View Full Version : VDO meter probleempje
Ik had dit probleem een tijd terug ookal omschreven in een ander topic, maar die kan ik niet meer vinden, dus waag ik nog maar een poging aangezien het probleem nog steeds niet verholpen is :(
In mijn GTI zit een VDO koelwater termometer, als ik deze aansluit en op contact zet, slaat ie gelijk uit naar 150 graden. Ik dacht eerst dat het aan de sensor lag, had een gewone en geen VDO sensor :( Nu heb ik een VDO sensor van 0 tot 150gr maar de meter slaat nog steeds vol uit als ik hem aansluit. Ik heb ondertussen ook een 2e VDO meter er op aangesloten en deze gaf hetzelfde resultaat (moet er wel bij zeggen dat die meter niet aangesloten was in de 1 cabrio waar ie uitkwam! )
Is dan toch de meter stuk? (alle 2 dan in dit geval) Of is het iets anders? Ik snap er iig niks meer van.!!
De signaaldraad zal wel naar massa liggen.
De signaaldraad zal wel naar massa liggen.
:redface: Hoe bedoel je dit? + op + massa op massa ( G op meter?) en de signaaldraad op het open pieletje...toch? :redface:
:redface: Hoe bedoel je dit? + op + massa op massa ( G op meter?) en de signaaldraad op het open pieletje...toch? :redface:
Uiteraard de + en - maar dit kan niet fout...toch ?
De G is een draad die een massa signaal krijgt...als je deze volledig aan massa legt krijgt je dus dat die meter door de zijkant heenkomt :rolleyes:
De G is een draad die een massa signaal krijgt...als je deze volledig aan massa legt krijgt je dus dat die meter door de zijkant heenkomt :rolleyes:
Maar waar gaat het fout dan? De draad van de sensor naar de G?
Kan er ff met de pet niet bij :redface:
Jep, die draad op G.
Als je die los maakt zal de meter netjes op "0" staan. Waarvan komt de draad die je nu op G hebt ?
De draad op G komt vanaf de sensor, vandaar dat ik het niet snap. Deze draad heb ik zelf gelegt omdat er van de bedrading en vooral de aansluitingen op div. sensortjes niks klopte.
Dan zal de sensor kapot zijn....
Wat voor sensor heb je gebruikt ?
Dan zal de sensor kapot zijn....
Wat voor sensor heb je gebruikt ?
Er zit net een nieuwe VDO sensor (0 tot 150 gr) in, besteld bij Blom en Bosselaar, VDO boer in in de buurt. Hier voor had ik er een standaard sensor in, maar dat gaf hetzelfde effect.
uhh.........dan moet je toch eens gaan meten of die draad wel ok is.
uhh.........dan moet je toch eens gaan meten of die draad wel ok is.
Kan die draad misschien te dik zijn? ivm weerstand ofzo? of lul ik nu uit mn nek :rolleyes:
ik had nog een stukkie speakerdraad liggen, van dat rood zwarte, en dat heb ik als tijdelijke draag gebruikt om te kijken of het werkte....
haal hem eens los bij de sensor, als de meter dan terug valt is de sensor niet goed.
Ok zal ik morgen eens naar kijken.
Maar over de dikte van die draad? ik lulde dus uit mn nek... :tongue: ?
steffangti1
18-10-2005, 22:17
Dit staat op de volgende VDO site:
http://www.egauges.com/Inst_PDF.asp
Gauge Testing:
If a gauge is suspected to be faulty, the following tests can be performed on the VDO gauge:
1) Turn the key on:
Temperature Gauge - pointer to temperature of engine water
2) With the key on, pull sender wire off the sender:
Temperature Gauge - pointer will go to maximum left hand position
3) With the key on, ground the sender wire to the engine chassis:
Temperature Gauge - pointer will go to maximum right hand position
4) All VDO electric gauge pointers peg full left hand position with the power off.
Op de site staat ook hoe je de sensor door kan meten.
Suc6 er mee.
Ok zal ik morgen eens naar kijken.
Maar over de dikte van die draad? ik lulde dus uit mn nek... :tongue: ?
