb je netjes opgelost, gordels achterin zijn volgens mij tot bj 1991 niet verplicht. Correct me if i'm wrong :redface:

Hemel laten allemaal los, heb het bij mij opgelost met Bison Tix erop te smeren (kwast), en daarna met een houten stellage en een grote plaat aan laten drukken. Paar dagen laten staan en :thumbup:
Dank! op de foto's ziet het er iets mooier uit. Het is geen strak lakwerk, maar het moest ook functioneel zijn en zo lang mogelijk de roest weghouden. T.z.t. ga ik het geheel van dak en raamlijst in één keer spuiten, nadat alle gaten zijn gelast. Dan ga ik netjes werken met plamuur etc.

Ik ga de hemel weer vastzetten met spuitlijm, moet vast wel lukken...

Gino89
05-03-2018, 17:49
Wiellagers achter kun je bijstellen toch? Of zijn ze helemaal versleten?

DragonGr Dragon
05-03-2018, 22:45
Wiellagers achter kun je bijstellen toch? Of zijn ze helemaal versleten?
Gino, kan zeker, ik moet het alleen wel doen... :p

DragonGr Dragon
09-03-2018, 14:05
Vanochtend met knikkende knietjes naar de APK, het begon al mooi: startmotor draait niet rond. Hmmm na wat klappen komt er leven in, dus ik denk dat die 5 jaar stilstand niet zo tof vindt. De rit ernaartoe was de eerste keer dat hij weer buiten kwam en ik moet zeggen, wat rijdt hij nog heerlijk... ik hoopte meteen dat de APK snel ging, dan kan ik er snel weer mee rijden...
Zojuist gebeld, maar helaas een lijstje afkeurpunten:
1) CO te hoog (dat verbaast me, maar misschien door lange stilstaan en beter als ik eens een lang stuk rijd. Iemand ervaring??)
2) remleidingen en slangen achter, roest en canvas zichtbaar.
3) handrem werkt maar aan één kant.
4) ashoes gescheurd (had ik al gezien)
5) wiellager rechtsvoor heeft speling
Het lijkt een heel lijstje, maar op zich kan het zo verholpen zijn...

Heeft iemand tips of ideeën met die CO of dat inderdaad goed door de stilstand kan zijn. Hij loopt namelijk wel erg soepel. Moet ik dan een keer een lang stuk rijden? of echt gaan afstellen?

Grappig genoeg vond hij de banden geen afkeur, net genoeg profiel, helemaal uitgedroogd en aan de binnenkant rondom ingescheurd... ik had uit voorzorg twee banden bijgedaan, kan je nagaan...

tim_j
09-03-2018, 16:09
Hoe hoog was het co? Rondje planken’ helpt wel iets.

DragonGr Dragon
09-03-2018, 17:17
Hoe hoog was het co? Rondje planken’ helpt wel iets.
Auto net opgehaald... CO was 1.4, maar ik meen dat dat voor deze auto nog mag. Even nagaan. De rest van de punten doorgenomen. Is met een goed dagje klussen wel grotendeels op te lossen hoop ik... remleidingen zie ik beetje tegenop.

ar1g3
09-03-2018, 20:35
Kortom zijn dit het soort punten die je mag verwachten na een tijd stilstaan. Die CO kan opgelost zijn door even goed door te trekken, maar zou ook op een diepgaander probleem kunnen wijzen. Mag bij de PL max 1.2% zijn dus je zit er wel dicht tegenaan. Waarschijnlijk moet hij gewoon heeeeeel lichtjes bijgesteld worden. Je kan ook proberen de bougies eens te vervangen, kan zijn dat het dan al opgelost is.

Het grootste probleem dat ik zie is de handrem. Ik had dit ook voor, zelfs een remklauwrevisie was niet voldoende. Is een nieuwe remklauw geworden bij mij.

DragonGr Dragon
09-03-2018, 22:18
Idd, die remklauwen achter is niet zo een best systeem. Ik heb dat in het verleden al eens gehad, rot geworden hendeltje. Dit heb ik al eens vernieuwd, dus ik verwacht niet dat het teruggekomen is. Misschien is de handrem wel verroest. Ik ga inspecteren iig.

