PDA

View Full Version : Spokende ruitenwissers


Zeend
16-12-2005, 16:36
Ik heb een Lupo SDi van 1999 die nu 215.000 km gereden heeft.
Sinds ik hem heb (februari) kwam er nu en dan rook uit deze schakelaar. Toen de achterruitenwisser een eigen leven begon te leiden, vond ik het tijd voor een nieuwe schakelaar. So far so good.

We zijn nu ongeveer drie maanden verder. Gisteren ging mijn achterruitenwisser wederom zijn eigen leven leiden. Continue aan (dus niet op de intervalstand zoals normaal is als hij aan staat en niet uit te krijgen). Zéér irritant als het amper regent en je nog 30 km moet rijden. Ik ben gestopt bij een tankstation, heb de kunststofplaat van mijn achterklep losgerost en de stekker van de ruitenwissermotor gehaald. Toen rook ik een branderige lucht. Deze rook ik ook voorin de wagen... :redface:

Toen ik weer verder reed, bleken mijn voorruitenwissers ook "de slappe wis" te hebben: niet uit te krijgen die dingen. Wel sneller. Naar verloop van tijd hielden ze ermee op, maar zodra het weer wat drupte en ik één keer wilde wissen... wederom de slappe wis.

Nu vermoed ik dat mijn ruitenwisserschakelaar wederom doorgefikt is. Maareh.. weet iemand waaróm dit gebeurt? Zit ergens een relais dat kortsluiting kan maken of zo? Ik vind het in ieder geval knap irritant en wil graag de oorzaak van de ellende plossen voordat ik weer een schakelaar van 35 euro koop!


Jens

JK Le Mans
16-12-2005, 16:38
ik heb dat met de bus gehad dat mijn ruitenwisser op hol sloeg ! had toen mijn relais kapot ! andere erin en ik was weer klaar !

Zeend
16-12-2005, 16:39
ik heb dat met de bus gehad

Een T4?


Jens

JK Le Mans
16-12-2005, 16:40
Jep

G-eert-40
16-12-2005, 17:35
denk dat relais blijft plakken, kan ook rook veroorzaken. zou 'm vervangen.

Zeend
16-12-2005, 19:58
Het rare is dus dat ik zowel vóór als achter een probleem heb. Vandaag op de terugweg naar huis, kwam ik erachter dat met name bij remmen de ruitenwissers het spontaan gaan doen.

Heb ff twee dealers gebeld. Huijgen in Lelystad is wel sympathiek.
Hij adviseerde me de bedrading te checken; aangezien dit bij de achterklep wegens beweging nog wel eens wil sneuvelen (ken ik nog van m'n voormalige Audi 80 inderdaad). Breukje in de draad met kortsluiting kan vervolgens wel eens terugslaan elders in het systeem.


Jens