PDA

View Full Version : Dutchie's golf mk1 '82 kr project


TheDutchie
15-05-2020, 15:04
Ik was al soort van begonnen in het voorstellen topic, maar ik zal hier een project topic aanmaken.

Het gaat om een golf mk1 uit 1982 met een 1.8KR blok icm 45 dcoe webers.
Auto heeft al sinds 2006 stilgestaan, loopt en rijdt wel maar verder is het een echte klusbak.

Wat moet er nog gebeuren:

- apk laten keuren
- blok staat niet op kenteken, dus dit na de apk regelen.
- De bekabeling is 1 grote spaghettiebende, dus dit moet worden gefixt of vervangen + alle meters werkend krijgen.
- De radiateur zit redelijk in de weg voor de webers, ik heb hem al iets opgeschoven maar nog steeds zit de bovenste koelslang tegen de kelken aan.
- Er zit een "zoem" in het blok waar ik nog niet achter ben wat het is. (pomp van de stuurbekrachtiging is het niet)
- De carrosserie is redelijk hard maar een aantal plekken moeten wel worden aangepakt. (2 plekken bij het voorraam, achterscherm wielkast is geplamuurd maar niet afgewerkt, paar flinke krassen en een deuk in de voorkant)
- Er zitten mk2 gti stoelen in, die volgens mij van een Engelse wagen afkomen (stoelbediening zit andersom bij beide stoelen) dus daar moet ik wat aan doen
- Ik heb geen idee of er een snelle nokkenas in zit, maar dat is eigenlijk wel de bedoeling met webers. (iemand een idee hoe ik deze kan herkennen van buitenaf?)
- iets "mildere" demper plaatsen, geluid is niet normaal hard wat er nu uitkomt en wellicht voor de keuring ook wel handig. (zit nu 60mm pijp naar 50mm demper onder)
- Ik wil een dashbord met toerenteller plaatsen.
- remmen achterzijde wellicht ook nog aanpassen naar schijven indien vereist door RDW.
- 1 handremkabel mist, dus deze repareren
- binnenbekleding deuren mist, dus dat vernieuwen.
- auto ruikt sterk naar brandstof, ik heb nog niet kunnen vinden waarvandaan. (ook binnen)
- tzt een rolkooi plaatsen voor klein beetje extra veiligheid (of is dat schijn veiligheid?)


Een beste lijst en ik heb een drukke baan dus snel zal het niet gaan, maar de eerste (en makkelijkste) stap is in ieder geval gezet: de aanschaf ;)

Alle hulp en adviezen zijn welkom, dit is de eerste keer dat ik aan iets dergelijks begin dus ik zal een hoop "domme" vragen stellen.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/golf1.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/motorruimtegolf.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/zekering.jpg

The Skinnmeister
15-05-2020, 16:40
Leuk project, welkom hier. Succes met de plannen :thumbup:

volkswein-rider
15-05-2020, 17:56
Leuk project. Succes en wij zijn nieuwsgierig naar vorderingen :D

Sinaasboom
15-05-2020, 20:38
Eventjes een paar puntjes,

- Ik zou hem eerst RDW klaar maken en zorgen dat daar alles netjes is, kun je daarna zonder al te veel zorgen op APK (volgensmij kan dit evt ook bij de RDW in een keer)?
- De zoem in je blok zou ik ook pas serieus naar kijken als je alles daadwerkelijk goed hebt aangesloten en werkend hebt
- Ombouw van remmen achter is voor RDW geen punt dus dat kun je al weglaten als je het voor hun doet
- Als het echt onverbrande benzine is die je ruikt, natuurlijk niet best wellicht ergens iets van een lekkage

Verder zeker een leuk project wat ik zeker ga volgen, hoop dat we je her en der kunnen helpen!

TheDutchie
15-05-2020, 21:05
Eventjes een paar puntjes,

- Ik zou hem eerst RDW klaar maken en zorgen dat daar alles netjes is, kun je daarna zonder al te veel zorgen op APK (volgensmij kan dit evt ook bij de RDW in een keer)?
- De zoem in je blok zou ik ook pas serieus naar kijken als je alles daadwerkelijk goed hebt aangesloten en werkend hebt
- Ombouw van remmen achter is voor RDW geen punt dus dat kun je al weglaten als je het voor hun doet
- Als het echt onverbrande benzine is die je ruikt, natuurlijk niet best wellicht ergens iets van een lekkage

Verder zeker een leuk project wat ik zeker ga volgen, hoop dat we je her en der kunnen helpen!

Kijk dat is goed om te horen! En bedankt voor de tips!

TheDutchie
18-05-2020, 09:12
Dit weekend heel even tijd gehad om naar de benzine geur te kijken. De brandstoflucht was ook in de auto te ruiken dus op zoek gegaan.
Brandstofvulpijp ziet er goed uit, ik zie geen roest of gaten. Tank aan de onderkant ook niets vreemd te zien. Stank komt ook niet uit de motorruimte.
Toen ik het afdekkapje bovenop de tank (interieur) losmaakte zag ik ook geen nattigheid. Wel viel me op dat het afdekkapje niet goed sluit.

De carrosserie loopt schuin weg vanwege de achterbank zitting, maar de afdekkap is kaarsrecht en hierdoor ontstaat een kier aan de voorkant. Is dit normaal?
Beetje lastig uit te leggen maar het lijkt alsof er in het afdekkapje een knik hoort te zitten zodat ie goed aansluit. Toch lijkt alles origineel.
De rubber ring in de afdekkap sluit nu niet aan op de carrosserie, zou dit de stank kunnen veroorzaken?

Johan1982MK1
18-05-2020, 09:28
De vlotter onder dat kapje, zit die wel goed vast? en is het rubber daarvan nog goed en zit deze er goed onder?

