View Full Version : ratelen motor onder belasting vanuit lage toeren
Beste allemaal,
Ik zit met een vervelend probleem bij onze VW Passat 35i uit 1992.
Sinds een aantal weken komt er een vervelend blikachtig geratel uit de motor onder belasting. De motor loopt overigens buiten de ratel om perfect.
De ratel treedt op tijdens flinke vermogensvraag vanuit lage toeren. Bij stationair draaien, rijden zonder vermogensvraag of met de koppeling ingetrapt is de ratel er niet.
Ik kan niet echt herleiden waar dit nu door komt.
Ter info is recent de koppakking vervangen. Niet veel later hierna is het ratelen begonnen.
In een poging de ratel te verhelpen heb ik recent de oliepomp vervangen en het ontstekingstijdstip opnieuw afgesteld. Dit mocht beide niet baten.
Bij de uitbouw van de carterpan zag deze er overigens nog erg schoon uit, wel wat witte sludge, maar geen metaalsplinters o.i.d.
Olie (10W40) en filter zijn ook nieuw.
Als ik ga googelen lees ik veel berichten over krukaslagers, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk. Bij dit soort blokken zijn deze zelden defect en de auto is altijd goed onderhouden.
Wel valt me op dat de auto momenteel stationair een beetje hoog draait en als ik met remmenreiniger in de weer ga rondom het gasklephuis, beïnvloed dat de stationairloop. Zelf denk ik dus aan een vacuumlek ergens, maar kan dit ook de ratel veroorzaken?
Wie heeft de gouden tip? Zelf las ik ook al iets over vacuumvergroeging defect op de ontsteking, maar ik zie niet in hoe dit moet leiden tot ratelen.
Is dit dan het zogenoemde 'pingelen'?
Volgens mij drijfstanglagers.
Volgens mij drijfstanglagers.
Ratelen kan inderdaad komen door defecte drijfstanglagers en/of krukaslagers.
Echter, bij normaal gebruik en normaal onderhoud lopen deze lagers bij dit soort 1800cc motoren van VW eigenlijk zelden stuk.
Het lijkt me dan ook sterk dat ik het hierin moet zoeken.
Zelf denk ik dat het ratelen toch te relateren is door de vacuumproblemen van de auto.
Naast hoog stationair trilt de auto ook behoorlijk in stationairloop (stuur schud op en neer). Tijdens rijden niets aan de hand. Motorsteunen zijn overigens in orde. Wellicht houdt e.e.a. verband met elkaar.
De ratel treedt op tijdens flinke vermogensvraag vanuit lage toeren.
Dit is de manier om je motor te slopen. Vandaar dat ik drijfstanglagers vermoed. Heb het zelf ook gehad, ik denk door olie gemist te hebben (circuitauto). Of anders krukas lagers idd. Ik kan ratelen niet direct aan vacuum linken. Kunnen ook de kleppen zijn, die zijn hydraulisch gesteld?
Ik heb geen gebrek aan olie gehad, olie is altijd op peil (geweest)
Ik ga vanavond nog even checken of de distributie wel op tijd staat (denk het wel)
Kleppen zijn inderdaad hydraulisch gesteld.
Tikkende kleppen (ratelen) = pingelen, toch?
Ontstekingsvervroeger heeft toch ook invloed op pingelen?
Ik kan deze nog wel eens checken of deze nog vacuum vasthoud.
vagg freak
08-06-2022, 16:32
Zit er verschil tussen een warme of koude motor
Zit er verschil tussen een warme of koude motor
Nee, geen verschil
vagg freak
08-06-2022, 19:59
Een kantelende zuiger zou ik zeggen
vagg freak
08-06-2022, 20:01
Is het toch geen pingelen als de onsteking niet goed staat kan dat ook raar klinken bij belasting
Vacuumvervroeging wou ik nog checken, maar ik kwam erachter dat deze niet mechanisch is, maar electronisch wordt geregeld via de hallgever/ECU. Geen idee hoe ik die moet meten/controleren.
Wel viel me gisterenavond op dat de rotor van de ontsteking enigszins beschadigd was. Hier zal ik eerst eens een nieuwe voor kopen en kijken of dit nog wat uithaalt.
Daarnaast een keertje een paar liters E10 tanken, om te kijken of dat nog wat verschil maakt.
E5 bedoel je hopelijk?
Ja, dat dus!
Dat dacht ik al. Geen een van onze voertuigen tussen 1973 en 2006 loopt fatsoenlijk op die E10 rommel.
vagg freak
09-06-2022, 18:43
Zit er een blauwe stekker/sensor in het waterhuishouding
Dat dacht ik al. Geen een van onze voertuigen tussen 1973 en 2006 loopt fatsoenlijk op die E10 rommel.