Waar vind jij dat de PL max 1.2 mag hebben? ik vind op internet heel uiteenlopende informatie. Daarnaast staat mij van eerdere APKs bij dat ik onder de 1.5% of 2% moest blijven, niet 0.5%. De APK Keurmeester was er ook niet heel stellig in. Overigens, heel lichtjes bijstellen?? hoe? de KE-Jetronic is elektronisch geregeld, daar stel je niets aan bij...

duudt
09-03-2018, 22:22
Dit valt toch alles mee, krijg op m'n werk wel eens auto's die 2 jaar geleden nog gekeurd zijn en waar gewoon mee gereden wordt maar waar een veelvoud van afkeurpunten aan zitten.
Deze is idd binnen een dagje klussen wel weer apk klaar. :thumbup:

Remleidingen namaken is met het juiste gereedschap een makkie, desnoods haal je ze eraf en laat je ze op de juiste lengte in koper of cunifer namaken.

Succes met het klaar maken :thumbup:

duudt
09-03-2018, 22:36
Wat voor code staat er op je kenteken bewijs, bij de mijne staat er U9 achter de type aanduiding.
Dit houdt in dat er een lambda geregeld systeem met katalysator is, hierbij mag je maar een co waarde van 0,5% bij de apk.

In onderstaande link staan wel de waardes waaraan de jouwe moet voldoen.

autoapkkeuring.nl/apk-keuring-uitlaat-en-uitlaatgassen-4-gas-meting-roetmeting/

DragonGr Dragon
09-03-2018, 23:02
Dit valt toch alles mee, krijg op m'n werk wel eens auto's die 2 jaar geleden nog gekeurd zijn en waar gewoon mee gereden wordt maar waar een veelvoud van afkeurpunten aan zitten.
Deze is idd binnen een dagje klussen wel weer apk klaar. :thumbup:

Remleidingen namaken is met het juiste gereedschap een makkie, desnoods haal je ze eraf en laat je ze op de juiste lengte in koper of cunifer namaken.

Succes met het klaar maken :thumbup:
Duudt, inderdaad ik heb wel voor hetere vuren gestaan en als je dan bedenkt dat hij vijf jaar stilgestaan heeft, mag ik gewoon niet klagen...
Ik ben bang dat het juiste gereedschap een prijskaartje heeft. Ik heb voor een andere eens een kant en klare set gevonden voor alles vanaf remverdeler (feitelijk is het vanaf daar allemaal APK rot). Hoefde je alleen maar in de juiste vorm te buigen, koppelingen zitten er al aan. Ik kan het zo snel niet terugvinden.
Op kenteken staat K6. Volgens de tabel: is de KE-Jetronic een lambda geregeld brandstofsysteem? ja toch? ik kan CO niet afstellen op mijn PL (een KR wel).

tim_j
09-03-2018, 23:19
Idd, die remklauwen achter is niet zo een best systeem. Ik heb dat in het verleden al eens gehad, rot geworden hendeltje. Dit heb ik al eens vernieuwd, dus ik verwacht niet dat het teruggekomen is. Misschien is de handrem wel verroest. Ik ga inspecteren iig.

Waar vind jij dat de PL max 1.2 mag hebben? ik vind op internet heel uiteenlopende informatie. Daarnaast staat mij van eerdere APKs bij dat ik onder de 1.5% of 2% moest blijven, niet 0.5%. De APK Keurmeester was er ook niet heel stellig in. Overigens, heel lichtjes bijstellen?? hoe? de KE-Jetronic is elektronisch geregeld, daar stel je niets aan bij...
Asjes van de hevels smeren helpt mogelijk. Zo onderhou ik de mijne. Hrb ze nieuw gekocht vorig jaar.

DragonGr Dragon
09-03-2018, 23:23
Ik ga eerst eens kijken wat het probleem zou kunnen zijn. De APK mannen hebben er niet in dat detail naar gekeken (kan ook niet voor dat geld) en constateerden alleen dat één kant te weinig remde. Voor hetzelfde geld is het nog de roest op de schijf... mijn ervaring met die klauwen achter is eerder dat ze blijven hangen/remmen. Wel eens gestaan met een rood gloeiende schijf.

