PDA

View Full Version : Project 1971 T3 Fastback


1303S
15-11-2005, 00:07
Hoi ik zal me ff voorstellen. Ik ben Paul (21) en sinds april de eigenaar van een VW Type 3 Fastback 1600 TL uit 1971. Ook heb ik sinds een jaar een VW golf 3 GL uit 1996. :drive:
Ik volg al enige tijd de discussies op het volksforum en dus ook de type 3 projecten.
Omdat ik sinds de zomer echt ben begonnen met de resto van mijn fastback wordt het hoogtijd om het verloop van mijn project hier te posten, zodat jullie mij op nieuwe ideeen :eek: kunnen brengen en mij kunnen ondersteunen met technisch advies. :rock:
Met name de know how van autotechniek ontbreekt mij, omdat dit mijn eerste resto project is.


Maar laten we beginnen bij het begin. Toen ik in Breda op kamers woonde liep ik elke dag langs een parkeergarage waarin een oude VW stond geparkeerd. Het viel mij op dat deze auto lang op dezelfde plek stond, dus vroeg ik me af wie de eigenaar was.
Door een beetje rond te vragen in het kantoorpand boven de parkeergarage wist ik uiteindelijk de eigenaar te achterhalen. De prijs viel heel erg mee, dus gelijk de auto gekocht, ondanks mijn gebrek aan kennis over auto's.

Zo stond die in de garage sinds enkele jaren. En met platte band.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/Autobijaanschaf_150037.JPG
In het plaatwerk enkele roestgaten
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0205.JPG
Interieur, zonder vloerbekleding, wegens waterschade.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0173_808229.JPG
waterschade bij schuifdak
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0182.JPG
motor bij aanschaf
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=12733&mode=normal

Na aankomst in stalling ben ik eerst begonnen met het strippen van het interieur, achteraf gezien, had ik dit ook later kunnen doen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0216.JPG

In de zomer had ik eindelijk wat tijd om aan het project te gaan werken. Met de hulp van mijn werkplaatshouder (=oud-VW monteur en eigenaar diverse oldtimers), de motor losgekoppeld en vanonder de auto gehaald.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0090.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0092.JPG
Na het loshalen van de motor gelijk begonnen met schuren van het motorplaatwerk, later heb ik al het motorplaatwerk losgehaald geschuurd (of laten zandstralen) en opnieuw in de hittebestendige lakgezet.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0100.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0142.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0010.JPG

Na enige tijd was het motorblok al aardig gestripped en resteerden nog de cillinderkoppen, stoterstangbuisjes en revisatie van de cilinders zelf.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0008.JPG

Ondertussen de kleinere motoronderdelen zoals de carberateur uit gedemonteerd en schoongemaakt. Wat me trouwes opviel bij de carberateurs was dat in de ene carberateur aanzienlijk meer bezinksel van benzine zat dan in de andere, hoort dit zo? :confused:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0007.JPG

Op dit moment ben ik aan het wachten op pakkingsets voor de carberateurs zodat ik deze opnieuw in elkaar kan zetten.

Ben benieuwd naar jullie reacties. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij het reviseren van de motor? Weet iemand een goed adres voor het controleren en uitslijpen (?) van de cilinders zelf??

Volkswagenaar
15-11-2005, 07:13
Leuk ding en succes met de resto.
Met de motor kan ik je niet helpen, maar d'r zijn hier zat airheads die dat wel kunnen :D

danielle
15-11-2005, 07:32
Heel veel su6 met je project!

1303S
15-11-2005, 09:21
Het idee van hoe het moet worden. Liefst met spaghetti uitlaat (met behoud verwarming) en stinger. Zwarte Porsche Cookie Cutters. US-bumpers met zoeklichten erop. :rolleyes:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/Hetidee.bmp

Ik zit nog te twijfelen over;
- de kleur (klassiek rood, blauw, zilver, of zwart??)
- zelf spuiten, laten spuiten, of zelf rollen?

Maar goed dat zal nog ff duren eerst het technische deel in orde maken.

vwcrewcab
15-11-2005, 09:48
Het idee van hoe het moet worden. Liefst met spaghetti uitlaat (met behoud verwarming) en stinger. Zwarte Porsche Cookie Cutters. US-bumpers met zoeklichten erop. :rolleyes:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/Hetidee.bmp

Ik zit nog te twijfelen over;
- de kleur (klassiek rood, blauw, zilver, of zwart??)
- zelf spuiten, laten spuiten, of zelf rollen?

