Log in

View Full Version : Golf CitySTROMer, powered by Tesla


Pages : 1 [2]

MK2_TDI
16-02-2022, 22:01
Betere contactor…

Betere motorcontroller besturing, zodat er 1450A kan worden getrokken in plaats van 1200A…

Betere lader…

Alles op zijn tijd natuurlijk, maar als eerst moeten er echt betere remmen op. De huidige remmen zijn met versneld tempo aan het overlijden.

Hier alvast een kijkje achter de schermen:

https://i.imgur.com/7Dh96p8.jpg

Binnenkort meer. :D :D :D

jetta mk1 '82
18-02-2022, 09:25
Mooie remupdate, in mijn ogen geen overbodige luxe ook! :D

Maar die passen niet meer in de velgen die er nu op zitten gok ik?

Van Limburg
18-02-2022, 09:33
340x30mm Golf 7. Dat moet wel stoppen! :thumbup:

SciroccomTDI
18-02-2022, 12:23
312x25 voor de voorkant, 256x22 voor de achterkant.

Omdat de achterkant zo zwaar is (3x 55kg in de kofferbak alleen al aan accu) denk ik dat het wel lukt, dat de achterkant hem niet inhaalt. En anders gaan de drukbegrenzers er weer in.

(ik ben 1,78 , mijn armen zijn gewoon niet heel lang of zo :D :D)

Rallyegolf20vt
20-02-2022, 10:29
Man, wat vind ik dit een geweldige (om)bouw! :thumbup: :cool:

MK2_TDI
25-02-2022, 18:48
312mm is van een Audi TT 225/S3, en is plug and play op een VR6 fusee.


Inmiddels kan ik beamen dat dit niet waar is. :D


Morgen meer info. :thumbup:

SciroccomTDI
28-02-2022, 16:50
Die "morgen", die nooit kwam.

Wij (vooral ik, volgens mij) hebben wat fouten wat remmen betreft gemaakt, maar zij zitten inmiddels "bijna" goed.
Als in: het werkt, en bij veel mensen werkt het zo waarschijnlijk jaren, maar met de kennis van "het is eigenlijk fout" kan ik iig niet leven en moeten er nog een paar aanpassingen komen. :rolleyes:

Oke.

Voren zitten nu dus de 312mm remmen.

De remklauwen komen te ver naar buiten toe, en moesten er 5mm spacers tussen fusee's en zadeldragers komen, omdat de dragers anders met de remschijven "collideren". Ik ben absoluut geen fan van spacers bij dit soort delen en zoek tussendoor naar een betere oplossing. Tot nu toe valt het bitter tegen. :redface:

Wat ook bitter tegenviel: er waren langere bouten nodig.

Origineel: M12x1.5x35.

Nou, zoeken zoeken zoeken, M12x1.5x38 gevonden, ook voor remmen!
Blij, want een bout met dezelfde functie is dan hetzelfde goed...

N 91041702

GVD!!! Bedoelen ze met "38" de afstand vanaf boutenkopaanligvlak tot einde schroefdraad, maar er zit een niet-afhaalbare schijf op waardoor het alsnog op 35 uitkomt... :confused: :confused: :redface: :redface: #zucht

Achter zitten de 256mm remmen.

Bij de remblokjes voor de achterremmen werden foute glijplaatjes geleverd.. voor de 9mm schijven ipv. 22mm :shake:

Bij de remslangen werden de banjobouten niet meegeleverd... :shake:

Ik had in het begin astappen voor Polo 6N GTI besteld, en dat ging niet in combinatie met de achterklauwen, dus dan andere besteld, voor trommelremmen.. en dan die platen wat de Lupo had voor schijfremmen.. :(

En kennelijk heb ik daar wél de juiste klauwen besteld, want bij de Epytec-set van de "Lupo platen" zaten spacers, en die hoefden er niet op :)

Na het hele uitzoekavontuur zit het nu wel...

Toen ging Jarno de remmen ontluchten en ontplofte het remvloeistofreservoir...

Het is nu "geflikt" en de auto kan rijden, maar er komt iets beters.

Wat er komt is waarschijnlijk heel stoer voor mensen die "clean engine bay" bouwen, dus dat gaan wij extra goed belichten.

Oh, en velgen hebben wij ook gevonden. 7.5x17 , 205/40 - 17 ET38.

Ik persoonlijk zou alsnog zoeken naar passende 16ers, maar dit staat hem best goed en de banden zijn heel goed. :cool:

https://i.ibb.co/1bJ3ZTc/a37b1105-1caf-41d3-85e7-6e4fad7d9690.jpg

sixpack
28-02-2022, 22:31
Welkom bij de club van grote remmen :-)

Het probleem is dat de remzadels vaak te groot zijn (lees te dik)
Bij de de nieuwere auto’s zetten (tuners ?) daar dus bredere kunststof spatborden op om de dikkere remmen/velgen op te vangen.

