PDA

View Full Version : Golf 1 gti g60 => 1.6 eg

Mk1_er
19-07-2020, 19:19
Zoals ik hier al heb aangegeven ben ik niet door de keuring met de g60 en zal ik de eg er terug moeten in plaatsen keuren en dan weer ombouwen.
Leuk is anders maar het is nu zo zeker.
Daarom dit draadje, omdat ik wederom voor sommige zaken jullie hulp weer goed zou kunnen gebruiken.
Alle geluk dat de hele kabelboom en stekkers er allemaal nog aanhangen.

De eg ligt volledig klaar op een palet.
Ook de remschijven achteraan moeten eraf, maar achteraf blijven de trommelremmen er gewoon op, er zijn er genoeg die zo rondrijden dus zal het wel voldoende remmen vermoed ik, of niet?

Ondertussen ben ik al begonnen met demonteren, en de aandrijfassen was al geen lachertje om de centrale moer los te krijgen, hoe vast kan iets staan.
Een kennis van me werkt in een garage en daar mocht ik een grote sleutel gebruiken van een 1meter lang, en dan kreeg ik het nog maar net los, met mijn 56kg heb ik toch nog een tijdje bezig geweest om het uiteindelijk los te krijgen.
En wat een hoop vet komt er uit die homokineten gelopen...
Die moeten dan ook weer overgezet worden, maar dat ga ik maar éénmalig doen, als de g60 er terug in gaat schaf ik mij een set golf 1 g60 assen aan.
Uitlaat is er ook al af, met uitzondering van de spaghetti, die heb ik al wel losgemaakt.

Ondertussen ben ik al zover dat de motor eruit kan, dus eerst nog een motortakel bestellen. Zou eerst het blok eruit willen nu voor ik verder ga met de remmen achteraan.

Vraagje over de assen, als het klopt zouden de assen zonder de homokineten mij gti assen moeten zijn, kunnen jullie dit zien op deze foto?

http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200717_071611_resized.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200717_065401_resized.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200719_084522_resized.jpg
Doel was om in de winter van 2021 de auto terug klaar te hebben, maar als het meevalt staat hij tegen eind van komende winter terug klaar met de g60 erin.

RobertVoorst
19-07-2020, 19:45
Zwaar k-lote die belgische keuringsinstanties, jammer dat ze met hun insteek ook precies de plank misslaan. Neem bijvoorbeeld je remmenkwestie: trommelremmen remmen de eerste 4 keer bij harder remmen beter dan schijfremmen, maar de 5e keer gaan ze door de warmte die in de trommel blijft hangen verglazen, en doen ze helemaal niets meer. De 5e keer remmen met een schijfrem gaat dan al weer beter en deze zal na x aantal keer veel consistenter blijven remmen.

Op de lange duur is een ‘modern’ remsysteem veel constanter en dus vele malen veiliger dan die oude trommelremmen, waarom moet en zal er dan het originele systeem op liggen, denk dat ze daar heus niet elke wagen in de originele staat willen behouden omdat het liefhebbers zijn :screwy:

Daarbij meteen antwoord op je remmenvraag, bij normaal gebruik zijn trommelremmen prima, ga je vaker en harder remmen dan lopen ze snel tegen hun max aan.

Al met al balen dat het zo moet wel.. bij ons kan de RDW soms al extreem lastig doen, maar bij jullie slaat het echt alles :shake:

Mk1_er
19-07-2020, 20:24
De reden ook waarom ik hier een beetje afwezig was, had er even genoeg van en wist niet wat ik ging doen.

Kon ik eindelijk genieten omdat ik uiteindelijk met de golf kon rijden, kwam dat weer. En ik zal niet de enige gaan zijn, want de golfjes van ´82 en ´83 waar er de meeste van zijn vermoed ik moeten allemaal nu naar de keuring dit jaar en volgend jaar.

Maar soit...
Dan zal ik eerst kijken hoe de trommelremmen het zullen doen, maar ik rijd sportief dus ik weet al wat de uitkomst zal zijn dan.
Als het niet teveel werk is om om te bouwen dan doe ik dat wel elke keer. Het is de eerste keer dat ik aan remmen werk, dus dat moet ik nog even bekijken.

Johan1982MK1
20-07-2020, 09:28
Pff, wat zuur man..
Elke keer alles omzetten wordt je ook niet vrolijk van.
In NL is het nog redelijk te doen. Mits het motor nummer goed leesbaar is en als je maar een aankoopbewijs van je motor hebt. Is vaak lastig bij iets oudere motoren, en afwachten of de motor die je dan hebt gekocht niet uit een ander project komt die al bij de RDW geregistreerd staat want dan moet je ook nog eens aantonen hoe je eraan bent gekomen en dat deze motor niet meer in de auto zit waar die uit komt.

heinz74
20-07-2020, 10:10
bespaar u een hoop ellende en laat de motor er langs onder eruit zakken..is de gemakkelijkste manier..
moet je alleen de auto van voren (of rondom )hoog genoeg krijgen..
heb het meerdere keren gedaan zowel langs onder als boven..
met de bak eraan is langs onder het gemakkelijkst..zo deden ze het in de fabriek ook
er zit nogal verschil in de koppen en dikte van homokineten..kan ik zo niet zien op de foto
de remmen achter omsteken is ,als je alles bij de hand hebt ook geen drama..1/2 uurtjes per kant zoiets..
scheelt als alles gangbaar is en al eens is gewisseld..

yuli
20-07-2020, 10:38
Vind het super je vastberadenheid!
Ik ben zelf ook niet zo'n opgever maar heb toch is mijn golf 1 is een aantal jaren in de stalling laten staan toen ik haar scheurtjes had in een vers gereviseerde EG motor. Was er redelijk kapot van op dat moment.
Daarna een DX gebouwd vond ik achteraf ook geen zaligmakend project (bracht mij niet de prestaties die ik inmiddels gewend was in corrado's). Maar die leeft nog altijd voort bij iemand anders die er heel blij mee is.