Ik had tot op heden geen problemen met de e10. Rij er al 10 jaar mee en inmiddels zo'n 4 jaar op e10.
Maar wie weet krijg ik hem weer goed door even op e5 te rijden.
Zit er een blauwe stekker/sensor in het waterhuishouding
Ja, de auto heeft een blauwe temperatuursensor
Ik ben er inmiddels vrij zeker van dat het geratel pingelen is. Nu nog achterhalen waarom die pingelt.
Er is in ieder geval ergens een vacuumlek, want de stationairloop blijft ook hoog na een koude start.
Zaterdag gasklephuis maar eens schoonmaken.
Inmiddels denk ik toch niet echt meer aan pingelen. Heb er alles aan gedaan om pingelen tegen te gaan, maar geen verschil bemerkt.
Voordat het ratelen begon is de koppakking door een kennis vervangen. Ik twijfel nu eigenlijk of de distributie wel goed op tijd staat.
Naast het ratelen vind ik dat de motor wat onrustig draait. Ook klinkt de motor wat rumoeriger/rauwer dan voor de kopdemontage. Ook loopt ie wat hoog stationair.
Zijn dit symptomen die passen bij een verkeerde distributie timing?
Na het vervangen van de koppakking is er bij elkaar denk ik al zo'n 400 km met de auto gereden. Heeft dit nu tot motorschade geleid? Of hoeft dit niet persé? Komend weekend de distributie maar eens controleren...
RobertVoorst
21-06-2022, 21:41
Als de distributie een tand verkeerd staat kan de motor inderdaad ietwat beroerd lopen ja. Als die een tand te vroeg staat dan kan deze ook best hoger stationair gaan lopen.
Motorschade zou ik niet zo bang voor zijn hoor, als de kleppen tegen de zuigers zouden tikken had je niet alleen onder belasting een tik gehoord ;)
Is het niet gewoon een lekke uitlaatpakking? Helemaal als de kop eraf is geweest/ uitlaat los is geweest dan bestaat er best kans dat er een moertje niet goed vast zit of losgetrild is. Uit ervaring is dat ook een hele nare, bijna mechanisch klinkende tik.
...
Is het niet gewoon een lekke uitlaatpakking? Helemaal als de kop eraf is geweest/ uitlaat los is geweest dan bestaat er best kans dat er een moertje niet goed vast zit of losgetrild is. Uit ervaring is dat ook een hele nare, bijna mechanisch klinkende tik.
Hi Robert,
Dank voor het meedenken. De kop is destijds compleet met inlaat van het onderblok gehaald, inlaat is dus niet los geweest. De uitlaat is losgemaakt bij de voorpijp. Bestaande pakking zag er nog goed uit en is hergebruikt. De 4 bouten lijken vooralsnog goed vast te zitten.
https://www.volksforum.com/albums/files/1/2/8/received_7638433499514999_865077.jpeg
Als je de distributietiming controleerd, ook goed kijken of het krukastandwiel nog wel goed zit. Spie wil het nog wel eens begeven bij deze motoren.
Ondertussen ben ik er nog niet uit wat het is.
Ratelen doet zich voor sinds vervangen koppakking. De auto draait sindsdien ook hoog stationair en ploft zachtjes uit de uitlaat. Ik weet vrijwel zeker dat er een verband is, maar weet even niet waar ik het moet zoeken.
Na koppakking zijn de volgende zaken aan de auto vernieuwd:
* oliepomp
* stappenmotor
* vacuumslangen
* blauwe tempsensor
* voetpakking gasklephuis
* lambdasonde
Garage wil drijfstanglagers vervangen, maar ik denk niet dat dit het is. Auto heeft altijd tijdig zijn beurten gehad en voldoende smering
vagg freak
10-07-2022, 20:19
Ploffen in de uitlaat. Ontsteking te laat
Wat voor onsteking heb je
vagg freak
10-07-2022, 20:22
Heb bij een g60 onsteking al eens de lager busjes van de as waar de rotor opzit kapot gehad dat gaf een zelfde soort raar geratel bij lage toeren bij volle belasting
Ploffen in de uitlaat. Ontsteking te laat
Wat voor onsteking heb je
Gewoon, de originele ontsteking op een 1.8.
Ontstekingstijdstip is recent opnieuw afgesteld. Is er een verband te leggen met hoog stationair?
Heb bij een g60 onsteking al eens de lager busjes van de as waar de rotor opzit kapot gehad dat gaf een zelfde soort raar geratel bij lage toeren bij volle belasting
Het is niet waarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Misschien nog eens een andere ontsteking proberen.
