vwjopie
23-01-2025, 14:09
Beste Volksforummers, als intro pos ik even de tekst van de Keverwereld.
De foto's en het verdere vervolg zal ik zoveel mogelijk proberen bij te houden.
Veel lees plezier, de foto's volgens zsm.
De restauratie van een erfstuk.
Beste Keverclub vrienden en familie zoals we elkaar veelal ook noemen.
Wij zijn begonnen aan de restauratie van een erfstuk, de Kever 1303 van Aad Kortekaas.
Wie zijn wij?
Ik de schrijver van het stuk Johan Steiger en Nathalie Kortekaas 1 van de erfgename van de Kever.
Nathalie is samen met haar moeder, broertje en zusje de erfgename van de Kever.
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/5/DSCF4888.JPG
Aad en Marian tijdens een Barrelcub tourrit.
Nathalie en ik zijn samen ook onderdeel van het team Keverclub Zuid-Holland en hebben de gezamenlijk hobby onze VW liefde, we rijden onze blauw/ witte T1 panelvan en in onze vrije tijd zijn we bezig de Kever op te knappen om hem weer in vrijwel originele staat terug te brengen zoals Aad hem met Ab (zijn broer) gemaakt heeft na de aankoop in 2006.
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/5/DSCF2757.JPG
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/5/DSCF2759.JPG
Jamie2 1 van de eerste keren buiten na de aankoop.
Voor de oplettende Keverwereld lezer zal er bij de naam Aad Kortekaas mogelijk een lampje gaan branden, Aad leverde namelijk vaak beeld materiaal aan voor in het clubblad.
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/5/DSCF4111.JPG
Aad bij zijn Kever
Ook heeft hij samen met zijn broer Ab Kortekaas een stuk over deze kever genaamd “Jamie2” geschreven, dit stuk staat in de 4e Keverwereld van 2006 vlak na de aankoop.
Een leuk detail in dit blad kende ik Nathalie of haar familie nog niet, nu zullen jullie denken ja en?
Zelf stond ik namelijk ook in ditzelfde blad in de rubriek luchtgekoeld aan het werk met de Kever van mijn toenmalige werkgever “Alacar”, nu achteraf vind ik dat zelf toch ook wel weer bijzonder.
We hadden elkaar toen ook al tegen kunnen komen al is dat pas vele jaren later gebeurd.
In dit stuk zie je ook de andere Kever “Jamie1” deze hadden Aad en Ab al.
“Jamie1” is niet meer in de familie nadat Ab deze verkocht heeft in het verleden.
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/5/2006_08120056.JPG
Aad met zijn 3 broers en Jamie1 als achterste met Ab erbij.
In deze Keverwereld is het stuk van de aankoop te lezen en ook een stukje voorgeschiedenis van hoe daar de liefde voor de Kever ontstaan is, daar er ook diverse Kevers in de familie zijn geweest en in het bezit van Aad en Ab.
Helaas heb ik Aad niet mogen kennen in reallife omdat Aad toen jammer genoeg al was overleden, als ik de verhalen mag geloven hadden Aad en ik het best kunnen vinden en ook samen lekker aan de Kever kunnen klussen met een biertje op zijn tijd.
Omdat de Kever een plekje in de familie verworven heeft in de tijd moet hij ook gewoon in de familie blijven, zelfs tijdens de ceremonie heeft de Kever in het uitvaartcentrum binnen naast de kist gestaan.
De Kever kon helaas niet op eigenkracht bij de ceremonie aanwezig zijn maar is achterop een oldtimer Mercedes oprijwagen op de locatie gekomen.
Zo kan je begrijpen dat hij voor iedereen heel bijzonder is en op de weg moest en moet blijven.
Jamie2 is dan ook vrijwel direct na de dienst naar Keverland gegaan om hem weer technisch in orde te krijgen zodat de familie er weer mee op stap kon.
Hierna heeft de familie meerdere evenementen en treffen bezocht met Jamie2 maar door het gebruik en buiten staan werd de carrosserie er niet beter van in de jaren.
De laatste APK was dan ook een hekelpunt, was hij nog wel of niet meer APK waardig, daar dachten de verschillende garages dan ook anders over, uiteindelijk heeft hij zijn laatst APK wel gekregen maar of dat dit ook echt verwantwoord was?
