View Full Version : Golfje 1 Kabeltjes en motorsteun
Golf_1_gts
09-01-2006, 16:13
Volgende gezocht.... :confused:
Een motorkabelboom van een Golf 1 Gti motorcode dx?
de motorsteun van aan de distrubutiezijde van de golf. Dat is die wat aan de balk vastgelast zit normaal. Kan evt ook mijn oude eruit slijpen maja gaat vast vele malen netter worden als ik een gave motorsteun apart kan lassen :D .
Laatste ik heb nu dashboard klokken met maar één aansluiting erin zitten; en ik heb hier nog een klokje liggen met twee aansluitingen. Dat is met toerenteller etc ;)
Heeft iemand misschien zo'n kabeltje liggen met stekkertje? Daar komt ook nog zo'n mfa bij ofzoiets he. -> iets wat ik niet helemaal snap, dus als ik er gratis uitleg bij krijg is dat meteen mooi meegenomen :D
rallye16vt
09-01-2006, 17:17
Bij een andere steun zul je ook de puntlassen los moeten halen, kun je net zogoed je eigen gebruiken.
Of je moet er twee willen plaatsen :D :D :D
Golf_1_gts
09-01-2006, 17:32
Bij een andere steun zul je ook de puntlassen los moeten halen, kun je net zogoed je eigen gebruiken.
Of je moet er twee willen plaatsen :D :D :D
nee dan kan ik mijn oude gewoon zo wegslijpen zonder dat ik de chassis balk beschadig :D..anders moet ik de puntlassen uitboren en dan heb ik er weer gaatjes in he.
Rallye-VR6t
09-01-2006, 17:33
nee dan kan ik mijn oude gewoon zo wegslijpen zonder dat ik de chassis balk beschadig :D..anders moet ik de puntlassen uitboren en dan heb ik er weer gaatjes in he.
En die las je weer dicht, slijp je af.
Snap de drukte niet helemaal?
rallye16vt
09-01-2006, 17:36
Je moet met uitboren ook niet kats door beide boren :chair: , gewoon met een goede puntlas boor en een scherpe beitel, no problem, :) maar ik doe het meestal op deze manier. Maar in ieder geval suc6 :)
Golf_1_gts
09-01-2006, 17:41
Ochja ik wou het mezelf makkelijk maken :D ...en maak geen drukte ;)
en als je al een mooie kant en klare steun hebben je ook nog sneller klaar
Ochja ik wou het mezelf makkelijk maken :D ...en maak geen drukte ;)
en als je al een mooie kant en klare steun hebben je ook nog sneller klaar
Mmm, je moet je oude toch wegdoen? Dus dan heb je er toch 1. Dus dan heb je tijd bespaard met zoeken en wachten op een andere? :D
En inderdaad beste is de puntlassen uitboren, en zien dat je optijd stopt zodat je niet door jouw chasis balk zit. De laatste restantjes slijp je met de afbraamschijf mooi weg. En nu heb je een motorsteun die je terug kan puntlassen op de plaats die je zelf wil en een nette chasisbalk die je samen met de gelaste motorsteun terug wat moet voorzien van verf.
Golf_1_gts
09-01-2006, 21:31
Mmm, je moet je oude toch wegdoen? Dus dan heb je er toch 1. Dus dan heb je tijd bespaard met zoeken en wachten op een andere? :D
Heheh ja ik weet het :D maar ff ontopic...ik zoek dat dus, als je zoiets hebt uit een sloop golf ofzo. Laat maar weten :)
Maareh toch bedankt voor de tips!
Maareh de oude komt er dan verder naar achteren ondersteboven op te hangen he :iamwithst ?
enne dan gewoon Co2 vastlassen....?Met een beetje uitlassen voor de stevigheid, iets moet toch veilig gaan worden he :D
Heheh ja ik weet het :D maar ff ontopic...ik zoek dat dus, als je zoiets hebt uit een sloop golf ofzo. Laat maar weten :)
Maareh toch bedankt voor de tips!
