View Full Version : Klop klop, wie is daar
Trollepoten
09-10-2021, 09:51
Zijn we weer met problemen :shake:
M'n VR6 van '92 begint te tikken in het onderblok.
Voorheen kwam het olielampje branden, het aandrijfasje van de oliepomp was afgebroken omdat de pan helemaal ingedeukt was, daardoor heeft het blok lage oliedruk gehad omdat de pomp niet de hele tijd aangedreven werd, vermoedelijk werd hij af en toe wel aangedreven omdat er nog een stukje van het aandrijfasje in leven was.
https://i.imgur.com/LbVkc8C.jpg
Dus dan heb ik een nieuwe oliepomp, aandrijfas & oliepan gemonteerd. Maar nu tikt het blok onderaan, ik weet eigenlijk niet of dit al voorheen was ofniet, of ik word paranoïde. Maar ik vermoed dat de lagerschalen van de drijfstangen niet meer goed zijn omdat het blok zonder oliedruk of te weinig oliedruk gelopen zou hebben, of gewoon slijtage?
Hier een video waarin het te horen is, ik denk dat dit nog meevalt?
https://youtu.be/FWe5kmNnn-E
Als ik andere motoren hoor die nog erger tikken, vervangen ze gewoon de lagerschalen en gaan ze weer door, ik zou eerst nieuwe lagerschalen bestellen voor de drijfstangen, daarna alles demonteren vanonderaf en kijken hoe erg het er aan toe is. Dan alles monteren en met plastigage de tolerantie tussen de krukas & lagerschalen nakijken.
Iemand enig idee wat deze tolerantie minimaal & maximaal zou mogen zijn, ik kan dit niet direct terugvinden? Klopt het dat het aanhaalmoment van de drijfstangen 30Nm is & dan nog 1/4de draaien?
Ik had graag even jullie mening hierover gehad!
Alvast bedankt!
vagg freak
09-10-2021, 20:03
Van 0.02 tot 0.07 speling post eens een foto van het oude lager en de drijfstang lager tap
Trollepoten
12-10-2021, 17:54
Doe ik van zodra ik hem uit elkaar haal. Even prijs gevraagd voor nieuwe bouten bij de dealer aangezien dit rekbouten zijn, bijna 11€ per stuk. Kan je beter ARP Bouten halen voor zo'n 50€ meer in totaal en die zijn wel herbruikbaar
vagg freak
12-10-2021, 18:38
Let er wel op als je arp bouten gebruikt dan dien je de grondboringen na te meten ivm een ander aanhaal moment en deze studs kunnen een andere pasvorm hebben waardoor de kap scheef op de drijfstang komt. Heb al meerdere lagersschades gezien
Trollepoten
12-10-2021, 19:27
Let er wel op als je arp bouten gebruikt dan dien je de grondboringen na te meten ivm een ander aanhaal moment en deze studs kunnen een andere pasvorm hebben waardoor de kap scheef op de drijfstang komt. Heb al meerdere lagersschades gezien
Wat bedoel je precies met grondboringen?
De lengte van de bouten?
vagg freak
13-10-2021, 04:44
Waar de de drijfstang lager in komen
Trollepoten
17-10-2021, 11:29
Dus als ik het eigenlijk correct wil doen met ARP bouten, dan moet ik de drijfstangen er sowieso uithalen. Maar als ik dit doe met OEM bouten hoeft dit niet, of wel? Heb niet bepaald de intentie om het gehele blok uiteen te gooien
Trollepoten
17-10-2021, 17:17
Moest'm net nog even verplaatsen, dacht ik start hem nog even. De motor tikt niet als hij koud is, kunnen dit dan wel de lagers zijn?
vagg freak
17-10-2021, 21:17
Jazeker bij een koude motor heb je veel meer olie druk
B
Trollepoten
18-10-2021, 20:03
Jazeker bij een koude motor heb je veel meer olie druk
B
Dan weten we wat te doen! Bedankt, ik post wel wat foto's :thumbup:
Trollepoten
19-10-2021, 19:36
https://i.imgur.com/GhR5pFr.jpg
https://i.imgur.com/2KCNRYk.jpg
https://youtu.be/oPciXMNo4DI
De eerste drijfstang die te zien is in de video is de meest rechtse lager op de foto.
De voorlaatste heeft een kras erin zitten die echt voelbaar is (5de drijfstang op video). Bij de anderen is er niks voelbaar
https://i.imgur.com/TlphGLK.png
Motor uiteenhalen om dit correct op te lossen zit er niet in, zou ik ermee wegkomen om deze kras gewoon 'effen' te schuren en polijsten? & Zou dit dan echt die 'tik' veroorzaakt hebben?