Het hangt van de velg af of eea net wel of net niet past, De OZ leggera en Ultraleggera en bbs rennsport zijn velgen met een dusdanig ontwerp dat ze veel :cool: :cool: :cool: remmen kunnen herbergen (ongeacht de Et ;-))

Opties kunnen zijn: voorkant van het zadel affrezen, of velgen zoeken die er zo oppassen of adapters met schroefdraad( voorbeeld https://www.voorwindenparts.nl/h-r-spoorverbreders-dra-adapter-system-50mm-1.html) Suc6 keep it up!

Rick
01-03-2022, 16:20
Voor de sleeper look kan je altijd nog voor de stalen velgen van een Volkswagen T-Cross/Skoda Scala gaan
16x6 et35 5x100, hopen dat je met deze maten de remmen en het vermogen kwijt kan. :screwy: :D

SciroccomTDI
02-03-2022, 20:54
Doordat de het originele remvloeistofreservoir niet onder de accu paste, werd het ingekort, en kwam er een extra vaatje om het te kunnen bevullen.

Dat is niet om over naar huis te schrijven en hebben wij ook geen fotos van ;) ;)

De nieuwe oplossing is beter.

Na helemaal niet zo lang zoeken, kwam ik dit tegen:

https://i.ibb.co/yhjXw8j/tuitje.jpg

Het leek te passen... En dan als bakje: een bakje uit een BMW 2002!

https://i.ibb.co/1dpb9cY/bakje.jpg

Als slang pak je een slang van Mercedes, want dat kost 1/5 van VW.

A0099973882

Vergelijken:

https://i.ibb.co/k6xknhL/b22705f4-52d7-4a53-9db3-1dd3a2feb76c.jpg

Dat gaat passen!

Uiteraard heb ik het ook getest met een los, uitgepeuterd rubbertje van een oude hoofdremcilinder.

Aanzicht van beneden naar boven:

https://i.ibb.co/8B4WjsP/098a06c4-5aeb-4f67-a740-cea7546fd303.jpg

Het grijze waar je tegenaan kijkt is de accubak, en dat is de reden voor deze aanpassing.

Helaas geen foto van het reservoir, maar jullie kunnen het je vast inbeelden :)

In het nieuwe reservoir zit ook een schot, dus het is zelfs veilig! :D

MK2_TDI
02-03-2022, 22:50
Evgeniy heeft al een aantal van mijn plaatjes gepost zie ik, maar ik zal er toch nog een paar aan toevoegen. :tongue:

Het hele verhaal begon met goede moed, met alle onderdelen uitgestald op tafel.

https://i.imgur.com/Y1N86jk.jpg

Vervolgens de achterkant gedemonteerd, en toen bleek al vrij snel dat deze stofkappen niet passen.

https://i.imgur.com/c4Bg4TW.jpg

Gelukkig bleken de (3 maanden) oude stofkappen wel "ongeveer" te passen. De diameter was schijnbaar al voldoende groot voor de 256mm remmen.

https://i.imgur.com/QopqmNj.jpg

Een kort bezoek met de haakse slijper...

https://i.imgur.com/nr5Y0T2.jpg

Daarna bleken de flenzen van de bouten te groot te zijn, dus die heb ik maar een stukje afgedraait.

https://i.imgur.com/G39ZP0f.jpg

Dat past mooi zo, met de nieuwe astappen voor de naven met dubbelrijig hoekcontactlager. :thumbup:

De oude lagers bleven telkens sneuvelen, zeer heet worden, geluid maken... Zou het met het behoorlijk verhoogde gewicht te maken hebben? Zo'n enthousiast bochtenwerk lever ik nou ook weer niet. :D

https://i.imgur.com/IZbTSVm.jpg

Bij het plaatsen van de remblokken bleken de geleideplaatjes welke bij de schijven hoorden (!!!) de verkeerde maat te hebben. Deze plaatjes zijn voor massieve schijven, maar kwamen bij de set met geventileerde schijven. :confused:

https://i.imgur.com/FF32abg.jpg

Deze dan maar gekocht en afgehaald bij een duitse dealer, aangezien de nederlandse dealer minimaal een week levertijd had.

Dan bleek dat we zijn vergeten nieuwe remslangen van de juiste maat mee te bestellen voor de achterzijde. Goed, dan maar even verder aan de voorkant.