Mk1_er
20-07-2020, 20:15
De golf wegdoen was ziezo niet het plan, maar de gedachte om hem met een laken erover te stallen was er wel.
Mijn vriendin vroeg me (voor sommige wel eens iets om over na te denken) ''wat is u interesse in de golf 1 eigenlijk, de golf 1 of de motor dat er in zit''. Voor mij is het de combinatie van beide, vind de golf 1 super uitziende auto, en de motor maakt het alleen maar beter en leuker om mee te rijden,
Of ik het even leuk zou vinden voor er om mee te rijden met eg erin of de g60, misschien dat ik 65plus ben wel :D

We zien wel na hoeveel keer ik het ombouwen opgeef...

@heinz74

Heb het bekeken en langs onder is het gemakkelijker, anders moet de remverdeler en gasklephuis eraf.

Maar langs onder dan zit de spaghetti nog altijd in de weg, krijg die er niet af door de stabilisatorstang en anders moet ik alsnog gasklephuis eraf halen.
Of ik moet de stabilisatorstang eraf halen, dan kan ik de spaghetti er wel onderuit laten zakken, hoe doen jullie het?

En voor de assen, de assen links van de foto komen nu vanonder de g60, rechts zijn degene die hij heeft meegegeven terug en de 90mm homokineten die van mijn assen komen liggen er naast. Dus de rechtse zouden eigenlijk mijn gti assen moeten zijn, maar ben niet zeker, hij kan die homokineten van 100mm gewoon over gezet hebben naar mijn gti assen en de andere ook meegegeven hebben. Die rechtse assen verschillen sterk in dikte, weet niemand hoe ik het kan herkennen?
Dacht dat gti assen ook op de g60 konden gebruikt worden mits overzetten van de homokineten.

The Skinnmeister
21-07-2020, 09:50
Dat is idd wel zuur ja, vind het wel top dat je er toch mee door gaat ondanks alle tegenslag (keuringsgewijs). Dubbele :thumbup: voor je!!

Mk1_er
31-07-2020, 17:54
Vandaag de motor eruit gehaald.

Jullie zeiden hier dat het gemakkelijker was langs onder eruit, maar jullie hebben er niet bij gezegd dat dat gemakkelijk eigenlijk ook moeilijk is :shake: heb afgezien zene. Als het blok los was van alle steunen hing die iets achterover naar binnen toe waardoor ik die niet goed uit de motorsteun aan passagierskant kreeg. Dus gisterenavond maar opgegeven, en vandaag verder gedaan, en uiteindelijk was het gelukt.
Maar dan volledig laten zakken op de grond ook weer niet simpel niet veel plaats en overal tegen :( en dan heb je nog de steunen van de motortakel die onder de auto zit.
Hmm en nu de auto hoog genoeg krijgen om het blok er onderuit te krijgen.
Had hier ergens eens gelezen dat ook gewoon met de motortakel te doen, en dat heb ik dus ook gedaan. Bout door de bevestiging van de motorsteunen en golf omhoog dat is eigenlijk vrij goed gegaan.

Dacht van waar ben ik weer aan begonnen en dit elke twee jaar, maar het is dan ook men eerste keer dat ik dit doe.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200730_165237_resized.jpg

Hier de motorsteun die niet loswou, omdat hij gekanteld zat.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200730_200324_resized.jpg
Hier met alle veiligheidsvoorzieningen onder de auto,je lacht er misschien mee, maar je weet maar nooit, dit doe ik altijd.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200731_133738_resized.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200731_133533_resized.jpg

heinz74
01-08-2020, 08:06
kwestie van veel doen..eerst de motor laten zakken met de bak het verst naar beneden..dan uit de steun rechts trekken ,dan alles laten zakken..
heb het tientallen keren gedaan ..al gaat een dieseltje of JB iets makkelijker..
maat van me was/is powerlifter..en als hij er bij was tilde hij het golfje er zo overheen..hij squat 200+ ,dus dat gaat vanzelf..
ik gebruikte ook nooit zo'n motorkraan..ik had in mijn box een chemisch anker in het plafond..en daar een kettingtakel aan
dan zit je niet met die poten van zon ding want ergens is dat een onding..

Mk1_er
01-08-2020, 13:28
Ja dat nadeel van die poten ondervind ik nu ook wel.
Aldoende leert men...

Zou iemand me kunnen zeggen dat ik die kabels op één of ander manier werkend zou kunne krijgen op de bak van de eg?
Zou leuk zijn om dat niet te moeten demonteren. Want dat betekend die middenconsole er weer uit halen.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20190112_195507_resized.jpg

Edit: Toch maar besloten om alles over te zetten van het schakelmechanisme.

Mk1_er
06-08-2020, 17:57
Achterste trommelremmen staan er terug op, enkel nog de remdrukbegrenzers eraf halen.

Volgende is blok klaarzetten ga er wel nieuwe olie indoen en oliefilter vernieuwen.

Hetgeen ik gevonden heb van informatie voor de olie, 10w40 of 15w40.
Welke zou ik best nemen?

Mk1_er
08-08-2020, 06:04
We zijn weer een stapje verder...

Remmen zijn klaar, enkel nog ontluchten.
Schakelmechanisme zit eronder.
Uitlaat ligt klaar, daar moet ik enkel een stuk aan het origineel spruitstuk laten aanlassen omdat het was door geslepen, maar dat is nog het minste.

