PDA

View Full Version : Golf 1 verzameling

Erik_vw
04-08-2018, 08:30
https://www.autojunk.nl/2018/08/in-de-binnenspiegel-rene-pelgrum-over-zijn-liefde-voor-de-golf

Hight
04-08-2018, 09:19
:eek: :thumbup:

Sinaasboom
04-08-2018, 10:36
Sow mooie collectie hoor!! Weet ik gelijk weer waar alle GTI's naar toe zijn.

Van Limburg
04-08-2018, 11:09
Mooi! Dat is een heel kapitaal :D

Erik_vw
04-08-2018, 20:08
Ja zitten echt prachtige exemplaren bij zeg! Vooral die GTI uit '77, heerlijk ding!

emielvs
04-08-2018, 20:14
Wauw dat is echt prachtig!

heinz74
04-08-2018, 21:40
een echte verzamelaar inderdaad..
want echt veel verstand heeft hij er niet van..of het komt zo over vanwege de montage van het filmpje..
grappig hoe hij het over de magische grens van 200 heeft..
die haal je namelijk met een standaard GTI niet..een goed exemplaar 190 ,maar echt niet harder..(echte km's ,niet op de klok)...187 was de top volgens Volkswagen..
dat hij voor heel veel geld heeft staan..is buiten kijf..waarschijnlijk het merendeel gekocht toen ze nog enigszins betaalbaar waren..
ben benieuwd ofdat hij ook weet ofdat de kleur Platin op z'n Plus GTI eigenlijk een Porsche kleur was leverbaar tegen geen enkel meerprijs toen..ofdat ze hem wijsgemaakt hebben dat hij de enigste op de wereld heeft..
verders weet hij denk ik ook niet dat er cabrios gebouwd zijn met een 1,8 DX motor en zelfs ook met een 1,6 EG ..ik zou ook niet weten hoe je dat kunt zien of het een Golf GTI blok is of een cabrio GLI motor beiden uit bijvoorbeeld 83..ze zijn namelijk identiek..
de 77er ,ook schitterend..bakken met geld gekost in de resto waarschijnlijk..
gaat hem alleen nooit worden voor een echte liefhebber...(lees investeerder)
waarom niet?..

dat Halfords dak...mensekinders..hoe kom je erbij...zoveel tijd ,moeite ,laswerk etc..en dan laat je dat zitten..man man man..
durven ze dadelijk nog te zeggen..
het is zijn auto..bewuste keuze etc etc het is gewoon mooi..
dat maakt het verschil tussen een exemplaar dat 5 cijfers waard is..of in dit geval..niet..

Erik_vw
04-08-2018, 23:44
Aan de azijn gezeten vanavond? ;)

Hij zegt ook 200 op de klok, iedereen weet dat de meeste golfjes teveel aangeven op de tellers. 187 echte kms kan dus makkelijk 190/200 op de teller zijn.

En dat zonnedak, tsja hij is niet OEM VW maar het is met mooi weer wel lekker en naast zo origineel mogelijk gaat het ook om rijplezier en comfort als je er regelmatig in rijdt.

Als jij niet door zo'n zonnedak heen kan kijken bij zo'n uniek exemplaar laat je hem toch staan.
Vrij simpel aan te passen lijkt mij. Stuk er weer in lassen, dak opnieuw spuiten, een nieuw hemeltje en je bent klaar.

Autogordels achterin is ook niet origineel voor een 77'er maar ik heb ze er wel in.

g-loudertje
05-08-2018, 12:24
Lekker boeiend dat ze niet helemaal origineel zijn toch? Leuke exemplaren heeft hij staan!

Der Typ Siebzehn
05-08-2018, 15:46
Dat zonnedak in die 77er is van de ene kant indd jammer, maar van de andere kant zit er zoals ik dat kan beoordelen geen goedkope prul in, volgens mij van een goed merk, Webasto of Britax oid, iig geen Halfords prul wat er waarschijnlijk daarvoor inzat.

Dus de man heeft van dat mankement wat er geheid al inzat toen die hem kocht het beste ervan gemaakt.

heinz74
05-08-2018, 21:00
ja inderdaad ..ziet er uit als een Webasto of een Hollandia Vermeulen..
en waarschijnlijk de auto gekocht as is..
maar het blijft een serieuze waarde vermindering voor zo'n auto..daar zal de prijs ook wel naar geweest zijn..
en tsja..als je zoiets niet zelf kunt (ik wel dus)een dakplaat vernieuwen ...en je moet dit gaan uitbesteden..dan laat je het maar zitten..

einzer
14-08-2018, 18:24
ja inderdaad ..ziet er uit als een Webasto of een Hollandia Vermeulen..
en waarschijnlijk de auto gekocht as is..
maar het blijft een serieuze waarde vermindering voor zo'n auto..daar zal de prijs ook wel naar geweest zijn..
en tsja..als je zoiets niet zelf kunt (ik wel dus)een dakplaat vernieuwen ...en je moet dit gaan uitbesteden..dan laat je het maar zitten..

Man loop toch niet altijd te zeiken, zo makkelijk om de spullen van een ander af te zeiken vanachter je pc. Neem een hobby of geef je vrouw een eiselijke beurt. :thumbup: Die man heeft gewoon een dikke verzameling, klaar!

Erik_vw
14-08-2018, 20:09
:D

Niets aan toe te voegen.

einzer
14-08-2018, 20:35
:D

Niets aan toe te voegen.

Ik krijg daar zo de schijt van hé, jammer dit en dat is niet goed. Joh als je het allemaal zo goed weet, zorg dan eerst eens dat je het zelf allemaal zo voor elkaar hebt als deze man............. dan kun je meepraten! Daar staat voor een kapitaal aan auto's binnen!

Het is die man zijn trots en heeft heel zijn leven hier hard voor moeten werken ga dat dan niet af lopen zeiken, dat is zo makkelijk van achter je pc!

heinz74
14-08-2018, 20:42
denk aan je bloeddruk kerel..denk aan je bloeddruk..

einzer
14-08-2018, 21:34
denk aan je bloeddruk kerel..denk aan je bloeddruk..

Ben maar niet bang, maar door mensen zoals jij die altijd maar lopen te zeiken en zeuren, krijg je vervelende discussies op het internet. Ik vraag me dan ook vaak af, zou zo iemand vaak op school gepest zijn vroeger en nu op het internet schuilend achter een pc zijn revanche neemt? Jij mag het zeggen Heinz.

Wat ik dan nog wel ff kan en wil vermelden, ik ken de heer in kwestie van dit filmpje persoonlijk zeer goed. Als ik dan jou stukje lees over, hij heeft er geen verstand van want blah blah blah blah, dan moet ik heel hard lachen...... mijn bloeddruk hmmmm ik denk dan meer, wat een stuurman die Heinz, die staat altijd op wal en mag nooit eens varen.

Heinz als jij jezelf kunt vermaken door anderen te bekritiseren en je afgunst te tonen, tja ben je in mijn ogen gewoon zielig.

Peter-gti16v
15-08-2018, 10:48
dat Halfords dak...mensekinders..hoe kom je erbij...zoveel tijd ,moeite ,laswerk etc..en dan laat je dat zitten..man man man..
durven ze dadelijk nog te zeggen..
het is zijn auto..bewuste keuze etc etc het is gewoon mooi..
dat maakt het verschil tussen een exemplaar dat 5 cijfers waard is..of in dit geval..niet..

Ik meen me te herinneren dat in die tijd door de Volkswagendealer een glazen klapdak als Autoplus accessoire werd aangeboden voor degene die een schuifdak af fabriek te duur vond.

Misschien stond dit glazen dak wel als item op de rekening bij aflevering bij de auto en is de auto daarmee wel NL-dealer-origineel ... ;)

Leuke interieur details aan de 77er GTI: de ruitjesbekleding, de bolvormige hoofdsteunen en natuurlijk het Spucknapf stuurtje ... :thumbup:

heinz74
15-08-2018, 15:06
het zit je wel hoog hee..
lees nog eens terug ..ik schrijf ook ´of het komt zo over vanwege de montage van het filmpje´..
verder kan ik ook de gedachtengang niet volgen dat hij het over een cabrio motor heeft..immers zijn die gewoon geleverd met een 1,8 DX motor ..dus als iemand de DX in zijn GTI kapot gereden had en die vervangen had door een DX uit een cabrio ..hoe gaat hij dat ,of jij en ik dat zien..motornummer dan misschien zou het niet weten
leg jij mij eens uit wat jij denkt dat hij er mee bedoelt dan..
ik snap het wel ,hij bedoelt een later cabrioblok of een Golf 2 digifant ofzo..
over die 77er..lees eens goed..vind ik ook een schitterend ding hoor..niks meer niks minder..enkel dat zonnedak vind ik niks
aangezien jij de beste man kent..zal hij er waarschijnlijk ook niet blij mee zijn..maar het zij zo..je zet er niet zo snel de zaag erin nu hij gerestaureerd is..

ik wil ook even duidelijk maken dat ik ook niks maar dan ook helemaal niks geen afgunst heb jegens meneer..helemaal niet ook..
hij moet lekker zelf weten waar hij zijn centen insteekt..en eerlijk is eerlijk..er staat een kapitaal..
maar mij doet dat niks meer..heb zoveel van die Golfjes 1 gehad ,dat ik op het laatst er geen meer kon zien..
ik kan voor een appel en een ei een compleet gerestaureerde kas van een 83er GTI overnemen met alles erbij..gestrand project vanwege ziekte..maar nee alsjeblieft niet
goed is goed..
ben 10 jaar geleden in het merk met de blauw-witte rotor gestapt in de 6 pitters en dat zal niet snel meer veranderen..

oja..ik vroeger gepest op school...hahaha ,dat kan niet..want ik was er nooit..zat altijd in de loods van mijn vader..te rotzooien aan brommers en autos

Erik Baas
15-08-2018, 16:47
op school...hahaha ,dat kan niet..want ik was er nooit..Hm, dat verklaart dan waarom je zo beroerd Nederlands schrijft.

