Log in

View Full Version : Golf 3 1.8 ABS ontsteking schommelt


Trollepoten
03-12-2024, 19:29
Zijn we weer! Ik probeer de ontsteking af te stellen van mn golf 3 1.8 ABS motor. Maar die verspringt echt enorm heen en weer bij het afstellen. Gaat zelf van 0 graden tot 12 graden volgens vagcom. En dat zie je ook met de stroboscoop.

Een video zegt meer dan woorden, dus bij deze

https://youtube.com/shorts/pn2Ek2mJWBc?si=gNWdXkwIV5Mq099S

Ik heb de complete ontsteking vervangen met een JP Group ontsteking, ik begin echt te denken dat dit misschien het probleem zou kunnen zijn?

Bougies, bougiekabels, complete ontsteking met rotor en kap zijn nieuw. Bobine werkt, verschillende gemonteerd en geen verschil.

Loopt ook in noodloop. Gaat maar tot 5.2k toeren ongeveer

Wat zie ik over het hoofd, misschien iets dat niet met de ontsteking te maken heeft?

RobertVoorst
04-12-2024, 08:02
Ik heb de complete ontsteking vervangen met een JP Group ontsteking, ik begin echt te denken dat dit misschien het probleem zou kunnen zijn?


Als ik het merk JP Group hoor dan begin ik al een beetje te kokhalzen, zoveel problemen gehad met die rommel. Kan wel beamen dat het probleem daar in ligt..

The Skinnmeister
04-12-2024, 11:35
Zoiets denk ik ook ja, dacht dat ik op het filmpje een roodbruine verdelerkap zag zitten? Bosch ontsteking of de Ducellier/Doduco (zwarte kap) variant? Weet dat die laatste ook regelmatig kapot gaan en lastig te verkrijgen zijn....

Trollepoten
04-12-2024, 12:29
Alles is van JP group van de ontsteking. Had ook een rotor en verdelerkap van Beru liggen, maar geeft geen verschil. Had een originele onsteking waar ik een nieuwe hallgever op gezet had. Maar heb die weggegeven. Heel dom. Tijd om een originele terug te zoeken

Trollepoten
04-12-2024, 12:30
Bedoel de complete ontsteking, met rotor en verdelerkap is van JP group. Kabels en bougies van Beru. Had JP group besteld omdat dit het enige merk was dat complete ontstekingen verkocht

The Skinnmeister
04-12-2024, 14:30
Bedoel de complete ontsteking, met rotor en verdelerkap is van JP group. Kabels en bougies van Beru. Had JP group besteld omdat dit het enige merk was dat complete ontstekingen verkocht

Snap dat je de complete ontsteking bedoelt, ik doel meer op het merk wat er origineel op hoort. Je hebt Bosch of Ducellier, en die laatste gaat veel stuk maar is lastig te verkrijgen. En ik durf niet te zeggen of dat het ene merk met het andere uit te wisselen is. En daarom misschien problemen kan geven.

Trollepoten
04-12-2024, 21:33
Ik ga verder op zoek naar een originele ontsteking. Ik merk ook dat het soms klinkt alsof hij vonkt in de inlaat, waar hij benzine spuit. Temperatuursensor moet ik ook vervangen. Zit een nieuwe sensor in de radiator en de schroef slaat maar aan op 110 graden (volgens vagcom)

Trollepoten
08-12-2024, 16:59
Originele ontsteking gemonteerd. Staat nu afgesteld dat deze van 5-7 graden vonkt. Maar soms vonkt die ook ook op 3 of 9 graden. Heb ook een andere temperatuursensor gemonteerd. Wel een gebruikte. Nieuwe is in bestelling. Ventilator slaat pas aan op 103 graden, lijkt mij ook niet gezond? Loopt dus nog niet 100% zoals het hoort

The Skinnmeister
10-12-2024, 08:38
Maar hij loopt iig :thumbup: Die sensoren zijn er in 2 en 3 polig. Als ik je goed begrijp (lees), heb jij met die graden een 3 polige. Dit zou een 2 standen schakelaar moeten zijn. Van 102-97 graden en van 95-90. Misschien dat deze niet meer optimaal functioneert.

