PDA

View Full Version : VW Crafter 2006 knipperend voorgloeilampje 2.5 TDI 80 KW


eXiLim90
19-08-2021, 10:00
Zoals de titel zegt:
VW Crafter 2006 krijgt soms een knipperend voorgloeilampje en dan vermindert het vermogen.

Motor: 2.5 TDI 80 KW

Inmiddels is de drukconverter vervangen en het roetfilter gereinigd, maar de melding komt na een lange rit toch weer terug.

Als de melding komt dan vermindert het vermogen. Na stoppen aan/uit is de melding weer weg en kan er weer doorgereden worden. Het lijkt erop dat de melding vooral bij een hogere snelheid (100km/h+) komt.

De garage zegt nu dat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Wellicht hier iemand een idee?

VeeDubber
19-08-2021, 13:45
Je auto gaat in noodloop, dit wordt gedaan omdat er een omstandigheid optreedt die in het extreemste geval de motor zou kunnen beschadigen.

Is de auto al uitgelezen? Zo ja, welke melding geeft hij?
Op basis van je omschrijving verwacht ik dat de turbodruk te hoog wordt. Dit kan inderdaad meerdere oorzaken hebben. Meest voor de hand liggende is een probleem met de VNT van de turbo. Dit kan in de turbo zelf zitten maar ook in de bediening van de VNT.

Belangrijkste is om eerst te weten wat de auto zelf zegt.

eXiLim90
27-08-2021, 08:55
Bedankt voor je reactie VeeDubber!

Inmiddels is de bus uitgelezen door een garage. Hij geeft de melding P0299 Turbodruk regeling onder grenswaarde. Ze denken aan een probleem met de egr klep, het roetfilter of lekkage ergens. Volgende week kijken ze verder.

Zegt de melding jou iets VeeDubber?

VeeDubber
27-08-2021, 17:04
De website van Gerrit Speek geeft hier al veel richting waar je kan zoeken:

https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16683.html

VAG-code decimaal: 16683 VAG-code hexadecimaal OBD-code hexadecimaal: P0299 OBD-code decimaal: 000665
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Laaddrukregeling regelgrens onderschreden (te lage druk)
du Ladedruck Regelung Regelgrenze unterschritten
en Boost Pressure Regulation Control Range Not Reached (Underboost)
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Mogelijke verschijnselen:
Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM)
Uitlaat rookt zwart
Storingslampje brandt
Noodloop

Mogelijke oorzaken:
Slangen verwisseld / er af / geblokkeerd / lek
Aangezogen lucht voor het Luchtfilter verstopt
Blader-zeef verstopt
Luchtfilter vuil / nat
Klep van inlaatspruitstuk staat permanent open
Uitlaat verstopt
Magneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75) defect
Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd
MAP sensor (G71) defect
merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte (G71) te geven
Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk

Mogelijke oplossingen:
Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af

Extra info:
Maagneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75)
Luchtdruksensor in het inlaatspruitstuk / MAP sensor (G71)
Indien aangetroffen in een 2.0l TFSI: Check (meetwaardeblokken) het Drukregelventiel voor de Turbo (N249) op een gescheurd membraan. Een nieuw (verbeterde) ventiel is beschikbaar, zie RoW TPI 2016331 voor details
Indien aangetroffen in VW Golf / Jetta (1K): 2.0lt CR-TDI (CBEA / CJAA), check dan het mechanische deel van de Exhaust Valve Regelmodule
Info over de turbo met variabele schoepen: een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en een belangrijk bestanddeel van de uitlaatgassen van een diesel is roet. En roet vervuilt de turbo. Als jouw TDI als een 'oud wijf' bereden is (of wordt...) dan hebben die variabele schoepen weinig tot niks te doen en door de roet gaat ze vastzitten. Ze reageren dan niet meer (goed) op gaspedaalstand en toerental, geven daardoor een verkeerde turbodruk, wat noodloop tot gevolg heeft waarbij een foutcode wordt afgegeven (te weinig of te veel turbodruk).
Zijsprongetje: het is opvallend hoe vaak de dealer dan de gemakzuchtige diagnose "turbo vervangen" afgeeft. Dat lost bovenstaand probleem wel op, maar de oplossing kan veeeeel goedkoper

eXiLim90
28-08-2021, 07:00
Hartelijk dank! Veel bruikbare informatie!

GeneP
28-03-2025, 10:33
Beste eXiLim90 , wat was nu de werkelijke oorzaak en oplossing van het inhouden bij hogere snelheid ? ik merk het zelfde probleem als ik bergop rij met de 2.5 TDI bus uit 2009 . bij teveel gas rond 110 km/h houdt de bus wat in , geef ik wat minder gas dan stopt het inhouden . bij steilere berg is soms terugschakelen noodzakelijk .
wat was de onderliggende oorzaak ?



Zoals de titel zegt:
VW Crafter 2006 krijgt soms een knipperend voorgloeilampje en dan vermindert het vermogen.

Motor: 2.5 TDI 80 KW

Inmiddels is de drukconverter vervangen en het roetfilter gereinigd, maar de melding komt na een lange rit toch weer terug.

Als de melding komt dan vermindert het vermogen. Na stoppen aan/uit is de melding weer weg en kan er weer doorgereden worden. Het lijkt erop dat de melding vooral bij een hogere snelheid (100km/h+) komt.

De garage zegt nu dat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Wellicht hier iemand een idee?