DragonGr Dragon
09-03-2018, 23:35
Nog een vraag: hoe worden de zes bouten van de homokineethoes vastgezet? ik heb nu al twee keer gehad dat ze na verloop van tijd los gegaan zijn, eenmaal zo erg dat de as eronder uit klapte... zit daar standaard locktite tussen of wat?

ar1g3
10-03-2018, 00:38
Die 1.2% is de waarde die VW opgeeft van fabriek. De CO moet tussen de 0.2% en 1.2% blijven. De afstelgegevens vind je in de volgende link: http://vnc.thewpp.ca/stuff/bentley/ep0niks.ctech.ca/vw/eva2/FU01/ch6.7.1.html

In die link vind je een online versie van het Bentley Publishers handboek voor de Golf. Is niet volledig, ontbreken wel een paar hoofdstukken alsook de elektrische schema's. Dit omdat het een 'illegale' online publicatie is. Heb de boek gekocht, was toen 80€ maar is zijn geld echt al waard gebleken. Van een totaal ander niveau dan Haynes, dit is de officiele werkplaatsinfo van VW.

Je kan de KE wel degelijk afstellen. Dat is het 'vervelende' aan de KE. Het is een mechanische injectie, met een elektronische lambdaregeling op. Een mix tussen mechanisch en elektronisch. Je hebt dus een vast mechanisch geregeld mengsel, dat afgesteld wordt met de CO schroef zoals bij een K-jetronic, en dan nog een extra elektronisch deel dat het mengsel nog wat bijstuurt op basis van de lambdawaarde en de belasting. Die bijsturing gebeurt door dat grijze blokje op de zijkant van je spinnenkop, en dat is ook waar je kan meten tijdens het afstellen. Je meet dan de stroom die hier naartoe gestuurd wordt, en deze moet stationair rond de 5mA schommelen. Draaien aan de CO schroef zorgt ervoor dat de stroom verandert. Die stroom toont de hoeveelheid brandstof die de computer toevoegt aan het mechanische afgestelde mengsel, meer stroom betekent dat de computer meer verrijkt en dat je basismengsel armer is.
MAARR gezien je zo dicht bij de grenswaarde voor de CO zit zou het me toch echt verbazen als hij bijgeregeld moet worden. Ik zou eerst de bougies vervangen voor ik me over de injectie zorgen zou beginnen maken. Mijn ervaring is dat je er best van af blijft :rolleyes: :redface:

Wat betreft die bouten van de aandrijfas, zie ook de online versie van het Bentley boek in die link hierboven. Staat installatie/demontage procedure in alsook de momenten waarmee je ze vast moet zetten. Als ik me goed kan herinneren moet hier geen loctite op, maar staan ze wel op een behoorlijk moment.

DragonGr Dragon
10-03-2018, 17:56
Dank, ik ken hem, super fijn. Wat betreft KE staan er tegenstrijdigheden. Ergens staat 5 mA stuurstroom en elders 10 mA.
Wat betreft aandrijfassen: 45 Nm, dat heb ik ook gedaan destijds, maar kwam toch tweemaal me verschillende auto's los. 45 is ook zoveel niet...

Gino89
10-03-2018, 18:00
Als ik me niet vergis moet deze rond de 10 mA aangestuurd worden, dit moet ook nog schommelen. Staat deze vast op 10 mA loopt de motor in noodloop.

Dit kon ik vinden op internet;
K6 = 1,5% CO

U9 = 0,5% CO

Ik weet dat mijn PL toen u9 op kenteken was... Dit was dan ook tevens met geregelde katalysator geloof ik. Lambasonde met voorverwarming zat er ook op.

Die codes zijn:
S6 =‘schoon’ zonder katalysator (1986),
K6 = met ongeregelde of geregelde katalysator (1986),
K9 = met geregelde katalysator (1989),
U9 = auto voldoet aan de toen als streng beoordeelde Amerikaanse eisen en viel daarom onder een stimuleringsregeling ter bevordering van schonere auto’s (1989),
E2 = auto voldoet aan de EEG richtlijn 91/441, gelijkwaardig geacht aan de Amerikaanse US ’87 wetgeving; er is een snelwegtraject (met 120 km/h) aan de Europese rijcyclus toegevoegd. (DB)

DragonGr Dragon
10-03-2018, 20:18
Dat zeg ik, Bentley en VW handboek (RLF) zeggen 5, Haynes zegt geloof ik 10...

ar1g3
10-03-2018, 20:52
Je kan er natuurlijk altijd wat loctite op doen, kan alleen maar helpen! Ik zou er wel geen rode op doen.