The_Maxx
18-05-2020, 13:57
Die afdekkap hoeft in principe niet 100% af te sluiten. Bezinelucht komt waarschijnlijk van de vlotter of pomp/vlotter die er onder zit. Slangen danwel de O-ring onder de rand.

Normaliter moet je ook met open afdekkapje geen benzinegeur in je auto krijgen. Dat duid altijd op lekkage in die omgeving.

Roy16VG60
18-05-2020, 18:06
Controleer of de zoem niet van je distributie komt. Een te straks gespannen riem zoemt ook en kost je je hulpas lagers.

TheDutchie
19-05-2020, 07:54
Gisteren even het vlotter gecheckt en daar rook het wel sterker naar brandstof, maar ik zag niets vreemds. Vlotter lijkt goed vast te zitten, ik zie alleen niet of er een afdichtring onder zit. Hoort deze onder het witte gedeelte te zitten?

Ook de leidingen die hier naar toe lopen zien er niet slecht uit, wel zijn ze wat plakkerig en na aanraken ruiken je vinger naar benzine??


http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/vlotter1.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/vlotter2.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/leidingen.JPG

TheDutchie
19-05-2020, 07:55
Controleer of de zoem niet van je distributie komt. Een te straks gespannen riem zoemt ook en kost je je hulpas lagers.

Thnx, Dacht ik eerst ook al aan. Al wel gevoeld maar lijkt niet super strak te zitten. Wat is een simpele test om dit precies te weten te komen?

Roy16VG60
19-05-2020, 08:06
Gisteren even het vlotter gecheckt en daar rook het wel sterker naar brandstof, maar ik zag niets vreemds. Vlotter lijkt goed vast te zitten, ik zie alleen niet of er een afdichtring onder zit. Hoort deze onder het witte gedeelte te zitten?

Ook de leidingen die hier naar toe lopen zien er niet slecht uit, wel zijn ze wat plakkerig en na aanraken ruiken je vinger naar benzine??


http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/vlotter1.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/vlotter2.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/leidingen.JPG

Wat ik in ieder geval zie is dat er vacuumslangen als brandstofslangen zijn gebruikt. Deze zijn enkelwandig en omvlochten; levens gevaarlijk! Je moet echte dubbelwandige brandstofleiding hebben met canvas voering. Dit kan je oorzaak dus zijn :thumbup:

Edit: het lijken vacuumslangen maar het kunnen ook de jaren 80 brandstofslangen nog zijn. Ik zou ze direct vervangen.

Van Limburg
19-05-2020, 08:11
"jaren 80 brandstofslangen nog zijn. Ik zou ze direct vervangen."
Dit vermoed ik ook. Pak die in je motorruimte ook mee aub.

Sinaasboom
19-05-2020, 08:13
Onder de vlotter zit normaal een afdichtring inderdaad, denk dat die er ook wel zal zitten. Wat Roy zegt, zou zeker de slangen even vervangen zeker omdat je aangeeft na het aanraken benzine te ruiken!!

Goed bezig in elk geval!

TheDutchie
19-05-2020, 08:34
Wat ik in ieder geval zie is dat er vacuumslangen als brandstofslangen zijn gebruikt. Deze zijn enkelwandig en omvlochten; levens gevaarlijk! Je moet echte dubbelwandige brandstofleiding hebben met canvas voering. Dit kan je oorzaak dus zijn :thumbup:

Edit: het lijken vacuumslangen maar het kunnen ook de jaren 80 brandstofslangen nog zijn. Ik zou ze direct vervangen.

Ok duidelijk, bedankt voor de snelle reactie.
Die dubbelwandige leiding is de standaard tegenwoordig neem ik aan? dus universele brandstofleiding bestellen via bekende kanalen en dan tank demonteren of is dat niet nodig?
En nog tips voor het vastzetten van die leiding op de stalen leiding? (waar nu die 2 klemmetje zitten)

Roy16VG60
19-05-2020, 08:40
Goede slangklemmen meebestellen voor de diameter slang (meestal 13,5mm bij een 8mm brandstofslang).

Ik zou de tank er even onderuit pakken en direct goed inspecteren hoe de staat is. Tevens kijken of het afdichtrubber tussen de vlotter en de tank er nog in zit, anders lekt hij brandstof(damp) daarlangs.

Johan1982MK1
19-05-2020, 10:10
Wat ik in ieder geval zie is dat er vacuumslangen als brandstofslangen zijn gebruikt. Deze zijn enkelwandig en omvlochten; levens gevaarlijk! Je moet echte dubbelwandige brandstofleiding hebben met canvas voering. Dit kan je oorzaak dus zijn :thumbup:

Edit: het lijken vacuumslangen maar het kunnen ook de jaren 80 brandstofslangen nog zijn. Ik zou ze direct vervangen.

Het zijn inderdaad de originele brandstofslangen nog, zo zat het bij die van mij ooit ook.
Die moet je wat Roy ook al zei direct eraf halen en vervangen voor nieuwe slangen.

Die oude slangen slaan vaak door naar buiten, vandaar de brandstoflucht waarschijnlijk.

TheDutchie
19-05-2020, 10:38
Bedankt mannen! ik ga ermee aan de slag

TheDutchie
19-05-2020, 12:47
Net de stalen leidingen opgemeten en die zijn 6,20mm buitenzijde. Betekent dit dat ik 6mm leiding moet kopen? ik zie zoveel verschillende maten..

Roy16VG60
19-05-2020, 12:54
Die zijn aan de dunne kant voor een KR... ik denk dat je die ook moet vervangen voor 8mm leidingen...

Roy16VG60
19-05-2020, 13:07
Ik denk ook dat dit deel van je probleem is. Er word 7 bar druk gezet op een veel te dunne leiding waardoor het zwakste punt, de leiding tussen tank en brandstofleiding, gaat lekken. Wat was de oorspronkelijke motor die er in zat? Een 1.5 carburateur?