Erik_vw
15-08-2018, 19:43
..enkel dat zonnedak vind ik niks aangezien jij de beste man kent..zal hij er waarschijnlijk ook niet blij mee zijn..

De logica hiervan ontgaat me compleet. :confused:

Waar het om gaat Heinz, is dat dit een leuk filmpje is van een aardige kerel met een enorm leuke verzameling Golfjes en dat jij vervolgens begint te mierenn**ken over feitjes die niet zouden kloppen en wat jij er allemaal wel niet mooi aan vindt.
Er is werkelijk geen 1 positieve noot te vinden in je bericht. En waarom? Ik heb echt geen idee maar het stuit mij en duidelijk ook anderen tegen de borst.
Waarom zou je als liefhebber van golfjes 1 in godsnaam nou zo negatief gaan reageren op een leuk filmpje van een mede liefhebber met een prachtige verzameling?
Afgunst is ook het enige wat bij mij overbleef.
En als dat niet zo is, zoals je zelf beweert, mag je mij uitleggen waarom je dan zo'n negatieve reactie geeft.

Je laatste betoog maakt het allemaal niet veel beter in ieder geval.

einzer
15-08-2018, 21:19

Waar het om gaat Heinz, is dat dit een leuk filmpje is van een aardige kerel met een enorm leuke verzameling Golfjes en dat jij vervolgens begint te mierenn**ken over feitjes die niet zouden kloppen en wat jij er allemaal wel niet mooi aan vindt.
Er is werkelijk geen 1 positieve noot te vinden in je bericht. En waarom? Ik heb echt geen idee maar het stuit mij en duidelijk ook anderen tegen de borst.
Waarom zou je als liefhebber van golfjes 1 in godsnaam nou zo negatief gaan reageren op een leuk filmpje van een mede liefhebber met een prachtige verzameling?
En als dat niet zo is, zoals je zelf beweert, mag je mij uitleggen waarom je dan zo'n negatieve reactie geeft.

.
Ik zeg maar niks meer, het helpt toch niet.

Rinus66
15-08-2018, 21:32
Goh jongens, hoeveel auto's van minimaal 35 jaar oud vind je nog in volkomen originele staat. Wat mij het meest intrigeert is de eerste auto in het filmpje, deze zou volgens de rdw blauw zijn en dat heb ik nog nooit gezien op een '81er.

Der Typ Siebzehn
16-08-2018, 11:27
rdw maakt wel vaker fouten, mijn Golf 1 is volgens hun site oranje, maar is in het echt la3a; marsrood dus.

Der Typ Siebzehn
16-08-2018, 11:34
Ik meen me te herinneren dat in die tijd door de Volkswagendealer een glazen klapdak als Autoplus accessoire werd aangeboden voor degene die een schuifdak af fabriek te duur vond.

In '77 was een schuifdak af fabriek nog niet mogelijk bij een GTI, pas vanaf het jaar daarna.

Rinus66
16-08-2018, 13:32
rdw maakt wel vaker fouten, mijn Golf 1 is volgens hun site oranje, maar is in het echt la3a; marsrood dus.

Dat vind ik toch iets begrijpelijker.

Der Typ Siebzehn
16-08-2018, 17:47
Dat vind ik toch iets begrijpelijker.

Eensch :D

Peter-gti16v
16-08-2018, 20:53
In '77 was een schuifdak af fabriek nog niet mogelijk bij een GTI, pas vanaf het jaar daarna.

Zo ver was ik niet van de details op de hoogte. :rolleyes:

yuli
17-08-2018, 10:34
Leuk filmpje en een mooie collectie. Aardige vent, zo qua eerste indruk.
Denk dat hij bedoeld dat hij regelmatig tegen een DX/JH/2H blokken is aangelopen terwijl er een EG had in had moeten zitten. Maar ja hoe vertel je dat luchtig in een filmpje? Dan is het cabrio verhaal best wel duidelijk voor de niet kenner.

Ik hecht zelf meer waarde aan hoe een auto erbij staat. De basis motor is wat mij betreft techniek, alles qua techniek mag wat mij betreft een andere invulling krijgen.

Als laatste let ik pas op originaliteit maar dan voornamelijk cosmetisch. Veel zaken zijn daarin ook zeer makkelijk omkeerbaar dus heb veel categorieën die vallen onder sectie smaak. Geniet van onderdelen die in goede (werkende) conditie verkeren. Dus hoedenplank zonder gaten maar ook niet doorhangen, originele touwtjes niet gespleten, geen beschadigingen aan de onderkant. Hoedenplank dragers zonder dat montage punten die zijn afgebroken. Deurkaarten zonder extra schroef gaten. Stoelen zonder wang stof / beschadigingen of uitgedroogd schuim.
Rubbers die niet uitgedroogd zijn. Hoe hangen de deuren erin, panel gaps en schuine bumpers kan ik me verschrikkelijk aan storen. Lak conditie, algehele verzorging. Kan zo wel even doorgaan.

Een swallow met een 16vg60 erin kan ik net zo van genieten bewijze van spreken als een gerestaureerde golf c met de originele JB erin.

VW heeft het minste last van qua merk dat originaliteit alleen maar rol speelt. Nostalgie en beleving en een stukje eigen identiteit daar gaat het om!

Der Typ Siebzehn
17-08-2018, 15:58
Een swallow met een 16vg60 erin kan ik net zo van genieten bewijze van spreken als een gerestaureerde golf c met de originele JB erin.

zo'n laatste heb ik ongeveer, maar dan als cl en on-gerestaureerd mét de originele JB.

De Golfje's 1 GTI, zeker in ori toestand spreken nog altijd het meest tot mijn verbeelding, maar er zijn ook nog andere Golfje's 1 dan alleen maar de GTI's die ook wel het bekijken waard zijn.

turbojo2
22-08-2018, 21:48

Ik neem het op voor Heinz. Er zijn maar een beperkt aantal mensen in NL die echt veel verstand hebben van vroege golf 1 gti en Heinz is er daar 1 van. Als ik het filmpje bekijk zie ik veel dingen die niet kloppen, heb geen zin om er verder hier op in te gaan. Ik zou Heinz iig meevragen als je een oer-gti van plan bent aan te schaffen om teleurstellingen te voorkomen.

turbojo2
22-08-2018, 22:06
Geef een voorzetje voor de 77er gti: windvanger ruitenwisser LV is van nieuwer type, buitenspiegels zijn niet origineel maar uit china voor 9,95. Wie vult me aan voor onder de motorkap?

heinz74
23-08-2018, 08:11
olievuldop op het kleppendeksel,..dat plastic in de watervangbak..waarschijnlijk nog met het doorzichtige stripje voor het chassisnummer..(maar dat staat daar helemaal niet)
verder kan ik het zo even niet zien..

ach ,als beste man er maar blij mee is..
net wat je zegt ,er zijn nog maar een handvol mensen die echt de details weten.
ik zie op Ebay ook 82er Pirelli's voorbij komen ,of een modeljaar 77 in het wit met groen getint glas..
in het filmpje zie ik ook een paar voor mijzelf bekende auto's..
de witte Pirelli met kenteken TZ-NR-++..is volgens mij door een mede GTI club Holland lid toen uit Duitsland gehaald op 15 inch ATS cups..
de rode 83er is van iemand geweest die ik ken..die is wel 100 procent 83er..
de Platin Plus GTI komt ook uit de GTI club..volgens mij van Peter van der Maden in Doetichem..waar hij best even te koop heeft gestaan
de 81er witte waar hij zelf in rijd is inderdaad blauw bij de RDW(?)
das gek ..want de enige GTI type 1 die ooit blauw was ,was een Helios Pirelli..
die dan ook weer nooit hier verkocht is..
zit ook pontificaal een klokkenspel in van een 83er..als zijn verbruiksmeter en schakelindicatie werkt ...petje af hoor..op een eerste type zekeringkast en stroomplan..
see where this is going?..
dat zie je niet ..als je dat niet weet..geeft ook niks.
maar als men zoiets onwetend koopt..en vervolgens komt Maikel de Munnik het GTItje even taxeren ,word het een koude douche..

vroeger reageerde Barn 171 nog wel eens ,dat was helemaal een lopende encyclopedie wat een Golf/Scirocco 1 aanging..maar die werd ook dikwijls tot de grond toe afgebrand hiermee..(en ook die taalfouten..word met d of dt verschrikkelijk,niet dan? . Erik.'mr ik stel mijn ontsteking af op de poulie van de dynamo' ofzo)
nogmaals ,de beste man heeft een flinke verzameling staan wat hem best wel centen gekost heeft ,al zal hij het overgrote deel ook wel gekocht hebben in de tijd dat ze nog geen goud waard waren
hij zal er ook best wel kijk op hebben ,ik zou er ook best eens een gesprek mee willen hebben
maar ik vind het filmpje an sich niet zo geslaagd ...in ieder geval voor de puristen onder ons niet..

heinz74
23-08-2018, 08:25
kom dit trouwens tegen..
ik hoop van niet..
https://www.mensenlinq.nl/overlijdensberichten/rene-pelgrum-7809097
gezien de leeftijd in de rouwadvertentie ..en de man in het filmpje..,die mij wel rond die leeftijd lijkt/leek

Theowob
23-08-2018, 12:40
Is niet de man van het filmpje.

