Log in

View Full Version : Auto schorssen / verzekerd?

Christiaan
26-11-2005, 21:39
Ff een vraagje. De cabrio moet maandag :D voor de APK, maar weet niet of ik alles op tijd ga redden. Ga er wel van uit, maar toch.

Stel dat ik mijn auto schors. Hij staat dan bij mijn schoonouders in de garage. Is mijn auto dan nog verzekerd? Valt dit dan onder de inboedel verzekering van mijn schoonouders? Want ik neem aan, dat als je je auto schorst, dat je deze niet kunt verzekeren....

en hoe gaat het dan met APK? Stel dat ik in maart wil gaan rijden, eerst naar het postkantoor, dan keuren, of eerst keuren?

Hoe zit dit?

Baldrimmer
26-11-2005, 21:51
Daar zijn een hoop maatschappijen het over eens : er is kennelijk geen regel voor zover ik weet .
Bel de verzekering van je schoonouders op en leg het ze voor .

Pedaalemmer
26-11-2005, 22:03
Ik weet wel dat zodra hij in de garage of schuur staat niet onder je inboedelverzekering valt.

Marcski
27-11-2005, 02:49
Als je bv.een all-risk verzekering op de auto hebt, kan je die ook tijdens de schorsing gewoon door laten lopen. Bij een wa is het gewoon zonde van je geld ;)

voor de inboedelverzekering iid informeren, verschilt per maatschappij..
voorbeeld; 1 maatschappij vond garage naast het huis (aangebouwd!) zelfs niet bij het huis horen. Toen ik vroeg hoe het dan zat met de (afgesloten) binnenplaats die ervoor zat, zeiden ze dat ze het toch maar even uit moesten zoeken, en verder nooit wat van gehoord.
Andere maatschappij vroeg uitdrukkelijk of de garage aan het huis vast zat, en niet alleen op hetzelfde grond
Volgens een derde was het geen probleem.

eerst uit de schorsing, dan keuren! maar zelfs dan ben je eigenlijk al in overtreding (als je naar de keuring rijdt), maar de meeste agenten zien het door de vingers als je zegt op weg te zijn naar de keuring ;)

Christiaan
27-11-2005, 17:27
cabrio is WA+ verzekerd, incl vandalisme, diefstal, brand, storm en dat soort gedoe.....

Ik ga gewoon maar ff me best doen om het toch gekeurd te krijgen van de week, weet ik zeker dat alles goed is :D

Fred
27-11-2005, 17:59
cabrio is WA+ verzekerd, incl vandalisme, diefstal, brand, storm en dat soort gedoe.....

Ik ga gewoon maar ff me best doen om het toch gekeurd te krijgen van de week, weet ik zeker dat alles goed is :D

Schorsen, en de verzekering door laten lopen levert financieel niks op, zeker niet als de wagen jonger is dan een bepaalde leeftijd, want dan zijn de kosten voor het schorsen bijna of net zo hoog als de houderschapsbelasting, zeker als het maar om een korte periode gaat.

op de site van de rdw staat het schorsen (en de kosten ervan) prima beschreven..

Mark1
27-11-2005, 18:37
eerst uit de schorsing, dan keuren! maar zelfs dan ben je eigenlijk al in overtreding (als je naar de keuring rijdt), maar de meeste agenten zien het door de vingers als je zegt op weg te zijn naar de keuring ;)

Hmmz, dan moet je ze de bij de RDW ff vertellen dat ze de tekst in deze (http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/13731135-41D1-447D-B223-8E9F341D2061/0/0B0807qNederlands.pdf) folder moeten aanpassen :D :tongue:

"U mag met uw geschorste auto van de openbare weg gebruikmaken
om naar de keuring toe te gaan. Zorg er wel voor dat uw auto op dat
moment verzekerd is."

Marcski
27-11-2005, 18:41
ow okee, dat wist ik niet. Het ging mij er juist om dat als je auto uit de schorsing is, je in principe met een verlopen apk rijdt, en politie kan daar moeilijk over doen.

Marco
27-11-2005, 18:52
Zolang je een afspraak hebt staan met je garage is er niks aan de hand. En het is ook nog eens zo dat je er dan alleen mee naar de APK mag rijden, dus woon je bijv in amsterdam en ze treffen je met je "geschorste" auto in maastricht heb je toch wel een probleem, want niet echt aannemelijk dat je je auto daar laat keuren.

Auto's ouder dan 12jaar kost het iets van 22,50 per jaar

vwbullit
27-11-2005, 19:32
schorsen.
Let op als je binnen 3 maanden je schorsing op hef moet je alsnog belasting bestalen over dat tijdvak.