Wat betreft die stroom vertrouw ik op wat er in de Bentley staat, toch als het andere alternatief info uit een Haynes is. Andere bronnen die ik al hebben gevonden spreken ook allemaal over 5mA. In deze link vind je ook nog best wat uitleg over de KE: http://gtitoolbox.com/handbook/fuelmix.html

duudt
10-03-2018, 21:22
Op een ander vw forum staat een goed omschreven how to, zal niet de hele tekst kopiëren dus hierbij een linkje:
http://www.vwforum.nl/how-to-handleiding-afstellen-16v-pl-motor-33885

DragonGr Dragon
13-03-2018, 18:42
Nou, dit weekend maar eens begonnen aan de APK punten: de remleidingenset voor achter is onderweg.
Wiellager achter zou geluid maken, voelbaar versleten zijn... ik heb tientallen rondjes gedraaid met de band, maar niets te merken... hmmmm wat nu

De handrem rechtsachter: bij het lossen van de handrem komt de hevel niet helemaal los. Ik merkte dat de kabel te strak stond, losser en 20 keer aantrekken en hij bleef al iets beter zitten, maar nog minder dan de linker. Kabel losgehad, gesmeerd en teruggeplaatst. De hevel gaat nu weer helemaal netjes terug naar rust en de kabel lijkt soepeler te lopen. Maar nog steeds kan ik de band in de hoogste stand met veel kracht weliswaar een stukje rond krijgen waar hij links muurvast zit... Wat kan er nog meer niet goed zijn?

ar1g3
13-03-2018, 19:17
Is al lang geleden dat ik de handrem in mijn auto nog bekeken heb, maar naar ik me kan herinneren komen er twee kabels toe aan de handrem die elk afzonderlijk kunnen worden afgesteld. Is dit bij jou ook zo? Misschien kan je daarmee het probleem oplossen.
Als je op de rempedaal duwt is er geen verschil?

Kwestie van de wiellager: die zou ik gewoon vervangen, en als je bezig bent doe dan gelijk de andere kant ook. Is een half uurtje werk per kant, en kost je 20€ aan onderdelen.

DragonGr Dragon
13-03-2018, 21:54
Is al lang geleden dat ik de handrem in mijn auto nog bekeken heb, maar naar ik me kan herinneren komen er twee kabels toe aan de handrem die elk afzonderlijk kunnen worden afgesteld. Is dit bij jou ook zo? Misschien kan je daarmee het probleem oplossen.
Als je op de rempedaal duwt is er geen verschil?

Kwestie van de wiellager: die zou ik gewoon vervangen, en als je bezig bent doe dan gelijk de andere kant ook. Is een half uurtje werk per kant, en kost je 20€ aan onderdelen.
Nou halfuurtje werk per kant... als je er die dag al 20 gedaan hebt misschien... ik ben daar wel even mee bezig en ik heb een bloedhekel aan dingen vervangen die niet nodig zijn. Dat lager heb ik voor de stilstand ook al eens vervangen.

De handremkabels zijn afzonderlijk inderdaad af te stellen, maar daar zit het hem niet in lijkt. Ik draai ze beide zo vast dat de schroef net tegen de aanslag zit. De voetrem heb ik niet gecontroleerd, maar volgens mr. APK was die goed.
Weet iemand hoe dat stellen gaat? twintig keer de handrem aantrekken en hij zit goed?

ar1g3
14-03-2018, 03:00
Nou halfuurtje werk per kant... als je er die dag al 20 gedaan hebt misschien... ik ben daar wel even mee bezig en ik heb een bloedhekel aan dingen vervangen die niet nodig zijn. Dat lager heb ik voor de stilstand ook al eens vervangen.

De handremkabels zijn afzonderlijk inderdaad af te stellen, maar daar zit het hem niet in lijkt. Ik draai ze beide zo vast dat de schroef net tegen de aanslag zit. De voetrem heb ik niet gecontroleerd, maar volgens mr. APK was die goed.
Weet iemand hoe dat stellen gaat? twintig keer de handrem aantrekken en hij zit goed?
Als je het voor de stilstand al eens vervangen had lijkt het me inderdaad straf dat het weer stuk zou zijn. Ik zou het vet eens vernieuwen en het lager bijstellen. Kan zijn dat het gewoon bij bijgesteld moeten worden en dat je probleem opgelost is. Dat bijstellen doet echt veel op vlak van technische keuring, heb deze zomer mijn aanhangwagen met een kapotte wiellager zo ook door de keuring gekregen.

