PDA

View Full Version : Benzine ombouw naar diesel

Rickyrick
16-11-2005, 19:08
Meine Damen und Herren,

Stel je voor, Golf 1 op benzine ombouw naar een 1.6TD van een golf twee.

Hoe gaat dit exact met RDW?

WilliamF
16-11-2005, 19:09
g.v.d. rick je bent weer akelig snel...

Rickyrick
16-11-2005, 19:16
g.v.d. rick je bent weer akelig snel...

hahaha ;-)
Vind jou idee gewoon goed!
En kan je nagaan hoe zat ik die fransoos ben!

Weet je toevallig wie het was waar je het over had?

LRR
16-11-2005, 19:26
He Ricky,

Ik zie het...............je bent op de goede weg.........MK1 forever !!!!

Maar eh...........wij hebben hier toch een RDW'er in ons midden ??? Vraag hem eens........die kan je dat haarfijn uitleggen ??

Grtz.................. LRR

Rickyrick
16-11-2005, 19:28
Ja zeker, weg met die franse meuk.
Ben het echt goed zat.

Wie is deze RDW'er dan wel?
Ben erg benieuwd.

Verder iemand een idee watvoor haken en ogen er aan de ombouw zitten?

WilliamF
16-11-2005, 19:42
Verder iemand een idee watvoor haken en ogen er aan de ombouw zitten?

Het schijnt dat je dan andere brandstof moet tanken... :D

Rickyrick
16-11-2005, 20:26
Het schijnt dat je dan andere brandstof moet tanken... :D

Daar gaan we al, daar had ik nog niet aangedacht! ;)

Gijs
16-11-2005, 21:26
Bougies hoef je nooit meer te vervangen. Sterker nog, die zitten er niet eens in! :tongue:

Heb wel eens gehoord dat de RDW wel eens moeilijk kan doen met benzine <> diesel...

Houdt er ook rekening mee dat je je motorsteunen aan moet passen! Bij mijn weten is een 1300 benzine een heel ander blok dan een diesel (kwa ophangingen) Denk ook ff aan dat je je remmen aanpast (ligt eraan welke benzine golf je pakt ;))

Misschien is het een vet idee om er een TDI van een IV in te fietsen? (loop zelf ook al tijden met het idee ;))

René
16-11-2005, 22:08
Hajee weet hier alles vanaf!!

Mark1
16-11-2005, 22:10
..
Heb wel eens gehoord dat de RDW wel eens moeilijk kan doen met benzine <> diesel...

Er is toch gewoon een type goedkeuring voor een Golf 1 diesel ?
Dus da's opzich geen probleem lijkt me. Kwestie van "omkeuren".
Maar een 1.6 TD ?

Rickyrick
16-11-2005, 22:29
Tuurlijk, Hajee moet ik hier voor hebben!

130PK TDI, hmmm lijkt me super maar op het moment te duur!

1.6TD gaat het me om uit een golf 2...
Die heeft veel meer voordelen dan een mk1 diesel neem ik aan?

sjampoo
16-11-2005, 23:11
GTD bestond toch ook al in het Golf 1 tijdperk?

http://www.doppel-wobber.de/pix/g1_gtd0.jpg

(70PK)...

Marco
16-11-2005, 23:15
Bougies hoef je nooit meer te vervangen. Sterker nog, die zitten er niet eens in! :tongue:

Wel eens van gloeibougies gehoord?? Die gaan ook stuk hoor....

fre-golf1-16v
16-11-2005, 23:23
leuk omkeuren even naar de testbaan gaan ze je net klaar gemaakte mk1 even kapot trappen echt leuk heb een keer met een jongen gepraat die had zijn caddy 1 omgebouwd van benzine naar diesel moest ook naar de testbaan hij zei dat het echt erg was hoe het er daar aantoe gaat

hajee
17-11-2005, 00:25
ja het gaat er erg aan toe op de testbaan! ;)
maar iig,nu even een serieus antwoord:
kortgezegt als je er een andere motor in gooit, met een andere motorcode,
dus in jouw geval een type 2 turbodiesel motor, dan wordt er eerst gekeken of er een typegoedkeuring is van jouw auto, met deze motor erin(waarschijnlijk niet dus) is dat wel het geval, dan krijgt je auto de typegoedkeuring van dat model,
is dat niet het geval, moet je dmw fabrikant-documentatie aantonen hoeveel vermogenstoename,(of afname??) hebt, is dit meer dan 40% dan moet je voor een weggedragtest en een geluidstest naar Lelystad, is dat minder dan 40% dan moet je alleen voor een geluidstest naar Lelystad.(dit is eigenlijk niks meer en niks minder, dan langs een aantal microfoons rijden, op een recht stuk op de middenbaan)
en ik weet zo niet wat de kosten hiervan zijn.
suc6
hj
btw: zie je toch maar af van lpg inbouw? :chair:

Rickyrick
17-11-2005, 09:36
ja het gaat er erg aan toe op de testbaan! ;)
maar iig,nu even een serieus antwoord:
kortgezegt als je er een andere motor in gooit, met een andere motorcode,
dus in jouw geval een type 2 turbodiesel motor, dan wordt er eerst gekeken of er een typegoedkeuring is van jouw auto, met deze motor erin(waarschijnlijk niet dus) is dat wel het geval, dan krijgt je auto de typegoedkeuring van dat model,
is dat niet het geval, moet je dmw fabrikant-documentatie aantonen hoeveel vermogenstoename,(of afname??) hebt, is dit meer dan 40% dan moet je voor een weggedragtest en een geluidstest naar Lelystad, is dat minder dan 40% dan moet je alleen voor een geluidstest naar Lelystad.(dit is eigenlijk niks meer en niks minder, dan langs een aantal microfoons rijden, op een recht stuk op de middenbaan)
en ik weet zo niet wat de kosten hiervan zijn.
suc6
hj
btw: zie je toch maar af van lpg inbouw? :chair:

Dank je! zal wel ff contact opnemen wat betreft de kosten...

Tja LPG... ik ben er niet meer zo kapot van na het zien van dit:

http://www.tuksal.nl/kop1.jpg

PeterM
17-11-2005, 20:42
Meine Damen und Herren,

Stel je voor, Golf 1 op benzine ombouw naar een 1.6TD van een golf twee.

Hoe gaat dit exact met RDW?
RDW ???
Welnee.... niet nodig toch?
Regel gewoon een kenteken van een Golf 1 diesel.
Nummer in jou benzine auto tikken en je hebt een diesel.
Dan alleen nog de optische ombouw.... :wink:

ingrob
17-11-2005, 20:59
ik zie nog steeds het voordeel er niet van in om het ombouwen naar diesel.
koop toch gewoon een golf1/2 gtd en zet je andere golf in de stalling.

lijkt me een hoop werk en veel geld te gaan kosten.

evengoed succes als je ermee gaat beginnen.

Rickyrick
17-11-2005, 21:03
ik zie nog steeds het voordeel er niet van in om het ombouwen naar diesel.
koop toch gewoon een golf1/2 gtd en zet je andere golf in de stalling.

lijkt me een hoop werk en veel geld te gaan kosten.

evengoed succes als je ermee gaat beginnen.

ja ik heb ook ff helder na zitten denken.

Golf 1 is niet te krijgen alleen voor heel veel centen, golfje 2 td is makkelijker.
Gewoon te laag schroeven en dikke wielen --> klaar

Zippo
19-11-2005, 00:05
Totale kosten plaatje als je naar Lelystad moet voor een weggedrag- en geluidstest ongeveer 700 euro.
Keuringskosten zijn ongeveer 55 euro.

Zippo

golf mkII 16v
19-11-2005, 12:14
RDW ???
Nummer in jou benzine auto tikken en je hebt een diesel.
Dan alleen nog de optische ombouw.... :wink:

lijkt mij ook koop een golf 2 met kenteken en je hebt je blok er ook bij

steven16v
19-11-2005, 13:31
RDW ???
Nummer in jou benzine auto tikken en je hebt een diesel

Zeg dan niks!

PeterM
19-11-2005, 14:24
Zeg dan niks!
Hoezo?
Is beter dan 700 euro naar de RDW brengen.

steven16v
19-11-2005, 15:18
Hoezo?
Is beter dan 700 euro naar de RDW brengen.

Hoezo????

Ten eerste is het verboden wat je zegt.
Ten tweede wat denk je hoe het straks zit met de APK keuring.
Ten derde wat denk je dat de politie er van zegt als je aangehouden worden of als je ongeluk veroorzaakt.

Zo'n RDW keuring is ook niet voor niets. Is ook nog een stukje veiligheid voor jezelf en voor anderen.

PeterM
19-11-2005, 18:14
Ten eerste, ja, het is verboden , maar harder dan 120 rijden ook en dat wordt ook genoeg gedaan.
Ten tweede,APK is geen probleem. Kenteken is van een diesel en
de motor is ook een diesel.....
Ten derde, Politie zal nooit wat kunnen zeggen. Het is gewoon een diesel op kenteken.

steven16v
19-11-2005, 18:35
Er zit nog wel wat verschil tussen een overtreding en een relatief zwaarder strafbaar feit.
Ja en idd APK is dan geen probleem. Stom stom :redface:
En met de politie. Je weet maar nooit he met die lui. :mad:

Maar goed. Ieder zijn eigen. Maar ik vind omkatten gewoon niet kunnen. Sterker nog. Ik zou zelfs nog geen auto willen hebben die omgekat is. Puur voor mijn eigen idee.

