View Full Version : Gti 83
Goededag allemaal,
Ca 1,5 jaar geleden heb ik een type 1 uit 83 aangeschaft. Een originele NL. De auto is in redelijke staat (denk ik) maar goed je weet pas wat je hebt als je hem uit elkaar haalt. Dusssss.... afgelopen weekend heb ik het opa'tje maar eens uit de stalling gehaald en eerst maar eens gewassen.
De bedoeling is om hem helemaal aan te pakken. Er ligt nu een 2E motorblok in van een Golf 3 maar ik wil hem origineel hebben..
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/1.png
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/2.png
Vervolgens de auto naar binnen gereden en begonnen met het strippen..
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/3.jpg
Meteen de deuren, achterklep en ramen verwijderd. Alles wat ik niet meer wil gebruiken (oude rubbers, vloermatten van 38 jaar oud) weggegooid...
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/4.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/5.jpg
Er ligt een 2E motorblok in maar wel met een cilinderkop van een DX motor. Als ik me niet vergis tenminste. het nummer van de kop is: 026103373F.
De bedoeling is om er een originele DX motor in te lepelen. Eventueel een beetje upgrade (suggesties zijn welkom). Aan de kleur zit ik nog te twijfelen. De moderne donker bruine kleuren, tegen het zwart aan, lijken mij toch wel mooi staan op een type1...
Neem een originelen kleur, zeker als je motor weer terug naar origineel gaat bouwen.
Gooi nog niet te veel weg (dat kan altijd nog). Super nette onderdelen kunnen aardig in de papieren lopen. En repro is niet alles best van kwaliteit.
Wat was de originele kleur dat je weet zo te zien niet wit?
Een 2E met een DX kop was een aardige upgrade maar ik begrijp dat je naar DX onderblok terug wil. DX blokken zijn ook al prijzig aan het worden. Ik gooide ze vroeger in de oud ijzer container omdat niemand ze wilde hebben en nu is het een andere markt :)
De originele kleur is inderdaad L90E. Ik heb het certificaat opgevraagd waar het op vermeld staat. Er is in het verleden al veel aan geknutseld, de blauwe kleur zit onder het , gedeeltelijk, witte kleur. Maar onder het blauw kom ik ook weer wit tegen....?!?!?.
Het geen wat ik weggooi zijn de rubbers die helemaal vergaan zijn enz. Nee ik let wel op!
Begrijp ik Yuli dat een 2E met DX kop vaker gedaan wordt? Ik dacht namelijk, als ik de bedrading etc zie, dat er behoorlijk gerommeld is. Misschien dus een optie om de huidige samenstelling te laten reviseren?
volkswein-rider
31-08-2021, 20:32
Wit = een mooie kleur voor op een GTI :D
Inderdaad zuinig zijn met weggooien van vergane onderdelen.
Kan beter pas na de opbouw.
Bepaalde onderdelen zijn inderdaad moeilijk om te vinden.
En reproductie-onderdelen (ook vloerkleden e.d.) zijn vaak niet 1 op 1 pasbaar.
De zwarte kappen op de achterste wielkuipen zijn ook lastig te vinden. Zuinig zijn op je eigen.
Maar veel plezier met de werkzaamheden aan de GTI.
golf fahrer
01-09-2021, 10:32
Ziet er nog een aardige basis uit. :)
Wel behoorlijk mee gerommeld: kleur binnenkant, kleur motorcompartiment.
Ik zou toch proberen het originele kleur te nemen.
Daar zijn ze op het einde altijd het mooiste mee.
DX worden al zeldzamer.
Succes
Bedankt voor jullie tips! Zeker m.b.t. de kleur ga ik er nog eens goed over nadenken.
Weet iemand misschien nog een DX motor te koop?
Der Typ Siebzehn
01-09-2021, 13:52
Misschien eens op Ebay kijken, vooral Duitsers verkopen veel via die weg.
Beste tip die ik je kan geven. Maak een plan welke kant je op wil. Alles kost veel geld beter 1 keer uitgeven.
