View Full Version : Akelig geluid starten golf 2 1.3 NZ
Mijn golfje produceert sinds kort een akelig geluid bij het starten. Het is een soort hard schurend geluid een seconde nadat hij start. Verder geen invloed op het rijden. Nu heb ik afgelopen maand een 5 bak van een golf 3 geplaatst en mijn oude startmotor netjes overgezet. Het vliegwiel zag er toen perfect uit en de startmotor buiten dat hij wat vies was ook. Het geluid kwam ongeveer 1/3 van de keren dat ik hem starte voor. Sinds 2 dagen start hij ook moeilijker en lijkt het alsof de startmotor het niet meer kan bijbenen.
Ik ben dus van plan de startmotor en relais te vervangen maar zijn er ook andere oorzaken waardoor dit kan komen?
Johan1982MK1
05-11-2020, 15:26
Bronzen busje in de bak is ook vaak ruim, geeft ook zo'n raar geluid.
VeeDubber
05-11-2020, 16:13
Lagerbusje wat Johan al noemt of mogelijk blijft je tandwiel hangen in de starterkrans.
Beide oorzaken zijn door het vervangen van de startmotor opgelost.
Bronzen busje in de bak is ook vaak ruim, geeft ook zo'n raar geluid.
Is dat te vervangen zonder de hele bak eraf te halen?
Lagerbusje wat Johan al noemt of mogelijk blijft je tandwiel hangen in de starterkrans.
Beide oorzaken zijn door het vervangen van de startmotor opgelost.
Dat was ik inderdaad al van plan, zijn die busjes los te krijgen (evt onderdeelnr?)
Johan1982MK1
05-11-2020, 16:34
Is dat te vervangen zonder de hele bak eraf te halen?
Kan wel ja. Is wel ff een gepruts om het oude busje eruit te krijgen maar ik heb het wel vaak zo gedaan.
Soms is het ook met een andere startmotor opgelost, of een likje vet eraan voor een tijdelijke oplossing. (likje vet kan soms ook heel lang goed gaan)
Carel Ha
05-11-2020, 19:25
Soms kan het ook zijn dat het relais van de startmotor een beetje blijft hangen en dus dat de startmotor eventjes mee draait met de motor. Ik heb een startmotor die dat doet en die is letterlijk al 700k kms oud en doet dat al 3/400k km,... Klinkt beetje appart maar werkt nog steeds perfect. Is overigens wel een diesel startmotor. Maar heb m laatst op m'n 1.6 gezet nadat daarvan de startmotor was overleden.
Update: Inmiddels oude eraf, lager er tussenuit gefietst. Op de sloop een andere gehaald maar deze doet niets (as schiet naar buiten maar meer niet). Nu zie ik bij veel startmotoren maar 1 dikke pluskabel voor op de accu (die je met een moertje 13 in het midden vastzet en een rechthoekig stekkertje voor de stuurstroom op een pinnetje aan de zijkant (voor de relais). Nu zit er alleen bij mijn startmotor (zowel op mijn auto als die van de sloop) in het midden een tweede draad met oogje naast de dikke draad die op de plus van de accu gaat. Bij veel andere auto’s zie ik alleen die dikke draad van de accu in het midden zitten. Weet iemand toevallig waar deze draad voor dient? Is erg kort en kon hem zo niet ergens naar herleiden.
Carel Ha
07-11-2020, 15:30
Foto is makkelijker, maar is dat niet de draad van het relais naar de startmotor zelf?
Foto is makkelijker, maar is dat niet de draad van het relais naar de startmotor zelf?
Foto is lastig omdat de motor op een rotplek zit. Is niet de draad naar het relais want die zit op de schroefdraad eronder. er lopen dus 2 draden naar het bovenste punt. Eentje van de plus van de accu (dikke draad) en een dunne draad waar ik geen idee van heb wat hij doet.
Carel Ha
07-11-2020, 18:02
Is dat de draad met een schuif connector? Deze loopt als het goed is vanaf het contact naar de startmotor. Als er dus vanaf het contact stroom op het relais gezet word gaat er een stroom direct vanaf de accu lopen door de startmotor heen.
Hier een foto van m'n oude startmotor.
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/8/5/IMG-20201019-WA0007.jpeg
Dat recht pieletje is voor de schuif connector (draad vanaf het contactslot)
De plek van de moer, daar moet de draad op vanaf het relais naar de startmotor
En de andere moer (hier weg gebroken omdat die niet normaal los wilde, moeten de draden op vanaf de dynamo naar de startmotor en accu startmotor.
Is dat de draad met een schuif connector? Deze loopt als het goed is vanaf het contact naar de startmotor. Als er dus vanaf het contact stroom op het relais gezet word gaat er een stroom direct vanaf de accu lopen door de startmotor heen.
Hier een foto van m'n oude startmotor.
http://www.volksforum.com/albums/files/4/5/8/5/IMG-20201019-WA0007.jpeg
Dat recht pieletje is voor de schuif connector (draad vanaf het contactslot)
De plek van de moer, daar moet de draad op vanaf het relais naar de startmotor
En de andere moer (hier weg gebroken omdat die niet normaal los wilde, moeten de draden op vanaf de dynamo naar de startmotor en accu startmotor.
Ah top, dat zal dan waarschijnlijk de draad van de dynamo zijn. Heb inmiddels een nieuwe Hella startmotor besteld dus we zullen zien of dat het daar aan ligt of niet. In ieder geval bedankt voor de hulp!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.