View Full Version : Mogelijkheden Cruise Control 1.3 NZ?
Function
08-06-2018, 09:40
Hallo,
Zijn er mogelijk voor een "Cruise Control" op een Golf 2 1.3 NZ?
Ja dat kan met originele onderdelen. Wel zelf een kabel aanleggen die de gasklep bediend.
Function
09-06-2018, 18:18
Ok, dat klinkt hoopvol......
- is dat een beetje betaalbaar?
- en waar zijn die originele onderdelen te verkrijgen?
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-autoteile-reifen/golf-2-tempomat/k0c223
Function
10-06-2018, 22:40
Hmmm,
€300,- tot €500,- is best wel prijzig....
https://www.conrad.nl/p/cruise-control-waeco-851329
je kan ook voor een universeel setje gaan.
Function
11-06-2018, 06:54
@Jopie95: Die Waeco universeel komt al meer in richting
Iemand ervaring met onderstaande? bron: Hildo's VW Golf 1.6D Blog http://www.twolefthands.nl/auto/Hildo%27s%20VW%20Golf%202/page%201/page%201.htm
http://www.twolefthands.nl/auto/Hildo%27s%20VW%20Golf%202/page%201/20131004_cruise%20control.jpg
https://www.conrad.nl/p/snelheidsregelaar-dynad-eagle-880086?WT.mc_id=google&gclid=EAIaIQobChMIlLz8r_bK2wIVSDobCh1xXA37EAAYASAAEgJMW_D_BwE&tid=229090648_12411805408_kwd-267729536555&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J €29,99
4 oktober 2013. El Cheapo cruise control
Van een beetje luxe is Hildo niet vies en de Dynad snelheidsregelaar 'Eagle' voldoet aan Hildo's criterium: Goedkoop. Het ding kost 30 euro inclusief verzendkosten. Als u er ook eentje wilt: ze zijn online te bestellen bij Conrad. Met dit apparaat hoeft u uw voet niet langer op het gaspedaal te houden tijdens lange ritten op de snelweg. U kunt het gaspedaal er mechanisch mee vastzetten in een bepaalde stand. Dat betekent: heuveltje af gaat u sneller dan heuveltje op, want een èchte cruise control is het niet.http://www.twolefthands.nl/auto/Hildo%27s%20VW%20Golf%202/page%201/20131004_cruise%20contro_geinstalleerdl.jpg
Inbouw snelheidsregelaar
Hildo is onhandig maar krijgt het in anderhalf uur voor elkaar, kunt het vast sneller. In het kastje zit een rol waaromheen een stalen draadje, de gaskabel, zit. Vanuit deze behuizing loopt de gaskabel naar het gaspedaal, Hildo heeft hem vastgezet aan het haakje waarmee de originele gaskabel aan het gaspedaal vastzit. De gaskabel van de snelheidsregelaar loopt tussen het dashboard en de middenconsole door, de onderzijde van het dashboard moest worden gedemonteerd om bij het gaspedaal te kunnen komen. Als u nu gas geeft, wordt de gaskabel in het kastje iets afgerold. Met een schakelaar op het kastje zet u de kabel vast. Uw gaspedaal blijft nu in deze stand staan. Tijdens het rijden kunt u nog een beetje aan de schakelaar draaien om uw snelheid te finetunen. Door de rode knop in te drukken, schiet het gaspedaal weer los. Als u de stroomdraden aansluit op het remlicht, springt het ding ook vanzelf weer los als u remt. Hildo heeft de stroomdraden nog niet aangesloten, hand bij het rode knopje houden dus.
Hoe rijdt het?
Als u eenmaal rijdt gaat het prima, maar de instelling om de juiste snelheid te vinden is even zoeken. De snelheid zakt zo maar 20 km/h af na het inschakelen van de regelaar. 'Komt door de speling in de kabel', meent Hildo. Oplossing: wat extra gas geven alvorens het ding vast te zetten. Gas bijgeven als de regelaar is ingeschakeld kan wel, iets langzamer gaan rijden kan niet tenzij u al remmend de motor afsmoort of het kastje ontgrendelt. In iets drukker verkeer is het niet handig in gebruik. Evengoed: een goedkope oplossing om uw verkrampende been even van het gaspedaal te kunnen halen. Qua prijs een heel leuke oplossing, maar verwacht geen echt cruise control comfort. Hoe dan ook: Hildo is er blij mee.