EnVeeZee
23-08-2018, 13:42
Ik neem het op voor Heinz. Er zijn maar een beperkt aantal mensen in NL die echt veel verstand hebben van vroege golf 1 gti en Heinz is er daar 1 van

Op basis van kennis over de auto's kan je heinz eigenlijk alleen supporten en waarderen maar de negatieve toon en beweringen lokken een niet-inhoudelijke discussie uit.

Heb al vaker mensen met smaak voor mooie spullen uitgemaakt of vergeleken zien worden voor/met o.a. wietkwekers, het is de afgunst of beschreven frustratie over budgetverschillen die heftige reacties uit lokt.

:twocents:

Rinus66
23-08-2018, 14:41
de witte Pirelli met kenteken TZ-NR-++..is volgens mij door een mede GTI club Holland lid toen uit Duitsland gehaald op 15 inch ATS cups..

@Rinus,ik zal nog eens zoeken in mijn collectie GTI Club Holland clubbladen..stond toendertijd een stuk in over vermoedelijk deze Pirelli.

Had je al eens gezocht inmiddels? :D

Theowob
23-08-2018, 15:05
Zat er in de witte pirelli een 16vg60?

Rinus66
23-08-2018, 16:19
Zat er in de witte pirelli een 16vg60?

Klopt, die had de eigenaar na mij in laten bouwen.

http://www.hulsenturbotuning.nl/images/phocagallery/thumbs/phoca_thumb_l_clyde-13.jpg

Johan1982MK1
23-08-2018, 16:36
Mooie verzameling!👌🏼👌🏼👌🏼

Erik_vw
23-08-2018, 18:00
Ik neem het op voor Heinz. Er zijn maar een beperkt aantal mensen in NL die echt veel verstand hebben van vroege golf 1 gti en Heinz is er daar 1 van. Als ik het filmpje bekijk zie ik veel dingen die niet kloppen, heb geen zin om er verder hier op in te gaan. Ik zou Heinz iig meevragen als je een oer-gti van plan bent aan te schaffen om teleurstellingen te voorkomen.

Het is ook niet zo dat ik zeg dat Heinz er geen verstand van heeft, vast wel. Maar er wordt door Heinz meteen gezeurd over dingen die niet kloppen aan de auto's terwijl de meneer uit het filmpje ook niet beweert dat alles zou kloppen aan zijn verzameling GTI's. Hij heeft ze voor hem gewoon zo mooi mogelijk gemaakt en dat dat niet exact overeen komt met hoe hij uit de fabriek is komen rollen, lekker belangrijk toch.
In sommige gevallen bewust (de spiegels) en in sommige gevallen misschien onbewust gegaan, so what?
Als jij er naast staat om hem te kopen terwijl meneer hem als compleet originele GTI aanbiedt, dan mag je deze zaken aanhalen.

Als je groen getint glas in een witte '77 golf 1 GTI nou gewoon mooi vindt dan is dat toch prima ook al is hij nooit hiermee de fabriek uit gerold.
Ik vind hem er iig alleen maar mooier door worden.

En prima als je tevens in je reactie wil aanhalen dat niet alles helemaal orgineel is, daar leert de rest ook weer van maar het gaat om de manier waarop er gereageerd wordt.
Alleen maar negatief en met het wijzende vingertje wat er allemaal niet klopt.
Heinz als purist zou hier dus nooit blij mee kunnen zijn, zonde hoor.

turbojo2
23-08-2018, 18:20
Ja zitten echt prachtige exemplaren bij zeg! Vooral die GTI uit '77, heerlijk ding!

Deze gti heeft volgens mij GEEN origineel chassis. Chassis is van na 1980 met de brede achterlichten dus. Wie is het met me eens? Of heb ik het mis. Kijk maar eens goed naar het filmpje van de beelden onder de motorkap. Hier zie je veel 77 gti kenmerken zoals de oude type DOM-lagers, diagnosestekker op de linker veerpoot, benzinefilter-houder op het linker binnenscherm etc.
Wie ziet er iets aan de carrosserie wat niet klopt???

Erik_vw
23-08-2018, 18:43
Deze gti heeft volgens mij GEEN origineel chassis. Chassis is van na 1980 met de brede achterlichten dus. Wie is het met me eens?

Ik weet niet wat je precies bedoelt maar ik zie geen brede achterlichten bij die 77'er hoor.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/5/7/Golfgti77.JPG

turbojo2
23-08-2018, 18:46
Kun je een foto plaatsen van de tijd 05:06? Daar kun je zien dat de carrosserie niet van 1977 is

turbojo2
23-08-2018, 18:51
Kun je een foto plaatsen van de tijd 05:06? Daar kun je zien dat de carrosserie niet van 1977 is

Sorry ik kijk niet goed het filmpje duurt 05:06. Ik bedoel 04:30.

Erik_vw
23-08-2018, 18:59
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/5/7/Golfgti77-1.JPG

turbojo2
23-08-2018, 19:11
Dank je wel Erik. Links op de foto zie je het rechter veerpoothuis waar het chassis nummer op staat. Er zijn 2 typen veerpoothuizen namelijk het oude type met een smalle rand waar hij beneden mee op de carrosserie zit gepuntlast. Dit oude type, is als ik het goed heb, met ingang van modeljaar 1980 (model waar voor het eerst brede achterlichten in zaten) vervangen door het nieuwe type veerpoothuis wat je op de foto kunt zien. Deze heeft een veel bredere rand waar het veerpoothuis met veel meer puntlassen aan de carrosserie is bevestigd. Het kwam bij het oude type veerpoothuis wel eens voor dat hij er gewoon vanaf rotte. Met als gevolg dat je voorwiel je wielkast inklapte en je motorblok op het wegdek lag. Bij deze 77er zie ik het nieuwe veerpoothuis en daarmee is voor mij duidelijk dat hier dingen niet kloppen om het maar zacht uit te drukken

Erik_vw
23-08-2018, 19:41
Ik probeer even uit te zoeken hoe een veerpoot van 77 er dan precies uit zou zien.

Ik heb hier een andere foto van een 77 gti en volgens mij is dit dezelfde veerpoot
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/5/7/11m99g0.jpg

http://www.golf1-ig.de/board/read.php?1,51993

turbojo2
23-08-2018, 19:46
Op deze foto zit het motorblok in de weg om het te kunnen zien. Je hebt zelf toch ook een 77er golf?

turbojo2
23-08-2018, 19:49
Dat is trouwens de gti van Jochem van Golf1-IG. Heeft wel de juiste carrosserie maar heeft wel chassisnummer overgelast.

Erik_vw
23-08-2018, 19:50
Klopt, maar ik wil even weten waar ik nu precies op moet letten/naar moet kijken.
Als je de link volgt uit mijn vorige bericht staan er nog meer foto's op. Is het daar ook niet te zien?

Erik_vw
23-08-2018, 19:57
Dat is trouwens de gti van Jochem van Golf1-IG. Heeft wel de juiste carrosserie maar heeft wel chassisnummer overgelast.

Het chassisnr staat gewoon op de veerpoot zo te zien toch, waar hij hoort?

turbojo2
23-08-2018, 20:02
Op de laatste foto kun je zien wat ik bedoel bij het oude veerpoothuis is de beneden rand smaller als bij het nieuwe type veerpoothuis.

turbojo2
23-08-2018, 20:04
Het chassisnr staat gewoon op de veerpoot zo te zien toch, waar hij hoort?

Klopt maar het complete veerpoothuis van een verrotte 77er gti is overbelast in een roestvrije carrosserie ook uit 1977. Lees het complete verhaal van Jochen maar eens op Golf1-IG

turbojo2
23-08-2018, 20:39
Op de laatste foto kun je zien wat ik bedoel bij het oude veerpoothuis is de beneden rand smaller als bij het nieuwe type veerpoothuis.

Ik heb het over de rand waar het plaatwerk van het veerpoothuis contact heeft met het plaatwerk van het binnenscherm. Oude type=smal=minder puntlassen, nieuwe type is breed=meer puntlassen dus steviger.

heinz74
23-08-2018, 20:53
nu je het zegt ja..de veerpootkom is inderdaad anders..
ik had nog ergens een foto van een Scirocco uit ´77 en inderdaad de onderste ´lip´van het kommetje zelf is smaller,er zit ook minder strijkkit in ´77
maar dat zou betekenen dat de rode 77er ,op tig andere plekken omgebouwd moet zijn naar 77er model..
resume,..sleepogen voor-achter..deurscharnieren..achterpaneel etc
het kan wel ..er zwerft ook nog ergens een andere rode rond, die men vanuit een post 1980 teruggebouwd heeft naar model ´76..(met kenteken '88)
en het is ergens nog makkelijker te doen dan een kei en keirotte '77er
Turbojo..hoe zat dat eigenlijk met die vanghaken aan de motorkapscharnieren..was dat ook bouwjaar afhankelijk?
ik meen ooit een '80er gehad te hebben die het had..

