View Full Version : versleten subframe rubbers?
Beste mensen,
Ik vroeg me af of iemand hier me kan vertellen wat de symptomen zijn van versleten subframe rubbers?
Ik heb al enige tijd last van zacht gebonk en geklapper zodra ik over een oneffen klinkerweggetje rij.
Ik dacht dit probleem vorig jaar op te lossen door de toplagers te vervangen, deze vertoonden namelijk een klein beetje speling. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost.
Aangezien ik verder geen noemenswaardige speling aan de auto kan ontdekken, heb ik besloten een aantal zaken preventief te vervangen, wat zeker niet verkeerd is voor een auto uit 1989 lijkt me, te weten:
*draagarmrubbers
*fuseekogels
*stabirubbers
Hopende hiermee het geklapper en gebonk op te lossen.
Ik overweeg ook nog om ook de subframe rubbers te vervangen, maar omdat dit volgens mij nogal een vervelend klusje is, doe ik dit liever niet als het echt niet nodig is. Kunnen versleten subframe rubbers dit geklapper wel veroorzaken?
De auto rijd verder best nog strak (helemaal op asfalt), echter op klinkerweggetjes hoor je in de auto op de achtergrond telkens weer dit lichte gebonk/geklapper. Hier wil ik toch wel graag vanaf. Iemand nog tips?
In mijn ervaring de rubbers van de stabilisatorstang.
In mijn ervaring de rubbers van de stabilisatorstang.
Zou kunnen. In andermans ervaring was het echter 1 van de draagarmrubbers of een fuseekogel. Echter in beide gevallen zou je dit moeten kunnen vaststellen door een bepaalde mate van speling op de draagarm of stabilisator te meten. Dat heb ik dan weer niet en daarom onderzoek ik ook eventuele andere oorzaken.
Evengoed zal ik de rubbers van de stabilisatorstang en draagarmen preventief vervangen.
kris2502
29-06-2020, 19:35
Had dit ook op een 1983 cabrio.
Draagarmrubbers en silent blocks vervangen.
Was opgelost.
De silent block aan distributiezijde was compleet in stukken.
Jammer genoeg is dat de moeilijkste.
Best gans de distributie verwijderen.
Anders is het knoeien.
En iemand vinden met een hydraulische pers.
Oude verwijderen en nieuwe inpersen gaat niet zonder.
Succes.
Had dit ook op een 1983 cabrio.
Draagarmrubbers en silent blocks vervangen.
Was opgelost.
De silent block aan distributiezijde was compleet in stukken.
Jammer genoeg is dat de moeilijkste.
Best gans de distributie verwijderen.
Anders is het knoeien.
En iemand vinden met een hydraulische pers.
Oude verwijderen en nieuwe inpersen gaat niet zonder.
Succes.
Misschien een stomme vraag, maar wat zijn silent blocks? Subframe rubbers? Motorsteunen?
kris2502
30-06-2020, 20:02
Motorsteunen.
Op een 1.5 JB zijn dit er 4.
Vooraan, achteraan en aan versnellingsbak zijn de gemakkelijke.
Degene aan distributiezijde is een moeilijke.
Die was compleet stuk bij mij.
Wanneer ik de motor startte met de nieuwe blokken was het verschil meteen hoorbaar.
Tijdens rijden nog meer.
Bij defecte motorsteunen trilt de hele auto toch ook heel erg bij stationair loop? Verder als je de auto op de handrem zet en dan vervolgens met de handrem erop probeert op te trekken in de 1e versnelling moet je het blok ook erg zien bewegen in zijn motorsteunen toch?
Dat heeft mijn auto namelijk niet.
Wel merk ik naast het gerammel/geklapper dat bijvoorbeeld bij het rijden over drempels, en dan met name bij het afrijden van de drempel met iets te hoge snelheid er een duidelijke bonk of kloenk hoorbaar is aan de voorzijde. Het is moeilijk te lokaliseren, maar het lijkt aan de voorzijde linksonder vandaan te komen.
VeeDubber
06-07-2020, 08:45
Lijkt mij dat je het dan eerder in de ophanging moet zoeken. Ook al eens gekeken of de aandrijfassen goed vast zitten?
Lijkt mij dat je het dan eerder in de ophanging moet zoeken. Ook al eens gekeken of de aandrijfassen goed vast zitten?
Dank voor het meedenken. Volgens mij zit alles goed vast. Aankomend weekend nog maar eens op de brug alles nalopen.
En hier weer een beetje verder mee. Afgelopen week bij de specialist de subframe rubbers laten controleren -} in orde. Tevens alle draagarmrubbers, stabilisator rubbers en fuseekogels laten vernieuwen. Helaas is het bijgeluid nog niet weg. Het klinkt als krakend rubber. Het geluid is ook op te wekken door bij stilstand de vering in te drukken bovenop de spatborden. Inmiddels is zo'n beetje de complete voorophanging vernieuwd, maar zonder resultaat.