Dat systeem is zeer simpel. Maar houd alleen je gaspedaal op 1 positie. Je bent continue aan het bijstellen. Originele werkt zoals het moet.
joost_joost
15-06-2018, 18:36
Iets duurder, maar deze past de stand van de gasklep aan bij hellingen.
https://www.conrad.nl/p/cruise-control-waeco-851329
Function
20-06-2018, 14:47
Dynad Eagle bestelt en geleverd.
Iemand ervaring met het installeren van dit apparaat?
Wat is de beste plaats voor de bediening en wat is gemakkelijker gasklep of gaspedaal?
Ziet er erg ingewikkeld uit......
The_Maxx
20-06-2018, 21:15
Als je geen sleutelervaring hebt, waarom bestel je het dan? tis een simpele kabel met een kastje en een schakelaar voor je koppeling of rempedaal (beste is om voor beide pedalen een schakelaar te maken)
Kabel werkt het beste op het gaspedaal. Zodat het pedaal in positie blijft. Anders heb je kans dat je kabel uit de gasklep of het pedaal gaat, omdat die slap hangt als de kabel van de eagle aan de gasklep trekt.
Op het Lupo 3L forum zijn er ook een aantal tutorials voor te vinden Welliswaar voor de lupo 3L, maar de installatie verschilt niet zoveel per voertuig.
Function
25-06-2018, 22:46
The Maxx[QUOTE]Als je geen sleutelervaring hebt.....
Waar baseer jij, the Maxx, dit op? Je klinkt als een van die oude chagrijnige muppets.
Het lijkt me dat dit een forum is dat mede bedoeld om ervaringen te delen.
Ik ben opzoek naar iemand die een dergelijk apparaat in zijn Golf 2 heeft geïnstalleerd.
Bijgevoegde tekening/beschrijving is erg vaag en ingewikkeld. Wat geen f*** met mijn sleutelervaring heeft te maken.
Wat ik vooral wil weten wat/waar als ankerplaats voor de kabelstop.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als iemand het al eens heeft gedaan...
The_Maxx
25-06-2018, 23:14
Nou, ik ben geen oude chago muppet hoor ;)
Maar ik verwacht dat je met een beetje sleutelervaring vrij makkelijk dit dingetje dou moeten kunnen kunnen installeren, ook zonder handleiding.
Het is in principe niet meer dan een handmatig bediende kabel die je op en af kan rollen. en in een bepaalde stand vast kan laten houden.
Kabelstop zou je afhankelijk van waar je hem wil zetten met een zelfgemaakt beugeltje bij de gasklep kunnen zetten. of aan de pedalenbox. Meestal boort men er gewoon een gat voor.
Zijn vaak toch custom oplossingen voor dit soort dingen.
Voor de pedaalschakelaars kiest men de ene keer ervoor om de originele schakelaars te gebruiken. De andere keer plaatst men toch de schakelaar erbij. Ook daar weer met een zelfgefabriceerd beugeltje.
Het leuke is, als je dit eagle apparaatje geinstalleerd hebt. Wil je erna een orgineel systeem :D
Function
28-06-2018, 11:58
Dus als ik ergens ongeveer in buurt van de gasklep een beugeltje installeer of ergens (bv. de achterklep) een gaatje boor, er een custom sticker bij plak, komt het allemaal goed...
Nou bedankt voor je gefundeerde ervaring met dit apparaat :thumbup:
Iemand anders sleutelervaring met dit apparaat?
Ja heb die eagle ook gehad in mijn Golf 3, op de NL autobaan opzich wel handig maar je bent inderdaad vrij veel aan het bijstellen. Bij sommige wagens gaat het heel makkelijk en de andere wagens wat moeilijker, dit ligt een beetje aan de ligging van de gasklep en naar welke kant de gasklep open klapt. Meestal is er altijd wel iets te verzinnnen. Misschien heb ik nog foto's van de Golf 3 2.0 gti constructie hoe ik dat toen had gedaan.
Ik heb er nog eentje liggen voor m'n golf 2 1.3 maar eerlijk gezegd gebruikte ik hem ook niet zo vaak als zou moeten met cruise control. Ik zou voor de iets duurdere variant gaan, dan zit je gelijk goed en is veel comfortabeler
Function
06-07-2018, 20:49
Bedank JBM.
As je foto's hebt, graag.
Vooral van het ankerpunt van de buitenkabel(buis?).
