View Full Version : Golf Mk1 Gti G60 draaiend en afgewerkt krijgen!
Bluepower
03-01-2020, 20:12
Zie het niet goed op de foto, maar heb gekeken en zie bij mij toch nergens een beugeltje.
Maar ik kan de steunen inderdaad wel achteraan op de balken zetten.
Is dat dan een mk2 subframe?
Daar heb ik nog 2 zgan Vibratechnics motorsteunen voor liggen :thumbup:
Is dat dan een mk2 subframe?
Daar heb ik nog 2 zgan Vibratechnics motorsteunen voor liggen :thumbup:
Nee zeker niet.
Toch bedankt voor het aanbod...
Ondertussen zijn we bezig om de auto klaar te maken om naar de keuring te gaan.
Ik ga voor nu de originele veren terug steken, omdat ik momenteel geen zin heb om de schroefset te laten keuren.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200214_145043_resized.jpg
Maar de uitlaat moest ik ook nog doen, zodat die hoger in de tunnel komt, en ondertussen was de middelste rubber toch ook gescheurd waardoor hij nog verder was gezakt.
Als jullie nog weten zat ik met kleine blutsen in de S-pijp waardoor ik de middelste pot er niet op deftig en ver genoeg op kreeg.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200214_145010_resized.jpg
Had hier meegekregen om er een buis in te steken van dezelfde diameter en zo eruit kloppen, maar hier nergens te vinden.
Geprobeerd om de middelste demper erop te zetten en zo eruit te kloppen, maar gaat niet, keihard.
Iemand anders een idee?
Anders zal het een nieuwe pijp worden vrees ik.
Als iemand ook een ombouw wil laten doen, ik weet een goed adres hoor :shake:
Had hier meegekregen om er een buis in te steken van dezelfde diameter en zo eruit kloppen, maar hier nergens te vinden.
Geprobeerd om de middelste demper erop te zetten en zo eruit te kloppen, maar gaat niet, keihard.
Iemand anders een idee?
Anders zal het een nieuwe pijp worden vrees ik.
Als iemand ook een ombouw wil laten doen, ik weet een goed adres hoor :shake:
Goed aan het doorzetten, het is een prachtige auto! :thumbup:
Zit er geen uitlaten winkel in de buurt? Kunnen ze kijken of ze wellicht daar een rekmachine hebben. Mochten ze dat niet hebben, zou het ook een optie zijn om het laatste stukje af te laten slijpen en een nieuw stukje er aan lassen?
RobertVoorst
14-02-2020, 15:24
Iemand anders een idee?
Zoals je het doet met de middelste werkt prima, je moet m alleen even goed heet stoken! (lekker roodgloeiend) Dan kun je hem veel beter vervormen :thumbup:
Zoals je het doet met de middelste werkt prima, je moet m alleen even goed heet stoken! (lekker roodgloeiend) Dan kun je hem veel beter vervormen :thumbup:
Dus met een gasbrandertje ofzo?
@gijs474
Dat zou ook nog een mogelijkheid zijn, maar zullen het eerst is heet stoken dan.
RobertVoorst
14-02-2020, 16:17
Dus met een gasbrandertje ofzo?
Dat zou ik eens proberen ja.. eerst die andere buis er deels in, dan de boel goed warm stoken en terugkloppen totdat die andere buis erin past.
Heb het juist geprobeerd, maar dat is hopeloos.
En dat metaal/inox wil ook niet meewerken hè.
Edit:
Morgen moet ik men andere auto binnen doen om de turbo er te laten demonteren en te laten afstellen op de testbank.
Dat is een performance garage, dus dan neem ik die uitlaat wel even mee en kijken wat hij ermee kan doen.
Ondertussen vandaag ook draad getapt om de golfbal op de pook de monteren.
Is goed gelukt, maar wat staat dat laag zeg, heb tot hiertoe er gewoon met een koperbuisje op gereden :D
Nu ga ik hier wel een verleng bus op monteren en daar de golfbal op.
Dat zal wat comfortabeler rijden.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200214_153933_resized.jpg
Zou graag van jullie eens willen weten wat je aan een casco gti kas van "82 zou mogen uitgeven.
Weet een kas te koop staan, is wel wat laswerk aan, zoals achterste wielbogen en een vorige eigenaar had het reserve wielbak eruit geslepen.
Zou voor mij wel ideaal zijn, maar wil hier ook niet de hoofdprijs voor betalen.
Zou graag van jullie eens willen weten wat je aan een casco gti kas van "82 zou mogen uitgeven.
Weet een kas te koop staan, is wel wat laswerk aan, zoals achterste wielbogen en een vorige eigenaar had het reserve wielbak eruit geslepen.
Zou voor mij wel ideaal zijn, maar wil hier ook niet de hoofdprijs voor betalen.
Niemand een idee hierover?
En over de werken?
Ik weet ook wel wat je persoonlijk eraan wilt geven, maar toch...
Klinkt voor mij als oud ijzer. Alleen een lege koets toch? Dus zonder ophanging en alles? Moet met €100 euro wel gedaan zijn dan.
RobertVoorst
18-02-2020, 14:45
Lege koets met een bult werk en dan een 82'er, ben niet helemaal thuis in de Golf 1 markt maar zoals B-Ram zegt houd dat bij 100-200 écht wel op hoor.
Maarja ze zullen je er vast op wijzen ''dat het een GTI is en die gaan tegenwoordig wel voor 15-20k!''. Ofwel, gewoon mooi laag bieden.
Hij vraagt rond de €2500 :screwy:
Hij is wel rollend dacht ik.
Dan laat ik hem mooi staan.
Wel zonde, kon ik net wel gebruiken om de mijne om te bouwen,was enkel maar 2 maanden verschil.
edit;
En voor mij hoeft het perse geen gti kas te zijn, een ander zou ook goed zijn om te restaureren en over te bouwen, maar ik weet dat niet iedereen hier voor te vinden is.
Al zijn ze allemaal wel hetzelfde
Waarom zou je zo'n slechte kas als basis nemen? Is je eigen kas nog veel slechter dan?
volkswein-rider
19-02-2020, 19:15
Dan kun je in mijn optiek beter je eigen verder opknappen. Je weet wat je hebt en met een ander zijn casco moet je altijd maar weer afwachten.
Of is je eigen dusdanig slecht dat het geen zin meer heeft?
Lees dit hieronder dan even, dat is een topic van me dat daarover gaat.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=140081
Dan zou ik is heel graag jullie mening willen weten, is er nog iets aan te doen, volgens jullie.
Mijn kas is goed buiten dat die niet recht staat.
Heb er veel afgehad, en als er één ding is wat er bijna niet aan is, dan is het roest.
Ik wil er graag één restaureren, maar deze weet ik niet.
Nu zaterdag zou ik naar de blauwe golf met abf dat hier te koop staat op het forum gaan kijken is een gti van '82 .
Op aanraden van verschillende mensen hier, heb ik dan de wrap van het spruitstuk gehaald.
Vettig spul is dat, volgens mij is dat met een soort vezel in.
Alles vloog in het rond, weer goed voor mijn longen :eek:
volkswein-rider
24-02-2020, 16:23
Lees dit hieronder dan even, dat is een topic van me dat daarover gaat.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=140081
Dan zou ik is heel graag jullie mening willen weten, is er nog iets aan te doen, volgens jullie.
Mijn kas is goed buiten dat die niet recht staat.
Heb er veel afgehad, en als er één ding is wat er bijna niet aan is, dan is het roest.
Ik wil er graag één restaureren, maar deze weet ik niet.
Nu zaterdag zou ik naar de blauwe golf met abf dat hier te koop staat op het forum gaan kijken is een gti van '82 .
Hier heb ik geen verstand van. Dit kun je wellicht bij een deskundig plaatwerker in je omgeving navragen.
Even meedelen hier, dat ik gisteren naar de keuring ben geweest.
En dus geen goed nieuws :shake:
Op een paar kleinere opmerkingen na is het grootste probleem de motor natuurlijk!!!
En pech dat ik begin van de lijn ne kl*****t van ne vent had.
Kwamen er een paar andere bij rond staan die echt me te doen hadden, die hadden me wel doorgelaten denk ik.
Kortom; nu wordt er een dossier opgemaakt en foto's van gemaakt en dat gaat naar de oldtimercommissie en die beslissen daar blijkbaar over, of dit goedgekeurd zal worden of niet.
En dit zou drie maanden duren...
Ik baal hier enorm van :(
Die andere kleinere zaken zoals één koplamp die niet goed staat bakje voor ruitenwisser vloeistof ontbreekt. En vooraan aan het chassis waar het gat zit laten lassen, zou ik binnen de 14 dagen moeten doen en teruggaan.
Anders mag ik na die 14 dagen niet meer rijden.
En de CO die veels te hoog is 8.45, hoe krijg ik dat in godsnaam naar beneden?
En dacht dat voor oldtimers niet nodig was.
Ofwel laat ik dit doen als ik iemand vind voor te lassen, en anders wacht ik gewoon die drie maanden af wat ze beslissen voor de motor.
En dat zal ook tevens voor mij ook het beslissende zijn voor de verdere hobby hierin.
De eg er terug in zie ik niet zo direct zitten maar we zullen eerst maar afwachten...
:shake: :(
Krijg je zo'n motor überhaupt op kenteken daar? Was misschien wel iets geweest om op voorhand uit te zoeken. En anders is dit een goed moment om een ander, fatsoenlijk casco te pakken.
RobertVoorst
16-03-2020, 08:47
Das mooi balen wel ja.. Bestaat er eventueel niet nog de maas in de wet dat als je een auto (omgekeurd naar andere motor) importeert uit NL, dat de motorswap gewoon gekeurd in te voeren is in België? Zo ja dan zou je een bedrijf dicht aan de grens moeten vinden welke voor een kleine meerprijs je auto wil importeren, omkeuren en weer exporteren naar NL.
Blijft toch altijd lastig die instanties :shake:
Wat betreft CO, deze is op een G60 wel te regelen met de CO-potentiemeter (sensor in de inlaatbuis voor het gasklephuis). Maar hier aan draaien heeft natuurlijk ook gevolgen voor de loop van de motor. Aan de hand van je CO durf ik namelijk wel te stellen dat je motor met een moddervet mengsel rijdt :D Dit is voor een G60 absoluut top, maar voor de keuring iets minder..
Ik neem ook aan dat je je geen katalysator hebt want Golf 1, maar die doen wel écht wonderen voor je CO niveau. Daarbij had je nou wel of geen Lambdasensor actief op het DTA?
Van Limburg
16-03-2020, 09:15
Verbaast me niets eigenlijk.. Ik heb er al gezien die geluk hebben gehad omdat ze een NL auto hadden en geen motorgegevens of vermogen op papier stonden. 1.6EG -> 1.8KR. Maar zeker niet naar een geblazen motor.
Je moet misschien eens op zoek gaan naar zo'n carrosserie/kenteken/nummer en die overnemen.
