PDA

View Full Version : Ontsteking in orde maken van een 1.5 carb...

René
24-10-2005, 21:09
ey

Voordat ik morgen wéér vlammen van een halve meter uit m`n uitlaat heb....

wie kan mij vertellen (precies) hoe ik de ontsteking van een golf 1 met een 1.5 JB blokje (automaat) af stel..

Ik heb de contactpunten nu op de juiste speling (0.40mm).... en nu..
ik hoor links en rechts verhalen van 4e cilinder op tuimelen.....rotor naar de 1e cilinder...etc....

wie kan mij stapsgewijs uitleggen wat ik moet doen...
thnx... groeten rene!

fre-golf1-16v
25-10-2005, 17:14
even de vraagbaak erbij staat het vast wel in

René
25-10-2005, 17:19
als ik die had, dan had ik dit topic niet aangemaakt ;)

UP!!

berendd
25-10-2005, 18:31
kopen dan die vraagbaak!!!

contactpunten eraf tiefen, en op de sloop ontsteking van een modernere carb motor halen, is ook een optie, ben je meteen van het gezeik af.

cabrio82er
25-10-2005, 18:37
Op je verdelerhuis staat een een streepje, 1e cilinder op BOP en dan moet de rotor iets voor het streepje staan. Dan loopt ie als het goed is al, daarna ontsteking afstellen met stroboscoop. Andere ontsteking van een moderne motor gaat ook niet zonder de bijbehorende elektronische onderdelen. In een golf 1 met jb zit helemaal niets om die elektronische ontsteking aan de gang te krijgen, meen ik.

René
25-10-2005, 19:03
super!! thanx man!

enne... hoe kan ik zien dat de 1e cilinder op BDP staat? staat cil 4 dan op tuimelen?
en.... de kleppen staan 2 keer op 1 arbeidsslag op tuimelen... maakt `t niet uit welke keer?

Moroder
25-10-2005, 19:03
Als Rene gewoon een elektronische ontsteking ophaald met bijbehorende bobine en regelkastje. Dan kan hij dit zo aansluiten op zijn bestaande kabelboompje.
Motor zal sneller starten, beter lopen enz.
En nooit meer die vreselijke contactpunten vervangen :P.

Moroder
25-10-2005, 19:08
En als je nou je bougie er ff uithaald. Je haald de verdelerkap eraf. En je gaat ff de krukaspoelie draaien, dan zal de rotor vanzelf naar een uitsparing in het verdelerhuis wijzen. Omdat de ontstekingsvolgorde volgens 1-3-4-2 is. Zal altijd de eerste cilinder beginnen met de inlaatslag.

BDP 1ste cil - Begin inlaatslag.
ODP 1ste cil - Einde inlaatslag, begin compressieslag.
BDP 1ste cil - Einde compressie slag, vonk, begin arbeidsslag

en enz :P