PDA

View Full Version : hoe haal ik puntlassen los


Golfzilla
02-11-2005, 23:04
ja de titel zegt genoeg :D.

ik kom tijdens mijn Derby demontage/restauratie puntlassen tegen die los moeten. hoe kan ik deze 2 delen plaatwerk (die dus gepuntlast zijn) het beste loshalen??

ik kan iets tussen de 2 delen inzetten (schroevedraaier, bijtel), is dan flink rammen een optie of juist NIET.

wie heeft tips and tricks, het moet iig los, of is de enige optie slijpen?? :eek: :(

Split52
02-11-2005, 23:08
volgende mogelijkheden:

* Puntlasboor, waardoor je dus de puntlas doorboort en het onderliggende plaatwerk aardig kunt bewaren.
* gewone boor, met voorzichtigheid boren tot je de hele las door hebt
* Hamer en beitel.. los rammen..
(voor skywalker) * Slijptol!

-Jens!-
02-11-2005, 23:08
je hebt er speciale boortjes voor, de zgn puntlasboor (hoe toepasseluk) echter ik boor ze altijd los met een goeie 10mm ijzerboor, gaat perfect

Golfzilla
02-11-2005, 23:12
kijk, thanks mannen!!!! word dus doorboren.

nog niet eens aan gedacht zelf. ik denk ik ga vast iets anders doen en vraag dat probleempje ff hiero :D wist dat ik fatsoenlijk antwoord zou krijgen. top!!!

Dennis@polo86c.nl
03-11-2005, 15:20
Het kan ook met een puntlasfrees, dat is een soort gatenzaag die een gat van ongeveer 10mm freest, met de (instelbare) diepte van het plaatwerkdeel.
Je laat het onderliggende plaatwerk dus intact, hier blijft gewoon de puntlas staan. Die kun je later wegflexen.

Het eerste exemplaar van het merk "Laser" sneuvelde binnen no-time, alhoewel het principe erg goed werkt. Slechte kwaliteit, te slecht voor de 12 euro die het kost, dat bedrag heb ik ook retour gekregen.

Heb er nu eentje opgehaald van Midlock, die vele malen degelijker overkomt. (was zelfs een paar centen goedkoper!)
Het gaat om de Midlock 1240, te vinden in deze katalogus:
klik (http://www.midlock.nl/Adobe_catalogus_NL/Groep_B/puntlasbeitels.pdf)


http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=5222&stc=1

Rallyegolf20vt
04-11-2005, 20:46
Houd persoonlijk niet van puntlasfrezen .
Hiermee krijg je alleen maar gaten in je onderliggende plaat . En dat wil je zo weinig mogelijk .
Werk het liefst met puntlasboor ,( ook door midlock leverbaar ) hiermee kun je alleen door de bovenste plaat boren zonder onnodig veel gaten in je onderliggende plaatwerk te boren .
Is weer veel werk om dicht te lassen , en af te slijpen ! Hier wordt het eindresultaat nooit beter van.
En daar houd ik niet van .

Marco
04-11-2005, 23:23
Zo'n puntlasboor is dat vergelijkbaar met n plaatboor (Plaatboor is n metaalboor die lijkt op n houtboor :)) Oftewel, plattekop met n puntje in t midden

61 RagTop
05-11-2005, 00:10
http://www.mahotec.com/producten/p10.jpg
niet echt duidelijke foto (langere versies boren)

iig : puntlasboor centreert op die punt en snijdt aan de zijkanten van de boorkop...

Dennis@polo86c.nl
05-11-2005, 18:57
Houd persoonlijk niet van puntlasfrezen .
Hiermee krijg je alleen maar gaten in je onderliggende plaat . En dat wil je zo weinig mogelijk .
Werk het liefst met puntlasboor ,( ook door midlock leverbaar ) hiermee kun je alleen door de bovenste plaat boren zonder onnodig veel gaten in je onderliggende plaatwerk te boren .
Is weer veel werk om dicht te lassen , en af te slijpen ! Hier wordt het eindresultaat nooit beter van.
En daar houd ik niet van .

Juist niet, je freest alleen rond de las door het plaatwerk wat je wilt verwijderen.
Onderliggende plaat blijft als je het netjes doet onbeschadigd, je moet nog wel de las die blijft staan wegflexen.

Zie foto. Dit is de dorpel waar een plaatje overheen gelast was. Plaatje verwijdert, de lassen staan er nog. Onderliggende plaat door het verwijderen niet beschadigd. Helaas wel verrot :chair:

http://www.polo86c.nl/temp/plaatje_links5.jpg

Rallyegolf20vt
05-11-2005, 19:32
Puntlasfrees die ik ooit gebruikt heb moest je eerst een klein gaatje boren en daarna frezen .Heb je wel in de gaten waar dat ding beland is.
Het feit blijft dat je nu nog steeds moet slijpen , en daarmee kun je nog steeds veel schade mee aanrichten zoals ramen en kuntstofdelen met ingebrande slijpsel deeltjes bekledingbrand en bv roest op de en in de auto waar slijpsel is blijven liggen en later vocht / condens optreed . Met alle gevolgen van dien .

Marco
06-11-2005, 20:45
http://www.mahotec.com/producten/p10.jpg
niet echt duidelijke foto (langere versies boren)

iig : puntlasboor centreert op die punt en snijdt aan de zijkanten van de boorkop...

Verkrijgbaar bij betere gereedschapszaak neem ik aan?

Racelook
08-11-2005, 16:27
Ik boor ze ook altijd uit met een goede staalboor van 10mm. Op zeer slecht bereikbare plaatsen (waar je niet per ongeluk met je staalboor door je scherm heen wilt gaan) gebruik ik een puntlasfrees (zoals bovenstaande plaatje) en dit werkt PERFECT!!!

Wiebrand

61 RagTop
08-11-2005, 17:34
yep bij de betere gereedschap zaak te halen,