De 288mm schijven hebben echt hun beste tijd gehad. :rolleyes:

https://i.imgur.com/kYt69xl.jpg

Hier zie je de oude en nieuwe stofkappen naast elkaar.

https://i.imgur.com/dXqV4oL.jpg

Helaas was er zo dramatisch weinig ruimte tussen de fuseekogel en remschijf dat er uiteindelijk geen stofkap is geplaatst. Volgens bronnen in mijn omgeving zou dat geen probleem zijn...

https://i.imgur.com/i61idb1.jpg

https://i.imgur.com/RG759Yx.jpg

Hier kwam dan ook aan het licht dat de klauwdrager met een offset van 5mm gemonteerd moest worden. De oude bouten zijn enkel voor het passen, daar zitten nu natuurlijk nieuwe in. :thumbup:

https://i.imgur.com/XMjnDtP.jpg

Er slingerde nog een setje 17" 7.5J velgen rond, met een compleet verkeerde band erom, maar zo kon ik in elk geval even proberen hoe het uitkwam met offset en breedte.

https://i.imgur.com/cGFdBrS.jpg

Kiloméééters ruimte. :D

https://i.imgur.com/iT6ceT0.jpg

Hierna dus het werk afgerond en vervolgens besloten welke velgen ik van Ebay wilde plukken.

https://i.imgur.com/vKVw9IX.jpg

De oude banden hebben ook 3 zware maanden achter de rug.

Achterzijde:

https://i.imgur.com/kbutq8y.jpg

Voorzijde:

https://i.imgur.com/QfFYb2b.jpg

De nieuwe set is ietsje groter, wat de topsnelheid van de Golf ten goede komt. Met zijn vaste overbrenging ben ik gelimiteerd door het maximaal motortoerental. Dit is al verhoogd naar 19.200TPM, waar Tesla zelf maximaal 17.950TPM toestaat.

https://i.imgur.com/ctkYwvT.jpg

En daar is hij dan! :D :D :D

https://i.imgur.com/nLn3hk1.jpg

https://i.imgur.com/fF4TVvm.jpg

https://i.imgur.com/k5QAmp8.jpg

https://i.imgur.com/Bsi4kLH.jpg

https://i.imgur.com/SKlLol9.jpg

Ik was sceptisch over 17'ers op een Golf 3, maar ik ben nu toch wel te spreken over het resultaat. Verder is de grip van deze banden fenomenaal ten opzichte van de oude set. Ik kan nu al niet wachten hoe een setje semi's gaat aanvoelen.

Verder bevallen de remmen zeer goed! Ik moet behoorlijk gek doen om ze nog goed op temperatuur te krijgen. Wel vrees ik dat ik de achterzijde een milimeter of 5 omhoog moet schroeven. Onder zware omstandigheden, zoals vol gas op een hobbelweg, lopen de achterwielen nog wel eens aan aan de rand van de wielkas. Dat komt waarschijnlijk door de Epytec adapterplaten waar de remklauw aan zit, die de astap 5mm naar buiten brengt.

Oh, en ik heb nog wat nieuwe inverterparameters getest. Ik moet het vollastgebied nog iets beter testen om het te kunnen bevestigen, maar het lijkt erop dat er weer een vermogenstoename is... en vermogensafbouw in hoog toerengebied begint veel later. :thumbup:

sixpack
03-03-2022, 05:55
Mooie updates weer! :cheers: :cool:

knarfmk1
03-03-2022, 09:57
Lekker bezig weer inderdaad!
Iets minder sleeper zo maar zeker wel dik.

jetta mk1 '82
03-03-2022, 20:02
Dik setje remmerij zo maar mis de sleeper look wel…

MK2_TDI
04-03-2022, 00:00
Ja, ergens begrijp ik wel wat jullie bedoelen.

Aan de andere kant is hij nog steeds sneller dan hij er uitziet. :D

Ik heb gisteren wat meer tijd gestoken in het juist afstellen van de motorcontroller, en de resultaten spreken voor zich. De Golf was al niet langzaam, maar nu trekt hij horizontale tranen in het gezicht wanneer je aan het gas komt. :thumbup:

https://i.imgur.com/CNON4gc.jpg

Eerder had hij zijn vermogenspiek bij ~95kmh, waarna het vermogen behoorlijk hard inkakte. Bij die snelheid kon je het vermogen niet kwijt in verband met tractie.

Met mijn nieuwe parameters heb ik van 90 tot ~150kmh een continue vermogen, dat niet meer zo hard inkakt. Ik hoop komend weekend nog wat meer tijd in het afstellen te kunnen steken, om de grens van 150kmh nog ietsje op te rekken. Ook denk ik dat ik de maximaalstroom nog een heel klein beetje kan verhogen.

Als het allemaal lukt zal ik wat tijden proberen op te nemen als benchmark.

VeeDubber
07-03-2022, 12:38
Verhaal

Zo heej, wat een cijfers! Kun je trots op zijn!

Ook denk ik dat ik de maximaalstroom nog een heel klein beetje kan verhogen.

Famous last words! :D

SciroccomTDI
07-03-2022, 13:28
Om de tijden betrouwbaarder te kunnen meten zitten wij aan een "kastje" te denken.

Op dit moment is de keuze gevallen op:

https://www.procartuning.nl/dragy-gps-based-performance-meter.html

Hebben jullie ervaring met zo een kastje, of een vergelijkbaar iets?

