Log in

View Full Version : Belgische golf 1 g60 laten keuren in Nederland


Mk1_er
02-03-2022, 16:16
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het moment is aangebroken om mijn golf in Nederland te laten keuren en de g60 op kenteken te krijgen, en dan terug invoeren naar België. Zo kunnen we hopelijk de veronderstelling hier van de baan helpen dat het zogezegd niet zal kunnen. Ik hoop natuurlijk van wel.

Ik ben @heinz74 hier heel dankbaar voor om me hier in te helpen.

Het is de bedoeling dat ik de golf nu in orde ga brengen. Voor de keuring hier in België was alles in orde, buiten de motor uiteraard en de schijfremmen achteraan. Remmentest was goed lichten waren goed, en al de rest wat ze hebben nagekeken ook.

Wat ik graag op papier wil is de motor en dat de schijfremmen achteraan erop kunnen blijven. Moet je voor de schijfremmen achteraan iets speciaals doen om dat op papier te krijgen? Of kan dit gewoon bij jullie?

Nu voor de motor, heb ik wel een probleem denk ik, want heb onlangs gezien( door daar nu mee bezig te zijn) dat er geen motornummer aanwezig is :/ , alleen de laatste cijfers zijn heel lichtjes zichtbaar.

Maar ik heb wel de papieren van de auto (golf ralley) waar de motor uitkomt en het aankoopbewijs van de motor , de man waar ik alles van had overgenomen had dit allemaal meegegeven. Kan ik hier iets mee, of gaat dit toch nog een probleem vormen?

En hoe zouden we dat probleem kunnen oplossen?

Ben echt benieuwd hoe dit gaat verlopen ?

Johan1982MK1
02-03-2022, 17:05
Kijk, als je bij de rdw aankomt met een oude pauperbak die diesel op kenteken moet worden om goedkoop te rijden en alles erin geprutst is etc. dan kunnen ze soms behoorlijk kritisch zijn.
Ik ben er een paar keer geweest, oa met een golf1 r32 die ik toen heb gebouwd en wat ze toen graag wouden zien is een factuur van de motor (bij een g60 waarschijnlijk niet eens meer omdat ze al oud zijn en omdat t soms niet mogelijk is ivm particulier gekocht etc.) Als je maar zoveel mogelijk documentatie meeneemt, papieren van de donor in jou geval.
Ook is het belangrijk dat de algehele technische staat van de auto goed is. Netjes ingebouwd, bedrading netjes voormekaar. Remmen hebben ze bij mij toen niet naar gekeken. Uitstoot en geluid ook niet. Waarschijnlijk omdat het een netjes geheel was en keurig ingebouwd.
Zet de auto ook op normale rijhoogte en knappe wielen met banden die wat body hebben ipv platgeslagen 165ers oid die met 3 bar om een velg zitten wat er ten eerste niet uit ziet en daarnaast niet handig is om bijvoorbeeld dik 200pk op los te laten.
Gewoon gezond verstand gebruiken eigenlijk en dan komt het wel goed.

v6freak
02-03-2022, 19:44
Kijk, als je bij de rdw aankomt met een oude pauperbak die diesel op kenteken moet worden om goedkoop te rijden en alles erin geprutst is etc. dan kunnen ze soms behoorlijk kritisch zijn.
Ik ben er een paar keer geweest, oa met een golf1 r32 die ik toen heb gebouwd en wat ze toen graag wouden zien is een factuur van de motor (bij een g60 waarschijnlijk niet eens meer omdat ze al oud zijn en omdat t soms niet mogelijk is ivm particulier gekocht etc.) Als je maar zoveel mogelijk documentatie meeneemt, papieren van de donor in jou geval.
Ook is het belangrijk dat de algehele technische staat van de auto goed is. Netjes ingebouwd, bedrading netjes voormekaar. Remmen hebben ze bij mij toen niet naar gekeken. Uitstoot en geluid ook niet. Waarschijnlijk omdat het een netjes geheel was en keurig ingebouwd.
Zet de auto ook op normale rijhoogte en knappe wielen met banden die wat body hebben ipv platgeslagen 165ers oid die met 3 bar om een velg zitten wat er ten eerste niet uit ziet en daarnaast niet handig is om bijvoorbeeld dik 200pk op los te laten.
Gewoon gezond verstand gebruiken eigenlijk en dan komt het wel goed.


Wat een bekende leermomentjes :D :thumbup:

Mk1_er
02-03-2022, 19:53
De golf heeft bijna geen zichtbare roest, en de onderkant is behandeld met dat zwart spul. Eén onderbalk moet ik wel even terug behandelen omdat daar voor de laatste keuring een gat is dichtgelast(was van krikschade), en moesten ze eerst zien voor het terug behandeld zou worden.