Trollepoten
11-12-2024, 07:57
Maar hij loopt iig :thumbup: Die sensoren zijn er in 2 en 3 polig. Als ik je goed begrijp (lees), heb jij met die graden een 3 polige. Dit zou een 2 standen schakelaar moeten zijn. Van 102-97 graden en van 95-90. Misschien dat deze niet meer optimaal functioneert.

Heb er een nieuwe inzitten van Meyle (3polig). Had die vervangen aangezien ik ook dacht dat het daaraan misschien zou liggen. Nieuwe temperatuursensor is in bestelling, hoop dat dat ook het inhouden van vermogen verhelpt.

Echt gek, op die ontsteking van JP Group zit al zijdelingse speling na 1a2 weken rijden. Had net zo goed m'n geld in de prullenbak kunnen gooien :headshot:

RobertVoorst
11-12-2024, 08:21
Echt gek, op die ontsteking van JP Group zit al zijdelingse speling na 1a2 weken rijden. Had net zo goed m'n geld in de prullenbak kunnen gooien :headshot:

1 keer een koppelingsset van die kornuiten gekocht, uiteindelijk een tweede hands versnellingsbak gekocht omdat ik dacht dat mijn bak slecht was. Daarna die bak nog eens laten reviseren om er vervolgens achter te komen dat de JP group koppeling gewoon kats de verkeerde lengte bus had en tegen het bakhuis aanschuurde. Enige reden dat ik hem toen gekocht was, was omdat deze het meest compleet was. Nooit. Meer. JP.

Trollepoten
12-12-2024, 19:50
Dat is net iets erger dan een ontsteking. M’n motor pingelt echt enorm. Hoop dat de temperatuursensor de magische oplossing is.

VeeDubber
13-12-2024, 12:09
Staat je ontstekingstijdstip niet gewoon veel te vroeg?

Trollepoten
13-12-2024, 15:33
Staat je ontstekingstijdstip niet gewoon veel te vroeg?
Ontsteking staat goed. Schommelt enkel af en toe. Ga dit weekend de brandstofdruk eens meten & nog eens controleren op vacuumlekken. Temperatuursensor is gearriveerd, dus die kan er ook op

Trollepoten
13-12-2024, 23:00
Heb er snel even de 4 polige temperatuursensor in gemonteerd. Warme motor is ongeveer 70 graden. Heel toevallig dat de kapotte temperatuursensor 88 graden aangaf bij warme motor tijdens het rijden, verklaart wel waarom de ventilator maar aansloeg op 110 graden. Thermostaat opent dus ook op verkeerde temperatuur. Is de bedoeling om dit weekend nieuwe distributie en multiriem te monteren. Thermostaat word dus ook vervangen

The Skinnmeister
16-12-2024, 11:43
Je bedoelt die 4 polige in het flensje die temperatuur doorgeeft aanhet management? Was even abuis omdat we het eerder over de sensor in de radiateur hadden :redface: Thermostaten zijn er in 2 modellen, 71 en 87 graden. Meestal wordt degene van 87 graden gemonteerd.

Trollepoten
16-12-2024, 14:12
Je bedoelt die 4 polige in het flensje die temperatuur doorgeeft aanhet management? Was even abuis omdat we het eerder over de sensor in de radiateur hadden :redface: Thermostaten zijn er in 2 modellen, 71 en 87 graden. Meestal wordt degene van 87 graden gemonteerd.

Had een nieuwe sensor in de radiator gemonteerd. Maar de ventilator sloeg pas aan op 105-110° volgens mijn Vagcom. Vandaar dat ik de 4 polige sensor in de flens vervangen heb (door een Hella).

Verder leek er niets aan de hand. Want als ik gewoon reed. Stond mijn temperatuur op het dash mooi in het midden. En volgens Vagcom 88°

Dus toevallig was de temperatuursensor stuk & de thermostaat ook. :tongue:

Was begonnen aan de distributieriem. Maar de 2 keerringen zijn lek van de krukas & ontstekingspoelie, en uiteraard vergeten bestellen. TO BE CONTINUED

VeeDubber
18-12-2024, 09:21
Ontsteking staat goed. Schommelt enkel af en toe. Ga dit weekend de brandstofdruk eens meten & nog eens controleren op vacuumlekken. Temperatuursensor is gearriveerd, dus die kan er ook op

Maar onsteking in het inlaattraject en pingelen zijn allebei symptomen van een te vroege ontsteking?