Erik_vw
23-08-2018, 20:55
Ik zie nu wat je bedoelt idd.
Ik kan me best voorstellen dat je veerpoten neemt met een bredere rand als je een restauratie doet en je eigen voorpoten niet goed meer zijn.
Waarom weer de oude smalle erin als je ook de verbeterde brede exemplaren erin kan zetten?
Tenzij je je auto in het vw museum gaat zetten zie ik het probleem van zoiets niet en ik zou daar dan ook allerminst mee zitten.

Erik_vw
23-08-2018, 20:58
Klopt maar het complete veerpoothuis van een verrotte 77er gti is overbelast in een roestvrije carrosserie ook uit 1977. Lees het complete verhaal van Jochen maar eens op Golf1-IG

Waarom zou je een veerpoot uit een verrotte 77er in een roestvrije 77er carrosserie overlassen?! :confused:

turbojo2
23-08-2018, 21:39
Waarom zou je een veerpoot uit een verrotte 77er in een roestvrije 77er carrosserie overlassen?! :confused:

Op de rechter veerpootHOUDER staat het chassis nummer. Dit is dus eigenlijk de 77er gti en die las je dan over in een opa en oma 1.1 automaat 77er carrosserie die altijd in de garage heeft gestaan en je hebt weer een originele 77er gti zonder roest.

Erik_vw
23-08-2018, 21:46
Tsja dat kan natuurlijk maar dat heet omkatten volgens mij en daar zou ik dan meer moeite mee hebben dan gewoon wat bredere plaatjes op je veerpoten in een al echte GTI uit 77.

turbojo2
23-08-2018, 21:53
Ik zie nu wat je bedoelt idd.
Ik kan me best voorstellen dat je veerpoten neemt met een bredere rand als je een restauratie doet en je eigen voorpoten niet goed meer zijn.
Waarom weer de oude smalle erin als je ook de verbeterde brede exemplaren erin kan zetten?
Tenzij je je auto in het vw museum gaat zetten zie ik het probleem van zoiets niet en ik zou daar dan ook allerminst mee zitten.

Het loshalen van de veerpoothouder van een golf 1 waar het chassis nummer instaat heet omkatten. Alleen als je golf 1 totaal verrot is krijg je het probleem dat de veerpoothouder los komt van het chassis. Ik heb er wel eens foto's van gezien. Auto was compleet verrot en niet meer te restaureren. Dit is nu de 2de zogenaamde NL 77-er GTI die ik heb gezien waar de carrosserie niet origineel is en er gewoon eentje van MJ 81, 82 of 83 is genomen. Vorig jaar op MIVW stond er ook eentje dacht met 16v motor erin. Mooi ding maar geen 1977. Pas echt goed op als je veel geld voor iets neerlegt.

turbojo2
23-08-2018, 22:11
Turbojo..hoe zat dat eigenlijk met die vanghaken aan de motorkapscharnieren..was dat ook bouwjaar afhankelijk?
ik meen ooit een '80er gehad te hebben die het had..

Vanghaken horen op een gti van modeljaar 1976, 1977, 1979 en 1980 in 1978 werd de vanghaak achterwegen gelaten. Zo heeft mijn 11-77 zwarte gti ze dus niet want dat was al modeljaar 1978. Mijn Gli cabrio van 12-79 heeft weer wel vanghaken. De 77er gti van het filmpje heeft wel de vanghaak-ogen in de waterbak maar de vanghaken zelf ontbreken. Zie deze auto als een bij-elkaar-geraapt-zooitje. Er staat nu in Duitsland een motorblok van een 77er gti te koop inclusief chassis nummer. Zoek er een carrosserie bij, een interieur en een dashboard en klaar ben je. Zo gaan veel mensen voor gaas door een bij elkaar geraapte auto te kopen voor de hoofdprijs.

Theowob
23-08-2018, 22:25
Hier kan je de rechter veerpoot zien.
VW Golf GTI uit 1978
http://www.volksforum.com/albums/files/8/8/7/Naamloos.jpg

turbojo2
23-08-2018, 22:32
Hier kan je de rechter veerpoot zien.
VW Golf GTI uit 1978
http://www.volksforum.com/albums/files/8/8/7/Naamloos.jpg

Heb je deze auto al verkocht?

Theowob
23-08-2018, 22:34
Heb je deze auto al verkocht?

Is nog niet verkocht.

turbojo2
23-08-2018, 22:37
Is nog niet verkocht.

Je kunt hem hier in de aandacht brengen.Lopen toch 1500 mensen mee te lezen hier

Theowob
23-08-2018, 22:45
Je kunt hem hier in de aandacht brengen.Lopen toch 1500 mensen mee te lezen hier

Ja dat klopt zeker. Zal er een keer een advertentie aan wagen. Thanks :thumbup:

heinz74
24-08-2018, 08:08
Vanghaken horen op een gti van modeljaar 1976, 1977, 1979 en 1980 in 1978 werd de vanghaak achterwegen gelaten. Zo heeft mijn 11-77 zwarte gti ze dus niet want dat was al modeljaar 1978. Mijn Gli cabrio van 12-79 heeft weer wel vanghaken. De 77er gti van het filmpje heeft wel de vanghaak-ogen in de waterbak maar de vanghaken zelf ontbreken. Zie deze auto als een bij-elkaar-geraapt-zooitje. Er staat nu in Duitsland een motorblok van een 77er gti te koop inclusief chassis nummer. Zoek er een carrosserie bij, een interieur en een dashboard en klaar ben je. Zo gaan veel mensen voor gaas door een bij elkaar geraapte auto te kopen voor de hoofdprijs.

feitelijk..is het overzetten van het nummer in een donorkas ,geen omkatten
je meld de donor gewoon af bij de RDW en gaat met de kas verder..
mits de donor niet gestolen is natuurlijk..
theoretisch vervang je gewoon alles rondom het chassisnummer..als je de firma Nothelle gevolgd hebt een paar jaar terug ,heb je iets soortgelijks gezien..
die hadden ook een 77er of vroeg 78 ,die ze helemaal gerestaureerd hebben
daar is alles behalve het dak geloof ik nieuw ingegaan ,zo rot was die auto..

vroeger kwam het andere wel meer voor ,ik heb zelf ooit een 78er ingeruild op een Passat ..in een tijd dat ik er zelf nog niet zoveel kijk op had..
een zilveren GLD ,maar wel met kunstof bumpers en brede achterlichten..
er zat toen wel een dashboard in met ronde klokjes..
het is dat een vriend van mijn vader er op wees dat het een 1,6 diesel was..de 5 bak er waarschijnlijk altijd al onder had gezeten..en dat er op het voorfront een plaatje had gezeten met het chassisnummer en Bruxelles D'ieteren erop..(zag je nog in de lak staan)
waarschijnlijk een late 80er geweest (gestolen in Belgie) ,waar men voor het 'gemak' en enigszins camoufleren het oude dashboard in gezet had..
nu keek men bij de APK toen niet zo heel nauw ,maar bij een verkeercontrole of onderzoek had ik zwaar de Sjaak geweest
heb het gesloopt en de kas afgemeld en afgevoerd..was achteraf toch een duur geintje..

tsja..zo word je wel iets kieskeuriger en voorzichtiger (niet perse negatief)

Der Typ Siebzehn
24-08-2018, 15:24
Deze pic heb ik gemaakt afgelopen juli op de Golf 1 meeting te Wolfsburg, dit is onder de kap van een GTI van december 1976, ongerestaureerd en nog de originele koets, niks overgezet

http://i68.tinypic.com/e19qvp.jpg

Het enige verschil wat me alleen maar opvalt qua veerpoot bij deze met die in het filmpje is dat bij die in het filmpje een soort inkeping zit waar de veerpoot overgaat naar het binnenscherm.

Edit.: ik bedoel dat waar de pijl naartoe wijst

http://i64.tinypic.com/14bq1cy.jpg

Der Typ Siebzehn
24-08-2018, 15:46
Nog wat pics van de december '76 GTI afgelopen maand te WOB

http://i65.tinypic.com/9pqpom.jpg

http://i68.tinypic.com/jj9ued.jpg

http://i65.tinypic.com/a3pj0g.jpg

heinz74
24-08-2018, 16:11
lijkt ongerestaureerd of niet..of in ieder geval 2 decennia geleden ofzo..
knap dat hij zolang zo netjes gebleven is..ik heb modellen met brede achterlichten meegemaakt waar de achteras finaal van afgerot was..of de types van voor ´80 waar gewoon allebei de A stijlen afgerot waren bij het schutbord..

echt een mooi ding..ben benieuwd hoe zoiets rijd..is voor mij zeker (buiten wat karweien die ik voor medeforummers heb gedaan)14-15 jaar geleden dat ik in een Golf 1 gereden heb..