Ik heb je topic gevolgd vanaf begin. Laat je motor afstellen! Ik dacht dat dit al gedaan was? Zou overigs ook zonder kat moeten kunnen.
ikzelf woon een steenworp van Belgie vandaan ,spreek ook regelmatig gasten van daar..
vorige week nog iets mee gekregen dat de regering daar dadelijk heel de wetgeving rondom oldtimers gaat veranderen
is zo'n beetje net als hier toen half Nigeria ,Kenia ,Marokko,en Turkije allemaal in een 190 of 200 D rondreed uit '86 belastingvrij..dat was ook zo over toen..
omdat veel 'belgen' dat blijkbaar doen met auto's vanaf '92 en ouder wil men daar vanaf ,je betaald daar dan ook geen wegentax en de BIV is ook nagenoeg niks
dus hoe dit gaat aflopen? geen idee..
ook hoor ik verschillende verhalen over motor en onderstel ombouw..bij de ene schouw doet men niet (te)moeilijk ,bij de ander is een set verstralers al afkeur
ik ken een kerel die rijd met een m50b25 in zijn e30 wat een 320i op papier is..die gooit elke 2 jaar zijn originele motor en onderstel terug over voor de schouw
terwijl een ander een 1,9 TDI in zijn caddy1 heeft en die rolt er fluitend doorheen..
ik denk wel,dat mocht je in tussentijd een fietser of voetganger oplaaien ,en ze gaan je auto checken (ook al is hij goed bevonden)je in Belgie dan flink de Sjaak bent..
nogmaal er moet een mogelijkheid zijn er door te geraken..ik ken zat auto's in de classic BMW wereld waar zowat niks origineel aan is ..bijvoorbeeld airride ,enorm afwijkende velgmaat..geswapte motoren etc etc..
nou was het volgens mij mogelijk om buiten de boot te vallen door de auto naar Nederland uit te voeren..keuren met alle tierelantijnen en dan weer in te voeren ,maar dit was dan enkel als oldtimer dacht ik?
zou zoiets eens gaan vragen..en Vlaanderen en Wallonie schijnt ook weer te verschillen dacht ik qua regels?
Natuurlijk geef ik het uiteraard nog niet op.
Ik moest zoiezo voor 6/04 naar de keuring had hier de uitnodiging voor gehad.
Bedoeling was om te gaan en afwachten wat ze zeiden, en had misschien de g-lader eraf kunnen nemen. Maar de man in Kwestie kende het wel en zal gedacht hebben" dien zullen we is hemme"
Maar dat terzijde...
Inderdaad hoor je hier en daar die het op papier hebben, en dat ga ik ook proberen natuurlijk, maar ga eerst afwachten wat ze beslissen.
Maar zoals @Heinz74 hier al aangeeft zijn er die het in hier op papier hebben die motor swap, MAAR DAAR IS EEN GROTE MAAR AAN.
Ze krijgen van ergens een stempel, maar er is maar één die goedkeuring kan geven hierin en dat is de autoconstructeur van het merk zelf, en die gaan dat nooit doen.
Ze dus ze hebben het op papier en zijn met alles in orde kwa administratief en als ze controle hebben niets aan de hand.
Maar inderdaad vanaf een ongeval met stoffelijke schade gaan ze alles onderzoeken en dan hang je, want dat papiertje gaat toch niet tellen.
Dat is natuurlijk het risico dat wij nemen.
En ik was ook aan het denken voor naar de Walen hier te rijden voor daar naar de keuring te gaan, dit is toegelaten, maar blijkbaar hanteren ze wel de wetten en normen waar de auto is ingeschreven, en dat is bij mij natuurlijk het Vlaams Gewest, Wat hebben wij hier toch een tof land hé!
Ik wacht gewoon die maanden af en dan zien we wel verder.
Maar ik wil door die keuring geraken!!!
Ik ben weg van die G60.
Kan voor een golf 2 gaan met origineel die motor, maar dat is gene golf 1 é :)
De eg er terug in met 110pk zie ik echt niet zitten...
Ik ga al is kijken of ik met die commissie contact kan opnemen.
@Robertvoorst
Geen kat of Lamdasonde, maar deze houd ik al wel in gedachte hoe ik het naar beneden kan krijgen.
@Van Limburg
Mijn golf is een ingevoerde vanuit Zweden.
Er staat enkel op dat het 1.8 is, en dit moet 1.6 zijn, maar ik had dat zo gelaten om meer kans te krijgen bij de keuring.
Daar weten ze toch niets van welke motor bij welke maand/jaartal hoort.
en meer staat er inderdaad niet op.
Van Limburg
18-03-2020, 10:31
Rij nog maar even verder :D
Bron : klik (https://www.autoveiligheid.be/nieuws/keuringscentrum/update-corona-groep-autoveiligheid-autokeuring-0?fbclid=IwAR0I3vB_wbxPt7D4s_FHnrfNBPRIGtr9dEi4JLFST5EmnWIzHlPVND7CWtc)
Rij nog maar even verder :D
Bron : klik (https://www.autoveiligheid.be/nieuws/keuringscentrum/update-corona-groep-autoveiligheid-autokeuring-0?fbclid=IwAR0I3vB_wbxPt7D4s_FHnrfNBPRIGtr9dEi4JLFST5EmnWIzHlPVND7CWtc)
Hahaha das een goeike natuurlijk. :D
Maar mijn keuring loopt nog tot eind volgende week.
Dus als ze me tegenhouden gaat dat niet tellen denk, blijft vervallen hè...
Even een Update...
Nu zopas te horen gekregen dat ik echt wel goedkeuring aan de constructeur of zijn mandataris moet vragen.
En dit moet ik zelfs niet proberen want dat laten ze toch niet toe.
Heb laten vallen waarom de ene wel en de andere niet, maar daar reageren ze natuurlijk niet op.
Nu heb ik een paar optie's wat ik zou kunnen doen.
Ik zou de golf kunnen invoeren naar Nederland en iemand zoeken die dat op papier kan laten zetten en dan terug invoeren, al weet ik niet of dat zou lukken nog.
Of de eg er terug inleggen voor de keuring en dan terug om switchen elk twee jaar.
Maar dat is een hoop werk wel. Al zal het voor de g60 meevallen alleen de eg motor met al die tirlantijntjes aan, is teveel werk denk ik. Al de bekabeling ligt er nog wel.
Of de eg erin en erin laten, maar dat is al wat minder leuk door het mindere vermogen.
Laatste optie...een laken erover en dat hij niet vlug meer het daglicht zal zien :(
Even een Update...
Nu zopas te horen gekregen dat ik echt wel goedkeuring aan de constructeur of zijn mandataris moet vragen.
En dit moet ik zelfs niet proberen want dat laten ze toch niet toe.
Heb laten vallen waarom de ene wel en de andere niet, maar daar reageren ze natuurlijk niet op.
Nu heb ik een paar optie's wat ik zou kunnen doen.
Ik zou de golf kunnen invoeren naar Nederland en iemand zoeken die dat op papier kan laten zetten en dan terug invoeren, al weet ik niet of dat zou lukken nog.
Of de eg er terug inleggen voor de keuring en dan terug om switchen elk twee jaar.
Maar dat is een hoop werk wel. Al zal het voor de g60 meevallen alleen de eg motor met al die tirlantijntjes aan, is teveel werk denk ik. Al de bekabeling ligt er nog wel.
Of de eg erin en erin laten, maar dat is al wat minder leuk door het mindere vermogen.
Laatste optie...een laken erover en dat hij niet vlug meer het daglicht zal zien :(
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat die truc niet werkt bij een auto die al eens in Belgie is ingeschreven.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat die truc niet werkt bij een auto die al eens in Belgie is ingeschreven.
Klopt, dat is een draadje hier op het forum.
De molen is aan het draaien, maar ondertussen ben ik meer geneigd voor de optie om de 1.6 eg er terug in te leggen, en dan na de keuring de g60 er terug in.
De eg zal even wat werk zijn lijkt me ook moeilijker, en hopelijk alles nog compleet. Bedrading ligt er gelukkig nog.
Het moment wanneer ik er zal aan beginnen, zal ik hier een ander topic voor openen, want ik zal jullie hulp wel kunnen gebruiken.
zal denk ik de enigste optie zijn..
nogmaals zie ik en ken ik auto's die verre van origineel zijn..en die rijden gewoon rond..
totdat ze een accident doen waarschijnlijk
kennis van mij heeft een m52b28 in zijn e30 en is van Kapellen ..
is een 85er 320i in de papieren ..om de 2 jaar gaat em binnen..
hij heeft de originele m20 motor op een pallet liggen met bak eraan ..compleet met subframe en origineel stuurhuis/voorpoten ..spruitstukken en voorpijp ..
is een kwestie van alles e36 langs onderen eruit (10 bouten en wat klein spul),stekker van de motorkabelboom los..aandrijfas los van het diff..
en langs onderen het oude spul er terug in..
in April hebben we dat mee 2en gedaan om 10u smorgens begonnen en om 17u liep hem weer..
de dag erop naar den schouw ,keuring erop en alles weer omgewisseld..
voorwaarde is dat ge wat plek hebt en een 2 koloms brug..
maar het is de enigste manier om er mee weg te geraken bij jullie..
heeft hij geluk dat het al een 6 cilinder is op papier..en het blok ligt erin als zijnde fabrieksaf..moet al een ampetante rijkswachter zijn die da gaat zien..maar het blijft een risico..
zal voor u ook de enigste oplossing zijn..aangezien u al zo ver zet gekomen met die auto..
de blokken zijn grotendeels dezelfde afmeting..zal het uitlaatsysteem en kabelschakeling zijn waar de meeste hoofdbrekens van gaan komen..met telkens wisselen..
mar het is de moeite
Mijn doel is als ik eraan begin hem in de winter van 2021 terug klaar te hebben. Want onze bouw is ook gestart waar tijd inkruipt.
Feit is dat ik de schijfremmen ook terug moet veranderen, maar dat is maar één keer natuurlijk, daarna blijven de trommelremmen er gewoon opstaan.
En voor de eg eerst op voorhand wat uitzoeken wat waar komt, en met hulp van het handboek en hier natuurlijk.
Ik weet niet in hoever ze hier bij de keuring alles bijhouden, maar ik zou gewoon tegen wanneer de g60 terug erinsteekt terug er mee naar de keuring gaan, maar dan met de gladder eraf, en dan ben ik wel eens benieuwd. Want daar deden ze het moeilijkste over...
Nog even wat foto's van een week of drie geleden, dan hebben we golf eens goed onder handen genomen, en hij glimt weer.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200628_134122.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200628_151958.jpg
Kijk, gewoon personeel aan het werk gezet :D :thumbup: :cool:
Kijk, gewoon personeel aan het werk gezet :D :thumbup: :cool:
Zo moet dat hé :D
En hij wil er zo graag mee rijden als hij 18 is :)
Nu dat mijn blok eruit is heb ik wel een paar vraagjes voor de g60 kenners en andere uiteraard, en om die aan te pakken, zal met de eerste beginnen.
Op de foto kan je zien dat er een hoop rondellen aan de veerspanner steken, waardoor het wieltje naar de zijkant gehouden worden en en niet geheel op de riem loopt.
Nu zal dit met reden gedaan zijn (vermoed ik) maar is niet zoals het hoort, en wil dit correct hebben. Weet ook niet of dit van het begin zo was waar ik de motor van kocht, of degene die hem ingebouwd had dit gedaan heeft aangezien er een andere poulie van 68mm op moest komen.
Ook hoorde ik bij het draaien van de motor een rollend/slepend iets en vermoeden is groot dat het daar van komt, zal niet bevordelijk zijn voor de lagers ervan en voor de rest, zal eens een filmpje zoeken.
