Log in

View Full Version : Golf Mk1 G40 Swap


vagg freak
07-10-2020, 06:58
Dag Medeforummers

Mijn naam is jasper kom uit breda
Ben werkzaam in de motor revisie
De golf is origineel uitgevoerd met een 1.0 4bak
Maar dat ging niet snel genoeg daar moest verandering
In komen

Een g40 moest er in komen ivm dat de motorsteun
Aan distributie zijde kon blijven zitten

The Skinnmeister
07-10-2020, 07:38
Plannen klinken goed, en we zijn hier dol op foto's :thumbup:

Sinaasboom
07-10-2020, 09:24
Jasper welkom hier! Laat die foto's maar komen inderdaad :thumbup:

Johan1982MK1
07-10-2020, 09:26
Welkom! ik ben ook benieuwd naar de foto's!

Mk1_er
07-10-2020, 19:03
Welkom!!!

Hier ben ik ook benieuwd naar :)

Maakt een g40 eigenlijk hetzelfde geluid, of zit er verschil in?

vagg freak
07-10-2020, 20:03
Hoe plaats ik fotos

vagg freak
07-10-2020, 20:03
Kan dat vanaf een Android gsm

vagg freak
07-10-2020, 21:01
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20160307_173142.jpg
Als eerst de moeilijkste motorsteun gemaakt deze zit tussen het blok en gietijzeren g40 steun

Johan1982MK1
07-10-2020, 22:28
Mooi steuntje zo. Casco was 1.1 zo te zien?

vagg freak
08-10-2020, 06:46
Toen de motor erin zat was het verschil goed te merken
met 68 poelie bijhorende chip.

vagg freak
08-10-2020, 06:48
Ja idd een 1.1
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/foto.JPG

Van Limburg
08-10-2020, 09:46
Goed dat foto's plaatsen toch gelukt is na al die jaren hier lid te zijn ;)

vagg freak
08-10-2020, 12:58
Ben idd al lang lid. Nooit echt iets geplaatst ondanks de vele projecten

VeeDubber
08-10-2020, 17:13
Goed dat foto's plaatsen toch gelukt is na al die jaren hier lid te zijn ;)

Met een klein beetje hulp van een niet nader te noemen moderator ;)

vagg freak
08-10-2020, 21:33
Na een maandje moesten er toch wat meer pks uit komen

Toen is de gasklep van 45mm naar 50mm uit gedraaid en een vlinderklep pas gemaakt
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201007_211707.jpg

Deze goude tip kreeg ik van Roy derksen

En een bewerkte kop tevens werd de compressie verhoogd van 8:1
Naar 9.3:1 doormiddel van een 1.2mm dunnere MLS koppakking
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20191019_173824.jpg

En een grotere intercooler

Instelbare bezine druk regelaar

Multiriem ombouw en 65mm pully

3kilo Afgedraaid vliegwiel en gebalanceerd
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20161222_124054.jpg

Spaghetti uitlaat

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/Screenshot_20180826-103316_Gallery.jpg

En onbewerkte g40 lader 0.9 bar

Innovate Afr meter in om alles veilig te houden

Luchtfilter bak aangepast alle restrictie eruit K&N inlegfilter

En naar de dyno 141pk 200nm
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/Screenshot_20201009-075304_VideoPlayer.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201007_211220.jpg

vagg freak
08-10-2020, 22:27
Welkom!!!

Hier ben ik ook benieuwd naar :)

Maakt een g40 eigenlijk hetzelfde geluid, of zit er verschil in?
Een g60 klinkt wat zwaarder en geeft meer druk

Johan1982MK1
08-10-2020, 22:30
Mooie waardes en mooie grafiek, dat loopt vast heerlijk in zo'n auto :D

vagg freak
09-10-2020, 06:58
Rijd idd erg goed heb er veel plezier van de stoplicht sprintjes zijn het leukste.
mensen verwachten het niet

knarfmk1
09-10-2020, 09:23
Heel gaaf Golfje!

Heb je er ook een 5-bak in?

The Skinnmeister
09-10-2020, 09:34
Gave wagen :thumbup:

vagg freak
09-10-2020, 11:55
?

vagg freak
09-10-2020, 18:57
[QUOTE=knarfmk1]Heel gaaf Golfje!

Heb je er ook een 5-bak in toen kon ik niet zo'n mooie steun vinden
Die jij aanbied die ik nu heb is van het beter bak en braadwerk
Lassen is niet mijn ding.