Misschien is er bijvoorbeeld iets aanzienlijk beters voor niet veel meer geld?

Van Limburg
08-03-2022, 11:55
Zie het vaker voorbij komen op fb pagina's straatgebruik. Ik dacht dat dit kastje zelfs een stuk duurder was 2 jaar terug.. Het leuke is net dat veel mensen hetzelfde systeem hebben.

MK2_TDI
18-03-2022, 21:04
Zo!

Het is weer eens tijd voor een kleine update denk ik.

Inmiddels heb ik de originele(!!) afdekplaat weer passend weten te krijgen onder de motorruimte, waardoor de onderkant mooi aerodynamisch is geworden. Tevens is de Tesla-motor nu beter beschermd en niet meer zichtbaar.

https://i.imgur.com/kjD29dG.jpg

https://i.imgur.com/ZHgXJ0K.jpg

Ook heb ik de bovenzijde van de accubak iets netter gemaakt door de permanent-tijdelijke vuilniszak te vervangen voor plexiglas.

https://i.imgur.com/lSOBwLZ.jpg

Na een wasbeurt staat hij er weer mooi bij. :D

https://i.imgur.com/JCBh1Jr.jpg

Voor de oplettende kijkers:

De Golf is inderdaad ietsje verhoogd. Zowel voor als achter liepen de banden heel af en toe aan. Dat is een minpunt van grote banden op 17'ers, maar ik vind het voordeel van een lager motortoerental en een hogere topsnelheid iets zwaarder wegen. Al met al staat hij er nog steeds netjes bij zo.

Dan komt het stukje waar iedereen op heeft gewacht:

Cijfertjes. :D

De nieuwe remmen doen het goed!

https://i.imgur.com/Nzlkpab.jpg

Hier een fotootje van het display in actie.

https://i.imgur.com/zSK1B1k.jpg

0-100 in 4.98 seconden en de kwartmijl in 12.62 seconden. Niet slecht voor een voorwielaandrijver op straatbanden.

https://i.imgur.com/UihAErr.png

Op het volgend plaatje heb ik een slechtere 0-100 tijd, maar tijdens de vorige meting ben ik niet boven 200kmh gekomen waardoor het opnieuw moest. :rolleyes:

https://i.imgur.com/d3MP7JN.png

De nieuwe banden verschillen dag en nacht met de oude banden, maar nog steeds loop ik tegen tractieproblemen op tot 100kmh. De 0-100 tijd word dan ook volledig bepaald door hoe goed het lukt om voldoende veel gas te geven, maar net geen slippende banden te krijgen.

daNpy
18-03-2022, 21:12
Mooi hoor!

jetta mk1 '82
20-03-2022, 17:01
Lees ik tussen de regels door dat er eigenlijk semi slicks onder moeten…? :D

MK2_TDI
20-03-2022, 19:48
Ja.

:rolleyes:

MK2_TDI
22-03-2022, 17:28
Vandaag heeft de Golf nieuwe APK gekregen!

Alle “doorgaanse” keurpunten waren 100% in orde. Toch stond de keurmeester op het punt om hem af te keuren… :shake:

De keurmeester was niet sterk genoeg om het onbekrachtigde stuur te draaien, waardoor de auto volgens hem “onrijdbaar” is. Hierop ontstond een beetje discussie, omdat armkracht naar mijn mening een erg subjectieve zaak is om een auto op af te keuren. Verder stuurt het natuurlijk vele malen lichter wanneer je eenmaal onderweg bent.

Stuurbekrachtiging staat natuurlijk wel op de planning, net als heel veel andere dingen… :D

Verder heeft de keurmeester hem ook gewogen. Het is een erg zwaar Golfje geworden.

Vooras: 868kg
Achteras: 656kg

Dat maakt een bescheiden totaal van 1524kg.

steven16v
23-03-2022, 08:01
De golf is nu wel goedgekeurd begrijp ik? Je had anders stalen velgjes met smallere bandjes (hard op pompen) voor de APK keuring kunnen monteren. Stuurt het vele malen lichter als de brede velgen met banden.

Ben benieuwd naar de andere plannen. :thumbup:

SciroccomTDI
23-03-2022, 15:43
... stalen velgjes met smallere bandjes...

Ik stelde ook al 16" voor, en dan 595 RS-R in een mooie maat...

Jarno zoekt nog naar een passende oplossing. Want het is ook wel jammer om de mooie velgen van nu in de hoek te leggen. :shake:

Er zijn mooie elektro-hydraulische oplossingen, zo als bijvoorbeeld van een Polo 6R.

https://cdn.autodoc.de/thumb?id=8148770&m=0&n=0&lng=nl&ccf=94077826

Eigenlijk moeten wij zo iets bemachtigen en dan onder de motorkap passen, waar het geplaatst kan worden...

