PDA

View Full Version : Slecht starten, alleen 's ochtends. Loopt verder als een zonnetje


wokkelsaus
13-05-2020, 08:00
Goedemorgen allen,

Sinds een halfjaartje trotse eigenaar van een Caddy 2.0 SDI uit 2006. Echter doet het probleem zich voor dat deze 's ochtends vaak slecht start (niet altijd dus, soms gaat het een paar dagen goed en dan weer niet?). Na lang doorstarten (10-20 seconden) slaat de motor aan en deze loopt vervolgens dan ook als een zonnetje. Ik rijd er vervolgens bijvoorbeeld mee naar mijn werk en einde werkdag start de auto gewoon gelijk. Ik heb op omstandigheden geprobeerd te letten maar omdat het steeds afwisselend is of de auto start weet ik niet precies waar te kijken.

Wat zou dit kunnen zijn en hoe test ik het? Het internet uiteraard al afgestruind en o.a. de tandempomp/diesel vacuumpomp komen aan bod. Hoe test ik of deze niet goed functioneerd of is het een kwestie van vervangen en maar zien? Heeft iemand eventueel andere suggesties?

De auto rookt niet en gebruikt geen olie of koelvloeistof.

VeeDubber
13-05-2020, 08:05
Ik zou zelf beginnen met het controleren van de gloeispiralen en als 2e oorzaak mogelijk lekkende verstuivers (laatste is echter minder waarschijnlijk aangezien je geen rook ziet)

Johan1982MK1
13-05-2020, 08:23
Genoeg starttoerental? Temperatuursensor misschien eens vervangen? Die geeft waardes door aan de ecu

The_Maxx
13-05-2020, 14:16
Ik zie een D staan. Eerste probleemveroorzaker bij slecht starten van een diesel is dat het voorgloeien niet of onvoldoende gebeurt. Ga dat circuit en de gloeiboegies maar eerst nalopen, zoals VeeDubber ook al aangaf.

Johan1982MK1
13-05-2020, 15:05
Een PD TDI of SDI gloeit trouwens pas voor bij een temperatuur van ongeveer 9ºC volgens mij. (kan je misschien wel even op letten als je m start s'ochtends)

Je kan evt. als je de mogelijkheid hebt Vagcom eraan hangen om te zien of je gloeiers nog in orde zijn.
Maar zelfs al zijn de gloeiers slecht, dan zou hij met temperaturen nog boven nul veel sneller aan moeten slaan ipv 20sec. doorstarten zonder rookontwikkeling etc.

wokkelsaus
13-05-2020, 17:56
Bedankt voor het meedenken.

Gezien meerdere van jullie toch de gloeibougies aangeven om mee te beginnen zal ik hier eerst eens naar kijken. Zijn deze simpelweg door te meten met de multimeter op de weerstand en is er bekend hoeveel ohm deze toch wel minimaal moeten hebben? Ik zal de start temperaturen eens in de gaten houden. Zodra de auto gestart is loopt deze op ongeveer 850-900 toeren.

Vagcom heb ik helaas geen toegang toe. Ik houd de ontwikkelingen wel even bij in deze topic.

Roy16VG60
13-05-2020, 19:28
Vagcom is toch wel waar het bij deze bouwjaren mee begint als je diagnose wilt stellen...

Je kan dan eenvoudig alles uitlezen, ook de waarden van je temperatuursensoren etc...

Arnaud
13-05-2020, 19:52
Ik heb de mogelijkheid nog niet voorbij zien komen dat de pompverstuivers in de kop uitgeslagen kunnen zijn, komt erg vaak voor bij deze motoren en heeft dezelfde symptomen.

Johan1982MK1
13-05-2020, 20:58
Ik heb de mogelijkheid nog niet voorbij zien komen dat de pompverstuivers in de kop uitgeslagen kunnen zijn, komt erg vaak voor bij deze motoren en heeft dezelfde symptomen.

Dat klopt ook inderdaad. Ik dacht als ik m zelf zou moeten repareren dan eerst beginnen met uitlezen en andere dingen uit sluiten. En de tdi's slaan idd uiteindelijk de verstuivers van in en de SDI slaan nog sneller in door de hogere compressie verhouding zeggen ze.
En 1 van die kwaaltjes is inderdaad slecht starten ja..

wokkelsaus
14-05-2020, 07:53
Dat klopt ook inderdaad. Ik dacht als ik m zelf zou moeten repareren dan eerst beginnen met uitlezen en andere dingen uit sluiten. En de tdi's slaan idd uiteindelijk de verstuivers van in en de SDI slaan nog sneller in door de hogere compressie verhouding zeggen ze.
En 1 van die kwaaltjes is inderdaad slecht starten ja..