Twee uiterste richtingen:
Wil je origineel, dit geeft meer financiële waarde als het je daar om is te doen. Dan is de originele kleur en volledig terug naar DX de beste route. Probeer dan ook zoveel mogelijk originele delen te vinden en stap zoveel mogelijk af van enige vorm van persoonlijke inbreng. Iets minder strikt dan alleen dingen die heel makkelijk omkeerbaar zijn naar origineel, wielen enz..
Wil je eigen inbreng. Wat Amerikanen zo mooi "restomod" noemen dan is beperking je eigen creativiteit en is er gigantisch veel mogelijk.
De 2E is een lange slag motor en de DX is een korte slag motor. De 2E werd basis in de golf 1 werd vaak gebruikt i.c.m. met een crossflow kop om bijvoorbeeld dubbele carbs te rijden of de route zoals de 2E met DX kop is om het injectie systeem origineel te houden.
In theorie kon je er ook meer uithalen dan met het DX onder blok. Het "k-jectronic tunen" is inmiddels echter voor velen wel zwarte magie. Er zijn wellicht nog enkele die het kunnen maar de meeste hebben hun geheimen inmiddels meegenomen naar hun graf. :)
Der Typ Siebzehn
02-09-2021, 07:46
De 2E is een lange slag motor en de DX is een korte slag motor. De 2E werd basis in de golf 1 werd vaak gebruikt i.c.m. met een crossflow kop om bijvoorbeeld dubbele carbs te rijden of de route zoals de 2E met DX kop is om het injectie systeem origineel te houden.
In theorie kon je er ook meer uithalen dan met het DX onder blok. Het "k-jectronic tunen" is inmiddels echter voor velen wel zwarte magie. Er zijn wellicht nog enkele die het kunnen maar de meeste hebben hun geheimen inmiddels meegenomen naar hun graf. :)
Hier moet ik je toch even tegenspreken Yuli, DX is ook een lange slag motor, boring daarvan is 81mm en slag 86 mm.
Edit.: bijna 86,5 mm zelfs http://golf1-ig.de/golf/facts/engines/details/dx.php
Hier moet ik je toch even tegenspreken Yuli, DX is ook een lange slag motor, boring daarvan is 81mm en slag 86 mm.
Edit.: bijna 86,5 mm zelfs http://golf1-ig.de/golf/facts/engines/details/dx.php
Dat mag, prima. De 2E slag 92.8 mm en boring van 82.5mm dat is is wat ik ermee bedoelde 1.8 vs 2.0 zeg maar. Blok is ook ongeveer 1,5 cm hoger dan een DX.
Johan1982MK1
02-09-2021, 10:20
voordeel is onder andere een rustiger motorloop. abf precies zo.
ga je voor originaliteit zou ik proberen ergens een dx op de kop te tikken.
Bedankt voor jullie reacties! Na aankomend weekend (eerst ff naar zandvoort) ga ik verder met het ontmantelen van de GTI. Doordat de DX kop met 2E onderblok wel een goeie combinatie is laat ik misschien dit wel geheel reviseren...
Maar zoals Yuli al voorstelde, na het ontmantelen eerst bepalen wat ik er mee wil!.
Ik hou jullie op de hoogte!
Der Typ Siebzehn
02-09-2021, 10:32
Dat mag, prima. De 2E slag 92.8 mm en boring van 82.5mm dat is is wat ik ermee bedoelde 1.8 vs 2.0 zeg maar. Blok is ook ongeveer 1,5 cm hoger dan een DX.
Dat klopt, de slag van de 2 Liter is indd absurd lang t.o.v. de boring, en dat was alleen maar te realiseren met die blokverhoging van ca. 1,5 cm.
Komt natuurlijk door de veel te compacte afmetingen van de zg 'big blocks' die maar een cilinderafstand hebben van 88 mm, zo blijft er natuurlijk weinig 'vlees' tussen de cilinders.
De "Triple 8" (EA 888) TSI's van tegenwoordig (1800 en 2 L) hebben overigens nog steeds die cilinderafstanden van maar 88 mm.