TheDutchie
19-05-2020, 13:17
origineel 1.1 maar.. ik heb een (2e?) brandstofpomp in de motorruimte. En overal lees ik dat de brandstofaanvoer bij webers maar 0,35bar moet zijn, dus dat een Filterking drukregelaar aan te bevelen is (heb ik, maar is nog niet aangesloten)

Zijn leidingen van 6mm dan nog steeds een probleem?

Roy16VG60
19-05-2020, 13:59
Ik had niet gezien dat je Webers gebruikt, ik zag KR staan. Ik heb geen ervaring met carburateurs en welke brandstofleiding daarvoor nodig is. Al lijkt me die diameter ook daarvoor te smal. Maar dat is bij mij op een gevoel gebaseerd en niet op feiten of ervaring.

Johan1982MK1
19-05-2020, 14:38
8mm beter, maar 6mm kan wel. Ik heb vorig jaar nog een mk1 met R32 en een mk1 cabrio met een BAM 20vt motor gebouwd voor iemand en beide met 6mm leidingen en geen problemen :D

TheDutchie
19-05-2020, 19:59
8mm beter, maar 6mm kan wel. Ik heb vorig jaar nog een mk1 met R32 en een mk1 cabrio met een BAM 20vt motor gebouwd voor iemand en beide met 6mm leidingen en geen problemen :D


ik heb toevallig toegang tot het zoekprogramma van de importeur en daar geven ze zelfs aan dat het 5,5 x 3 is, oftewel 5,5mm inwendig.
Echter die maat slang kan ik nergens online vinden? 5mm of 6mm wel.. Wat zou je adviseren? ik neig naar 6mm maar twijfel of die niet te los zal zitten.

VeeDubber
20-05-2020, 06:34
6mm klemt prima met een slangklem. Dat moet passen.

Nog wat anders;



http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/vlotter1.JPG
]

Ligt die geel/rode daar nou afgeknipt? Weet niet of daar nog spanning op staat want dat lijkt mij geen goede combi met je benzinelucht in dat gebied.

Johan1982MK1
20-05-2020, 08:35
6mm klemt prima met een slangklem. Dat moet passen.

Nog wat anders;



Ligt die geel/rode daar nou afgeknipt? Weet niet of daar nog spanning op staat want dat lijkt mij geen goede combi met je benzinelucht in dat gebied.

Dat is ook apart ja. Geel/rood is plus voor de brandstofpomp. Vorige eigenaar misschien een complete kabelboom van een cabrio met injectiemotor erin gezet? Want deze draad zit er normaal bij een carburateur motor niet in.

TheDutchie
25-05-2020, 15:31
6mm klemt prima met een slangklem. Dat moet passen.

Nog wat anders;



Ligt die geel/rode daar nou afgeknipt? Weet niet of daar nog spanning op staat want dat lijkt mij geen goede combi met je benzinelucht in dat gebied.


Scherp! bedankt voor het melden.

Ik heb de nieuwe slang binnen en wil deze vanavond gaan vervangen. Nu vraag ik wel af hoe ik de slangklemmen onder de auto eraf krijg? moeten deze kapotgeknipt worden? ik ken dergelijke slangklemmen helemaal niet.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/leidingen.JPG

yuli
25-05-2020, 15:52
Dit zijn gewoon knel klemmen. Teminste, zo noem ik ze altijd en zijn eenmalig idd. Zaten vroeger ook altijd bij ashoezen daar zitten tegenwoordig van die dunne oprol dingen waar ik altijd ruzie mee heb.

Snelste is met een hand ijzerzaagje in het midden van het oortje of als je lui ben met dremel slijpschijfje. Je kan bij elke automaterialen dezelfde halen of de geschroefde versie pakken voor benzineleidingen of zwarte herbruikbare knelkoppelingen die VW tegenwoordig gebruikt.
Nooit RVS slangen gebruiken gezien deze kunnen werken en niet goed kan aantrekken.

Marco R29
26-05-2020, 15:38
Als je echt lui bent, dan pak je een zijkniptang om de oortjes eraf te knippen ;)

En als je vervangende slangenklemmen haalt, dan wel de juiste maat halen voor de diameter slang die je gebruikt.

Marco R29
26-05-2020, 15:44
Voor Webers heb je overigens maar weinig druk nodig, 0.35bar kan al teveel zijn.
Ik ga nu deze (https://www.dellortoshop.com/contents/en-us/p2261_Huco_Low-Pressure_12_Volt_Fuel_Pump_Kit_-_Pressure_Type.html) proberen, max 0.15 bar en zou genoeg moeten zijn. Als het goed is sluit de Weber de toevoer zelf af wanneer vlotterkamer vol is, en lukt dat niet goed wanneer de druk te hoog is. Overigens ook zonde om een pomp te monteren die teveel druk levert, om dan vervolgens met een drukregelaar deze weer terug te regelen ;)

TheDutchie
05-06-2020, 13:12
Voor Webers heb je overigens maar weinig druk nodig, 0.35bar kan al teveel zijn.
Ik ga nu deze (https://www.dellortoshop.com/contents/en-us/p2261_Huco_Low-Pressure_12_Volt_Fuel_Pump_Kit_-_Pressure_Type.html) proberen, max 0.15 bar en zou genoeg moeten zijn. Als het goed is sluit de Weber de toevoer zelf af wanneer vlotterkamer vol is, en lukt dat niet goed wanneer de druk te hoog is. Overigens ook zonde om een pomp te monteren die teveel druk levert, om dan vervolgens met een drukregelaar deze weer terug te regelen ;)

Ik heb een filterking drukregelaar gemonteerd en het viel me op dat deze niet boven de 0,15bar kwam inderdaad. Tevens lekte hij bij het metertje dus heb ik hem weer gedemonteerd. Het kan zijn dat mijn brandstofpomp (rechtsboven in beeld) dus ook al 0,15bar afgeeft.

