View Full Version : Roken 1.8t
Mathijsmk2
07-11-2022, 18:57
Hallo mensen.
Ik heb m'n 1.8t swap klaar maar nu rookt de auto bij koude strat soms blauw/wit ook als ik stationair gas geef.
Heb wat buizen van de turbo los gehaald en vind daar eigenlijk geen olie..
Ik twijfel tussen klepseals en de turbo.
Iemand tips hoe ik dingen kan uit sluiten?
Gr Mathijs
Pluimt ie ook bij gas los? Klinkt wel als klepseals.
vagg freak
07-11-2022, 19:16
Is de olie retour slang van de turbo zonder rare bochten of andere obstructie dat veroorzaakt ook roken.
Ik kan je cilinderkop voorzien van nieuwe seals
Cilinderkop revisie is ook mogelijk
Mathijsmk2
07-11-2022, 19:51
Hallo, of die bij gas los ook rookt, durf ik niet zeker te zeggen, test ik morgen even ..
De retourleiding is een universele dus misschien wat telang? Zit wel een ruime bocht in naar mijn idee.
Hoe weet ik zeker dat het niet de turbo zelf is? Gr Mathijs
Mathijsmk2
07-11-2022, 20:48
Als hij ff stationair gedraaid heeft is de rook weg trouwens ! Alleen bij stationair gas geven dan nog
vagg freak
08-11-2022, 17:37
Als de retour niet goed is heb je gegarandeerd rook
Knijp de slang maar eens dicht
Mathijsmk2
08-11-2022, 18:22
Denk niet dat daar de fout zit .. dan zou die continu moeten roken toch? Gr
vagg freak
08-11-2022, 18:33
Klopt
vagg freak
08-11-2022, 18:35
Witte rook is koelwater
Mathijsmk2
08-11-2022, 18:45
Ja hij stond wel al een maand of 6 stil en de motor al wat langer dus is ook veel condens.. bedenk me net ook dat de brandstof ook al paar maand oud is..
Ik wil de carterventilatie ook nog ff controleren. Kan hij daardoor ook roken?
vagg freak
09-11-2022, 14:05
De afdichting in de turbo in het uitlaathuis kan ook lekken
Dan zou je de turbo er tussen uit kunnen halen
Mathijsmk2
09-11-2022, 14:33
Zo'n rubberen ring bedoel je?
Mathijsmk2
09-11-2022, 14:51
Ik ga zo iig ff controleren op speling en de carterventilatie controleren. Kijken of daar een probleem zit en anders lijkt het me de klepseals...
vagg freak
09-11-2022, 14:59
Geen rubber volgens mij een soort zuigerveertje
vagg freak
09-11-2022, 15:02
Als het de klepseals zal het wel van de uitlaat zijn. Als de uitlaat geleiders veel spelling ten opzichten van de klepsteel dan gaat daarlangs de uitlaat gas worden de seals hard en dichten niet meer af
Mathijsmk2
09-11-2022, 19:09
Heb de turbo gecontroleerd.. een beetje speling en de inlaat kant was iig heel mooi schoon.
Heb de oil catch can aangesloten (wou ik sws doen) en verse benzine getankt maar hij rookt nog steeds.
Het is echt als ik start na 30 sec ongeveer gaat hij als een malle roken en na een paar minuten houd hij op. Tijdens het optrekken rookt hij ook en bij gas los soms net wat meer. En er zit nu ook wat olie in de uitlaat tip...
Heb er ook nog geen echte kilometers mee gemaakt, gen idee of dat ook mee kan spelen?
Gr
Elke keer alleen maar 'koud' laten lopen is er niet goed voor nee. Ik probeer dat zo veel mogelijk te voorkomen en altijd olie warm laten worden.
Desondanks heeft dat wellicht niet meteen met het roken te maken. Kans is natuurlijk dat het blok aardig 'gebruikt' is door de vorige eigenaar....
