View Full Version : Golf II GTD Oettinger
Hallo,
Heeft er iemand informatie over wat Oettinger zoal gedaan heeft met de 1.6TD (JR)? Ik heb nl een Duitse GTD gekocht die volgens de Duitse eigenaar bij Oettinger zou 'bijgewerkt' zijn... (ook weer volgens de vorige eigenaar dus daar kom ik nergens mee)
Bestaat er een makkelijke manier om uit te maken wat er met de motor/kop/turbo/pomp ... gebeurd is? :confused: (waarschijnlijk niet :cry: )
Ik zie wel dat de motorkop er nagelnieuw uitziet, no way dat die er al 100.000 km+ opzit maar die kan nautuurlijk alleen opgepoetst zijn bij vervanging koppakking...
Ik lees met mijn slechte duits :
Wie zum Teufel haben es Oettinger geschafft den Motor auf 120PS zu bringen http://www.fatty-fuels.de/messages/12649.html
kennt jemand die genauen Unterschied zwischen Oettinger 1,6 TD 90 PS und Oettinger 1,6 TD 110 PS http://forum.fueldner.net/viewtopic.php?t=74&highlight=oettinger
Maar geraak er niet echt wijs uit, :confused: , als iemand uit deze topics meer kan opmaken of zelf meer informatie heeft lees ik het graag !
Ik wil mijn GTD'tje graag vlotter laten lopen maar indien ik onderdelen ga vervangen die reeds gewijzigd zijn ben ik verkeerd bezig he !
(bv: Ik ga geen nieuwe stuurkegel kopen als er al een steilere inzit...)
Ik veronderstel dat ik alle onderdelen waarvan ik denk dat ze kunnen aangepast worden eerst netjes ga moeten nameten... :eek:
Dus alle info is welkom :D
Alvast bedankt :rolleyes:
Ik heb hier voor mij liggen 2 folders van Oettinger (eentje uit 1988 en eentje uit 1990):
´88
basis 51kW - 70pk JR 1600
ombouw (OE 000 128 00) m.b.v. Oettinger Intercooler, aangepaste brandstofpomp, turbodruk verhoogd. Resultaat: 66kW - 90 pk bij 4500 tpm, 170Nm bij 3200 tpm, 0-100 in 11 sec top 176 km/u Ombouwkosten bedroegen toen DM 2.550,00
´90
ombouw naar 105 pk bij 4300 tpm, 190Nm bij 2800 tpm, 0-100 in 10,7 sec top 180 km/u
Hoi Ruud :D
Ik heb een deja vu ;)
Bedankt voor deze info ...
Het is een 1600 uit 1987.. Blijkbaar zou die dus een intercooler van oettinger moeten hebben ... (toen ik em ging halen zei die man wel wat over de ladeluftkuhler maar met mijn verschrikkelijke Duits heb ik niet alles begrepen)
Volgens jouw folder zou dus de pomp gewijzigd zijn (zal wel de stuurkegel zijn) en de druk omhoog (moet me dus dringend een turbodrukmeter aanschaffen).
- Turbodrukmetertje moet ik dus zien te vinden :rolleyes:.
- Ik ga dus eveneens moeten proberen na te meten of er een andere stuurkegel in m'n pomp zit... (weet iemand of dit moeilijk is ?)
Alvast bedankt voor deze info, moest je even tijd hebben om je foldertjes in te scanne pleaaaaase :) , indien niet, ook niet zo erg maar ik documenteer me graag :rolleyes:
EDIT -> Thanks, heb de pics al :D
Nu we het er toch over hebben, iemand een idee waar steilere boostkegels te krijgen/vinden zijn?
Ja dat zou ik nou ook wel eens willen weten ;)
rallyegolf driver
21-10-2005, 17:30
staan vaker op ebay.
Bijvoorbeeld: Ebay (http://cgi.ebay.de/VW-Golf-1-2-3-TD-GTD-Tuning-Steuerkegel-20PS_W0QQitemZ8007759013QQcategoryZ40187QQrdZ1QQcmdZViewItem)
Ik heb hier trouwens eerder een thread over geopend, maar die is (uiteraard) doodgebloed....: Golf GTD tuning (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=12571)
Ik had ze net ook al gevonden ja :D
of ditte hier ... http://forum.fueldner.net/viewtopic.php?t=927&highlight=steuerkegel
maar indien niet dringend op Ebay inderdaad proberen, kan goedkoper uitvallen :cool:
En Peter, laat ons dan proberen deze thread effe levend te houden :thumbup:
Ik had ze net ook al gevonden ja :D
Voor die 2,50 kun je nog niet eens zelf achter de draaibank gaan staan ;)
Die dingen gaan voor 60-80 euro.. wacht het einde maar even af.