Der Typ Siebzehn
24-08-2018, 16:42
Is dus ongerestaureerd...ik ken deze wagen nog van bijna 20 jaar terug, was destijds al met de vorige eigenaar, 'n Duitser al op het allereerste Golf 1 treffen in Wolfsburg in 1999.

Deze GTI heeft trouwens ook nog in 2001, toen ook nog altijd in het bezit van de vorige eigenaar, als "fotomodel" gestaan in het Duitse "Motor Klassik" oldtimermagazine

Aan de a stijl rechts heeft deze duidelijk een slechte plek, dat zou de eigenaar binnenkort ergens laten repareren.

Der Typ Siebzehn
24-08-2018, 16:56
zit zelfs nog het stickertje op van de handelaar waar die destijds nieuw verkocht is, hoe ongerestaureerd wil men het hebben

http://i64.tinypic.com/243iaol.jpg

Edit. en ik heb zelfs al bij een 83er Pirelli GTI in 1997 al (!) aan de achterasopname rechts moeten laten lassen omdat deze daar een doorgeroest punt had, bij de rdw was dat destijds niet opgevallen toen ik hem invoerde.

Erik_vw
24-08-2018, 19:45
Deze pic heb ik gemaakt afgelopen juli op de Golf 1 meeting te Wolfsburg, dit is onder de kap van een GTI van december 1976, ongerestaureerd en nog de originele koets, niks overgezet

http://i68.tinypic.com/e19qvp.jpg

Het enige verschil wat me alleen maar opvalt qua veerpoot bij deze met die in het filmpje is dat bij die in het filmpje een soort inkeping zit waar de veerpoot overgaat naar het binnenscherm.

Edit.: ik bedoel dat waar de pijl naartoe wijst

http://i64.tinypic.com/14bq1cy.jpg

Is dat het enige verschil wat je ziet? Je ziet toch wel dat de rand direct rechts van de kop van de pijl een stuk breder is dan bij die rode?

heinz74
24-08-2018, 19:49
hier en daar een slechte plek repareren met ouderwetse loodhoudende lak..maar nimmer overspuiten als het niet nodig is..en geen spullen opschroeven van een 83er bijvoorbeeld..als het goed is zit hier ook nog het oude Marsrot op pre LA3A
origineel is hij maar 1 keer..
echt een fantastisch ding..

Erik_vw
24-08-2018, 20:01

Dus een carrosserie van een 1.1 uit 77 gecombineerd met een GTI 77 chassis nr erin gelast vindt jij méér een echte GTI dan een carrosserie van een echte GTI 77 met veerpoten van een later model?!

Erik_vw
24-08-2018, 20:08
hier en daar een slechte plek repareren met ouderwetse loodhoudende lak..maar nimmer overspuiten als het niet nodig is..en geen spullen opschroeven van een 83er bijvoorbeeld..als het goed is zit hier ook nog het oude Marsrot op pre LA3A
origineel is hij maar 1 keer..
echt een fantastisch ding..

Bekrompen gedoe altijd over de nog orginele lak die dof en lelijk is, wat is dat toch voor onzin, wat is daar de meerwaarde nou van?
Gewoon in orde maken die slechte plekken en daarna compleet overspuiten in de orginele kleur met verse lak.

heinz74
24-08-2018, 20:10
nee..ik denk dat hij bedoelt dat de GTI uit de film een veel jongere Golf ,misschien niet eens een GTI ,is die men teruggebouwd heeft naar modeljaar 77
daarbij gebruikmakend van chassisnummer..kabelboom,blok en bak ,dashboard ,interieur..een hoop spullen van VW classicparts en werk34
dan zou het zonnedak ,dat overigens meer lijkt op iets uit eind jaren 80/begin 90 ook beter te verklaren zijn..
dat had beter gepast bij een Golf die toen pak hem beet 10 jaar oud was..in die tijd..

heinz74
24-08-2018, 20:15
Bekrompen gedoe altijd over de nog orginele lak die dof en lelijk is, wat is dat toch voor onzin, wat is daar de meerwaarde nou van?
Gewoon in orde maken die slechte plekken en daarna compleet overspuiten in de orginele kleur met verse lak.

lezen is niet je sterkste kant hee kerel...
ik schrijf toch 'waar nodig is'...
de rest van de auto lijkt mij niet dof en lelijk..
je reviseert toch ook geen motor als hij niet rammelt of olie verbruikt..

turbojo2
24-08-2018, 20:40
Dus een carrosserie van een 1.1 uit 77 gecombineerd met een GTI 77 chassis nr erin gelast vindt jij méér een echte GTI dan een carrosserie van een echte GTI 77 met veerpoten van een later model?!

Zijn beide geen originele auto's meer dan maar omgekat. Het gaat ook niet om de veerpoot maar om de veerpootHOUDER. Dit is een deel van de carrosserie en geen onderdeel die je ergens kunt bestellen als je je auto wilt restaureren. Waarom zou je in godsnaam als je een gti uit 1977 wilt restaureren daar veerpoothouders van het nieuwe type in willen lassen?
De gti van Rene uit het filmpje heeft een carrosserie van 1981/82 of 83 met het chassisnummer uitgeslepen uit de oude veerpoothouder en in de nieuwe veerpoothouder gelast. Hij heeft dit gedaan omdat de originele carrosserie zo rot was dat restaureren niet mee mogelijk was of wel mogelijk maar onbetaalbaar. Kan ook wezen dat hij de auto zo heeft gekocht en niet wist waar hij op moest letten en er nu achter komt(als hij dit topic leest) dat z'n auto fake is.
Ik rijdt dan liever in een originele gti van 1983 ofzo dan in een FAKE gti uit 1977.

Der Typ Siebzehn
24-08-2018, 20:41
Is dat het enige verschil wat je ziet? Je ziet toch wel dat de rand direct rechts van de kop van de pijl een stuk breder is dan bij die rode?

Ja dat zou het dan moeten zijn. Anyway, tot nu toe wist ik nog niet van dat verschil, weer wat bijgeleerd.

Der Typ Siebzehn
24-08-2018, 20:54

Dat is hoe jij erover denkt. Voor anderen heeft het zijn charme dat je aan een auto de tand des tijds kunt zien, m.a.w. de sporen van vele decennia eraf kunt zien, zoals dus bij die rode GTI van 76 waar ik laatst die foto's van heb gemaakt in WOB.

turbojo2
24-08-2018, 21:08
Er zijn nog veel meer veranderingen aan de carrosserie doorgevoerd in de wisseling van de verschillende modeljaren. Het aantal doorvoeren van de motorruimte naar de binnenzijde van de auto (voor de kabelboom bijv) verschild ook. Zo heeft een golf uit 1977 3 doorvoeren voor de kabelboom en een golf uit 1978 er maar 2 want in 1978 kwam de diagnosestekker te vervallen. Weet zeker dat dat ook niet klopt aan de gti uit het filmpje.
De vloerbekleding van een golf uit bijv 1977 past ook niet in een golf van bijv 1983. De breedte en misschien ook wel hoogte van de middentunnel is in de loop der jaren een keer veranderd. Weet daarom ook zeker dat er niet de mooie zachte zwarte 76/77/78 velours vloerbekleding in de gti uit het filmpje zit maar waarschijnlijk vloerbekleding( die op huiskamervloerbekleding lijkt) zoals je die in een 83er gti aantreft.
Zo kan ik nog wel tig kleine veranderingen opnoemen waar je, als je het weet, aan kan zien of een auto klopt of FAKE is.

Erik_vw
24-08-2018, 22:57
lezen is niet je sterkste kant hee kerel...
ik schrijf toch 'waar nodig is'...
de rest van de auto lijkt mij niet dof en lelijk..
je reviseert toch ook geen motor als hij niet rammelt of olie verbruikt..

Ik kan prima lezen hoor, focus jij eerst maar eens op je schrijfstijl.
Ten eerste, je schrijft helemaal nergens "waar nodig is" dus dan moet je dat ook niet op deze manier citeren.
Ten tweede heb ik het niet persee over de rode 76er gti maar meer in het algemeen dat er bekrompen wordt gedaan over het behouden van de orginele lak.
Ten derde geeft Der Typ Siebzehn aan dat de rode gti een slechte plek op de A stijl heeft.

En daarnaast is "overspuiten als het niet nodig is" (wel jouw citaat) voor iedereen persoonlijk maar ik weet zeker dat nagenoeg elke 40 jaar oude auto er veel beter gaat uitzien van een nieuwe laklaag. Zo ook de rode GTI, ook al is dat volgens jou niet nodig.
De oranje 77er GTI van Rene ziet er optisch dan ook beter uit dan de 76er rode GTI.