Maareh de oude komt er dan verder naar achteren ondersteboven op te hangen he :iamwithst ?
enne dan gewoon Co2 vastlassen....?Met een beetje uitlassen voor de stevigheid, iets moet toch veilig gaan worden he :D
Dan moet je gaan meten he, bij een bestaande 1500,1600 of 1800 motorruimte. Daarna alles mooi aftekenen en lassen maar. Best met halfautomaat, en terug vast lassen zoals het vroeger was. Rondom rond lassen is meestal minder sterk dan een fatsoenlijke puntlas bevestiging.
Golf_1_gts
10-01-2006, 19:09
Dan moet je gaan meten he, bij een bestaande 1500,1600 of 1800 motorruimte. Daarna alles mooi aftekenen en lassen maar. Best met halfautomaat, en terug vast lassen zoals het vroeger was. Rondom rond lassen is meestal minder sterk dan een fatsoenlijke puntlas bevestiging.
hmmm meten...? :rolleyes:
Daar is al een hele uitsparing gemaakt voor die motoersteun op die plek en die kan er dan maar op een manier opzeg maar dus valt niet veel aante meten :rock: (gelukkig)
maja denk toich dat ik hem rondom aan het lassen kom wegens gebruik aan materiaal...maja kan hem evt wel later evt als alles erin hangt en werkt voorzichting naar scholl rijden en daar laten punten.
hmmm meten...? :rolleyes:
Daar is al een hele uitsparing gemaakt voor die motoersteun op die plek en die kan er dan maar op een manier opzeg maar dus valt niet veel aante meten :rock: (gelukkig)
maja denk toich dat ik hem rondom aan het lassen kom wegens gebruik aan materiaal...maja kan hem evt wel later evt als alles erin hangt en werkt voorzichting naar scholl rijden en daar laten punten.
Zoveelste beter dan, dat je niet moet meten :) Met een halfautomaat kan je toch even goed puntlassen zetten. En dan kun je mss nog de hoekjes extra vastlassen. Volledig rondom zou ik echt niet doen.
steffangti1
11-01-2006, 10:39
Hoiii, Even over die kabelboom en de tellerset.
Ik begrijp dat je er een tellerset in wil hebben met MFA. Deze heeft idd twee aansluitingen. Als je nu een kabelboom hebt met één aansluiting is het niet zo eenvoudig om te zetten als je waarschijnlijk denkt...
Ik ben namelijk hetzelfde van plan en het is vrij moeilijk om aan een kabelboom te komen. Ik heb daardoor besloten om het te laten doen door Valo Trading te Ridderkerk. Ik stel voor dat je kontakt met hun op neemt (mailtje) over datgene wat je van plan bent, ze geven dan goed advies over wat de mogelijkheden zijn. Ik heb begrepen dat ze ook kabelbomen verkopen indien je het zelf wil/ kan doen.
Hun site is:
http://www.xs4all.nl/~valo/
Suc6. :)
Golf_1_gts
11-01-2006, 21:05
kabelboom kan je evt zelf maken he.
Wat draait er eigenlijk op die mfa.
Benzinemeter,oliedruk/temp, en de lampjes: accu etc gaan via de bestaande stekker he. Ecumeter sluit je apart aan via vacuum slangetje.
Dan blijft de toerenteller en het displaytje over. Lijkt me niet zo extreem moeilijk.
Maar toch bedankt voor de tip!! En ridderkerk is helaas niet naast de deur. maja zou je mij anders een rpijsopgave ongeveer kunenn geven wat ze aan jou vragen (evt per PB) dan hoef ik die mensen niet lastig te vallen. En misschien hebebn ze wel een nette prijs waarvoor je het zelf bijna niet kunt doen.
En weer een beetje uppen :)
steffangti1
11-01-2006, 23:06
@ Golf 1 GTS, je hebt een PM.
Golf_1_gts
11-01-2006, 23:35
thnx!