RobertVoorst
11-07-2022, 09:11
Is er een verband te leggen met hoog stationair?
Jazeker! Ontsteking te vroeg = hoger stationair & kans op detonatie onder vollast.
Jazeker! Ontsteking te vroeg = hoger stationair & kans op detonatie onder vollast.
Alleen hierboven wordt juist aangegeven dat ploffen uit uitlaat = ontsteking te laat
RobertVoorst
11-07-2022, 10:11
Alleen hierboven wordt juist aangegeven dat ploffen uit uitlaat = ontsteking te laat
Dat klopt dan ook weer. Heb je een ontsteking met vacuumvervroeger (vacuumleiding naar Ufo-achtig ding op de ontsteking) of is deze elektronisch?
Dat klopt dan ook weer. Heb je een ontsteking met vacuumvervroeger (vacuumleiding naar Ufo-achtig ding op de ontsteking) of is deze elektronisch?
Is electronisch geregeld door de ECU
Ploffen uit uitlaat is misschien niet het juiste woord, bij stationairloop roffelt of plopt hij iets uit de uitlaat. Loopt in ieder geval niet heel mooi.
Bij gewoon rijden, loopt de motor overigens als een zonnetje. Niet inhouden of bokken of iets en gewoon voldoende vermogen.
Zaterdag eens kijken of inlaatpakking vervangen nog iets uitmaakt..
Ondertussen ben ik er nog niet uit wat het is.
Ratelen doet zich voor sinds vervangen koppakking. De auto draait sindsdien ook hoog stationair en ploft zachtjes uit de uitlaat. Ik weet vrijwel zeker dat er een verband is, maar weet even niet waar ik het moet zoeken.
Na koppakking zijn de volgende zaken aan de auto vernieuwd:
* oliepomp
* stappenmotor
* vacuumslangen
* blauwe tempsensor
* voetpakking gasklephuis
* lambdasonde
Garage wil drijfstanglagers vervangen, maar ik denk niet dat dit het is. Auto heeft altijd tijdig zijn beurten gehad en voldoende smering
Er is al een hoop versleuteld, maar echt goed gekeken of de distributieriem op tijd ligt is volgens mij niet gebeurd.
Hier lijkt het namelijk op, aangezien het probleem zich opspeelde na het vervangen van de distributieriem.
Je zal echt terug naar de basis moeten ipv zomaar delen vervangen.
Er is al een hoop versleuteld, maar echt goed gekeken of de distributieriem op tijd ligt is volgens mij niet gebeurd.
Hier lijkt het namelijk op, aangezien het probleem zich opspeelde na het vervangen van de distributieriem.
Je zal echt terug naar de basis moeten ipv zomaar delen vervangen.
Gijs, distributie is een paar weken terug gecheckt en staat keurig op tijd.
Merktekens staan perfect uitgelijnd.
VeeDubber
21-07-2022, 10:29
Gijs, distributie is een paar weken terug gecheckt en staat keurig op tijd.
Merktekens staan perfect uitgelijnd.
En zitten de merktekens ook goed tov de assen waar ze op zitten?
En zitten de merktekens ook goed tov de assen waar ze op zitten?
Voor zover ik weet wel ja, nokkenastandwiel of krukastandwiel is niet los geweest van de nokkenas / krukas.
Van het weekend nog maar eens controleren aan de hand van de merktekens op de ontsteking en op het vliegwiel van de versnellingsbak
NA lange tijd is hierin ook duidelijkheid gekomen: het ratelen bleek inderdaad veroorzaakt te worden door ingesleten drijfstanglagers.
Erik Baas
20-01-2023, 15:52
ukas.
Van het weekend nog maar eens controleren...
Ha, dat was een lekker lang weekend... ;-)
NA lange tijd is hierin ook duidelijkheid gekomen: het ratelen bleek inderdaad veroorzaakt te worden door ingesleten drijfstanglagers.
Dat meen je niet! :rolleyes: :D
Had iemand dat maar binnen 3 uur al gezegd, dat had een hoop zoekwerk gescheeld. :tongue: :tongue: :tongue: :tongue:
:D :D
Ratelen lijkt nu weg na het vervangen van de lagers, hopelijk blijft dit zo en is de krukas gespaard gebleven!
Heb je geen krassen kunnen zien? Bij mij was het goed te zien, maar de lagers waren dan ook bijna 2 mm breder geworden :rolleyes:
vagg freak
20-01-2023, 21:18
Hebbje een foto van de oude lagers
Hebbje een foto van de oude lagers ik heb ze al weg gemikt
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.