Verklaard ingeslagen verstuivers ook dat het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet (in de ochtend)? Zover ik begrijp zit er met dit probleem speling op de verstuivers t.o.v. de cilinderkop, het zou wel kunnen verklaren waarom het alleen 'sochtends (kouder) is en niet einde van de middag. Wel vreemd dat de auto het in de winter (zover we het hebben kunnen noemen) eigenlijk hetzelfde vertoonde, je zou zeggen hoe kouder des te meer speling des te slechter hij zal starten. Maar ik ben geen monteur en veel sleutelervaring heb ik ook niet.

Je had het over beschikking tot een vag-com, die heb ik helaas niet. Is dit het waard om in te investeren en heb je misschien tips?

Johan1982MK1
14-05-2020, 08:17
Als je regelmatig sleutelt is een vagcom of een vcds wel handig. Ik heb het al meer dan 10 jaar.
Je kan tegenwoordig ook wel een losse kabel aanschaffen en de software van internet downloaden. Maar als je verder niet sleutelt en geen ervaring hebt met deze motoren dan zou je misschien beter iemand anders of een specialist er naar kunnen laten kijken en diagnose laten stellen.

wokkelsaus
14-05-2020, 17:12
Geen ervaring met volkswagen, hiervoor 10 jaar in een toyota starlet gereden! Heb van de auto's daarvoor wel wat sleutel ervaring maar voornamelijk standaard dingen zoals grote beurt e.d. (ook bij deze caddy gedaan) Ben wel erg thuis in de ICT dus ik ga eens kijken naar VCDS. Vind het altijd wel interessant zulke dingen uit te zoeken, uiteraard met voorzichtigheid.

De auto starte vanochtend overigens weer prima bij 10 graden celcius (sleutel draaien en aan).

Om eventueel andere mensen te helpen met soortgelijke problemen zal ik even een update doen zodra ik meer weet.

vagg freak
14-05-2020, 20:38
Als het een pd is zijn je verstuivers gaten uitgeslagen dan dichten de Oringen rond de verstuivers niet meer goed af loopt zo je brandstof druk weg. Komt heel veel voor en nog slecht voor de lagers ook daar dat er smeer olieverdunning op treed mocht je interessen hebben een revisie kop waar de verstuiver gaten van zijn aangepast met stalen bussen. Dat gaat op ruil basis zonder on kan ik een kop leveren voor zo'n 325

Mvg

VeeDubber
16-05-2020, 16:56
Ik zou eerst even met de simpele dingen beginnen alvorens we naar uitgeslagen verstuivers gaan. Een hoop geld uitgeven kan altijd nog.

vagg freak
16-05-2020, 19:09
Brandstof druk kun je vast zien met vagcom
Deze klacht gaat samen met extreme slijtage aan de nokkenas en stoters. Komt erg veel voor

wokkelsaus
16-05-2020, 22:05
Ik ga de auto eerst maar eens uit laten lezen, de buurman van een vriend van me heeft uitlees apparatuur die dat wel even wou doen. Dat kan volgende week ergens. Eens kijken of daar wat uit komt. Eergister starte de auto normaal, gisteren weer niet en vandaag weer wel dus ben benieuwd

wokkelsaus
26-05-2020, 21:24
Auto uit laten lezen, het enige wat naar voren is gekomen is code 00562, sensor oliepeil / temperatuur onderbreking/kortsluiting. Verder niets, maar vraag me af of dit er mee te maken kan hebben?

VeeDubber
27-05-2020, 07:43
Nee lijkt mij niet


foutcode: 00562 hex: 232
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nl Sensor voor Oliepeil en Olietemperatuur (G266)
du Geber für Ölstand- / Öltemperatur (G266)
en Sensor for Oil Level/Temperature (G266)
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Onderbreking / Kortsluiting naar Plus ↔ (Open / Short to Plus)
Onwaarschijnlijk signaal ↔ (Implausible Signal)

Mogelijke verschijnselen:
Waarschuwing(en) voor te laag oliepeil en onjuiste olietemperatuur zijn niet zichtbaar
Mogelijke oorzaken:
Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
Bedrading en/of aansluitngen defect
(G266) is defect
Mogelijke oplossingen:
Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
Check / repareer bedrading en aansluitingen
Check (meetwaardeblokken) / vervang (G266)
Extra info:
G266 Sensor Oliepeil/Olietemperatuur

Bron: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00562.html

wokkelsaus
27-05-2020, 22:00
Alle zekeringen heb ik ook maar doorgemeten en zijn allemaal goed. De gloeibougies ook doorgemeten en zijn ook prima, geven allemaal dezelfde waardes aan. Moet nog even verder kijken naar die storing van de oliesensor, wellicht dat bedrading hier of daar niet goed zit.