Eg blok hangt al aan de takel.
Gisterenavond de olie laten weglopen en oliefilter gedemonteerd voor vernieuwing.

http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200807_164136_resized.jpg

vagg freak
08-08-2020, 08:34
Komt na de herkeuring de g60 er weer terug in

Mk1_er
08-08-2020, 12:42
Komt na de herkeuring de g60 er weer terug in
Dat is de bedoeling.
Al zou het leuk zijn dat ik de golf via iemand in Nederland de g60 op kenteken zou kunnen krijgen.
Suggesties altijd welkom!

vagg freak
08-08-2020, 16:00
Evt een eg motor ombouwen naar g60

Mk1_er
08-08-2020, 17:35
Evt een eg motor ombouwen naar g60

Nu niet dat ik dit direct van plan ben( maar je weet maar nooit), maar kan dit dan?

vagg freak
08-08-2020, 18:01
Geen idee zou moeten kijk of de dek hoogt vanuit het hart van de krukas boring het zelfde is en een g60 krukas rond kan draaien in het blok. En zuigerbodem koeling erin maken. Kan wel eens kijken wat het verschil is in slag en de boring. Op de zaak hebben we alle machines om zoiets pas te. Rij zelf met een diesel krukas in een g40 blok

Mk1_er
08-08-2020, 18:11
Nu was ik al een hele tijd aan het zoeken waarvoor dat gat achteraan in mijn onderblok voor diende, en staat zelfs niet in het boek van Haynes.
Maar ineens viel mijn oog op de grote H achteraan op het onderblok, de moed zakte in mijn schoenen, na een gti waar van de kas scheef staat, nu ook nog eens een verkeerde motor dat geen eg zou zijn :shake:

Maar onterecht, na wat googlen blijkt dat dit degelijk een eg motor is maar degene met de H is intern anders hier is ook een kort topic van geweest op dit forum. www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=33498

En hier staat nog meer info uit te halen waar jullie meer van zullen snappen.
https://www.clubgti.com/forums/index.php?threads/deck-height-of-early-1-6-gti-block.225287/

Maar bij mijn kop staat er dan ook nog eens een H op.
Wat ik heb kunnen vinden en dat de info een beetje correct is, is dat deze vooral door volkswagenmotorsport werden gebruikt.
Het blok heeft een grotere boring en slag als ik het goed heb(mijn engels met die termen is niet zo goed) en betere koeling dan de gewone eg motor.
En werd vooral in de racerij gebruikt, en blijkt als je een eg motor hebt met de H, is zoals geluk hebben met een winnend lotje van de loterij.
Weet nu niet wat hier allemaal van aan is.

Maar ik hoop dat jullie hier misschien meer over weten.

En mijn vraag, waarvoor dient dat gat achteraan in het blok?
Er zit iets bij dat erin moet met een kabel aan, en weet nog dat het binnen kwam aan passagierskant. maar kan er nu niet aan om te zien dat daar iets zit.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200808_153359_resized.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200808_153427_resized.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200808_154317_resized.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200808_153656_resized.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20200808_163822_resized.jpg
Iemand dat hier meer over weet?

René
08-08-2020, 18:33
In dat gat zit normaal gesproken een vriesstop. Stel dat je water hebt gebruikt als KVS, dan knalt zo'n dop eruit als het bevriest ipv je hele blok scheurt.

Dat ding die bij jou erbij zit, lijkt mij een elektrische KVS verwarmer. Geinig ding....nog nooit gezien.

Misschien dat dit een blok is uit een auto die heeft gereden in een land waar de winters streng zijn?

vagg freak
08-08-2020, 18:37
Dat ding is een blokverwarming van bijv defa
Het gat wat er nu nog zit kun je met een vriescup zo dicht maken
Deze hebben we op de zaak meet het gat eens op

Mk1_er
08-08-2020, 18:49
@René
Golf komt van Zweden, dat zal dus de resen wel zijn van dat gat.
Dus ik heb dat niet meer nodig, en kan het gat gewoon dichten?

@vagg freak
Is goed zal ik doen als blijkt dat ik het niet meer nodig heb.
Wat voor zaak heb jij dan?

En wat info over het blok?
Zou deze makkelijker op te voeren zijn, of veranderd daar niets aan tegenover het gewone eg blok?

vagg freak
08-08-2020, 19:41
Ben werkzaam in motoren revisie

vagg freak
08-08-2020, 19:43
dat gat kan gewoon dicht zou dat wel doen zolang de motor er nog uit is en je er goed bij kunt goed schoon maken vet vrij wat loctite er aan en er in slaan

vagg freak
08-08-2020, 19:44
alles is op tevoeren maar zonder glader of turbo hou je beperkingen

René
08-08-2020, 20:35
Onderdeelnr : 059103113
Diameter: 36.6mm

Je stelde ook de vraag of je de kabelschakeling kan behouden? Volgens mij kan je zelfs de hele 02a bak behouden. Naar mijn weten past die gewoon aan een EG.

Mk1_er
09-08-2020, 10:31
alles is op tevoeren maar zonder glader of turbo hou je beperkingen

Ook niet helemaal waar, als je kijkt naar @knarfmk1 met bewerkte 1.6 16V met net iets over de 200pk kan me toch ook wel bekoren. Als zal een turbo makkelijker zijn om op te voeren.

Onderdeelnr : 059103113
Diameter: 36.6mm

Je stelde ook de vraag of je de kabelschakeling kan behouden? Volgens mij kan je zelfs de hele 02a bak behouden. Naar mijn weten past die gewoon aan een EG.

Diameter klopt bedankt.
De schakelstangen steken al terug, maar een goede voor te onthouden voor volgende keer.

Als er iemand mij eens wat meer uitleg kan geven wat ze net bedoelen over het blok met verschil in boring en slag met het H blok en 1.6eg uit volgende link. In mijn taal dan :)
https://www.clubgti.com/forums/index.php?threads/deck-height-of-early-1-6-gti-block.225287/

vagg freak
09-08-2020, 11:35
200pk bij bijvoorbeeld 8000a9000 tpm om te race helemaal goed niet om te cruise dan heb je liever wat meer koppel

Mk1_er
12-08-2020, 19:29
200pk bij bijvoorbeeld 8000a9000 tpm om te race helemaal goed niet om te cruise dan heb je liever wat meer koppel

Daar heb je een punt.
Dan zit ik met de g60 goed, zo gevoelig aan het pedaaltje...