Moroder
27-11-2005, 20:09
Uhm das alleen zo als je de auto dan laat vrijwaren (dus sloop of verkoop), althans zo las ik het op mijn ontvangen papieren voor registratie

Christiaan
27-11-2005, 20:46
[QUOTE=Mark-O-Polo]Hmmz, dan moet je ze de bij de RDW ff vertellen dat ze de tekst in deze (http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/13731135-41D1-447D-B223-8E9F341D2061/0/0B0807qNederlands.pdf) folder moeten aanpassen :D :tongue:

Thanks! Nuttige info... dat ik daar zelf niet even gezocht heb :redface:

Christiaan
29-11-2005, 10:40
We gaan het toch proberen.. donderdag mag 'ie naar de keuring..... :D

Baldrimmer
29-11-2005, 10:48
Zolang je een afspraak hebt staan met je garage is er niks aan de hand. En het is ook nog eens zo dat je er dan alleen mee naar de APK mag rijden, dus woon je bijv in amsterdam en ze treffen je met je "geschorste" auto in maastricht heb je toch wel een probleem, want niet echt aannemelijk dat je je auto daar laat keuren.

Auto's ouder dan 12jaar kost het iets van 22,50 per jaar

Ging die vlieger maar op .
Was op weg naar de keuring maar helaas : 86 euro omdat de APK verlopen was .
Zelfs de rechter zei dat hij dan op een trailer naar de APK had gemoeten .
First hand experience :(

Bussie komt zo
29-11-2005, 10:53
Ging die vlieger maar op .
Was op weg naar de keuring maar helaas : 86 euro omdat de APK verlopen was .
Zelfs de rechter zei dat hij dan op een trailer naar de APK had gemoeten .
First hand experience :(
Of ze keken naar de persoon!!

Christiaan
01-12-2005, 19:33
uit voorzorg gevraagd, maar hij is gelukkig vandaag, zonder enige aanmerking goedgekeurd!

sjampoo
01-12-2005, 22:29
Ter aanvulling:

WA verzekering laat ik dus WEL doorlopen terwijl m'n wagentjes geschorst of niet gestalt staan: Mocht ie om wat voor reden dan ook schade veroorzaken (wegrollen, ontvlammen, omvallen, weet ik veel) dan is mijn aars gecuverd (voor 60 euro voor t hele jaar)..

Naar de APK rijden mag wel van de RDW, maar niet van m'n verzekering; officieel schrijven voor ontvangen: Zolang er geen APK op zit, is er geen verzekering. Maar voor t naar de keuring rijden zouden ze wel even oogjes toe knijpen.. Naja: een WA verzekering kent natuurlijk wel allerlei afschuif regeltjes, maar uiteindelijk bepaald de wet dat de verzekering altijd zal dokken,. MAAR dat de verzekering in zo'n geval jou vervolgens zal kaal plukken..

p@trick kever
02-12-2005, 00:13
nou zo'n leuk geintje valt er vandaag bij mij in de brievenbus.... :mad:
heb mijn T3 doka geschorst omdat ik deze met de tijd klaar wil gaan maken, en schorsen is dan een goede uitkomst...
behoeft geen verzekering , belasting , en apk en staat op eigen terrein...
maar dan moet je wel beter op letten dan ik... :rolleyes:
blijkt dat de schorsing drie weken terug verlopen is en nu is na een automatische controle gebleken dat dit voertuig niet als verzekerd en niet als geschorst gemeld stond bij t CRWAM (centraal verzekerings register)
als ik niet aan kan tonen dat de auto wel verzekerd was op dat moment, zal bij de eerste maal dat t voorkomt het centraal justitieel incasso bureau een schikkingsvoorstel doen en bij een herhaalde overtreding voorkomen bij de officier van justitie...!!! :eek: :eek: :eek:

dus mensen let goed op de afloopdatum van de schorsing.. ;)

groeten p@trick

Edward
02-12-2005, 07:06
klopt, auto schorsen kan als je verzekering verder loopt. Ik had beide gedaan want stond op eigen terrein en in garage op blokken, jatten kon toen niet. Je mag de auto alleen niet verplaatsen zonder dat zij dat weten, als je verplaatst moet je dat wel aangeven bij de dienst en mag je niet 'rijdend' over straat.

Pedaalemmer
02-12-2005, 17:12
pff wat een hoop gezeik met dat schorsen...

sjampoo
02-12-2005, 19:00
maar dan moet je wel beter op letten dan ik... :rolleyes: <KNIP>
dus mensen let goed op de afloopdatum van de schorsing.. ;)

groeten p@trick

De RDW helpt mij altijd mee.. 1 maand voor t einde van de schorsing krijg ik automagisch bericht..

Christiaan
02-12-2005, 20:03
De RDW helpt mij altijd mee.. 1 maand voor t einde van de schorsing krijg ik automagisch bericht..

Kreeg ik normaal gesproken ook... maar dit jaar niet.....

Edward
02-12-2005, 22:37
hoezo? 1 minuut verblijven op postkantoor en alles is geregeld.

p@trick kever
03-12-2005, 13:56
hoezo? 1 minuut verblijven op postkantoor en alles is geregeld.

is helemaal waar maar dan moet je er in alle drukte wel effe aan denken :confused:

en daarom de TIP let op de afloopdatum van je schorsing :D :D :D