Wat moet ik me trouwens bij zo'n mfa voorstellen is dat gewoon een soort doosje? :D
steffangti1
11-01-2006, 23:47
Neej, MFA staat voor Multi Function Anzeige (m'n Duits is niet al te best dus sorry als ik het verkerd gespeld heb...).
Dit is gewoon dat display in je tellerset dat normaalweg gewoon de tijd aangeeft maar als je tellerset MFA heeft kunnen er diverse andere functies op aangegeven worden zoals:
verbruik, olietemperatuur, tijd, en nog een paar.
Te bedienen met je MFA hendeltje welke zich op je ruitenwisserhendel bevindt.
en hoe je het mooist je oude motorsteun eraf kan halen zodat je `m weer kan gebruiken:
http://www.vw-evolution.de/umbaurene58.jpg
http://www.vw-evolution.de/umbaurene57.jpg
Golf_1_gts
13-01-2006, 19:10
ja ik heb maar besloten dat ik hem idd ook ga uitboren haha idd niet zoveel werk :D
Maar zit die maar op vier puntjes gelast :eek:.
Nouja iig kan ik die gaatjes van het uitboren mooi gebruiken om hem daarmee terug te lassen :woowoo: en dan nog een beetje rondom en dan is ie nog steviger als voorheen :D
Maareh die mfa bedient dus alleen het displaytje :confused:? Dus die extra stekker is dan alleen van de MFA :D dan zou de toerenteller wat ik nu niet hebn via dezelfde kabel lopen of...
Als je de steun eraf wil halen, gewoon puntlasboortje halen en even doorboren. Daarna van die dunne schijfjes ophalen voor de flex, en boven en onder bij de rand doorflexen. achter de steun zie je in de balk een gleufje zitten. Even verder richting de veerpoot zie je nog een keer zo'n gleufje.
Als je nu de steun 180 graden draait t.o.v. de vorige positie (dus de moer aan de voorzijde van de auto ipv andersom), en het midden pakt van het vlak waar de puntlasjes inzaten. En je legt over de andere gleuf, dan heb je precies de goede positie waar de steun moet komen.
En ik moet et weten, hier thuis is deze conversie net gebeurt gister ;).
Zie ook volgende foto (ff gejat van Rene :D)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/7/umbaurene571.jpg
steffangti1
14-01-2006, 10:52
Die tweede stekker heeft als ik me niet vergis vier draden er op aangesloten.
Heb eeb keer (per ongeluk) een kabelboom van een cabrio gekocht welken ook een MFA had en nagezocht waar deze draden heen gaan. Twee er van gaan naar de MFA hendel/ schakelaar aan je ruitenwisserhendel en de andere twee gingen naar een stekker welke weer op de zekeringenkast aangesloten wordt. Helaas paste deze kabelboom niet in die van mij aangezien de stekkers anders waren van de zekeringenkast.
Je moet je voorstellen dat die MFA schakelaar aan je ruitenwisserhendel via die tweede stekker een stuk elektronica bediend welke zich in je tellerset bevindt.
Via sensoren in je motorcompartiment rekent hij diverse dingen uit zoals verbruik ed.
Hier is trouwens ook een vacuumslangetje voor nodig welke ook achterop je tellerset wordt aangesloten.
Hier is trouwens ook een vacuumslangetje voor nodig welke ook achterop je tellerset wordt aangesloten.
Idd, vacuumslangetje gaat als het goed is naar een onderdrukmeterje. Aan de hand van de hoeveelhuid onderdruk gaat hij dan de belasting van de motor bepalen. Waaruit hij dan weer dingen kan berekenen als verbruik enzo.
;)
Golf_1_gts
14-01-2006, 20:05
Ja die aansluiting had ik al gezien van de vacuumslang .....dus die "tweede extra" stekker is dus puur voor de MFA?
Zit de toerenteller op de andere stekker?
Als ik dus de andere klok zou aansluiten zal alles het doen behalve dus het display van de mfa :D?