Was altijd wennen als ik terug in mijn 335i stapte

vagg freak
12-08-2020, 21:04
EG is de motorcode die in de auto hoort voor de keuring? En moet daar ook de versnellingsbak bij die er in hoort

heinz74
13-08-2020, 07:42
volgens mij hb ik dat H verhaaltje wel eens meer gehoord of gelezen..
ik heb ook wel eens een USA cabrio gehad met een 1,7 injectie motor ,en Airco en volgens mij zat daar al iets van een ongeregelde kat onder..
ook de Chrysler blokken die in de Dodge Omni zaten waren volgens mij eigenlijk 1700 Volkswagen blokken..later heeft Shelby daar nog veel pk's uitgehaald
heb wel meer vage teksten op onderblokken en koppen zien staan..op veel diesel koppen staat 'Mexico'..maar acht de kans klein dat het daar vandaan komt

zou puur voor de keur de EG erin gooien ,en dan rap de G60 er terug in..want in hedendaags verkeer is het niet meer dan een rap autoke..
een 1,2 tdi Polo is zowat rapper..

Mk1_er
13-08-2020, 18:15
EG is de motorcode die in de auto hoort voor de keuring? En moet daar ook de versnellingsbak bij die er in hoort
Mag een andere motor zijn, met dezelfde specificaties.
Op mijn motor staat ook het nummer met eg.

volgens mij hb ik dat H verhaaltje wel eens meer gehoord of gelezen..
ik heb ook wel eens een USA cabrio gehad met een 1,7 injectie motor ,en Airco en volgens mij zat daar al iets van een ongeregelde kat onder..
ook de Chrysler blokken die in de Dodge Omni zaten waren volgens mij eigenlijk 1700 Volkswagen blokken..later heeft Shelby daar nog veel pk's uitgehaald
heb wel meer vage teksten op onderblokken en koppen zien staan..op veel diesel koppen staat 'Mexico'..maar acht de kans klein dat het daar vandaan komt

zou puur voor de keur de EG erin gooien ,en dan rap de G60 er terug in..want in hedendaags verkeer is het niet meer dan een rap autoke..
een 1,2 tdi Polo is zowat rapper..

Ja die H blokken zouden 1700cc zijn, en iets beter op te voeren ook tegenover de dx blokken.
Binnenin zouden er wel verschillen zijn tussen de eg en de eg blokken met de H.
Zo vreemd eigenlijk.

Jaja g60 er terug in en volgende keer ga ik met g60 terug naar de keuring maar de met de g lader eraf.
Maar eerst ook horen in hoeverre zij alles bijhouden.

Mk1_er
15-08-2020, 06:57
dat gat kan gewoon dicht zou dat wel doen zolang de motor er nog uit is en je er goed bij kunt goed schoon maken vet vrij wat loctite er aan en er in slaan
Heb de cups aangekregen.
Ik heb loctite 2400 liggen, kan ik deze daarvoor gebruiken?

vagg freak
15-08-2020, 20:44
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/loctite_648/p/12082/?gclid=CjwKCAjwj975BRBUEiwA4whRB0QX9r-nuyoFt_mwpAEFLao2PtuEVa6YRgdSamflITNUQtuk1n9GdxoCX3UQAvD_BwE#23409 ik gebruik deze

Mk1_er
16-08-2020, 18:06
Blok steekt erin en het meeste is al aangesloten.
Al die darmen is bijna plug and play.
Moet nog wel kleine zaken bestellen maar de rest valt al wel mee tot hiertoe.

Nu is het wel een geluk dat die al mijn originele kabels heeft laten liggen.

http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/received_650781782310588.jpeg

Maar één ding motortakel en golf 1 gaat echt niet samen, man wat een geklungel!!!
Dit ga ik volgende keer toch anders moeten doen.

Roy16VG60
16-08-2020, 18:51
Blok steekt erin en het meeste is al aangesloten.
Al die darmen is bijna plug and play.
Moet nog wel kleine zaken bestellen maar de rest valt al wel mee tot hiertoe.

Nu is het wel een geluk dat die al mijn originele kabels heeft laten liggen.

http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/received_650781782310588.jpeg

Maar één ding motortakel en golf 1 gaat echt niet samen, man wat een geklungel!!!
Dit ga ik volgende keer toch anders moeten doen.

Volgende keer de auto zo hoog mogelijk op de bokken, motorblok op een karretje of Dolly van de supermarkt. Motor er onder rollen, carrosserie laten zakken en motorsteunen vast maken zodra je er bent.

Als je alles los hebt vervang je zo binnen 10 minuten een motor bij de Golf 1.

Mk1_er
16-08-2020, 19:43
@Roy16VG60
Bedankt voor de tip.
Maar je moet toch heel hoog gaan voor de motor eronder te rollen.

Mk1_er
18-08-2020, 13:33
Als ik zeg dat ik we in apenland leven, leven we ook in een apenland!!!

Heb een mail gekregen met drie optie's.

1) Goedkeuring van de constructeur, maar dat ga je nooit krijgen.

2) Of dat ik kan aantonen dat de motorverbouwing dateert van voor ik hem voor de eerste keer op de keuring heb aangeboden, als ik hem kocht. Maar dat kan ik ook niet.

3)Of dat ik kan aantonen dat het motorvermogen permanent verminderd wordt naar maximum 1.2 keer het origineel motorvermogen. (135pk)
bewijs en factuur van afstelling.
Dus dat gaat hem worden.
Liever het 2de puntje, maar ben al blij dat het kan met de 3de optie.