The Skinnmeister
03-09-2021, 06:57
Gaaf ding! Wit vind ik wel een super kleur op een type 1. Succes met de plannen en veel plezier in Zandvoort, ik zit voor de buis ;)
Afgelopen zaterdag weer verder gegaan met de ontmanteling. Binnenkant inmiddels helemaal leeg, kabelboom geheel eruit. Verder de motor aan het vrijmaken. De aandrijfassen zijn ook verwijderd, nu nog het spruitstuk...
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/27.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/4_603510.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/6.jpg
Van Limburg
15-09-2021, 09:14
Zoals ik het nu in schat lijkt deze toch echt blauw geweest. Later wit geworden in combinatie met een GTI kenteken :rolleyes: .
Zoals ik het nu in schat lijkt deze toch echt blauw geweest. Later wit geworden in combinatie met een GTI kenteken :rolleyes: .
En hoeveel zouden er zo niet zijn!
is in ieder geval geen GTI kleur wat er onder zit
grote kans de kas van een Golf C met een JB motor..
als de steun voor het luchtfilterhuis er naderhand ingelast is,is dat een dead give away..
evenals stuk schutbord bovenin..
al kan dat weggeslepen zijn ,en opnieuw ingeslagen met slagletters..(heb ze nog wel ergens liggen )
op zich allemaal niet zo spectaculair..werd vroeger wel meer gedaan..
GTItje keirot of op een boom geklapt..net kasje er naast ..spulletjes overzetten en rijden..
je moet ze de kost eens geven..
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/9.jpg
Laatste hand en kaal is kees....
Eindelijk de auto helemaal kaal en inmiddels begonnen aan de dikke lage tectyl te verwijderen, man man man wat een karwei. Heb alle tips hier al gelezen en probeer nu wat voor mij de beste manier is om alles zo snel mogelijk te verwijderen.
Tussendoor ook nog even een 2 koloms brug geplaatst. Echt top!
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/6_573727.jpg
The Skinnmeister
29-09-2021, 07:44
Werkt idd wel fijn aan zo'n brug, goed bezig.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/13.jpg
Daar is geen beginnen aan. Na enkele dagen bezig te zijn geweest met 2 binnen schermen heb ik de auto op de ambulance gezet en weggebracht. Dmv droogijsstralen zou men alle tectyl kunnen verwijderen. Morgen ga ik hem weer ophalen dus ben benieuwd...
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/16.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/11.jpg
Leuk spul dat droogijs stralen. Heel leuk om te kijken op youtube ook als kater therapie.
Ben benieuwd naar het resultaat
Inkedami
27-11-2021, 07:56
Dat heb je snel gedaan , hoe is het droogijsstralen gegaan ?
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/19.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/9_347554.jpg
Droogijstralen is goed gegaan. De dikke kitlagen ben ik nog wel handmatig aan het wegschrapen maar dat gaat ook goed. Aankomende zaterdag verder met de cleanschijf om alles mooi schoon en glad te krijgen.....
Heb nog tijd genoeg, de lasser heeft het druk en kan pas in Maart aan mijn auto beginnen. Ook maar vast aan de achteras begonnen. Deze geheel kaal gemaakt, in de RX5 en RX10 gezet. Nieuwe rubbers, remvoering enz.... Je moet ook af en toe leuke dingen doen anders verveelt het snel...
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/12_699487.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/12.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/13_583618.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/18.jpg
Johan1982MK1
01-12-2021, 15:11
Goed bezig!!
The Skinnmeister
01-12-2021, 15:39
Ziet er weer goed uit!!
Van Limburg
01-12-2021, 22:09
Gaat lekker zo! Ik ken het... Heb het ook eens gedaan.. Nooit meer.
Ik heb eigenlijk geen idee van de kosten hiervan?
GolfMania
22-03-2022, 15:41
Je was lekker op weg. Hoe staat het er inmiddels voor?