Maar goed dat zal nog ff duren eerst het technische deel in orde maken.

Leuk project!!!

Maar die velgen op je plaatje zijn geen cookie cutters maar Fuchs velgjes!
KLeurtje hangt af van wat je resultaat moet worden, als ie een beetje rat-look of low budget moet worden dan kan je best ff de roller erover halen, als je het goed wil doen zou ik het toch gewoon spuiten (uit ervaring)!

Succes ermee.

vwcrewcab
15-11-2005, 09:51
Dit zijn cookiecutters: http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/155_5504.JPG

1303S
15-11-2005, 11:14
Dat het op het plaatje fuchs velgen zijn weet ik (vind ik overiges ook mooi), cookie cutters kon ik zo snel niet in op die site vinden vandaar.

Spuite mooi maar je bent zo een paar duizend euro kwijt en ik hoor dat je dan meestal binnen een jaar of 2 toch weer roestplekken door de lak heen gaat krijgen.

Roller daarentegen kan mooi zijn anderszijds ook weer zonde...

evilnyntje
15-11-2005, 11:28
Dat het op het plaatje fuchs velgen zijn weet ik (vind ik overiges ook mooi), cookie cutters kon ik zo snel niet in op die site vinden vandaar.

Spuite mooi maar je bent zo een paar duizend euro kwijt en ik hoor dat je dan meestal binnen een jaar of 2 toch weer roestplekken door de lak heen gaat krijgen.

Roller daarentegen kan mooi zijn anderszijds ook weer zonde...

Gewoon met het spuitbusje doen, veel mooier dan rollen!

1303S
15-11-2005, 11:56
Gewoon met het spuitbusje doen, veel mooier dan rollen!
Aja dat kan ook. Hoeveel busjes ben je dan kwijt? En hoe doe je dan de voorbewerking, welke bodemlak en toplak e.d.??

evilnyntje
15-11-2005, 11:59
Voorbewerking is schuren, voor de binnenkant gewoon een blik hammerite oid omkeren en laten drogen. Ik heb altijd primer als toplak gehad, nadeel is dat primer ademt. Qua busjes is het afhankelijk van de verf. De variant is gedaan met 6 busjes omdat het spul zo goed dekte. Andere auto's zo rond de 10 bussen.

vwcrewcab
15-11-2005, 16:57
Spuite mooi maar je bent zo een paar duizend euro kwijt en ik hoor dat je dan meestal binnen een jaar of 2 toch weer roestplekken door de lak heen gaat krijgen.

Roller daarentegen kan mooi zijn anderszijds ook weer zonde...

Dat is maar net hoe goed je het vantevoren aanpakt, met rollen zal het er even snel doorheen komen, verf is geen spul wat roest tegenhoud (misschien voor het oog :mad: ) :(

stufenheckfahrer
15-11-2005, 21:59
Heey Toppertje, mooie plannen heb je! Keep us posted, ik ben benieuwd.
Bij de weg, je zou me toch nog foto's sturen van bij de Barn? Hier zijn ze nooit aangekomen :confused:

Greetz Ron

levis
15-11-2005, 22:27
moet ie lowbudget worden, wat overigens erg gaaf is. zou ik hem rollen.
wordt mooi, mocht ie roetsen, ff bijwerken en opnieuw rollen. straks staat ie mooi in de lak en begint ie te roesten. :confused: wil je niet hebben, toch.