Inmiddels is hij vrijgesteld van APK maar de weg op is geen aanrader.
Ondanks dat de Kever de laatste jaren nog wel reed en technisch in orde was rezen er toch de twijfels moeten we Jamie2 nog wel opknappen of gaan we opzoek naar een andere Kever?
De familie kon technisch zelf wel het een en ander maar carosserie werk om de roest te verwijderen en hem spuiten daar had niemand echt kaas van gegeten.
Gezien dat de kosten van de restauratie hoog kunnen oplopen vooral als je dit niet zelf kan als je er nog nooit wat mee te maken hebt gehad is dit erg lastig te bepalen.
Nu ik sinds een aantal jaren Nathalie’s partner ben heb ik gezegd de Kever moet je nooit weg doen, want je kan nooit meer de Kever van je vader kopen, misschien wel weer een rode 1303 maar nooit meer Jamie2!
Ik zit zelf in het autoschadeherstel vak en heb daar dan ook de nodige kennis opgedaan om Jamie2 onderhanden te nemen.
Jamie2 slaapt sinds een jaar of 3 bij ons thuis in de garage, in deze garage heeft Aad in het verleden met een kennis (van wie het huis toen was) via de Barrelclub van het Westland zelf ook gesleuteld.
Nu sleutelt zijn dochter in dezelfde garage aan Aad zijn Kever, ik vind het heel bijzonder.
Dus de plek zelf is voor ons eigenlijk ook speciaal waar Jamie2 nu “woont”.
De garage hebben we speciaal voor onze T1 en Jamie2 verbouwd, zo staat Jamie2 lekker droog en op de brug waar de restauratie plaats vindt en gaat vinden.
Inmiddels zijn we dan ook gestart met de ontmanteling van Jamie2., zoals waarschijnlijk veel liefhebbers kunnen zeggen uit ervaring als je eenmaal begint dan kom je steeds meer tegen naar mate het demontage proces vordert.
Bedankt voor jullie aandacht, in de komende Keverwerelden zullen we verslag gaan doen van de vorderingen van de restauratie.
Met vriendelijke Kever groeten Johan en Nathalie.
De foto's en het verdere vervolg zal ik zoveel mogelijk proberen bij te houden.
Veel lees plezier, de foto's volgens zsm.
De restauratie van een erfstuk.
Beste Keverclub vrienden en familie zoals we elkaar veelal ook noemen.
Wij zijn begonnen aan de restauratie van een erfstuk, de Kever 1303 van Aad Kortekaas.
Wie zijn wij?
Ik de schrijver van het stuk Johan Steiger en Nathalie Kortekaas 1 van de erfgename van de Kever.
Nathalie is samen met haar moeder, broertje en zusje de erfgename van de Kever.
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/5/DSCF4888.JPG
Aad en Marian tijdens een Barrelcub tourrit.
Nathalie en ik zijn samen ook onderdeel van het team Keverclub Zuid-Holland en hebben de gezamenlijk hobby onze VW liefde, we rijden onze blauw/ witte T1 panelvan en in onze vrije tijd zijn we bezig de Kever op te knappen om hem weer in vrijwel originele staat terug te brengen zoals Aad hem met Ab (zijn broer) gemaakt heeft na de aankoop in 2006.
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/5/DSCF2757.JPG
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/5/DSCF2759.JPG
Jamie2 1 van de eerste keren buiten na de aankoop.
Voor de oplettende Keverwereld lezer zal er bij de naam Aad Kortekaas mogelijk een lampje gaan branden, Aad leverde namelijk vaak beeld materiaal aan voor in het clubblad.
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/5/DSCF4111.JPG
Aad bij zijn Kever
Ook heeft hij samen met zijn broer Ab Kortekaas een stuk over deze kever genaamd “Jamie2” geschreven, dit stuk staat in de 4e Keverwereld van 2006 vlak na de aankoop.
Een leuk detail in dit blad kende ik Nathalie of haar familie nog niet, nu zullen jullie denken ja en?
Zelf stond ik namelijk ook in ditzelfde blad in de rubriek luchtgekoeld aan het werk met de Kever van mijn toenmalige werkgever “Alacar”, nu achteraf vind ik dat zelf toch ook wel weer bijzonder.
