PDA

View Full Version : wat voor olie in 2.0 16v


Wim_pie
15-01-2006, 20:44
luitjes ik heb een vraag

ik heb sindskort een 2.0 16v
maar laatst olie + filter laten verversen
en nu begint hij te roken
ik ben terug gegaan naar het bedrijf en hun hebben er 15W40 ingegooit


volgens mij is dit toch veels te dik ?

even rond gebeld en ze adviseren mij 5W40

wat gebruiken jullie of wat is het beste olie ?

Matheo
15-01-2006, 20:50
in mijn 1.8 16v zit 10W40, ik wou juist 15W40 gaan proberen ivm olieverbruik (waar ik nu last van heb). maar 10W40 lijkt me een goede keus, is mij gewoon goed bevallen. ff afwachten wat de andere denken :D

Wim_pie
15-01-2006, 20:52
nou ik had nooit ergens last van totdat die zaak 15W40 erin gegooit hebt
sindsdien rookt tie als ik wegtrek en als hij warm is

het schijnt te dik te zijn voor een 16v

net een vriend van me aan de telefoon en die zegt het ook

Moroder
15-01-2006, 20:58
Kroon-oil raadt 5w40 vol syntheet aan. Maar volgens mij is een goede 10w40 halfsyntheet ook een goede basis voor zo'n motor. Ik verkoop het tenminste wel voor zulke auto's :)

golf mkII 16v
15-01-2006, 21:31
wat ik gebruik is voor elke motor is 10W40 half syntheet bevalt goed

Marco
15-01-2006, 21:38
Rookt ie echt uit de uitlaat?? Hebben ze niet per ongeluk een guts olie over je blok/spruitstuk geknoeid?

Zestienkleppen
15-01-2006, 22:02
Ik gebruik al jaren Castrol GTX 10W40 voor in de 16v. Ik meen dat 15W40 inderdaad niet kan i.v.m. de hydrostoters.
Als ik het wel heb, staat de 15 voor de eigenschappen van de koude olie, en de 40 voor de eigenschappen van warme olie. En aangezien hele dikke olie niet overal tussenkomt is het slechter bij een koude motor, bijvoorbeeld in de winter.
MAAR ik kan het ook helemaal mis hebben ;)

Cabby 82 TDi
16-01-2006, 09:05
15W40 is wel te gebruiken voor jouw motor maar is wat aan de dikke kant voor ons klimaat. Vandaar dat de meeste tegenwoordig 10w40 of 5w30 gebruikt.

Roken en olieverbruik met dikkere olie lijkt me niet door de dikkere olie komen. Dit zal echt een andere oorzaak hebben of zat er al langer in. Bij roken uit de uitlaat moet er namelijk olie uit de motor in de cilinderruimte komen om mee te verbranden. Hoe dikker de olie, hoe minder olie langs de zuiger kan kruipen. Ik ben bang dat je verder moet zoeken naar je rookprobleem.

Wim_pie
16-01-2006, 15:09
ja wat je zegt leek mij ook al zo abby
maar ja hoor van melige mensen dat het juist daardoor kan komen

ik heb vandaag nieuwe olie + filter gehaald en ik zie wel wat er gebeurd

koude moter doet hij het niet
en ook niet altijd als hij warm is
maar hij heb geen vermogenverlies

OakgreenVR6
16-01-2006, 15:52
Als ik me niet vergis is 15W40 de voorgeschreven viscositeit voor een 16V (sowieso de 1.8's). Ik gebruik zelf, met volle tevredenheid overigens, half-synthetische 10W40 in mijn 'oudere' motoren, behalve bij de VR6.
Verder ben ik het met het verhaal van Cabby eens.

Zestienkleppen
16-01-2006, 16:24
Ik dacht dat Fred wel eens een heel verhaal verteld heeft over olie... In mijn vraagbaak staat dat er motorolie van VW-norm 505 00 of 500 00 in moet. Dit zijn nogal wat mogelijkheden.

lube selector, links onderaan (http://www.castrol.com/castrol/castrolhomepage.do?categoryId=3200) toont voor zowel de mk2 als mk3 GTi 16v:
Merk : VOLKSWAGEN (VAG)
Model: Golf GTi, -16V
Motor: Benzine

Aanbeveling:
Eerste aanbeveling: Protection 15W-40
Tweede aanbeveling: Performance 10W-40:woowoo:

Dusz, om terug te komen op de eerste post: nee, dat zal niet de oorzaak van het roken zijn.

Koen is sleeping
16-01-2006, 18:18
Zit er niet gewoon wat teveel olie in je blok?
Mijn 16V rookte ook, totdat hij halverwege tussen de min en max was op de peilstok, toen was het over. (nu is heel mijn 16V over, maar toch.... ;) )

golfmonster
20-10-2007, 20:18
kijk uit om met olie te gaan kloote
ik heb er 10w60 in gedaan kroon olie racing olie specaail voor hoog tourige motoren en voor turbo motoren en wat gebeurt er blok naar de donder
oli is te dik voor een PL of KR 16v gewoon de
10w40 houden das gewoon het beste voor het motortje ;)

Lieuwe
21-10-2007, 09:47
Vroegâh werd er 15w40 aangeraden voor de KR motoren. Vandaag de dag met nieuwe olieën wordt er zelfs 5w30 door Kroon geadviseerd en als alternatief 5w40 of 10w40. Zelf rij ik op het moment met 15w40, maar als ik ga verversen gaat er wel weer 10w40 in. Verder geen problemen trouwens met die 15w40 ook niet met koude motor.