View Full Version : straight axle, wat komt er bij kijken??
wat heb je allemaal nodig voor een straight axle ombouw??
ik neem aan een kever bakkie en andere assen, maar verder?
ik zit namelijk te denken aan een upgrade van de motor (van 1200 naar 1500/1600). dan heb ik meer power voor de trips met windje tegen / heuveltje op. maar als alles er toch uit ligt is het misschien slim om dan maar eens naar de bak ook te kijken.
iemand vertelde me dat een bus bak uit 66/67 een langere 4e versnelling heeft en dat dat dus al flink scheelt (en minder ombouw werk zou zijn)
WorkingClass
10-10-2005, 19:19
voor straight axle heb je een kever bak nodig (bak codes met overbrengingen zijn overal te vinden) je moet dan de nosecone overzetten van je spijlbak
je hebt ook kever veerplaten nodig
je slijpt je eigen veerplaat doormiden en daar las je het achterdeel van de kever plaat tegenaan, afhankelijk van de as breedte van de as moet je hier nog een offset stuk tussen lassen
de 2e manier is om de bak van een type3 te gebruiken deze heeft geen offset stuk nodig
de 3e manier is de kever asbuizen te verlengen en de binnen as van een typ3 3 te gebruiken
primer-look
10-10-2005, 21:15
voor straight axle heb je een kever bak nodig (bak codes met overbrengingen zijn overal te vinden) je moet dan de nosecone overzetten van je spijlbak
je hebt ook kever veerplaten nodig
je slijpt je eigen veerplaat doormiden en daar las je het achterdeel van de kever plaat tegenaan, afhankelijk van de as breedte van de as moet je hier nog een offset stuk tussen lassen
de 2e manier is om de bak van een type3 te gebruiken deze heeft geen offset stuk nodig
de 3e manier is de kever asbuizen te verlengen en de binnen as van een typ3 3 te gebruiken
Optie 1 is geen optie, niet aan veerplaten gaan lopen lassen !!
Optie 2 kan wel al heb je dan wel vaak 4 gaats trommels..
Optie 3 loopt iets anders :
Zie hier mijn versie http://home.planet.nl/~DENEST/straight.html
P:S Pim geen zin om het van de winter samen te doen?
Groet
Dennis
volksfahrer.nl
10-10-2005, 21:52
Huh? Dus met een type 3 bak heb je geen straight axle-set nodig?
Volgens mij wel :confused:
primer-look
10-10-2005, 22:34
Huh? Dus met een type 3 bak heb je geen straight axle-set nodig?
Volgens mij wel :confused:
Ja heb je wel nodig.
Je kan de bak een (vroege) type 3 gebruiken maar niet de assen.
Je hebt een Type 3 bak nodig van 61-68 voor de 5 gaats trommels en remdelen.
Nadeel , type 3 5 gaats trommels zijn erg schaars....
Greetz
Dennis
volksaddiction
10-10-2005, 23:02
Nadeel , type 3 5 gaats trommels zijn erg schaars....
Greetz
Dennis
Hier kan je toch ook weer kubel trommels voor pakken tot '71 ??
Deze zijn breder en hebben de 5x205 steek............
Volkswouter
11-10-2005, 06:09
*optie 4* Je kan ook je busplaten inkorten en opnieuw gaten frezen.
Je kan ook gewoon oud type kever trommels en voeringen gebruiken.Het enige waar je dan meezit is dat de trommel te ver naar binnen komt.Ik heb hier toen een opvul ring tussen gemonteerd.
Verder moet de buitenkabel van de handrem ingekort worden en moet er een pijpje gemaakt worden die de buitenkabel dan weer tegen houd.
Dit is als er kever remmen gebruikt worden tenminste.
op het SSVC forum hadden ze het over een SA-kit van bus boys.
daar zitten nieuwe veerplaten bij en schijnbaar kan je op een
per 63er de bestaande trommels, met een paar aanpassingen, gebruiken
http://www.bus-boys.com/fact2.htm
http://www.bus-boys.com/instruct-swing-pg1.htm
wat zou je ongeveer kwijt zijn aan onderdelen (inclusief een goede bak) ?