Het project lag even stil omdat mijn plaatwerker geen tijd had. Tja mensen hebben het druk dus ik moest even wachten. Afgelopen zaterdag hebben we de Golf weggebracht.
Inmiddels ook verhuisd naar een grotere werkplaats dus dat heeft ook heel wat kreun en moeite gekost. Nog een paar weken klussen en dan beginnen we weer met het schoonmaken, spuiten, repareren etc etc van de onderdelen.
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/g1.jpg
The Skinnmeister
19-05-2022, 13:44
Nice :thumbup:
Gewoon doorzetten wordt vanzelf een pareltje. Goed bouwen kost nou eenmaal tijd.
Jimmy mk1
27-06-2022, 15:32
https://www.volksforum.com/albums/files/3/6/1/5/2/WhatsAppImage2022-06-27at4.23.48PM.jpeg
Deze auto is een hele tijd geleden van mij geweest. Het is origineel een wit geleverde auto geweest. Helaas slachtoffer geworden van jaren 90' tuning en overgespoten in blauw.
De eigenaar van wie ik hem toentertijd kocht heeft hem weer wit laten spuiten. Enkel onder de motorkap en de binnenkant waren niet meegenomen. Ik heb toen met een spuitbus zelf de zichtbare delen wit gespoten en onder de motorkap zwart (tja waren ze nog niet zo veel waard als vandaag de dag).
De motor had een golf 3 GTI onderblok (2E) en liep verschrikkelijk hard voor een 8 klepper.
Succes met de resto! :)
Ha wat leuk!. Toen zag hij er nog erg goed uit! Het blok, nog hetzelfde 2E onderblok, is inmiddels gereviseerd... Ik hou je op de hoogte..
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/15.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/26.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/24.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/5_264815.jpg
Nou zoals jullie zien is het toch altijd meer werk dan je denkt.. Het laswerk is inmiddels gedaan. Vandaag worden de voorschermen, deuren, motorkap en achterklep er weer aangehangen om te kijken of alles netjes aansluit. Als het goed is wordt hij morgen naar de straler gebracht (om licht na te stralen) zodat hij daarna gelijk in de epoxy primer kan worden gezet...
Ben benieuwd.
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/28.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/27_568734.jpg
The Skinnmeister
15-11-2022, 13:11
Kijk, daar wordt weer goed werk verricht!!
Man wat een werk.
Maar het zal weer een nieuwe worden.
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/3_684831.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/1.jpg
Nu de golf, hopelijk, begin van het jaar weer terug is ben ik nu druk bezig met de kabelboom. Helaas zijn er toch behoorlijk wat stekkers en kabels aangetast door het vocht zoals je kunt zien op de 1e foto. Mijn vraag aan jullie is of dat ik misschien het beste een nieuwe kabelboom kan (laten) maken, of de aangetaste draden vervangen met nieuwe stekkers. Iemand een idee waar ik het beste hiervoor terecht kan?
Ik moet zeggen dat ik een oude kabelboom ook niet fraai vindt in een auto die geheel opnieuw wordt opgebouwd..
Als je zelf handig bent met elektra heb ik wel een site waar heel veel onderdelen te krijgen zijn om zelf je kabelboom als nieuw te maken. Heb voor de mijne ook de complete motorkabelboom en de kabelboom voor achter deels opnieuw gemaakt!
Zie foto van de motorkabelboom:
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/8890a6b3-19c0-4f0a-b2bd-88507498f3a5.jpg
Keurig gedaan !
Als je de site hebt ben ik al enorm geholpen. Zelf ben ik wel handig genoeg om de kabels en stekkers te vervangen
www.rdae.nl, heel veel succes ermee!
Mocht je vragen hebben kun je me altijd een berichtje sturen :thumbup:
volkswein-rider
23-12-2022, 15:40
Aardig wat werk verricht.
Gaat het weer mooi de goede kant op.
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/31.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/29.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/35.jpg
Afgelopen weekend is de onderkant, binnenkant en motorruimte gespoten. Buitenkant staat in de grondlak en kan gespoten worden. Kan niet wachten totdat ik hem weer kan ophalen..