Zit nu een kw verlaging op, dan zal ik zoals je aangeeft hem wat hoger draaien, en velgen zijn geen probleem volgens mij, omdat het stalen g60 velgen zijn met nieuwe banden, zijn onbeschadigd ze zijn gewoon in nieuwstaat.

Het geluid is iets ander natuurlijk, laat ons hopen dat ze daar dan niet naar kijken. En uitstoot zit ver onder de maximum heb ze toen op het DTA aangepast.

En zoals de bedrading zal ik dan allemaal netjes in orde brengen, dat het allemaal vastzit zoals het hoort. De bekabeling van de eg zit allemaal nog in het motor ruim, dan zal ik die maar naar binnen in het interieur trekken of gewoon loskoppelen.

Bedankt voor je feedback!

daNpy
02-03-2022, 21:51
In Nederland zijn er allemaal niet zoveel eisen.
Mijn golf is ingevoerd incl apk met rolkooi, kuipstoelen, 6 punts gordels en flink verlaagd.
Hij staat ook als 2 zitter op kenteken.
Voor de remmen te testen moest de bumper eraf anders kan hij niet in de remmenbank. Was geen probleem, maar alles moet het wel goed doen.
Voor de uitlaat kreeg ik wel een opmerking maar dat is geen afkeurpunt, je kan er wel een boete voor krijgen bij aanhouding. Maar zoveel geluid maakte hij later ook niet meer. En ik rijd nauwelijks op straat dus niet echt belangrijk.

Mk1_er
04-03-2022, 16:06
Is eventjes een bumper demonteren om een remmentest te doen, hier zullen ze u vlug naar huis sturen...

Maar zo te horen moet ik er niet al teveel schrik voor hebben om er door te geraken, maar toch, je bent pas gerust als je erdoor bent.

daNpy
04-03-2022, 21:15
Ja eigenlijk hoefde hij niet bij het RDW APK gekeurd te worden, omdat hij uit Europa komt. Maar dat moest uiteindelijk toch, dus moest de bumper eraf. Tot mijn eigen verbazing was dat niet echt een probleem.

Ik heb het nu zo gemaakt dat ik oranje led knippers in de stalen binnen bumper kan monteren, en de kentekenplaathouder op de stalen bumper (dmv dezelfde gaten als voor de bumper).
De bumper zelf kan ik dan weglaten en dan kan ik hem voor APK aanbieden.
Bij normaal gebruik haal ik dit natuurlijk weer weg en sowieso zit er 95% van de tijd geen kenteken op (allemaal gewicht :D)

PaulV
09-03-2022, 13:25
geluid is overigens wel degelijk een dingetje bij de RDW, moet onder de 95 db zitten
daar liep een maat van mij tegen aan toen hij voor een carosseriewijziging bij de RDW was.

Mk1_er
10-03-2022, 19:24
geluid is overigens wel degelijk een dingetje bij de RDW, moet onder de 95 db zitten
daar liep een maat van mij tegen aan toen hij voor een carosseriewijziging bij de RDW was.

Er zit een spaghetti met powersprint uitlaatlijn onder, wel met middendemper.
Maar natuurlijk maakt die veel geluid.
Zou ik boven de 95 db zitten?
Hoe kan ik dit meten?

En als ik erboven zit, wat kan ik dan ondernemen om dit omlaag te krijgen, andere einddemper ?

PaulV
11-03-2022, 08:57
95 db is best luid. Om dat thuis globaal te meten kan je daar een app voor installeren op je telefoon, zoek maar eens op geluidsmeter

Ik heb een 1.6 PN op een gewone carb, kort na het spruitstuk een zelfbouwdemper die eigenlijk niet de naam demper mag hebben en dat ding geeft een heel zwaar geluid en net onder de 95 db (stationair gemeten)

als je er boven zit even voor de keuring een dbkiller in elkaar knutselen

Mk1_er
11-03-2022, 19:09
Je moet het stationair meten dan?

Heb zoiets liggen, maar dat zie je zitten achteraan.
Of steek je dit best ergens anders?

Mk1_er
12-03-2022, 19:02
Was vergeten dat ik een tijd geleden zoiets besteld had en passend gemaakt voor in de uitlaat, maar nooit getest.
Heb daar een bout voorzien binnenin in het midden, om aan te draaien om het vast te maken en er nog wat staal wol ingestoken. Nu daarstraks heb ik het toch even getest en wat een verschil het scherp is er af en veel minder lawaai, maar echt veel minder.
Heb er nog niet mee gereden.

https://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20220312_155159_resized.jpghttps://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20220312_155215_resized.jpg

Maar de vraag is, kan dit kwaad voor de motor of glader?
En ondervind ik hier hinder van kwa koppel of vermogen?