PeterM
19-11-2005, 18:51
Inderdaad...ieder z'n eigen.... :wink:

Gerrit-Tdi
20-11-2005, 00:22
en wat als ze een grote controle hebben en ze pikken je dr uit en ze zetten de auto opdekop checken als die niet opgekad is en ze komen dr achter ben je wel je auto kwijt en je krijgt een fikse boete

PeterM
20-11-2005, 10:03
Daar komen ze niet achter.......
Nieuw schutbord bestellen bij de dealer, nieuw nummer
erin slaan, schutbord erin lassen en weer nieuwe
strijkkit erover. Dan is ie weer als nieuw...... ;-)

Hier rijdt een golf 1 waar eerst een benzine
motor in zat. In 1995 is er een diesel kenteken op gekomen.
Sindsdien zit er een 1.9 tdi motor in.
Nooit problemen gehad.... :)

Maar...maakt verder niks uit, hier kan je weken
over discuseren.....
zoals eerder gezegd, ieder z'n ding.... :lock:

Der Typ Siebzehn
27-11-2005, 00:36
Houdt er ook rekening mee dat je je motorsteunen aan moet passen! Bij mijn weten is een 1300 benzine een heel ander blok dan een diesel (kwa ophangingen)

Niet als er oorspronkelijk af fabriek een 1500cc benzinemotor(of 1600cc+1800cc, beide GTI) in de carrosserie was geplaatst. Deze drie motoren noemt men bij VW de ``grote´´ viercilinder met de werksinternecodenaam ``EA827´´, de dieselblok is gebaseerd op deze motoren van de ``EA827´´motorenfamilie.

Als er oorspronkelijk een 1100cc of 1300cc af fabriek was ingebouwd, dan moet je wel de motorsteunen aanpassen, of anders gezegd verplaatsen. Die twee blokken zijn nl. de ``kleine´´ viercilinder ``EA111´´ , een totaal ander blok wat ook anders is ingebouwd.

hajee
27-11-2005, 08:59
Daar komen ze niet achter.......
Nieuw schutbord bestellen bij de dealer, nieuw nummer
erin slaan, schutbord erin lassen en weer nieuwe
strijkkit erover. Dan is ie weer als nieuw...... ;-)

Hier rijdt een golf 1 waar eerst een benzine
motor in zat. In 1995 is er een diesel kenteken op gekomen.
Sindsdien zit er een 1.9 tdi motor in.
Nooit problemen gehad.... :)

Maar...maakt verder niks uit, hier kan je weken
over discuseren.....
zoals eerder gezegd, ieder z'n ding.... :lock:
je denkt er wel makkelijk over, dus jouw auto is ook geen echte, maar een omgekat gebakje?
:iamwithst

ruben
27-11-2005, 16:37
Hoi rick!

wat jij wil doen heb ik onlangs gedaan. Ik heb mijn jetta 1 omgebouwd van een 1.5 automaat naar een 1.6 diesel met 5 bak. Bouwjaar auto is 1980. Dus nu rij ik wegenbelasting vrij diesel. De keuze om het op deze manier te doen was de volgende; een benzine jetta heeft meestal veel minder gereden en is daarmee in betere staat. De ombouw is veel goedkoper dan een jetta diesel van dat jaar te kopen.
Ook ik wil er een 1.6 td in doen maar heb eerst er dus een 1.6 ingebouwd. Dit om het volgende. Ik heb al iemand horen spreken over type goedkeuring en that's what it is all about. De motorCODE moet in de auto geleverd zijn. Is dat het geval ben je met 75 euro aan keuringskosten klaar. Zo niet dan moet je idd naar lelystad en zijn de kosten ongeveer 350 euro.
Dat die type goedkeuring erg belangrijk is was mij voor de keuring op gewezen maar ik heb toen toch een 1.6 diesel met motorcode JP er ingebouwd. Dit is een blok dat alleen in een golf en jetta 2 is geleverd en niet in de jetta 1. De auto werd dus goedgekeurd op de wijze van inbouwen en de roetmeting maar afgekeurd op motorcode. De enige manier om goedkeuring te kunnen krijgen is dan lelystad met de 350 euro kosten.
Check dus www.masterbase.nl of www.doppelwobber.de om te zien welke blokkies geleverd zijn. Ik heb de papieren die de rdw hanteert ingezien en uit mijn hoofd is er in de golf 1 een CR blok (diesel) en CK? (turbodiesel geleverd).
Ook heb ik gezien dat er iemand met pen JK (diesel) erbij had geschreven. De eerste twee zijn lastig te vinden. De JK is tot 1991 in de caddy geleverd maar die heb ik dus maar 1 maal vermeld zien staan en met pen geschreven. Dus wil je geen risico nemen kies dan een van bovenstaande. Ik ben trouwens bij de rdw in roosendaal geweest omdat hier de wachttijd het kortst was.
Ik heb uiteindelijk nog een papier kunnen bemachtigen waarin stond dat er in 1984 een JP blok in een Jetta 1 was geleverd (wat volgens mij onjuist is) en hiermee is het dan toch goedgekeurd. Maar dit heeft wel voor 2 mnden vertraging gezorgd en een hoop irritatie. En ik denk niet dat ze er twee maal intuinen.
Dus tip van flip; zoek goed die motorcode uit en je bent met 75 euri klaar.

