View Full Version : vervangen / afstellen contactpuntjes
hallo,
graag aangegeven in een stappenplan hoe contactpuntjes te vervangen van een Jetta 1, 1600. Ik heb geen stroboscoop!
Kan iemand mij dit haarfijn uitleggen? Er is enige spoed bij...... :redface:
Bedankt
Edward
verdeelkap eraf...ff streepje zetten op je onderblok en verdeler...verdeler loshalen...rotor eraf...stofkapje eraf...stekkertje loshalen van contactset...contactset losdraaiien en uitnemen...nieuw contactsetje monteren...speling op 0.4mm zetten als ie open staat *dus wanneer het nokje hem opent als je het asje draait*...hele zwikkie weer monteren...verdelerkap weer monteren en er wel voor zorgen dat de rotor dezelfde kant op wijst als toen je `m eruit haalde...zorgen dat beide streepjes weer kloppen...alles monteren en vastdraaiien...
kloar...
kijk, dit zie ik graag.
Bedankt man!
Ik ga morgen eens klooien
dien ik nog rekening te houden met de voorontsteking?
dat is dacht ik dat waarvoor je de stroboscoop gebruikt.....heb je geen last mee als je de streepjes weer goed zet dus :)
ok man, eens kijken of mij dit lukt.
Die puntjes haalje bij de dealer / Brezan?
Even een *praktijktip* van vroeger: als je alles afgesteld hebt, zoals de max afstand van de contactpunten (die je afsteld op voorgeschreven hoogte, wanneer één van de nokjes op de verdeleras er maximaal onder staat)
Dan zet je de punten van de ontsteking op het vliegwiel of poelie in de juiste stand, en dan doe je het volgende: je verdraait het verdelerhuis, die is als het goed is ongeveer in de juiste stand staat voor cylinder 1 zodanig dat de contactpunten openen, dan pak je je een sigaretten vloetje, dat doe je er tussen, dan draai je de verdeler terug, en vervolgens draai je langzaam de verdeler tegen de draairichting van de rotor in, tegelijkertijd trek je voorzichtig aan het vloetje, zodra de contactpunten gaan lichten zul je opeens merken dat het vloetje loslaat. Maar dan staat je ontseting wel precies afgesteld op het juiste tijdstip wat correspondeert met de punten op het vliegwiel
thanx....dit was het voorontsteking spel?
Ja, zo deed ik t ook altijd bij de brommer. Werkt prima
klopt, hij zoemt weer als een tietje. Bedankt allemaal en sluiten maar!!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.