En mag dit voor de RDW?
Want je ziet dit achteraan zitten...

PaulV
15-03-2022, 10:43
ik vind het een mooi ding en ik zou niet weten waarom het niet zou mogen. Soort uitlaat of hoe die gemaakt is maakt niet uit voor de RDW, als die maar niet te veel geluid maakt. Voor de APK moet die ook nog gasdicht zijn en daar is geluid (nog) geen APK eis.
Als het ding maar goed bevestigd is zal het allang goed zijn. Of het kwaad kan voor de techniek weet ik niet, de motor kan wel mindr goed zijn uitlaat gassen kwijt. Maar ja als je er mee gaat rijden haal je dat ding er toch gewoon uit....

steven16v
15-03-2022, 10:57
Waarom plaats je niet 'gewoon' even een standaard uitlaat en middendemper. Ik zou geen risico's lopen als je je golf wil laten omkeuren bij het RDW.

Zelf de db's meten is vrij lastig denk ik. Wordt gedaan met geijkte decibel meters en ook onder een bepaalde hoek en afstand van de auto.

Mk1_er
15-03-2022, 19:05
Of het kwaad kan voor de techniek weet ik niet, de motor kan wel mindr goed zijn uitlaat gassen kwijt. Maar ja als je er mee gaat rijden haal je dat ding er toch gewoon uit....
Tijdje geleden had er iemand in mijn ander topic gereageerd dat een glader wel van een beetje tegendruk houdt. Maar weet niet of dat het zo is, wil geen brokken door dit ding. Voor de keuring zal het wel gaan omdat je niet volgas geeft. Maar zou leuk zijn als je het toch een keer kan gebruiken als je eens iets minder sound wilt, zal niet veel voorkomen maar toch.


Waarom plaats je niet 'gewoon' even een standaard uitlaat en middendemper. Ik zou geen risico's lopen als je je golf wil laten omkeuren bij het RDW.

Zelf de db's meten is vrij lastig denk ik. Wordt gedaan met geijkte decibel meters en ook onder een bepaalde hoek en afstand van de auto.
Een andere uitlaat heb ik niet, en om dit maar even aan te schaffen voor de keuring is dat wel prijzig.

Ondertussen heb ik wel info vergaard over hoe het komt dat die g60 motoren zo veel geluid produceren. En zal vooral komen door die powersprint eind dempers, die zijn klein en die lange eindtijd op de achterste demper zou voor veel resonantie zorgen. Je ziet wel een paar YT filmpjes van golf 1 g60 die bijna geen geluid maken. Maar die hebben allemaal een veel grotere einddemper met kleine rechte pijp een remus ofzo. Is ook niet mooi natuurlijk(naar mijn mening)

vw-unit
18-03-2022, 08:08
Hoe het zit qua motorombouw heb ik geen ervaring mee maar wel zelf een mk1 golf ingevoerd bij de rdw in Zwolle en ding was flink verlaagd met een schroefset, supersprint uitlaatsysteem en porsche wielen met adapters.
Geen op of aanmerkingen gehad van de keurmeester naast dat hij het een hele mooie auto vondt die je niet zo veel meer ziet.
Een originele uitlaat is dus mijn inziens niet nodig.

daNpy
18-03-2022, 09:16
Maak je niet zo druk om dat uitlaat geluid.
Bij normale invoer is dat helemaal geen meting. Daarvoor moet je naar de RDW in Lelystad namelijk en het moet wel echt de spuigaten uitlopen als je daarnaartoe wordt gestuurd. En dan kun je altijd nog annuleren, dat is niet dezelfde dag.
Mijne was ook meer dan 95 dB bij invoer en zoals ik al zei, je krijgt hooguit een opmerking dat de politie je aan de kant kan zetten maar de RDW doet er niks mee.

Mk1_er
19-03-2022, 17:01
Ok dan zal ik me daar verder geen zorgen over maken.

En bij deze staat er een afspraak vast voor de keuring over 4 weken, spannend !!! :)

daNpy
19-03-2022, 17:05
Succes!

steven16v
29-03-2022, 14:45
Succes inderdaad! :)

Mk1_er
07-04-2022, 19:06
Bedankt allemaal.