RobertVoorst
19-10-2021, 21:32
Al zou je die kras mooi weg kunnen krijgen (krijg je helaas met schuren en polijsten nooit aan de juiste rondheid en tolerantie), dan zou je toch al aan nieuwe set lagers moeten. Die glimmende strepen die op eigenlijk elke lagerschaal ziet is het achterste materiaal (staal backing) wat dus betekend dat de babbit laag (het eigenlijke lagermateriaal) eraf gesleten is… Als je deze nu zo terug zou zetten heb je een hele dikke kans dat de rest van de krukas ook om zeep helpt. Flink klote zo :(
Trollepoten
20-10-2021, 05:20
Al zou je die kras mooi weg kunnen krijgen (krijg je helaas met schuren en polijsten nooit aan de juiste rondheid en tolerantie), dan zou je toch al aan nieuwe set lagers moeten. Die glimmende strepen die op eigenlijk elke lagerschaal ziet is het achterste materiaal (staal backing) wat dus betekend dat de babbit laag (het eigenlijke lagermateriaal) eraf gesleten is… Als je deze nu zo terug zou zetten heb je een hele dikke kans dat de rest van de krukas ook om zeep helpt. Flink klote zo :(
Nieuwe lagers zou ik er uiteraard sowieso insteken, maar zou de tik daardoor komen?
RobertVoorst
20-10-2021, 07:30
Nieuwe lagers zou ik er uiteraard sowieso insteken, maar zou de tik daardoor komen?
Die tik komt in de regel van de te ruime speling tussen lagerkap en krukas wanneer deze versleten zijn. Het kan ook wel zo zijn dat die kras tikt bij de overgang van de lagerschalen (waar de 2 helften tegen elkaar aanliggen). Maar dan zou je hier een beschadiging moeten zien.
Ik gok dat het tikken komt van het tweede lager van links gezien op de eerste foto. Of was dit juist degene met de kras?
Trollepoten
20-10-2021, 08:04
Die tik komt in de regel van de te ruime speling tussen lagerkap en krukas wanneer deze versleten zijn. Het kan ook wel zo zijn dat die kras tikt bij de overgang van de lagerschalen (waar de 2 helften tegen elkaar aanliggen). Maar dan zou je hier een beschadiging moeten zien.
Ik gok dat het tikken komt van het tweede lager van links gezien op de eerste foto. Of was dit juist degene met de kras?
Dat was inderdaad degene met de kras, ik ga toch de beunhaas methode doen denk ik. Bouten voor de drijfstangen kosten me al 180€, als ik dan nog eens heel het blok open moet gooien kan ik beter een gebruikte motor zoeken. En bidden dat de lagers van de krukas nog goed zijn. Bedankr voor je reactie
Trollepoten
24-10-2021, 13:46
Beunhaas methode gedaan, motor tikt niet meer, als ik hem echt in zijn toeren trek en daarna luister hoor ik hem wel tikken, maar gaat weer weg als ik normaal rijd
vagg freak
25-10-2021, 18:36
Dat tikken komt niet van de drijfstanglagers
Controleer de tussenas lagers eens.
Of je kettingspanner
vagg freak
25-10-2021, 18:39
De krukas ziet er goed uit
Hebbje een filmpje van het geluid
Trollepoten
30-10-2021, 07:37
Zal'm vandaag nog eens goed doortrekken, en een filmpje maken als hij tikt. Paar 1000kms nieuwe ketting en kettingspanners erop. Bovenblok tikte altijd al wel een beetje, vermoedelijk kleppen die beetje krom staan
Trollepoten
30-10-2021, 10:06
Ik weet het niet, soms hoor ik hem tikken en andere keren niet.
Toen ik de eerste keer hem door trok hoorde ik het onderblok echt flink tikken, en nu hoor ik de hele tijd niks opvallends meer. Bovenblok tikt wel
https://youtu.be/Cr02Ef4zYfE
vagg freak
30-10-2021, 11:10
Kleppen krom staan wat bedoel je daarmee
Trollepoten
30-10-2021, 13:46
Kleppen krom staan wat bedoel je daarmee
Je hoort het goed tikken in het bovenblok, dit is altijd al zo geweest tho, ene keer meer dan de andere keer. Maar momenteel hoor ik het onderblok niet meer tikken, denk ik?
https://youtu.be/sG03UkoTXNI
vagg freak
30-10-2021, 16:48
Als je hydro stoters gaan tikken kan dat komen door een kapotte stoter ook vervuiling of te weinig oliedruk mischien werkt je reduceer ventiel voor de olie druk niet goed
Komt wel vaker voor dat die blijven hangen
Trollepoten
30-10-2021, 16:56
Als je hydro stoters gaan tikken kan dat komen door een kapotte stoter ook vervuiling of te weinig oliedruk mischien werkt je reduceer ventiel voor de olie druk niet goed
Komt wel vaker voor dat die blijven hangen
Hmmm, en waar bevind dat reduceerventiel zich dan, zit dat in de oliekoeler? Vind er niet direct iets over terug online. Of bedoel je dan de oliedruksensors vooraan op het blok?
Edit: of bedoel je het ventiel dat in de oliepomp zit, de oliepomp is een nieuwe, en voorheen dit hij dit ook al. Ben eigenlijk al blij dat ik geen getik meer hoor komen van het onderblok. Ik ga het toch nog even in de gaten houden
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.