PDA

View Full Version : Stralen en Polijsten

Pedaalemmer
16-01-2006, 22:03
Kan het nu wel of kan het niet?

heb ff zitten klooien met de zoekfunctie en zie veel mensen die dezelfde vraag hebben gesteld maar de threads houden allemaal op zonder het antwoord.

wie o wie?

JK Le Mans
16-01-2006, 22:08
hahaha dat klopt idd ! Ik heb hier ook nooit een duidelijk antwoord op gehad !

De een zegt dat het wel kan als je het maar glasparel laat stralen maar dn heb je volgens mij nog wel een kont met schuurwerk !

Volgens mij zeggen de meeste mensen die polijsten dat je het niet moet doen ! dus doen de meesten het niet volgens mij !

Pedaalemmer
16-01-2006, 22:13
En een zuurbadje of zoiets werkt dat beter? of is dat ook geen optie.. Ik zit met een setje velgen waar een fabriekslak opzit die zo dik is als een olifanten huid!

JK Le Mans
16-01-2006, 22:18
Dan krijg je dat er waarschijnlijk met een badje ook niet af !
Tenminste toenmijn C2´s terug kwamen was alles eraf ,
maar toen de RH ZW1´s terug kwamen zat meer als 3/4 er nog gewoon op !

JeeWee
16-01-2006, 22:21
verrekte porsche rommel ook, je kunt dus beter die imitatie zooi hebben haha!

Pedaalemmer
16-01-2006, 22:28
Maar waar in de buurt kan ik mijn velgen in dat zuurbadje laten doen? en zijn ze dan helemaal blank en klaar om te polijsten?

JK Le Mans
16-01-2006, 22:30
Nee zijn absolute niet blank moet zeker nog gewoon geschuurd worden ,
alleen de harde lakis er zeg maar af ! dus scheeld wel !
Ik geloof dat ik toen 80 euro de 3 heb betaald maar knup me daar niet op vast .
Het is bij mij in Heerde gebeurt .

Tommy
16-01-2006, 22:32
Stralen maakt putjes.... putjes wordt schuren...

Je hebt stralen en stralen. grof en fijn, grote en kleine putjes... meer of minder schuurwerk........

Na stralen kun je nog polijsten... Je moet zelf afwegen of je de laklaag zelf weg gaat schuren, of dat je de putjes weer glad wilt schuren... Verder valt er geen zinnig antwoord op te geven als je het mij vraagt. Ook met stralen kan het moeilijk zijn alle verf weg te krijgen... en hoe langer je er op straalt, hoe klotiger de putjes....

Golf_1_gts
16-01-2006, 22:34
interessante topic...

Ik heb stalen velgjes; die wil ik niet gaan polijsten maar gewoon ff afdraaien en dan nieuw in de lak zetten. Kan ik die wel stralen of zijn ze daarna te grof om te lakken?

JK Le Mans
16-01-2006, 22:35
Jep die kun je volgens mij wel gewoon stralen !
ik dacht stralen en poeder coaten 35 of 45 euro de velg !

-Jens!-
16-01-2006, 22:49
glasparelen is vrij fijn van structuur hoor! denk dat dat een berg schuurwerk scheelt

vwmk2driver
16-01-2006, 22:54
ik heb mijn eigen velgen ook zelf eerst gestraald. en heb 3 maanden geleden voor een vriend van me zijn fuchen gestraald. lak is er moooi van af enzo alles is mooi schoon en je kunt zo schuren.

en als je het een beetje goed doed houd je weinig pitten over.

ik doe aluminium en andere zachte matrialen altijd met special zand heel fijn.
gaat heel langzaam maar je krijgt wel een mooi resultaat :D

gr frank

sixpack
16-01-2006, 23:19
Ik zeg : als ze zijn gestraald , polijst ik ze niet .

JK Le Mans
16-01-2006, 23:21
Zeiik toch :p :D:D:D:D:D:D

vwmk2driver
16-01-2006, 23:40
ik denk dat het ook beetje afhankelijk is van wat voor velg het is.
als je bijvoorbeeld een al ooit gepolijste velg hebt waar alleen blanke lak op zit kun je beter een pot afbeit er opsmeren.

maar heb je velgen die gecoat zijn waar de ondergrond ok al niet van strak is kun je rustig gaan stralen dan heb je toch al hoop werk om de structuur weg te halen.

joossie
16-01-2006, 23:54
Als je toch je wielen gaat spuiten of coaten dan maakt stralen niet veel uit. Want dan spuiten ze de gaatjes toch wel dicht.

Maar ga je ze polijsten dan zou ik zeker die nieuwe wielen van je waar alleen maar een lak laag op zit niet gaan stralen. Dan maar wat langer met de afbijt bezig... want zo mooi als je ze onder die lak laag vandaan haald krijg je ze echt niet met stralen.

Tipje..........lekker dik in de afbijt..... folie er omheen wikkelen of vuilnis zak en gewoon een dag weg zetten en lekker blijven smeren.

Afbijt droogt uit na een paar minuten en als het droog is dan is je lak ook weer hard. Dus zo lang als je afbijt niet droog is dan doet het zijn werk.

Groeten Joossie

Tommy
17-01-2006, 17:55
Als je toch je wielen gaat spuiten of coaten dan maakt stralen niet veel uit. Want dan spuiten ze de gaatjes toch wel dicht.

Maar ga je ze polijsten dan zou ik zeker die nieuwe wielen van je waar alleen maar een lak laag op zit niet gaan stralen. Dan maar wat langer met de afbijt bezig... want zo mooi als je ze onder die lak laag vandaan haald krijg je ze echt niet met stralen.

Tipje..........lekker dik in de afbijt..... folie er omheen wikkelen of vuilnis zak en gewoon een dag weg zetten en lekker blijven smeren.

Afbijt droogt uit na een paar minuten en als het droog is dan is je lak ook weer hard. Dus zo lang als je afbijt niet droog is dan doet het zijn werk.

Groeten Joossie

das een fraaie tip!

joossie
17-01-2006, 22:32
o ja en hoe warmer het is....... hoe eerder de afbijt droog is.... dat us dus met 25 graden een min of 5....in de zon :D

Pedaalemmer
18-01-2006, 14:06
ZO afbijt zit erop en werkt als een trein! De velgen liggen gewoon op de grond en daar bovenop een plank met de pirelli velgen erop als gewicht :D

Kon trouwens geen verschil vinden in de alebastine afbijt en de Gamma superafbijt. Heb ze allebei geprobeerd en werken allebei vooralsnog hetzelfde. Overigens smeer ik een halve pot leeg van 750ml op 4 velgen.

Martijn65
18-01-2006, 14:41
ff opletten met die zooi, echt rommel die afbijt..

Zweiter
18-01-2006, 14:46
het heet niet voor niks afBIJT! :D

Pedaalemmer
18-01-2006, 16:57
de velgendokter (http://www.autozine.nl/text/186.html)

leuk stukje info!