View Full Version : Golf Mk.II 2.0 16v Turbo
Tijdje niks gepost hier, tijdje ook geen vw meer gehad maar na dik 6 jaar begon t toch weer te kriebelen en heb ik bij Dutch Wheelz een oude bekende gekocht, gebouwd destijds door Seinhorst met een uitdraai erbij van van Vught met het vermogen op 306 pk
http://i65.tinypic.com/aak3ea.jpg
http://i64.tinypic.com/29ysi8k.jpg
Specs even van marktplaats erbij:
opgeboord onderblok van een 1.9 TDI nu 1987cc
-speciale gefreesde drijfstangen
-speciale Audi S2 zuigers
-stalen koppakking
-bewerkte kop van een abf
-speciaal op maat gemaakt inlaatspruitstuk van alu
-8 injectoren (2 per cilinder, voor het beter stationair lopen)
-speciaal geslepen turbo nokkenassen
-verzwaarde klepveren
-klepzittingen doorgestoken
-speciale turbo (turbinewiel van een RS2, compressorwiel van garret gekogelagerd).
-downpipe en de rest van de uitlaat in van hittebestendig RVS (met een binnendiameter van 75mm).
-uitlaat van RVS
-2 lambdasondes (1 voor de DTA en 1 voor het afleze van je mengsel).
-het motormanagment wordt geregeld door DTA
-elektronische ontsteking ipv de standaard rotor en verdeler
-sinterplaat koppeling (sachs)
-verzwaarde drukgroep (sachs)
-shortshiftmechanisme (voor sneller schakelen)
-aandrijfassen van G60
-Grote intercooler (mercedes artego)
-op maat gemaakte aluminium intercoolerbuizen.
-samco turbo en intercooler aansluitingen
-radiateur van G60
-race thermostaat (opent bij 75 graden)
- Externe Oliekoeler
- Catchtank
- Kms lambda controller
306PK + uitdraai aanwezig.
Auto is op de weg afgesteld.
Auto is klaargemaakt voor serieus vermogen.
Vorige week voorzien van grote beurt, auto heeft langere tijd stil gestaan. Distributieriem, v-snaar, bougies, olie etc is vervangen. Verse tank octaan 102 getankt
Porsche remmen aan de voorzijde
Golf 4 remtangen aan de achterzijde
Onderstel voorzien van sterke rubbers
Rolkooi
Sparco kuipstoelen
4 punt gordel
Centrale vergrendeling met afstandbediening icm clifford alarm.
Vind t weer super om te hebben en ik miste het best wel :D :D
Maar ik heb dit deze zondag voor het eerst eens erin gereden en het eerste probleem kwam naar boven. Tussen de 2500 en 3500 toeren houd de motor in, ploffen en wilt er niet meer boven komen. Aangezien ik verder geen geschiedenis heb of de bouwers ervan ken, heb ik de standaard dingen gedaan zoals vaccuumlek testen, bougies vervangen, kabels doorgemeten maar dit klopt verder allemaal. Tijdens de testrit waar ik mee mocht rijden, was hier niks van te merken en reed de auto als een speer, ik raak niet gauw sprakeloos maar er is voor alles een eerste keer :) :) Mochten er nog mensen hier zitten die van deze auto afweten en mij verder kunnen helpen met dit probleem dan graag :D
Gaaf ding!! Kun je communiceren met het DTA? Mogelijkheid om een log te maken waarbij de problemen zich voordoen?
Ruig!
Mooi ding!
Die storingen worden ook wel weer opgelost ;)
Suc6!
@extremy, ik heb een mogelijheid om in de dta te komen dmv een kabel en de firmware, dankzij een duidelijk gesprek met Seinhorst motorsport, die de motor destijds gebouwd heeft!. De simpele dingen doormeten kom je ene hoop te weten maar met een simpele log om te kijken hoeveel lucht hij mengt met de benzine, het stationair vermogen etc, kun je uit de dta log een hoop meer info halen was zijn antwoord (: Daar kunnen we van het weekend weer mee aan de gang
gave basis hoor :thumbup:
Black Devil
15-10-2018, 21:36
Mooie aankoop. Stapeltje liefde erin en rammen maar!
