View Full Version : Hulp/info gevraagd: MK2 teller in MK1
Beste,
Onlangs heb ik twee MK2 dieseltellers kunnen bemachtigen. Een van deze wil ik werkend krijgen in mijn Jetta MK1 met een 1.9 PD150 ARL, de andere bewaar ik als reserve. Zelf heb ik al veel informatie gezocht op het net, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. De ene zegt dit, de andere zegt dat. Het schijnt voor een diesel anders te zijn dan voor een benzine, dus niet alles komt overeen denk ik. Graag zoek ik iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan helpen, tegen betaling is uiteraard geen probleem en ik wil er ook best een stuk voor rijden indien nodig. Zie links hieronder voor meer info..
MK2 clocks in a MK1 my simple 'HOW TO' (https://vwgolfmk1.org.uk/forum/index.php?page=topicview&id=electrical-faq_2%2Fmk2-clocks-in-a-mk1-my_2#:~:text=The%20main%20difference%20is%20on,but%20quite%20easy%20to%20change%20)
MK2 clocks into a mk1 dash? (https://www.clubgti.com/forums/index.php?threads/mk2-clocks-into-a-mk1-dash.51036/)
- Tellers zijn MK2 1.6TD nieuwe serie met 1 stekker
- ARL ECU met aangepaste kabelboom
- Interieur kabelboom is aanwezig en ongeknipt
- Versnellingsbak is MK3 TDI
- Toerental versterker nodig of niet?
- Waar haal ik het signaal vandaan? Mijn dynamo heeft geen W uitgang.
- Wat is de beste manier om de km-stand te corrigeren? Mijn Jetta heeft 226dkm op de teller
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/16165e3c-ee3a-43bf-b687-5a7f10bd38aa.jpg
Zit er een toerenteller uitgang op de ECU?
Ja klopt, dat is pin P7 in de ecu
Dat is mooi ;)
- Tellers zijn MK2 1.6TD nieuwe serie met 1 stekker
- ARL ECU met aangepaste kabelboom
- Interieur kabelboom is aanwezig en ongeknipt
- Versnellingsbak is MK3 TDI
Hier kan ik je niet direct mee helpen, dan zou ik er helemaal in moeten duiken.
- Toerental versterker nodig of niet?
Jep
- Waar haal ik het signaal vandaan? Mijn dynamo heeft geen W uitgang.
Uit je ECU dus :)
- Wat is de beste manier om de km-stand te corrigeren? Mijn Jetta heeft 226dkm op de teller
Dan moet de teller open. Dat is best wel priegelwerk.
Bartaggio
16-06-2025, 22:16
- Toerental versterker nodig of niet?
Jep
Hmmmm, is dat zo? Omdat het een diesel teller is verwacht ie een W signaal van de dynamo. Dat lijkt me gewoon iets van een rechthoek 12v signaal of iets dergelijks, niet zoals bij een benzine een hoger voltage van de bobine.
Ik denk dat het gewoon een kwestie zou zijn van Pin 7 ECU -> D26 en even kijken wat ie doet..
https://www.xjamiex.com/mk2resource/electrical/CE1.html
Handige pagina...thanks!! En anders B19 proberen. Of is dat te makkelijk gedacht? Of is het mss een idee om een 1.6td dynamo erop te zetten. Weet alleen niet of dat goed werkt met mijn setup.
Hmmmm, is dat zo? Omdat het een diesel teller is verwacht ie een W signaal van de dynamo. Dat lijkt me gewoon iets van een rechthoek 12v signaal of iets dergelijks, niet zoals bij een benzine een hoger voltage van de bobine.
Ik denk dat het gewoon een kwestie zou zijn van Pin 7 ECU -> D26 en even kijken wat ie doet..
