Log in

View Full Version : Stotteren koude motor


Frankfrank125
04-09-2019, 11:06
Hallo mede vw liefhebbers,

Mijn passat 2.0tfsi 200pk uit 2008 heeft het volgende probleem.
Bij koude motor stottert hij heel erg vooral bij rustig gasgeven tussen de 2000-3000 toeren.
Bij volgas is het minder merkbaar en ook stationait schommelt hij een beetje.
Zodra de motor warm is is het probleem weer weg.
Om de paar dagen springt ook de epc lamp aan op het dashboard en gaat hij in noodloop tot de melding weer is gereset na enkele keren contact uit/aan.
Ik dacht eerst aan egr klep maar na onderzoek op internet blijken deze motoren geen egr klep te hebben.
Zelf denk ik nu in de richting van inlaatkleppen reinigen (wallnut blasting) of gasklep reinigen.

Wat denken jullie wat het kan zijn aan de hand van deze beschrijving?
Epc melding uitlezen is natuurlijk het beste maar had graag geweten of er aan de hand van deze omschrijving al een vrij zekere verdenking kan zijn.

Hoor graag van jullie.

Groet Frank

Ottie1976
04-09-2019, 11:38
Uitlezen is toch echt de enige optie denk ik. Dan weet je echt wat er aan de hand is

Frankfrank125
04-09-2019, 12:07
Hallo dank voor je reactie.
Is inderdaad de veiligste optie maar dacht dat er als een vermoeden uitgesproken kon worden.
Ik ga sowieso eens een afspraak maken bij de dealer om uit te lezen.
Ik zal de bevindingen dan hier op het forum vermelden.

ar1g3
04-09-2019, 13:05
Sowieso uitlezen idd! Zou dat stotteren niet direct aan vervuilde inlaat koppelen, immers een restrictie in de inlaat zou het grootste effect hebben op vollast (= volgas) gezien er dan het meeste lucht wordt gevraagd.

Ik zou persoonlijk eerder verwachten dat het met de injectors of de ontsteking te maken gaat hebben. Of een van de vitale sensoren van de motor. Een auto gaat namelijk enkel in noodloop als het ECU ofwel niet genoeg informatie krijgt, ofwel dingen ziet gebeuren die niet mogen gebeuren op basis van de output die het uitstuurt naar de actuatoren. (Ja da's een vaag begrip, en Duitse wagens zijn op dat laatste enorm strikt)

Frankfrank125
04-09-2019, 13:19
Hoi ar1g3 heel erg dank voor je antwoord.
Dacht aan inlaatkleppen omdat dit een bekend probleem was bij deze motor.
Bougies zou idd kunnen die zullen wel minimaal een 50.000km oud zijn schat ik.
Ik kan dat wel eens proberen dat is niet de hoofdprijs.
Maar kan het dan dat bougies bij koude motor problemen geven en bij warme motor niet??
Had btw geinformeerd bij dealer wat uitlezen kost.
Alleen uitlezen 35 euro en incl tpi diagnose 75...
Geen id wat dat laatste beter maakt maar volgens hun was de uitkomst van alleen uitlezen vaak te beperkt....

Roy16VG60
04-09-2019, 14:14
Sowieso uitlezen idd! Zou dat stotteren niet direct aan vervuilde inlaat koppelen, immers een restrictie in de inlaat zou het grootste effect hebben op vollast (= volgas) gezien er dan het meeste lucht wordt gevraagd.

Ik zou persoonlijk eerder verwachten dat het met de injectors of de ontsteking te maken gaat hebben. Of een van de vitale sensoren van de motor. Een auto gaat namelijk enkel in noodloop als het ECU ofwel niet genoeg informatie krijgt, ofwel dingen ziet gebeuren die niet mogen gebeuren op basis van de output die het uitstuurt naar de actuatoren. (Ja da's een vaag begrip, en Duitse wagens zijn op dat laatste enorm strikt)

Een vervuilde inlaat kan er zelfs voor zorgen dat je kleppen niet goed meer sluiten. Sluit dit dus niet direct uit.

Daarnaast zou je in ieder geval je pcv kunnen vervangen door een versie van forge. De originele is namelijk ook berucht.