10 spuitbussen lijkt me wat weinig, zeker voor een hele dunne laag. met rollen gaat het er lekker dik op. neem geen mat, dit is lastig schoon te houden. zelf heb ik zijdeglans zwart. is super

levi's

leuk projectje trouwens

Tjaap
15-11-2005, 22:36
neem geen mat, dit is lastig schoon te houden.
niet wassen, bijspuiten :tongue:

1303S
17-11-2005, 00:17
Hej ik ben opzoek naar de stickers die op het plaatwerk van mijn motor zaten. De foto is niet zo helder, maar het was een sticker op de behuizing van het vliegwiel met een engelse waarschuwingstekst erop.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/IMAGE_163.jpg

En de oliekoeler hoe of waar kan ik deze het best reviseren? Ik weet niet in hoeverre die nog in orde is.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0007_510304.JPG

levis
17-11-2005, 12:20
hey

meestal zijn die dingen altijd nog goed, reviseren weet ik niet, 2e hands zijn er zat van te vinden. je ziet toch niks van dat ding.

levi's

Beetspeed
18-11-2005, 12:23
waterschade bij dakraam
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0182.JPG

Dakraam? Zit er niet 'gewoon' een origineel schuifdak in?
Zo ja, dan is dat een vrij zeldzamer optie geweest! :cool:
Leuke Fasty! ;)

Greets,
Walter

1303S
18-11-2005, 12:45
Ik vermoed wel dat die origineel is. De originele bekleding ervan heb ik ook nog.

Probleem is echter wel dat het schuifdakmechanisme niet goed meer werk. Als ik aan de hendel draai gaat namelijk maar 1 van de 2 kanten schuiven, de andere draait precies langs het radartje van de draaihendel :<
Heb het al proberen eenvoudig op te lossen, echter dit bleek niet mee te vallen. Ook ben ik ook nog opzoek naar rubbers voor een dergelijke schuifdak.

Voorlopig staat het schuifdak op de lange baan. Eerst de motor en de technische delen dan Carros en afwerking

-Jens!-
18-11-2005, 13:54
http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/5/typ3fasty.bmp

i like fasty's!!!

OakgreenVR6
18-11-2005, 22:55
Ik vermoed wel dat die origineel is.

Paul, neem maar aan dat het gewoon een origineel schuifdak is. En ik zeg schuifdak, omdat met dakraam vaak een glazen schuifplaat bedoeld word, die achteraf ingebouwd wordt.

Don
21-11-2005, 10:35
Dit is gewoon een origineel schuifdak.

Op de foto erg duidelijk te zien.

1303S
28-11-2005, 20:36
Ja maar het probleem met het schuifdak is dat de rails niet langs het tandwieltje loopt van de draaihendel. Dit tandwieltje is denk ik versleten. Weet iemand wat de beste oplossing hiervoor is? Heeft iemand zo'n tandwieltje over of zijn er eenvoudigere/betere oplossingen voor dit probleem.

1303S
06-01-2006, 01:33
Op dit moment is het Carter ff weg naar een restaurateur. Dus nu ff tijd om de eerste handelingen aan de carrosserie te verrichten. Eerste probleem roest.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0205.JPG
Hoe kan ik dit het beste fixen??

Enkele doorgeroeste plekken -> Oplossing; Uitschuren, niet plaatje aan de onderkant en bijplamuren? Of andere "betere" oplossingen???

Streven naar Low budget maar wel enigszins netjes.

evilnyntje
06-01-2006, 14:56
Lassen als het door is, low budget is plamuren, maar het hangt gewoon van je wens af.

vwmk2driver
06-01-2006, 19:40
ik zou me persoonlijk meer richten op het carroserie dan op andere dingen dus maak dat gewoon goed. en niet met plamuur je moet het zo maken dat je haast geen plamuur hoeft te gebruiken

Dennis@polo86c.nl
07-01-2006, 00:16
Grondig wegborstelen, schoonmaken (ontvetten), behandelen (fertan), grondlaag (zinkprimer/ expoy etc), en dan verder met je plamuur :)

1303S
14-01-2006, 12:29
Gisteren de (zover ik kon) handmatig schoongemaakte carburateurs weer in elkaar gezet en afgesteld.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0020.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0024.JPG

OakgreenVR6
15-01-2006, 20:17
Goed bezig Paul,

En nog(maals) gefeliciteerd met je verjaardag jongen! Alweer 22 lentes jong. :woowoo:

1303S
16-03-2006, 21:20
Omdat ik op dit moment mijn carter en cilinderskoppen bij een restorer zijn, ben ik alvast begonnen met mijn remmen.