Is best vreemd dat er dan verschil op de handrem zit. Is er toevallig nergens een beugeltje lichtjes verbogen? Als het met de stelschroeven niet opgelost geraakt en de kabel kan vrij bewegen door de buitenkabel zie ik niet direct waar aan het zou kunnen liggen.

DragonGr Dragon
14-03-2018, 09:29
Als je het voor de stilstand al eens vervangen had lijkt het me inderdaad straf dat het weer stuk zou zijn. Ik zou het vet eens vernieuwen en het lager bijstellen. Kan zijn dat het gewoon bij bijgesteld moeten worden en dat je probleem opgelost is. Dat bijstellen doet echt veel op vlak van technische keuring, heb deze zomer mijn aanhangwagen met een kapotte wiellager zo ook door de keuring gekregen.

Is best vreemd dat er dan verschil op de handrem zit. Is er toevallig nergens een beugeltje lichtjes verbogen? Als het met de stelschroeven niet opgelost geraakt en de kabel kan vrij bewegen door de buitenkabel zie ik niet direct waar aan het zou kunnen liggen.
Voor de duidelijkheid: het gaat om een wiellager VOOR, die kan je niet stellen. Nu snap ik ook waarom je zegt, half uurtje per kant. Achter is dat zeker te doen.

De handremkabel hangt er nu onder zonder dat hij ergens vast zit en zou kunnen klemmen. Nog altijd niet optimaal. Ik vermoed dat hij niet gelijk afgesteld is aan de klauw als de linker doordat hij vast zat. Ik weetniet goed of dat automatisch goed komt na een paar keer handrem aantrekken. Of moet ik handmatig wat doen...
Hoeveel zou hij überhaupt moeten remmen voor APK? veel vragen

ar1g3
14-03-2018, 13:10
Okee misverstand dus!

Wiellager achter zou geluid maken, voelbaar versleten zijn...
^^ ik dacht dat je het over de achterste had
De voorste lagers zijn inderdaad een andere zaak.. Heb je al eens gevoeld of er speling op zit?

Je kan inderdaad eens proberen met verschillende keren de handrem te trekken, doe ook hetzelfde met de voetrem (tijdens het rijden). Misschien staan de zuigers te ver teruggesteld in de klauw en lost het probleem zich zo op. Lijkt me sterk, maar is het proberen waard natuurlijk.

Remkracht is niet zozeer het punt, hier is natuurlijk wel een waarde voor (die ik niet ken) maar het belangrijkste is dat je geen remverschil hebt.

DragonGr Dragon
14-03-2018, 13:29
De voorste hebben geen speling, vandaar dat ik ook wat terughoudend ben met vervangen. Ik kan er een spray WD40 tegenaan kwakken. Ik vraag me ook af wat men gehoord heeft. De remmen zijn roestig en maken meer herrie bij ronddraaien van de band.

Ik ga met de handrem nog wel wat proberen.

DragonGr Dragon
18-03-2018, 22:02
De update van dit weekend (veel tegenslagen...):
Ik ben begonnen met de remleidingen achter. Ik heb links losgehaald, dat ging redelijk met wat zaagwerk en één koppeling die zelfs los wilde draaien. Daarna de eerste vaste leiding achter gebogen, om er na een paar bochten achter te komen dat het geleverde stuk in de set te kort was: 46.5 cm ipv de benodigde 60 cm. Mailtje naar de leverancier, dopje erin tegen het leeglekken en maar laten staan tot er wat nieuws binnenkomt, jammer.

Intussen een doorbraak met de handrem rechtsachter. Ik heb de piston wat uitgedraaid, want de klauw zat wat ruim om de blokken. Veel meer gewurm om hem terug te krijgen, maar het gevolg is dat hij rechts nu zelfs meer remt dan links... even de gulden middenweg zoeken en hij is voor de APK goed. Ik vraag me alleen af of het automatisch stellen wel werkt, want volgens mij zou je dit zo niet moeten doen...

