PDA

View Full Version : Moment bouten bumper/trekhaak Golf 2

Ben M
20-08-2023, 19:06
Beste allen,

Ik heb een trekhaak onder mijn Golf gemonteerd. Nu heb ik de 4 bevestigingsbouten goed vast gedraaid (waarmee de trekhaak-balk, links en rechts vast zit aan de carrosserie) Ik heb niet aan de sleutel zitten hangen ofzo (bij wijze van), maar ze er dus ook niet losjes in gedraaid. Ik heb niet kunnen vinden wat het moment voor het aandraaien moet zijn. ( Het gaat om de M10 x33, als ik het goed heb) Heeft iemand misschien een idee ?

Groet, Ben

joost_joost
21-08-2023, 20:38
Op internet zijn tabellen te vinden voor de aanhaalmomenten. Zie b.v. link hier onder.
Ik ga er van uit dat je 8.8 bouten gebruikt bij M10 moet je deze aandraaien met 54 Nm.

Gebruik geen bouten van de Praxis, deze hebben geen klasse aanduiding en als je die met een momentsleutel aandraait, draai je ze gelijk dol.

https://www.wurth.nl/nl/wuerth_nl/uw_branche/architecten_en_planners/din__en_normdelen/voorspan_en_aandraaimoment_3/voorspanaandraai.php

Bartaggio
22-08-2023, 08:32
Dit staat in de Haynes manual

Bumper bracket bolts:
Front . . . . 82Nm
Rear . . . . 70Nm

Ben M
22-08-2023, 09:24
Bedankt voor jullie antwoorden en informatie! Ik heb de originele bouten schoongemaakt en ze zagen er nog goed uit dus gewoon weer gebruikt. Maar bedankt voor de tip en de link Joost_Joost.

Dat klinkt wel duidelijk Bertag.gio. Dan zal ik kijken of ik meer informatie kan vinden betreft de kwaliteit. Maar de aanhaalmomenten vanuit de handleiding zal ik in de eerste instantie gebruiken.