Allereerst de remtrommels gedemonteerd. Nieuwe onderdelen besteld en de trommels opgeschuurd tot blanke staal. Ziet er weer keurig uit:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0027.JPG

Vervolgens een basislak erop gespoten welke de roest afweren
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG00281.JPG

En tot slot een dekkende lak
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0004.JPG

O ja vandeweek ook nog bezig geweest met het opschuren van mijn warmtewisselaars. De resterende roest heb ik bewerkt met spul dat roest omzet in een nieuwe metaallaag(daardoor zien ze er ook zo donker uit) Nu alleen nog ff lakken, met hittebestendige lak. http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0001.JPG

vwcrewcab
19-03-2006, 12:59
Lekker bezig geweest!

Stefan MK1 ask
19-03-2006, 13:43
netjes, wordt een mooie bak denk ik

keep up

1303S
21-11-2006, 00:09
helaas niet zo veel nieuwe foto's gemaakt de laatste tijden.
De remmen zijn er geheel vanonder, het motorblok is helemaal uit elkaar geweest en nu ben ik weer bezig met het motorblok weer in elkaar te zetten.
(zal hiervan binnenkort wat posten).

Omdat ik vrij weinig vrije tijd heb vordert het project langzaam maar zeker in de goede richting.

Ondertussen ben ik ook nog bezig met het restaureren van de motorruimte. Alle roest moet weg, want ik ben anti roest. (al kan het bij sommige andere projecten zoals ratten, er leuk uitzien). Alles opschuren, zinc-sprayen en tectyleren.

Wel ff een paar vragen,
Weet iemand waar ik dit soort rubbers kan krijgen. Is een isolatie? randje aan het deksel van het ventilator huis. Het oude was helemaal vermolmd dus ik wil er een nieuwe op hebben.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0082.JPG

Ook ben ik nog opzoek naar gereedschap om de ventilator weer goed te monteren. Zgn VW 176 en 177 gereedschap. Weet iemand waar ik dit kan lenen/kopen, of wordt het toch maar zelfbouw?
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/VW176.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/VW177.jpg

Let me know.

P.S. Hopelijk heb ik binnenkort de mogelijkheid om weer eens wat extra foto's te posten.

vwmk2driver
21-11-2006, 12:39
heb je voor de remtrommels wel hitte bestendigde lak gebruikt?
zal wel niet super heet worden bij zon kever maar toch.

OakgreenVR6
21-11-2006, 12:58
zal wel niet super heet worden bij zon kever maar toch.

Het is geen Kever... ;)

1303S
21-02-2007, 16:59
Toch maar ff wat fotootjes posten.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0017.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0016.JPG

En nog wat fotootjes van de carrosserie.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0038_802937.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0032.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/8/0/CIMG0021.JPG

OakgreenVR6
22-02-2007, 12:43
Het gaat de goede kant op Paul :thumbup: Nog ff doorzetten en je kunt er mee gaan rijden! ;) :woowoo:

ventootje
02-10-2008, 21:29
is hier nog wat aan gebeurd het laatste anderhalf jaar, ben eigenlijk wel benieuwd

OakgreenVR6
03-10-2008, 07:28
Er zit niet zoveel schot in de zaak, de motor is voor zover ik weet klaar. De auto staat bij een bedrijf in Belgiƫ voor de laswerkzaamheden, maar ik geloof dat er nog niets aan gebeurd is. M'n broertje is momenteel meer druk met zijn Kever en z'n Golf 1 Cabrio, en z'n werk natuurlijk. En hij heeft vorig jaar een rondreis door Europa (met de Kever!) gedaan. Zie ook www.vwontour.nl voor een compleet verslag.

Hij zal zelf ook nog wel wat posten, kan hij de laatste status informeren en misschien wat foto's posten.

Area51
03-10-2008, 07:39
Zie ook www.vwontour.nl voor een compleet verslag.

Wat een geweldig verslag !!
Net ff gauw een paar pagina's gelezen, maar ik vanavond op m'n gemak eens beginnen op pagina 26, en dan terug.

vwmark
05-10-2008, 09:51
hey leuk project!! ga vooral zo door dit type auto rijdt er niet zoveel meer rond!
Ik ga je zeker volgen op het forum

Mocht je nog onderdelen nodig hebben ( achterschermen, achterklep enz dan kan je me altijd een mailtje sturen) mijn broertje heeft nog het een en ander liggen namelijk

ga vooral zo door!