Zoals het in de motor zat.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200717_153232_resized.jpg
Nu blok eruit.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200803_103040_resized.jpg
RobertVoorst
03-08-2020, 14:09
Jij hebt zo te zien een aftermarket dunne spanner (denk epytec). Deze heb je nodig omdat de de originele, die een stuk dikker is, anders tegen je chassisbalken zal zitten. Hoeveel ringen kun je eruit halen zonder dat de demper te schuin gaat staan?
Van dat dun spannerplaatje was ik me van bewust.
Maar ik zie bij niemand met een golf 1 g60 daar rondellen of bussen tussen zitten.
Net bij Yuli zijn topic nog eens gekeken en daar zit het ook gewoon zonder.
Dus ik zal inderdaad het eens losmaken en ze er tussenuit doen en kijken hoe de demper dan komt te staan.
Van Limburg
04-08-2020, 09:08
Waarschijnlijk zit er gewoon een bus op gelast. Zal binnenkort eens kijken hoe het zit. Heb er ook geen foto van zie ik.
Als ik inderdaad origineel plaatje zie, komen het aantal aantal rondellen wel overeen met de dikte van het originele plaatje.
Dit ga ik wel aanpassen zodat de veerspanner recht staat en met een bus ertussen. Dus dat komt wel goed.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200804_112109_resized.jpg
Maar dan het plaatje zelf staat gebogen, wordt dit zo geleverd of zal die dat gedaan hebben voor ruimte te krijgen?
Want daardoor staat het wieltje ook niet recht op de riem.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200804_112201_resized.jpg
VeeDubber
04-08-2020, 11:03
Ik zou het persoonlijk met wat boerenverstand oplossen. Dus; Loopwiel in lijn brengen en centreren met multiriem, schokdemper moet in langsrichting recht staan en in dwarsrichting onder een hoek zodat hij in staat is om schokken van de riem op te vangen.
Heb nog een vers opgebouwde G60 in mijn motorsteun hangen :)
Hier wat foto's heb totaal die ringen niet. Zat te denken dat ze dat gebruikt hebben voor een kleinere poelie om de afstand te verkleinen ipv van zo'n verloopt stukje?
https://downloads.inventive-online.nl/temp/topic/mk1g60_633.jpg
https://downloads.inventive-online.nl/temp/topic/mk1g60_634.jpg
@VeeDubber
En zo zal ik het doen ook.
@Yuli
Er is dan wel een kleinere poulie gestoken, maar dan nog zie ik niet in waarvoor die rondellen dienen, de veerspanner staat hierdoor schuin. Dus ik ga er alles tussenuit halen.
Ik ook niet. Ik dacht eerst iets om de riemspanning te verhogen tegen riemslip. Daar heb je ook een adapter plaatje voor wat je kan kopen. Alleen door schuin te zetten wordt het volgens mij wel langer maar minder hoog. Dus ik denk dat je riemspanning verliest dan wint.
@VeeDubber
En zo zal ik het doen ook.
@Yuli
Er is dan wel een kleinere poulie gestoken, maar dan nog zie ik niet in waarvoor die rondellen dienen, de veerspanner staat hierdoor schuin. Dus ik ga er alles tussenuit halen.
Dat kan de reden zijn.
Dan heb ik toch liever dat adapterplaatje zodat het allemaal mooi past en recht staat.
@ Yuli
Heb je eventueel een link naar dat plaatje?
Dan even iets om te weten, als je riem slipt is dat iets dat je hoort of voel je dit?
Toch even de foto posten om zeker te zijn.
Dat ik de buis aan de 180° losmaakte zie je olie sporen.
Is dat normaal op die plaats of niet?
Weet nog dat ik de motor kocht dat er 5000km met de lader gereden was en ikzelf heb er net geen 800km mee gereden.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200721_111024.jpg
Ruud 16V-G60
14-08-2020, 06:07
vettigheid in de slangen heb je altijd,dit komt van je carterontluchting.
Deze vettigheid heb je ook nodig om de dichtlijsten te laden glijden in de g-lader.
Wat die epytec steun betreft,die zijn helemaal klote.Deze dingen gaan op lange duur vastrotten op het asje.Orgineel zitten er glijlagers in de hevel,dat heeft epytec niet.
vettigheid in de slangen heb je altijd,dit komt van je carterontluchting.
Deze vettigheid heb je ook nodig om de dichtlijsten te laden glijden in de g-lader.
Wat die epytec steun betreft,die zijn helemaal klote.Deze dingen gaan op lange duur vastrotten op het asje.Orgineel zitten er glijlagers in de hevel,dat heeft epytec niet.
Hoef ik me daar al niet ongerust over te maken, de rest kijk ik ook nog wel na.
Nu over dat plaatje, er is nu volgens mij geen ander mogelijkheid voor een golf 1 g60.
Nu wil ik graag van die rondellen af tussen die steun dat dat vervelend geluidje weg is. Yuli had het over een speciaal plaatje om de riem dan op spanning te houden, maar heb ook gezien dat ze veerspanners hebben die verstelbaar zijn, zou dit een goede oplossing zijn?
Ruud 16V-G60
16-08-2020, 19:50
met een juiste riem erop heb je geen extra verstelling nodig
Nu de g60 er terug in kan, zit ik nu wel met een vervelend probleem.
Door dat ik de motor er niet goed uit kreeg is er een motorsteunrubber gescheurd.
kan je dit vervangen zonder pers en/of zonder deze steun te demonteren? ( ik vermoed van niet)
Want die motorsteun is blijkbaar vast gezet met een soort pasta of siliconen.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200818_161323_resized.jpg
Roy16VG60
18-08-2020, 17:23
Die moet geperst worden. Dat lukt ook wel met een setje voor achteras rubbers/silent blocks.
Die moet geperst worden. Dat lukt ook wel met een setje voor achteras rubbers/silent blocks.
Heb de zin een paar keer gelezen maar snap hem niet :redface:
Roy16VG60
18-08-2020, 17:50
Heb de zin een paar keer gelezen maar snap hem niet :redface:
Zal de taalbarriere wel zijn ;)
Er zijn setjes in de handel om achteras rubbers of silent blocks met de hand zonder pers te wisselen. Daar lukt het ook wel mee, dan kan de steun aan het blok blijven. Bij de G60 dicht de steun namelijk een waterkanaal af.
Zal de taalbarriere wel zijn ;)
Er zijn setjes in de handel om achteras rubbers of silent blocks met de hand zonder pers te wisselen. Daar lukt het ook wel mee, dan kan de steun aan het blok blijven. Bij de G60 dicht de steun namelijk een waterkanaal af.
Eerder mijn kennis die ervan ontbreekt, maar het is allemaal aan het groeien ;)
Dat is de reden van die afdichting dan.
Heb je een link waar ik deze kan bestellen?
Kan ik gelijk die rubber bestellen, en heb ook de onderste eigenlijk nodig, zou niet weten hoe het komt dat daar ook een scheur inzit( net gezien )
Volgende week een weekje verlof, dan kan alles met een beetje geluk er terug inzitten.
En anders is het veel werk om dat los te maken?
Als ik een nieuwe rubber bestel zal ik hier in de buur wel een bedrijfje vinden om het erin te laten persen, is het gelijk goed.
Roy16VG60
18-08-2020, 19:12
Achter dat plaatje waar de steun op zit zit een pakking ring. Die ring zul je bij een G60 specialist moeten bestellen, origineel niet meer leverbaar.
Het rubber voor de motorsteun is bij iedere automaterialenzaak bestelbaar. Let op de diameter; 64 of 74mm. Hij moet er ook op een bepaalde positie in, houd daar ook rekening mee.
Zal hem er hetzelfde laten inpersen.
Dus een ring en pasta voor te dichten. Die ring kan je maar een keer gebruilen dan?
Zal eens bij Ruud hier horen dan.
En dan is het ineens hoe het allemaal moet.
Roy16VG60
18-08-2020, 19:56
Die ring is eenmalig bruikbaar. Pasta is niet nodig.
Die ring is eenmalig bruikbaar. Pasta is niet nodig.
Dan heb ik al zo'n vermoeden dat de man geen ring heeft gebruikt, maar het heeft dicht gesmeerd met pasta.
Heb Ruud al een mail gestuurd met de vraag voor een ring.
Ruud 16V-G60
19-08-2020, 06:16
de steun zelf bestaat uit een plaat met een stalen bus.Het rubber bestaat uit rubber dat in een stalen bus gevulcaniseerd zit.Dit zit dan in zijn geheel in de bus van de steun geperst.
Om de steun stugger te maken,doen ze weleens de openingen in het rubber volspuiten met carrosseriekit
Als alternatief voor de carrosseriekit kan je ook deze insert gebruiken van Claus von Essen: http://www.clausvonessen.de/pi61/pi23/pd1140.html
Had zelf last van teveel beweging/kanteling in de originele rubbers en deze gebruikt. Was er erg over te spreken
Van Limburg
19-08-2020, 10:13
Als alternatief voor de carrosseriekit kan je ook deze insert gebruiken van Claus von Essen: http://www.clausvonessen.de/pi61/pi23/pd1140.html
Had zelf last van teveel beweging/kanteling in de originele rubbers en deze gebruikt. Was er erg over te spreken
Oh die is daarvoor :D Nooit geweten!
Bedankt voor de link, ineens gebruik voor maken.
Als ik deze motorsteunrubber bestel is die goed, maar is shore 65?
http://www.clausvonessen.de/pi61/pi23/pd1081.html
Jij rijdt toevallig niet met een pickup en had toevallig gisteren geen nood aan een late wraakactie?
https://www.robtv.be/nieuws/pick-up-rijdt-in-op-garage-in-herent-en-ramt-2-auto%E2%80%99s-103454
Grapje natuurlijk! Volgens mij is deze garage je welbekend.
Roy16VG60
19-08-2020, 17:06
Bedankt voor de link, ineens gebruik voor maken.
Als ik deze motorsteunrubber bestel is die goed, maar is shore 65?
http://www.clausvonessen.de/pi61/pi23/pd1081.html
Shore 65 is prima. Hoe hoger, hoe meer resonanties in je interieur.
Let op, je hebt nu de grote variant gekozen die eigenlijk voor de Scirocco 16v steun is. Meer goed na of dit ook de juiste voor jouw steun is.
Jij rijdt toevallig niet met een pickup en had toevallig gisteren geen nood aan een late wraakactie?
https://www.robtv.be/nieuws/pick-up-rijdt-in-op-garage-in-herent-en-ramt-2-auto%E2%80%99s-103454
Grapje natuurlijk! Volgens mij is deze garage je welbekend.
Mijn wraak was zoet :D
@ar1g3
Misschien kan je daar solliciteren, is niet ver van u dacht ik :)
Iedereen mag het nu wel weten, maar die garage heeft (man werkt alleen) mijn g60 ingebouwd. Vier jaar heeft de auto daar gestaan, en als het dan nog eens goed gedaan was... maar jah het is nu zo.
Maar dit wens ik de man nu ook weer niet toe.
Shore 65 is prima. Hoe hoger, hoe meer resonanties in je interieur.
Let op, je hebt nu de grote variant gekozen die eigenlijk voor de Scirocco 16v steun is. Meer goed na of dit ook de juiste voor jouw steun is.
Nog meer resonantie, die van shore 55 zie ik daar niet.
Heb net gemeten en diameter is toch 74.4mm
Als je ergens anders iets weet laat maar weten en anders bestel ik deze vandaag nog.
Is het goed dat ik deze bestel?
Dan zal ik dezelfde shore waarde hebben.