Pim geen zin om het van de winter samen te doen?
dat zou mooi zijn (zeker aangezien ik zelf geen sleutel ruimte heb).
volksaddiction
11-10-2005, 12:09
op het SSVC forum hadden ze het over een SA-kit van bus boys.
daar zitten nieuwe veerplaten bij en schijnbaar kan je op een
per 63er de bestaande trommels, met een paar aanpassingen, gebruiken
http://www.bus-boys.com/fact2.htm
http://www.bus-boys.com/instruct-swing-pg1.htm
wat zou je ongeveer kwijt zijn aan onderdelen (inclusief een goede bak) ?
dat zou mooi zijn (zeker aangezien ik zelf geen sleutel ruimte heb).
CSP verkoopt deze sets ook, straight axle kits........
Kosten rond de 400 euro, en zijn helemaal compleet met asbuizen, veerplaten e.d.
Deze set willen we zelf binnenkort aanschaffen, de lange typIII bak hebben we al een jaar liggen, maar het komt er niet van :(
En dan achter de kubeltrommels monterne, dan hoef je geen spacers te gebruiken zoals bij de kever 5-gaats trommels...
de manual op hun site is gewoon letterlijk de info van bus boys :-)
http://www.csp-shop.de/technik/pdf/eng/10185.pdf
405 euro kost die op dit moment.
dan heb je dus nog een bak en remmerij nodig (?)
hij komt dan dus minstens 93mm lager te liggen. staan mijn wielen dan recht of (erg) schuin ?? (ik wil niet veel lager omdat de voorkant ook ongeveer zo laag ligt)
Ik heb gister net een typeIII bak gehaald, ga nu ook aan de slag en ga alles zoveel mogelijk zelf fabriceren, dat scheelt nogal in de euro's lijkt mij... :D
En de set van bus-boys en CPS is volgens mij ook dezelfde! gezien de manual op hun site van bus-boys...
wat was jij kwijt voor die bak ? (ik probeer in te schatten wat het me zou gaan kosten)
wat was jij kwijt voor die bak ? (ik probeer in te schatten wat het me zou gaan kosten)
Je hebt meel :D
primer-look
11-10-2005, 21:37
Ik was klaar met 150,-voor de bak ( rest zelf gemaakt) is wel een puist werk als je het netjes wil doen.
Je kan ook gewoon oud type kever trommels en voeringen gebruiken.Het enige waar je dan meezit is dat de trommel te ver naar binnen komt.Ik heb hier toen een opvul ring tussen gemonteerd.
Hier kan je toch ook weer kubel trommels voor pakken tot '71 ??
Trommels is ook slimmer op te lossen hoor. je kan je bus trommels pakken en daar de neus en de lip afdraaien.
Grtz
dennis
primer-look
11-10-2005, 21:41
Trouwens pim,
Hoe is je huidige reductie bak?? Je kan deze ook ombouwen naar straight axle he' .
Reductie assen eraf en str.axels erop. En je diffrentieel omdraaien (anders heb je 4 achteruit en 1 vooruit) . Je hebt dan meteen een lange bak!! een busbak is n.l altijd een 8:31 diff!!!
Dennis
volgens mij is die bak nog in orde. er staat net 60.000km op het klokkie.
is dat 'effe' je diff omdraaien? ik neem aan dat je hele bak open moet?
ik zie net deze zin op dennis zijn site
Zorg dat je na montage je as makkelijk uit de veerplaat kan pakken.
Je wiel monteren of verwijderen gaat namelijk niet met de as in de veerplaat.
hoe zit dat? effe snel een lekke band verwisselen gaat dus niet zonder de as los te halen???
primer-look
12-10-2005, 11:12
ik zie net deze zin op dennis zijn site
Zorg dat je na montage je as makkelijk uit de veerplaat kan pakken.