The Skinnmeister
13-03-2023, 09:47
Dat snap ik!
Idd!!
steven16v
13-03-2023, 11:47
Mooie mijlpaal is dat! Succes met wachten. :)
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/37.jpg
Tank schoongemaakt en klaar om te spuiten.
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/38.jpg
Brandstofleidingen eerst met een verfkrabber schoongemaakt, daarna met een cleanschijf schoongeslepen.
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/39.jpg
Brandstofleidingen gespoten met velgen spray. Zien er weer uit als nieuw...
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/110.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/111.jpg
Ik kon het niet laten hoe de achterlichten zouden staan.... Eindelijk klaar om op te bouwen, we hebben er zin in.
Bekend plaatje zo! Veel bouwplezier, nu begint de leukste periode! ;)
The Skinnmeister
05-04-2023, 06:29
Nice :thumbup:
knarfmk1
05-04-2023, 12:04
Heerlijke plaatjes zon verse koets
Dat begint weer op een auto te lijken, lekker bezig. Goede keus om het 2E onderblok te houden, heb met deze combi en wat aanpassingen krapaan 140 pk gehaald.
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/111.jpg
Ik kon het niet laten hoe de achterlichten zouden staan.... Eindelijk klaar om op te bouwen, we hebben er zin in.
Mooi project, maar ik zie dat je nog veel meer moois hebt staan.
Mooi.
En met tweeliter heb je toch ook al een mooi koppel, wat in golf zeer leuk is.
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/8.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/1_887010.jpg
Werd tijd om weer even een update te geven. Zowel de remleidingen als de stalen brandstofleidingen zitten weer onder de auto. Inmiddels ook de accumulator, brandstoftank en brandstofpomp gemonteerd. Als het mee zit kan ik morgen de achteras monteren. Aan de voorkant kan het stuurhuis nu ook gemonteerd gaan worden zodat de auto zsm op z'n wielen kan staan..
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/7_815479.jpg
Mooi project, maar ik zie dat je nog veel meer moois hebt staan.
Ja ik heb er nog een paar. Vreemde eend is de BMW 323i.. Overige is allemaal VW.
Dit ziet er zeer netjes uit.
Zijn de binnenschermen extra behandeld tegen water?
Al denk ik wel dat deze zo weinig mogelijk regen te zien zal krijgen.
Werd tijd om weer even een update te geven. Zowel de remleidingen als de stalen brandstofleidingen zitten weer onder de auto. Inmiddels ook de accumulator, brandstoftank en brandstofpomp gemonteerd. Als het mee zit kan ik morgen de achteras monteren. Aan de voorkant kan het stuurhuis nu ook gemonteerd gaan worden zodat de auto zsm op z'n wielen kan staan..
Goed bezig! Kleine tip, zorg dat er aandrijfassen in zitten voordat je hem gaat verrollen. Anders heb je grote kans dat je wiellagers kapot lopen!(of je moet de wiellagers op een andere manier opsluiten)
Audi1981
17-06-2023, 09:35
Losse homokineet is ook goed en handiger als een losse as ;)
Dit ziet er zeer netjes uit.
Zijn de binnenschermen extra behandeld tegen water?
Al denk ik wel dat deze zo weinig mogelijk regen te zien zal krijgen.
Ik heb de onderkant en de wielkasten in de bodyschutz laten zetten. Nee inderdaad hij komt alleen maar buiten met mooi weer :)
Goed bezig! Kleine tip, zorg dat er aandrijfassen in zitten voordat je hem gaat verrollen. Anders heb je grote kans dat je wiellagers kapot lopen!(of je moet de wiellagers op een andere manier opsluiten)
Bedankt voor de tip! Helemaal niet aan gedacht!!