Nu had ik eerst de bedoeling om de een deel kabels van de kabelboom van eg weg te doen, maar dit zal toch moeilijk gaan. Omdat er nog een deel van de stekkers worden gebruikt zoals die voor de koelvloeistof circuit en die voor de olie en de rest wordt aangestuurd door het DTA. Dus de andere zitten nog in de motorruimte, maar heb die wel netjes vastgemaakt zodat er niets los hangt.

Zouden ze hier moeilijk over kunnen doen?

daNpy
07-04-2022, 20:35
Als je het weg bind denk ik niet.
Je kan op aliexpress zo'n setje kopen om de stekkerpinnetjes uit de grote stekkers te halen. Dan kun je van alle nutteloze bedrading af en de rest laten zitten!

Mk1_er
08-04-2022, 12:02
Had al geprobeerd om die stekkers te demonteren, maar zonder tool lukt dat niet.

Het is wel de bedoeling als de golf terug naar België wordt ingevoerd en de motor hier ook hopelijk goedgekeurd is, dan gaat die bekabeling er toch uit, want dan is het niet meer nodig.

Golf staat zo goed als klaar.

daNpy
08-04-2022, 12:06
Ja zonder zo'n setje wordt dat niks. Met die dingen is het ook al lastig.

The_Maxx
08-04-2022, 14:56
Je kunt een kabelboom gewoon met een tornmesje (voor textielnaden) open krijgen en dan alle overbodige bekabeling er uit halen.
Soms is het zelfs vrij eenvoudig om gewoon de tape die eromheen zit volledig af te rollen.

steven16v
20-04-2022, 11:45
Ok dan zal ik me daar verder geen zorgen over maken.

En bij deze staat er een afspraak vast voor de keuring over 4 weken, spannend !!! :)

En is het gelukt? :)

yuli
20-04-2022, 13:09
Ik hoop het van harte met de wilskracht en ook een stuk vertrouwen uit handen te geven aan een ander.

Geloof mij het heeft minder tijd gekost om de G60 initieel te bedenken dan hem achteraf in een koets gekeurd te krijgen in België.

Als het gelukt is het 100% genieten. Geloof me dit doet 0,0000001% van de liefhebbers die echt verliefd is op zijn auto dier.

sander_beer
20-04-2022, 22:39
bij mijn weten gaat dat niet als de auto al ooit in Belgie ingeschreven is geweest , succes iig

steven16v
21-04-2022, 07:25
Ik hoop het van harte met de wilskracht en ook een stuk vertrouwen uit handen te geven aan een ander.

Geloof mij het heeft minder tijd gekost om de G60 initieel te bedenken dan hem achteraf in een koets gekeurd te krijgen in België.

Als het gelukt is het 100% genieten. Geloof me dit doet 0,0000001% van de liefhebbers die echt verliefd is op zijn auto dier.

Als het lukt heb je ook wel een unieke golf 1 in België. :thumbup:

Mk1_er
21-04-2022, 10:08
Bedankt allemaal, maar morgen is het zover.
En of het lukt, dat zien we wel, het zijn altijd vermoedens geweest, nu zullen we het gaan weten.

Dus super spannend allemaal...

En denk niet dat de golf uniek zal zijn, aangezien er hier al genoeg in België rondrijden met golf 1 vr6, g60, turbo's.

Of toch wel? Want zoveel zullen er nu ook weer niet zijn :)

steven16v
21-04-2022, 10:30
Klopt je hoort heel vaak van horen en zeggen. Maar nu weet je het morgen zeker.

Hoop van harte dat het lukt. :) En misschien ben je niet de enigste met een g60 in een België maar veel zullen het er niet zijn denk ik.

The Skinnmeister
29-04-2022, 10:29
En..... goed nieuws of??

steven16v
23-05-2022, 12:26
Ik ben ook benieuwd of er inmiddels meer nieuws is. :)

Johan1982MK1
23-05-2022, 14:42
Is wel behoorlijk strenger geworden de laatste maanden heb ik gehoord. 2 afkeuren wegens teveel vermogen hoorde ik. Die kunnen naar Lelystad.

Mk1_er
06-06-2022, 17:34
Bij deze is mijn golf nen Hollander geworden :rock:
Met de g60 op kenteken, vanaf de eerste keer goedgekeurd :cool:

Met waanzinnige dank aan heinz74, man van zijn woord...

Sorry dat ik jullie even in spanning heb laten wachten, maar de formaliteiten moesten eerst allemaal in orde zijn.