Toen met frisse zin aan de ashoes begonnen. Wielmoer los (au), bout van de fusee los, met veel gewurm de driehoek uit de arm, bouten los en de as eronder uit...
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/Fuseelos.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/Aandrijfaslos.jpg

De hoes was wel echt aan vervanging toe:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/Oudeashoes.jpg

Maar wat denk je: de nieuwe hoes is voor een dunnere as... shit. Dus ook dit ligt stil totdat er weer onderdelen komen. Later verder.

Ik moet wel zeggen dat ik de remschijf wat los kan bewegen van de fusee waar hij in zit... hoort dit zo? komt dat vast te zitten als ik alles weer met 250 Nm aandraai?

Fijne week allemaal!

ar1g3
18-03-2018, 23:23
Je bedoelt dat je de remschijf kan verdraaien tov de fusee, of dat je hem kan kantelen?

Wat betreft de handrem: het was dus toch de zuiger die te ver teruggesteld was. Vreemd want dit zou zich inderdaad automatisch moeten bijstellen. Je zou kunnen een revisiekitje bestellen en beide klauwen reviseren (of had je dat al gedaan?). Check ook of de klauwen goed kunnen heen en weer glijden op hun geleiderpinnen. Ik zou eerst die remleiding fixen, checken of de klauwen goed kunnen bewegen op de geleiderpinnen en zonodig die laatste eens eruit halen. Even ontvetten, opschuren met fijne korrel schuurpapier, terug invetten en er terug insteken. En dan zou ik gewoon wat heen en weer gaan rijden in je straat en veelvuldig remmen. En dan bedoel ik niet tien keer, maar echt veel. Ik heb geen ervaring met hoe snel het automatisch bijstellen van de zuigers gaat, maar gezien de slijtage van de blokjes en schijf erg traag gaat valt er iets voor te zeggen dat het bijstellen ook heel traag zou gaan. Misschien moet je dus gewoon erg veel remmen en gaan de zuigers zich dan zelf bijstellen.

darksupra
19-03-2018, 12:35
de speling wat jij bedoelt op je wiellager gaat weer weg als je de as weer goed vast hebt zitten.
nog even over je co, de eisen zijn voor de apk:
voor 31-12-85 4.5
na 31-12-85 voorzien van kat en lambda 0.5
voor 30-09-86 zonder kat 4.5
na 30-09-86 zonder kat 3.5
na 30-06-2002 max 0.5

kat verplichting pas 1996

codes op kentekenbewijs zegt geen ene fuck meer, hoeft bij keuring niet meer naar gekeken worden.

DragonGr Dragon
19-03-2018, 20:03
de speling wat jij bedoelt op je wiellager gaat weer weg als je de as weer goed vast hebt zitten.
nog even over je co, de eisen zijn voor de apk:
voor 31-12-85 4.5
na 31-12-85 voorzien van kat en lambda 0.5
voor 30-09-86 zonder kat 4.5
na 30-09-86 zonder kat 3.5
na 30-06-2002 max 0.5

kat verplichting pas 1996

codes op kentekenbewijs zegt geen ene fuck meer, hoeft bij keuring niet meer naar gekeken worden.
Dank voor de reacties... dat betekent dat ik bij problemen de Kat er ook onderuit kan halen en met een slechtere uitstoot mogelijk toch de APK kan halen onder minder strenge eisen... wat een prachtland, lekker reguleren op het verkeerde...

De fusee en schijf: idd kantelen. Als ik een nieuw lager pers zitten deze twee strak, vandaar dat ik twijfelde of dit nou slijtage was. Met aangedraaide as mag hij dus geen speling hebben...

Die handrem is zeker iets om na de APK te bezien. Nu kan ik hem iig zo krijgen dat hij gelijk en goed remt, vind ik even wel best. Later wil ik ook snappen hoe dat stellen werkt... is het zo dat hij bij het aantrekken van de handrem de vloeistof levelt omdat je mechanisch aantrekt en daarmee de vloeistof terug de leiding in duwt? ik neem niet aan dat hij bij remmen dat schroefdraad losdraait, die zuiger zit ramvast en krijg ik met de hand alleen met veel kracht gedraaid... dat gaat hij met remmen volgens mij niet doen!?