Hou me eigen bezig met machinale bewerkingen
Boren honen
Krukasslijpen
Cilinderkop revisie
Draaiwerk

Keeringvlak lagerpassing reparatie dmv vlamspuiten

Injectoren testen en ultrasoon reinigen
Verstuivers

Mochten mensen bepaalde wensen hebben kan tegen scherpe prijzen mooi werk leveren

vagg freak
09-10-2020, 19:26
Gave wagen :thumbup:
Thx

vagg freak
10-10-2020, 10:02
Om al het geweld wat beter afgeremd te krijgen heb ik gekozen
Voor g60 schijven met s2 klauwen
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20171023_202204.jpg
en een groter hoofdremcilinder
En remberachtiger

vagg freak
16-10-2020, 05:51
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201015_223018_original.jpg


Op naar de 200pk


(Edit: foto aangepast)

vagg freak
16-10-2020, 14:27
In Duitsland nog een orginele zuiger set kunnen vinden
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/IMG-20191112-WA0025.jpg

The Skinnmeister
19-10-2020, 10:38
Netjes :thumbup:

vagg freak
19-10-2020, 22:29
Om te proberen 200pk en 250nm
Uit een g40 motor te persen

Door het diesel blok word het een 1.4 met nog groter zuigers kan het een 1.5 worden

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200108_165325.jpg


H profiel drijfstangen 80gram lichter per stuk als oem
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200221_081815.jpg

Kruk is afgedraaid zo'n 2 kilo geheel word gebalanceerd
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200121_205623.jpg

VeeDubber
20-10-2020, 07:53
Mooi project dit! :thumbup:

Van Limburg
20-10-2020, 09:00
Daar vliegen de kilo's ervan!
Wat voor koppakking ga je gebruiken?

Johan1982MK1
20-10-2020, 09:52
Mooi werk!
Gebruik je een onderblok/krukas van een 1.3 diesel? :)

vagg freak
20-10-2020, 11:54
Daar vliegen de kilo's ervan!
Wat voor koppakking ga je gebruiken?

Een MLS pakking en een tussenplaat van 4.5mm dik niet de beste oplossing. Maar voor nu om het te proberen.
speciale zuiger van rottel racing 1200 euro per 4

vagg freak
20-10-2020, 11:55
Mooi werk!
Gebruik je een onderblok/krukas van een 1.3 diesel? :)


Een 1w is een 1.4 krukslag 79.1mm

G40 krukslag 72mm

vagg freak
20-10-2020, 12:01
Rottel racing nokkenas speciaal voor een 1.4/1.5

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200305_202628.jpg

Ruimte moeten maken zodat de nokkenas ook rond kan draaien vanwegen meer lift

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200118_164949.jpg

Nieuwe klepveren de oem gaan blok

Johan1982MK1
20-10-2020, 12:17
1W is idd zo'n 1.3 diesel met de pomp achterop de motor :D
mooi project ;)

The Skinnmeister
20-10-2020, 12:47
Super dit :thumbup:

vagg freak
20-10-2020, 17:44
1w is 1.4 en nog een voordeel er zit zuigerbodem koeling in het blok.


http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200108_135140.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200108_135156.jpg


er zijn ook 1.3 diesels bijden met de pomp achterop

vagg freak
20-10-2020, 17:48
Ook de kop is helemaal aanpast 3.5mm grotere uitlaat kleppen
2mm grotere inlaat kleppen grotere zetels alles max uit gefreest
Zetel in zetel geleiders glad met het kanaal

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200312_084802.jpg


3f inlaat

vagg freak
20-10-2020, 18:07
Ook de kop is helemaal aanpast 3.5mm grotere uitlaat kleppen
2mm grotere inlaat kleppen grotere zetels alles max uit gefreest
Zetel in zetel geleiders glad met het kanaal

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200312_084802.jpg


3f inlaat

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200312_203541.jpg

Van Limburg
20-10-2020, 18:41
Een MLS pakking en een tussenplaat van 4.5mm dik niet de beste oplossing. Maar voor nu om het te proberen.
speciale zuiger van rottel racing 1200 euro per 4

Kan em niet vinden. Heb je een linkje?

RobertVoorst
20-10-2020, 18:48
Al nagedacht over het oliecircuit? Ik ben benieuwd hoe groot je externe oliekoeler moet zijn om het verliesaandeel naar de olie van de 147 kW (200 Pk) terug te koelen naar iets bruiksbaar gezien er geloof ik niet zo bijster veel olie in de carter van deze motoren gaat!