Dat zou zomaar kunnen idd, als het signaal uit/na de gelijkrichter komt :thumbup:
Bartaggio
17-06-2025, 14:36
Handige pagina...thanks!! En anders B19 proberen. Of is dat te makkelijk gedacht? Of is het mss een idee om een 1.6td dynamo erop te zetten. Weet alleen niet of dat goed werkt met mijn setup.
B19 gaat richting de teller, in principe kan dat ook maar dan moet je daar dus de kabel doorknippen en de verbinding maken. D26 is handiger gezien dat de motor kabelboom stekker is (ingang ipv uitgang). En makkelijker ongedaan maken
Kijk eens aan, heerlijk als men meedenkt...hier kan ik wat mee. Ben ook alvast naar andere opties aan het kijken en vroeg me af of een 1.6TD dynamo met W uitgang niet de beste/makkelijkste oplossing is. Heb er al een paar gezien voor rond de €40,- euro, das geen geld als je het mij vraagt. Ik weet iemand bij mij uit de buurt die de dynamo dan ook kan reviseren. De vraag is alleen of deze op mijn 1.9TDI beugel past. Er is maar een manier om erachter te komen denk ik.
Wat ik me afvraag bij deze setup is dat de poelie van de krukas en dynamo exact gelijk moeten zijn toch? Of in ieder geval een 'vast' verschil/ratio waarmee de teller dus het juiste toerental kan aangeven?
Wat ik tot nu heb gezien qua verschillen is dat de poelie idd verder weg bij de dynamo zit. Dit zou roet in het eten kunnen gooien betreft de uitlijning met de multiriem. Dan zou ik evt moeten kijken of een andere poelie erop kan. Qua omwentelingen durf ik niet te zeggen of dat problemen geeft, lijkt mij van niet maar kan geen kwaad om het laadvoltage te checken nadat ie erop zit.
Als de poelie niet dezelfde omtrek heeft krijg je dus een ander toerental signaal uit de dynamo. Ervanuitgaande dat deze ook 2x per omwenteling een signaal geeft voor het toerental (de bobine vonkt ook 2x per omwenteling) óf de teller dit corrigeert.
Maar als je andere dynamo's gaat aanschaffen ben je zo te zien al duurder uit als met een versterkertje ;) Diverse forumleden hebben er een aangeschaft ondertussen dus er zijn referenties beschikbaar :)
Maar je moet nog steeds kijken of het niet gewoon direct werkt toch?
Ik denk dat het gewoon een kwestie zou zijn van Pin 7 ECU -> D26 en even kijken wat ie doet..
Oke, ondertussen ben ik betreft het inbouwen van de teller wel iets wijzer geworden. Heb via FB een MK2 teller stekker incl kabelboom weten te bemachtigen. Deze wordt vandaag of morgen verzonden.
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/32f4d31d-48f0-4338-b6b1-a00284ad8ebd.jpg
Voor mij is het in ieder geval belangrijk dat de auto terug gebouwd kan worden naar oem. Dus ik pas liever de MK2 teller aan op de auto dan andersom. Daarom leek het mij slim om de originele teller zonder enige moeite terug in te kunnen bouwen. Dus kwam ik op het idee om met kabelboom stekkers te gaan werken. Dan kan er moeiteloos tussen tellers worden geswapt.
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/06c42e30-351a-47ce-9167-8664a1ce28ad.jpg
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/252b6ec5-b9b5-489d-9690-3c28d41fbbb7.jpg
Als laatste heb ik een van de MK2 tellers uit elkaar gehad en heb ik al uitgevogeld hoe ik de km stand terug kan draaien. gaat alleen heel lang duren want ik doe het middels een schroefmachine. Ik durf de tand- en cijferwieltjes niet los te halen.
Het enige wat ik dus nog moet uitzoeken is hoe ik de toerenteller werkend krijg. Maar dat zie ik tegen die tijd wel....eerst inbouwen en ervoor zorgen dat de rest gewoon werkt.
Je maakt dus een adapter voor MK1 naar MK2 stekkers? Dat is slim :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.