@extremy, ik heb een mogelijheid om in de dta te komen dmv een kabel en de firmware, dankzij een duidelijk gesprek met Seinhorst motorsport, die de motor destijds gebouwd heeft!. De simpele dingen doormeten kom je ene hoop te weten maar met een simpele log om te kijken hoeveel lucht hij mengt met de benzine, het stationair vermogen etc, kun je uit de dta log een hoop meer info halen was zijn antwoord (: Daar kunnen we van het weekend weer mee aan de gang
Klopt helemaal, je kan er erg waardevolle info uithalen die het zoeken een stuk makkelijker maakt. Succes dit weekend!
Kijk even vanaf hoeveel toeren/ druk die tweede bank injectoren gaat meedoen en wat dat met je AFR doet.
Van Limburg
16-10-2018, 11:45
Dik. Die heeft heel wat leuks er op! Maar je zegt op de weg afgesteld?
Doen ze dat niet om een basis neer te zetten? Achteraf zal je alsnog de bank op moeten voor top vermogen.
Hij is op de weg afgesteld zo'n 14 jaar geleden en uit een rollerbank uitdraai van zo'n 2 weken bij van vught is er 306pk uitgekomen. Er zal/kan/misschien nog meer inzitten maar ik wil eerst de probleempjes oplossen voordat ik ermee verder ga, tis vooral veel inlezen en uitzoeken ipv echt sleutelen
Edition-Blue
16-10-2018, 19:29
Heel gaaf, mooi apparaat.
Dit was in 2009 in drachten.
http://i263.photobucket.com/albums/ii132/Edition-Blue/drachten7aug09/07082009072.jpg (http://s263.photobucket.com/user/Edition-Blue/media/drachten7aug09/07082009072.jpg.html)
http://i263.photobucket.com/albums/ii132/Edition-Blue/drachten7aug09/07082009075.jpg (http://s263.photobucket.com/user/Edition-Blue/media/drachten7aug09/07082009075.jpg.html)
Roy16VG60
16-10-2018, 20:28
Erg dikke machine! Veel plezier ermee! :thumbup:
Pedaalemmer
17-10-2018, 11:04
Heel bruut apparaat, hopelijk is de storing er snel uit.
Gaaf dat hij na al die jaren nog niet in onderdelen is weggegaan, zal wel bizar zijn met zoveel pk op de voor wielen.
Van Limburg
17-10-2018, 11:56
bizar dat die foto van 2009 zo veel gelijkenissen toont met nu. Tot aan de positie van tyraps toe.
Bluepower
17-10-2018, 15:05
bizar dat die foto van 2009 zo veel gelijkenissen toont met nu. Tot aan de positie van tyraps toe.
Ik gok al die tijd gewoon in de stalling gestaan tot nu...
Er is door de vorige eigenaar idd niet veel mee gereden ;) Ikzelf ga m voor gebruiken waar hij voor gebouwd is maar echte meetings en toerritjes zal er niet inzitten.
The Skinnmeister
17-10-2018, 18:06
Gaaf apparaat, succes met de storingen en alvast veel rijplezier!!
Rallye-VR6t
17-10-2018, 18:43
Ken de auto al sinds 2002. De eigenaar heeft destijds zelf ook motoren gebouwd. Seinhorst in Neede stelde de motor dan af.
VolkswagenRacing
17-10-2018, 19:19
Gaaf ding, met een hoop speciale onderdelen ;)
@Rallye-VR6t, Seinhorst himselluf is nu sinds een paar jaar met pensioen maar hij kon de auto nog goed voor zich houden :D Voor onderdelen van de dta computer raadde hij ook Alons Autosport aan maar die zijn nu op vakantie denk want je krijgt alleen t antwoord apparaat
Rallye-VR6t
18-10-2018, 18:44
@Rallye-VR6t, Seinhorst himselluf is nu sinds een paar jaar met pensioen maar hij kon de auto nog goed voor zich houden :D Voor onderdelen van de dta computer raadde hij ook Alons Autosport aan maar die zijn nu op vakantie denk want je krijgt alleen t antwoord apparaat
Je kunt ook www.Freddycane.com proberen. Zo lang ik Freddy ken is hij al bezig met DTA.
Ben destijds wel een paar keer bij Seiny geweest met de eigenaar van deze auto. Erg kundige man!
Als ik het goed onthouden heb heeft deze auto een E48, ik zou zelf de auto dan updaten naar een S40 of S60. Makkelijker af te stellen en veel beter dan de oude types.