Update remleidingen, snel excuus en meteen twee nieuwe opgestuurd, wow, mooie service!! hopelijk deze week nog binnen.
De ashoes wil ik meteen vier stuks bestellen, maar volgens de nummers heb ik rechts binnen een grote diameter nodig (37 ipv 22). Ik moet dat eens bekijken op de as, want het lijkt me raar...

ar1g3
20-03-2018, 01:59
Die zuiger wordt teruggesteld door een rubberen O ring met een vierkant profiel. Als je remt schuif de zuiger uit, en die trekt de O ring mee waardoor deze vervormt. Na het lossen van de remmen gaat die O ring terug zijn originele vorm willen aannemen en trekt die de zuiger terug.
http://slideplayer.com/5979037/20/images/6/Figure+101-5+The+square-cut+O-ring+not+only+seals+hydraulic+brake+fluid%2C+but+also+retracts+the+caliper+piston+when+the+brake+pedal+is+released..jpg
De afstand waarover deze vervorming mogelijk is, is beperkt. Eens de zuiger verder naar buiten moet zal die ietsje doorslippen tov de O ring. Maar de afstand waarover de zuiger onder invloed van de vervorming teruggetrokken wordt blijft altijd dezelfde. Op deze manier stelt de zuiger zichzelf bij, door wanneer het nodig is ietsje door te slippen tov de O ring waardoor die O ring op een ander punt gaat aangrijpen.
Best moeilijk uit te leggen in woorden dit...

Op de achterste remklauwen heb je dan nog die 'schroefdraad' achter op de zuiger zitten die door de hevel van de handrem draait. Deze zou er vlot moeten door kunnen draaien, maar het is normaal dat eens alles gemonteerd is je wel wat kracht nodig hebt. Die vierkante O ring zorgt daarvoor, die moet serieus ingeklemd zitten om het systeem te laten werken en goed te functioneren als dichting. Met een waterpomptang zou je de zuiger zonder al te veel kracht moeten kunnen ronddraaien.

Gezien de zuiger moet kunnen ronddraaien tijdens dat er kracht wordt op gezet is het best wat keramisch vet tussen remblok en zuiger te doen. Dit geldt niet voor alle remsystemen, maar bij jouw auto hoort dit wel zo.

Ik zou in jouw plaats na de keuring de remklauwen eens uit mekaar halen, en een revisiekitje installeren. Daar zit die O ring in, samen met nog wat andere spullen. Is geen leuk werkje, maar kan volgens mij jouw probleem wel oplossen.

DragonGr Dragon
20-03-2018, 18:17
Dank voor de heldere uitleg...
Probeer je te zeggen dat bij dit stellen of aanpassen aan slijtage, de zuiger naar buiten komt door te draaien onder de druk van het remmen? of is het draaien alleen een handmatig ding?

martinus83
20-03-2018, 23:06
Nou... ik moet zeggen dat ik wat droevig wordt van al die roestgaten. Dan zakt mij de moed wel een klein beetje in de schoenen, krijg ik dit ooit netjes weggewerkt!?

Tuurlijk! Een goede plaatwerker, die kan dat maken. Check m’n topic:-)

ar1g3
21-03-2018, 02:34
Dank voor de heldere uitleg...
Probeer je te zeggen dat bij dit stellen of aanpassen aan slijtage, de zuiger naar buiten komt door te draaien onder de druk van het remmen? of is het draaien alleen een handmatig ding?
Neen het draaien is eigenlijk enkel resultaat van het mechanisme voor de handrem. Eigenlijk hoeft de zuiger niet te draaien voor het bijstellen. Het draaien is resultaat van de schroefdraad achterop de zuiger, waar de hevel van de handrem op aangrijpt. Die schroefdraad zorgt ervoor dat het bijstellen van de zuiger meegenomen wordt in het handremsysteem, en dat dit zich dus ook bijstelt. Daarom moet je je achterste remzuigers ook indraaien bij het vervangen van blokjes, terwijl je vooraan de zuigers terug kan duwen zonder te draaien.

Maar dus, de zuiger komt naar buiten doordat de afstand waarover hij zich moet verplaatsen groter is dan de afstand waarover de O-ring kan vervormen. En door de schroefdraad achterop zal de zuiger ook verdraaien tijdens het naar buiten komen.

DragonGr Dragon
21-03-2018, 20:43
Tuurlijk! Een goede plaatwerker, die kan dat maken. Check m’n topic:-)
martinus, jammer dat ik daar geen foto's meer kan zien... als je serieus bent? pm me eens, wat we zouden kunnen doen! waar je in NB ergens zit etc... lijkt me leuk.