The Skinnmeister
21-06-2023, 06:08
Heb bij mijn Golf toen een draadeind met ringen gebruikt om het op te sluiten, wel de juiste maat (grootte) natuurlijk ;)
Audi1981
22-06-2023, 20:16
En op het juiste moment aanhalen ;) (10 bar en een slagtol zijn niet het juiste aanhaalmoment)
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/88.jpg
Aan de stalen brandstofleiding dien ik een fels te maken zoals op de foto. Heb verschillende bedrijven gehad, gezocht op internet naar de juiste fels set maar kom niet verder. Wie kan mij vertellen waar ik deze fels eraan kan laten zetten of welke felsset ik moet aanschaffen? De reden is dat ik een stuk stalen moet vervangen..
RobertVoorst
23-06-2023, 09:29
Is dat niet gewoon een standaard DIN/ISO bubble flare zoals ook op de remleidingen zit? De vorm zoals je hem op de foto hebt is anders dan een 'verse' felsrand, omdat deze door de wartel en cup waar deze ingedraaid wordt nog verder na vormt. Wat is de binnen en buitendiameter van die leiding?
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/3.png
Blijkbaar zijn het toch verschillende soorten. Het gaat om een stalenleiding van 8mm dik, wand dikte 1mm, dus 6mm binnenzijde
De wartel die ik nu heb, via Jeroen Rison, heeft op de kop een schuine kant zoals rechts op het plaatje...
RobertVoorst
23-06-2023, 10:01
De wartel die ik nu heb, via Jeroen Rison, heeft op de kop een schuine kant zoals rechts op het plaatje...
Dan heb je de amerikaanse variant van de wartel. Belangrijkste is de cup/aansluiting waar deze ingedraaid wordt, dit zal een DIN uitvoering zijn (Duitse Industrie Norm) gezien het VW is. Waar draai je deze in? Brandstofpomp?
Past de draad wel dan? Meestal hebben delen met SAE normen ook imperiale draad (inch).
https://kurth-classics-autoparts.de/gb/tubing/325-flare-screw.html
Waar draai je deze in?
https://kurth-classics-autoparts.de/gb/tubing/325-flare-screw.html
Dat is om de aan of retourleiding aant sluiten aan de spinnekop( de brandstofverdeler)
De wartel wordt in de leiding van de accumulator gedraaid. Dit heb ik al geprobeerd en is dezelfde maat. Ik heb inmiddels een uitgebreide felsset gekocht met alle varianten aan adapters... Ik hou jullie op de hoogte
Audi1981
27-06-2023, 07:16
Komt helemaal goed :thumbup:
Nou ik dacht lekker verder te gaan bouwen afgelopen weekend maar wat denk je... Foto's die ik heb gemaakt bij demontage ben ik gedeeltelijk kwijt!!
Zo loop ik nu tegen het volgende aan: Ik heb de remleidingen vanaf de remdrukverdeler tot aan de hoofdremcilinder vervangen. Nu weet ik dat beide leidingen die van achteren komen aan de onderzijde van de hoofdremcilinder aangesloten moeten worden. Maar ik weet niet in welke volgorde! Iemand een idee???
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/4_393541.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/7_439411.jpg
The Skinnmeister
25-07-2023, 06:22
Ziet er wel weer gelikt uit zeg :thumbup: Weet niet of een type 2 hetzelfde is met aansluiten omdat de remdrukverdeler anders is..... Anders kan ik wel hier kijken hoe eea loopt.
steven16v
25-07-2023, 06:42
Dat is vervelend dat je de foto's kwijt bent. Heb daar zelf ook veel aan gehad toen ik weer met mijn opbouw bezig was.
Ik heb geloof ik geen remdruk verdeler op mijn golf dus kan je helaas niet daarbij helpen. Ik kan wel kijken wat bij mij links en rechts is op mijn hoofdremcilinder mocht je daar wat aan hebben.
Ziet er wel weer gelikt uit zeg :thumbup: Weet niet of een type 2 hetzelfde is met aansluiten omdat de remdrukverdeler anders is..... Anders kan ik wel hier kijken hoe eea loopt.