Grt,

Ruben

Rickyrick
27-11-2005, 16:56
Hoi rick!

wat jij wil doen heb ik onlangs gedaan. Ik heb mijn jetta 1 omgebouwd van een 1.5 automaat naar een 1.6 diesel met 5 bak. Bouwjaar auto is 1980. Dus nu rij ik wegenbelasting vrij diesel. De keuze om het op deze manier te doen was de volgende; een benzine jetta heeft meestal veel minder gereden en is daarmee in betere staat. De ombouw is veel goedkoper dan een jetta diesel van dat jaar te kopen.
Ook ik wil er een 1.6 td in doen maar heb eerst er dus een 1.6 ingebouwd. Dit om het volgende. Ik heb al iemand horen spreken over type goedkeuring en that's what it is all about. De motorCODE moet in de auto geleverd zijn. Is dat het geval ben je met 75 euro aan keuringskosten klaar. Zo niet dan moet je idd naar lelystad en zijn de kosten ongeveer 350 euro.
Dat die type goedkeuring erg belangrijk is was mij voor de keuring op gewezen maar ik heb toen toch een 1.6 diesel met motorcode JP er ingebouwd. Dit is een blok dat alleen in een golf en jetta 2 is geleverd en niet in de jetta 1. De auto werd dus goedgekeurd op de wijze van inbouwen en de roetmeting maar afgekeurd op motorcode. De enige manier om goedkeuring te kunnen krijgen is dan lelystad met de 350 euro kosten.
Check dus www.masterbase.nl of www.doppelwobber.de om te zien welke blokkies geleverd zijn. Ik heb de papieren die de rdw hanteert ingezien en uit mijn hoofd is er in de golf 1 een CR blok (diesel) en CK? (turbodiesel geleverd).
Ook heb ik gezien dat er iemand met pen JK (diesel) erbij had geschreven. De eerste twee zijn lastig te vinden. De JK is tot 1991 in de caddy geleverd maar die heb ik dus maar 1 maal vermeld zien staan en met pen geschreven. Dus wil je geen risico nemen kies dan een van bovenstaande. Ik ben trouwens bij de rdw in roosendaal geweest omdat hier de wachttijd het kortst was.
Ik heb uiteindelijk nog een papier kunnen bemachtigen waarin stond dat er in 1984 een JP blok in een Jetta 1 was geleverd (wat volgens mij onjuist is) en hiermee is het dan toch goedgekeurd. Maar dit heeft wel voor 2 mnden vertraging gezorgd en een hoop irritatie. En ik denk niet dat ze er twee maal intuinen.
Dus tip van flip; zoek goed die motorcode uit en je bent met 75 euri klaar.

Grt,

Ruben

Super duidelijk verhaal Ruben, dank je wel!
Als ik nog vragen heb weet ik je te vinden ;)

golf gtd
22-12-2005, 16:44
maar en golf 1 diesel motor in een benzine golf 1 bouwen en dan omkeuren is dat wel gemakkelijk bij de rdw?

ruben
09-01-2006, 12:58
maar en golf 1 diesel motor in een benzine golf 1 bouwen en dan omkeuren is dat wel gemakkelijk bij de rdw?

ja

Menace
10-01-2006, 23:16
weet nog wel n golf 1 gtd te koop maar das zeker geen optie?

Mr.Markos
11-01-2006, 15:42
waat staat de motorcode eigenlijk? In het onderblok? bovenblok? of bij beide?

Roundup
11-01-2006, 18:21
waat staat de motorcode eigenlijk? In het onderblok? bovenblok? of bij beide?

Onderblok, ergens in de buurt van de oliefiltersteun... Dacht ik toch ;)

Mr.Markos
11-01-2006, 18:58
kun je een golf 2 diesel bovenblok op een golf 1 onderblok knallen? Zonder (veel) aanpassingen te hoeven doen?
(ik ben niet bekend met de uitwisselbaarheid van vw/audi motordelen onderling. Ik hoor alleen vaak dat dit vrij makelijk schijnt te zijn, tussen golf 1 en 2)

Cabby 82 TDi
11-01-2006, 21:44
Bij deze mijn verhaal....

Zoals mijn verhaal al laat zien heb ik een golf Cabrio uit '82 omgebouwd van 1.6 benzine naar een 1.6TD golf2 motor.
Het mag duidelijk zijn dat een cabrio nooit met een TD motor is gebouwd. Er bestaat dus geen typegoedkeuring voor deze combinatie.

Wat van belang is, zijn je autogegevens voor de wijziging en erna.

De mijn was een 75pk benzine en werd een 75pk TD. Dat maakt het al wat makkelijker want zaken als remmen hoeven dan niet extra te worden aangepast. Dit is belangrijk, want daarom hoefde ik GEEN circuitdag uit te voeren.
Ik heb het oude blok er uit gelepeld en uitlaat, brandstofleidingen (1 te weinig bij benzine en te dun) en brandstoftank verwijdert. Vervolgens het nieuwe blok met 1 aanpaste motorsteun (bij de distributie) gemonteerd en ook een koelvloeistof expansietankje gemonteerd. Kabelboom in de motorruimte is eenvoudig om te wisselen met die van de benzine. Alles is plug-play aan te sluiten op het voorgloeirelais na. Die moet je er extra bij zetten.

De motor heb ik eerst af laten stellen in de garage dmv een roetmeting.

De volgende dag ben ik met mijn afspraak naar het rdw-station in D-Bosch gereden (groene platen natuurlijk) en daar hebben ze mijn auto bekeken van onderen op aansluitingen en remmen etc. Gelijk aan een APK. Dus zorg dat je auto in APK staat is.