Gino89
06-04-2022, 10:27
Vanmorgen in Heerlen toch zo'n rare witte Golf 3 zonder uitlaat voor me rijden, ik denk dat kan er maar eentje zijn haha. Auto zag er goed uit :thumbup:

MK2_TDI
06-04-2022, 15:27
Haha! Grappig. :D

Waar reed je zelf in? Dan weet ik waar ik op moet letten. :thumbup:

jetta mk1 '82
06-04-2022, 15:34
Ik stelde ook al 16" voor, en dan 595 RS-R in een mooie maat...

Jarno zoekt nog naar een passende oplossing. Want het is ook wel jammer om de mooie velgen van nu in de hoek te leggen. :shake:

Er zijn mooie elektro-hydraulische oplossingen, zo als bijvoorbeeld van een Polo 6R.

https://cdn.autodoc.de/thumb?id=8148770&m=0&n=0&lng=nl&ccf=94077826

Eigenlijk moeten wij zo iets bemachtigen en dan onder de motorkap passen, waar het geplaatst kan worden...

Ik weet dat Opel ook elektrische stuurbekrachtiging heeft, als je wil kan ik wel navragen welk model dit heeft?

Gino89
06-04-2022, 16:10
Haha! Grappig. :D

Waar reed je zelf in? Dan weet ik waar ik op moet letten. :thumbup:

Was op de rotonde Euregioweg - Palemigerboord. Ik kwam vanuit Landgraaf. Witte Transporter 6 Met wat blauwe en groene stickers erop :D ( Bedrijfsbus )

SciroccomTDI
06-04-2022, 17:37
Ik weet dat Opel ook elektrische stuurbekrachtiging heeft, als je wil kan ik wel navragen welk model dit heeft?

Dat klopt wat je zegt, bijvoorbeeld Corsa C. Maar het is een elektrisch stuurkolom. Die versterkt als het ware tussen je stuurwiel en de kruiskoppleing(en) die naar het stuurhuis gaan.

En opzich zou het zeker werken! Maar ergens ben ik best wel bang voor die arme spline-tjes van die kruiskoppelingen. Als dat op een verkeerd moment doldraait, is het feest... :shake:

Er bestaan ook elektrische stuurhuizen.

https://www.professionalautomotive.com/Files/Images/Blog/Infiniti-Noisy-Steering-Rack.jpg

Zij bestaan in alle soorten en maten. Motor rechts, motor links, motor schuin...

Maar dat is wel wat groot, en volgens mij is er geen plek. Maar het is zeker het overwegen waard. De achterste motorsteun werd nooit zo bedoeld, dat er een flink stuurhuis door past...

vdWal.
06-04-2022, 20:33
wat een waardes! mooie updates,
toch een paar 17'' transporter steelies ofzo zouden ook wel tof zijn hieronder

jetta mk1 '82
10-04-2022, 11:08
Dat klopt wat je zegt, bijvoorbeeld Corsa C. Maar het is een elektrisch stuurkolom. Die versterkt als het ware tussen je stuurwiel en de kruiskoppleing(en) die naar het stuurhuis gaan.

En opzich zou het zeker werken! Maar ergens ben ik best wel bang voor die arme spline-tjes van die kruiskoppelingen. Als dat op een verkeerd moment doldraait, is het feest... :shake:

Er bestaan ook elektrische stuurhuizen.

https://www.professionalautomotive.com/Files/Images/Blog/Infiniti-Noisy-Steering-Rack.jpg

Zij bestaan in alle soorten en maten. Motor rechts, motor links, motor schuin...

Maar dat is wel wat groot, en volgens mij is er geen plek. Maar het is zeker het overwegen waard. De achterste motorsteun werd nooit zo bedoeld, dat er een flink stuurhuis door past...

Hoe het precies werkt durf ik niet te zeggen, ken iemand die met een ruime 300pk 16VG60 rijdt en dat gaat prima.




wat een waardes! mooie updates,
toch een paar 17'' transporter steelies ofzo zouden ook wel tof zijn hieronder

Mee eens, komt de sleeper look erg ten goede denk ik :cool:

giuliettaevo
10-04-2022, 13:38
Er zijn meerdere merken met elektro-hydraulische pompen voor de stuurbekrachtiging. Citroen saxo, Peugeot 106, Opel Zafira, Mercedes a klasse.

MK2_TDI
23-04-2022, 12:22
Kleine update;

Afgelopen donderdag had ik spontaan een dag vrij, dus besloot ik de actieradius van de Golf eens uit te proberen.