Als zo’n motor eens met 25% efficiëntie loopt op piekvermogen, stook je op dat punt ongeveer 2,5-3% naar de smeeroliekoeling. Das bijna 17 kW aan vermogen die werken om de olie op te warmen. Met een liter of 3,5 in het systeem lijkt het mij dan gauw een beetje erg warm worden.

Scully
20-10-2020, 18:59
Ah joh, tegen de tijd dat de olie warm is moet er toch al een nieuwe versnellingsbak op, dus dat maakt niet uit. :D
Maar supermooi project. :thumbup: Denk dat dit wel ruim over de 200 pk moet gaan toch? Met wat voor management ga je rijden?

vagg freak
20-10-2020, 21:48
Linkje van

vagg freak
20-10-2020, 21:54
Kan em niet vinden. Heb je een linkje?
De tussen plaat heb ik bij SPA turbo besteld in de usa. Op ebay staan ook tussen platen. MLS staat voor meer laags staal daar heb ik een bestel nr van. heb er meerdere op voorraad liggen

vagg freak
20-10-2020, 21:58
Al nagedacht over het oliecircuit? Ik ben benieuwd hoe groot je externe oliekoeler moet zijn om het verliesaandeel naar de olie van de 147 kW (200 Pk) terug te koelen naar iets bruiksbaar gezien er geloof ik niet zo bijster veel olie in de carter van deze motoren gaat!

Als zo’n motor eens met 25% efficiëntie loopt op piekvermogen, stook je op dat punt ongeveer 2,5-3% naar de smeeroliekoeling. Das bijna 17 kW aan vermogen die werken om de olie op te warmen. Met een liter of 3,5 in het systeem lijkt het mij dan gauw een beetje erg warm worden.

Ik ga gewoon rijden olie temperatuur meter in en gaan

Heb al veel meer motors gebouwd bijvoorbeeld een oude mini turbo
150pk 200nm geen enkel probleem met olie temp

vagg freak
20-10-2020, 22:05
Ah joh, tegen de tijd dat de olie warm is moet er toch al een nieuwe versnellingsbak op, dus dat maakt niet uit. :D
Maar supermooi project. :thumbup: Denk dat dit wel ruim over de 200 pk moet gaan toch? Met wat voor management ga je rijden?

Oem management heb contact gehad met de mannen van rottel racing die hebben een chip voor deze setup
Innovate AFR meter erin
Instelbare benzine drukmeter om afr nog wat te kunnen fijn tunen
044 bosch pomp
Groene g60 injectors
Ngk koudere bougie iridium
Uitlaat systeem word aangepast naar 60mm
Water methanol injectie voor de koeling en hoger octaan

vagg freak
21-10-2020, 21:04
Motor gemonteerd en compressie verhouding uitgeliterd
8.8:1
nokkenas uitgeklokt
Olie druk gestart 8bar
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200325_200554.jpg

vagg freak
23-10-2020, 06:56
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201007_211140.jpg

vagg freak
23-10-2020, 06:59
Best een mooi resultaat met 0.8 bar een 72 poelie en een glader die gereviseerd moet worden heb nog een gereviseerd liggen

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201004_154105.jpg

VeeDubber
23-10-2020, 07:30
Je laat er geen gras over groeien! Mooie resultaten!

vagg freak
23-10-2020, 09:23
Fotos lopen ook wat achter op het project

The Skinnmeister
24-10-2020, 12:13
Nice :thumbup:

sixpack
24-10-2020, 12:24
Mooi werk zeg! :cool:

vagg freak
24-10-2020, 12:59
Thx

vagg freak
24-10-2020, 13:03
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200804_221029.jpg

G40 spaghetti aangepast zodat er een 60mm uitlaat op past ipv 45mm

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20200908_182934.jpg

vagg freak
24-10-2020, 13:06
Ben nog op zoek naar een set gesmede overmaat zuigers
Mag gebruikt zijn nieuw weet ik ze te vinden

vagg freak
24-10-2020, 13:26
Heb deze mod toegepast ivm de spie in de krukas poelie kan breken
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/Screenshot_20201024-141936_SamsungInternet.jpg

knarfmk1
24-10-2020, 14:51
Dat is een mooi resultaat! Dat koppel daarbij is vooral lekker

vagg freak
24-10-2020, 15:47
Het loopt ook heel lekker echt snel en nauwelijks wielspin bij droog weer
Wat me ook verbaasd dat die op de snelweg nog steeds zuinig is

Mk1_er
24-10-2020, 18:32
Mooi werk!
Ga je er nog meer uithalen?

vagg freak
24-10-2020, 19:22
Dat is wel bedoeling ga van een 72 naar een 68 poelie en een gereviseerd glader hoop 1.2bar te draaien. Druk zegt ook niet alles
210pk 260nm moet haalbaar zijn