Vervolgens is de roetmeting uitgevoerd (waarbij trouwens een brandstofleiding van de verstuivers spontaan was gaan lekken) en werd de motor en auto in orde gevonden, mits ik de leiding een keer ging vervangen.

Ik moest de auto alleen nog laten wegen (zorg dat je auto zo licht mogelijk is. Dus geen 1/2e tank, maar 1/4 en eventuele reservebanden vervangen door lichtere modellen etc. Het scheelt je wegenbelasting als je die nog betaald)

Na de keuring, roetmeting en weging was ik klaar. Ik weet het bedrag niet zeker meer, maar ik dacht dat ik 140,00 gulden betaald heb.
1 Week later had ik een nieuw kentekenbewijs en kon ik gaan crossen........

Dus goede voorbereiding scheelt het halve werk.

Tip, neem een SB blok met watergekoelde turbo en intercooler, want een standaard JR turbodiesel met 75pk trekt geen keien uit de straat.

Heb geen vrees voor zo'n project, het is goed te doen. En bij twijfel, gewoon RDW bellen. Ze bijten niet en zijn meestal heel vriendelijk.

Cabby 82 TDi
11-01-2006, 21:45
kun je een golf 2 diesel bovenblok op een golf 1 onderblok knallen? Zonder (veel) aanpassingen te hoeven doen?
(ik ben niet bekend met de uitwisselbaarheid van vw/audi motordelen onderling. Ik hoor alleen vaak dat dit vrij makelijk schijnt te zijn, tussen golf 1 en 2)

Nope, je komt een paar olie kanalen te kort bij je benzine motor.
Daarnaast is het niet echt een aanrader voor je krukas.

Mr.Markos
11-01-2006, 22:25
Nope, je komt een paar olie kanalen te kort bij je benzine motor.
Daarnaast is het niet echt een aanrader voor je krukas.
ik bedoel dan ook wel een golf 1 diesel onderblok ;)

Cabby 82 TDi
12-01-2006, 07:21
Ok, dan moet ik je het antwoord verschuldigd blijven want dat weet ik niet zeker meer.
Ik meen dat bij Mk2 er een groot koelkanaal loopt aan de voorkant van het blok tussen cilinder 2 en 3 die er bij Mk1 niet loopt. Maar pin me er niet op vast.

Mr.Markos
14-01-2006, 15:17
naja het beste zoek je dus een golf 1 motor en laat je hem daarmee omkeuren :)
past een golf 2 diesel eigenlijk makkelijk in een golf 1? En wat als je hem omkeurd met een golf 1 motor, en later ooit vervangt door een golf 2 motor. Kun je dan problemen krijgen bij ongelukken oid?

Cabby 82 TDi
15-01-2006, 12:25
Als je het letterlijk bij de letter van de wet wil gaan spelen moet je auto uitgerust zijn met alle delen zoals ze origineel erop zaten bij afgifte van het typegoedkeuring. Dat wil dus ook zeggen, originele remblokken, originele filters en ja ook het originele motorblok. Zo niet, voldoet je auto niet meer aan het typegoedkeuring.

In de praktijk is het gelukkig niet zo zwart wit. Op je kenteken staat bijv. niet je cylinderinhoud (bij oude types) maar wel het aantal cylinders. Dus als je bij 4 cylinders blijft, is er niet veel aan de hand. Houdt echter wel rekening met je remmen en ophanging. Want bij meer vermogen, moeten deze wel aangepast worden om gezeur met bijv. de verzekering te voorkomen.
Vandaar dat je bij de ombouw beter een dieselblok kunt nemen met een gelijk vermogen, dan hoef je niets aan te passen.

Golf 2 blok is met kleine aanpassingen makkelijk in een Golf 1 te zetten.

Mr.Markos
15-01-2006, 18:04
Dus als je een golf 1 met diesel op kenteken hebt en je doet er dan vervolgens een keer een Golf 3 tdi in, dan zou dat voor geen problemen moeten zorgen? Ook niet bij apk/controles/ongelukken/etc. (zegmaar niet hoe het zwart-op-wit moet maar hoe het in de praktijk gaat)

Want ik heb me een tijd verdiept in een motorconversie bij een mini (oude type). Ik wou namelijk een mini clubman kopen en daar een Honda Vtec motorblok in plaatsen. Maar wanneer je dat doet moet je het wel door de RDW laten keuren. Maar ook wanneer je een minder krachtige motor in een mini stopt (en dus onder de 40% vermogen toename blijft) was die keuring nodig volgens de mensen van dat forum.

Daar hadden ze het er trouwens ook over een speciale verzekering voor motorconversies? Dat je dan kunt aangeven op de verzekeringspapieren dat je een motorconversie hebt gedaan, zodat je gewoon krijgt uitbetaald na een ongeluk oid. Ook wanneer de politie er bijvoorbeeld achterkomt dat de motor niet origineel is.