Het resultaat is niet slecht. :thumbup:

Ik ben van mijn woonplek in Heerlen naar een dorp vlak over de Franse grens en terug gereden. In totaal 421km afgelegd zonder te laden. :D

Onderweg kwam ik een mooie plek tegen, waar ik besloot om de drone even op te laten. Ik was helaas maar alleen, maar de optische tracking van de drone werkt redelijk goed.

https://youtu.be/dOBmn9G4eL4

https://youtu.be/dOBmn9G4eL4

Oudelut
16-05-2022, 14:17
Nice, en een indrukwekkend (en geruststellend) bereik! Welke drone gebruik je btw?

yuli
16-05-2022, 14:34
Leuk en ik maar denken wanneer vliegt die tegen die lantaarnpaal aan :D

The Skinnmeister
19-05-2022, 10:16
Leuk en ik maar denken wanneer vliegt die tegen die lantaarnpaal aan :D

;)

MK2_TDI
30-12-2022, 14:11
Inmiddels is het hoog tijd om de lange stilte hier te doorbreken.


Ik heb op dit moment geen nieuws over de Golf III. Waar ik wél nieuws over heb, is een aankomend nieuw project. Aangezien de huidige topictitel niet specificeert welk type Golf het betreft, heb ik besloten om het nieuwe project in hetzelfde topic onder te brengen.

Vanmorgen stond ik voor de tweede keer vol goede moed bij de RDW te Elsoo, met een CitySTROMer.

(Het klokje staat fout. ;) )

https://i.imgur.com/W63K7PO.jpg

In tegenstelling tot de Golf III is de Golf II volledig op eigen "initiatief" naar de RDW heen én terug gereden. :D

https://i.imgur.com/0T8WdsT.jpg

https://i.imgur.com/2SLAITS.jpg

De plannen met de Golf II zijn als volgende:

De Golf III is zo veel mogelijk origineel gehouden, als sleeper. De Golf II gaat een beetje het tegenovergestelde hiervan worden...

Ik heb een aantal vrienden welke graag rondjes rijden op de Nordschleife en consorten. Ik zou het leuk vinden om daar met een beter geschikte auto aan deel te kunnen nemen.

Om hieraan te kunnen voldoen moet er het een en ander heel anders (lichter) gebouwd worden dan zoals het in de Golf III gemaakt is.

Motorisch:

De bedoeling is om er een aandrijfunit uit een Model 3 in te plaatsen. Deze weegt 80kg ten opzichte van de 135kg wegende LDU uit de Golf III. Vermogenstechnisch moet de Model 3 aandrijfunit onder de juiste omstandigheden een 288kW kunnen uitspugen. Ook gaat er vanaf het begin een torsen differentieel geplaatst worden.

https://i.imgur.com/4EvBsbt.png

In tegenstelling tot de Model S aandrijfunit uit de Golf III, is de Model 3 aandrijfunit een permanentmagneet. Hij zal dus een aanzienlijk hoger rendement hebben.

De tractiebatterij:

De Golf III werd gebouwd met ontzettend veel capaciteit, en dus actieradius, in gedachte. Omdat de Golf II zo licht mogelijk moet worden, gaat de accu dus een behoorlijke slag kleiner zijn. Waar de Golf III 6 accublokken van 16S 11kWh had, gaat de Golf II 5 accublokken van 18S 9.3kWh hebben. Oplettende wiskundigen zullen zien dat 6x16=96S en 5x18=90S. Dit klopt... Ondanks de hierdoor lager uitvallende totaalspanning lijken deze accublokken mij de beste keuze. Een nadelig gevolg is natuurlijk dat het topvermogen geen 288kW meer bedraagt, maar 90/96x288 komt nog altijd neer op 270kW. In mijn ogen is dat ruim voldoende. ;)

De totale capaciteit zal dan 45kWh (210kg) worden, tegenover 66kWh (320kg) in de Golf III.

De lader:

Aan een AC laadpaal wil ik graag met 22kW kunnen laden. Deze palen zijn op erg veel plekken beschikbaar, het is goedkoop laden en toch al behoorlijk snel.

Waar de Golf III niet DC kon snelladen, zou ik dat met de Golf II graag wél willen kunnen. Ik heb inmiddels al een lader gevonden welke beide wensen tegemoet komt. De bedoeling is om DC zijdig met 200A te kunnen gaan laden, waardoor ik op een nominaal laadvermogen uit ga komen van om en nabij 70kW. Hiermee hoop ik de relatief kleine accu te kunnen compenseren.

Met deze componenten zou een snellaadtijd van 10-80% SOC in iets minder dan 30 minuten mogelijk moeten zijn.

Het onderstel:

Hier komt dan het punt waar ik nog de meeste twijfels over heb. Ik luister graag naar eventuele adviezen, aangezien er hier genoeg mensen zullen zijn welke dit wiel al tig keren uitgevonden hebben. :D

Vooralsnog lijkt het mij verstandig om het G60 onderstel over te slaan en meteen voor het VR6 onderstel te gaan. Een groot nadeel is dat het VR6 onderstel door zijn eigenschappen aanzienlijk zwaarder stuurt. Dit ervaar ik als een nadeel, omdat ik de Golf II graag zonder stuurbekrachtiging wil bouwen. De Golf III heeft ook geen stuurbekrachtiging, en de Golf II word dermate veel lichter dat het mij geen probleem lijkt. De bedoeling is om tussen 1.000 en 1.100kg uit te komen, waar de Golf III 1.524kg heeft gedaan op de weegschaal.