Maar eens kijken of ik nummers op de pomp kan vinden.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/drukregelaar.JPG

TheDutchie
05-06-2020, 13:15
Ik heb inmiddels de leidingen naar de tank vervangen. Deze waren inderdaad erg oud en poreus. De stank is meteen enorm afgenomen.
Dank voor het advies mannen.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/brandstofleidingen2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/brandstofleidingen3.jpg

TheDutchie
10-07-2020, 16:13
Ik heb al een tijdje niets gepost, maar wel wat gesleuteld.
De kelken van de Webers moeten vastgezet worden met speciale klemplaatjes en boutjes. Naast het feit dat die kleine delen schreeuwend duur zijn (je hebt 8 stuks van alles nodig) is ook het draad helemaal weg in mijn Webers en kan ik het speciale boutje helemaal niet bevestigen. Ik ben daarom wat aan het prutsen geweest met een voorgeboord staalplaatje uit de bouwmarkt, deze heb ik op maat gemaakt en met een slijptsteen voor op de boormachine de ronding erin geslepen. Misschien voor de puristen niet helemaal jofel, maar het werk perfect!

http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/20200708_175751.jpg

TheDutchie
25-08-2020, 15:56
Vorig week heb ik de auto APK laten keuren en kon ik voor het eerst legaal een stukje rijden! Enigszins met samengeknepen billetjes want de golf heeft al ruim 10 jaar niet op de weg gereden. Uiteraard ook niet volgas, maar wel een beetje gevoeld of er vermogen aanwezig was. Langzaam is ie niet, maar helaas merkte ik dat hij absoluut niet de 140pk heeft die een standaard KR zou moeten hebben. Al moet ik zeggen dat ik zeker niet hoog in de toeren heb gezeten. Iets voor latere zorg, wat hopelijk ook met afstelling van de Webers te maken heeft. EN Jezus wat een herrie maakt dat ding! Met 50mm pijp van voor tot achter kijkt iedereen je aan alsof je golf kapot is. Ik hou van motorgeluid, maar hier moet ik echt wat aan doen. Remmen doet ie ook niet van harte, dus een upgrade lijkt me ook wel slim.

Mij lokale garage is heel relaxed en ik heb rustig mee kunnen kijken tijdens de apk. De golf zag er op de brug ook goed uit gaven ze aan, dus dat is top! Qua punten viel het me niet tegen:

afstellen koplamp
Wiellagers (rechtsvoor en beide achter)
Terugslagklep vacuüm rembekrachtiger ontbrak
reflectoren achterzijde (kon met tijdelijke reflector stickertjes zeiden ze)
claxon werkt niet

Ik heb nog wat te doen, maar het valt dus mee.

Wat me verder opviel is dat alle koelslangen keihard opgepompt waren na het rijden, er zit dus lucht in het systeem. Of dat komt door het zelf vervangen van de koelvloeistof ivm verplaatsen van de radiateur of dat het inwendige problemen betekend, dat weet ik niet. Iemand tips?
Daarnaast moet ik echt de radiateur gaan vervangen voor een kleinere/lagere want hij zit recht voor de webers en de koelslang zit tegen de kelken aan te schuren. Nou heb ik wel een versie gevonden die lager is, maar dan kan ik de huidige leidingen niet meer gebruiken. Iemand letterlijke oplossingen hiervoor? Ik heb al gezocht op het forum maar nog geen concrete oplossing gevonden.Ik heb ook flexibele leidingen gevonden (met ringen erin zeg maar) Dit zou kunnen werken om de rare bochten te kunnen maken, iemand ervaring mee?Daarnaast dan ook een andere ventilator nodig, ook hier geen idee welke en of ik deze zo kan aansluiten op de huidige stekker. Dus als iemand hier tips voor heeft graag!



http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/radiateur.jpg

TheDutchie
25-08-2020, 16:03
Ook heb ik de remmen achter alvast vervangen omdat ik er toch bij moest voor het vervangen van de handremkabel. Het kost ook bijna niks :)

http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/remmen.JPG

Johan1982MK1
25-08-2020, 16:05
Mooi dat je er mee door gaat, ziet er goed uit!
Afstellen zal idd wonderen doen en die druk in je systeem; als je rijdt met een radiateur waar een inwendig expansievat in zit (zonder los kvs expansievat) dan zijn de slangen altijd vrij hard hoor, dat had ik met mijn 16v ook en daar zat een gereviseerde kop op + een nieuwe pakking tussen.

TheDutchie
25-08-2020, 16:40
Mooi dat je er mee door gaat, ziet er goed uit!
Afstellen zal idd wonderen doen en die druk in je systeem; als je rijdt met een radiateur waar een inwendig expansievat in zit (zonder los kvs expansievat) dan zijn de slangen altijd vrij hard hoor, dat had ik met mijn 16v ook en daar zat een gereviseerde kop op + een nieuwe pakking tussen.

Ik heb een los expansievat, toen ik daar de dop van losdraaide na het rijden kwam er veel lucht uit en werden de slangen weer zacht. Ik hoop dat er gewoon nog lucht in zat van het niet goed vullen. Dat moet er toch vanzelf uitgaan met losse dop en draaiende motor?

greenmk116v
12-11-2020, 22:36
Leuk project !!16v met webers :thumbup:
mijne staat ondertussen ook al zolang stil :D
en dat gaat nog wel even duren.
niet geheel verkeerd die plaatjes voor de kelken,
ben wel benieuwd naar het geluid wat die maakt

Carel Ha
14-11-2020, 05:11
Leuk project maar geloof graag dat er nog een heleboel te doen is.

Als je je wiel lagers gaat vervangen raad ik je aan na 10 jaar stil staan, gewoon alle lagers te vervangen en links voor ook mee te nemen, het kan namelijk heel goed dat als je een week of wat hebt gereden dan linksvoor dan gaat vanwege het stil staan.