Bij clausvonessen zijn de verzendingskosten €25, dat is €7 meer dan dan de kostprijs van de motorlager, dan vind ik wat gek voor enkel dat.
https://www.winparts.be/motordelen-toebehoren/motorsteun/volkswagen/scirocco-53-bouwjaar-1974-02-1980-07/c96-492-12634/motorsteun-7384-febi/p119866.html
Hij moet er ook op een bepaalde positie in, houd daar ook rekening mee.
Is het niet met het gat naar onder?
Of moet die daar onder bepaalde graden in?
Moest ik net alleen de remdrukbegrenzeers er terug op plaatsen voor het remsysteem klaar te hebben.
Breekt de aansluiting voor de hoofdremcilinder toch af zeker waar ik de remdrukbegrenzer in moet bevestigen!!! :shake:
Waarschijnlijk te vast willen zetten...
Bih het demonteren van de homokineten om ze te cleanen en er nieuw vet in te doen, merkte ik bij de lange as dat die homokineten vast gelast was :screwy:
En dat op men gti assen.
Nu dit aan een kennis te hebben voorgelegd die in een garage werkt, schudde ook met zen hoofd.
Maar achteraf liet die mij wel weten dat die dat zal gedaan hebben omdat die 100mm kineten dikker zijn dan mijn originele 90mm, en dat de clips er niet meer op gaat.
En inderdaad dat is zo.
Maar naar wat ik begrepen heb hier op het forum en elders ook gelezen te hebben, is dat je op de ombouw naar g60 je originele gti assen kunt gebruiken voor 100mm kineten erop te zetten.
Maar er wordt niet bij gezegd dat je deze dan moet vastlassen omdat je de clips niet kan gebruiken.
Dus wat is het probleem dan juist.
Ondertussen heb ik de puntlassen netjes en voorzichtig afgeslepen en dan zal ik achteraf dit terug laten doen of als er een andere manier is, laat dit me dan weten.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200827_152858_resized.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200827_163831_resized.jpg
Johan1982MK1
28-08-2020, 13:01
Wat je nu hebt is idd puur het verschil in aandrijfas.
Je originele assen daar past het 100mm kineet net niet ver genoeg op.
Ik draaide de assen vaak een paar mm af zodat de kineet er helemaal op kan en de borgclip er weer voor kan. Ik heb ook wel gezien dat ze de kineet van binnenuit iets geruimd hadden zodat hij dan ook verder de as op kan.
Ook heb ik ze wel gezien dat ze zo er mee reden, zonder borgclip. In principe kan er niet heel veel mee gebeuren, maar mooi is anders...
Heb je deze mogelijkheid niet, of wil je toch de dikke assen met 100mm koppen dan moet je die van de scirocco 16v pakken of die van een golf1 cabrio met een 1.8motor en 100mm kineten.
Dan is het plug&play.
Wat je nu hebt is idd puur het verschil in aandrijfas.
Je originele assen daar past het 100mm kineet net niet ver genoeg op.
Ik draaide de assen vaak een paar mm af zodat de kineet er helemaal op kan en de borgclip er weer voor kan. Ik heb ook wel gezien dat ze de kineet van binnenuit iets geruimd hadden zodat hij dan ook verder de as op kan.
Ook heb ik ze wel gezien dat ze zo er mee reden, zonder borgclip. In principe kan er niet heel veel mee gebeuren, maar mooi is anders...
Heb je deze mogelijkheid niet, of wil je toch de dikke assen met 100mm koppen dan moet je die van de scirocco 16v pakken of die van een golf1 cabrio met een 1.8motor en 100mm kineten.
Dan is het plug&play.
Aan men originele assen ga ik zeker niets aanpassen, dat houd ik liever allemaal opzij.
Bedoeling is zoiezo om ander assen aan te schaffen volgend jaar. Dan zoek ik er van een cabrio ofzo, maar denk eerder dat ik er nieuwe ga aanschaffen voor een golf 1 g60, bolku heeft die dacht ik.
@Johan1982MK1
Dus ik hoef ze niet terug te lassen, en hem er zo terug in te monteren?
Of toch best terug borgen met puntlas?
Bedoeling is echt om volgend jaar andere aan te schaffen
Johan1982MK1
28-08-2020, 16:59
Ja ik zou het zelf wel met borgclip doen.. Dat zeg ik, ze zijn er die doen zo zonder clip en gaat ook goed, maar dat is niet de manier waarop ik aan auto's werk.
Kortste klap ff in de draaibank en klein stukje afdraaien. Sit meteen goed en zonder te lassen etc.
Geef ook liever de voorkeur aan hoe het echt moet.
Denk wel dat ik iemand ken die dat kan afdraaien.
Dus laat ik liever de kineet langs binnen wat afdraaien zover als nodig is, denk dat er dan iets van een 5mm moet gefreesd worden.
Bedankt voor de info...!
Bij het zoeken van iemand die mijn kineet wat kon afdraaien dat die wat verder over de as gaat zodat ik mijn clips kon gebruiken om deze te bevestigen ipv terug die puntlassen.
Ik dacht nog één van men vrienden van het bmx'en (al jaren niet meer gezien)die eens zei dat hij wat draaiwerken thuis deed nu blijkt dat hij ondertussen al jaren met zijn broer een bedrijf van zijn baas die op pensioen ging heeft overgenomen, en die boren, honen en vlakken motoren.
Maken nokkenassen op maat, en van nokkenassen van oldtimers als die niet meer te vinden zijn en noem maar op, en ze kunnen (volgens hem) als enige in de buurt en zelfs niet in Nederland lagerschade terug oplassen omdat ze daar het machine voor hebben.
En ze maken heel veel veel voor trekkertrek in Nederland Populair.
En één van hun vaste klanten om er maar een paar op te noemen zijn Van Kronenburg en KMS en noem maar op.
Als iemand interesse heeft, Nuyts revisie bedrijf in Zandvliet, België.
Maar ze zijn stilletjes aan hun naam aan het veranderen in Crankschaft.
Goed om te weten weer :)
Nu even terug over mijn assen.
Als je nieuwe kineten besteld is er vet bij in de juiste hoeveeheid in zakjes, maar dat heb ik niet omdat de mijne nog goed zijn.
Ik zou moeten weten als ik een tube bestel hoeveel ik erin moet doen, kan iemand me dat vertellen?
En ook of je die kartonnen pakking apart kan krijgen?
Voor die dichting heb ik wel een soort locktite dichting mee gekregen, ze zeiden gewoon een dun lijntje leggen en een dag laten drogen voor de montage, dat zou ook dichten, klopt dit?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200922_192505_resized.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200922_192450_resized.jpg
Goed om te weten van dat bedrijf in zandvliet. In mijn vorige leven woonde ik daar vlakbij (Ossendrecht).
Meestal is het 1 tube voor 1 kineet of 1 zakje voor 1 kineet. Ik pak liever een blik van SKF ofzo is veel goedkoper en met rubber handschoen doorheen halen en lekker in masseren en lekker wat vet in de hoes. Doe hetzelfde met wiellagers. Vooral dat masseren in belangrijk anders is het heel snel zo droog als de ballen van sinterklaas.
Pakking is los te krijgen op diversen sites. Vraag me wel is af waarvoor dit nu precies is want als ze er niet tussen zit, heb ik ik nog nooit wat van gemerkt.
VeeDubber
23-09-2020, 13:42
Vooral dat masseren in belangrijk anders is het heel snel zo droog als de ballen van sinterklaas.
Vraag me toch af hoe je dit weet....
Goed om te weten van dat bedrijf in zandvliet. In mijn vorige leven woonde ik daar vlakbij (Ossendrecht).
Meestal is het 1 tube voor 1 kineet of 1 zakje voor 1 kineet. Ik pak liever een blik van SKF ofzo is veel goedkoper en met rubber handschoen doorheen halen en lekker in masseren en lekker wat vet in de hoes. Doe hetzelfde met wiellagers. Vooral dat masseren in belangrijk anders is het heel snel zo droog als de ballen van sinterklaas.
Pakking is los te krijgen op diversen sites. Vraag me wel is af waarvoor dit nu precies is want als ze er niet tussen zit, heb ik ik nog nooit wat van gemerkt.
Hoe groot moet die tube zijn dan, want je hebt verschillende?
Een link voor die pakking zou handig zijn, ik vind ze nergens. Enkel alleen maar bij een volledige kineet te krijgen
En dat van die ballen van sinterklaas stel ik me toch ook vragen bij...
RobertVoorst
23-09-2020, 15:25
Hoe groot moet die tube zijn dan, want je hebt verschillende?
Gewoon een pot MoS2 vet kopen! Ik gebruik voor de kineten altijd deze : https://www.oliedienst.nl/p220218/eurol-molybdenum-disulphide-mos2-600g.html
MoS2 is een must voor kineten omdat deze een laag molybdeen achterlaten op de oppervlakken. Spul is bestand tegen hoge drukken en temperaturen dus perfect voor homokineten. In de zakjes zit ook Molybdeen Disulphide vet ;)
Liever een klodder te veel dan te weinig. Zorgen dat inderdaad zoals hierboven vermeld je het vet goed in de kineet masseert, deze ook goed rondbewegen als het aan het vullen bent.
Het is echt 1 grote smeerboel, maar niet smeriger dan de kloten van de Sint ;)
Gewoon een pot MoS2 vet kopen! Ik gebruik voor de kineten altijd deze : https://www.oliedienst.nl/p220218/eurol-molybdenum-disulphide-mos2-600g.html
MoS2 is een must voor kineten omdat deze een laag molybdeen achterlaten op de oppervlakken. Spul is bestand tegen hoge drukken en temperaturen dus perfect voor homokineten. In de zakjes zit ook Molybdeen Disulphide vet ;)
Liever een klodder te veel dan te weinig. Zorgen dat inderdaad zoals hierboven vermeld je het vet goed in de kineet masseert, deze ook goed rondbewegen als het aan het vullen bent.
Het is echt 1 grote smeerboel, maar niet smeriger dan de kloten van de Sint ;)
Ok dan zal ik zo'n pot bestellen.
Hoe vettiger hoe prettiger zeker..., maar liefst niet iets met kloten :rolleyes:
Vet is binnen, dus de assen kunnen bijna terug gemonteerd worden.
2 zaken zou ik moeten zien te vinden.
Zou graag een nieuw proper rempotje hebben, maar zeer moeilijk te vinden. Bij mij zit er veel vuil in, of kan je dat eruit krijgen?
En een ruitensproeiertankje voor vooraan. Ik heb die grote maar de luchtfilter zit daar nu.
Dus moet een kleinere hebben, en dan kan ik die op een andere plaats voorzien. Moet ook in orde gebracht worden voor de keuring.
Iemand?
Scirocco type 1
28-09-2020, 16:09
Zou graag een nieuw proper rempotje hebben, maar zeer moeilijk te vinden. Bij mij zit er veel vuil in, of kan je dat eruit krijgen?
Met wat brandspiritus in het losse reservoir. Dop erop en onderste uitgangen dicht houden en flink schudden. Herhalen tot die schoon wordt.
is dit iets? (kwam de ad tegen op 2ehands.be)
https://www.all4honda.com/nl/h-gear-ruitensproeier-vloeistof-reservoir-kit-universeel?gclid=EAIaIQobChMI-t6Ml66M7AIVAentCh2KBQt7EAYYAiABEgLN5PD_BwE
Met wat brandspiritus in het losse reservoir. Dop erop en onderste uitgangen dicht houden en flink schudden. Herhalen tot die schoon wordt.