Frankfrank125
04-09-2019, 14:42
Een vervuilde inlaat kan er zelfs voor zorgen dat je kleppen niet goed meer sluiten. Sluit dit dus niet direct uit.

Daarnaast zou je in ieder geval je pcv kunnen vervangen door een versie van forge. De originele is namelijk ook berucht.


PCwatte???

Johan1982MK1
04-09-2019, 14:50
pressure control valve.
membraan is vaak lek en geven dan ook vaak problemen.
zijn aftermarket setjes voor of zoals aangegeven iets anders erop van bijv. forge.

Frankfrank125
04-09-2019, 15:02
Ik zie zaken staan als afdoppen van deze pcv.
Hoe is jullie gedachte hierover?

Johan1982MK1
04-09-2019, 15:09
Zelf zou ik de originele eraf halen en zo'n setje kopen waarbij je m kan afdoppen maar wel je carter kan blijven ventileren.
Dan blaast hij die dampen iig niet meer de inlaat in.

Frankfrank125
04-09-2019, 15:12
Zoiets?

https://vagnetics.nl/product/vagnetics-blokkeer-plaat-carterventilatie-2-0-tfsi-pcv-fix/

Johan1982MK1
04-09-2019, 15:17
Zoiets?

https://vagnetics.nl/product/vagnetics-blokkeer-plaat-carterventilatie-2-0-tfsi-pcv-fix/

Inderdaad ja. kost even wat maar dan ben je er wel vanaf.

Van Limburg
04-09-2019, 15:57
50euro is anders niet veel voor dat setje :D

ar1g3
04-09-2019, 16:05
Een vervuilde inlaat kan er zelfs voor zorgen dat je kleppen niet goed meer sluiten. Sluit dit dus niet direct uit.

Das waar maar zou het dan niet erger moeten worden bij hogere belasting? Of ben ik verkeerd aan het denken? Maar inderdaad, uitsluiten moet je eigenlijk nooit doen tot je de ware oorzaak vindt.

Aan de OP: goh ja bougies, weet niet hoe het zit voor deze motoren, of je ze regelmatig moet vervangen of niet, maar denk niet dat het je probleem gaat oplossen. Eerst uitlezen en goede diagnose maken, daarna pas dingen gaan vervangen zou ik zeggen!

Roy16VG60
04-09-2019, 16:26
Ik zie zaken staan als afdoppen van deze pcv.
Hoe is jullie gedachte hierover?

Ik rijd al jaren probleemloos rond met zo’n setje van forge op mijn 5 GTI. Praktische dezelfde motor.

Frankfrank125
04-09-2019, 17:50
Ok dank allemaal voor jullie input.
Ik ga sowieso bougies vervangen, die zijn toch aan vervanging toe en ik ga de pcv afdoppen, dat kan immers nooit kwaad met het oog op vervuiling en vermogensverlies bij defect.
Als de storing dan nog steeds aanwezig is zal ik hem laten uitlezen.
Zodra ik meer weet zal ik het jullie hier melden.

Johan1982MK1
04-09-2019, 18:30
50euro is anders niet veel voor dat setje :D

Jaa valt ook wel mee..
Een aftermarket onderdeel ter vervanging van het origineel zit ook op een 35€ zag ik net.. dus kan je idd niet veel van zeggen.

Frankfrank125
04-09-2019, 19:06
Ok super. Dit soort afdopplaat past dus niet op mijn pcv.
Ik heb deze vorm pcv (overigens is mijn art.nr. 06H 103 495 AC);

https://www.amazon.com/Genuine-Volkswagen-Valve-2-0T-06H-103-495-AH/dp/B00A82CWM4

Past dus niet dit plaatje op;

https://vagnetics.nl/product/vagnetics-blokkeer-plaat-carterventilatie-2-0-tfsi-pcv-fix/

Enige tips of ben ik nu gedoemd een aftermarket pcv ervoor terug te monteren??