En de aanpassing van remmen en ophanging is natuurlijk nooit verkeerd. Beter be safe than sorry

Melvin
15-01-2006, 18:10
mm, heb nog nooit iets gehoord over verzekeringen en motorconversies aangeven..

en over het remmen en alles aanpassen, hoe wil je dat dan bewijzen aan de verzekering, dat ie dan ook echt beter en voldoende remt voor dat vermogen?

en is het niet zo dat je met wat voor motor dan ook (mits zelfde gewicht) even hard moet remmen bij dezelfde snelheid.... dus als je van 100 naar 140pk gaat, moet je nog steeds even hard remmen als je 120 rijd...

Mr.Markos
15-01-2006, 19:06
zonder nieuwe RDW keuring zullen ze er idd niet achterkomen of het wel of niet veranderd is, maar ik zou het toch veranderen als je je eigen leven lief hebt ;)

en dat van het remmen klopt. Maakt niet uit hoe snel je motor is, het gaat om het gewicht en snelheid. Maar als je er een snellere motor erin stopt zul je dus ook sneller kunnen. Daarom zouden je remmen aangepast moeten worden zodat je op hogere snelheid nog binnen de grenzen kunt remmen, en als het erg extreem wordt dat je remmen het niet zullen begeven, maar dat zal niet gauw gebeuren denk ik :D

Cabby 82 TDi
16-01-2006, 09:21
Idd, je remmen moeten bestand zijn tegen hogere temperaturen door langer te moeten remmen bij hoger wordende topsnelheden. En blokken/schijven verbranden is snel te doen hoor. En dan is het even schrikken als ie het niet meer doet door de harde laag op de verbrande blokken.

Bij een ongeluk wordt altijd een remtest gedaan als dat nog kan. Al was het maar om de snelheid op te meten.

Maar voor je eigen veiligheid zou ik het ook doen hoor.

En in de praktijk is er geen hond die je motorinhoudt controleert. Zolang hij maar wel de emisieeisen haalt voor je motorcode, is er bij de APK niets aan de hand.

DeNB3rt
06-06-2006, 19:37
kunje een benzine tank+leidingen+vulpijp ervan gebruiken van een golf 1 om in een diesel golf 1 te gebruiken?

(leek me niet nodig een nieuw topic te maken,maar gewoon deze aan te vullen ;) )

ruben
08-06-2006, 08:30
kunje een benzine tank+leidingen+vulpijp ervan gebruiken van een golf 1 om in een diesel golf 1 te gebruiken?

(leek me niet nodig een nieuw topic te maken,maar gewoon deze aan te vullen ;) )

Ja dat kan. Zou wel dikkere leidingen nemen. Licht er ook aan of je een opvoerpomp hebt. Deze kan je evt wel laten zitten denk ik.
Ik heb zelf koper leiding gebruikt bij mijn ombouw. Is denk ik wel iets goedkoper dan bij de VW dealer.

DeNB3rt
08-06-2006, 12:31
bedankt voor de info! weetje toevallig uit je hoofd of de vulpijp van diesel & benzine hetzelfde is? ik kan er nanmelijk men vinger doorduwen :D

jettaracing
08-06-2006, 22:12
Bij deze mijn verhaal....

Zoals mijn verhaal al laat zien heb ik een golf Cabrio uit '82 omgebouwd van 1.6 benzine naar een 1.6TD golf2 motor.
Het mag duidelijk zijn dat een cabrio nooit met een TD motor is gebouwd. Er bestaat dus geen typegoedkeuring voor deze combinatie.

Wat van belang is, zijn je autogegevens voor de wijziging en erna.

De mijn was een 75pk benzine en werd een 75pk TD. Dat maakt het al wat makkelijker want zaken als remmen hoeven dan niet extra te worden aangepast. Dit is belangrijk, want daarom hoefde ik GEEN circuitdag uit te voeren.
Ik heb het oude blok er uit gelepeld en uitlaat, brandstofleidingen (1 te weinig bij benzine en te dun) en brandstoftank verwijdert. Vervolgens het nieuwe blok met 1 aanpaste motorsteun (bij de distributie) gemonteerd en ook een koelvloeistof expansietankje gemonteerd. Kabelboom in de motorruimte is eenvoudig om te wisselen met die van de benzine. Alles is plug-play aan te sluiten op het voorgloeirelais na. Die moet je er extra bij zetten.

De motor heb ik eerst af laten stellen in de garage dmv een roetmeting.

De volgende dag ben ik met mijn afspraak naar het rdw-station in D-Bosch gereden (groene platen natuurlijk) en daar hebben ze mijn auto bekeken van onderen op aansluitingen en remmen etc. Gelijk aan een APK. Dus zorg dat je auto in APK staat is.

Vervolgens is de roetmeting uitgevoerd (waarbij trouwens een brandstofleiding van de verstuivers spontaan was gaan lekken) en werd de motor en auto in orde gevonden, mits ik de leiding een keer ging vervangen.

Ik moest de auto alleen nog laten wegen (zorg dat je auto zo licht mogelijk is. Dus geen 1/2e tank, maar 1/4 en eventuele reservebanden vervangen door lichtere modellen etc. Het scheelt je wegenbelasting als je die nog betaald)

Na de keuring, roetmeting en weging was ik klaar. Ik weet het bedrag niet zeker meer, maar ik dacht dat ik 140,00 gulden betaald heb.
1 Week later had ik een nieuw kentekenbewijs en kon ik gaan crossen........