Er zit een S60 pro in. Benz elf helemaal niet bekend met dta, een Ecutek of bepaalde fabrieks ecu's flashen lukt me nog wel met wat hulp en leiding, zal me gewoon goed moeten inlezen
http://i65.tinypic.com/14m6znt.jpg
Dat is goed nieuws. Als je hulp ermee nodig hebt dan stuur je maar een berichtje.
Ben de afgelopen weekenden bezig geweest om uit te zoeken waarom de Golf niet liep zoals t hoorde, inhouden, stotteren, hoog stationair, te rijk lopen en nog wat dingen zo. Brandstofdruk getest, daar hij langzaam terugliep als de motor uitstond, compressietest gedaan, alle 4 keurig met een verschil van 0.02 op zn hoogst, oliedruktest gedaan waar een kapotte sensor uitkwam.
Brandstofpomp en de intank pomp vervangen
2 lambdasondes vervangen
4 nieuwe bougies
nieuwe Magnecor bougiekabels
nieuwe ontsteking
8 gereviseerde G60 injectoren, setje grijze gehaald bij Ruud16vG60, setje groene laten reviseren. Uit t rapport bleek dat ze nog maar alle 4 rond de 68cc gaven!
2de brandstofrail lekte, laten schoonmaken en lassen
nieuwe oliedruksensor
nieuwe ait sensor
nieuw brandstoffilter
schakelkabels afgesteld, nu is de 2de versnelling weer goed te vinden
Tevens een laptop en de DTA software gehaald om uit te kunnen zoeken waar de fouten zitten. Hij moet nog ns op de rollerbank om m goed af te laten stellen maar ondanks t slechte weer, was t nog goed te doen om de Golf ns te testen, loopt weer als n zonnetje
http://i63.tinypic.com/t9h2is.jpg
http://i65.tinypic.com/2ziwmqq.jpg
http://i63.tinypic.com/igde1y.jpg
http://i65.tinypic.com/21nfbwx.jpg
mooi dat die weer goed loopt man! dik apparaat
The Skinnmeister
11-02-2019, 14:58
Zeker, goed bezig :thumbup:
Bluepower
11-02-2019, 18:47
Je hebt hem te koop staan??
Klopt, ik heb wat puntjes op de i gezet en de aandachtspunten aangepakt. Was weer leuk om een Mk.II te hebben gehad na een lange tijd, m'n laatste was een G60 maar die heb ik nooit goed af kunnen maken dus t was weer een leuke trip down memory lane wat dat betreft ;)
Tussentijds had ik de auto te koop gezet maar nadat hij na een paar dagen stilstaan slechter begon te lopen, heb ik 'm uit de verkoop gehaald waar hij nu helemaal niet meer start.
De injectoren zijn gereviseerd, brandstofpompen vervangen, ook het filter, bougies, kabels, ontsteking etc. Nu verwachtte ik dat de krukassensor kapot was, eruit gehaald maar hier liep geen draad meer aan en er hangt ook geen :screwy:. Het onderblok is van een golf 3 tdi maar zover ik weet en zie, zijn er geen andere sensoren die hiermee temaken hebben en de ecu geeft ook geen fouten aan.
Iemand nog een idee waar het kan zitten, want de motivatie begint alweer te zakken..
Hang DTA er aan en geef een startje terwijl je scherm in diagnostic display zit; nu moet je een toerental zien en het aantal milliseconden van de injectoren. Zie je geen toerental (of een hoog oplopend aantal rejected crank pulses) dan heb je idd een probleem met je krukassensor. Je kan een krukassensor hebben op de poelies, in het blok bij het oliefilter of in de krukaskeerring aan de bakkant.
Ik heb nu 33 rejected crank pulses en 14 synthetic tooth errors maar ik kan nu de auto niet meer rond laten draaien. De krukassensor die aan de voorkant zit tussen je motorsteun en oliefilter heb ik eruit gehaald maar er moet een nieuwe in want de o-ring zitten kleine scheurtjes in. Zal eens kijken of ik een sensor bij de poulies zie zitten en anders zal ik volgend weekend de bak eraf halen voor de sensor die aan de bakkant zit
Als ie aan de bak kant zit moet er ook ergens een kabel langs je bak naar buiten moeten komen. Check dat eerst eens, scheelt misschien een hoop sleutel werk ;)
Het draad heb ik idd gevonden maar ik kan m niet doormeten wanneer ik de motor wil laten ronddraaien, ik wacht nog steeds op de krukassensor die voorin zit (die geen functie meer heeft..)