We hadden elkaar toen ook al tegen kunnen komen al is dat pas vele jaren later gebeurd.
In dit stuk zie je ook de andere Kever “Jamie1” deze hadden Aad en Ab al.
“Jamie1” is niet meer in de familie nadat Ab deze verkocht heeft in het verleden.
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/5/2006_08120056.JPG
Aad met zijn 3 broers en Jamie1 als achterste met Ab erbij.
In deze Keverwereld is het stuk van de aankoop te lezen en ook een stukje voorgeschiedenis van hoe daar de liefde voor de Kever ontstaan is, daar er ook diverse Kevers in de familie zijn geweest en in het bezit van Aad en Ab.
Helaas heb ik Aad niet mogen kennen in reallife omdat Aad toen jammer genoeg al was overleden, als ik de verhalen mag geloven hadden Aad en ik het best kunnen vinden en ook samen lekker aan de Kever kunnen klussen met een biertje op zijn tijd.
Omdat de Kever een plekje in de familie verworven heeft in de tijd moet hij ook gewoon in de familie blijven, zelfs tijdens de ceremonie heeft de Kever in het uitvaartcentrum binnen naast de kist gestaan.
De Kever kon helaas niet op eigenkracht bij de ceremonie aanwezig zijn maar is achterop een oldtimer Mercedes oprijwagen op de locatie gekomen.
Zo kan je begrijpen dat hij voor iedereen heel bijzonder is en op de weg moest en moet blijven.
Jamie2 is dan ook vrijwel direct na de dienst naar Keverland gegaan om hem weer technisch in orde te krijgen zodat de familie er weer mee op stap kon.
Hierna heeft de familie meerdere evenementen en treffen bezocht met Jamie2 maar door het gebruik en buiten staan werd de carrosserie er niet beter van in de jaren.
De laatste APK was dan ook een hekelpunt, was hij nog wel of niet meer APK waardig, daar dachten de verschillende garages dan ook anders over, uiteindelijk heeft hij zijn laatst APK wel gekregen maar of dat dit ook echt verwantwoord was?
Inmiddels is hij vrijgesteld van APK maar de weg op is geen aanrader.
Ondanks dat de Kever de laatste jaren nog wel reed en technisch in orde was rezen er toch de twijfels moeten we Jamie2 nog wel opknappen of gaan we opzoek naar een andere Kever?
De familie kon technisch zelf wel het een en ander maar carosserie werk om de roest te verwijderen en hem spuiten daar had niemand echt kaas van gegeten.
Gezien dat de kosten van de restauratie hoog kunnen oplopen vooral als je dit niet zelf kan als je er nog nooit wat mee te maken hebt gehad is dit erg lastig te bepalen.
Nu ik sinds een aantal jaren Nathalie’s partner ben heb ik gezegd de Kever moet je nooit weg doen, want je kan nooit meer de Kever van je vader kopen, misschien wel weer een rode 1303 maar nooit meer Jamie2!
Ik zit zelf in het autoschadeherstel vak en heb daar dan ook de nodige kennis opgedaan om Jamie2 onderhanden te nemen.
Jamie2 slaapt sinds een jaar of 3 bij ons thuis in de garage, in deze garage heeft Aad in het verleden met een kennis (van wie het huis toen was) via de Barrelclub van het Westland zelf ook gesleuteld.
Nu sleutelt zijn dochter in dezelfde garage aan Aad zijn Kever, ik vind het heel bijzonder.
Dus de plek zelf is voor ons eigenlijk ook speciaal waar Jamie2 nu “woont”.
De garage hebben we speciaal voor onze T1 en Jamie2 verbouwd, zo staat Jamie2 lekker droog en op de brug waar de restauratie plaats vindt en gaat vinden.
Inmiddels zijn we dan ook gestart met de ontmanteling van Jamie2., zoals waarschijnlijk veel liefhebbers kunnen zeggen uit ervaring als je eenmaal begint dan kom je steeds meer tegen naar mate het demontage proces vordert.
Bedankt voor jullie aandacht, in de komende Keverwerelden zullen we verslag gaan doen van de vorderingen van de restauratie.
Met vriendelijke Kever groeten Johan en Nathalie.