Dus goede voorbereiding scheelt het halve werk.

Tip, neem een SB blok met watergekoelde turbo en intercooler, want een standaard JR turbodiesel met 75pk trekt geen keien uit de straat.

Heb geen vrees voor zo'n project, het is goed te doen. En bij twijfel, gewoon RDW bellen. Ze bijten niet en zijn meestal heel vriendelijk.

(offtopic)Even een kleine opmerking over de motortypes,de jr heeft 70 pk en geen 75,en is met een aantal kleine aanpassingen sneller te krijgen dan de standaard sb motor ;)
Terwijl de sb motor ook nog erg schaars is te vinden ! :eek:

(ontopic) @ cabby82tdi

Als het verhaal gaat zoals jij verteld is het niet eens zo'n groot probleem dus !
Misschien een leuk project voor volgend jaar !

René
17-04-2007, 09:06
En stel dat je de benzinemotor vervangt door een dieselmotor met een motorcode dat in jouw auto is geleverd..... dat is de goedkoopste manier....

Krijg je dan een compleet nieuw kenteken? of alleen een aangepast kentekenbewijs?

René
17-04-2007, 10:02
ow...enne....als je van benzine om wilt bouwen naar diesel...kan je dan elk type diesel pakken die in een golf 1 is geleverd? of moet je bij een 77er golf 1 ook de motorcode nemen van een in dat jaar geleverde diesel?

:)

sjampoo
17-04-2007, 10:30
ow...enne....als je van benzine om wilt bouwen naar diesel...kan je dan elk type diesel pakken die in een golf 1 is geleverd? of moet je bij een 77er golf 1 ook de motorcode nemen van een in dat jaar geleverde diesel?

:)

Dat laatste Rene.

Niets moet, maar voor een eenvoudige omkeuring bij het lokale rdw station is dat wel zo handig ja: d'r wordt gewoon in de database gezocht of er voor jouw auto, van dat bouwjaar een type goedkeuring bestaat voor dat bouwjaar met 'de nieuwe motor'.

Voor al het andere: Naar Lelystad. Kost wat, maar er is veel meer mogelijk dan de meeste je doen geloven: Een Golf 2 diesel blok kan je zonder (veel) problemen goedgekeurd krijgen, maar t kost je gewoon meer.

Overigens: Mijn Polo 2 van bouwjaar 1982 heb ik naar diesel omgebouwd, zonder type goedkeuring van exact dat jaar, maar ik kon met de nodige documenten aantonen dat er tussen een koets van 1986 en 1982 weinig tot geen verschil is, en dat ik alles (maar dan ook alles) wat niet overeenkomstig was/is had omgebouwd ( dus ook zaken als de zwaardere veren, en complete achteras). Daarbij kwam dat mijn koets met 60 pk benzine naar 45 pk diesel ging: Niet echt een vermogens toename dus :)

René
17-04-2007, 10:38
ah okeej,

maar zoals jij zegt....een koets die weinig verschil heeft.....dat is met een golf 1 dan precies hetzelfde toch? alleen heeft een 83er bredere achterlichten en andere scharnieren :)

Rob077
17-04-2007, 20:28
Onderblok, ergens in de buurt van de oliefiltersteun... Dacht ik toch ;)
En wat als die motorcode door de jaren heen onleesbaar geworden is? :confused: (zoals bij mijn GTD) :redface:

DeNB3rt
17-04-2007, 21:50
René, ik heb een 1.5 l, 50 PS (CK) in die blauwe (denk ik!)
Is van '77

Der Typ Siebzehn
17-04-2007, 22:54
En wat als die motorcode door de jaren heen onleesbaar geworden is? :confused: (zoals bij mijn GTD) :redface:

Even met wat schuurpapier erover heengaan, tot het weer (enigzins) zichtbaar is.

René, ik heb een 1.5 l, 50 PS (CK) in die blauwe (denk ik!)
Is van '77

:thumbup: Goed gedacht! Bewijs: klik klik (http://www.golf1-ig.de/golf/facts/engines/details/ck.php)

DÁ-BRT
18-04-2007, 08:49
Afgelopen vrijdag (13-04-07) is mijn Jetta 1 1300 11-1983 omgekeurd naar diesel.

Naar de RDW zonder afspraak. (eendagskenteken was niet nodig omdat er al een kenteken opzat en hij ook verzekerd is.

Bij de RDW een hele poos zitten te wachten. Toen motorkap open, motor werd gecontroleerd op motorcode, chassisnr ook controleren.

Vervolgens heeft de keurmeester de motor ophanging en aanbouwdelen gecontroleerd. Mijn distributie zijde steun had ik verplaatst omdat er een 1300 motor inhing. Hij vond dat ik het netjes had gedaan.

Ik heb een 1600d motor die ook origineel geleverd is in de Jetta gebouwd. Alleen stiekum was het een 1700TD opgebouwd als D met de motorcode van een D. (Ssssst. ;) )

Toen motor warm rijden en een roetmeting doen, vervolgens nog gewogen en nu krijg ik thuis het aangepaste kenteken gestuurd. De oude delen zijn ingenomen.