Dit is niet het zelfde helaas... maar thx
Bartaggio
25-07-2023, 13:16
https://img.7zap.com/images/oem/audi/Bilder/007/007115000.png
Dit helpt je wel toch? :thumbup:
ichweisnichts
31-07-2023, 15:09
hele bekende auto is van een kameraad geweest,
Hij heeft hem erna wit gespoten en alles weer origineel gemaakt,
Had een enkele ruitenwisser en achterklep was strak gemaakt zonder slot etc...
https://i.postimg.cc/8kdKxZxq/1117152301-6-jk2i.jpg (https://postimages.org/)
https://i.postimg.cc/gkTv7RcC/1042578894-5-Uz6-O.jpg (https://postimages.org/)
@ichweisnichts, gtsje nog steeds in uw bezit? Ben benieuwd, zelf ook in bezit van een gts namelijk! :D
ichweisnichts
31-07-2023, 16:41
@ichweisnichts, gtsje nog steeds in uw bezit? Ben benieuwd, zelf ook in bezit van een gts namelijk! :D
nee helaas geen gts in mijn huidig bezit.
ben zelf nu meer van de bussen
me dagelijkse auto is een mercedes sprinter vip buscamper :)
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/12_818991.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/15_740145.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/17.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/18_309814.jpg
Weer lekker bezig geweest. Inmiddels achteras eronder en even gekeken hoe hij op zijn wielen staat......! Top!!
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/23.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/25a.jpg
Versnellingsbak onderhanden genomen...
steven16v
15-10-2023, 11:13
Mooi hoor! Bak nog gereviseerd?
ziet er goed uit man!
wieltjes zullen hem goed staan eenmaal een stukje lager :thumbup:
Mooi hoor! Bak nog gereviseerd?
Ja heb de bak laten reviseren..
Ja heb de bak laten reviseren..
Wat vragen ze hiervoor? Zou ook een bak moeten laten doen. Mag ook via PB...
nanneborn
01-11-2023, 20:06
Mooi project!! Ik ben ook bezig met een golf 1 en wil hem ook graag wit maken.
Ik zal deze blijven volgen!
Wat voor velgen zijn dat?
Mooi project!! Ik ben ook bezig met een golf 1 en wil hem ook graag wit maken.
Ik zal deze blijven volgen!
Wat voor velgen zijn dat?
Het zijn BBS RS001 velgen
nanneborn
03-11-2023, 08:37
Het zijn BBS RS001 velgen
Dank je! Mooi velgen.
Wie kan mij helpen! Onder aan de stuurstang hoort nog een veer te zitten. Sterker nog, deze zat er ook. Ik heb het lager onder aan de buis waar de stuurstang doorheen loopt vervangen maar ik krijg met geen mogelijkheid de veer er tussen. Heeft er iemand een tip voor mij??? Bedankt alvast
Audi1981
21-12-2023, 14:35
De as die naar het stuurhuis loopt bedoel je?
Nee bedoel onder het dashboard waar de stuurstang in de kruiskoppeling gaat...
RobertVoorst
22-12-2023, 11:33
Je bedoeld dat je de veer er niet tussen krijgt omdat deze onder spanning staat?
Achter veel koppelingspedalen zit ook zon lomp sterke veer, meestal druk ik deze met een bankschroef in elkaar en knoop ik wat ty-wraps om wat windingen, dan blijft deze enigzins ingedrukt en kun je ze monteren. Als het geheel erin zit dan knip je de ty-wraps weer door.
Inderdaad er staat teveel spanning op. Ik heb het geprobeerd met ty-wraps maar de veer zit te strak om de stuurstang. Het nadeel is ook dat de veer de kruiskoppeling naar beneden drukt waardoor de stuurstang bovenaan te kort. Begrijp er niets van... Het zat namelijk (ooit) wel goed...
RobertVoorst
22-12-2023, 14:51
Heb je het stuurhuis er wel inzitten dan? kun je hem niet aan de binnenzijde monteren en dan van onder de kap (of onder de auto) dat deel van de kruiskoppeling weer op het stuurhuis monteren? Dan heb je heel meer ruimte om (fatsoenlijk) kracht te zetten.