Doordat we op de dag van afspraak met de golf op de trailer bij de rdw stonden, bleek ik mijn kentekenbewijs deel 2 niet bij te hebben, en zonder dat konden ze de keuring niet doen. Maar heinz74 heeft het voor mekaar gekregen dat ze hem toch al zouden keuren, zodat we achteraf weer niet terug moesten. Eens thuis de conclusie dat ik dat deel 2 verloren had. Dus bewijs van verlies aangevraagd bij de politie, opgestuurd en dat alles heeft allemaal heel wat tijd gevraagd, door mijn eigen domme fout.
Maar alles is in orde.

Nu een tijdje wachten om hem terug in te voeren, en dat wordt het uur van de waarheid...!

steven16v
07-06-2022, 07:48
Gefeliciteerd man! Super gedaan. Ook super dat Heinz74 je wilde helpen!

Hoelang 'moet' je wachten totdat je de golf terug in wil voeren?

Johan1982MK1
07-06-2022, 14:48
Super!!

Mk1_er
07-06-2022, 18:22
Zeker niet te vlug.
We zullen hem pas terug invoeren na de zomer, of waarschijnlijk pas tegen de herfst. Of het iets zal uitmaken weten we ook niet natuurlijk...

sander_beer
07-06-2022, 21:45
ik hoop dat het je lukt , zou een mooi achterpoortje zijn ;-)

yuli
07-06-2022, 22:22
Genoeg tijd voor Heinz om in de tussentijd helemaal strak in zijn jasje te zetten. Haha :D

Mk1_er
08-06-2022, 04:50
ik hoop dat het je lukt , zou een mooi achterpoortje zijn ;-)

Dat hoop ik ook ;)


Genoeg tijd voor Heinz om in de tussentijd helemaal strak in zijn jasje te zetten. Haha :D

Ik had ook al zoiets in gedachten :D

Het zullen lange maanden worden nu...wachten...wachten

steven16v
08-06-2022, 07:55
Zeker niet te vlug.
We zullen hem pas terug invoeren na de zomer, of waarschijnlijk pas tegen de herfst. Of het iets zal uitmaken weten we ook niet natuurlijk...

Misschien wel heel omslachtig allemaal maar je zou wellicht er over kunnen denken om de auto eerst op een andere naam te zetten in België en dan pas op je eigen naam. Denk dat ze bij de Belgische RDW (of hoe heet het daar) ook niet dom zijn en misschien gaan ze juist dan op zoek naar dingen die niet goed zijn aan de golf als je het eerst via je eigen naam doet. :rolleyes:

Mk1_er
08-06-2022, 17:53
Misschien wel heel omslachtig allemaal maar je zou wellicht er over kunnen denken om de auto eerst op een andere naam te zetten in België en dan pas op je eigen naam. Denk dat ze bij de Belgische RDW (of hoe heet het daar) ook niet dom zijn en misschien gaan ze juist dan op zoek naar dingen die niet goed zijn aan de golf als je het eerst via je eigen naam doet. :rolleyes:

Dat is ook allemaal de bedoeling en de eerste keer ga ik ook naar een ander keuringsstation, dan waar ik normaal ga.

wouters4motion
10-06-2022, 07:27
Ik hoop dat het lukt ,maar zoals iemand reeds vermeld had ,als zijn 1ste inschrijving in België is gebeurd. Zeer weinig kans dat het gaat. Gaat steeds bij FOD mobiliteit blijven staan zoals op 1ste inschrijving. Als oldtimer zou dit wel lukken,homologatie laten aanpassen is natuurlijk weer typische Belgische shitwetgeving ,waarvan we al de dupe van zijn met miserie op en top. Als je hem als o timer inschrijft kan je met wat mailcommunicatie ( met vlaamse overheid afdeling beleid mobiliteit en verkeersveiligheid Cel homologatie en technische keuring mail www.mow-contact.be homologatie.voertuigen@mow.vlaanderen.be technische.keuring@mow.vlaanderen.be)en wat papierwerk dat ze vragen hem op papier laten aanpassen naar G60 en remmen achteraan ook geen probleem . Normaal op keuring zelf eens praten met stationschef ( hier in Heist-Op-Den-Berg al enkele keren gebeurd) maakt de stationschef dossiertje op welke samen met jou aanvraag naar de bovengenoemde MOW word gestuurd en 9 op 10 keren in orde komt .

wouters4motion
10-06-2022, 07:34
Maar blijkbaar hangt dit van station tot station af heb ik al gehoord,wat op niets slaagt natuurlijk. Is zoals dezelfde wagen inschrijven in Belgie 3x verschillend bedrag is Vlaanderen brusselse en Wallonië ??? Wtf ongelooflijke Belgische...