Nee dikte maakt niet uit. ;)
haal hem eens los bij de sensor, als de meter dan terug valt is de sensor niet goed.
Net ff geprobeerd, en de naald valt idd terug als ik de G draad bij de sensor loshaal. Dus het is de sensor... :mad: wat voor sensor moet ik dan van VDO hebben?
Heb je misschien een VDO nummer, zodat ze hier bij die VDO boer het goeie kunnen bestellen..
Je kan hem gewoon even proberen op de sensor welke origineel in je blok zit.
Zoek de sensor met de geel/rode draad.
Je kan hem gewoon even proberen op de sensor welke origineel in je blok zit.
Zoek de sensor met de geel/rode draad.
Die sensor gaf hetzelfde resultaat...pok..naar rechts in de hoek. Dit was trouwens geen VDO sensor die erin zat..
:eek: whaaaahhhhhhhhh......... Zit je niet in de buurt van mij ? (Ridderkerk)
Misschien is het zinvol om even langs te rijden dan kan ik even voor je kijken.
:eek: whaaaahhhhhhhhh......... Zit je niet in de buurt van mij ? (Ridderkerk)
Misschien is het zinvol om even langs te rijden dan kan ik even voor je kijken.
Damn, Ridderkerk, das de andere kant van het land...
Maar ik wil het ding gewoon werkend hebben, punt..
Ik probeer voor volgende week ff een afspraak met je te maken, ff zien hoe ik met m'n werk uitkom..
Igg erg bedankt!
Vandaag toch maar weer wat geprobeerd...Een kennis had nog een VDO sensor liggen die ik wel mocht proberen...
Ik draai em erin en sluit de zooi aan, starten en er gebeurt niks....niet gelijk rechts in de hoek hangen, dus ik denk heeee??! :)
Motor ff laten lopen en wat rommel naar binnen gebracht, kom ik terug, staat ie net iets boven de 60gr...lijkt er dus op..
Ik gooi de motorkap dicht, stap in en kijk op de meter...jahoor rechts in de hoek....
ZELDZAAM is dit!!
en als je tikt op de meter? misschien los contact in de meter?
Denk eerder dat de signaal kabel ergens tegen massa aanzit. Waarschijnlijk bij de doorvoer in het schutbord.
markmeenhuis
22-10-2005, 13:44
ik heb ongeveer hetzelfde, maar dan met mn voltmeter die staat dan ook rechts in de hoek. ook als hij van het contact af is. moet nog een keer uitzoeken wat dat is.
m
Clawfinger
22-10-2005, 20:41
Ik had het zonet ff aan m'n vader (die automonteur is) gevraagd, en hij was er bijna zeker van dat óf je sensor massa maakte en dus kapot was óf dat de draad vanaf de sensor ergens kortsluiting maakt met de massa. Volgens mij had je je sensor al vervangen, dus dat zal het wel niet zijn dan... Maar je draad kan natuurlijk wel ergens doorgesleten zijn en/of ergens contact maken met de massa... Succes ermee in ieder geval! ;)
idd sensor en de sensordraad zijn nieuw....zal morgen (als ik tijd heb :rolleyes: ) die sensordraad eens nakijken op beschadigingen.
Zo,net eindelijk tijd gehad om er weer es naar te kijken!
HET WERKT!! :rock:
Ik heb de meter en sensor aan gesloten om een schakelbordje wat ik ooit es op school gebruikt heb, voor elektro-proefjes.
Sensor boven een vlam gehouden en de meter begon netjes te klimmen. Dus alles deed het gewoon.
Toen de sensor-draad nagekeken en die was niet beschadigd, toen maar bedacht dat het de massa van de sensor moest zijn, extra massadraadje vanaf de sensor getrokken en de boel weer aangesloten.
Bij het op het contact zetten sloeg de naald niet gelijk uit naar 150gr, dus dat zag er goed uit :D
Motor even laten draaien en toen begon de naald te klimmen!!
Nu de boel nog ff netjes dicht timmeren en ik ben weer helemaal blij!!
Bedankt allemaal!!
:hug:
Clawfinger
30-10-2005, 20:14
Mooi dat het weer werkt, Alex! :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.