Kosten keuring en roetmeting 70 euro en een beetje. Kosten weging 17 euro en een beetje.

Ik ben samen met een kameraad geweest zijn Cabrio is op dezelfde manier gekeurd als mijn jetta. De type goedkeuring van een Cabrio met diesel bestaat niet, maar dan wordt hij gekeurd als een golf. Wel even rekening mee houden dat ze alleen de Cabrio zien als geleverd met een CR motor en voor de rest niet. (dat is de enige diesel in het RDW systeem bij de Golf Cabrio!!!!)

DÁ-BRT
18-04-2007, 09:01
De lijst in de link (heeeeel groot) is de overzichtslijst die ik een keer van Ruben heb gekregen.

overzichtslijst (http://www.zwalve.eu/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=945&g2_serialNumber=1)

Mr.Markos
18-04-2007, 13:22
Ik ben samen met een kameraad geweest zijn Cabrio is op dezelfde manier gekeurd als mijn jetta. De type goedkeuring van een Cabrio met diesel bestaat niet, maar dan wordt hij gekeurd als een golf. Wel even rekening mee houden dat ze alleen de Cabrio zien als geleverd met een CR motor en voor de rest niet. (dat is de enige diesel in het RDW systeem bij de Golf Cabrio!!!!)
dus een golf cabrio diesel bestaat niet maar staat wel bij de RDW in het systeem? En hoe kunnen ze een cabrio keuren als een gewone golf?

Niet dat het verder iets uitmaakt, als het maar werkt :)
Zijn er nog meer dingen die aangepast moeten worden als je een cabrio met diesel wil? (behalve de standaard benzine->diesel aanpassingen)

DÁ-BRT
18-04-2007, 15:26
Ja, aangezien er al eerder mensen zijn geweest die een diesel omgekeurd hebben naar diesel staat het in het systeem. Plus de techniek en ophanging en dergelijke van de Cabrio is gelijk aan die van de golf. Bij heel veel cabrio's staat ook golf op kenteken en niet golf cabrio.

Nee, alles is gelijk en bruikbaar.

De 79er golf van mijn kameraad was een 1500 5-bak en hij heeft alles laten zitten. Dus tank, leidingen is niet gewijzigd. Voorpijp van de uitlaat vervangen en pas gemaakt. Voor de rest motor inbouwen, brandstoffilter, grotere radiateur en het gloeicircuit pas gemaakt.

Jerome
27-04-2007, 22:39
zo'n ombouw blijft toch wel interessant vind ik. Stel nu dat ik iets dergelijks met mijn Jetta uit april 82 wil doen (1.5 automaat), dan zou ik dus om het makkelijk te houden een CR of CY blok moeten hebben. De motor zou dan kwa motorsteunen moeten passen heb ik gelezen (beide bigblocks). Een CY motor is volgens de lijst hierboven gegeven ook geleverd in passat t/m modeljaar 88. Is een CY motor in een golf exact hetzelfde als in een passat? Dus zelfde ophangpunten, radiator, versnellingsbak etc?
Het is nu niet zo dat ik op het punt sta zo'n ombouw te doen, maar ik vind het zeker interessant, vandaar dat ik het me afvroeg.

Groeten Jerome

Gijs
27-04-2007, 23:28
CY is niet erkend in een Jetta 1 :). Je zult op zoeken moeten naar een CR.

Bij een passat tot 88 ligt de motor er in de lengte in. Motorblok is hetzelfde dus, maar motorsteunen, bak zijn anders. Als je een Passat motor koopt, zul je op zoek moeten naar Golf/Jetta motorsteunen voor een CR. Die kun je dan op het passatblok monteren en in je jetta laten zaken :)

Der Typ Siebzehn
27-04-2007, 23:38
CY is niet erkend in een Jetta 1 :). Je zult op zoeken moeten naar een CR.

Of JK (http://www.golf1-ig.de/golf/facts/engines/details/jk.php)

Gijs
27-04-2007, 23:48
Of JK dus ;)

Jerome
28-04-2007, 10:56
Of JK dus ;)
Maar JK is pas geleverd vanaf augustus 82 volgens die link....en de mijne is van april. Dus dan kom je niet weg met een type goedkeuring.

Ik had een tijdje geleden al eens een overzichtje gemaakt met welke motoren zouden moeten kunnen, helaas weet ik niet meer waar ik die info vandaan heb. Maar ik heb hier staan dat de CY van 8/81 t/m 7/84 geleverd is in Golf, Jetta en tot 4/88 in passat en santana. (maar goed, voor een passat motor moet je dus nog steeds op zoek naar motorsteunen/bak)

Dus CR moet zeker kunnen. Maar nu vraag ik me af, wat kost zoiets? M.a.w. als ik hier naar de sloop ga en ze toevallig 1 hebben liggen, wat is een richtprijs (evt zonder bak, want daar passen er wel meerdere aan lijkt me)....ik hoor het liever hier dan op een sloop, achter computer zit ik tenminste en val ik minder snel om ;)