Trollepoten
19-12-2024, 11:06
Maar onsteking in het inlaattraject en pingelen zijn allebei symptomen van een te vroege ontsteking?

Volgens mij kwam het pingelen door de slechte temperatuursensor & de motor die niet op temperatuur kon komen omdat de thermostaat te vroeg open ging.

Zit nu een nieuwe thermostaat in. Waterpomp & alle riemen ook maar eens vervangen. De krukaskeering was ook lek, wat een kloterij om die krukasbout vast te zetten op moment :screwy:

Heb er nu 1x mee gereden & pingelt niet meer. Houd enkel nog wat in. Ga binnenkort maar eens naar de sloop om een hele monopoint injectie mee te nemen. Soms hoor ik iets van een tik in de carburateur bij het stationair lopen, vandaar dat ik denk dat daar iets fout gaat?

Trollepoten
19-12-2024, 16:42
Bij het stationair draaien zie ik soms lambda waarde van 0.5 wat volgens mij niet goed is

Trollepoten
20-12-2024, 21:28
Heb een andere complete injectie met gasklep erop gezet en is nogsteeds hetzelfde. De nieuwe voetpakking van vaico begint al op te zwellen. Denk dat dat de boosdoener is…

De ventilator slaat nogsteeds pas aan bij 99 graden en uit bij 97. Klopt toch ook niet volgens mij. Is nogtans allemaal nieuw… het zit me ook niet mee met deze motor

The Skinnmeister
21-12-2024, 11:57
Voetpakking monteerde ik vroeger altijd van Febi, nooit geen problemen mee gehad. Weet niet of ze er nog zijn natuurlijk. Wat betreft die sensor, zoals ik eerder al meldde moet het van origine een 2 standen schakelaar zijn. Je zegt dat er een nieuwe in zit maar is dit wel de juiste? Dat de stekker past zegt natuurlijk niks. draad in de radiateur is ook vaan hetzelfde (M22). Heb je nog een doosje waar een nr op staat? Dan weet je hoe dat deze schakelt, met het aantal graden. Kun je meteen dingen uitsluiten.

Trollepoten
22-12-2024, 13:00
De voetpakking is kapot omdat deze veel te veel benzine inspuit. 0.5 lambda waarde stationair. Heb nu een originele voetpakking gestoken en lijkt zijn vol vermogen te hebben. Waarschijnlijk was de replica kapot gegaan doordat de onsteking niet goed was en te veel
Benzine inspoot.

De motor ligt in een golf 2. Heb alles van een golf 2 1800 genomen voor de koeling. 2 standen ventilator met een 2 standen schakelaar. Radiator is wel niet nieuw. Misschien zit daar iets niet pluis in?

De sensor in het blok is een hella. De thermostaat is van meyle. Moet open gaan op 87graden. De schakelaar in de radiator is ook van meyle. Zou moeten werken op stand 1 84-95 Stand 2 91-102. 100 959 0003

Trollepoten
23-12-2024, 10:35
Is Meyle echt zo’n klotemerk? Op de snelweg had ik nu 80 graden kvs temperatuur. Die sensor van hella zou toch zeker goed moeten zijn

Trollepoten
23-12-2024, 10:55
Maar als die hella sensor 97 graden leest op mijn vagcom. Staat hij op 90 graden op mijn dash..

Trollepoten
23-12-2024, 11:12
Wat mag eigenlijk de minimale en maximale waarde zijn van de lambdasonde 1 is perfect en wat mag hij erboven gaan en eronder? Soms draait hij op 1.4 en soms 0.7. Misschien ook te maken met het koelsysteem?

The Skinnmeister
23-12-2024, 12:46
Is Meyle echt zo’n klotemerk? Op de snelweg had ik nu 80 graden kvs temperatuur. Die sensor van hella zou toch zeker goed moeten zijn

Nee hoor Meyle is helemaal niet slecht. Maar die lage temperatuur zou kunnen duiden op een defecte thermostaat. Ook nieuwe artikelen kunnen ooit kapot zijn in de doos. Weleens eerder meegemaakt helaas.

The Skinnmeister
23-12-2024, 12:49
Heb je de waterpomp ook gecontroleerd? Niet dat dadelijk de flow een veroorzaker zou kunnen zijn.