Enige wat tot nu is te vinden is foto's van een installatie op een Fiat Panda.
bron http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=5&t=7271&start=15
http://i41.tinypic.com/5khd2o.jpg
http://i42.tinypic.com/fl954j.jpg
Ik wil het vooral gebruiken ivm windsurfen. Dan moet ik anderhalf uur rijden. Als ik dan 4 uur op de plank sta krijg ik kramp in mijn kuit. Dat heeft te maken met eerst anderhalf uur gas geven.
Zit nu soms met linker en rechter voet af te wisselen. Dat is niet echt veilig en comfortabel.
De snelweg is meestal erg rustig op de tijden dat ik dan rij. Zelfs een groot deel enkelbaans. Dus dat continu bijstellen zal wel meevallen.
Daarnaast wordt beweerd dat een Dynad Eagle zuiniger is dan een cruisecontrol :D
Dus logische ankerplaats voor de het omhulsel van de kabel bij het gaspedaal dan wel "gashandel" op einde van de gaskabel.
Helaas! Kan geen foto's meer vinden maar wil hem binnenkort ook wel inbouwen in mijn golf 2 NZ. Het is niet zo moelijk, alleen je moet wel beetje creatief zijn inderdaad.
Ik snap je doelstelling, daarvoor had ik hem ook; tijdens lange ritten wil je gewoon soms effe je voet kunnen strekken en bewegen en daarvoor is dit kastje ideaal. Als cruise control is die ook wel grappig alleen moet je toch heel goed op je snelheid blijven letten aangezien dit kastje niks corrigeert. Zal binnenkort ook eens een poging wagen om hem op mijn golf 2 te zetten.
Wel jammer trouwens dat ik geen foto's meer kan vinden van mijn inbouw toen. zal nog eens goed zoeken dan.. haha, moet ze hebben
Edit, heb nog een plaatje gevonden:
(Golf 3 2E 2.0 8v motor)
https://myalbum.com/photo/ovvjkpuYkwyu/1k0.jpg
Op de inlaat zat toen een inbus van een beugel. Die kon ik mooi gebruiken om mijn eigen ALU beugeltje op te plaatsen. Hoop dat je het principe snapt, die cruise control kabel hangt de gaskabel dus gewoon 'vast' zodat ie niet terug schiet. Meer foto's heb ik helaas niet.
Had hem ook in de middenconsole hangen en ik raad aan om zeer sterke dubbelzijdige tape te gebruiken, die tape wat ze er std bij doen is niks.
Function
08-07-2018, 10:41
Bedankt JBM voor je reactie.
Ik snap het principe. Vooral het gat in het aluminium beugeltje waar de gaskabel doorheen loopt is handig, dan loopt de Dynad Eagle kabel mooi evenwijdig met de gaskabel.
Denk dat het beugeltje waar de rubberen stop/anker van de gaskabel op zit de beste kandidaat is om een beugeltje op te monteren.
Waar en hoe heb je de kabel door het schutboard getrokken?
Dat zou ik je eerlijk gezegd niet meer durven zeggen. Er zijn genoeg mogelijkheden, hou ook rekening met hoe lang de kabel is. Soms komen mensen er op het laatste achter dat de kabel te kort is voor de manier hoe ze het willen monteren. De kabel is niet gek lang meen ik mij te herinneren.
Ik kwam er toen achter dat er in mijn middenconsole standaard af fabriek al een soort gaatje zat in de bovenholte, de kabels heb ik toen van het kastje daar doorheen getrokken via het dash naar de motor, welke holtes ik heb gebruikt zou ik helaas echt niet meer weten, maar de keuze is genoeg. Als je daarmee gaat priegelen zou ik wel even je accupool loshalen zodat je nergens sluiting maakt mocht je ergens tegenaan komen met de kabel. Probeer het zo te monteren dat je weinig scherpe hoeken hebt etc in de kabel, dat is het meest veilig.
The_Maxx
09-07-2018, 01:46
De lengte van de kabel is ook de reden waarom men deze kastjes vaak monteert met de kabel aan het gaspedaal.
Het principe komt verder op hetzelfde neer als wanneer je hem bij de gasklep zet.
Je maakt of zoekt een Beugeltje waar de kabelmantel in verankerd wordt achter het gaspedaal en dan moet je nog een gaatje in het pedaal boren om de kabel zelf aan te maken dmv een lusje om een bout.
Uiteraard zo dat wanneer je het gas intrapt, je niet de kabelmantel raakt met het pedaal. Als je de eagle dan aan zet. Trekt die in principe het gaspedaal naar beneden en blijft het gewoon in die positie staan.
