Log in

View Full Version : mk3 gti 8v sneller maken/leuker


Tommy1681
02-11-2021, 21:42
beste forumleden
ik ben sinds kort eigenaar voor een golf 3 gti 8 klepper uit 96.
ik vroeg me af wat er allemaal te doen is om meer pks uit het blok te halen en of dit verstandig is of gaat hierdoor de waarde alleen maar achteruit en de betrouwbaarheid ook?
ik zie niet heel veel op google wat er allemaal te doen is aan deze blokken vaak zie ik dat de beste optie voor meer pks een swap is naar een 16v of een g60 echter ben ik dit niet van plan!

gaat de waarde en betrouwbaarheid ook achteruit met het chippen van het blok?

ook had ik nog de vraag of het mogelijk is om een dubbeldin radio te plaatsen aangezien ik dit wel heb gezien maar geen ombouw kit kan vinden of dit kan?

Mvg
Tommy.

Clean_golf_3
03-11-2021, 12:59
Had vroeger in die van mij een chip zitten kan je bij bolku halen , spaghetti met volledige uitlaatlijn en een andere nokkenas

Was zo best een fijne auto met af en toe een leuke knal uit de uitlaat

Tommy1681
03-11-2021, 15:12
Had vroeger in die van mij een chip zitten kan je bij bolku halen , spaghetti met volledige uitlaatlijn en een andere nokkenas

Was zo best een fijne auto met af en toe een leuke knal uit de uitlaat

Klinkt leuk nokkenas dacht ik zelf ook al aan heb je evt een linkje voor een performance nokkenas of past op dit blok bijvoorbeeld de nokkenas uit een ander blok?

Hoeveel pks heb je hierdoor eruit gekregen? Zou zelf graag rond de 150 er uit willen krijgen als dat kan

Ik werk zelf bij een vw garage dus kan originele onderdelen krijgen met korting is dit het waard als dit meer performance geeft of kan ik beter aftermarket gaan kijken?

Mvg
Tommy

vagg freak
03-11-2021, 17:22
Wat ook veel word gedaan is de kop 1mm vlakken voor meer compressie

vagg freak
03-11-2021, 17:26
En vaak is het ook mogelijk om meer ruimte te maken onder de klep dus de klep zitting weg te frezen zodat het kanaal groter word. Heb dit bij mijn g40 motor gedaan maakt voor mijn setup veel uit

Clean_golf_3
08-11-2021, 06:54
Idd , bij een atmosferische motor is het allemaal wel beperkter

Hoeveel vermogen hij had ik gokte op een 140 kont pk =p dit is 10 jaar geleden dus kon toen best wat optimistisch geweest zijn . Nu ik vond wel dat mijn 8v veel leuker reed als mijn 16v abf maar kan puur de beleving geweest zijn met de uitlaat en dergelijke aangezien mijn 16v standaard was . Maar de 8v was veel vlotter onderin


Nokkenas en chip kwam van hier
https://www.bolku.nl/

Maar zijn zoveel bedrijven waar je terecht kan

Tommy1681
08-11-2021, 20:22
Bedankt hoe zit het met die chip is dat plug en play of moet je die met een programma toewijzen? Ook heb ik nog de vraag welke nokkenas er op een 8v agg past

En wat heb ik allemaal nodig voor turbo? Dacht zelf
Inlaat uitlaat
Nokkenas turbospruitstuk en de turbo zelf?

Ik hoor het graag
Mvg
Tommy

Van Limburg
08-11-2021, 20:39
En wat heb ik allemaal nodig voor turbo?


Een hele grote zak geld :thumbup:

Scully
08-11-2021, 20:47
Koop voor 2000 Euro een Golf 4 GTI, en je hebt alles wat je nodig bent. Prutsen aan zo'n 2.0 8v is echt water naar de zee brengen.

Tommy1681
10-11-2021, 20:59
Ik zit er over na te denken om de nokkenassen aan te pakken chippen luchtfiltertje uitlaat en spaghetti spruitstuk te doen hierdoor kom ik redelijk in de buurt van 150 pk dacht ik zelf?

Een vriend van me heeft een 1.8T staan die ik best graag over wil kopen om op te knappen en als project erbij te hebben of opknappen en door verkopen

Ik ga niet mijn mk3 weg doen voor een mk4 aangezien ik de mk3 nog maar 2 weken in bezit heb!

Kwa nokkenassen zou ik dan mechanisch of hydraulisch nemen?

Scully
11-11-2021, 08:15
Ik bedoel een Golf 4 als donor kopen, koop een complete auto, en je kan alles over zetten. Goedkoopste manier met de meeste winst/potentieel. 😉

RobertVoorst
11-11-2021, 11:56
Kwa nokkenassen zou ik dan mechanisch of hydraulisch nemen?

Niet om vervelend te doen, maar ik geloof dat je niet écht thuis bent in de motoren… Als je überhaupt zo ver in een motor gaat duiken, laat het dan doen door iemand die er verstand van heeft. Anders komt er alleen maar narigheid uit ipv. 150 pk.

Ten eerste heeft de 8V maar 1 nokkenas in plaats van meervoudige nokkenassen.
Daarbij kun je niet ‘kiezen’ tussen mechanisch of hydraulisch. Je hebt of een mechanische cilinderkop met shims op de stoters of een hydraulische cilinderkop met hydro-stoters.