86C
04-09-2019, 20:07
Ik had enkele jaren terug een vergelijkbaar probleem met mijn Passat. Wel een veel ouder bouwjaar (jaren 90 model). Na veel vervangen bleek de gasklep positiesensor uiteindelijk de boosdoener. Geen idee of dit bij deze motor ook een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn

Frankfrank125
12-09-2019, 13:47
Ok mannen hij is dan eindelijk uitgelezen.
Dit zijn de meldingen;

- 01056 katalysatorsysteem rij 1 efficientie onder drempel P0420 onregelmatig
- 00289 gaskleppositiesensor (G69) onwaarschijnlijk signaal P0121
- 00545 Hoeksensor 2 voor gasklep (G188) onwaarschijnlijk signaal P0221 onregelmatig
- 05445 Gasklepregelaar, storing P1545 onregelmatig

Dus, deze meldingen met bovenbeschreven klachten. Enig idee??

ar1g3
12-09-2019, 16:19
Ik zou inderdaad richting de gasklep gaan zoeken op basis daarvan. Beginnen met nameten of er niets mis is in de bedrading, en het nameten van de gasklep zelf. Heb de service informatie niet dus kan niet zeggen wat de meetwaarden en testprocedures zijn, iemand anders hier misschien wel?

Frankfrank125
12-09-2019, 16:44
Maar die sensor is dat nu 1 dezelfde sensor of zitten hier 2 verschillende op?
Indien verschillende lijkt me een defect in de sensor of diens kabel dus onwaarschijnlijk?

VeeDubber
13-09-2019, 09:35
Naar mijn idee heb je last van meerdere storingen. De ene mogelijk het gevolg van de andere(n). Ik zou beginnen controleren van sensoren en bedrading voor G69 en G188, vanuit daar weer verder redeneren.

Frankfrank125
13-09-2019, 09:46
Dus kabels en aansluitingen controleren. Daarna sensoren vervangen of eerst maar eens proberen gasklep te reinigen?
Ik heb nog een nieuwe pcv liggen welke ik dit weekend wil monteren. Zou deze nog iets met deze storing te maken kunnen hebben dat het gasklephuis mss vreemd reageert op een lekkende pcv?

VeeDubber
13-09-2019, 11:16
Dus kabels en aansluitingen controleren. Daarna sensoren vervangen of eerst maar eens proberen gasklep te reinigen?
Ik heb nog een nieuwe pcv liggen welke ik dit weekend wil monteren. Zou deze nog iets met deze storing te maken kunnen hebben dat het gasklephuis mss vreemd reageert op een lekkende pcv?

Niet vervelend bedoelt, maar eerst diagnose stellen en dan pas vervangen ipv nu lukraak maar dingen te gaan wisselen. Als je stereo thuis niet werkt ga je ook niet je speakers maar vervangen om er later achter te komen dat je stekker gesmolten is (bij wijze van).

Dus...

Storing online opzoeken, ik neem de G69 als voorbeeld:
Bijvoorbeeld op de website van Gerrit Speek (https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16505.html)

Hij zegt:


foutcode: 16505 P0121 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00518)
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Sensor Gaskleppositie (G69) onaannemelijk signaal
du Drosselklappenpotentiometer (G69) unplausibeles Signal
en Throttle Position Sensor (G69) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Mogelijke verschijnselen:
Ruwe motor
Onregelmatig stotteren bij accelleratie en afremmen
Hoog stationair lopen
Zwarte rook uit de uitlaat
Niet willen starten
Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:
Sensor Gaskleppositie (G69) niet goed gemonteerd
Bedrading en/of aansluitingen defect
Water en/of corrosie in de connector of de sensor
Sensor Gaskleppostitie (G69) defect
Motor Regelmodule defect

Mogelijke oplossingen:
Check / repareer bedrading en aansluitingen
Vervang de Gaskleppositie Sensor (G69)
Check (meetwaardeblokken) / vervang de Motor Regelmodule

Extra info:
De Sensor Gaskleppositie (G69) is een potentiometer die meet hoever de gasklep open staat. Als de gasklep open gaat dan gaat het door de sensor afgegeven voltage omhoog. De ECU voorziet de sensor van een 5 Volts referentiesignaal en meestal ook van een massa signaal. Meestal is dat voltage bij stationair 0.5V en bij volgas 4.5V. Als de ECU, d.m.v. dat voltage, ontdekt dat de gasklep verder open of dicht is dan gewenst is voor een bepaald toerental, dan wordt foutcode P0121 geconstateerd
Check of er een software-update is