Mathijsmk2
09-11-2022, 19:28
Ja ik moet zeggen dat hij wil super snel start dus het lijkt me niet met de zuigerveren ofzo te maken te hebben .. ik zou dit weekend de turbo er is helemaal afhalen om hem beter te bekijken. Ook kort ik dan de olie retour slang wat in want die hing net wat lager dan t carter zag ik .. is 1. Niet handig met drempels en 2. Is het misschien wel de oorzaak haha
RobertVoorst
10-11-2022, 09:14
Ja ik moet zeggen dat hij wil super snel start dus het lijkt me niet met de zuigerveren ofzo te maken te hebben .. ik zou dit weekend de turbo er is helemaal afhalen om hem beter te bekijken. Ook kort ik dan de olie retour slang wat in want die hing net wat lager dan t carter zag ik .. is 1. Niet handig met drempels en 2. Is het misschien wel de oorzaak haha
Dat is 99% zeker je probleem. Als de olie niet zonder weerstand in je carter kan lopen dan blijft deze in de retourleiding staan en loopt het zo terug naar de turbo. Dan ga je hier dus te veel druk opbouwen en drukt ie het de uitlaatzijde van de turbo in. Kort je slang inderdaad in zodat deze altijd boven het olieniveau ligt. Je geeft ook aan dat het pas een seconde of 30 duurt voordat het begint na starten van de auto, klinkt alsof hij dan deze tijd nodig heeft om de leiding te 'vullen' en daarna pas niet meer weg kan.
Met een beetje geluk is dat ook meteen de oplossing van je probleem. Kan uiteraard zijn dat de auto eerst nog wel even rookt, want je uitlaat zit ongetwijfeld nog vol met olieresidu.
Mathijsmk2
10-11-2022, 10:04
Ja ga ik zeker doen! Hopen dat het dan is indd. Ik houd ie op de hoogte
Mathijsmk2
10-11-2022, 18:06
Nu ik er zo onder kijk hangt de slang niet heel veel lager dan het carter maar wel iets .. ga zo ff beter naar kijken.
Mathijsmk2
10-11-2022, 19:18
Heb een stukje gereden en de motor goed warm laten worden. Rookt nu nog erger ik denk toch echt de turbo hoor .. dit weekend maar eens eraf halen :)
Mathijsmk2
11-11-2022, 17:34
Turbo is helemaal droog. Ik heb ff in de cilinders gekeken voor zover dat kon.. cilinder 4 is wat vochtig dus ik denk toch de klepseals.
Mathijsmk2
13-11-2022, 13:48
Na een half uur snel weg gereden te hebben hem ff op een parkeerplaats neer gezet want er was een slang los geschoten .. toen rookte die stationair ook heel erg ( slang zat er al wel weer op) weer naar huis gegaan en toen deed die stationair weer niks. Ik vind het heel raar. Zou het kunnen komen door een losse ic slang? Heb nu alles gecontroleerd en alles zit vast. Lijkt wel meer vermogen te hebben nu.
RobertVoorst
14-11-2022, 08:39
Na een half uur snel weg gereden te hebben hem ff op een parkeerplaats neer gezet want er was een slang los geschoten .. toen rookte die stationair ook heel erg ( slang zat er al wel weer op) weer naar huis gegaan en toen deed die stationair weer niks. Ik vind het heel raar. Zou het kunnen komen door een losse ic slang? Heb nu alles gecontroleerd en alles zit vast. Lijkt wel meer vermogen te hebben nu.
Losse IC slang dan rookte die waarschijnlijk heel erg zwart of niet?
Waarschijnlijk als deze slang continu (deels) los was geweest dan had je wel een motorstoringslampje gehad over niet halen gewenste turbodruk of een verkeerde lambda waarde.
Mathijsmk2
14-11-2022, 12:52
Hmm oké.. dan zoek ik verder. Veel mensen zeggen toch kapotte turbo. Een opzoek naar een exemplaar voor een goeie prijs haha
vagg freak
15-11-2022, 10:21
Welke olie gebruik je en hoeveel kms heeft de motor geloven
Mathijsmk2
15-11-2022, 17:34
Welke olie gebruik je en hoeveel kms heeft de motor geloven
5w30 en km stand is rond de 190.xxx
VeeDubber
16-11-2022, 09:18
Hmm oké.. dan zoek ik verder. Veel mensen zeggen toch kapotte turbo. Een opzoek naar een exemplaar voor een goeie prijs haha
Maar staat er ook olie in de turbo?
Mathijsmk2
16-11-2022, 16:55
Maar staat er ook olie in de turbo?
Hangt wel olie onder aan de turbo.. dus denk ook dat er wel wat in zit. Ga hem van t weekend eens beter bekijken :)
Als het je turbo seal is zou je ook olie in je ic buizen moeten vinden.
Mocht het wel de turbo zijn ipv de klepsteelrubbers waarom zou je dan je huidige turbo niet laten reviseren i.p.v. een "nieuwe" aanschaffen.
Een nieuwe originele turbo zal beduidend meer kosten dan een revisie van je huidige turbo.
vagg freak
24-12-2022, 10:13
Of een los center kopen
vagg freak
24-12-2022, 10:20
Bij een Hooge km stand word vaak dikkere olie gebruikt
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.