Trollepoten
23-12-2024, 18:08
Heb je de waterpomp ook gecontroleerd? Niet dat dadelijk de flow een veroorzaker zou kunnen zijn.
Yup, zit ook een nieuwe op van gates toen ik alle riemen gedaan heb

Hij mist ook nog wat koppel onder de 3k toeren

Trollepoten
25-12-2024, 16:49
Nog even lopen beunen. Overal remmenreiger opgespoten aan de voetpakking, maar trekt nergens lucht. Als de motor koud is, en ik tik op het gas dan trekt hij zichzelf naar 2000 toeren, en zakt dan terug weer. Gaat wel weg bij warme motor

Onder de 3000 toeren loopt hij te arm. Vanaf 3000 vol gas loopt hij op lambdawaarde 1, en trekt hij ook goed door.
Hieronder video, had nog vlogger moeten worden.

https://youtube.com/shorts/7geQnaP7Qqw?feature=share

Geen foutmeldingen actief. Behalve die van de rijsnelheid. Aangezien het signaal hiervan van de versnellingsbak, naar de tellerbak, naar de ECU loopt. Maar heb een golf 2 tellerbak zitten.

Trollepoten
09-01-2025, 18:22
Net een nieuwe brandstofpomp genoteerd. Helaas geen effect gehad

Trollepoten
08-02-2025, 15:08
Inlaat en uitlaatpakking vervangen ook zonder succes. Tijd om een ander blok erin te gooien denk ik

Trollepoten
09-02-2025, 12:00
Katalysator verwijderd, geeft jammer genoeg ook geen effect

Trollepoten
09-02-2025, 12:21
Compressie is ook gewoon goed. 190-185-195-190psi

The Skinnmeister
11-02-2025, 09:16
Als ik het goed lees/begrijp, heeft de motor van te voren in de type III wel goed gelopen? Je hebt de brandstof druk gemeten, toen toch de pomp vervangen en niet het gewenste resultaat. Lees overal dat je het hebt over lambdawaardes, heb je die sonde al vervangen? Dat lees ik niet... Dat de motor harder loopt als deze koud is klopt toch? Dat is de koude inspuiting, vandaar dat dat weer wegtrekt. Of zit ik erlangs? Ik denk dat er ergens iets kleins niet goed zit, stapsgewijs trouble shooten is naar mijn mening de beste aanpak. Dan moet je iets raars tegenkomen...... Motor eruit kan altijd nog ;)

Trollepoten
12-02-2025, 08:59
Ik heb geen flauw idee of deze goed gelopen heeft. Heb deze puur gekocht voor de swap. Persoon waarvan ik het kocht zei dat er geen problemen mee waren. Maar versnellingsbak kraakt ook, dus zijn woord betekent niet veel.

Volgende stap is inderdaad de sonde vervangen soms loopt hij te arm volgens de waardes. Toen ik de bougies uithaalde voor de compressietest te doen waren ze ook aan de witte kant. Ga ook eens rook blazen in het spruitstuk vanaf onderaan. Zit te denken dat er misschien een barst of iets in zit. Want lijkt wel wat geluid van daar te komen als ik tussen de 2&3k toeren zit, of het zit tussen mijn oren dat kan natuurlijk ook.

Bij koude motor durft deze ook soms wel eens te schokken. Heb laatst een vento hok gekocht met dezelfde motor, deze loopt wel gewoon goed, hier ga ik ook de sonde van stelen, tenzij deze moervast zit xD. Laatste optie is dat blok erin lepelen. Maar fix liever het blok wat er nu in ligt, geeft meer voldoening. Het jammere is enkel dat het m'n daily is en ik er dus niet altijd kan aan sleutelen

The Skinnmeister
26-02-2025, 08:50
Al wat meer nieuws hierover? Als je er nog 1tje hebt staan kun je wel makkelijker spullen uitwisselen ;)

Trollepoten
01-04-2025, 10:09
Al wat meer nieuws hierover? Als je er nog 1tje hebt staan kun je wel makkelijker spullen uitwisselen ;)

Niet echt :tongue: Rijd nu al een hele tijd gewoon met de lambdasensor losgetrokken rond :wow: Heb vorige week eindelijk maar eens een nieuwe sensor besteld. We zullen zien wat voor een effect dat geeft :D