Draagarmrubbers
Stabilisator stang rubbers
Fuseekogels
Toplagers
Nieuwe verlagingsveren
Nieuwe schokdempers
Iemand nog andere ideeën? Meer rubber zit er volgens mij niet in de voorophanging, dus geen idee wat nu nog te vervangen.
vagg freak
18-07-2020, 19:07
Heb je de toplagers wel goed vast gezet
Heb je de toplagers wel goed vast gezet
Heeft de garage gedaan en is een VW Audi specialist. Ik vertrouw erop dat zij dit correct hebben gedaan.
Kraken hoor je trouwens alleen over het rijden op slechte wegen of over drempels. Zittend in de auto klinkt het een beetje als een zacht kloppend geluid.
vagg freak
19-07-2020, 07:05
Toplagers die los zitten hoor je juist bij slecht wegdek
Toplagers die los zitten hoor je juist bij slecht wegdek
Kunnen ze uit zichzelf los komen nadat ze goed zijn vast gezet? Zou je dan ook geen speling moeten kunnen vaststellen?
Bij nader onderzoek denk ik toch dat het gekraak uit de toplagers komt en dan vooral rechtsvoor. De auto is 40mm verlaagd, maar de toplagers zijn ongeveer een jaar na het verlagen vervangen vanwege behoorlijke speling op de veerpoot. Nu dus alweer krakende veerpootlagers? Wat kan ik er aan doen? Ik vraag me af of vervangen wel helpt. De huidige lagers zijn nog behoorlijk nieuw..
vagg freak
21-07-2020, 21:57
Spuit er eens wat vet tussen zeskant moer los zitten kogellagers in
Moer met de 2 sleufjes erin goed vast draaien
De moer met sleuf klemt toch de spiraalveer tussen de veerschotels? Het toplager zit direct onder deze moer. Kan ik de bovenste zeskantmoer zomaar losdraaien? Heeft dit nog gevolgen voor de sporing/uitlijning? Welk vet is goed? Teflonspray?
Edit: ik zag net dat het toplager boven de sleufmoer zit. Sleufmoer zit direct op bovenste veerschotel. Dit betekent dus dat ik het toplager vrij eenvoudig kan smeren door de zeskant moer los te nemen en onderliggende ring, maar de sleufmoer alleen kan aandraaien bij uitgebouwde veerpoot. Ik kan dus niet checken of deze moer wel goed vast zit.
Even weer met dit probleem verder geweest. Gekraak was nog steeds aanwezig. Afgelopen weekend de zuigerstangen van de schokbrekers ingespoten met WD-40. Het geluid is nu weg. De schokbrekers zijn echter nog maar 3 jaar oud. Ook is er maar 1500 km mee gereden. De werking van de schokbrekers is verder prima. Iemand dit vaker meegemaakt?
Ja hoor....ik heb een vaste verlagingsset van AP onder m'n vorige Passat gehad....vanaf dag 1 drama met de schokdempers.....op basis van garantie nieuwe schokdempers gekregen.....zelfde verhaal. Toen tegen inkoopsprijs een set Bilstein dempers mogen kopen...en toen waren de problemen weg.
Toch vind ik het vreemd dat de dempers een soort krakend rubberachtig geluid kunnen maken. Het zijn oliegevulde dempers. Smering genoeg zou je denken. Welk onderdeel in de demper veroorzaakt doorgaans herrie dan? Is dat de keerring bovenin de demper?
RobertVoorst
22-09-2020, 13:27
Toch vind ik het vreemd dat de dempers een soort krakend rubberachtig geluid kunnen maken. Het zijn oliegevulde dempers. Smering genoeg zou je denken. Welk onderdeel in de demper veroorzaakt doorgaans herrie dan? Is dat de keerring bovenin de demper?
Ik vermoed inderdaad dat het de bovenste afstrijker/keerring is. Als je de demperstangen een paar keer goed smeert dan krijgt die keerring denk ik vanzelf genoeg film om niet meer te piepen/kraken.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het eerst wel even proberen met inspuiten met wd40 en ondertussen maar sparen voor een set Koni's
En terug bij dit topic. Inmiddels Koni's onder de auto, maar nog steeds een krakend, kloppend geluid bij oneffen wegen, of flink insturen. Ik ben er vrijwel zeker van dat het de nieuwe stabilisatorstang rubbers zijn. Hoe zat het ook alweer? Met de auto op de 4 kolomsbrug met de wielen op de grond de beugels rondom de rubbers een voor een iets losdraaien en vervolgens weer op moment vastzetten? En moeten de stabirubbers gesmeerd worden?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.