Mk1_er
10-06-2022, 18:42
De 1ste inschrijving van de golf is in Zweden gebeurd, dan is hij naar België ingevoerd.
En vergeten het maar, al die mails die je toont heb ik bijna 2 jaar met in contact geweest. Je moet hier gewoon geluk hebben, zei die van de autoveiligheid zelf. De ene keer zien ze een dossier voorbij komen goedgekeurd en de andere keer weer niet. Denk dat ze daar strootjes trekken, maar dat is hier België altijd wel geweest. Eerlijk is iets anders natuurlijk, en je kan er weinig tegen doen.

In principe zouden ze dit moeten goedkeuren. Wagen is in Europa gekeurd en alles is via de legale weg gebeurd en alles netjes betaald. Denk dat ik nu den boel daar kort en klein maak...
Maar we zullen het in een paar maanden weten hé.

In ieder geval, als het niet lukt dan stopt de golf hobby wel voor mij, en gaat alles de verkoop in.

The Skinnmeister
01-08-2022, 12:45
Enne, nog vorderingen alhier??

Mk1_er
07-08-2022, 19:23
Enne, nog vorderingen alhier??
Nee, helaas nog niet.
We gaan zeker wachten tot eind september/oktober.

Wachten duurt lang zene :)

Hier nog even een foto van bij de RDW
https://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20220422_114044_resized_1.jpg

The Skinnmeister
09-08-2022, 06:29
Staat er netjes bij :thumbup:

The Skinnmeister
21-10-2022, 06:25
En, al vorderingen alhier?? ;)

Mk1_er
04-11-2022, 21:26
Wel maandag is het zover en zullen we het weten, dit wordt een spannende dag :)

Sinaasboom
05-11-2022, 13:01
Gaaf! Succes alvast! :)

steven16v
06-11-2022, 08:08
Succes!!

sixpack
06-11-2022, 09:27
Suc6!

Van Limburg
06-11-2022, 14:03
Ben zeer benieuwd!
Afgelopen 1 november is er ook een nieuw kader voor oldtimer voertuigen. Hoewel ik nog steeds geen concrete info erover kan vinden.... een stap in de goede richting.

https://www.vlaanderen.be/departement-mobiliteit-en-openbare-werken/persberichten/nieuw-kader-voor-oldtimerkeuring-vanaf-1-november-2022

Mk1_er
06-11-2022, 17:04
Ben zeer benieuwd!
Afgelopen 1 november is er ook een nieuw kader voor oldtimer voertuigen. Hoewel ik nog steeds geen concrete info erover kan vinden.... een stap in de goede richting.

https://www.vlaanderen.be/departement-mobiliteit-en-openbare-werken/persberichten/nieuw-kader-voor-oldtimerkeuring-vanaf-1-november-2022

Gaat meer over de hele oude oldtimers en over grote verbouwingen.
Krijg het pdf hier niet op, met de nieuwe regels, zal proberen voor een link hier te geven

The Skinnmeister
08-11-2022, 08:04
Wel maandag is het zover en zullen we het weten, dit wordt een spannende dag :)


We wachten met spanning af.....

daNpy
08-11-2022, 09:04
Het wordt vanzelf weer maandag :)

Mk1_er
10-11-2022, 15:47
En het is helaas niet gelukt :(
Auto stond inderdaad hier nog gekend met de rode kaart, waardoor ze daar weer op terug kwamen.
Achteraf bekeken had het beter geweest dat ik hem eerst terug met de originele motor had laten keuren zodoende dat ik terug een groene kaart had, en dan de g60 er terug in om in Nederland te laten keuren en terug in te voeren.

Zeer spijtig dat het niet gelukt is, dat is echt wel balen.

daNpy
10-11-2022, 16:19
Hmm, jammer, heeft al best wat moeite gekost zo. Blijkbaar kan het dus wel, maar dat kost je nóg meer moeite?!

steven16v
10-11-2022, 18:37
Poeh wat jammer. En hoe nu verder?

Van Limburg
10-11-2022, 18:51
Spijtig!
Soms vraag ik me dan af; Vriend van me kocht ook zijn Mk1 G60 op papier.
Als we er dan toch bij het invoeren erachter kwamen dat deze toch al ooit in België geweest zou zijn...

Mk1_er
10-11-2022, 19:08
Spijtig!
Soms vraag ik me dan af; Vriend van me kocht ook zijn Mk1 G60 op papier.
Als we er dan toch bij het invoeren erachter kwamen dat deze toch al ooit in België geweest zou zijn...
Maar in dit geval komt het erop neer dat mijn golf een rode kaart had, omtrent de motor. Als ik er misschien eerst had voor kunnen zorgen door de originele motor terug te steken zodat ik een groene kaart had, had het volgens mij geen probleem geweest. Als je alles op voorhand moest weten.