Dit heeft een enorm voordeel omdat je gaskabel niet uit het wieltje van de gasklep kan lopen. Wat wel kan gebeuren als je de kabel van de eagle op de gasklep zet. Omdat de gaskabel dan niet strak gehouden wordt bij het gebruik van de eagle, zoals normaal het geval is.
Ik kan je wel foto's gaan laten zien hoe het bij anderen gedaan is. Maar dan zeg je waarschijnlijk dat het bij jou anders is en je het vervolgens niet snapt hoe je hetzelfde idee bij jouzelf moet uitvoeren met een kleine aanpassing.
Helaas is het lupo forum offline. Daar stond namelijk een complete howto op hoe je de kabel aan het pedaal kan bevestigen.
Dit is toevallig 1 van de foto;s die ik terug heb kunnen vinden:
http://members.chello.nl/m.hooijmeijer/LupoCC1.jpg
Wellicht kun je contact opnemen met diegene waarvan de pagina is om meer foto's te krijgen: http://members.chello.nl/m.hooijmeijer/
Overigens staat in het instructieboekje van de eagle ook afbeeldingen om hem op het gaspedaal te monteren. (D E en F)
Function
30-06-2022, 21:52
Het heeft even geduurd maar nu dan een werkbare "cruise control" op de Golf 2 1.3 NZ.
Dynad Eagle Cruise Control bij Conrad.nl bestelt voor €30,-
Inbouwen was toch wel een flinke klus maar dat komt door mijn gepruts en het afstellen.
- De beugel (ankerplek/kabelstop) bovenop de pedaalbehuizing (lastige plek waar je moeilijk (op de rug liggend) bij kan).
- De beugel drukt flink tegen het zijpaneeltje om de kabel in lijn met de gaspedaalkabel op het gaspedaal te krijgen.
- Er zat een passend clipje/oogje(?) bij de onderdelen om de cc binnenkabel aan de gaspedaalkabel te verbinden. Dit is aan de lastige binnenkant gedaan zodat die er niet af kan springen. Maar de andere kant kan ook.
Hiervoor heb ik de gaskabel bij de ankerplaats (groen) voor het gasklephuis los gemaakt.
De cruise control binnenkabel is vastgezet met een 220 volt fitting fixeer boutje (koperkleurig) en dus nog aan te passen.
https://www.volksforum.com/albums/files/2/7/8/3/3/DynadEaglebeugelpedaal.jpeg
- Aansluiting op de rem om de cruise control uit te schakelen is eenvoudig.
De elektrische kabel (rood, linksboven) op de remschakelaar bij de rempedaal:
Stekker even los halen en de rode kabel in het gaatje van stekker connector steken waar de stekker overheen gaat en dus meteen klem zit. De zwart/rood is de goede (bij de andere kabel wordt de cruise control steeds meteen weer uitgezet) .
De aarde (zwart rechtsboven) was ook eenvoudig.
https://www.volksforum.com/albums/files/2/7/8/3/3/DynadEaglebeugel.jpeg
Lokatie voor het bedieningskastje was ook niet eenvoudig ivm de kabel.
De gekozen plek is helaas niet echt in het zicht maar voor de bediening wel fijn. Met de hand op de knie kan je er gemakkelijk bij.
Aangezien de bevestigingschroefjes niet aan de achterkant van het dasboard waren in te draaien zijn er er twee gaatjes aan de bovenkant van het cruise control kastje geboord voor boutjes die door het dashboard gaan en die met moertjes aan de achterkant van het dashboard vast zitten.
https://www.volksforum.com/albums/files/2/7/8/3/3/DynadEaglecruisecontrolkastjedashboard.jpeg
De bediening is erg gemakkelijk.
Met een bepaalde snelheid knopje naar rechts drukken.
Meestal redelijk precies, soms moet er wat extra gas worden gegeven voor inschakelen.
Snelheid kan dmv het knopje draaien iets versnellen of vertragen.
Er is een extra draaiknopje (grotere diameter) bijbesteld en dat is wel erg fijn!
Rode knop is om de cruise control uit te schakelen, maar kan dus ook met de rem.
Zeer eenvoudige maar effectieve techniek en een stuk veiliger dan een balkje waarmee geëxperimenteerd werd.
The Skinnmeister
27-07-2022, 08:47
Ziet er netjes uit :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.