Dat zal voor volgende keer zijn, het staat er al terug op.
degene die je 2de hands ziet...dan ziet dat van mij er nog super uit, buiten wat vuil op de bodem.
is dit iets? (kwam de ad tegen op 2ehands.be)
https://www.all4honda.com/nl/h-gear-ruitensproeier-vloeistof-reservoir-kit-universeel?gclid=EAIaIQobChMI-t6Ml66M7AIVAentCh2KBQt7EAYYAiABEgLN5PD_BwE
Die had ik ook al tegen gekomen.
Bolku had deze ook en heb hem daar besteld samen met een nieuwe kilometerkabelteller.
Ondanks ik toch meer negatieve als positieve ervaringen lees (en zijn ook meer ervaringen van jaren geleden ) heb ik het er toch op gewaagd om daar bestellen, en tot hiertoe heb ik al een track en trace ontvangen, dus zou goed moeten komen.
Nu ben ik met het volgende aan het vechten.
Nu heb ik er terug KVS in gedaan, en heb onderaan aan die flens waar de thermostaat insteekt een klein lekje, maar elke lek is teveel.
En zo heb ik het al een keer of vijf terug moeten losmaken, maar lekt elke keer weer, van mijn KVS van 5L schiet sewes niets meer over.
Ik weet volgens mij wel wat het probleem is, het is verdomd moeilijk om die thermostaat op zijn plaats te houden en dan de flens erop te monteren, maar eens je de flens erop wilt moet je de thermostaat loslaten en dan verschuift die natuurlijk.
Je zou de auto moeten kunnen oppakken en onderste boven houden, zodat die op zijn plaats blijft zitten.
DUS, HOE DOEN JULLIE DAT?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200929_181320_resized.jpg
Kun je niet de thermostaat op de flens leggen en dan omhoog duwen ?
Anders is het misschien nog een optie om de thermostaat op z,n plaats te houden met iets plakkerigs wat geen kwaad kan ( bijv een klein beetje vaseline oid )
Dan blijft hij even hangen en als alles een keer goed warm is geworden dan is de vaseline gesmolten en verdund in het KVS circuit
Anders is het misschien nog een optie om de thermostaat op z,n plaats te houden met iets plakkerigs wat geen kwaad kan ( bijv een klein beetje vaseline oid )
Dan blijft hij even hangen en als alles een keer goed warm is geworden dan is de vaseline gesmolten en verdund in het KVS circuit
Probleem is dat de thermostaat echt in een randje past, maar nee heb ik ook al geprobeerd.
Vaseline zou ik wel eens kunnen proberen, als die thermostaat maar even kan houden is het goed.
Deze ga ik proberen...
RobertVoorst
29-09-2020, 19:55
Meestal passen de plastic flenzen niet goed in het huis van de waterpomp. Ben daar destijds dus ook tegenaan gelopen toen ik de waterpomp naast de motor aan het monteren was.
Heb destijds met een scherp mesje de rand van de flens die in de waterpomp gaat steeds iets verder bijgeschaafd totdat deze er juist in pastte. Er zit een O-ring tussen de thermostaat en die flens, welke door de slechte pasvorm van de flens niet samengedrukt wordt. Dan gaat de boel dus lekken ;)
Hier past de flens wel goed, denk ik toch.
De O ring heeft ook twee verschillende kanten, maar daar kan je niet mee missen.
Maar de thermostaat past ook net in een randje dat er voorzien is, en dat moet echt goed zitten, maar ja die zwaartekracht toch hé.
Ga eerst het idee van Ironvw proberen met vaseline.
Één van de laatste zaken die moeten gebeuren en hij staat terug in elkaar.
KVS
Remvloeistof en ontluchten
Kilometerkabelteller
Ruitensproeiertankje monteren
Assen vastzetten
Wielen er onder
Batterij erin
En hopelijk start hij terug
Dan nog de krikschade laten lassen
Afspraak testbank voor de Co naar beneden te krijgen .
En terug naar de keuring.
VeeDubber
30-09-2020, 08:15
Yep, zelfde advies hier. Vaseline of wat lagervet om hem te laten plakken.
Bedankt voor de tips.
Het is uiteindelijk het kogellagervet geworden, en de thermostaat bleef mooi in de groef zitten.
En het lekt niet meer.
Maar of dat het nu komt omdat het goed zit, of door al dat vet laat ik nog even terzijde :D
Heb de Spullen van Bolku goed aangekregen.
De sproeierbak
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20201007_142626_resized.jpg
En de g60 kabel voor de teller
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20201007_142646_resized.jpg
Enkel was ik verbaasd dat de kabel geleverd wordt met de moer in kunststof, zal wel geen kwaad kunnen zeker, maar had ik liever anders gezien.
En ook is die superlang, dat mocht ook wel een halve meter korter.
Nu gewoon om te weten.
Mijn vorige sproeierbak was een groot model en met twee motors op en alle twee aparte voeding, waarvoor dient diegene met dat darmpje aan?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20201007_144345_resized.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20201007_144350_resized.jpg
Ryckaert
08-10-2020, 19:39
deze is voor koplampsproeiers
Vandaag heb ik de remmen ontlucht. Daar had ik een eezibleed voor aangeschaft €25 is geen geld en werkt goed en eenvoudig.
Eindelijk staat hij terug met de wielen op de grond.
Nu nog laten afstellen op de testbank om de CO naar beneden te krijgen en men chassis laten lassen van krikschade.
En ik heb het document in handen voor de keuring om de motor er ongewijzigd in te kunnen laten liggen :drive:
Dus ik ben benieuwd :)
Ik zoek nog de juiste sterbouten om de assen aan de bak de bevestigen.
Omdat er op mijn gti assen 100mm flensen zijn gemonteerd en die ook bijna 10mm dikker zijn dan 90mm, maar dat met dezelfde 48mm bouten, maar die ook altijd loskomen omdat ze eigenlijk te kort zijn.
Zo rijd je niet gerust rond natuurlijk.
Zelfs in shops hebben ze geen langere, ook niet bij golf 2 onderdelen.
Waar zie ik over over, of wie weet waar ik deze kan verkrijgen?
Bluepower
13-11-2020, 09:47
Dit is idd een lastigere zoektocht, maar deze zouden moeten passen:
https://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C26%2D525%2D139%2D2SET
de bouten zijn M8x1.25, OEM lengte idd 48mm, die in mijn link zijn 54mm
Dank je voor de link, die zijn toch al 6mm langer, maar zijn ze hier niet te vinden?
Hoe komt dat deze niet te vinden zijn?
Ik ben ze eens tegen gekomen op mecatechnic dacht ik, wou ze een week later bestellen en ik vond ze niet meer en die waren 57mm lang.
Degene die 100mm flensen hebben moeten deze toch ook hebben.
Of je moet een nieuw reparatie set nemen waar ze bij zitten, is ook nog een idee...
Bluepower
13-11-2020, 15:08
alle auto's vanaf 1983 tot 2005/2006(althans, wat ik tot nu toe in ETKA heb kunnen vinden) gebruikten allemaal de m8x48 bouten, ongeacht of het nu een 4-bak, 5-bak of 6-bak was...
ALS ze al de andere bouten gebruiken, dan is het helaas gelijk de M10x52 maat...
Maar ff vraagje: je gebruikt 100mm askoppen, neem aan dat je ook de 100mm cups in de versnellingsbak hebt zitten? Dit zou gewoon op elkaar moeten passen met de M8x48 bouten...
Als ik rond google op Hex bout m8x52, kom ik uit op een VW nummer: N0195463, maar daar kan ik verder geen bewijs van vinden dat deze mogelijk past
VeeDubber
13-11-2020, 15:22
1 ding begrijp ik niet helemaal; Als ik in de bijbel kijk, zit zowel een 90 als een 100mm vast met een M8x46/48, waarom zou er dan bij jou een andere bout in moeten?
Ik heb nog even naar de catalogus van bijvoorbeeld Febi zitten kijken, maar deze levert ook maar 1 maat. Kan dus niet helemaal volgen waar de kink in de kabel zit?
Zitten de plaatjes er onder en zijn ze op het juiste moment gezet? Loctite is misschien nog te overwegen?
Ik ging er vanuit omdat de flensen dikker zijn dan 90mm flensen, verschil toch van bijna 10mm, daarom dat ik er vanuit ging dat ik langer bouten moest hebben.
Zou toch logisch zijn ook.
Heb geen momentsleutel dus zet ze gewoon potvast en toch komen ze los. Of misschien te vast dan?
En ik gebruik ook zeker die halve maantjes die ertussen moeten.
Vreemd dat dezelfde bouten worden gebruikt voor toch verschillende dikte van flensen.
Dan bestel ik gewoon nieuwe M8 x 48 bouten, kan misschien ook al wonderen doen.
Excuses voor de verwarring.
En nee, ik lees de bijbel niet :rolleyes:
En er zit terug leven in de golf :)
Het is de 2de start wel, de eerste keer draaide hij niet goed en daarna wou hij niet meer starten. Bougies nagekeken en of ik wel een vonk had, maar dat was in orde. De bougiekabels raakten mekaar wel dus die af mekaar gehaald, en dan de bedrading in de zekeringkast eens nagekeken, en daar iets vreemds ontdekt(kom ik later op terug). Maar daarna starte hij perfect en draait terug zoals voordien. Dus weet niet wat het was, maar waarschijnlijk één van die eerder opgenoemde zaken.
Korte video met een glimp van mijn 335i, mag ook eens denk ik.
https://youtu.be/T28BfXMZA58
En maandag gaat de golf binnen bij de carrossier voor de krikschade te herstellen. En dan nog terug een afspraak voor op de bank voor de CO naar beneden te halen. Een koplamp laten stellen en dan terug naar de keuring met een bang hartje...
Ondertussen is de krikschade hersteld moet alleen nog afgewerkt worden na de keuring zodat ze kunnen zien hoe het hersteld is.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20201216_142625_resized.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20201216_142638_resized.jpg
Nu komende week een afspraak maken voor terug op de testbank om een extra program in het dta te laten zetten om de CO uitstoot naar beneden te halen voor de keuring.
Dus weer een stap dichter voor de keuring!
Enkel heb ik nog een volgend probleem.
Na de motor er terug in lag, werkt mijn verwarming niet meer en ervoor werkte die zonder probleem.
Zekeringen en bedrading heb ik al nagekeken.
Hoe kan ik testen dat het de blazer is die kapot is, of die wel stroom krijgt?
VeeDubber
28-12-2020, 20:57
Het is dus de ventilator van de verwarming die niet meer werkt?
Zou de voorschakelweerstand of de motor kunnen zijn. Hier gaan wel dikke, dedicated kabels naartoe, dus misschien even checken of je een rode, rood/gele of bruine kabel los hebt liggen? Testen zou ik gewoon met de spanningszoeker doen; Met de klem aan massa prikken op de plus, met de klem op plus, prikken op de massa. Dan weet je al een hoop meer.
Ja, als ik aan de knop draai om de verwarming op te zetten, doet die het op geen enkele stand.
Bedankt ga ik van 't weekend allemaal eens nakijken en na meten.
Heb alle draden nagekeken en zover ik kan zien zit er niets los.
Heb de schakelaar even losgehaald, op welke draden hier kan ik eventueel na meten?