Wat ik nu verder ga doen weet ik nog niet. Zou hem origineel kunnen zetten laten keuren, en dan de g60 er terug in, ben ik weer even klaar voor 2jaar. Maar dat is natuurlijk ook niet plezierig...

yuli
10-11-2022, 23:20
Damn, ik dacht echt dat het ging lukken dit keer.

Even laten bezinken en dan herpakken.

The Skinnmeister
11-11-2022, 07:29
Idd wel balen zeg, even rusten, en ik zou daarna die rode kaart oplossen. De originele motor is toch nog voorhanden? Als je daarmee iedere 2 jaar moet wisselen valt dat nog wel mee toch??

Mk1_er
11-11-2022, 08:14
Als je gesteld staat zit de originele motor er in een weekend wel terug in. Het kan wel maar leuk is anders.

Alles even laten rusten...

Staat wel een golf 1 g60 op papier te koop, maar vraagt er ook de hoofdprijs voor, en dan nog zonder keuring ivm roest die eerst moet aangepakt worden.

Van Limburg
11-11-2022, 08:52
Als je gesteld staat zit de originele motor er in een weekend wel terug in. Het kan wel maar leuk is anders.

Alles even laten rusten...

Staat wel een golf 1 g60 op papier te koop, maar vraagt er ook de hoofdprijs voor, en dan nog zonder keuring ivm roest die eerst moet aangepakt worden.


:D :D :D

Mk1_er
11-11-2022, 09:10
:D :D :D
Waarschijnlijk die kennis van je :D

Mk1_er
14-11-2022, 10:53
Heb hier ook verschillende keren aangegeven dat mijn golf beenhard staat, en nu met de trip naar de keuring leek het alleen maar erger, zo erg dat ik zelfs daar nu ook vermelding van heb dat in orde moet gebracht worden, want er is geen veerweg achteraan.
De keurder heeft me getoond, en volgens hem is het probleem dat de stoot blokken op elkaar zitten, en ook (zie foto)dat die spiralen gewoon op elkaar zitten.

Zien jullie iets verkeerd op de foto?
KW variant II instelbaar in hoogte en hardheid, en staat momenteel op zijn zachts.

https://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20221114_095925_resized.jpg

Ben daar nooit aan geweest, dit is ook gemonteerd daar diegene die de motor had ingebouwd.

Audi1981
14-11-2022, 12:44
Je rijd gewoon op de bumpstops zo te zien, dat zijn die schuimrubber stukken om je schokbreker, die kun je inkorten voor wat meer veerweg, had ik destijds op mijn Octavia 2 ook gedaan...

RobertVoorst
14-11-2022, 13:49
De keurder heeft me getoond, en volgens hem is het probleem dat de stoot blokken op elkaar zitten, en ook (zie foto)dat die spiralen gewoon op elkaar zitten.

De hulpveer is inderdaad helemaal ingedrukt. Maar dat maakt in principe niets uit. Die zit er alleen om te zorgen dat de (hoofd)veer niet 'los' komt bij volledig uitveren.


Zien jullie iets verkeerd op de foto?
KW variant II instelbaar in hoogte en hardheid, en staat momenteel op zijn zachts.

Enige manier om meer veerweg te creëren is simpelweg het ding omhoog schroeven. Je kunt natuurlijk ook je bumpstop inkorten, maar dan ligt je uitlaat straks met zekerheid op je achteras.

Mk1_er
14-11-2022, 15:55
Hij staat al omhoog gedraaid, was voor de keuring.
Maar dat die veer ingedrukt is, is dat dan niet normaal?
Er moet toch een reden zijn waarom die zo hard ligt.

Een kennis van me heeft een goedkope schroefset onder zijn golf, en dat is toch helemaal wat anders.
En dan schaft ge u een kw variant II aan, en dan krijg je dit.

daNpy
14-11-2022, 20:34
Afstellen van een onderstel is dan ook specialistenwerk.

Mk1_er
15-11-2022, 14:58
Afstellen van een onderstel is dan ook specialistenwerk.

Dat ga ik niet ontkennen, als je op circuit rijdt.
Maar voor straat gebruik, als je naar links moet draaien om hem zachter te zetten, en er gebeurt niets...

Nochtans mijn derde set in verlaging, met vorige auto's nooit problemen mee gehad.

VeeDubber
16-11-2022, 09:19
Als er geen veerweg is, levert naar links draaien ook niks op. Toch?

Ergens zul je staal op staal zitten. Daar begint je probleem.