Je wiel monteren of verwijderen gaat namelijk niet met de as in de veerplaat.
hoe zit dat? effe snel een lekke band verwisselen gaat dus niet zonder de as los te halen???
NEE, dit is het grootste (IMHO) nadeel van de straight axle. Lekke band gaat als volgt:
- Regen, een lekke band heb je altijd als het regent.....grapje
- Vevolgens kom je er achter dat een krik niet meer onder je bus past!
- je rijdt je bus dus eerst op blokken en dan krikken.
- je maakt de handrem kabel los
- je haalt je schokdemper los
- je maakt de 3 bouten los waar de as mee vastzit aan je veerplaat
- als je nu mazzel hebt heb je genoeg ruimte om de as langs achter uit de plaat te trekken.
- je haalt je wielbouten los (die heb je al los gehaald toen ie nog op de grond stond) en probeert het wiel vantussen het scherm te wringen
- Dan nieuwe wiel in omgekeerde volgorde
EN dat alles dus op je rug langs de snelweg in de regen.
Laag zijn is super ..................meestal.
PS: IMHO = In My Humbel Opinion
Dennis
ik denk dat ik het gewoon bij de setup hou die ik nu heb (daar krijg ik het wiel met een 2e schaarkrikje teminste nog redelijk makkelijk van onder de auto). een upgrade naar een 1500SP zit er denk ik nog wel in (heb ik meer power voor windje tegen / heuveltje op)
volksaddiction
12-10-2005, 11:46
ik denk dat ik het gewoon bij de setup hou die ik nu heb (daar krijg ik het wiel met een 2e schaarkrikje teminste nog redelijk makkelijk van onder de auto). een upgrade naar een 1500SP zit er denk ik nog wel in (heb ik meer power voor windje tegen / heuveltje op)
Rijd ook super hoor,een 1500H-tje op een standaard bak !
Vanes rijd ook met een 1500 op de originele bak en ik hou het niet bij met ons 1300F-je in de bus :rolleyes:
:-) ik had hem al gespot en ik vroeg het me inderdaad al af.
Peter - Belgium
31-10-2005, 18:38
Hello,
Ik heb een adaptorblokl gemaakt waarmee je een standard keverbak kan monteren zonder dat er steekassen moeten verlengd worden.
Je monteert die adaptor en de keverbak gaat er zo in (neuscone moet altijd split zijn uiteraard!)
Als je veerplaten van een 6!er hebt moet er zelfs niets anders gedaan worden dan monteren, maar je kan ook jouw originele veerplaten aanpassen.
Voordeel:
- zeer makkelijk
- jouw wielen staan iets meer naar binnen dus geen probleem om die eraf te krijgen igv een lekke band.
Op mijn SLAMBULANCE zit ik met IRS, porsche 944 schijven en heel dikke banden en daar had ik het probleem ook dat ik mijn wielen er niet afkreeg. Ik heb dan gewoon een setje regelbare veerplaten gemaakt en nu krijg ik mijn banden er wel af! Makkelijk niet?
check mijn site voor enkele fotos: www.vwsamba.tk
See YA,
Peter
www.vwsamba.tk
ziet er ingenieus uit peter! ik vraag me alleen af of je er bij ons mee door de keuring komt. die bus van jouw waar het op zit, heeft die "O plakken"??
ziet er ingenieus uit peter! ik vraag me alleen af of je er bij ons mee door de keuring komt. die bus van jouw waar het op zit, heeft die "O plakken"??
Idd weet niet of het in nl zou kunnen, maar ziet er idd uit als een gaaf idee
vwcrewcab
01-11-2005, 10:26
Dat heb je mooi gedaan!!!
Valt wel onder de noemer: geweldig door eenvoud.
In plaats van je assen verlengen, niet de rest van de ophanging naar binnen brengen!
Een oplossing die Skywalker mogelijk nodig had voor zijn wieltjes!
vwcrewcab
01-11-2005, 11:01
No way. Deze jongen gaat echt niet met deelbare veerplaten rond rijden.