Der Typ Siebzehn
25-08-2018, 08:59
De rode 76er die ik gefotografeerd heb ziet er dan wel optisch niet meer zo helemaal fris uit (zou het, ruim 40 jaar laten zijn sporen na) daardoor is het aantoonbaar 100% wél een echte GTI van 1976, en dat is heel wat waard.

heinz74
25-08-2018, 09:24
sterker nog..
je ziet op veilingen ongerestaureerde auto's onderhand nog voor meer centen weggaan dan klaargemaakt spul
vooral bij veilingen in de US is het 'patina' dikwijls doorslaggevend al begrijp ik dat soms ook niet helemaal..
het is natuurlijk wel zo..dat een auto die(grotendeels) nog eerste lak is na 30-40 jaar ,wel iets te vertellen heeft hoe er mee omgegaan is..

al zal dat bij auto's uit het rijtje ,BMW e30 M3 ,luchtgekoelde 911,Audi Sport Quattro,02 Turbo,Alfa GTV ..etc etc ..wel IETS zwaarder wegen dan bij een Opel Astra F 1,4 uit '93..
en om in dit segment te blijven een uber zeldzame 76er GTI ook iets meer dan een 'gewone' 83er waar er nog genoeg van zijn..
al ontkom je er 99 van de 100 keer niet aan om zoiets helemaal aan te pakken..dat dan weer wel..
mijn eigenste BMW e30 325i uit 1990 is op 1 onderkantje van een portier nog helemaal zoals hij uit de fabriek kwam..
het jammere daarvan weer is dat iedereen denkt dat hij gerestaureerd is..helaas niet dus..

Erik_vw
25-08-2018, 10:19
100% aantoonbaar is het denk ik nooit. Aan een 76er kan ook in 1978 aan geknoeid en overgespoten zijn met exact dezelfde soort verf van toen. Dan is de lak nu alsnog 40 jaar oud maar dus niet 100% echt.

Der Typ Siebzehn
25-08-2018, 10:29
ja...zo kunnen we aan de gang blijven...*zucht*

Erik_vw
25-08-2018, 10:59
Waarom zou je in godsnaam als je een gti uit 1977 wilt restaureren daar veerpoothouders van het nieuwe type in willen lassen?

Omdat die simpelweg beter/steviger is met die bredere rand?

De gti van Rene uit het filmpje heeft een carrosserie van 1981/82 of 83 met het chassisnummer uitgeslepen uit de oude veerpoothouder en in de nieuwe veerpoothouder gelast. Hij heeft dit gedaan omdat de originele carrosserie zo rot was dat restaureren niet mee mogelijk was of wel mogelijk maar onbetaalbaar.

Dat is een aanname natuurlijk. Kan ook zijn dat hij gewoon echt is op de veerpoothouders (en het dakje) na.
Met een carrosserie van 81 moet je wel meer aanpassen, de achterlichten bijvb.

Erik_vw
25-08-2018, 11:07
ja...zo kunnen we aan de gang blijven...*zucht*

Precies, en daarom gewoon overspuiten als de lak dat nodig heeft omdat je het toch nooit zeker weet.

Der Typ Siebzehn
25-08-2018, 11:19
Precies, en daarom gewoon overspuiten als de lak dat nodig heeft omdat je het toch nooit zeker weet.

Daar wou ik met mijn vorige reactie niet op inspelen :D

turbojo2
25-08-2018, 11:28
Omdat die simpelweg beter/steviger is met die bredere rand?

Dat is een aanname natuurlijk. Kan ook zijn dat hij gewoon echt is op de veerpoothouders (en het dakje) na.
Met een carrosserie van 81 moet je wel meer aanpassen, de achterlichten bijvb.

Het is geen aanname maar een feit dat deze auto van geen kant deugt. Als hij echt was geweest was hij 25-30.000 waard. Voor mij nu alleen de waarde in onderdelen met paar duizend houdt het op. Vind je antwoorden passend voor iemand die stront eigenwijs is en zijn ongelijk niet wil toegeven of ontbreekt het je aan denkvermogen?

heinz74
25-08-2018, 14:26

Oh, maar dat weet ik wel zeker.. Zou niet goed zijn als je 25+jaar schadehersteller/spuiter bent..
Volkswagen gebruikte in de jaren 70 Herbert's Standox, of Spiess Hecker bandlak.. Die kei en kei hard was.. Dat zie je gelijk.. Ook de structuur die in die auto's zat.. Zie je gelijk ofdat fabrieksaf is of niet..
Maar ik zie dat wel ja.. Binnen 10 seconden.. Zeker bij Duitsers..
En anders is de laagdikte altijd nog te meten..

Der Typ Siebzehn
25-08-2018, 14:27
nu je het zegt ja..de veerpootkom is inderdaad anders..
ik had nog ergens een foto van een Scirocco uit ´77 en inderdaad de onderste ´lip´van het kommetje zelf is smaller,er zit ook minder strijkkit in ´77
maar dat zou betekenen dat de rode 77er ,op tig andere plekken omgebouwd moet zijn naar 77er model..
resume,..sleepogen voor-achter..deurscharnieren..achterpaneel etc
het kan wel ..er zwerft ook nog ergens een andere rode rond, die men vanuit een post 1980 teruggebouwd heeft naar model ´76..(met kenteken '88)

Je bedoelt deze ?

http://i65.tinypic.com/fjg8zt.jpg

http://i64.tinypic.com/ioeyk8.jpg

Dat is een 82er die op praktisch alle details na is gemaakt zoals een '76/'77er muv het chassisnummer, dat is gewoon van 1982 gelaten en zit bij die auto zoals het dus hoort bij een auto van dat jaar ingeslagen aan de rand van de parafaan.

heinz74
25-08-2018, 15:12
jip..dat is hem..
die is er ook al heel lang..heb hem ooit op een meeting gezien ,en met de man staan praten..
is heel netjes gedaan ,want in eerste instantie zag ik het niet ,totdat hij me er op attendeerde..
ik meen ook nog dat hij een 76er had gekocht ,maar toen de handdoek in de ring had gegooid omdat het ding veel en veelste rot was om te restaureren..
en een groot deel van de spullen voor deze gebruikt heeft/had
wat zoiets waard is..in ieder geval niet hetzelfde dan een 'echte'..maar toch wel aanzienlijk wat
kijk maar naar bijvoorbeeld een Shelby Mustang ,in de states bouwt men die ook tot in de puntjes na..tot de 289 HiPo onder de kap en alles..
maar op papier blijft het een Ford Mustang uit bijvoorbeeld 66 of 67..
daar word ook mee gereden dikwijls..dat doet men stukken meer dan met een echte..
ben benieuwd ofdat die zilveren '76 er van die duitser er nog is ergens..van die man die op kousenvoeten erin reed..
heeft jaren over die restauratie gedaan ..heeft in de VW scene toen nog een reportage gestaan..
was eigenlijk 'over gerestaureerd' ,zo netjes en precies toen..

Der Typ Siebzehn
25-08-2018, 15:28
jip..dat is hem..
die is er ook al heel lang..heb hem ooit op een meeting gezien ,en met de man staan praten..
is heel netjes gedaan ,want in eerste instantie zag ik het niet ,totdat hij me er op attendeerde..
ik meen ook nog dat hij een 76er had gekocht ,maar toen de handdoek in de ring had gegooid omdat het ding veel en veelste rot was om te restaureren..
en een groot deel van de spullen voor deze gebruikt heeft/had

Ik meen dat hij indd zoiets eens schreef in het forum van Golf 1 IG (daar reageert hij regelmatig) maar dat weet ik niet zeker. Hij is net als ik al jaren lid van Golf 1 IG, maar heb tot nu toe nog niet irl met hem gesproken (wel via dat forum en via mail) ondanks 't feit dat ik toen ik deze pics 10 jaar geleden heb gemaakt dus bij zijn auto stond.

ben benieuwd ofdat die zilveren '76 er van die duitser er nog is ergens..van die man die op kousenvoeten erin reed..
heeft jaren over die restauratie gedaan ..heeft in de VW scene toen nog een reportage gestaan..
was eigenlijk 'over gerestaureerd' ,zo netjes en precies toen..

Dat was die wat in 1996 in de VW Scene stond ter gelegenheid van (destijds) 20 jaar Golf GTI (ik heb dat blad nog steeds). Die auto was niet gerestaureerd, alleen maar een paar kleine (roest) gaatjes moeten dichtlassen. Dat was trouwens een echte '76er, dwz hij had een 176 chassisnr, dus echt een van de allereersten. Vanaf augustus 1976 kregen de GTI's dus al net zoals de rest van de Golfjes een 177er chassisnr (dus van modeljaar 1977).

Die auto stond trouwens ook eind 1996 in het Duitse "Oldtimer Markt" magazine; ook dat blad heb ik nog steeds.

Of "Wolle" zoals hij destijds als ik me niet vergis in de VW Scene werd genoemd die auto nog heeft weet ik niet, zou een tamelijk publiciteitsschuwe gast zijn heb ik eens gehoord.

heinz74
25-08-2018, 18:50
'Wolle' ja dat was hem..
die auto is wel degelijk helemaal uit elkaar geweest..ik meen ook gestraald en dat hij z'n motorkap toen total loss terugkreeg..en dat was er nog eentje zonder knik voorop
heeft er toen nog een heleboel spullen nieuw voor kunnen vinden..maar ja..
de magazine feature was in '96..misschien ooit in '92 aan de auto begonnen..
een auto van toen 16 jaar oud?.ikzelf kocht toen mijn eerste 83er GTI bij de dealer hier..stond gewoon tussen de nieuwe Golf's en Vento's..met krap 90.000 km op de klok
dat restauratieproject aan een 76er zou toen iets makkelijker te doen geweest zijn..ik geef je heden weinig kans..
het meeste wat VW classicparts aanbied is te generiek voor een Golf 1..
niet eens bouwjaar specifiek..al denk ik bij particulieren in Duitsland nog zat spul zit..als je net als jij nog in die scene zit bijvoorbeeld
moet men het wel willen verkopen aan je..dat is punt 2

turbojo2
25-08-2018, 21:02
'Wolle' ja dat was hem..

