PDA

View Full Version : baskist zonder versterker?


Jerome
17-12-2005, 22:52
Ik wil in mijn golf 2 toch wat leuker geluid, echter wil ik er niet meer veel aan uitgeven. Want uit mijn vorige auto (polo) is bijna alles eruit gejat :mad:
Ik heb nu in de auto een nieuwe sony cd/mp3 speler van 4 x 50 watt. Voorin heb ik de standaard boxen van de golf icm JBL tweeters, die heb ik nog wel overgehouden uit de Polo.
Achterin heb ik op dit moment 2 kleine boxen hangen (vergelijkbaar met de originele voorin). Maar dat zit niet echt netjes gemonteerd, en trilt al heel snel in die plastic speakerkapjes (bij de hoedenplank).
Met het geluid voorin ben ik tevreden, echter geeft dit niet echt de lage tonen door. Daarom zou ik een baskistje achterin de kofferbak willen leggen.
Maar ja, het mag dus niet te veel kosten, dus het moet zonder extra versterker. Wat voor een baskist / subwoofer kan worden aangestuurd door mijn radio? In principe heb ik twee 50 watt kanalen over, kan ik dan een 100 watt rms subwoofer / baskist fatsoenlijk aansturen? (als die bestaan??)
Het hoeft niet belachelijk hard, als het maar een mooi geluidje geeft.
Ik heb er niet veel verstand van, dus alle tips zijn welkom!

Marcski
17-12-2005, 23:53
een woofer direct op de radio zal niet veel effect hebben, het vermogen van een head-unit is gewoon niet hoog genoeg..

De goedkoopste oplossing is denk ik toch een losse versterker en basskist tweedehands aanschaffen.
Een makkelijke oplossing is een actieve basskist, die heeft een versterker ingebouwd, maar die zijn meestal niet heel erg goedkoop en ook niet echt super..

Jerome
18-12-2005, 01:12
Bedankt voor je snelle antwoord. Nu ben er ik nog niet helemaal uit wat ik ga doen, misschien dan toch maar weer hoedenplank speakers...
Maar ik weet iig voorlopig weer genoeg, ik ga er maar eens goed over nadenken.

jan_gti_16v
18-12-2005, 10:48
kijk is rond op marktplaats.....

daar word veel van deze spullen aangeboden...

Sander
18-12-2005, 11:39
Je zou een kistje kunnen maken met 2 20 cm woofers ieder in een eigen gesloten ruimte. Moet je dan nog wel passief lowpass filteren op 90hz. Maar verwacht hier niet al te veel van. Kun je denk ik beter voor een PnP oplossing gaan. Weet niet of dit nog binnen je budget valt?

http://koopjes.marktplaats.nl/auto_diversen/accessoires_speakers_en_versterkers/14371935.html?return=eJwlyV0KgzAQBOC7CPpo6i8SkWIvElJdMCQmIbuttqV3b0Jfdr6ZlbziH8UvI%2FJqaHl2D%2B5AGDcizxnTzoMtdxk0eSMlYWkNkw9yYlVPCAiWyWUBRKcCoEAPUsdZgBXpTRBSZUvXlxvt5nqaqSpWnPSRN7NXzgKEvLmRi7WKMPHM7ZBUR3V9EkW9lU88I1O%2B%2FulQRdSFn5ps%2FP4ATbFCxg%3D%3D&df=1

Jerome
18-12-2005, 13:00
Ik had eerst iets van 50 euro in gedachten, maar na een uurtje rondkijken merkte ik al dat je hier niet veel mee kunt. Maar ik denk dat ik even 2e hands ga kijken. misschien zoiets subwoofer en versterker (http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/auto_diversen/accessoires_speakers_en_versterkers/13176063.html)

maar waarom kan / mag je geen speakers van je stereotoren gebruiken? Kun je het weerstandsverschil niet oplossen door het plaatsen van een extra weerstand?

Lexo
19-12-2005, 12:06
het kan wel hoor! alleen is de versterker in je radio gemaakt voor 4ohm belastingen, thuis speakers hebben een impedantie van 8ohm (de meeste dan).

als je versterker 100 watt uitstuurd voor een 4 Ohm belasting, dan krijgt een 8 Ohm bvelasting maar 50 watt. (simpel uitgelegd dan)

[edit: ik zie dat 8Ohm aan elkaar niet handig is dus heb ik er ff 8 Ohm van gemaakt)

Jerome
19-12-2005, 13:19
Het kan dus toch geen kwaad! Ik dacht dat het slecht voor mijn radio zou zijn. Dan ga ik voorlopig even met thuis speakers in de kofferbak rijden. Gaat me toch vooral voor de lage tonen, en die hoor ik wel denk ik ondanks dat de speakers in de kofferbak liggen.
Bedankt voor jullie reacties!