Je bent niet toevallig van een onbekrachtigd naar een bekrachtigd stuurhuis gegaan of andersom?
Kan evt. ook zo zijn dat je stuurkolom is ingeschoven door het drukken. Deze is gemaakt uit 2 delen zodat je bij een frontaaltje niet door je stuur gespiest wordt.
Ja stuurhuis zit er al in. Van onderaf lijkt me erg onhandig omdat ik dan vanuit de motorruimte de koppeling erop moet krijgen. Nee ben niet veranderd van bekrachtigd naar on 0n-bekrachtigd. De stuurstang bestaat bij mij uit één geheel......(??)
Begrijp eigenlijk ook niet waar de veer voor nodig is..
RobertVoorst
22-12-2023, 15:46
Ja stuurhuis zit er al in. Van onderaf lijkt me erg onhandig omdat ik dan vanuit de motorruimte de koppeling erop moet krijgen. Nee ben niet veranderd van bekrachtigd naar on 0n-bekrachtigd. De stuurstang bestaat bij mij uit één geheel......(??)
Die stuurkolom zie je denk ik als zwarte buis? Daar binnenin zit een twee-delige as ;) Functie van die veer is het onderste stuurkolomlager op spanning zetten, anders kan deze los voelen en los komen. Hij moet er dus écht wel terug in. ;)
Je hebt de zwarte buis / stuurkolom. Daar doorheen loopt de stuurpen/as om het zo maar even te noemen. Deze pen/as bestaat bij mij uit 1 geheel. Heb hem 3x gecontroleerd. Zit er misschien verschil tussen een gewone golf 1 en een GTI?
Audi1981
23-12-2023, 21:19
Die stuurkolom zie je denk ik als zwarte buis? Daar binnenin zit een twee-delige as ;) Functie van die veer is het onderste stuurkolomlager op spanning zetten, anders kan deze los voelen en los komen. Hij moet er dus écht wel terug in. ;)
Dat denk ik ook :thumbup:
Audi1981
23-12-2023, 21:20
Ploatjes;
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/5/6/mk1stuuras.JPG
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/5/6/mk1stuurhuis.JPG
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/37_140333.jpg
Lekker druk met het hemeltje geweest. Zit er strak in al zeg ik het zelf...
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/47.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/48.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/47.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/48.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/55.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/67.jpg
Toch inmiddels weer wat opgeschoten. Nu druk bezig met de elektra..
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/63.jpg
steven16v
04-04-2024, 15:01
Mooi hoor. Alles als nieuw! :)
Heb je het opgelost met je stuurhuis en zo ja, wat was het probleem.
Ander vraagje. Welke 2-koloms brug heb je? Ik zoek er ook nog 1 tje namelijk.
Met de kolom is nog niet opgelost... komt nog wel.
De brug heb ik besteld bij HBM is van het merk WEBER. Werkt prima!
The Skinnmeister
05-04-2024, 06:25
Ziet er top uit!! Goed bezig :thumbup:
ziet er allemaal weer super netjes uit! fijne klus ruimte ook :thumbup:
Knap bezig :thumbup:
Altijd leuk om een vers opgemaakte golf te zien.
volkswein-rider
27-04-2024, 18:34
Ziet er zeer mooi uit!
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/68.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/67_928107.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/80.jpg
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/82.jpg
Nu de zomer weer voorbij is heb ik ook weer zin gekregen om aan de Golf te werken.
Inmiddels zit het dashboard erin en heb ik zo goed als de motorruimte klaar.
Afgelopen weekend de achterramen en achterruit er in gezet.
Dit weekend probeer ik de bedrading af te maken...
https://www.volksforum.com/albums/files/7/3/6/3/1/78.jpg
Nice, lekker bezig. Ziet er top uit :thumbup:
knarfmk1
27-09-2024, 12:28
Heel mooi!
volkswein-rider
16-11-2024, 18:49
Goed bezig!
Ziet er netjes uit
ziet er echt keurig netjes uit! :cool:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.