PDA

View Full Version : probleempje koppeling t3!!


flyup
20-12-2005, 16:58
mensen
me startmotor was kapot op mijn t3 heb nieuwe gekocht ouwe eruit gehaald daarvoor moet je twee bouten losdraaien die ook met koppeling te maken hebben een waar de startmotor aan vast zit en nog eentje die stukje verder aan versnellingsbak vast zit dan kan je min of meer makkelijk je startmotor eruit halen, en er weer in zetten, maar daarna deed me koppeling het niet helemaal super meer(nadat alles weer op zn plek zat), ik moet hem echt bizar ver in duwen tegen de vloer en dan hoef ik hem maar 1 cm op te laten komen, en weg ben ik, hij ontkoppelt zelfs niet helemaal? valt koppeling af te stellen, ik kon niet 123 vinden waar?? hoe zou dit komen??

ik hoop dat iemand me kan helpen

Thanx

dekota
22-12-2005, 23:47
denk dat je de koppeling moet ontluchten. werkt op remvloeistof dot 4 bij te vullen onder de afdekkap van de tellerbak. niet te vol doen. boven het streepje gaf bij mij lekkage.
ontluchten bovenop de koppelingscilinder links aan de bak. pas op dat je het boutje niet afbreekt. dat gebeurde mij namelijk.
succes

jeroen

flyup
23-12-2005, 18:59
teller bak??

kilometer teller, die teller?? zit daar bakje?

thanx in elk geval

dekota
25-12-2005, 15:35
onder die grote mat zwarte kap zit het remreservoir. pas op met losmaken van deze kap is breekbaar. als je toch bezit bent zou ik als ik het zo hoor ook maar eens de alle remvloeistof vervangen.

jeroen

Bruders
16-01-2006, 09:39
bekend probleem...vondt vanmorgen een plas onder mnbus en voor de tweede keer in 2 weken geen koppeling...pak vanmiddag vrij en ga ff het een en ander vervangen!!!!

grtz,...Vic...

Bruders
17-01-2006, 11:14
gister ff een tweedehands bij Caron vw-bussen van een bak afgehaald..van 2 ff 1 goeie gmaakt en gisteravond ff een brug mogen gebruiken van een plaatselijk garagebedrijf...zonder brug is dit onderdeel echt klote te vervangen..
maar koppelt nu als de beste!!!

grtz...Vic..

Jasper Ovaal
21-03-2006, 21:11
Ik kwam er gister achter dat me bus (1981) ook niet meer koppelde. ff sávonds achter bij de motor er onder gelegen. was idd nat, en lag een plas onder.

zit je koppelings cilinder bij je versnelleningsbak? en kan deze zijn overleden??of kan er achteraan iets los geschoten zijn..

ik hoor ff wat te horen, dan kunenen tim en ik morgen ff kijken, of ik moet ff zo'n ding betsellen bij de VW dealer.

heb er alleen nog in het donker naar kunnen kijken, vandaar,. ;)

alvast bedankt.

Stijn
21-03-2006, 21:18
Het is een hydraulische koppeling volgens het bekende master-slave principe. Aan je bak zit dus de slave cylinder, die word bediend door hydraulische druk. Hij kan lek gaan (zoals iedere hydraulische cylinder, denk aan remcylinders), de leiding kan gebroken zijn, etc.

Als je de cylinder loshaalt zet hij op dat moment verder uit dan normaal, waardoor meer olie in de cylinder komt die later bij (her)montage niet terug kan stromen. Daardoor kan je koppeling erg strak staan, simpele oplossing is even de ontluchtingsnippel open en weer dicht, stroomt een beetje olie weg, alles back to normal.

Jasper Ovaal
21-03-2006, 21:24
oke stijn, top.
Het probleem is dus die ie helemaal los zit, geen weerstand.
Ik hoop dat er iets is los geschoten. morgen maar ff los halen.

ik zie Hier (http://www.partsbase.nl/pbg/pbg2.asp?Merk=VLW&Model=101863&Type=205830) eventueel ook een revisie setje staan. alvast bedankt. is alleen zo raar die die zaterdagavond goed is weggezet en dat ie zondag in een keer weg is..

bedankt voor de info..

Campion
24-12-2007, 13:58
Ik heb hier ook even een vraag over. Heb van een T3 de commandocilinder vervangen van de koppeling, en nu voelt het pedaal raar aan. Helemaal geen weerstand en ontkoppeld niet meer. Loop nu al een uur te trappen en te "ontluchten" maar heb nog niet meer weerstand. Wat kan ik doen?

Juanart
04-05-2010, 01:35
Na 2,5jr kom ik hier even op terug! :-D

Ik moet mijn koppelingscilinder vooraan vervangen, de gever..

Maar hoe kan ik het beste tewerk gaan?
Moet ik na montage ook langs 'onder achter ergens diep' bij de bak gaan ontluchten!?

De remmen moeten sowieso ook ontlucht worden want de Hoofdremcilinder was ook nog vervangen.
Maar sindsdien is alle druk weg, en het lekte nog steeds, bij het koppelingsclinder... vandaar dat ik die vervang

vwhobbyist
13-02-2011, 13:42
en weer later, je zegt dat de startmotor dan te verwijderen is, maar ik heb dat getracht te doen vanochtend, en heb idd het probleem dat de steun waarop de ontkopp cil zit in de weg zit. Hoe maak ik ruimte voor het wegtrekken van de startmotor zonde dekopp cil te beinvloeden?