DragonGr Dragon
21-03-2018, 20:47
Neen het draaien is eigenlijk enkel resultaat van het mechanisme voor de handrem. Eigenlijk hoeft de zuiger niet te draaien voor het bijstellen. Het draaien is resultaat van de schroefdraad achterop de zuiger, waar de hevel van de handrem op aangrijpt. Die schroefdraad zorgt ervoor dat het bijstellen van de zuiger meegenomen wordt in het handremsysteem, en dat dit zich dus ook bijstelt. Daarom moet je je achterste remzuigers ook indraaien bij het vervangen van blokjes, terwijl je vooraan de zuigers terug kan duwen zonder te draaien.

Maar dus, de zuiger komt naar buiten doordat de afstand waarover hij zich moet verplaatsen groter is dan de afstand waarover de O-ring kan vervormen. En door de schroefdraad achterop zal de zuiger ook verdraaien tijdens het naar buiten komen.
En dat laatste betwijfel ik dus ten zeerste, omdat ik niet zie hoe die zuiger gaat draaien bij het remmen. Hij klemt dan tegen de blokken en je moet ze behoorlijk wat kracht geven willen ze überhaupt draaien. Is het niet zo dat zowel hand als voet ervoor zorgen dat de zuiger hydraulisch steeds een stukje verder komt??

tempel
21-03-2018, 21:07
Zuiger draait niet, zelfstellend mechanisme in zuiger bestaat uit vrij dun plaatje met plunjertje op de schroefdraadas. Heb al een keer zo'n ding vernield.Plunjertje draait.

https://youtu.be/PCdZyC8Unac Vanaf 3 minuut en 9 seconden moet je kijken.

DragonGr Dragon
21-03-2018, 21:34
Zuiger draait niet, zelfstellend mechanisme in zuiger bestaat uit vrij dun plaatje met plunjertje op de schroefdraadas. Heb al een keer zo'n ding vernield.Plunjertje draait.

https://youtu.be/PCdZyC8Unac Vanaf 3 minuut en 9 seconden moet je kijken.
Ja, dus het handmatig indraaien van de zuiger is puur om grof goed te zitten, het mechanisme in de zuiger doet de rest na zoveel remacties...
Ik heb die dingen ooit ook wel eens uit elkaar gehaald om de keerring van de handrem hevel te vervangen die was vastgerot. Ik herinner me nog dat het terugplaatsen van de oring om de zuiger op zo'n manier dat het handremmechanisme nog goed op zijn plaats bleef een hels karwei was... nu ik de binnenkant weer zie komt het boven :(

tempel
21-03-2018, 21:38
Dat was voor mij de reden om de remklauwen gewoon te vervangen voor gereviseerde exemplaren bij problemen met handrem. tweede revisie is me goed afgegaan maar qua kosten is het het gepruts niet waard.

DragonGr Dragon
21-03-2018, 21:42
Dat was voor mij de reden om de remklauwen gewoon te vervangen voor gereviseerde exemplaren bij problemen met handrem. tweede revisie is me goed afgegaan maar qua kosten is het het gepruts niet waard.
Ik herinner me vaag dat ik uiteindelijk ook gereviseerde heb geplaatst... ze zagen er ook nog veel te nieuw uit voor 1988...
Ik gok er maar even op dat het stelmechanisme werkt en dat het niet helemaal deed wat moest doordat de handremkabel te strak zat. Voor de APK krijg ik hem iig goed remmend. Dan na een paasr maanden nog maar eens kijken.
Dank voor het meedenken

ar1g3
22-03-2018, 00:33
Zuiger draait niet, zelfstellend mechanisme in zuiger bestaat uit vrij dun plaatje met plunjertje op de schroefdraadas. Heb al een keer zo'n ding vernield.Plunjertje draait.

https://youtu.be/PCdZyC8Unac Vanaf 3 minuut en 9 seconden moet je kijken.
Een mens leert elke dag bij zeggen ze altijd! Ik was er altijd van overtuigd dat die schroefdraad en zuiger 1 geheel waren en dat de zuiger ronddraaide tijdens het bijstellen, gezien je hem ook moet draaien om hem terug te stellen.

Wel een zeer mooi filmpje, bedankt daarvoor!