Ken hem als Erik van Golf1-IG heb wel eens met hem gesproken en mail contact gehad over de restauratie van zijn injectieleidingen. Heeft hij heel netjes de aangepakt.

Theowob
25-08-2018, 22:04
Je bedoelt deze ?

http://i65.tinypic.com/fjg8zt.jpg

http://i64.tinypic.com/ioeyk8.jpg

Dat is een 82er die op praktisch alle details na is gemaakt zoals een '76/'77er muv het chassisnummer, dat is gewoon van 1982 gelaten en zit bij die auto zoals het dus hoort bij een auto van dat jaar ingeslagen aan de rand van de parafaan.

Van deze Golf stond toen in het GTI Holland clubblad een aantal verslagen in, van opbouw enz.

Erik_vw
26-08-2018, 08:06
Het is geen aanname maar een feit dat deze auto van geen kant deugt. Als hij echt was geweest was hij 25-30.000 waard. Voor mij nu alleen de waarde in onderdelen met paar duizend houdt het op. Vind je antwoorden passend voor iemand die stront eigenwijs is en zijn ongelijk niet wil toegeven of ontbreekt het je aan denkvermogen?

Ik zou niet weten waar ik je gelijk in moet geven. Ik heb niet beweert dat deze auto volledig klopt. Jij beweert wel dat hij "van geen kant deugt"
Ik zou dan graag zien dat jij je aannames kan onderbouwen met feiten.
Je kan niet zomaar van auto zeggen dat hij van kant deugt.
Voor zover ik heb kunnen concluderen uit eerdere berichten, kloppen tot nu toe alleen de veerpootsteunen niet.

heinz74
26-08-2018, 10:09
die steunen kloppen wel...
die horen er juist wel te zitten ,bij een later type..
ze hebben er OF met slagletters een 77er chassisnummer ingeslagen ,OF een stuk van de veerkom van een 77er ingezet..
in Jip en Janneke taal...
iemand kocht ooit een 77er GTI..(voor veelste veel geld waarschijnlijk)
zou deze wel eens restaureren ,want dat stelde niks voor ,kan iedereen ,YouTube staat vol filmpjes hoe je dat doet..
begint eraan semi onwetend..,gaat slijpen...treft aan plamuur en glasvezel ,Purschuim ,kippegaas,kranten..
komt zich tegen..krijgt thuis vollop bonje met vrouw/vriendin..'voor dat geld hadden we ook een nieuwe keuken kunnen zetten of op vakantie gekunnen!!..jij met je Golfje'..zoiets..
Belt plaatwerker op ,om te komen kijken (kan immers niet meer terug)..Plaatwerker geeft een enorm bedrag op ,stelt vragen waarop het slachtoffer never nooit een antwoord weet..
of Plaatwerker begint er niet aan..vanwege omvang van het karwei..raming van de kosten bijna onmogelijk..mits de vragende partij zeer kapitaalkrachtig is..
Plaatwerker oppert om andere kas te zoeken met minder roest..
kas word gevonden ..blijkt 1982 met iets roest,maar toch te doen..
plaatwerker neemt karwei aan ,bouwt kas samen met slachtoffer om naar modeljaar '77
echter zonnedak blijft zitten omdat het werk toch nog tegenvalt achteraf en goed is goed..
kas word gespoten bij derden ,en door slachtoffer terug in elkaar gezet..slachtoffer heeft nu onderhand kennis vergaard over verschil in bouwjaren..en probeert er het beste van te maken..
auto is klaar ,blijft nog tijdje bij slachtoffer..maar wil er toch vanaf..(misschien wel beu)..zit veel geld in inmiddels..
boekhouder tevens Golf 1 fan krijgt lucht van de auto en gaat kijken..
boekhouder doet bod op een 77er GTI ,(denkt hij)..slachtoffer stemt in ...boekhouder neemt auto mee..
boekhouder komt in filmpje terecht ..in Autoweek/Youtube..etc etc..
iemand plaatst filmpje op een VW gerelateerd forum
een stel azijnpissers ,eikels van bovenste plank,die altijd wel iets af te kraken hebben (ondergetekende bijvoorbeeld) geven hun mening over deze auto..
discussie laait op..komt niet goed..kenners versus liefhebber (klok,klepel)..draait op niets uit..
de GTI uit 77 of 82-83 ,is nu in deze kringen 'compromised'..
dit is een zeer denkbaar scenario wat ik soortgelijk al meerdere keren ben tegengekomen..van e30 Baur (wat een Schneiders bleek te zijn)tot B kadett Rallye..

zoiets?..

of moet het in een soort van rapport van een commissie a la Ballast Nedam aangaande de Botlek tunnel toendertijd?

lijkt me vrij duidelijk zo..

Der Typ Siebzehn
26-08-2018, 10:30
'Wolle' ja dat was hem..
die auto is wel degelijk helemaal uit elkaar geweest..ik meen ook gestraald en dat hij z'n motorkap toen total loss terugkreeg..en dat was er nog eentje zonder knik voorop
heeft er toen nog een heleboel spullen nieuw voor kunnen vinden..maar ja..
de magazine feature was in '96..misschien ooit in '92 aan de auto begonnen..
een auto van toen 16 jaar oud?.

Okay, dan weet je er meer over dan wat er destijds in die VW Scene stond, want daar was er toch echt maar sprake van enkel wat roestgaatje's die gelast moesten worden, verder niks dramatisch.

ikzelf kocht toen mijn eerste 83er GTI bij de dealer hier..stond gewoon tussen de nieuwe Golf's en Vento's..met krap 90.000 km op de klok
dat restauratieproject aan een 76er zou toen iets makkelijker te doen geweest zijn..ik geef je heden weinig kans..
het meeste wat VW classicparts aanbied is te generiek voor een Golf 1..
niet eens bouwjaar specifiek..al denk ik bij particulieren in Duitsland nog zat spul zit..als je net als jij nog in die scene zit bijvoorbeeld
moet men het wel willen verkopen aan je..dat is punt 2

Dat is het fijne ervan als je lid bent van zo'n "IG" (IG = duitse afkorting van "Interessengemeinschaft" = duits voor belangenvereniging), we helpen ons vaak onder elkaar mocht er het een of ander nodig zijn waar men maar lastig aan kan komen, hoewel natuurlijk niet alles lukt.

Ken hem als Erik van Golf1-IG heb wel eens met hem gesproken en mail contact gehad over de restauratie van zijn injectieleidingen. Heeft hij heel netjes de aangepakt.

Klopt, dat is Erik. En hij heeft dat indd allemaal heel netje's aangepakt, die '82er zoveel als mogelijk teruggebouwd naar '76/'77er.

Erik Baas
26-08-2018, 10:49
die steunen kloppen wel...die horen er juist wel te zitten ,bij een later type..Ik ben dit onleesbare geneuzel nu helemaal zat, je gaat in mijn killvijver.

heinz74
26-08-2018, 10:49
de zilveren van 'Wolle' was inderdaad niet keirot..
het is voor mij ook weer heel wat jaren geleden dat ik het artikel gelezen heb..
maar ik herinner er me nog goed dat hij helemaal uit elkaar geweest is ,opnieuw gespoten en waar mogelijk zoveel vervangen..
uiteindelijk is er natuurlijk maar 1 iemand die het precies weet hoe het zit..
dat is hij zelf..
maar aangezien ik hem zelf of de auto nooit gezien heb op geen enkele meeting o.i.d blijft dat even een vraagteken
het is wel 1 van de (zoniet DE) zeldzaamste GTI (s) van het eerste bouwjaar..
de Nothelle 77er is ook een zilveren..L97A ,maar dat is enkel nog een gedeelte voorbouw en dakplaat..de rest alles nieuw..

wat ik al zei..ik kan zo voor een appel en ei een gestrand 83er GTI project ophalen
toevallig de auto met kenteken JN-TS-??,die ooit in Autovisie stond vanwege 20 jaar GTI..
maar ik doe het niet..voor mij is het klaar..hoe gek het ook klinkt..

heinz74
26-08-2018, 10:52
Ik ben dit onleesbare geneuzel nu helemaal zat, je gaat in mijn killvijver.

jij spoort echt niet kerel...ga iets nuttigs doen ,in plaats van je mengen in een discussie waar je helemaal niets vanaf weet..
als je dit al niet kan lezen,wens ik je veel geluk in de toekomst met de jeugd van tegenwoordig

mafkees..

Der Typ Siebzehn
26-08-2018, 18:58
de zilveren van 'Wolle' was inderdaad niet keirot..
het is voor mij ook weer heel wat jaren geleden dat ik het artikel gelezen heb..
maar ik herinner er me nog goed dat hij helemaal uit elkaar geweest is ,opnieuw gespoten en waar mogelijk zoveel vervangen..
uiteindelijk is er natuurlijk maar 1 iemand die het precies weet hoe het zit..
dat is hij zelf..
maar aangezien ik hem zelf of de auto nooit gezien heb op geen enkele meeting o.i.d blijft dat even een vraagteken

Het zou best kunnen dat die helemaal uit elkaar is geweest, maar daar stond toen niks van in het artikel. Een eigenaar hoeft niet het hele verhaal te vertellen, en ook een redactie hoeft niet het hele verhaal te plaatsen, je weet wel zoals het met alle media is.

het is wel 1 van de (zoniet DE) zeldzaamste GTI (s) van het eerste bouwjaar..