Heb een dongle gekocht van obdeleven waar ik wat standaard dingetjes mee uit kan lezen , vind ik toch wel zo interessant. Accu zit zo rond de 12.4v 's ochtends wat beter kan maar niet heel slecht lijkt mij.

Auto slaat al een paar dagen weer gewoon aan.. Ik heb er motortechnisch verder niet veel verstand van maar als het uitgeslagen bussen zouden moeten zijn, zou het dan geen constant probleem moeten geven? De auto rookt verder ook niet.

Ik heb het nog niet gechecked maar heeft iemand ervaring met obdeleven en kan je hiermee ook brandstofdruk meten of is dit iets wat met speciaal gereedschap moet gebeuren?

VeeDubber
28-05-2020, 06:26
Volgens mij heeft een diesel geen brandstofdruksensor, dus dan kun je het ook niet met OBDEleven meten. 12.4 is overigens een uitstekende waarde.

wokkelsaus
10-06-2020, 16:38
Alweer 2 weken geen problemen op vanochtend heel even na, hoefde overigens niet lang door te starten (paar seconden) ik snap er niets meer van :screwy: .

Die fout van de oliesensor klopt ook wel, de auto heeft ook geen olietemperatuur meter in het dashboard zitten.

Roy16VG60
10-06-2020, 17:46
Die oliesensor hebben ze allemaal, die zit onderop je carterpan. Misschien hebben ze hem niet aangesloten na een reparatie.

Ik zou zeker nog eens in het achterhoofd houden wat Johan heeft bijgedragen; het start toerental. Als je startmotor ouder word kan het zijn dat hij het juiste starttoerental niet haalt. Deze is hoog ingesteld vanwege de emissies. Als hij merkt dat het toerental niet gehaald word slaat hij na enkele seconden toch aan.

Dit is uit te coderen, wellicht door Stefan Roesink of Stefan Baggen (even zoeken met Google).

Freerk
11-06-2020, 09:20
Ken in de familie kring iemand met hetzelfde probleem. Deze motoren zijn bij koude start erg gevoelig voor juiste start toerental. Computer raakt ietwat in de war wanneer toerental bij starten te laag is. Kijk naar de accu wat capaciteit en amperage is . Probleem bij familielid was opgelost door zwaardere accu te monteren

Johan1982MK1
11-06-2020, 10:32
Startmotor kan ook te veel weerstand hebben, maw een nieuwe starter erop.
Maar eerst dingen uitsluiten voor je begint met vervangen.

wokkelsaus
06-10-2020, 21:14
Na 2-3 maanden eigenlijk zonder problemen te starten op een hele enkele keer na beginnen de startproblemen wederom, heb in deze periode niks anders dan anders gedaan. Gloeibougies heb ik vorige week toch maar vervangen gezien de niet al te hoge kosten maar helaas heeft dit niets uitgemaakt.

Gezien de problemen weer terug zijn toch maar even verder kijken.. Johan, je noemde eerder in de topic de koelvloeistof temperatuur sensor. Is dit gemakkelijk uit te sluiten? Bijv. doormeten, welke waardes zou deze moeten hebben? Ik lees ook hier en daar op het internet dat het loshalen van de stekker van die sensor iets zou moeten aangeven. Waar is de sensor te vinden op dit type motor?

Tijdens het starten geeft de toerenteller ongeveer 300 RPM aan, neem aan dat dat is wat jullie bedoelen met het start toerental, en is dit een normale waarde?

Johan1982MK1
06-10-2020, 22:59
Vervelend dat het weer terug is. Waardes weet ik zo niet. Zou m gwn sws vervangen. Dingen kosten bijna niets en weet je zeker dat t goed is.
Heb je m al weer eens uitgelezen? Ben wel benieuwd wat de nokkenas sensor doet. Of niet doet ;)
En met starten, gaat ie dan wel echt mooi vlot in de rondte?

wokkelsaus
07-10-2020, 07:29
Ik zie inderdaad dat zo'n sensor net niks kost, zal 'm ook gelijk vervangen. Waar zit deze precies op het motorblok en kan je hier een beetje simpel bij?

Auto is niet weer uitgelezen, met die obdeleven dongle kan ik ook veel waardes zien maar ik heb geen idee welk kanaal en naar welke waardes ik moet kijken voor de nokkenas sensor. Dat ga ik even verder uitzoeken.

De motor gaat wel mooi in het rond, hetzelfde als in dit filmpje met het enige verschil dat ik de auto niet meerdere keren probeer te starten maar slechts een keer wat dan zo rond de 10 sec duurt (soms minder soms wat langer). Ook geen last van rook.

https://youtu.be/LwSYcEWmoe0?t=58