Ik zou dus
- controleren of de sensor goed zit gemonteerd
- controleren op water/corrosie in connector
- checken op draadbreuk of beschadiging

met een multimeter aan de slag gaan en:
- controleren of er spanning op staat
- controleren of de massa in orde is
- gegeven voltagewaardes controleren
- Kabel naar ECU controleren op signaal

(iemand met) VCDS regelen en via de meetwaardeblokken controleren dat de computer ook de waardes krijgt welke hij verwacht.

Dit uitvoeren voor alle 4 storingen
Logisch nadenken, mogelijke oorzaken uitsluiten en de meeste logische oorzaak als eerste aanpakken

ar1g3
13-09-2019, 11:43
Misschien helpt het ook om te weten welke soort storing je krijgt. Onaannemelijk signaal betekent dat de computer beslist dat het signaal dat hij van een sensor krijgt niet kan kloppen met de realiteit. Bijvoorbeeld, de auto trekt op maar de remsensor geeft het signaal dat er continu op de rem gedrukt wordt. Of, de motor draait 5000 toeren maar de gasklepsensor geeft aan dat de gasklep toe staat. Dit soort dingen categoriseert het ECU als een 'onaannemelijk signaal'.

Als voorbeeld: stel je hebt een sensor waarbij 0V ook een deel van het te verwachten signaal vormt, en bijvoorbeeld overeenkomt met een positie of brandstofverhouding of bepaalde trilling of weetikveel. Als je dan een kabelbreuk hebt in de signaaldraad dan krijgt het ECU 0V binnen, en het ECU leest dat dan als een signaal wat niet kan kloppen met alle andere inputs die het krijgt = onaannemelijk signaal.

Dit is maar een voorbeeld he, er zijn verschillende situaties die voor een onaannemelijk signaal kunnen zorgen! Daarom moet je grondig nameten, want de storing is erg breed interpreteerbaar. Voeding kan slecht zijn, signaaldraad kan stuk zijn, massa kan stuk zijn, component kan stuk zijn, enz.

Zoals VeeDubber zegt, is VCDS wel handig hier. Met de meetwaardeblokken kan je zien wat voor signaal het ECU binnen krijgt en daaruit verder redeneren en zoeken. Zeker gezien de fout zich niet continu voordoet!

Frankfrank125
13-09-2019, 13:08
Wow dank jongens voor de uitgebreide omschrijving.
Dus jullie denken niet dat dit puur kwestie van schoonmaken is.

VeeDubber
13-09-2019, 13:54
Schoonmaken kan nooit geen kwaad, maar het zou me verbazen als het daarmee is opgelost

Frankfrank125
13-09-2019, 20:35
Maar doormeten van de stekkers kan ik daar op een of andere manier geen stroomschema's over vinden?
Ik ben industrieel mechanisch/elektromonteur van beroep dus een stroomschema lezen en de bijhorende componenten doormeten is geen probleem.
VCDS daarentegen heb ik geen toegang tot. Vroeger wel wat geklungeld met vagcom maar das alweer een eeuwigheid en 2 laptops geleden....

ar1g3
14-09-2019, 09:54
Maar doormeten van de stekkers kan ik daar op een of andere manier geen stroomschema's over vinden?
Ik ben industrieel mechanisch/elektromonteur van beroep dus een stroomschema lezen en de bijhorende componenten doormeten is geen probleem.
VCDS daarentegen heb ik geen toegang tot. Vroeger wel wat geklungeld met vagcom maar das alweer een eeuwigheid en 2 laptops geleden....
Die zijn zeker te vinden, waarschijnlijk ook gratis online maar als je op het edWin platform van VW 8€ betaalt kan je een uur lang alle mogelijke service informatie downloaden in pdf vorm. Daar vind je zeker ook het stroomschema, en waarschijnlijk ook meetwaardes enz.

VCDS = VagCom dus als je je licentie nog ergens hebt en de kabel kan je aan de slag.