PDA

View Full Version : Probleem met pinkers. Relais slaat zot!!!!


BoraGT
14-10-2005, 08:41
Ik heb een probleempje met mijn gevarenlichten/noodlichten/pinkers/vierpinkers of hoe je het ook wil noemen.

Wanneer ik gewoon afdraai en de pinkers opzet, dan werken ze gewoon. Wanneer ik de 4-pinkers opzet, dan werkt het ook gewoon.
Wanneer ik ze afzet en dus gewoon rij, dan begint het relais te schakelen gelijk een zot. Soms snel, soms langzaam. Soms heel lang na elkaar soms maar een paar keer of 1 keer. Er zit totaal geen regelmaat in.

Er werd mij ergens verteld dat ik eens moet proberen om de gevarenschakelaar eruit te halen en kijken of ie het dan nog doet.

Maar ten eerste:

Er heeft mij iemand verteld dat de schakelaar gelijk een relais werkt. Dus als ik die eruit haal, kan ik dan nog gewoon pinken? Is die schakelaar dan niet ook het relais?

Ten tweede? Hoe haal je die eruit, ik kan er wel met een schroevendraaier achter liggen trekken totdat ie eruit komt, maar dat zal nadelig zijn tov mijn dashbord. Hij mag dan wel bijna 4 jaar zijn, maar vanbinnen is de wagen nog picobello in orde, en dat wil ik graag houden zo.

Graag iemand die me hierbij kan helpen? Een mede Bora-rijder of Golf IV rijder die hetzelfde probleem of gelijkaardigs aan de hand hebben gehad.

Of anderen natuurlijk ook he ;)
Alle ideen en suggesties zijn welkom.

Laatste vraag, iemand een idee wat zo een schakelaar ongeveer kost?

Hopend op reactie


Peter aka BoraGT

---------------------------------------------------
Wachtend op zijn armsteun :D

Maurice
16-10-2005, 13:45
Hoi peter,

ik heb dat probleem ook gehad.
ongeveer 2 maanden gelden begon het relais te knipperen wanneer hij er zin in had en de richting aanwijzer ging steeds slechter werken.
het geuid komt van achter de gevarendriehoekschakelaar waar ook het relais in zit.
ik ben naar de vw dealer gegaan en ze hebben mij direct geholpen.
de kosten waren 35 euro incl. montage, binnen 10 min. klaar.
toppie geregeld bij de vw dealer bongers in veldhoven.

succes.

groeten Maurice

BoraGT
17-10-2005, 12:10
Dank voor je antwoord. Ik moet sowieso naar de VW dealer omdat ik de taal van mijn boordcomputer nog moet laten veranderen. Die staat momenteel nog int Frans (van vorige eigenaar)

Weet je misschien ook waar hert probleem aan lag? Relais zelf of die schakelaar?

Maurice
17-10-2005, 21:26
goeie vraag,

volgens mij zit de schakelaar met relais, contact enzo aan de behuizing vast van de schakelaar.
dit is 1 geheel.

BoraGT
17-10-2005, 21:58
Indien dit het geval is, dan kan je normaal gezien de schakelaar eruit halen en gewoon een nieuwe erin steken. Eigenlijk kan je de plaatsingskosten dan uitsparen. Maar aangezien ik toch nr de VW dealer moet voor z'n VAG-com...

vw golf 1979
17-10-2005, 22:03
als je dan toch al naar de dealer moet laat dan de schakelaar ineens plaatsen. als er dan iets mis gaat komt het op hun rekening en niet op de jouwe :)

BoraGT
17-10-2005, 22:12
als je dan toch al naar de dealer moet laat dan de schakelaar ineens plaatsen. als er dan iets mis gaat komt het op hun rekening en niet op de jouwe :)

:tongue:
Ga ik doen ook. Kijken of k morgen op werk ergens tijd heb om even te bellen.

Alvast bedankt voor jullie respons.