PDA

View Full Version : CO test voor de APK


treboR
01-11-2005, 21:41
Het is zit als volgt. Ik ben de trotse bezitter van een vw scirocco uit 1989.
type SCIROCCO GTX 70KW U9

Deze moet nu apk gekeurd worden en is prima in orde op de CO meting na. Mijn uitstoot is te hoog, en er werd me verteld dat ik de auto miscshien beter kon laten staan voor de sloper. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Mijn mooie scirocco naar de sloperij, en dat terwijl er al zo weinig zijn. Hij rijdt prima, dus ik zag het probleem niet zo en die garage is weer een klant kwijt.

Mijn inlaatpakking is lek, en die ga ik sowiezo komende zaterdag al vervangen. Maar ik vrees dat dat niet genoeg is aangezien ik een uitslag had van 8%...

Maar de inlaatpakking is erg lek daarom loopt hij ook niet mooi stationair.
Daar wordt dus al aan gewerkt.

Hoeveel % mag mijn auto aan uitstoot hebben? 0.5 of 1.5 of 2.5%?

Nu vroeg ik me af, wat valt er verder te regelen om de CO test wat positiever te laten uitvallen?

En misschien kent iemand een apk keurstation dat het niet al te nauw neemt met CO testen?

Dukard
02-11-2005, 23:14
Het is zit als volgt. Ik ben de trotse bezitter van een vw scirocco uit 1989.
type SCIROCCO GTX 70KW U9

Deze moet nu apk gekeurd worden en is prima in orde op de CO meting na. Mijn uitstoot is te hoog, en er werd me verteld dat ik de auto miscshien beter kon laten staan voor de sloper. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Mijn mooie scirocco naar de sloperij, en dat terwijl er al zo weinig zijn. Hij rijdt prima, dus ik zag het probleem niet zo en die garage is weer een klant kwijt.

Mijn inlaatpakking is lek, en die ga ik sowiezo komende zaterdag al vervangen. Maar ik vrees dat dat niet genoeg is aangezien ik een uitslag had van 8%...

Maar de inlaatpakking is erg lek daarom loopt hij ook niet mooi stationair.
Daar wordt dus al aan gewerkt.

Hoeveel % mag mijn auto aan uitstoot hebben? 0.5 of 1.5 of 2.5%?

Nu vroeg ik me af, wat valt er verder te regelen om de CO test wat positiever te laten uitvallen?

En misschien kent iemand een apk keurstation dat het niet al te nauw neemt met CO testen?

Het advies om je auto maar te laten staan voor de sloop zal misschien wel in eigen belang geweest kunnen zijn ....... maar idd een erg ongelukkige opmerking ..... :mad:

Voor de APK dient je auto een CO-waarde te meten van 0,5% .... dit omdat je een U9 op het kenteken hebt staan .... dus dat is met Kat en geregelde Lambda .....

Zie het overzicht .......

http://home.hetnet.nl/~dukard/apk.jpg

Als je je Kat er dus onderuit hebt gehaald (om wat voor reden dan ook) zal je nooit aan de emissie eisen voldoen. Afkeur dus .....

Je inlaatpakkingen doen idd mee aan een juiste emissie waarde .... vervangen dus ...

Voor een juiste emissie waarde hoeft de motor niet "mooi" te lopen .... als de waarde maar gehaald wordt .... In sommige tunings gevallen knijpen ze de CO voor de keuring en draaien hem na de keuring op de hoek weer naar de oude waarde ...... :eek:

Je opmerking of een ander APK keuringstation het allemaal minder nauw zou nemen verwijs ik naar de fabelen ..... ze spelen met hun eigen licentie en dus inkomsten ...... maar goed .... het blijft mensenwerk .... :rolleyes:

paultje
09-11-2005, 23:23
had je hier niet al een topic over geopend?

maargoed.. ik vertelde daar dat ik dezelfde type scirocco heb.. ik heb mijn kat verwijderd en draai m'n co voor de keur terug. Ik kom zónder kat dan op een CO van zo'n 0,25!