Vervolgens moet je de ‘m ook nog juist inklokken met een verstelbaar nokkenastandwiel welke vaak nog eens de helft van de as zelf kost. Originele nokkenastandwiel terugzetten is ook not done want dan loopt ie waarschijnlijk nog beroerder dan de originele nokkenas.

Over een turbo ombouw maar niet te spreken.

Tommy1681
13-11-2021, 15:04
Ik wil het samen gaan inbouwen met een vriend van me die dit vaker doet hierdoor gaat het wel goed komen zelf ga ik het niet doen aangezien ik dan inderdaad denk dat het niet lukt

Ja ik kan hem engine swappen maar wil graag het standaard blok houden zodat ik de auto nog wel met origineel blok kan over kopen

Scully
13-11-2021, 18:11
Ik zou gewoon accepteren dat het niet de snelste auto is. 10 of 20 pk erbij gaat dat niet veranderen, maar kost wel veel geld. 😉

VeeDubber
14-11-2021, 16:30
Ik zou gewoon accepteren dat het niet de snelste auto is. 10 of 20 pk erbij gaat dat niet veranderen, maar kost wel veel geld. 😉

Hoewel ik het ergens wel met je eens ben, zouden er hier een hoop zonder hobby zitten als je je beslissingen op deze stelling zou baseren :D

Scully
14-11-2021, 21:45
Hoewel ik het ergens wel met je eens ben, zouden er hier een hoop zonder hobby zitten als je je beslissingen op deze stelling zou baseren :D

Haha, het ergste is nog dat ik precies hetzelfde bij mijn Clio ga doen. :screwy: :screwy:

vagg freak
15-11-2021, 19:17
Ik kan je evt wel helpen met bewerkingen aan de cilinderkop
En onderblok

heinz74
16-11-2021, 08:41
niet aan beginnen..
andere motor ingooien ,en 1,8t of iets of eem ABF ..originele motor bewaren
maar neem van mij aan je kunt een kapitaal in een 8v steken
wat ik vroeger ook gedaan heb omdat er geen alternatief was..zou dit nooit meer doen nu..
al is het maar vanwege betrouwbaarheid en continuiteit ..
de ene dag loopt het fantastisch ,de dag dat het warmer is voel je dat hij minder goed loopt..
een atmosferische motor tunen is een cumulatief gebeuren en alles moet kloppen ..anders kun je net zo goed een avondje Holland Casino doen..qua turnover..

DeepCBassGTI
03-12-2021, 00:12
Ik heb mijn GTI 8V nu ongeveer 11 jaar, wilde altijd meer PK's eruit maar iedereen en overal hoor je dezelfde geluiden, tis het gewoon niet waard om hier veel geld in te steken en de betrouwbaarheid van een 8V is moeilijk te evenaren. Trap hem gewoon iedere dag op zijn staart en leg je erbij neer dat het een 8V is, uiteindelijk is 150 PK ook niet genoeg, 170 ook niet dus het gevoel van ik wil meer PK's zal je altijd houden. Hou hem gewoon in tip top conditie en geniet dagelijks, maak hem optisch helemaal naar je eigen smaak. En geloof me aan de pomp ben je blij met je 8V!

Tommy1681
05-12-2021, 18:40
hallo allemaal ik heb besloten om de gti niet te tunen kwa het motorische gedeelte en me meer te focussen op een volgende auto met een turbo en die dan te tunen ik merk dat ik een heel stuk slomer ben dan andere autos met ongeveer de zelfde pks en gewicht ik denk dat te maken heeft doordat mijn auto in de noodloop loopt?
bij 5000 touren stopt de auto en ik moet minimaal bij 3000 touren over schakelen omdat de auto anders niet veilig mee gaat met het verkeer
graag wil ik weten wat ik hieraan kan doen?
stroomverdeler is al vernieuwd toen ik hem kocht dus dat kan het niet zijn

ook komt aan de rechterkant allemaal lucht naar binnen als ik op de snelweg rijd of 100 kmh+ erg vervelend
hoor het graag
Mvg Tommy

vagg freak
06-12-2021, 14:59
Als bijv je accu is los geweest moet je ff de foutcode restte
Met een simpel uitlees obd gaat dat vanzelf

VWJYI
07-12-2021, 21:39
Bij een golf 3 is er bitter weinig uit te lezen en te resetten. Daar moet je gewoon nog ouderwets opzoek naar de oorzaak van je problemen.

vagg freak
08-12-2021, 18:05
Om welke motorcode gaat het

vagg freak
08-12-2021, 18:09
Agg of ady die heb ik zelf ook en is wel degelijk uit te lezen en te resetten als mijn accu is los geweest doet hij precies zoals aangegeven

Tommy1681
27-12-2021, 17:40
sorry voor de late reactie
ik denk dat ik het 5000 toeren probleem al heb gevonden alleen nog niet de tijd gehad om eraan te beginnen
er werd mij verteld dat de rotor 6 graden naar rechts gedraaid moet worden waardoor de ontsteking weer goed loopt in ieder geval zijden de personen dit die het zelfde probleem hadden

de motor is een agg mvg Tommy