Zijn er hier mensen die van mening zijn dat het G60 onderstel voldoende goed is voor mijn doeleinden?

Verder zou ik graag 15 inch velgen willen monteren, welke dan meteen de remmerij limiteren op 288mm. Ik had het volgende setje van Tarox in gedachte:

https://i.imgur.com/UcvYL7I.jpg

288mm klinkt erg klein voor dit vermogen, en op de (veel zwaardere) Golf III ging het dan ook mis. Echter... De Golf III kon enkel elektrisch remmen doordat de motorcontroller gekoppeld was aan de remlichtschakelaar. Hierbij werd er dan ook maar heel licht elektrisch geremd.

De Golf II krijgt een rempedaalpoti, zoals ook op het gaspedaal zit. Op deze manier kan ik bij het dieper intrappen van het rempedaal ontzettend hard elektrisch remmen. Hiermee kan ik dus de accu opladen en tegelijkertijd de remmen behoorlijk ontlasten. :thumbup:

De dempers gaan waarschijnlijk van KW afkomen, maar ook hier sta ik natuurlijk open voor andere kandidaten.

Het interieur:

Waar de Golf III de originele tellerbak heeft hergebruikt, wil ik in de Golf II een display plaatsen waar alle informatie overzichtelijk op één plek gepresenteerd word.

https://i.imgur.com/OJjkaOC.jpg

Het tapijt en de achterbank, inclusief alle afwerkkappen en dergelijken, komen te vervallen. De voorstoelen worden vervangen door lichtgewicht kuipstoelen. In principe is het zelfs de bedoeling om een rolkooi in te lassen, aangezien mijn ervaring met mijn vorige Golf II mij heeft geleerd dat de stijfheid van de carrosserie niet vergelijkbaar is met dat van de Golf III. :rolleyes:

Bovendien wil ik in het geval van een ongeluk nog enigszins bescherming genieten.

Is dit doel zonde van een CitySTROMer? Misschien... maar de auto verder stof laten happen is nog veel erger. Bovendien lijkt het mij erg gaaf om er een elektrische circuitauto van te maken. Ik geloof niet dat er ooit een EV-conversie met dit doel in gedachte is gedaan.

PS.

Wie herkend de auto? :D

https://i.imgur.com/UAdm2VL.jpg

RobertVoorst
30-12-2022, 16:13
270 [kW] op 1000 [kg] is hele dikke Poaaaah, mijn G60 met ca. 140-145 [kW] en sperdiff op 195/50/R15 Semi's is met iets vochtig weer al gegarandeerd spinnen, dus het is zeker ambitieus qua tractie ;) Voordeel van de accupakketten is dat je ze zodanig kunt plaatsen dat je de gewichtsverdeling wel makkelijk kunt beïnvloeden.

Benieuwd wat je/jullie er van aan maken!

vdWal.
30-12-2022, 20:18
hele toffe plannen! en dat zal weer een super gave build worden.
dat je er misschien iets track gerelateerd van bouwt kan je benoemen als zonde?
maar ik vind het eigenlijk wel gaaf. het elektrische deel van auto's
is iets waar ik echt 0 kaas van heb gegeten. voorlopig ook niet zelf zal kopen of rijden
maar dat mensen iets bouwen zoals dit kan ik dan wel weer waarderen.

steven16v
30-12-2022, 20:19
Cool! Ben zeer benieuwd!

VeeDubber
30-12-2022, 21:53
Gave plannen! Is de display een kant en klaar product of moet je zelf aan het programmeren?

daNpy
31-12-2022, 09:13
Let op dat een rolkooi nog best wat gewicht in de schaal legt. Mijn Golf is helemaal gestript en heeft 2 stoelen en een kooi en woog nog steeds 925 kg leeg :)

Ben benieuwd naar de performance straks. Leuk als je mensen op de Nürburgring (of andere circuits) kan vervelen maar als je elk rondje moet laden.... :P

Rick
31-12-2022, 09:44
Denk dat je eerder moet stoppen om de temperatuur van de accu omlaag te brengen dan dat je moet bijladen.

https://www.youtube.com/watch?v=I-LI_jeytBI

Nu is de 3 wel een zware auto, dus hij moet er goed aan trekken om het gewicht op gang te houden. Maar, heeft wel een gekoelde accu. Neem je dat systeem ook over?

Ik vind het wel een mega gaaf idee, ik kan dit soort retrofits alleen maar toejuichen!