Geen probleem dus!

Ben er alleen nog niet helemaal uit of ik nu een kat moet hebben of niet om door de keur te komen, tot nu toe deed ik dat met een lege kat.. maar zou dat met een pijp ook kunnen?

Dukard
09-11-2005, 23:37
had je hier niet al een topic over geopend?

maargoed.. ik vertelde daar dat ik dezelfde type scirocco heb.. ik heb mijn kat verwijderd en draai m'n co voor de keur terug. Ik kom zónder kat dan op een CO van zo'n 0,25!

Geen probleem dus!

Ben er alleen nog niet helemaal uit of ik nu een kat moet hebben of niet om door de keur te komen, tot nu toe deed ik dat met een lege kat.. maar zou dat met een pijp ook kunnen?

Het verhaal met de kat zit als volgt ......

Tot bj 1992 is een kat niet verplicht .... de Scirocco valt daar in principe dus net buiten .... er wordt dan ook niet gekeken bij de APK of er daadwerkelijk een kat onder de auto zit .... het gaat er dus om dat je aan de gestelde emissies van 0,5% CO voldoet ... en veel mensen hebben de kat leeg gemaakt of helemaal vervangen voor een zg. kat-vervanger ..... die draaien dus net voor de keuring hun CO naar een acceptabel niveau ..... op de hoek zetten ze hem weer terug naar de oude waarde om het motortje weer netjes te laten lopen.

Auto's jonger dan bj 1992 moeten wel voldoen aan de gestelde eisen die voor een kat systeem gelden ..... dus ook een visuele en werkende kat-inrichting onder de auto noodzakelijk ..... die worden dan ook met een zg. viergas-test bij de APK gemeten ..... daar is het dus niet meer mogelijk om even je CO te knijpen voor de keuring want de viergas-test laat meteen zien of de kat werkt of niet .....

;)

jack
02-03-2006, 00:55
>>Tot bj 1992 is een kat niet verplicht ....

Tenzij je een import bak hebt vanaf die datum,
dat gelul heb ik dus gehad, mijn auto van 87 zou daar ook onder vallen
maar omdat hij in "95 geimporteerd is en u9 op kenteken staat "moet" er dus
een kat onder zitten....................

sjampoo
02-03-2006, 09:01
CO 'om de hoek' terug schroeven naar acceptabele waarde?
Wat een onzin. Een GOED afgestelde motor loopt mooi rond en heeft een CO die binnen de apk grenzen valt.

De voetpakking is cruciaal voor de afstelling van de motor. Als ie hier valse lucht zuigt, vergeet het dan maar.

Als een garage je aanraadt m maar naar de sloop te drukken, zijn er 2 mogelijkheden: Of hij meent t echt, of hij heeft een leuke vervanger voor je te koop staan.

Een garage die mij adviseert m'n auto naar de sloop te drukken, ziet mij nooit meer terug.

paultje
02-03-2006, 09:09
dat is geen onzin.. dat is gewoon zo.. de mijne is (bij een specialist) compleet afgestel om zo hoog mogelijke resultaten te behalen op de bank.. geloof maar dattie dan zonder kat een te hoge co-waarde geeft.. ik moet 'm dus terugdraaien bij de apk

berendd
02-03-2006, 10:03
sloop advies is koop advies..

oftewel hij wil je een ander aansmeren..

die pakking vervangen en je komt er wel door.. pakking scheelt ontzettend veel.

millie
02-03-2006, 20:18
Max.uitstoot is van co is 5.5.


Bij mij was hij ook te hoog omdat ik aan de verkeerde schroefje heb zitten kutten.

(wou mijn stationaar wat hoger hebben)

Bij mij was de uitstoot bijna 10% en dat rijd als een beest!
En dat drinkt ook,dus schroefje weer terug gezet en weer rustig aan.:D