TheDutchie
15-12-2020, 15:11
We zijn alweer een paar maanden verder, de tijd vliegt. Helaas heb ik niets aan de golf kunnen doen omdat mijn zoontje van 3, Hans Kazan heeft gespeeld met de complete sleutelbos. Het vermoeden is dat deze in de prullenbak is gegooid, dus die zijn we kwijt.. Via Facebook ben ik in contact gekomen met 2 VW enthousiastelingen en die hebben me geholpen met het vervangen van het contactslot en het op maat maken van de deursloten op de nieuwe sleutel. Daarnaast hebben ze ook het vreselijke aftermarkt alarmsysteem eruit gehaald en startte hij weer na bijna 4 maanden!

Eeuwig dankbaar en super tof dat ze me uit de brand kwamen helpen.
En weer een klein beetje minder elektra spaghetti onder de motorkap en dashboard.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/4/8/6/alarm.jpg

TheDutchie
27-03-2023, 19:34
Inmiddels alweer 2 jaar verder, maar niet stilgezeten want de golf heeft inmiddels apk!
Sinds 2007 niet de weg op geweest maar nu is hij toch weer "straatlegaal"
Alleen het motorgeluid is zodanig hard dat ik er niet mee de weg op kan. Niet normaal hard..
Dus ik vroeg me af welk uitlaatsysteem andere forummers met een 1.8kr met webers gebruiken?

Mijn situatie:
Harmann uitlaatspruitstuk naar 60mm
60mm rvs voorpijp van ongv 50cm
Deze is gelast aan originele middendemper (45mm)
En inmiddels ook originele einddemper

Ondanks de originele midden en einddemper is het uitlaatgeluid nog veel te hard. Als ik hiermee rijd word ik direct aangehouden.
Uitlaatsysteem is gasdicht, dus daar ligt het niet aan.

Mijn idee is om die 60mm voorpijp te vervangen voor 45mm, echter kan ik nergens een 45mm voorpijp vinden die op de flens van het 60mm spruitstuk past..

Iemand tips? Of link naar een artikel?

Alvast bedankt!

daNpy
27-03-2023, 19:36
Is het zeker het uitlaat geluid of de inlaat?

Ik had op mijn KR slechts een achterdemper en dat geluid was luid, maar niet asociaal.

TheDutchie
27-03-2023, 19:42
Is het zeker het uitlaat geluid of de inlaat?

Ik had op mijn KR slechts een achterdemper en dat geluid was luid, maar niet asociaal.

Naar mijn idee wel. Er komen ook af en toe flinke klappen uit de uitlaat (ik moet de webers nog afstellen, maar dat is niet te doen vanwege het asociale geluid)

Ik vermoed zelf dat het vanwege het 60mm rvs stuk komt vandaar dat ik dat wil vervangen voor 45mm, maar zeker weten doe ik het niet.

daNpy
27-03-2023, 20:05
Mijn hele uitlaat is ook 60mm. Nu met de throttlebodies is hij ook te luid zonder airbox. Die heb ik er daarom opgezet, maar het is wel de inlaat die het geluid veroorzaakt (bij mij).

Of onze perceptie van "te luid" is anders :D Mijne is gewoon langs de RDW gekomen met deze uitlaat.

TheDutchie
27-03-2023, 20:44
Ik kan geen filmpje plaatsen volgens mij?
Zo wel, dan kun je horen dat het behoorlijk hard is.

Ter indicatie: bij de garage kwamen alle monteurs naar buiten om te kijken wat er aankwam en zeiden dat ik daar direct mee van weg werd gehaald door de politie. Vandaar dat ik er ook echt wat aan wil doen.

daNpy
28-03-2023, 06:31
Je kan een filmpje op YT uploaden en hier plaatsen, alhoewel je dan het daadwerkelijke volume niet hoort natuurlijk.

TheDutchie
29-03-2023, 08:19
https://youtube.com/shorts/ur3r7nGePZo?feature=share

Benieuwd of het werkt, youtube maakt er automatisch een YT short van.
Titel is: golf mk1 1.8kr 16v weber dcoe 45 (29 seconden)

Dit is dus met 60mm voorpijp icm originele middendemper en originele einddemper.

Ik hoop dat iemand tips heeft om het geluid op een of andere manier te dempen

daNpy
29-03-2023, 09:24
http://youtube.com/shorts/ur3r7nGePZo

Benieuwd of het werkt, youtube maakt er automatisch een YT short van.
Titel is: golf mk1 1.8kr 16v weber dcoe 45 (29 seconden)

Dit is dus met 60mm voorpijp icm originele middendemper en originele einddemper.

Ik hoop dat iemand tips heeft om het geluid op een of andere manier te dempen
Hij klinkt wel vrij luid ja, maar het zal ook de toonhoogte (het "raspen") zijn wat het subjectief luider kan maken.
Ik wilde adviseren een middendemper te monteren maar die zit er al... Echt raar dat ie zo extreem luid is.

TheDutchie
29-03-2023, 09:46
Ja vreemd toch.. los van dat stuk van 60mm heb ik ook geen idee waar het aan kan liggen. Vandaar dat ik een voorpijp zoek van 45mm die op het spruitstuk past, maar dat is niet te vinden..
Blijft raar aangezien jij aangeeft volledig 60mm te hebben en minder geluid..

Thnx voor het meedenken in ieder geval!

daNpy
29-03-2023, 10:14
Ja en dan heb ik ook nog een ITB inlaattraject, de katalysator eruit geslagen etc.
Ik kom niet boven de 95 dB op Zolder en daar wordt scherp gemeten.

RobertVoorst
29-03-2023, 14:39
Hier ook een volledige 60 mm lijn inclusief spruitstuk. 200 cells sportkat, middendemper en einddemper maar ook aanzienlijk luid. Wel een 8V (G60) en geen 16V. Auto is omgekeurd bij de RDW en geen enkele opmerking gehad over het geluid. Zet hem maar eens naast gemiddelde V8 amerikaanse Boot, die maken stationair meer lawaai dan menig golfje ;)

Als je hem minder luid zou willen krijgen zou ik er een (sport)kat tussen zetten. Had ik er destijds niet tussen zitten en toen was de auto duidelijk veel luider.