Heb al eens geprobeerd, maar krijg geen meting op het scherm.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20210101_205209_resized.jpg
VeeDubber
03-01-2021, 20:15
Het is een redelijk simpele schakeling;
- Je krijgt op 1 draad spanning binnen (waarschijnlijk vanaf zekering 10), deze kun je nameten door de spanning te meten tussen massa en deze draad. Je moet hier 12V meten als je auto op contact staat/loopt.
- De andere 3 draden zijn voor de 3 standen. Je kunt de schakelaar er dus even uit halen en doorpiepen (weerstand meten) van de spanningsdraad naar de 3 verschillende standen. Deze zou in principe 0 of heel dicht daarbij moeten zijn.
Het is een redelijk simpele schakeling;
- Je krijgt op 1 draad spanning binnen (waarschijnlijk vanaf zekering 10), deze kun je nameten door de spanning te meten tussen massa en deze draad. Je moet hier 12V meten als je auto op contact staat/loopt.
- De andere 3 draden zijn voor de 3 standen. Je kunt de schakelaar er dus even uit halen en doorpiepen (weerstand meten) van de spanningsdraad naar de 3 verschillende standen. Deze zou in principe 0 of heel dicht daarbij moeten zijn.
Aan de zekering krijg ik netjes 12V
Dan de de drie standen schakelaar met contact aan, meet ik 12V vanaf stroomdraad aan schakelaar naar alle drie standen netjes 12V. Die 12V valt weg als je hem in stand 1, 2 of drie zet, maar dat zal normaal zijn denk ik ?
Dan schakelaar eraf om weerstand te meten ( met contact af, met contact aan meet ik geen weerstand) en die meet ik alle drie de standen 27 ohm.
Heb met een stukje draad zelf eens doorverbonden waar de schakelaar opzit, maar werkt ook niet.
Dan heb ik het bladkorfje er eens afgenomen en rechtstreeks 12V opgezet en die werkt netjes.
Zou het dan aan de weerstand kunnen liggen?
VeeDubber
05-01-2021, 08:57
Lijkt me een logische conclusie, maar stand 3 van de schakelaar gaat rechtstreeks naar de motor (dus zonder weerstand). Ik zou eigenlijk verwachten dat deze het dan wel deed. Heb je een goede massa bij de motor? Met andere woorden; heb je alleen 12V bijgeprikt en deed hij het toen (dan zou ik zeggen dat de weerstand het probleem is) of heb je er ook een massa bijgelegd (in dat geval de massadraad van de motor checken)
Heb 12V van een externe batterij genomen zowel massa als plus. Dan zal ik eens proberen met enkel de plus te nemen dan.
En je bedoeld de massa van het motorblok nakijken?
VeeDubber
06-01-2021, 12:12
Ah, dat veranderd de zaak. Conclusie is dan dat de ventilator goed is, maar we weten nog niet of de bekabeling naar de motor goed is.
Voorbeeld:
Je meet 12V op de ingang van de schakelaar, zet hem in stand 1, dan moet je op die draad ook 12V krijgen. Nu kun je door naar de ventilatormotor, daar dezelfde draad weer opzoeken en meten of er 12V op de ventilatormotor aan komt. Als dat zo is, moet je controleren of je een goede massa hebt. Dit doe je door van de bruine draad (aan de motorkant) de weerstand te meten naar de massa (een blank stuk staal of massapunt in de auto). Ook deze moet weer bij 0 in de buurt liggen.
Op basis van wat je hier boven hebt geschreven komt er geen 12V aan bij de motor of is je massa niet goed.
Nee, je mist even iets ik had aangegeven dat ik vanaf ik de schakelaar al op stand 1 zet de 12V wegvalt, ik meet enkel 12V volt naar alle drie de standen als hij in stand nul staat.
Hieronder de foto van de blazer, waar zet ik even enkel de plus op, is dat op de gele draden? Of op die bruine?
Om te zien of het aan de massa ligt.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20210106_171049_resized.jpg
VeeDubber
06-01-2021, 19:12
Dan heb je een kortsluiting ergens. Ik zou zeggen in de weerstand, maar dat kun je weer meten.
Dan heb je een kortsluiting ergens. Ik zou zeggen in de weerstand, maar dat kun je weer meten.
En hoe waar kan ik dit meten? :redface:
Alvast bedankt voor de hulp!
Toch te gek voor woorden...
Door de motor eruit en er dan weer in en dan werkt dat niet meer, en ben daar niet aangeweest. :rolleyes:
De verwarming werkt voorlopig weer terug.
Heb eerst nog de weerstand liggen meten, maar die was goed, aan de motor van de blazer zelf, deze was ook goed.
Dan heb ik met een aparte batterij nog eens de plus en minpool aangesloten waardoor de blazer werkt.
Maar als ik deze afkoppelde bleef hij gewoon draaien en werkt in alle standen. Ook contact even terug af en aangezet en deze bleef werken. Ben benieuwd of die het morgen nog doet. Maar ik denk dat het hoogst waarschijnlijk dan aan de weerstand zal liggen.
Alvast bedankt nog eens voor de hulp.
Weeral bijgeleerd hoe alles uit te meten.
Kan ik hem verder klaarzetten voor de hopelijk veelbelovende keuring.
Vandaag nog eens de verwarming getest en nu doet die het gewoon, misschien zat de motor wat vast ofzo.
Nu heb ik hier ook wel gevonden om er wd40 in te spuiten, maar ik zie nergens de juiste plaats om dit te spuiten, iemand?
Of spuit ik ik het gewoon aan de kant van de ventilator.
Nu het korfje er nog af is
Zal eens even een update geven.
Vrijdag eindelijk bij de keuring geraakt.
De vorige punten van afkeur waren de g60 motor schijfremmen lichten en ingedeukte/gescheurde balk onderaan en de hoge uitstoot.
Balk heb ik laten lassen en was in orde. Maar dan heb ik weer een opmerking dat de onderkant/bodemplaat beschadigd is, maar dat is gewoon een opmerking.
Lichten waren in orde, want had deze laten bij stellen. Maar dan is het weer mijn mistlicht dat niet werkt. Maar ik heb thuis ontdekt dat als ik de verlichting van het daschboard aanpas dat mijn mistlicht daar mee is op aangesloten, dus ik kan dat aan en uit en harder of zachter zetten :D
Zoals het feit dat als ik mijn lichten aanzet, mijn wissers een keer heen en weer gaan, jaja full option!
En bestuurdersstoel kon niet naar voor geklikt worden, maar dat heb ik ook al opgelost ondertussen.
De schijfremmen moet ik dan weer bewijs voorleggen van fabrikant, lig ik minder wakker van.
En laatste opmerkingen om in het oog te houden de ophang rubbers en dergelijke zijn de staat en wat speling.
En uitstoot was ook goed, eerst was dit 8 en nu 2,7.
De garage die mijn motor afgesteld hadden, waren zelf verbaasd dat die nog op 8 stond, het rui´t nu al wat minder in de garage :D
En dan de motor het belangrijkste, heb gezorgd voor document dat ze vroegen en dat moet weer door gestuurd worden naar het hoofdbureau, dus dat is nu spannend afwachten.
Hopelijk aanvaarden ze het!
Zoals we hier in België gewoon zijn, staan er weer opmerkingen bij op die er vorige keer niet waren, zo typisch hier.
RobertVoorst
12-04-2021, 15:41
Hele soap zo, ik knijp nog eens in mijn handjes dat dát hier in NL wél fatsoenlijk te regelen valt..
Zo te horen nog wel enkele elektrische dingetjes :D Zouden je lampen ook flitsen elke keer dat de ruitenwissers heen en weer gaan? ;) Ik denk dat je een net-wel-net-niet massaprobleempje hebt. Of iemand heeft daar machtig lopen prutsen voorheen.
Wat betreft die nieuwe opmerkingen, zoiets zal hier in NL evengoed gebeuren. Vaak zien ze dan meer of kijken ze (omdat het aandachtspunt van afgelopen keer nu klopt) nét even verder. Absoluut hinderlijk en zou eigenlijk ook niet moeten kunnen, maarja daar heb je als 'klant' weinig over te zeggen helaas..
Als het document wordt geaccepteerd krijg je 'm dus legaal op Belgische papieren de G60?
Nee hoor de lichten blijven netjes branden.
En voor het mistlicht achteraan, is het ook enkel het linkse dat brand het rechtse niet, maar daar zit ook een kabel minder in de aansluit fiche, dus kan ook niet branden, vreemd. Zal daar later verder op ingaan om dit opgelost te krijgen. Zekeringkast is ook een soep van draden.
Dan zou inderdaad de g60 legaal moeten zijn. Want het is het hoofdbureau van de groep autoveiligheid die daarover gaat.
In principe kan hij zoiezo al blijven steken, maar had dan de drie opties, goedkeuring van fabrikant, of kunnen aantonen dat hij voor de aankoop erin lag, of het motorvermogen laten aanpassen, zodanig dat die maar 20 a 30% meer dan het originele vermogen heeft. Maar ik ga voor punt 2 natuurlijk.
Ben al blij dat ze tot hiertoe niets over het geluid hebben gezegd. Nu rijden ze de auto zelf door de keuring ivm de coronamaatregelen, maar dan gromt die gewoon mooi zwaar.
Maar als je een tikje meer geeft barst de hel los :D
Ondertussen vorige week nog terug naar de herkeuring geweest, voor de stoel die niet neerklapte en mijn mistlicht. Allen is in orde en heb voorlopige keuring gekregen tot eind eind juni. Tegen dan zou ik iets moeten weten wat hun besluit voor de motor is.
Nu probeer ik elke van elke gelegenheid gebruik te maken van de golf.
En wat is toch altijd leuk om ermee te rijden met zo'n g60!
Dat vermogen en koppel in dat kleine wagentje is echt een plezier.
Op dat moment vergeet ik toch even de loeiharde baan ligging :)
The Skinnmeister
21-04-2021, 06:48
Nou, hopen dat t goedkomt, fijn dat je er nu zoveel fun aan hebt :thumbup:
Zo druk met de zaken en onze bouw dat het weer een tijdje geleden is hier nog iets gepost te hebben.
Maar ondertussen toch al wel wat van de golf kunnen genieten :)
Korte update, nog altijd bezig om de motor erin te kunnen houden. Wederom de optie om de motor legaal te krijgen, keurde ze laatst mijn bewijs weer niet goed!
Kreeg ik opnieuw een brief dat ik de goedkeuring van de constructeur moest krijgen...
De optie om de motor erin te kunnen laten mits dat ik kon aantonen dat het vermogen maar 30% meer dan het originele was ook plots verdwenen, en daar heb ik bezwaar voor ingediend. Waardoor ik nu weer een goedkeuring heb voor drie maanden voor het behandelen van het dossier. Heb mijn vraag daar eens gesteld omtrent de huidige keuring voor oldtimers en ze worden hier overspoeld voor goedkeuringen van motor ombouwen. Maar alles wordt individueel bekeken aan atteste en dergelijke. Daarom de ene wel en de andere niet. Dan nog begrijp ik niet waarom mijn attest niet aanvaard wordt. Maar laat me niet zomaar afwimpelen. Dus nu afwachten dat ik de optie terug krijg met aantonen dat het vermogen verminderd is.
Dus afwachten weer.
Nu even het volgende, waar ik schrik voor had is gebeurd, voorste motorsteun gescheurd. Die hadden ze gelast om passend te krijgen denk ik maar was zeker niet goed gedaan, al is het volgens mij wel de juiste steun voor een g60 inbouw.