Ben ns verder gegaan, er zit geen bout of imbus aan de buitenkant. Er zat een plaat op met 2 moertjes vast en daartussen zit de sensor. Maar ik kan mij niet herinneren dat een de bak van een G60 hiervoor gemaakt is of dat dit eigenbouw is..
http://i67.tinypic.com/vorjsy.jpg
http://i63.tinypic.com/2llcdo8.jpg
http://i63.tinypic.com/158bixh.jpg
Rallyegolf20vt
26-04-2019, 06:04
Zal je een stukje op weg helpen.
Er zit een krukas positie sensor in van volgens mij een Renault.
Deze zit achter het vliegwiel op een krukas keerring houder , volgens mij van een 1.6.
Hier zit een stalen ring in met vertanding in welke je om de krukas moet kloppen. Deze is later weer door Seinhorst gemodificeerd door er een flink aantal tanden tussenuit te halen omdat deze op de een of andere manier in eigenfrequentie kwam en de tel kwijt raakte bij hoog vermogen. Hierdoor kreeg die cilinder overslag als ik mij niet vergis.
Let op dit is ook voor mijn geheugen zo`n 15 jaar geleden, eea kan ondertussen flink wat veranderd zijn of in mijn herinnering wat vervaagd zijn. :D
Jezus, kheb nog wel wat te doen dus.. Ergens verbaast het me ook neit dat er een onderdeel van Renault op zit, de onsteking komt van een Opel Vectra 2.0 16v :confused: Maar ik korte termen houdt het dus in dat de bak, koppeling/vliegwiel eraf gaat. Moet de motor nog op een nulpunt staan of maakt dit an sich niet uit?
Rallyegolf20vt
27-04-2019, 08:13
Die zal wel op een nulpunt moeten staan maar hoe en wat weet ik niet meer.
De sensor is er toen der tijd in gelijmd volgens mij , alleen deze vervangen zou genoeg moeten zijn volgens mij.
Er zit nu ook een ander type DTA op , misschien werkt deze wel op een originele krukas positie sensor. Al zou ik wel eerst controleren of er wel een opname schijf hiervoor in zit. Er zit een gemodificeerde diesel krukas in dus deze kan ook wel ontbreken.Dat weet ik ook niet precies meer. Ik zou Melchior vragen of dat kan bij het nieuwe type DTA . Misschien hem ook eventueel vragen of hij misschien nog iets plug en play weet om aan de kant van de krukas pully te kunnen monteren.
Dan laat je de oude zitten en hoef je niks uit elkaar te halen.
Ik heb toch de bak eraf gehaald en ns zitten kijken. De ring die eromheen zit, zit met imbusbouten en pakking vast en de sensor zit idd gelijmd, 2 draads net als de originele krukassensor. Ik zal MelG60 ns een pb doen of ik ook de originele kan gebruiken al zal er een reden zijn die ik niet weet, waarom ze dit aangepast hebben :confused:
http://i63.tinypic.com/11b0r5z.jpg
http://i66.tinypic.com/2603lo8.jpg
Roy16VG60
29-04-2019, 19:15
Kun je deze niet vervangen voor een Golf 4 krukaskeerring met geïntegreerde sensor? Bekijk het Topic van Yuli eens met de ombouw van zijn T3 bus naar ABF met standalone management... hij heeft dit toen ook op moeten lossen.
Kun je deze niet vervangen voor een Golf 4 krukaskeerring met geïntegreerde sensor? Bekijk het Topic van Yuli eens met de ombouw van zijn T3 bus naar ABF met standalone management... hij heeft dit toen ook op moeten lossen. :iamwithst
ABF heeft wel een positie voor een krukassensor in het onderblok zitten.
Roy16VG60
30-04-2019, 13:06
:iamwithst
ABF heeft wel een positie voor een krukassensor in het onderblok zitten.
Excuses, KR onderblok en ABF kop.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=138793&page=3&pp=20
Hij heeft een triggerwheel en sensor van een Golf 4 GTI gebruikt.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.