Als ik nou gewoon stroom op de mfa zet zou dan het klokje het doen van de tijd :confused: :D ?
Btw heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties heb hier echt veel aan gehad!!! :hug: :hug: :wuv:
Ga zelf volgende week pas beginnen...eerst nog ff wat tentamens maken komende week :mad:
steffangti1
15-01-2006, 10:17
Als je een telleret met MFA aan zou sluiten zou idd alle het doen behalve de MFA.
Dat van dat spanning zetten op de MFA en of dan het klokje werkt weet ik niet, zelf niet geprobeerd.
Suc6 met de tentamens en met de MFA.
Alles zal werken. De mfa waardes over verbruik/afstand e.d worden in de tellerbak berekend dmv vacuum/snelheid/toerental.
Voor de olie temperatuur en buiten temperatuur moet je 2 sensoren plaatsen.
als et te lastig wordt roel... dan heb ik nog wel een tellersetje van een gti zonder MFA voor je in de aanbieding hoor ;)
Golf_1_gts
15-01-2006, 12:32
Ik begin het steeds meer te begrijpen en steeds makkelijker te vinden :D.
Nou dan doe ik gewoon de mfa stekker aansluiten....met een massa, een 12v, en twee sensoren als iemand daar toevallig een elektrisch schema van heeft :D ? staat nl niet bij mij in de vraagbaak :(.
Dat met dioe tentamens zal wel lukken haha, maar ik vind de golf belangrijker :D
Wederom weer hartelijk bedankt voor alle reacties !! :goodpost:
Golf_1_gts
27-01-2006, 17:56
Toch maar weer gezocht:
Motorsteun rechts (vanuit bestuurderskant gezien, bij distrubutieriem), Omdat ik hem er dus niet zo netjes hebben kunnen uithalen zoals andere mensen dat wel konden.
Dus als iemand een sloopgolfje heeft staan en die hem er wel netjes uit kan flexen....of gewoon met een stuk chassisbalk eraan (geen probleem)
Of iemand die weet waar zoiets nog nieuw te bestellen is...een of andere plaatdelen handelaar!? plz let me know
Rallye-VR6t
01-03-2006, 22:44
Alles zal werken. De mfa waardes over verbruik/afstand e.d worden in de tellerbak berekend dmv vacuum/snelheid/toerental.
Voor de olie temperatuur en buiten temperatuur moet je 2 sensoren plaatsen.
En de versnellingbak heeft ook nog een andere sensor, om het vacuum verbruik te laten zien als de 5e versnelling wordt ingeschakeld.
Echter deze schakelaar is niet meer leverbaar!
Maar niet getreurd....de golf 2 van 84 heeft deze schakelaar oooook....en die moet je even ombouwen.
:-)
Je zit er even me te pielen....
Op de printfolie van je tellers staat welk signaal erop moet komen.
Golf_1_gts
01-03-2006, 23:15
aah dat is geweldig...ik moet er nog mee gaan beginnen...eerst even nog de motor erin leggen. Want dat ligt ook weer heel eventjes stil nu. Maar bedankt voor de tip. Ik ben trouwens al blij als ik alleen al het klokje aan het werken krijg op de mfa :D
Rallye-VR6t
01-03-2006, 23:25
Op zich is het niet zo spannend om aan te sluiten hoor.
Je moet wel een MFA handeltje hebben aan je stuurkolom.
Die moet golf 1 zijn, golf 2 is anders.
Past wel, maar golf 1 schakel je om in de tellerbak, de gofl 2 schakel je om op het pookje.
Op zich is het niet zo spannend om aan te sluiten hoor.
Je moet wel een MFA handeltje hebben aan je stuurkolom.
Die moet golf 1 zijn, golf 2 is anders.
Past wel, maar golf 1 schakel je om in de tellerbak, de gofl 2 schakel je om op het pookje.
Of je neemt een telerbak van een cabrio met mfa kan je een golf 2 handeltje gebruiken. ;)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.