Mk1_er
29-03-2023, 19:02
En waarom geen geluidsdemper?
Had een geluidsdemper aangeschaft ook voor een 8v g60, en heb(had) 60mm uitlaatlijn met middendemper, maar nog luid, en met geluidsdemper erin, dag en nacht verschil. Alleen weet ik niet wat dit dit doet met eventueel tegendruk ofzo of koppelverlies. Heb er helaas niet mee gereden met die demper erin, om het te kunnen testen.

TheDutchie
30-03-2023, 07:44
Hier ook een volledige 60 mm lijn inclusief spruitstuk. 200 cells sportkat, middendemper en einddemper maar ook aanzienlijk luid. Wel een 8V (G60) en geen 16V. Auto is omgekeurd bij de RDW en geen enkele opmerking gehad over het geluid. Zet hem maar eens naast gemiddelde V8 amerikaanse Boot, die maken stationair meer lawaai dan menig golfje ;)

Als je hem minder luid zou willen krijgen zou ik er een (sport)kat tussen zetten. Had ik er destijds niet tussen zitten en toen was de auto duidelijk veel luider.

Ja is dat een optie, een universele sportkat? Die komt dan voor de middendemper ipv die voorpijp toch?
Thnx

TheDutchie
30-03-2023, 07:46
En waarom geen geluidsdemper?
Had een geluidsdemper aangeschaft ook voor een 8v g60, en heb(had) 60mm uitlaatlijn met middendemper, maar nog luid, en met geluidsdemper erin, dag en nacht verschil. Alleen weet ik niet wat dit dit doet met eventueel tegendruk ofzo of koppelverlies. Heb er helaas niet mee gereden met die demper erin, om het te kunnen testen.

Een db killer bedoel je toch? Die heb ik wel gezien maar die zijn zo dicht (gaas) dat ik me afvroeg of dat de flow niet enorm in de weg gaat zitten?

daNpy
30-03-2023, 08:06
Hoe denk je dat een catalysator eruit ziet? :D

TheDutchie
30-03-2023, 11:56
Hoe denk je dat een catalysator eruit ziet? :D

Ja idem, maar heeft een sportkat ook veel invloed of valt dat mee?

Mk1_er
30-03-2023, 14:51
Een db killer bedoel je toch? Die heb ik wel gezien maar die zijn zo dicht (gaas) dat ik me afvroeg of dat de flow niet enorm in de weg gaat zitten?
Inderdaad, een db killer. deze heb ik (https://www.winparts.be/uitlaatsysteem/zelfbouw-uitlaat-staal/c913/decibel-begrenzer/p166479.html#)
Zonder gaas, dit is een langere buis,als je de twee ronde flensen afdraait, (ik heb het gewoon met de slijpschijf gedaan)naar de opening van je uitlaatpijp, dat die erin past, en zorgen dat je het vast kan zetten. Denk door de vernauwing dat het geluid gedempt wordt.
Bij mij was het een enrm verschil, en g60 maakt een enorm lawaai. Heb het spijtig genoeg niet rijdend kunnen testen. Je zal het misschien voelen, maar zeker weet ik het niet. Maar heb hier ergens eens gelezen dat een g60 wel tegen een beetje tegendruk zou kunnen.
Misschien de oplossing om te proberen, een sportkat kost vele malen duurder
Alleen is het wel duurder geworden 22 euro, en heb een paar jaar geleden 15euro betaald

TheDutchie
31-03-2023, 17:40
Inderdaad, een db killer. deze heb ik (https://www.winparts.be/uitlaatsysteem/zelfbouw-uitlaat-staal/c913/decibel-begrenzer/p166479.html#)
Zonder gaas, dit is een langere buis,als je de twee ronde flensen afdraait, (ik heb het gewoon met de slijpschijf gedaan)naar de opening van je uitlaatpijp, dat die erin past, en zorgen dat je het vast kan zetten. Denk door de vernauwing dat het geluid gedempt wordt.
Bij mij was het een enrm verschil, en g60 maakt een enorm lawaai. Heb het spijtig genoeg niet rijdend kunnen testen. Je zal het misschien voelen, maar zeker weet ik het niet. Maar heb hier ergens eens gelezen dat een g60 wel tegen een beetje tegendruk zou kunnen.
Misschien de oplossing om te proberen, een sportkat kost vele malen duurder
Alleen is het wel duurder geworden 22 euro, en heb een paar jaar geleden 15euro betaald

Thnx! Ik ga dat toch maar eens proberen. Denk dat dit de meest simpele en goedkoopste oplossing is om te testen.

DJFD6
06-04-2023, 16:01
Inderdaad, een db killer. deze heb ik (https://www.winparts.be/uitlaatsysteem/zelfbouw-uitlaat-staal/c913/decibel-begrenzer/p166479.html#)
Zonder gaas, dit is een langere buis,als je de twee ronde flensen afdraait, (ik heb het gewoon met de slijpschijf gedaan)naar de opening van je uitlaatpijp, dat die erin past, en zorgen dat je het vast kan zetten. Denk door de vernauwing dat het geluid gedempt wordt.
Bij mij was het een enrm verschil, en g60 maakt een enorm lawaai. Heb het spijtig genoeg niet rijdend kunnen testen. Je zal het misschien voelen, maar zeker weet ik het niet. Maar heb hier ergens eens gelezen dat een g60 wel tegen een beetje tegendruk zou kunnen.
Misschien de oplossing om te proberen, een sportkat kost vele malen duurder
Alleen is het wel duurder geworden 22 euro, en heb een paar jaar geleden 15euro betaald

Ik heb een DX (dus geen G60) met 60mm Powersprint uitlaat. Het geluid was wel leuk maar ging op den duur irriteren. Ook bovengenoemde DB-killer in eindstuk geschoven en vast gezet met rvs-boutje. Geluid is nu (voor mijn) aanvaardbaar. Boven in de toeren is de DX wel iets zwakker geworden.

