View Full Version : Gas geven bij het starten?
Trollepoten
24-05-2018, 18:34
Is het goed voor de wagen dat je gas moet geven voordat hij start. Zonder gas te geven krijg ik hem niet in gang. Sommigen zeggen dat het zelf moet en anderen zeggen dat het slecht is voor je wagen. Wat zijn jullie meningen hierover?
Mvg
Trollepoten
Om wat voor motor gaat het? Bij de oude carburateurs met automatische choke moet je voor het starten het gaspedaal 1X intrappen tot de bodem, om de choke zijn werk te laten doen. Daarna kan je hem normaal gesproken starten zonder ga bij te geven.
Bij injectie is het niet nodig om gas bij te geven oid
Trollepoten
24-05-2018, 20:50
1.3 40kW uit 1992, manueel. zal morgen eens testen of dat werkt. Alvast bedankt voor je reactie!
The_Maxx
25-05-2018, 01:21
Als het een injectie is, is de blauwe temperatuursensor kapot. Die zorgt namelijk voor de chokeregeling bij injectie.
Carb is idd eerst 1x pedaal tot de bodem trappen en dan pas starten, anders staat de choke niet goed. Zoals René al aangeeft.
Trollepoten
25-05-2018, 06:54
Koude start lukt niet met éen maal de pedal in te drukken en dan aanleggen, moet toch gas geven om hem aan te rkrijgen. Als hij warm is lukt het wel maar je hoort dat het niet zo soepel gaat. Enig idee aan wat dit zou liggen? Verder heb ik geen problemen tijdens het rijden. De wagen heeft wel een zestal maanden stilgestaan.
Jouw motor heeft injectie, klopt dat? Dan zal inderdaad je opwarmregeling niet meer werken, hoogstwaarschijnlijk de sensor die stuk is zoals hierboven al gezegd wordt.
Trollepoten
25-05-2018, 15:18
Mijn motor is met carburateur
carmania2000
27-05-2018, 21:05
nee lijkt een carburateur maar is een monopoint injection
Trollepoten
11-06-2018, 19:25
Is een 1.3 CAT Motor, denk toch dat het een carbu is. Wagen startte vandaag zelf niet met gas geven, toch iets mis mee
Is een 1.3 CAT Motor, denk toch dat het een carbu is. Wagen startte vandaag zelf niet met gas geven, toch iets mis mee
Neen is injectie hoor, dat is nodig om je katalysator te laten werken. Een driewegkatalysator heeft een geregeld mengsel nodig.
Trollepoten
12-06-2018, 06:58
Oooh weer wat bijgeleerd, maar enig idee hoe ik mijn auto weer normaal laat starten? Heb bougies vervangen maar is er niet beter op geworden
Blauwe sensor in thermostaathuis vernieuwen. Is al meerdere keren geopperd in dit topic.....
Trollepoten
12-06-2018, 20:48
Oeps, mijn fout. Ik zal er eentje bestellen. Alvast bedankt allemaal voor de hulp!
Trollepoten
12-06-2018, 21:02
Welke van de twee is de temperatuursensor? Zoals jullie al gemerkt hebben weet ik niet zo veel over auto's in het algemeen, is m'n eerste auto en ben er wel in geïnteresseerd.
http://prntscr.com/ju6vft
Enige aanraders voor Temperatuursensoren, zijn er verschillende van te verkrijgen, of maakt het allemaal niet zo veel uit?
Normaal is de blauwe temp.sensor ook daadwerkelijk blauw van kleur. Als het goed is de rechtse op jouw foto
Trollepoten
13-06-2018, 06:01
Okeee bedankt!!
The_Maxx
13-06-2018, 17:38
Eh bij een rode en zwarte stekker zou het normaal gezien de rode moeten zijn (de sensor hoort overigens blauw te zijn)
En sowieso hoort die blauwe sensor aan de linker kant te zitten. In de latere motoren (met 4 polige, sensor) zit de sensor ook aan die linker kant.
Het is vrij simpel na te gaan welke sensor het is:
Breng de motor op temperatuur. En zet hem dan uit. Trek vervolgens de zwarte stekker er af en start de motor weer.
Als de temperatuur op je meter ineens 0 is. Weet je dat je de stekker van de zwarte sensor af getrokken hebt, die bedoeld is voor de meter.
Staat je meter gewoon op de normale temperatuur dan is de kans groot dat het toch de blauwe sensor was.
Je kunt dit trouwens ook herhalen met de andere sensor voor de zekerheid.
Zolang de motor maar warm is. Anders zie je geen activiteit op de meter in je dashboard.
Je moet in elk geval de sensor die niet voor je meter is vervangen voor een blauwe.
Klusje van een paar minuten. Je verliest wel iets aan koelvloeistof bij het demonteren (zorg dat de motor volledig is afgekoeld voor je daar mee begint) En dat kan er best uit vliegen als je pech hebt, dus ga er niet voor staan ;)
Trollepoten
13-06-2018, 19:28
Oké, bedankt voor de uitgebreide uitleg, denk dat ik de koelvloeistof toch ga vervangen, ziet er niet meer zo frisjes uit.
Eh bij een rode en zwarte stekker zou het normaal gezien de rode moeten zijn (de sensor hoort overigens blauw te zijn)
En sowieso hoort die blauwe sensor aan de linker kant te zitten. In de latere motoren (met 4 polige, sensor) zit de sensor ook aan die linker kant.
Het is vrij simpel na te gaan welke sensor het is:
Breng de motor op temperatuur. En zet hem dan uit. Trek vervolgens de zwarte stekker er af en start de motor weer.
Als de temperatuur op je meter ineens 0 is. Weet je dat je de stekker van de zwarte sensor af getrokken hebt, die bedoeld is voor de meter.
Staat je meter gewoon op de normale temperatuur dan is de kans groot dat het toch de blauwe sensor was.
Je kunt dit trouwens ook herhalen met de andere sensor voor de zekerheid.
Zolang de motor maar warm is. Anders zie je geen activiteit op de meter in je dashboard.
Je moet in elk geval de sensor die niet voor je meter is vervangen voor een blauwe.
Klusje van een paar minuten. Je verliest wel iets aan koelvloeistof bij het demonteren (zorg dat de motor volledig is afgekoeld voor je daar mee begint) En dat kan er best uit vliegen als je pech hebt, dus ga er niet voor staan ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/P1010527.JPG
Inderdaad je hebt gelijk, links is blauwe sensor, zie foto. Had even voor mijn beurt gepraat!
Trollepoten
13-06-2018, 20:38
Toch nog even testen als ik hem plaats, vrijdag even vervangen
wil je vermijden dat het eruit spuit als je de sensor los maakt: sowieso eerst motor volledig laten afkoelen, even het kvs expansievat open draaien zo is de druk er af, daarna weer toe doen en dan de sensor los maken. Paar oude vodden eronder en dan zou het goed moeten komen. Probeer het morsen met kvs te vermijden, niet alles wat onder de motorkap zit kan er even goed tegen.
Trollepoten
15-06-2018, 20:13
Heb de sensor zojuist geinstalleerd en blijkt momenteel te werken :D bedankt allemaal!!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.