Maar daar komen ze nu weer ineens mee af na al die tijd, en nu net dat de eg erin ligt van zondag :shake:

Maar liever zo, ik moest het toch terug verbouwen , dan maar per direct zeker :D

Nu heb ik al contact opgenomen met het bedrijf waar ik de afstelling heb laten doen.
We gaan dan een afstelling doen op de testbank met de riem van de lader eraf, zo kan ik wisselen tussen de 2 programma's.
En de Co ook naar beneden hier mag je maar 4.5 hebben en ik had 8 :D

Vervelend dat ik nu maar pas gekregen heb, maar anderzijds ben ik wel blij dat ik deze keuze heb en dat ik achteraf een papier in handen kan hebben met de goedkeuring.
En ik heb weer veel bijgeleerd met die motorwissel, en andere zaken.

Dus een echt Apeland

VeeDubber
18-08-2020, 13:37
Only in Belgium...

Van Limburg
18-08-2020, 14:06
Dit is evengoed nieuw voor me. Waar kan ik deze regels vinden?
en puntje 2... wat willen ze graag zien dan? Kan vast geregeld worden

RobertVoorst
18-08-2020, 14:22
Weten de mensen die dit verzinnen überhaupt hoe een auto eruit ziet? :screwy:

Mk1_er
18-08-2020, 15:31
Dit is evengoed nieuw voor me. Waar kan ik deze regels vinden?
en puntje 2... wat willen ze graag zien dan? Kan vast geregeld worden

Dat is een persoonlijke brief naar mij toe. Dat zal een beslissing zijn naar mijn gaande dossier toe.

Ik zou ook liever punt 2 willen, dus als iemand mij daar mee kan helpen, zou leuk zijn. Dan is het helemaal in orde.
Ik stuur je een pb.

Rick
18-08-2020, 15:36
Kan je 'm niet uitvoeren naar Nederland en hem hier goedkeuren om hem vervolgens weer naar België te halen voor de registratie? EU-Landen moeten elkaars goedkeuringen accepteren.
Of desnoods een Duitse-toelating met TÜV goedkeuring, lijkt mij dat die originele VW motoren een TÜV hebben, toch? :confused:

Mk1_er
12-02-2023, 18:30
Ben momenteel de witte golf terug aan het klaarzetten.
Eg steekt er terug in, motorruim is zo goed als klaar, enkel de assen, remmen, veren en uitlaat.

Maar ik zou één stekker moeten vinden, die voor aan de halgever aan te sluiten, want die is er af geknipt en weg.
Heb al op rick donkers site gekeken, maar denk niet dat ik die daar tussen zie, of ik zie erover. Iemand die weet wat en waar ik die kan bestellen?
De stekker en de pins voor op de draden.

The Skinnmeister
13-02-2023, 07:43
Heb laatst in Engeland veel stekkers besteld op justgermanparts.co.uk, adverteert ook via Ebay. Als je een oe nr hebt kun je zo zien of hij iets kan betekenen voor je.

Mk1_er
13-02-2023, 19:52
Heb op de site even gekeken, maar die zie ik er niet tussen.
Nu heb ik op catcar het onderdeel nummer gevonden 211 905 327.
Bij werk 34 hebben ze deze stekker, maar dan moet ik de pinnetjes nog hebben, die op draden moet gemonteerd worden. Weet iemand van buiten welke grote die moeten hebben?

Mk1_er
25-02-2023, 12:26
Ben ondertussen aan het vechten om de remadapters die erop staan om de g60 remmen te kunnen monteren, los te krijgen.
Geven geen krimp.
Ga nu even proberen om het warm te stoken.

Anders iemand een idee om deze los te krijgen?

Mk1_er
27-02-2023, 18:44
Niemand die weet ik hoe ik deze kan loskrijgen?

RobertVoorst
27-02-2023, 19:13
Los van je fusee bedoel je? Die zouden gewoon met 2 M12 bouten in het Fusee gebout moeten zijn. Zijn ze niet vanaf de andere kant (achter de remschijf) aan je fusee vastgelast? Dat heb ik vreemd genoeg al wel eens eerder gezien.

daNpy
27-02-2023, 19:18
Die zitten vrij stevig vast, maar moeten idd wel gewoon loskomen. Zitten ze idd vast gelast, of vast gerot?

Mk1_er
27-02-2023, 21:23
Het zijn de adapters van Epytec die eraf moeten, zodat ik de originele remmen hier terug kan op monteren.
Die geven geen krimp, in één is zelfs al een inbus in afgebroken :( dus dat stukje zal ik er moeten uitkrijgen.
Heb al geprobeerd voor het warme te stoken, maar durf dit niet te lang doen, of kan dit geen kwaad?
Ook lichtjes tikken met de hamer terwijl ik probeer los te draaien. Een paar dagen achter elkaar wd40 gespoten.
Maar ze zijn niet vast gelast, volgens mij heeft dien kerel toch iets op die bouten gesmeerd.

Alles suggesties zijn welkom.

RobertVoorst
27-02-2023, 21:45
Je kunt ze gerust rood stoken hoor, zorg alleen dat ze niet witheet worden want dan zit je op t smeltpunt ;) En ff voorzichtig in de buurt van het wiellager, als er ineens vet begint te koken kun je die ook gaan vervangen namelijk..

Dingen horen geloof ik maar op 65 Nm vast te zitten. Dus dan zal er idd wat aan borgmiddel tussen zitten. Als je erachter komt welk merk het is laat het ff weten, dan koop ik die als vervanger voor mn rode loctite :D

Erik Baas
27-02-2023, 22:55
inbusGebruik je soms een gewone inbussleutel? Daar kun je niet echt kracht mee zetten, weet ik uit ervaring (met een krukaspoelie). Ik heb toen een inbusdop gekocht, en met de gewone hefboom ging het moeiteloos!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/RTXSE.JPG/320px-RTXSE.JPG(vierde van links)

daNpy
28-02-2023, 07:01
Toch breken die doppen ook wel eens.
Als ze echt echt vast zitten kun je natuurlijk WD40 gebruiken. Dit moet je dan wel even in laten werken (een nacht).
Of je moet met een slagmoersleutel werken. Door de impact gaan bouten ook makkelijker los (in plaats van alleen draaimoment dmv een arm).