Mk1_er
25-10-2020, 06:08
Ben benieuwd.
En het grote voordeel is dat je dan nog een lichter blok hebt ook dan een 1.8 g60.

vagg freak
25-10-2020, 12:13
Zo'n smallblock zal wel iets lichter zijn geen idee hoeveel. Maat van me heeft een corrado g60 230pk 300nm die houd ik bij

Heb zijn kop geveviseerd en bewerkt meer ruimt gemaakt rond de de kleppen voor een beter flow
272/276 catcams nokkenas en alles uitgeklokt
kop 0.5 gevlakt voor wat meer compressie
Niet gek voor een motor die 240dkm heeft gelopen

De standaard inlaat zetel
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20191018_125742.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20191018_163402.jpg

De standaard zetel aangepast

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20191018_125739.jpg

vagg freak
28-10-2020, 22:24
G60 gasklep aan passen van 52mm naar 55mm mooie upgrade
Voor de g40 motor

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201028_075938.jpg

]http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201028_093626.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201028_105005.jpg

VeeDubber
29-10-2020, 08:41
Heb je dit voor of na de dynorun gedaan? Ben wel benieuwd wat dat oplevert in PK's/Nm's

vagg freak
29-10-2020, 17:44
Is nog niet helmaal klaar waarschijnlijk wordt het eerst oo een corrado g60 getest bij van beek op de dyno

vagg freak
29-10-2020, 17:53
Heb dit bij een g40 gasklep ook gedaan van 45mm naar 50mm
Dat verschil is heel goed merkbaar en het gas is nog steeds goed te doseren

vagg freak
30-10-2020, 17:53
Nieuwe grotere vlinderklep gemaakt op de draaibank 55mm bij 57mm
Ovaal draaien

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201030_162546.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201030_145213.jpg

vagg freak
30-10-2020, 17:57
Morgen eerst maar eens op de corrado testen
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201031_155345.jpg

Rallyegolf20vt
31-10-2020, 09:19
Mooi gedaan zeg !

Scully
31-10-2020, 09:21
Ovaal draaien? Hoe doe je dat? :confused:

vagg freak
31-10-2020, 11:02
Je maak het juiste hulp stuk met de juiste offset van de 2 montage gaatjes draaid eerst naar 57mm rond dan stop je de juiste dikte tussen een van de klauwen laat het 2mm slingeren draaid 1 mm af
Hulpstuk 180' draaien nog 1mm eraf draaien dan is die ovaal

Mk1_er
31-10-2020, 18:26
Wat invloed heeft een grotere gasklep dan?

Ik kan mij nog herinneren dat ik de g60 motor kocht, en achteraf heb ik beslist om zijn DTA setup mee over te nemen samen met de 68mm poulie en een aangepaste gasklep. Maar weet zelf niet wat speciaals er met die gasklep is.

vagg freak
31-10-2020, 19:10
Bij mijn g40 gasklep 45mm zitten er op een oem vlinderklep restrictie geschroefd dat beïnvloeden de lucht stroom negatief heb die aangepast naar 50mm dan merk je aan de gasrespons en trekkracht
Het verschil vooral bij lagere toeren merkt ik erg veel verschil
Meer lucht in de motor dus ook meer brandstof heb toen een instelbare drukregelaar gemonteerd ben van 3bar naar 3.7bar benzine druk gegaan om een goed AFR waarde te verkrijgen

Mk1_er
31-10-2020, 22:02
Daarom dat ik een enorme gasrespons heb.
Dacht dat het eigen was aan de g60, maar zal dus door de gasklep komen dan.

vagg freak
01-11-2020, 10:13
Kan ook een lichter vliegwiel aan je motor hangen

Mk1_er
01-11-2020, 16:39
Kan ook een lichter vliegwiel aan je motor hangen
Voorlopig vind ik het goed zo.
En weet niet of een lichter vliegwiel een meerwaarde gaat hebben omdat die dan ook sneller terug in toeren valt, misschien is daar al iets aan gedaan, dat weet ik niet.

vagg freak
01-11-2020, 17:47
Weet je ook hoeveel pk nm de motor levert

Mk1_er
01-11-2020, 20:03
Heb hem zelf laten afstellen.
Met 208pk en 259nm als resultaat.
Er was misschien meer mogelijk geweest maar de 400cc injectoren die erin zitten, zaten op hun maximum volgens hem.