MK2_TDI
31-12-2022, 10:39
Bedankt allemaal voor de positieve reacties! :thumbup: :thumbup:

Voordeel van de accupakketten is dat je ze zodanig kunt plaatsen dat je de gewichtsverdeling wel makkelijk kunt beïnvloeden.

Dat klopt!

Omdat ik alle variabelen in het voordeel van tractie wil bewegen komen 2 van de 5 accublokken achterin, en de andere 3 voorin.

Resultaat:

Golf III 160kg accu achter en 160kg accu voor.

Golf II 84kg accu achter en 126kg accu voor.

maar dat mensen iets bouwen zoals dit kan ik dan wel weer waarderen.

:D :D

Is de display een kant en klaar product of moet je zelf aan het programmeren?

Het is een kant-en-klaar product in de vorm dat je enkel nog hoeft te programmeren.

Bij dit display zit de CAN controller en alle software om het weer te geven in dezelfde behuizing.

De andere oplossing zou zijn om een los display te gebruiken met een ODROID, waar Realdash op loopt. Vervolgens moet je hier een USB CAN adapter inpluggen. Echter is het veel minder betrouwbaar, het start traag op, functies zoals het dimmen van het display zijn niet met één knop mogelijk, waardoor hiervoor weer een losse microcontroller geconfigureerd moet worden.

Let op dat een rolkooi nog best wat gewicht in de schaal legt. Mijn Golf is helemaal gestript en heeft 2 stoelen en een kooi en woog nog steeds 925 kg leeg :)

Dit zijn wel ongeveer de cijfers waar ik rekening mee heb gehouden. Ik heb er vooralsnog goede moed in dat het doel haalbaar is. :thumbup:

Leuk als je mensen op de Nürburgring (of andere circuits) kan vervelen maar als je elk rondje moet laden.... :P

Met 45kWh denk ik dat 2 rondjes Nürburgring per acculading wel mogelijk moeten zijn, afhankelijk van hoe druk het is en hoe goed je kan doorrijden natuurlijk. De reacties van andere mensen wanneer ze een elektrische Golf II niet kwijtkomen lijkt mij ook wel goud waard. :D

Denk dat je eerder moet stoppen om de temperatuur van de accu omlaag te brengen dan dat je moet bijladen.

https://www.youtube.com/watch?v=I-LI_jeytBI

Nu is de 3 wel een zware auto, dus hij moet er goed aan trekken om het gewicht op gang te houden. Maar, heeft wel een gekoelde accu. Neem je dat systeem ook over?

Ik vind het wel een mega gaaf idee, ik kan dit soort retrofits alleen maar toejuichen!


Ik ben inderdaad bekend met het filmpje van de Model 3, echter gebruikt de Model 3 twee aandrijfunits en weegt hij het dubbele van de Golf II. Hierdoor is de belasting op de accu aanzienlijk hoger. De Model 3 maakt bovendien gebruik van rondcellen, waar in de praktijk is gebleken dat die techniek inmiddels al iets achterhaald is.

Ik ga de accublokken in principe niet waterkoelen. Voor de Golf III was dat in het begin wel het plan, maar daar heb ik vanaf gezien omdat het in de praktijk totaal onnodig bleek. De accublokken voor de Golf II & III zijn prismatisch, en beschikken over ontzettend goede thermische eigenschappen. Door de geringe interne weerstand worden ze niet snel warm, en ze zijn tot onder het vriespunt zeer goed belastbaar. Dat laatste maakt dus ook het verwarmen van de accu overbodig.

In de Golf III heb ik DC-zijdige stromen van boven 1200A gemeten. De Golf II krijgt natuurlijk een kleiner pakket, maar hij zal DC-zijdig dan ook maximaal 800A uit de accu kunnen nemen. Bovendien is het al bekend dat het kleiner type cellen van de accublokken voor de Golf II beter belastbaar zijn dan de blokken die in de Golf III zijn geplaatst.

daNpy
31-12-2022, 11:01
Met 45kWh denk ik dat 2 rondjes Nürburgring per acculading wel mogelijk moeten zijn, afhankelijk van hoe druk het is en hoe goed je kan doorrijden natuurlijk. De reacties van andere mensen wanneer ze een elektrische Golf II niet kwijtkomen lijkt mij ook wel goud waard.

Ja, dat had ik al begrepen :D Vergis je echter niet dat baankennis veel belangrijker is op de Ring als snelheid. Nu ken ik jouw ervaring op de Ring niet, maar genoeg mensen in dikke auto's die het afleggen tegen een hothatch van een local... :)

knarfmk1
14-01-2023, 22:40
super gaaf om van de mk2 een racer te maken!
Ik zou me met het vr6 onderstel niet al teveel zorgen maken over het zware sturen, tenzij je houdt van parkeren :D
Tijdens circuitrijden wil je juist gevoel hebben en dat beetje extra zwaarder sturen is dan juist fijn, ik geloof nooit dat het té zwaar wordt.