De dop erin zetten en er dan met de hamer opslaan (dat deed je al begrijp ik) is wel goed. Let wel op dat je de achterkant van de dop niet beschadigd.
Overigens zitten er bij mij gewoon 6 kant bouten op... daar kun je meer mee dan inbus.

Mk1_er
28-02-2023, 13:27
Je kunt ze gerust rood stoken hoor, zorg alleen dat ze niet witheet worden want dan zit je op t smeltpunt ;) En ff voorzichtig in de buurt van het wiellager, als er ineens vet begint te koken kun je die ook gaan vervangen namelijk..

Dingen horen geloof ik maar op 65 Nm vast te zitten. Dus dan zal er idd wat aan borgmiddel tussen zitten. Als je erachter komt welk merk het is laat het ff weten, dan koop ik die als vervanger voor mn rode loctite :D

Dan zal ik het nog eens proberen met wat langer te stoken.
Weet dan wel dat het voor eeuwig en altijd vast staat :D

Gebruik je soms een gewone inbussleutel? Daar kun je niet echt kracht mee zetten, weet ik uit ervaring (met een krukaspoelie). Ik heb toen een inbusdop gekocht, en met de gewone hefboom ging het moeiteloos!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/RTXSE.JPG/320px-RTXSE.JPG(vierde van links)

Ik gebruik ook zo'n inbusdop, maar waarschijnlijk geen kwaliteit zoals jij hebt. Heb zo is een set bij HBM gekocht, maar koste geen drol, dus kan je daar ook niet veel van verwachten. had het warm gemaakt de inbusdop erin en tijdens het proberen zag ik de inbus zo verdraaien en krak. Misschien moet ik even een betere kwaliteit voor gaan halen, voor ik de bout kapot draai, dan sta ik verder van huis. nu probeer ik het wel met een inbussleutel, maar gaat voor geen meter.

Toch breken die doppen ook wel eens.
Als ze echt echt vast zitten kun je natuurlijk WD40 gebruiken. Dit moet je dan wel even in laten werken (een nacht).
Of je moet met een slagmoersleutel werken. Door de impact gaan bouten ook makkelijker los (in plaats van alleen draaimoment dmv een arm).

De dop erin zetten en er dan met de hamer opslaan (dat deed je al begrijp ik) is wel goed. Let wel op dat je de achterkant van de dop niet beschadigd.
Overigens zitten er bij mij gewoon 6 kant bouten op... daar kun je meer mee dan inbus.

Die wd40 heb ik een aantal dagen achter elkaar er in gespoten, en goed laten trekken, maar geen resultaat.

Als het echt niet lukt, kan ik al beter twee andere fusee's nemen, en die adapters erop laten zitten voor als ik die op mijn andere golf zet.

Maar eigenlijk moet een gewoon loskomen.

Dit zijn de schuldige :mad:

Met langs deze kant de afgebroken inbus, extra werk...!
https://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/remadapter.jpg

daNpy
28-02-2023, 13:32
En uitboren? Als deze knobbel zo vast zitten zul je vaak eerst de dop of kop vernaggelen.

Als de bout (inbus ingang) beschadigd is, dan kun je er wel een torx in slaan met de hamer. Dat werkt vaak beter omdat torx meer aanligvlakken heeft om de kracht over te brengen.

Mk1_er
28-02-2023, 14:29
Daar heb je gelijk in.
En hoeveel tijd je daaraan verliest he...
Ik ga eerst een dop van kwaliteit halen, en dat proberen, samen met het warm te maken.

Denk dat je die bouten ook niet zomaar kan uitboren, die zullen ook been hard zijn.

daNpy
28-02-2023, 15:25
Ik denk niet dat ze heel hard zijn. Ik denk dat ze vast gerot zitten aan de fusee, want die adapter lijkt redelijk nieuw.

Mk1_er
28-02-2023, 17:53
Ik denk niet dat ze heel hard zijn. Ik denk dat ze vast gerot zitten aan de fusee, want die adapter lijkt redelijk nieuw.
Die zijn inderdaad nieuw, staan er aantal jaren op.

Na de foto van Erik Baas toch maar naar de autoshop hier om de hoek gereden, om een deftige inbusdop te gaan halen.
En deze jongen van HAZET van €21.05,- :screwy: met levenslange garantie heeft de klus geklaard, met ook eerst warm te stoken. Half toch, één kant is klaar, maar de kant waar de inbus al in afgebroken was, en die bout erboven waar ik altijd geprobeerd heb is natuurlijk helemaal zot gedraaid. Dat wordt nog leuk.
https://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/inbusdop.jpg

Die van de autoshop, als je die adapters wegdoet wil ik die wel, euhh, ik doe die niet weg maar bij Epytec hebben ze die. Goed want ben mijn golf 1 aan het restaureren, en ik ECHT :D
En die heeft speciale motorische plannen, ben dan toch niet de enige hier :)

daNpy
28-02-2023, 19:00
Bij die kapotte bout, kun je daar een torx inslaan?
Kun je morgen weer een nieuwe dop gaan halen :lol:

Mk1_er
28-02-2023, 21:11
Heb heb ik daarstraks geprobeerd, maar kreeg het niet diep genoeg, omdat er nu een randje in die bout zit achteraan. Dus ik ga één van de dagen proberen met een drempel wat weg te halen, om dan een torx in te slaan.
Goei idee wel, hopelijk lukt het.

Bedankt voor het meedenken.

En toch weeral met de neus op de feiten gedrukt, dat je er met goedkoop gereedschap niet altijd komt.