Omdat ik dat wist hield ik dat altijd goed in het oog.
Nu wil ik de steun vervangen, maar de welke?
Ik dat de voorste steun van eg motor ook past, klopt dat?
Want die hangt nog aan mijn eg en dan ik die gebruiken.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20210806_155740_resized_189529.jpg
Johan1982MK1
07-08-2021, 09:03
Die voorste steun van eg moet passen ja. Dan zul je direct ook behoorlijk meer comfort er voor terug krijgen want die voorste steun die jij nu hebt had ik eerst ook op mn tfsi maar heb de originele steun aangepast en gemonteerd. Hele andere auto. Was mij niks waard. Alles dreunt en denderde. Nu kan de motor veel soepeler bewegen.
Ja moet wel zeggen dat alles wel redelijk hard trilde binnenin en vooral als ik pedaal richting vloer duwde.
Dus dat zou dan wel mooi meegenomen zijn.
Dus deze kan ik zonder aanpassingen monteren?
Auto staat al omhoog hopelijk lukt het zonder al teveel te moeten demonteren.
Dit ging vlotjes
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20210807_120817_resized.jpg
Johan1982MK1
07-08-2021, 17:19
En is hij weer klaar?
En is hij weer klaar?
Nee nog niet.
Aangezien de starter mee aan die bouten zit wil ik die aan de eg motor erop laten zitten ik laat die om de zoveel tijd ook eens ronddraaien. En wil de eg graag zo houden.
En zit er waarschijnlijk al van in 82 erop.
Morgen plaats ik de bestelling voor een nieuwe, en zal ik dinsdag hopelijk wel hebben.
Ben wel benieuwd naar het verschil zoals je aangaf.
Ondertussen het vet en de cups achteraan aan de wielassen vernieuwd want er liep olie/vet tussenuit.
En is hij weer klaar?
En ja hij is terug klaar.
En man wat een verschil zo'n motorsteun kan geven.
Inderdaad veel meer comfort en veel minder resonantie binnenin.
Het denderen en dreunen van de auto is weg.
En als ik gas geef zie ik tenminste iets in mijn spiegels, daarvoor trilde die zo hard dat ik er niets doorzag :D
Johan1982MK1
15-08-2021, 20:48
Nou super!
Voor een straat auto vind ik t ook niks waard die knetterharde steunen. Alles breekt af met zo'n starre verbinding of trilt los en veel te veel lawaai.
Spijtig genoeg krijg ik het niet voor elkaar om de g60 motor op papier te krijgen. Zelfs ander mogelijkheden die ik had om hem erin te laten zijn ook ineens van tafel geveegd
Nog een poging gedaan bij de overheid zelf, maar ik dien een toelating van de constructeur te krijgen.
En dat is onmogelijk natuurlijk, of denken jullie misschien van wel?
Nu mijn keuring loopt op 9 oktober ten einde.
Ben er nog volop van aan het genieten wanneer ik maar kan.
Ik geef natuurlijk de g60 niet zomaar op.
Als onze bouwwerken tegen de lente gedaan zijn ga ik rustig de eg er terug in lepelen en klaarmaken voor de keuring om dan zo achteraf de g60 er terug in te leggen als ik de moed heb.
Anderzijds zou het wel leuker zijn om er een motor in te leggen die erin mag en die ook (relatief) eenvoudig op te voeren is. Suggesties altijd welkom.
Het is nu niet anders!
vagg freak
06-09-2021, 16:43
Is het niet mogelijk om een EG motor te voorzien van een glader dan hoef met de keuring enkel de lader eraf te halen
Exporteren naar Nederland, daar motor en auto op papier zetten door een Nederlandse eigenaar/vriend die hem tijdelijk op zijn naam heeft, dan terug importeren naar België 😉
Is het niet mogelijk om een EG motor te voorzien van een glader dan hoef met de keuring enkel de lader eraf te halen
Dit heb je ook je vorige keer ook al aangegeven en ben ik ook niet vergeten, is misschien wel een idee om toch te doen. En heel origineel
En blijkbaar krijg je uit een eg wel wat power, want een paar Duitse bergren sites gevonden, die ook voor straat gebruik opvoeren, maar je blijft met een hoogtoerige motor zitten zoals @knarfmk1 hier, maar is wel tof.
Zoals deze eg 165pk 7.600rpm daar krijg ik ook de kriebels van en tof geluid
MC2kYvfZ1vk
Maar dat prijskaartje hé!
Exporteren naar Nederland, daar motor en auto op papier zetten door een Nederlandse eigenaar/vriend die hem tijdelijk op zijn naam heeft, dan terug importeren naar België 😉
Heb ik ook gevraagd aan die van de autoveiligheid en zelfs zei ze ook voor de Duitse TÜV keuring dat je kan doen. Maar dan nog is het geen zekerheid, alles wordt individueel bekeken en behandeld. Dus met ander woorden de ene wel de andere niet.
Maar afhankelijk van de kostprijs van die Duitse keuring is het wel het proberen waard.
Mijne molen is weer aan het draaien :rolleyes:
Ik weet zeker dat enkele forumers hier zeker mee willen
Helpen mocht dit een optie zijn. :thumbup:
Ik weet zeker dat enkele forumers hier zeker mee willen
Helpen mocht dit een optie zijn. :thumbup:
Ja dat denk ik ook wel.
Maar ik denk dat er veel Belgen in de rij zullen staan, dan je hier al een handeltje beginnen :D
Edit;
Momenteel drie zaken die door mijn hoofd gaan.
1)Iemand die de g60 voor mij kan laten keuren in Nederland, ook niet zonder risico want ik draag mijn auto zomaar over aan iemand. Maar denk dat dit momenteel het minst omslachtigste is.
2)Kijken of het inderdaad mogelijk is om een glader op een eg te bouwen.
pk winst onbekend, betrouwbaarheid blok onbekend, kostprijs onbekend.
Maar dit zou ook wel heel origineel zijn.
3)Eg laten aanpakken in Duitsland, verschillende pk mogelijkheden tot wel 240pk met de eg, maar dan wordt het ook al een 16V van wat ik ervan uitmaak, en onbetaalbaar waarschijnlijk.
Maar wat ik al van de site kan uitmaken zou optie van 160 tot 170 pk tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Kostprijs deels bekend, want ik weet niet wat er nog allemaal moet gedaan worden om dit rijdend te krijgen, fun factor onbekend, zal afhankelijk zijn van hoe hoog in toeren je moet gaan. Maar met de eg standaard ga je al hoog in toeren dus...
http://www.escher-motorsport.de/tuning.html
4) Toch nog een punt 4 is hem gewoon om de twee jaar wisselen, maar dat blijf je niet doen natuurlijk, en die fun blijft niet duren.
Punt één zou als eerste het simpelste zijn om te proberen.
Van de week bericht gekregen dat mijn klacht ook niets heeft uitgehaald. Kon maar proberen hé :(
Het elke twee jaar wisselen gaat em ook niet worden
Om golf 1 g60 te kunnen rijden zijn er dan nog twee opties.
Iemand dat hem voor mij kan laten keuren in Nederland en terug invoeren. Of op zoek naar een Nederlandse g60 op papier en invoeren.
Ben het nog wat aan het laten bezinken...
vagg freak
20-12-2021, 08:51
Om een eg van een glader te voorzien is voor mij een leuke uitdaging. goed en betrouwbaar te bouwen zal wel wat tijd en uitzoekwerk kosten
Van Limburg
21-12-2021, 13:12
Weet niet of in-/uitvoeren een optie is ook al zou je iemand vinden. Je auto is immers al bekend nu.
NL Mk1 kopen met papieren, parafaan omlassen, omkeuren en invoeren.
Of
NL Mk1 kopen met papieren, G60 motor inbouwen, omkeuren en invoeren.
EG nummer in blok tikken en een stalen kleppendeksel monteren? Optisch ziet hij er dan meteen meer uit als een echte EG.
Om een eg van een glader te voorzien is voor mij een leuke uitdaging. goed en betrouwbaar te bouwen zal wel wat tijd en uitzoekwerk kosten
Al is het interessanter om de huidige g60 erin te kunnen houden, alleen al voor de prijs.
Maar klinkt wel origineel.
Iemand een idee of dit zou werken.
Weet niet of in-/uitvoeren een optie is ook al zou je iemand vinden. Je auto is immers al bekend nu.
NL Mk1 kopen met papieren, parafaan omlassen, omkeuren en invoeren.
Of
NL Mk1 kopen met papieren, G60 motor inbouwen, omkeuren en invoeren.
Dit zei men vriendin ook al, dat de auto bekend staat en dat het niet meer zou lukken.
EG nummer in blok tikken en een stalen kleppendeksel monteren? Optisch ziet hij er dan meteen meer uit als een echte EG.
Dit zou nog eens een optie kunnen worden.
Maar niet het nummer intikken (heb wel de documenten van de g60 motor, maar het nummer is blijkbaar niet zichtbaar)maar dat kleppendeksel vervangen(als dat past) en de glader eraf.
Maar als ik de glader eraf haal. Loopt die dan ook gewoon, of moet die daar terug voor afgesteld worden?
Zonder die glader ziet die motor er optisch ook al helemaal anders uit.
vagg freak
21-12-2021, 22:15
En het gietnummer op het blok
2 kolomsbrug kopen..
motor gewoon elke 2 jaar langs onderen eruitpakken..
in mijn 'prime' pakte ik op 3 uurtjes tijd de motor uit een GTI ,kun jij ook..
dan ben je er 2 jaar vanaf..kun je gelijk overal bij voor onderhoud..
je moet je EG motor gewoon overgooien zonder zo min mogelijk te wisselen..
hij hoeft er ook maar een paar dagen terug in,,
Haha, ik weet niet van welk bouwjaar MK1_er is. Ben zelf een 82'er en voel me al niet zo meer in me prime :)
ik bedoelde 'vroeger' toen ik nog in de Golfjes zat..
ik denk dat het misschien hedendaags met beter gereedschap het nog wel zou lukken
ik had niet meer dan een doppendoos een garagekrik en een takel aan het plafond..
tegenwoordig met accugereedschap en hefbruggen uit China is het een stuk makkelijker..
ook Youtube dat vol staat mee filmpjes van hoe en wat..Facebook groepen en alles..
vruuger was niet ALLES beter..ik heb toen dikwijls het wiel moeten uitvinden..
ik ben trouwens van 74..stukje ouder..
Haha, ik weet niet van welk bouwjaar MK1_er is. Ben zelf een 82'er en voel me al niet zo meer in me prime :)
Ik ben van 79' drie jaar ouder dan de golf :)
Maar elke 2 jaar wisselen liever niet, en dan nog maar te zwijgen over de tijd vinden, zeker als zelfstandige.
Zie het zo al gebeuren, je begint eraan ineens geen tijd meer, dan weer geen zin, en daar zit je dan met een gestrand project.
En we geven nog niet op :)
Na contact met dienst homologatie, het volgende.
Nu wil ik de g60 laten afstellen zodat die maar op 30% van het originele vermogen zit. De eg heeft 110pk dus ik zou 130pk mogen hebben en minder is misschien nog beter.
Dus de glader moet buiten dienst gesteld worden.
Hoe doe ik dit het best?
De kleine riem demonteren, maar dan draait de poelie nog mee, of de grote riem die alles aanvoert vervangen door een kleinere riem, zodat de glader niet meer aangevoerd wordt?