Mocht iemand zo'n ding kopen wil ik die wel even kopieren :rolleyes:
Beetje shoppen op de sloop kan ook al veel schelen:
Hier wat verschillende LDA's van verschillende motoren.
"15.5", 1985 Mitsubishi Pickup
"21", 1986 Ford Ranger
"23", Audi5000 5-cyl TD
"27", 1983 Jetta 1.6l TD "CY"
"34", 1984 Jetta 1.6l TD "CY"
"34", 1988 Quantum 1.6TD "CY"
"51", 1986 Peugeot 505 TD
"57", 1986 Jetta coupe 1.6lTD "MF"
"67", 1989 VW 1.6na "ME"
31h ducato 2.5di 11mm plunjer pomp
71 2.5td ducato 11mm plunjer pomp
s13 peugeot 306 td 9mm plunjer pomp
Lager getal= agressiever
http://www.diesel-speed-shop.com/images/ldacomp.jpg
Ik heb in mijn 1.9 een pin van een 1.6GTD SB zitten, volgens mij is dat een 54. De kegels zijn a-symmetrisch dus als je de steilste kant richting het pompwiel draait zul je ook al verschil merken. Waar je ook mee kan spelen is de veerdruk die om de LDA zit, onder de veer zit een kroonwiel welke je naar beneden kan draaien, dan zal de pin onder minder druk al verder de pomp in gaan en dus eerder meer brandstof in spuiten.
Over dat laatste hebben we t pas nog gehad, stijn heeft dat in de pomp van zijn TD doorgevoerd. Zie zijn topic, even zoeken.
Als je nog wat verder wil gaan met aanpassen van de brandstofinspuiting:
http://vwdiesel.net/phpBB/viewtopic.php?t=1758
Met het aanpassen van de intermediate spring zorg je dat je langer meer brandstof in blijft spuiten, normaal begint de pomp al bij 2800rpm de knijpen tot de toerenbegrenzer op 4600rpm... Ik heb er een strakkere veer en 1 ringetje op gezet, bij mij begint het knijpen nu pas boven de 3500rpm zoals je hier kan zien:
http://morninglight.demon.nl/a3/dyno1.jpg
Heb je een BOV (zwarte paddestoel op je inlaatspruitstuk) dan even afdoppen met een dop ( http://shop.vwcaddyforum.nl/index.php?cPath=40_106_108 ) en de wastegate dicht zetten, de uiteindelijke turbodruk kan je met je brandstofhoeveelheidschroef regelen. Zorg wel dat je een turbodruk meter (en eigenlijk ook een EGT meter) hebt anders heb je kans dat je alles kapotdraait.
Dat alles was al besproken in dat vorige topic en is toegepast op mijn TD.
De governor veer is volledig platgedrukt door toevoeging van een stel ringetjes en de BOV is afgedopt. Wastegate is gedeactiveerd, de hele boel draait nu op 1,5+ bar. Moet alleen nog eens de intermediate veer deactiveren...
Begin echter te verdenken dat mijn onderblok een beetje moe aan het worden is want het vermogen is niet echt optimaal meer en hij 'surged' een beetje, trekt niet gelijkmatig door....
Op de transporter van mn pa (1.7 voorzien van heel de turboboel van een 1.6 JX) zit ook een Bosch pomp maar dan niet met een 'boostpaddestoel' verrijkingssysteem (dus met kegel) maar een totaal ander, veel makkelijker aanpasbaar systeem. Werkt simpelweg met een drukvaatje gekoppeld door middel van een verstelbaar (van schroefdraad voorziene) as aan de pomp (net als gebruikt op de wastegate) die voor verrijking zorgt. Is veel makkelijker aanpasbaar door middel van dat verstelbaar asje, zou eigenlijk nog zo'n pomp willen voor mijn GTD en daar eens mee expirimenteren.
Hallo zeg, er kan dus heel wat gedaan worden aan die pomp...