Mk1_er
03-03-2023, 18:03
De andere remadapter is er ook af.
De bout waar de bit in afgebroken was had ik er zo uit, de andere bout wat uitgeboord warm gestookt en er een torx ingeramd zoals daNpy voorstelde, en kwam er zo af.

Enige wat ik nog moet doen, is de uitlaat, remmen vooraan en de spinnekop monteren en aansluiten. Kvs erin. Nog de pinnetjes vinden voor de fiche aan de hal sensor.

En dan benieuwd hoe vlug de EG aanslaat na 8jaar op een pallet te hebben gestaan.

Mk1_er
17-03-2023, 18:52
De pinnetjes voor de halsensor heb ik eindelijk gevonden bij wagenteile.de.
De eerste start is heel kortbij nu.

Mk1_er
27-03-2023, 09:04
Ik ben de kabel aan het aansluiten die van de dynamo naar de starter gaat, dacht ik toch. Maar ik krijg het oog van de kabel niet over de bout van de starter, en het is de originele kabel die er destijds is afgegaan. Zou het kunnen dat deze ervoor rechtstreeks aan de plus van de batterij gekoppeld geweest is?
Kan bijna niet anders...

Weet iemand dit vanbuiten?

Bij men dx hangt deze aan de starter.
Denk dat het niet uitmaakt, maar vraag het liever even, voor ik iets stuk maak als ik de batterij aansluit.

Erik Baas
27-03-2023, 14:39
Lijkt me onlogisch: bij het starten wil je een zo kort mogelijke verbinding tussen accu en startmotor hebben. Niet vanaf de dynamo, die doet dan toch nog niets. :-p

Mk1_er
27-03-2023, 15:20
Toch klopt het zo.
Heb toch een oude foto gevonden waar ik het op kan zien, en ik was dan toch juist.
De kabel van de dynamo naar de plus van de batterij, en dan een dikke kabel van de plus naar de startmotor. Kon bijna niet anders, want het originele oog hing nog aan de kabel voor aan de batterij te plaatsen.
Bij men dx( algoe kan ik nu wat gaan spieken) gaat die kabel van dynamo naar de starter.

Nu heb ik geprobeerd hem te starten, maar zou al te mooi geweest zijn, dat die van een paar pogingen zou starten :)

Hij gaat rond. Dus dacht misschien geen vonk, één bougie eruitgehaald en op de motor gelegd en heb een mooie vonk. Denk dat ik het richting benzine toevoer moet gaan zoeken. Ik denk dat die geen benzine krijgt. Heb al meer gelezen dat de injectoren van zo'n oude motor kapot kunnen gaan van, motor heeft dan ook 7jaar op een pallet gestaan.
Hoe kan ik testen dat er benzine uit de injectoren komen?

daNpy
27-03-2023, 17:05
Lijkt me onlogisch: bij het starten wil je een zo kort mogelijke verbinding tussen accu en startmotor hebben. Niet vanaf de dynamo, die doet dan toch nog niets. :-p
De kabel loopt dan ook als volgt

+ -> startmotor -> dynamo. Deze kabel loopt voor het blok door (althans bij mijn 16v :P)
Zit deze kabel niet andersom, waarschijnlijk is het oogje voor de dynamo kleiner dan die van de startmotor (M6 vs M8).

Ik zie trouwens dat ik een eervolle vermelding heb in het topic :D

@MK1_er: komt er wel benzine voor aan? Even luisteren of de pomp uberhaupt loopt met contact aan en als dat zo is, een benzine slang lostrekken. Daar moet nu benzine uitkomen als het systeem een keer op druk is gezet.

Van de spinnenkop enz heb ik geen verstand. Dat was bij de mijne verwijderd voor ik hem kocht gelukkig :P

Mk1_er
27-03-2023, 18:47
De kabel loopt dan ook als volgt

+ -> startmotor -> dynamo. Deze kabel loopt voor het blok door (althans bij mijn 16v :P)
Zit deze kabel niet andersom, waarschijnlijk is het oogje voor de dynamo kleiner dan die van de startmotor (M6 vs M8).

Er is maar één oog aan, aan de andere kant zit de stekker voor in de dynamo te pluggen ;)

Ik zie trouwens dat ik een eervolle vermelding heb in het topic :D
Het heeft goed geholpen ook, zo leren we weer bij :)

@MK1_er: komt er wel benzine voor aan? Even luisteren of de pomp uberhaupt loopt met contact aan en als dat zo is, een benzine slang lostrekken. Daar moet nu benzine uitkomen als het systeem een keer op druk is gezet.

Ik hoor ze niet lopen, maar ze werkt wel, heb de relais er even uit gedaan en doorverbonden. Maar heb even een aantal bij men dx gehoord en die hoor je ook niet lopen met contact aan. Met het DTA was dat anders, dan liep die wel met het contact aan, maar ook niet altijd.
Ik denk dat het probleem echt in de benzine toevoer zit.
Heb de aanvoer aan de spinnenkop een beetje losgedraaid en er komt benzine uit, maar als ik op de spinnenkop even een toevoer naar de injector losdraai, komt niets uit.

Van de spinnenkop enz heb ik geen verstand. Dat was bij de mijne verwijderd voor ik hem kocht gelukkig :P
Werkt allemaal goed, zolang het werkt en je er maar afblijft :D

Edit:
Net gevonden dat inderdaad de pomp begint te draaien als je het contact aanzet bij een golf 2 kr, bij een golf 1 is dat niet het geval.zie hier (http://www.golfgtiforum.nl/portal/viewtopic.php?t=13858)

daNpy
27-03-2023, 19:27
Er is maar één oog aan, aan de andere kant zit de stekker voor in de dynamo te pluggen ;)

Ah oke, bij mij is dat ook een oogje, ivm de toch wel hoge stroom die opgewekt kan worden.