Daar hebben we het al eerder over gehad. Wat een ander doet moeten hij / zij zelf weten. ;)
http://users.pandora.be/peterenank/BIESEMANLUYPAERT1/fotos_peter/AMBULANCE%2062/IM004996.jpg
Ok, maar de rest had toch wel een oplossing geweest voor je "probleem"?
Bussie komt zo
01-11-2005, 11:11
ziet er ingenieus uit peter! ik vraag me alleen af of je er bij ons mee door de keuring komt.
Waarom denk je dat het niet door de keuring heen komt, Pim?
Omdat het niet origineel is?
Ik zou het zo aandurfen om ermee naar de keuring te rijden.
Ze weten toch niet hoe het hoort te zitten en een IRS aanpasing is ook niet origineel.
Maar dat levert ook geen apk problemen op.
een stuk of 4 , 5 plaatjes tegen elkaar aan gezet met wat bouten er door. lijkt me er net zo fout uit zien als spoorverbreders en die mogen ook niet.
als jet nou het geheel uit 1 blok staal zou laten CNCen zou het er denk ik al beter uit zien
Bussie komt zo
01-11-2005, 12:09
Tuurlijk er zijn altijd wel dingen die je kunt verbeteren of die je anders zou doen.
Maar Peter is natuurlijk wel iemand die vind ik voorloopt met bepaalde aanpassingen op zowel bus als kever.
Het idee dat je een lange keverbak onder je bus kunt plaatsen is natuurlijk super.
aan een keverbak kun je makelijker aankomen dan aan een typ3 bak.
primer-look
01-11-2005, 17:52
lijkt me er net zo fout uit zien als spoorverbreders en die mogen ook niet.
Mogen dus wel he' , dit is een veel gemaakte fout. Je mag spoorverbreders monteren als je maar niet meer als 2% van je standaard spoorbreedte af gaat wijken of je wielen buiten je schermen gaan steken.
- jouw wielen staan iets meer naar binnen dus geen probleem om die eraf te krijgen igv een lekke band.
Wielen staan niks meer naar binnen hoor dat is een groot misverstand. Je brengt n.l alleen de buitenste as op lengte he' de aandrijfas word niks langer of korter dus de trommel blijft op exact de zelfde plaats als met jou blokken systeem.
De één gaat echter iets verder in ontwikkelingen dan een ander en ook op gebied van veiligheid zijn er verschillende grenzen. Ik zou zo niet rond willen (of is het durven ) rijden.
01-11-2005 13:09
Zeker als je bedenkt hoeveel torsie een veerplaat nog te verwerken krijgt bij de op en neer gaande bewegingen hiervan zou ik er persoonlijk ook nooit op deze mannier aan gaan lassen laat staan mee rijden. Maar ieder zijn ding!
Greetz
dennis
wat heb je allemaal nodig voor een straight axle ombouw??
ik neem aan een kever bakkie en andere assen, maar verder?
ik zit namelijk te denken aan een upgrade van de motor (van 1200 naar 1500/1600). dan heb ik meer power voor de trips met windje tegen / heuveltje op. maar als alles er toch uit ligt is het misschien slim om dan maar eens naar de bak ook te kijken.
iemand vertelde me dat een bus bak uit 66/67 een langere 4e versnelling heeft en dat dat dus al flink scheelt (en minder ombouw werk zou zijn)
ik heb die bak van mij er gisteren uitgehaald om hem weer als nieuw te maken, ik heb de bus trouwens gekocht met een straight axel, ik heb trouwens onlangs kever trommels (5 gaats) besteld en die gemonteerd, past perfect ook mijn radars passen zonder sluipen, schuren of frezen. zie foto's om een idee te krijgen hoe het eruit ziet (voor degene die het nog nooit gezien hebben ;) )
http://img96.imageshack.us/img96/6089/dsc056626kq.jpg (http://imageshack.us)
http://img96.imageshack.us/img96/8343/dsc056637dm.jpg (http://imageshack.us)
http://img96.imageshack.us/img96/4011/dsc056669hm.jpg (http://imageshack.us)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.