Roy16VG60
19-02-2022, 19:22
Ik zou de kleine riem niet demonteren :rofl: Dan doet de G-lader plof…
G-lader eraf en een kleinere multiriem erop is dan je optie maar gaan ze je auto op een vermogensbank zetten dan? Dan kun je ook een hele grote poelie op je g-lader zetten. Dan kom je wel richting die 130pk maar ik vraag me toch af hoe jij het vermogen moet bewijzen en hoe zij het vermogen gaan controleren…
Ik zou de kleine riem niet demonteren :rofl: Dan doet de G-lader plof…
G-lader eraf en een kleinere multiriem erop is dan je optie maar gaan ze je auto op een vermogensbank zetten dan? Dan kun je ook een hele grote poelie op je g-lader zetten. Dan kom je wel richting die 130pk maar ik vraag me toch af hoe jij het vermogen moet bewijzen en hoe zij het vermogen gaan controleren…
Die grote poelie is inderdaad een goede oplossing.
Voor het te bewijzen van het vermogen moet ik die uitdraai op papier hebben om te kunnen aantonen, dat het vermogen is aangepast. Rollenbank hebben ze niet op de keuring.
Maar ik neem natuurlijk het risico niet om met het volle vermogen naar de keuring te gaan. Je weet nooit dat ze me gaan doorverwijzen. Als ik gewoon elke keer dan die grote poelie zou steken en de map in het DTA aanpas, daar doe ik het voor.
Welke grote van poelie moet ik dan best nemen?
En kan ik de multiriem behouden dmv de riemspanner, of een andere multiriem ook?
Deur staat weer op een kier...
En hoe ga je dat verzekeren dan?
Rallyegolf20vt
20-02-2022, 10:43
Misschien te nuchter van mij; maar kun je niet gewoon de vlinderklep van de omlooplucht retour op je gasklephuis verstellen zodat deze continu open staat?
Of van mij part een compleet gasklephuis wisselen waar je deze in hebt verwijderd maar de as laat zitten zodat je er van buiten niets aan ziet?
De laaddruk zal dan echt heel laag blijven.
En hoe ga je dat verzekeren dan?
Verzekeren...? Dan zou eigenlijk iedereen dat zijn auto nog maar laat chippen dit moeten doorgeven aan de verzekering. Dat gebeurt ook niet.
Misschien te nuchter van mij; maar kun je niet gewoon de vlinderklep van de omlooplucht retour op je gasklephuis verstellen zodat deze continu open staat?
Of van mij part een compleet gasklephuis wisselen waar je deze in hebt verwijderd maar de as laat zitten zodat je er van buiten niets aan ziet?
De laaddruk zal dan echt heel laag blijven.
Heb de originele gasklep nog wel liggen, want nu zit er een aangepaste op, wat er juist aan gedaan is weet ik niet, heb ik zo mee overgenomen samen met het DTA en de 68mm poelie.
Maar de gasklep is omslachtiger, heb de 70mm poelie nog liggen. Zou die voldoende zijn om naar een 130pk of lager te kunnen uitkomen?
Verzekeren...? Dan zou eigenlijk iedereen dat zijn auto nog maar laat chippen dit moeten doorgeven aan de verzekering. Dat gebeurt ook niet.
Klopt en daar kun je dus gezeik mee krijgen.
Je zegt dat je je vermogen terug moet brengen naar 30% van wat ie nu heeft.
Als dat die 110-130pk is die je noemt heb je dus 400+pk.
In Nederland zijn er regels voor de maximale vermogenstoename voor je hem moet laten herkeuren. Dan is hij ook gewoon verzekerd want dan staat het op kenteken, of je valt binnen de marge. Als je dat niet doet heb je kans dat de verzekering niet uitkeert bij een ongeval.
Wat ik eigenlijk niet helemaal begrijp (misschien heb ik niet ver genoeg terug gelezen) is waarom je hem niet gewoon laat keuren zoals hij is? Dan is er toch geen probleem?
Klopt en daar kun je dus gezeik mee krijgen.
Je zegt dat je je vermogen terug moet brengen naar 30% van wat ie nu heeft.
Als dat die 110-130pk is die je noemt heb je dus 400+pk.
In Nederland zijn er regels voor de maximale vermogenstoename voor je hem moet laten herkeuren. Dan is hij ook gewoon verzekerd want dan staat het op kenteken, of je valt binnen de marge. Als je dat niet doet heb je kans dat de verzekering niet uitkeert bij een ongeval.
Wat ik eigenlijk niet helemaal begrijp (misschien heb ik niet ver genoeg terug gelezen) is waarom je hem niet gewoon laat keuren zoals hij is? Dan is er toch geen probleem?
Hoeveel zullen er bij jullie ook niet rondrijden die meer vermogen dan toegelaten zullen hebben dan terwijl jullie het netjes op papier kunnen laten zetten.
Omdat je je in België geen motorswap kunt laten keuren, is hier niet toegelaten. Enkel als je een Nederlandse of Duitse of van een ander land in voert waar die in land van herkomst is gekeurd en op papier staat is het meestal geen probleem.
Hoeveel zullen er bij jullie ook niet rondrijden die meer vermogen dan toegelaten zullen hebben dan terwijl jullie het netjes op papier kunnen laten zetten.
Als iedereen in een ravijn springt, is dat nog geen goede reden om het ook te doen. Of althans, ik zou dat risico niet willen lopen. Vervelend als je je auto totall loss rijdt, maar levensveranderend als je iemand letsel toe brengt.
Bij ons mag je als het goed is tot 40% vermogenstoename, dat is nogal wat. Bij verandering van cilinders of bepaalde inhoud moet je het ook opgeven.
Omdat je je in België geen motorswap kunt laten keuren, is hier niet toegelaten. Enkel als je een Nederlandse of Duitse of van een ander land in voert waar die in land van herkomst is gekeurd en op papier staat is het meestal geen probleem.
Dan kun je hem toch in NL invoeren en dan weer terug exporteren naar Belgie? :D
Als iedereen in een ravijn springt, is dat nog geen goede reden om het ook te doen. Of althans, ik zou dat risico niet willen lopen. Vervelend als je je auto totall loss rijdt, maar levensveranderend als je iemand letsel toe brengt.
Ja dat is iets wat je zeker niet wil, ben ik met akkoord.
Bij ons mag je als het goed is tot 40% vermogenstoename, dat is nogal wat. Bij verandering van cilinders of bepaalde inhoud moet je het ook opgeven.
Dan kun je hem toch in NL invoeren en dan weer terug exporteren naar Belgie? :D
Ja, en dat zou ik ook willen. Maar ik woon niet in Nederland dus kan niet.
Maar heb hier al twee man aangesproken om dit te doen, de ene wil wel maar heeft geen tijd door werk en eigen projecten, alle begrip voor. Nog iemand die...maar geen antwoord.
Zou tof zijn als iemand het voor me wil doen. Maar anderzijds moet de persoon ook wel te vertrouwen zijn, omdat je je auto moet overdragen.
Dat is het grootste risico.
Weet ook niet of dit iets tijdrovends is of niet
In principe niet, alles alle papieren in orde zijn is het invoeren in NL vrij snel geregeld, hij zal waarschijnlijk ook meteen APK bij het RDW moeten krijgen, dus dat moet allemaal goed zijn.
Het valt alleen wel op als hij na invoer meteen weer uitgevoerd wordt. Ik weet niet of ze daar op letten bij de RDW hier.
volgens mij ,ga je gewoon altijd door de mand vallen ,
ook al kom je met een G60 motor op de keur met 90pk..
ten eerste ben je nu al meerdere keren geweest..
ten tweede ziet elke keurmeester dat het blok te modern is voor de auto..en gaat gelijk verder zoeken
het hoort er niet in..dus dat is het probleem
ik durf te wedden ,als je met een getunede DX onder de kap naar de schouw rijd en zijn CO is verder goed..geen open uitlaat of zichtbare spaghetti etc
ze niet eens verder kijken..
auto uit de jaren 70/80 met injectie ,overal slangen en pijpen/potten?..GTI op chassisnummer..dat klopt..
dat zien ze niet..
maat van me in Essen rijd met een e36 sedan..ding is een 320i op kenteken..
ligt een M52b28 in ipv een b20 3 jaar geleden erin gehangen uit een 528
die blokken zijn zelfs voor de semikenner eender..optisch..
nooit problemen bij de schouw..
hadden we er een S50b30 ingegooid uit een M3 met dubbel Vanos en losse throttlebody's..
nou reken dan maar op poppenkast..
In principe niet, alles alle papieren in orde zijn is het invoeren in NL vrij snel geregeld, hij zal waarschijnlijk ook meteen APK bij het RDW moeten krijgen, dus dat moet allemaal goed zijn.
Het valt alleen wel op als hij na invoer meteen weer uitgevoerd wordt. Ik weet niet of ze daar op letten bij de RDW hier.
En dat 2de puntje hoeft dan ook weer geen probleem te zijn. Je kan 1 a 2 maand wachten om hem weer in te voeren.
Of er moest hier even achter geïnformeerd worden bij RDW.
Als iemand dat even zou willen doen voor me?
En zou ook goed zijn om het tegendeel of niet hier van de wereld te kunnen helpen, dat eens je auto hier bij de keuring gekend is, dat dit niet meer zou pakken.
volgens mij ,ga je gewoon altijd door de mand vallen ,
ook al kom je met een G60 motor op de keur met 90pk..
ten eerste ben je nu al meerdere keren geweest..
ten tweede ziet elke keurmeester dat het blok te modern is voor de auto..en gaat gelijk verder zoeken
het hoort er niet in..dus dat is het probleem
ik durf te wedden ,als je met een getunede DX onder de kap naar de schouw rijd en zijn CO is verder goed..geen open uitlaat of zichtbare spaghetti etc
ze niet eens verder kijken..
auto uit de jaren 70/80 met injectie ,overal slangen en pijpen/potten?..GTI op chassisnummer..dat klopt..
dat zien ze niet..
Daar heb je volkomen gelijk in.
Daarom het idee van @Vagg_Freak om mss de eg om te bouwen met glader interesseert me wel. Heb nu net wel een YT filmpje gevonden van een polo g40 met een 1.6 abu motor uitgeboord met g65 lader.
En afhankelijk de prijs van de te bouwen motor natuurlijk.
Dit zou heel ideaal zijn.
Hier ga ik misschien even een topic voor openen.
Maar het is door die van homologatie dat ik dit toch nog wil proberen, omdat hij een paar keer herhaalde van "als je nieuwe bewijsstukken hebt kan je je terug aanbieden, en bij vragen kunnen ze bij ons terecht"
Zo'n mails zijn natuurlijk altijd tussen de lijntjes door te lezen. Heb een keer of twee gevraagd om mij terug het document te bezorgen voor de keuze, dat het motorvermogen verminderd is, maar daar negeren ze, maar komen ze terug op dat punt van " bij nieuwe bewijsstukken kan je je terug aanbieden"
Dus gaan we dit proberen...
vagg freak
21-02-2022, 22:01
Een eg voorzien van g60 zuigers en een g60 krukas
Die abu g65 heb ik ook gezien
Ruud 16V-G60
10-03-2022, 07:08
Een eg voorzien van g60 zuigers en een g60 krukas
Die abu g65 heb ik ook gezien
let wel op dat een g60 oliesproeiers nodig heeft
vagg freak
10-03-2022, 12:29
Die zijn er in te maken
vagg freak
10-03-2022, 12:29
Die zijn er in te maken
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.