Ik denk dat het probleem echt in de benzine toevoer zit.
Heb de aanvoer aan de spinnenkop een beetje losgedraaid en er komt benzine uit, maar als ik op de spinnenkop even een toevoer naar de injector losdraai, komt niets uit.

Dat is raar inderdaad, dan zit er iets niet goed. Ik ken het systeem niet goed genoeg om te weten wat, maar als er slechts 1 leiding verstopt zit, zou hij allicht moeten aanslaan. Als ze alle 4 verstopt zitten, dan is dat wel héél raar.

Mk1_er
27-03-2023, 20:07
Bij mijn g60 motor zijn dat inderdaad ook 2 ogen. Denk dat stekkers bij zo'n motoren vlug zouden wegsmelten, denk ik.

Nog wat opgezocht op YouTube, en denk dat ik eerst moet kijken of die luchtweger wel omhoog gaat, niet omhoog is geen brandstof, en ondertussen ook gevonden voor de injectoren eruit te halen en te testen als dit nodig blijkt te zijn, we weten komende tijd weer wat doen :rolleyes:

VeeDubber
28-03-2023, 08:31
Bij een K-Jet is het makkelijk controleren; Auto op contact en luchtweger met de hand optillen, dan moet hij inspuiten

Mk1_er
28-03-2023, 15:40
Op contact en de luchtweger omhoog, doet niets.
Bedoel je ook dat er dan ondertussen gestart moet worden?

Edit:

Gewoon contact op en luchtweger omhoog gaat niet werken.

Net een filmpje (https://youtu.be/dzbF7Dwd1Ps) gevonden, van 4.54min begint die erover hoe je het moet doen. Hij heeft iets met zijn relais gedaan, maar je kan ook de positieve draad van de fiche van de warm up regelaar, rechtreeks verbinden met de + van de batterij, klopt het wat ik zeg, want ik versta hem niet 100% op dat stuk.

VeeDubber
28-03-2023, 19:39
Hooguit je benzinepomprelais doorverbinden. Maar ook op het op druk zetten van het systeem moet hij al wat inspuiten bij het liften van de luchtweger.

Mk1_er
28-03-2023, 20:39
Dan ga ik dat eerstvolgende keer proberen, van de benzinepomp door te verbinden en dan de luchtweger optillen.
Misschien bij het optillen van de luchtweger dat ik het niet hoor, heb het bij men dx ook geprobeerd en daar hoor ik ook niets. (Handig dat ik bij men dx wat kan spieken)Maar kan aan mijn gehoor liggen, dat is namelijk niet zo goed en dan de tinnitus er nog bij...

Bedankt voor de info

Mk1_er
09-04-2023, 16:42
En de EG draait eindelijk...

Omdat ik zo goed als zeker was dan het aan de benzine toevoer lag, omdat er zo goed als geen benzine in de spinnekop kwam, ook niet als ik de luchtweger optilde.
Dan maar even alles na gekeken vanaf waar de benzine richting verdeler gaat.
Kwam ik er op uit dat ik de aanvoer en retour verwisseld had :rolleyes:
filmpje (https://youtu.be/ZYpk3wjMGRg)

daNpy
09-04-2023, 17:45
Haha ja dan gaat er niet veel meer stromen :D

Mk1_er
10-04-2023, 17:47
Haha ja dan gaat er niet veel meer stromen :D
Maar het verbruikt wel minder :D

Mk1_er
12-04-2023, 17:26
Nu stuit ik nog op een probleem met de remmen.
Ik kreeg het niet goed ontlucht, en aan de bestuurderskant (aan de voorkant)kwam amper remvloeistof uit bij het ontluchten, en nu komt er niets meer uit.
Daarnet even de remklauw gedemonteerd en normaal zou de vloeistof eruit moeten lopen maar komt niets uit. Als ik op de pedaal duw komt er wel uit. Dan heb ik de aansluiting aan de hoofdremcilinder losgemaakt, komt niets uit, dus probleem zal daarin zitten vermoed ik, want heb de ander even losgemaakt en daar komt wel vloeistof uit.
Zou daar een verstopping inzitten? Of zal deze kapot zijn?
Is maar een paar jaar oud.

daNpy
12-04-2023, 20:26
Even doorblazen dan weet je het.

Mk1_er
13-04-2023, 15:07
Even doorblazen dan weet je het.
Hoe doe je dit?

daNpy
13-04-2023, 20:06
Sorry ik heb te snel gelezen. Ik dacht dat het om de leiding ging.

Er komt dus geen vloeistof uit als je de remklauw demonteert, maar wel als je op het pedaal duwt?
Hoe ontlucht je? Via vacuum of met het pedaal?

RobertVoorst
13-04-2023, 20:12
Zolang je het pedaal niet intrapt zou er een open verbinding van je remvloeistofreservoir naar de leiding/nippel aan de hoofdremcilinder moetem zijn. Als je deze al los hebt zou je heel voorzichtig iets perslucht op de desbetreffende aansluiting kunnen zetten, als er dan bubbels in het reservoir komen is er niks verstopt. Wel uitkijken dat je niet vol blast gaat want dan zit alles onder de remvloeistof. Komt we vaker door dat hoofdremcilinders binnen enkele jaren gaar worden, vooral als je met rempedaal pompen de auto ontlucht. Dan wordt de plunjer vaak dieper ingedrukt omdat er geen weerstand is en beschadigen de rubbers intern.

Mk1_er
28-04-2023, 19:23
Nieuwe remcilinder erop en het is opgelost.
Voorbij week ook al weer de eerste meters mee gereden.
Binnen een paar weken naar de keuring, en dan kan hij de verkoop in.
Dus als er geïnteresseerden zijn :)

Mk1_er
21-05-2023, 19:46
De golf is klaar en al terug goed gekeurd ook.
Mag ook wel na 5.5u aanschuiven :screwy:
Wat mij wel het meest verbaasde is de CO uitstoot, nog niet 1%.

Over een weekje staat hij in de verkoop.