Mk1_er
16-11-2022, 19:40
Als er geen veerweg is, levert naar links draaien ook niks op. Toch?

Ergens zul je staal op staal zitten. Daar begint je probleem.
Dit zal inderdaad misschien het probleem zijn waardoor die afstelling nu niet werkt.
De schijfremmen moeten er achteraan toch af, dus ik ga de schroefkit eens demonteren, en in het oog houden als ik die veren achteraan losmaak, dat veren dan van elkaar komen of niet.
Één van de weken begin ik eraan om hem in orde te zetten.

Mk1_er
21-11-2022, 20:01
Om dit toch nog eens even te benadrukken, wil ik hier heinz74 nog eens extra bedanken voor al de moeite hij gedaan heeft, en om mee te geven dat hij een zeer correcte man is, nog eens dikke merci :thumbup:

heinz74
27-11-2022, 07:25
dank u..dank u..
had het graag anders gezien..
maar wat ik al zei..regels veranderen allemaal zo rap..en de 1 zegt dit ,de ander dat..
en zoveel moeite was het allemaal niet ..de RDW zit op 5 minuten..
wat vandaag zonder problemen lukt is bij wijze volgende week onmogelijk..
zie het nog wel gebeuren dat motorswaps hier ook verboden worden ooit

stokepade
05-01-2023, 17:00
Ja eigenlijk hoefde hij niet bij het RDW APK gekeurd te worden, omdat hij uit Europa komt. Maar dat moest uiteindelijk toch, dus moest de bumper eraf. Tot mijn eigen verbazing was dat niet echt een probleem.

mobdro 2022 (https://get-mobdro.com/home/)

daNpy
05-01-2023, 18:25
Ja eigenlijk hoefde hij niet bij het RDW APK gekeurd te worden, omdat hij uit Europa komt. Maar dat moest uiteindelijk toch, dus moest de bumper eraf. Tot mijn eigen verbazing was dat niet echt een probleem.
Ja bij mij hetzelfde :D

Mk1_er
28-04-2023, 19:34
Heb hier ook verschillende keren aangegeven dat mijn golf beenhard staat, en nu met de trip naar de keuring leek het alleen maar erger, zo erg dat ik zelfs daar nu ook vermelding van heb dat in orde moet gebracht worden, want er is geen veerweg achteraan.
De keurder heeft me getoond, en volgens hem is het probleem dat de stoot blokken op elkaar zitten, en ook (zie foto)dat die spiralen gewoon op elkaar zitten.

Zien jullie iets verkeerd op de foto?
KW variant II instelbaar in hoogte en hardheid, en staat momenteel op zijn zachts.

https://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20221114_095925_resized.jpg

Ben daar nooit aan geweest, dit is ook gemonteerd daar diegene die de motor had ingebouwd.

Enige tijd terug heb ik hier aangegeven dat mijn schroefset KW variant II beenhard is. Paar weken terug naar de GR8 meeting in Kortrijk geweest, en iemand op een stand van KW hierover aangesproken. Om een lang verhaal kort te maken. Heb gisteren mij schroefset daar naartoe gebracht, en daar gaan ander veren van KW opkomen of veren op maat, hij ging zien wat het beste is, zodat die comfortabeler komt te staan. En die veren op maat zou je ook bij KW kunnen doen. Dus ik ben zeer benieuwd wat dit gaat geven. Want die kit wil ik graag onder mijn grijze gti hebben, als het goedkomt.
Wordt vervolgd...

daNpy
28-04-2023, 20:10
Mooi, bij KW weten ze wel wat ze doen :)

Audi1981
05-06-2023, 14:17
Maar is er nu ruimte om de pu schuimpjes op en neer te bewegen? want anders rij je daarop en die veren ook maar weinig...

Mk1_er
07-06-2023, 20:08
Heb even gewacht om hier iets te melden alvorens een paar keer met de aangepaste KW verlaging gereden te hebben. Ze staat er sinds vorige week onder.

En WOW, ik had dit zelfs niet gedacht dat dit zou kunnen bereikt worden, een schroefkit die toch comfortabel staat/aanvoelt, het kan.
En hij kan/mag zelfs nog iets harder, maar dat heb ik zelf maar te regelen. Ik rijd op 15" met 195/45 toch al een lager profiel, dus dat wil wel iets zeggen.
Heb er nog maar een paar keer mee gereden, maar tot hiertoe zeer tevreden.

Foto's volgen nog...

Mk1_er
09-06-2023, 17:12
De foto's heb ik mijn topic van de Mk1 gti 1982 the grey one (https://www.volksforum.com/forum/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=1679251) geplaatst hoe die nu staat met de schroefset.