Mk1_er
10-04-2023, 18:04
Ik weet dat de meeste voor een dx meestal een groep n uitlaatlijn nemen, het geluid zou hierbij goed meevallen, en er zou ook merkbaar meer koppel onderin zijn.
Logisch denk dat je het bovenin voelt, omdat er dan ook meer uitlaatgassen moeten afgevoerd worden.
En zal afhankelijk zijn, ik zou denken hoe krachtiger de motor hoe minder je dit voelt, maar daar kan ikisschien ook in verkeerd zijn.
Ben benieuwd hoe het bij TheDutchie gaat zijn.

TheDutchie
10-04-2023, 21:05
Ik heb de genoemde db killer gemonteerd. 63mm variant, btje weggeslepen en moest hem 5cm inkorten maar toen paste ie perfect geklemt in de voorpijp van 60mm.
Geluid is nog steeds fors maar wel minder dan het was en ik durf er nu mee over straat. Dus dank voor de tip!

Meteen ook maar eens een stukje gereden. Voor het eerst in de 3 jaar dat ik eigenaar ben, ook iets langer dan het korte ritje naar de garage in de buurt. Conclusie, hij rijdt behoorlijk beroerd; stottert, houd in bij midden toeren, komt moeilijk weg bij half gas en op de snelweg 100 in de 5 accelereert ie zelfs helemaal niet meer, dan moet je echt terugschakelen.
Echter, als je hem vol op zn staart trapt, dan wil ie wel en klinkt ie echt lekker :) Hoog in de toeren of gas vol open lijkt het blokje het beste te bevallen. Leuk, maar niet echt rijdbaar. En bovendien voelt het dan nog steeds alsof ie niet vol vermogen heeft. Ik gok dat ie nu rond de 100pk zit. Hij zuipt overigens wel alsof ie 200pk heeft..

Kortom, nog een hoop puzzelen om het blok goed te laten lopen. Zijn er leden met een 1.8kr + weber dcoe 45 die hun carb instellingen kunnen delen?

Dank alvast!

daNpy
11-04-2023, 06:10
Ik denk dat je niet veel hebt aan carburateur instellingen van andere motoren. Dat is vaak op de motor afgestemd.
Mijn tip zou zijn om hem af te laten stellen. Dat is wel duur, maar dan is het wel goed en op een rollenbank is het makkelijker als op straat.
Ik heb het zelf gedaan bij mijn DAF, die heeft maar 1 carburateur en dan krijg je hem nog niet goed. Je hebt echt een hele collectie sproeiers nodig om te proberen.

Ik zou trouwens ook een wideband lambda en een AFR meter monteren, dan ben je al een stuk geholpen om te kijken wat hij doet.

Mk1_er
11-04-2023, 17:10
Voor het geluid, kan je nog eventueel tussen de twee flensen van die demper nog wat staalwol ronddraaien, dat zal zeker ook nog helpen. Doen ze in dempers ook.

Voor uw carbs, helaas is de generatie die dat op gevoel en gehoor doen stilletjes aan het uitsterven. Dus zoals daNpy aangeeft, best op de bank, is het ineens goed.
Je kan op YT even naar de filmpjes van Memphis zoeken, daar is ook al wat uitleg in te vinden en je hebt er een boek voor met wat uitleg, uiteindelijk is die toch ook op de bank gegaan. Heeft nog niet zo lang geleden hier een topic geopend.
Interessante filmpjes wel.

Edit;hier de link (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=145153)

TheDutchie
12-04-2023, 11:36
Voor het geluid, kan je nog eventueel tussen de twee flensen van die demper nog wat staalwol ronddraaien, dat zal zeker ook nog helpen. Doen ze in dempers ook.

Voor uw carbs, helaas is de generatie die dat op gevoel en gehoor doen stilletjes aan het uitsterven. Dus zoals daNpy aangeeft, best op de bank, is het ineens goed.
Je kan op YT even naar de filmpjes van Memphis zoeken, daar is ook al wat uitleg in te vinden en je hebt er een boek voor met wat uitleg, uiteindelijk is die toch ook op de bank gegaan. Heeft nog niet zo lang geleden hier een topic geopend.
Interessante filmpjes wel.

Edit;hier de link (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=145153)


Thnx voor beide tips!

TheDutchie
12-04-2023, 11:38
Ik denk dat je niet veel hebt aan carburateur instellingen van andere motoren. Dat is vaak op de motor afgestemd.
Mijn tip zou zijn om hem af te laten stellen. Dat is wel duur, maar dan is het wel goed en op een rollenbank is het makkelijker als op straat.
Ik heb het zelf gedaan bij mijn DAF, die heeft maar 1 carburateur en dan krijg je hem nog niet goed. Je hebt echt een hele collectie sproeiers nodig om te proberen.

Ik zou trouwens ook een wideband lambda en een AFR meter monteren, dan ben je al een stuk geholpen om te kijken wat hij doet.

Thnx! Ik was al aan het zoeken voor een AFR inderdaad, die is wel essentieel. En ik moet even zon luchtmetertje hebben om in ieder geval de basis af te kunnen stellen qua airflow in de kelken.