Sterker nog, het is zoals ik al eerder zei nog een van het modeljaar 1976, heeft dus nog een 176 chassisnr, dus echt een van de allereersten van juni/juli 1976. Miv augustus 1976 begon al modeljaar '77, dus die auto's kregen al een 177 chassisnr.

de Nothelle 77er is ook een zilveren..L97A ,maar dat is enkel nog een gedeelte voorbouw en dakplaat..de rest alles nieuw..

Sommigen menen dat die 13-NF-44 van Porsche Gelderland ook inmiddels een andere carosserie is, de oorspronkelijke carosserie zou tijdens races in het verleden al eens over de kop zijn gegaan menen die personen.

heinz74
26-08-2018, 19:23
veel van de NF cup auto's zijn toen flink beschadigd..
Golf GTI cup op Zandvoort was best populair toen..en ging er hard aan toe soms..
voor 30.000 gulden had je toen een race geprepareerde GTI via Pon..
er was toen zelfs een glazenwasser die door de weeks een imperial op dak had met zijn ladders erop..
en s'zondags ging hij he-le-maal los met het ding..
dat zie ik heden niet meer gebeuren..
mijn neef was in de jaren '80 beroepsmilitair en kocht zijn eerste GTI in '78 ,hij was toen gelegerd in Seedorf..en kocht die toen via een belastingconstructie toen een stuk goedkoper in Duitsland..
dat was een zwarte met groen getint glas ,ATS cups eronder ,Schrick uitlaat,en last but not least ,een zilveren Pioneer radio casette radio ,waar de casette in de breedte inging..
ik mocht toen regelmatig met hem meerijden als hij in het weekend thuis was..en soms ik stiekem zelf ook...
geweldige indruk dat dat maakte..het leek allemaal zoooo hard te gaan..en niemand behalve een dokter of tandarts kon zoiets betalen..laat staan de benzine van een gulden de liter ...
schitterend..
neeffie heeft dit tot 1990 kunnen doen ,zijn laatste GTI was een Oak groene 16v uit 1990..
tegenwoordig een Toyota Auris hahaha..

shit, helemaal off topic..

einzer
26-08-2018, 20:12
Sorry ik kijk niet goed het filmpje duurt 05:06. Ik bedoel 04:30.

Weet je hoe dat komt 4:30u brede achterlichten, omdat meneer meerdere rode gti's heeft. Een 77er maar ook een 83er........................

O ja en meneer is niet dood..............

turbojo2
26-08-2018, 22:17
Weet je hoe dat komt 4:30u brede achterlichten, omdat meneer meerdere rode gti's heeft. Een 77er maar ook een 83er........................

O ja en meneer is niet dood..............

Klopt maar beeld om 4:30 in het filmpje is toch echt de motorruimte van de gti uit 1977 en hier klopt het een en ander niet zoals het wezen moeten. Maakt mij verder geen ene drol uit hoor. Mijn doel is om anderen oplettend te maken bij de aanschaf van een oer-gti niks meer en niks minder.

Ottie1976
27-08-2018, 08:46
Wat een fijne sfeer weer in dit topic

Der Typ Siebzehn
27-08-2018, 10:39
Mijn doel is om anderen oplettend te maken bij de aanschaf van een oer-gti niks meer en niks minder.

Niet dat ik me ooit nog een oer-gti kan permitteren, met de huidige prijzen gaat me dat nooit lukken :shake: Anyway, positief is dat ik er toch wat van heb opgestoken, dat met die verschillende veerpoten wist ik tot op de dag van vandaag niet, ondanks dat ik me ook al heel wat jaren met Golfje's 1 bezig houdt.

De nu opgestoken kennis zou me btw wel evt van pas kunnen komen als ik me in de toekomst misschien eens een gewone vroege Golf 1 (periode '74 - '80) zou gaan aanschaffen.

turbojo2
27-08-2018, 18:36
De verschillen gelden voor alle types golf 1. Het is helemaal oppassen met de golf 1 cabriolet. Heeeeeel veel cabrio's hebben een chassisnr van een 79 of 80er. Dit is gedaan om belastingvrij te kunnen rijden. Nam je bijv een 89er cabrio en bakte daar een 79er chassisnr in, scheelde je wel effe 10 jaar wegenbelasting betalen. Echt je wil niet weten hoeveel er rondrijden. Ik zie ze regelmatig op marktplaats.

heinz74
27-08-2018, 19:00
uiteindelijk weet je het waarschijnlijk allemaal wel..
alleen je vergeet ook weer dingen..een 74er verschilt in misschien wel 20/30 details met een mid 83er ,wellicht nog veel meer..
de (semi)leek ziet enkel de bumpers en achterlichten..
zo is heel de 'swallowtail' hype ook een beetje overgewaaid..dwz ook 80ers waar ze een ander achterpaneel ingekneed hadden enzo..

de kennis ,die een handjevol mensen op dit forum nog heeft zal uiteindelijk ook een keer verdwijnen..
en dat is ergens wel jammer..er word nog gewoon te veel gerotzooid in deze auto's om ze aan de onwetende te verkopen voor astronomische bedragen..

heinz74
27-08-2018, 20:42
De verschillen gelden voor alle types golf 1. Het is helemaal oppassen met de golf 1 cabriolet. Heeeeeel veel cabrio's hebben een chassisnr van een 79 of 80er. Dit is gedaan om belastingvrij te kunnen rijden. Nam je bijv een 89er cabrio en bakte daar een 79er chassisnr in, scheelde je wel effe 10 jaar wegenbelasting betalen. Echt je wil niet weten hoeveel er rondrijden. Ik zie ze regelmatig op marktplaats.

klopt..
ik ken er ook een paar..
quartetset eraan..elektrische ramen ,1,8 met met stuurbekrachtiging ,nieuw type stroomplan etc etc..
waarvan 1tje (FH-??-??)hier al rondrijd sinds half jaren '90..en dus gewoon elk jaar APK gekeurd word..
zal leuk onderdelen bestellen zijn op kenteken bij Autodoc..komen ze met onderdelen aan voor een 1,5 JB blokje met automatische choke..i.p.v een 1,8 Digifant..hahaha

Rinus66
27-08-2018, 22:03
klopt..
ik ken er ook een paar..
quartetset eraan..elektrische ramen ,1,8 met met stuurbekrachtiging ,nieuw type stroomplan etc etc..
waarvan 1tje (FH-??-??)hier al rondrijd sinds half jaren '90..en dus gewoon elk jaar APK gekeurd word..
zal leuk onderdelen bestellen zijn op kenteken bij Autodoc..komen ze met onderdelen aan voor een 1,5 JB blokje met automatische choke..i.p.v een 1,8 Digifant..hahaha

En niet te vergeten het thuiskomertje in de kofferbak...

Der Typ Siebzehn
28-08-2018, 10:08
De verschillen gelden voor alle types golf 1.

Klopt, dat wist ik.

Het is helemaal oppassen met de golf 1 cabriolet. Heeeeeel veel cabrio's hebben een chassisnr van een 79 of 80er. Dit is gedaan om belastingvrij te kunnen rijden. Nam je bijv een 89er cabrio en bakte daar een 79er chassisnr in, scheelde je wel effe 10 jaar wegenbelasting betalen. Echt je wil niet weten hoeveel er rondrijden. Ik zie ze regelmatig op marktplaats.

Ik heb eigenlijk niks met Golf 1 cabrio's (net zo min trouwens als met cabrio uitvoeringen van andere auto's) maar evengoed bedankt voor de info.

de kennis ,die een handjevol mensen op dit forum nog heeft zal uiteindelijk ook een keer verdwijnen..
en dat is ergens wel jammer..er word nog gewoon te veel gerotzooid in deze auto's om ze aan de onwetende te verkopen voor astronomische bedragen..

Dat komt vooral door mensen die vinden dat 't vooral "gezellig" moet blijven ipv af en toe ook eens iemand de gelegenheid te geven om eens een kritische noot laten horen. Ik denk dat 'n forum er vooral is om iets van te leren, dat met die veerpootverbinding (vroege/late) vond ik reuze nuttig.

Erik_vw
28-08-2018, 19:02
Dat komt vooral door mensen die vinden dat 't vooral "gezellig" moet blijven ipv af en toe ook eens iemand de gelegenheid te geven om eens een kritische noot laten horen. Ik denk dat 'n forum er vooral is om iets van te leren, dat met die veerpootverbinding (vroege/late) vond ik reuze nuttig.

Ik vond het ook erg nuttig en ik kende dat detail van de vroege MK1's ook nog niet.
Er zijn echter wel diverse manieren om een kritische noot te brengen en die van Heinz op pagina 1 was niet de meest tactvolle.
Als hij dat wat anders had gebracht (en bijvb icm iets positiefs) dan had daar volgens mij niemand over gevallen.

Buiten dat, waardeer ik zijn toegevoegde kennis wel en denk ik ook dat zijn analyse over de oranje GTI onderaan pagina 5, de waarheid zou kunnen zijn.