Vanaf hoeveel druk denken julie dat ik mij zorgen moet maken over betrouwbaarheid, ik wil niet met 2 bar gaan rijden om dan elke 5.000 een nieuwe koppakking te voorzien bij een klein onderhoud :screwy:
Ik ga misschien proberen om de wijzigingen stapsgewijs te maken en wat resultaten proberen vast te leggen (als ik aan een niet te kostelijke vermogensbank raak zal dit lukken, anders niet he)
Zal nog wel een tijdje duren, heb maar weinig tijd maar het zal wel lukken :D
Hoi!
hier een soort gezamelijke inkoopactie om de prijs te drukken
lda pin (http://www.vwcaddyforum.nl/forum/index.php?board=64;action=display;threadid=3057;start=msg31339#msg31339)
Dus sluit je aan zou ik zeggen!
en hier de info die ik heb over de oettinger gtd;
Als het een echte oettinger is dan is het een 1.6 td voorzien van een intercooler,andere verstuivers,oliekoeler, een aangepaste pomp en is ook de vijfde versnelling langer.
Grtjs,
Ruben
Thx Ruben,
Heb daar al snel wat info gepost, alsook
dit hier (http://faq.piranha-net.de/index.php?id=26&node=11) wat in het Duits wat uitleg geeft over de werking van de stuurkegel/pin
Groetjes aan allen !
Goed, ik moet er eens aan beginnen, ik ga de motor binnenkort overbouwen uit de 'rotte' naar de 'goede' GTD...
Als alles eruit ligt wil ik van de gelegenheid gebruik maken om een deel van de onderdelen te vervangen... Waar moet ik zo nogal op letten? Wat gaat er soms kapot?
Ik zou zowiezo kleppendeksel dichting vervangen en de carterdichting vervangen door een 'Oil Pan Baffle'... (zijn er andere dichtingen die soms durven lekken?)
Krijgt natuurlijk onmiddelijk nieuwe riemen en een nieuwe koppelingsset ingebouwd...
Wat doe ik met de waterpomp? Vervangen? dichtingen?
Zou ik de motorsteunen niet direct mee vervangen en dan niet mischien best door poly's? (trillingen storen mij niet echt)
Heeft geen intercooler maar krijgt er eentje van een G60, die slangen zullen dus allemaal nieuw zijn...
Heeft het zin om onmiddelijk de 'cardan(of aandrijfas)hoezen' te vernieuwen? (of kennen onze golfjes geen gescheurde hoezen?)
Gezien ik nog wat extra peekaatjes ga proberen te vinden veronderstel ik dat een oliekoeler vooraan monteren geen overbodige luxe gaat zijn? waar ergens in het circuit zet ik die best? Voor/achter de turbo?
Alle hintjes zijn welkom, ik wil vooral vermijden dat ik kort na de overbouw tot de vaststelling kom dat er opnieuw en en ander uit moet omdat er wat kapot is, liefst nu in een keer vervangen...
na er een jaartje tussenuit geweest te zijn ben ik eindelijk weer aan mijn GTD toegekomen.
Welke turbo zou ik monteren wanneer ik de motor overbouw?
Ik heb een Garett en een KK ter beschikking...
Als je een KKK K24 hebt zou ik die pakken, ze zijn sterker als de Garrett T3.
Maar je kan ook een Garrett VNT turbo pakken. Die gebruik ik zelf als ik TDI motoren ombouw naar mechanische injectie.
Dan heb je dus een grote turbo (vrijwel) zonder turbogat. ;)
Als je een KKK K24 hebt zou ik die pakken, ze zijn sterker als de Garrett T3. T3 of K24 is inderdaad de vraag ...
Ik lees elders wel dat de T3 sneller spoelt dan de KKK K24... K24 is dan weer blijkbaar sterker...
De druk van de K24 zou te regelen zijn via een imbusvijsje met borgmoer op de turbo, die van de T3 via een regelstangetje aan vacuumpotje...
T3 of K24 is inderdaad de vraag ...
Ik lees elders wel dat de T3 sneller spoelt dan de KKK K24... K24 is dan weer blijkbaar sterker...
De druk van de K24 zou te regelen zijn via een imbusvijsje met borgmoer op de turbo, die van de T3 via een regelstangetje aan vacuumpotje...
Niemand buiten da BRT die een idee heeft?
Zal dan maar met de T3 proberen, die zit nog op de motor, is het minste werk en gezien hij (althans denk ik) ietsjes sneller spoelt heb ik ook dat voordeel mee.
Als BRT gelijk heeft en hij toch kapot gaat kan ik nog steeds de K24 erop zetten :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.