TheDutchie
17-04-2023, 18:16
Inmiddels wat meer gereden en wat gespeeld met de idle needle (armer gezet). Het blok komt iets beter op gang dus het lijkt erop dat ie te rijk loopt tijdens lichte acceleratie. Een universele wideband AFR zou verheldering geven maar wat zijn die dingen duur zeg..
Inmiddels nog een keer compressie test gedaan en cilinder 1 geeft wederom 7bar, overige cilinders 10,5bar. Ik hoop dat het een verkoolde compressie veer is, aangezien de golf heel wat jaren heeft stilgestaan. Er komt ook geen witte of blauwe rook uit de uitlaat en verbruikt geen kvs.
Ik heb een anti carbon goedje gekocht wat je direct op de zuiger moet laten inwerken. Ik ben redelijk sceptisch maar wie weet doet het wat.
Ik laat het resultaat weten.

TheDutchie
19-04-2023, 22:00
Update: tube a 20ml dunne vloeistof moest op de zuiger geleegd worden en 30min laten liggen.
Daarna eruit blazen door te starten zonder bougie. (Er kwam niks uit) vervolgens 20min met verhoogd toerental stationair laten draaien.
Vervolgens heb ik nog een stukje gereden en compressie gemeten. Bleef helaas 7bar.

Met een heel klein beetje olie op de zuiger, steeg de druk naar 7,5bar. Lijkt dus toch iets in de compressieveer te zitten, maar mischien is mijn conclusie onjuist?

Iemand nog advies ipv blok loshalen en zuiger controleren?

Update 2: ik had 2 tubes dus waarom niet nog een keer proberen. Ditmaal zuigers beetje op en neer gewiebelt tijdens het inweken en daarna een stukje gereden ipv stationair laten draaien. 8,5 bar! Dus het heeft nu wel wat gedaan. Wellicht is 3x scheepsrecht en komt hij weer richting 10bar

TheDutchie
17-03-2024, 18:44
Alweer een jaar verder. Vanwege een 2e kindje niet veel gedaan, maar toch een kleine update.
- nog maar eens kooloplosser in zuiger 1 gegooid en heel lang laten weken. Daarna flink stuk gereden en hij is nu 10,2bar!
Ik heb nu 10,2 / 10,5 / 10,5 / 11 dus volgens mij redelijk.
- klein filtertje gemonteerd op carterontluchting. Stinkt weer een stukje minder.
- aandrijfas bouten waren losgetrilt na flink stuk rijden dus deze weer vastgezet en voor de zekerheid maar loctite op gedaan.

Ook heb ik de carb afstelling op cilinder 1 wat bijgesteld, deze stond veel te rijk. Hij loopt nu ook prima stationair en zelfs na 6maanden stilstand direct starten. Er is nu ook beter rustig mee te rijden.
Ondanks de verbetering heb ik nog steeds het idee dat het vermogen zeker niet hoger is dan 100pk. Ik ontkom niet aan een rollerbank denk ik.

Eerst wil ik alles aangesloten hebben, er liggen nog zeker 10 kabels onaangesloten in de motorruimte en nog een paar sensoren niet gekoppeld. Dit is voor mij totaal onbekend terrein dus ik moet eens kijken hoe we dit gaan uitzoeken.

Van Limburg
26-03-2024, 20:31
Eerst wil ik alles aangesloten hebben, er liggen nog zeker 10 kabels onaangesloten in de motorruimte en nog een paar sensoren niet gekoppeld. Dit is voor mij totaal onbekend terrein dus ik moet eens kijken hoe we dit gaan uitzoeken.

En dat is prio 1. Je wil niet dat een duur dagje afstellen de tijd verloren gaat aan een hoop randzaken die er niet toe doen. Afstellen kan ook gewoon zonder de bank op. Dat is voor de laatste Pk's te zoeken.
AFR's zijn inderdaad prijzig. Toevallig laatst nog eentje laten komen van AEM welke ze op Ali verkopen. Display is AEM. Sensor zeer twijfelachtig maar we gaan er vanuit dat het Fake Bosch is. Maar op dit moment werkt die gewoon en reageert die zoals verwacht. Als die kapot gaat koop ik wel snel een echte.
Iets wat goed staat afgesteld hoef je niet te zien op je display ;) Steek dat geld maar in iemand die dit gewoon kan afstellen.
Bij mijn monteur zou alles er meteen af gaan en wordt onmiddelijk gereviseerd. Afstellen aan iets waarvan de binnenkant onbekend is schiet ook niet op.

TheDutchie
06-04-2024, 14:43
En dat is prio 1. Je wil niet dat een duur dagje afstellen de tijd verloren gaat aan een hoop randzaken die er niet toe doen. Afstellen kan ook gewoon zonder de bank op. Dat is voor de laatste Pk's te zoeken.
AFR's zijn inderdaad prijzig. Toevallig laatst nog eentje laten komen van AEM welke ze op Ali verkopen. Display is AEM. Sensor zeer twijfelachtig maar we gaan er vanuit dat het Fake Bosch is. Maar op dit moment werkt die gewoon en reageert die zoals verwacht. Als die kapot gaat koop ik wel snel een echte.
Iets wat goed staat afgesteld hoef je niet te zien op je display ;) Steek dat geld maar in iemand die dit gewoon kan afstellen.
Bij mijn monteur zou alles er meteen af gaan en wordt onmiddelijk gereviseerd. Afstellen aan iets waarvan de binnenkant onbekend is schiet ook niet op.

Precies, ik wil het eerst fatsoenlijk aangesloten hebben of opgeruimd, want kan me voorstellen dat veel kabels geen functie meer hebben. Ik zal binnenkort eens een oproepje plaatsen hier op het forum of iemand hiermee zou kunnen helpen. Ik probeer een hoop zelf maar ondanks onderzoek, kom ik er gewoon niet uit..

daNpy
06-04-2024, 18:35
Waar zit je ergens? Ben nu hetzelfde aan het doen bij iemand met een Renault 5 racer :)

TheDutchie
11-04-2024, 08:35
Waar zit je ergens? Ben nu hetzelfde aan het doen bij iemand met een Renault 5 racer :)

Arnhem, is dat een beetje in de buurt?
Heel tof als je zou willen helpen en ik ben je eeuwig dankbaar!