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=142622&page=23&pp=20

vagg freak
01-11-2020, 21:26
Mooie pks nm toch dan heb je een snelle golf wat voor nokkenas zit erin. Heb je met deze motor de auto ook door de keuring
Gekregen

Mk1_er
02-11-2020, 18:43
Mooie pks nm toch dan heb je een snelle golf wat voor nokkenas zit erin. Heb je met deze motor de auto ook door de keuring
Gekregen

Ja die gaat wel, maar je wilt toch altijd meer hé!
De nokkenas die erin zit(geplaatst door de vorig eigenaar van de motor) is een schrick vw 827 4cil 2V hydr.
Volgens sommige hier een aparte keuze voor een g60, maar verder ken ik daar niets van.

Door de keuring was ik niet door, maar voor het verhaal lees de paar laatste pagina's van mijn topic dan wordt het je wat duidelijker.

Vandaag de remmen ontlucht en hij staat terug met de wielen op de grond.
nu nog de CO in orde laten brengen en men chassis laten lassen en dan terug naar de keuring met het bijhorende document dat ze vroegen om de motor ongewijzigd erin te mogen laten liggen, ben benieuwd.

Maar op het moment zelf weinig tijd en dat virusje hier heeft ons land terug in lockdown gezet sinds vandaag dus...

vagg freak
11-11-2020, 23:13
Aangepaste g60 gasklep getest op een cor verschil is duidelijk merkbaar vooral bij de hogere toerentallen

http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201030_145213_680404.jpg

vagg freak
11-11-2020, 23:15
Tussen door nog een 20vt gereviseerd voor een mede forum lid
Alles is weer fris
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20201110_151838.jpg

vagg freak
26-04-2021, 19:59
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20210426_074930_790304.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20210426_074930_790304.jpg
De aanzuigzijden naar 68mm uit gekotterd
Daar komt mooi passende flens met lasbocht en open filter (ik weet dat een open filter wordt afgeraden) nu heeft de lader minder weerstand en dat is goed merkbaar bij hogere toeren
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/20210503_182437.jpg

vagg freak
06-11-2021, 14:58
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/Screenshot_20211106-150044_Drive.jpg

img]http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/Screenshot_20211106-150044_Drive.jpg[/img

vagg freak
06-11-2021, 14:58
Vandaag weer eens naar de dyno geweest

Scully
06-11-2021, 16:53
Mooie waardes. Wat is et zoal aan het blok gebeurd? En houdt de bak het een beetje?

vagg freak
06-11-2021, 20:15
Heb er nog geen probleem mee gehad
Er eigelijk bijna alles aan de motor gedaan graag zou ik deze
Nog opboren naar een 1.5 de zuigers zijn vrij prijzig
In het topic staat wel het een en ander wat er zoal gedaan is

Mk1_er
21-11-2021, 10:33
Netjes.
En vooral als je dit zelf kan blijft het iets meer betaalbaar.
Als je hem laat opboren, welk zijn de verwachtingen dan omtrent het vermogen?

vagg freak
21-11-2021, 11:51
Je kunt de motor wel opboren maar zonder een goede nokkenas schiet het niet op. Bij hogere toeren loopt de druk op.
De kop geeft te veel weerstand flowt niet genoeg lucht.
Ik kan wossner zuigers leveren voor een scherpe prijs

vagg freak
21-11-2021, 12:52
Je kunt de motor wel opboren maar zonder een goede nokkenas schiet het niet op. Bij hogere toeren loopt de druk op.
De kop geeft te veel weerstand flowt niet genoeg lucht.
Ik kan wossner zuigers leveren voor een scherpe prijs

knarfmk1
23-11-2021, 16:11
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/Screenshot_20211106-150044_Drive.jpg
Dat is een serieus leuk vermogen, met name het koppel is super

vagg freak
23-11-2021, 19:23
Ik ben er ook blij mee het rijd ook heerlijk de insteek was om een lichte motor te gebruiken die leuk te tunen is

vagg freak
23-11-2021, 19:25
Ik zou zeggen rij een keertje mee

vagg freak
16-04-2022, 17:53
Weer wat veranderd aan het intercooler traject.
nieuwe radiateur
Extra spanrol zodat de riem niet slipt met een 63mm pully
Nu 1.4 bar en op de dyno getest ik ben tevreden

vagg freak
16-04-2022, 17:54
https://www.volksforum.com/albums/files/3/4/1/2/IMG-20220416-WA0004.jpg

Mk1_er
17-04-2022, 15:37
Mooi vermogen, en dan nog eens dat koppel.
Zal wel leuk rijden :)

knarfmk1
17-04-2022, 21:58
wow bijna 300nm super man!!