PDA

View Full Version : dumpvalve op ongeblazen motor


Reaper Kustoms
24-01-2006, 17:40
ik ben bezig met een 2.0 8v compressor ombouw. hierop komt een dumpvalve. ik weet alleen niet naar welke slang, het kleine slangetje van dumpvalve op aangesloten moet worden. kan iemand een duidelijk antwoord hierop geven? ik weet dat deze op een vacuumslang moet komen, maar welke?

vwmk2driver
24-01-2006, 17:43
een compressor en een dumpvalve?? zal weinig nut hebben aangezien een compressor altijd met je motor toerental mee draaid.

verde rmoet je hem volgens mij aan een vacuum slang bevestigen na de gasklep dus van af het inlaat spruitstuk. dat als je gasklep dicht gaat je motor vacuum trekt en die klep open trekt

Edward
24-01-2006, 17:52
is het niet je vacuum slang van je inlaatspruitstuk?

Reaper Kustoms
24-01-2006, 18:15
ja ik weet dat het geen nut heeft, maar het gehoor wil ook wat he...

weet misschien ook iemand welke valves het hardste geluid maken?

bedankt voor de rappe reacties trouwens

Stijn
24-01-2006, 18:22
Tuurlijk heeft het wel nut, als je gasklep dichtslaat en de motor loopt nog in toeren moet de druk ergens heen, of het nou turbo of compressor is. Een G60 heeft net zo goed een bypassvalve.

Reaper Kustoms
24-01-2006, 19:20
nou mooi meegenomen dan als het wel nut heeft. m,aar waar moet die kankerslang dan nu precies naartoe??????? waar gaat hij bij een g60 naartoe dan? dat is toch ongeveer hetzelfde blok als een 2.0

dus op welk slangetje moet hij precies. gissen heb ik niks aan. ik moet het zeker weten.

Reaper Kustoms
24-01-2006, 19:28
wat moet je eigenlijk voor bougies gaan gebruiken? of volstaan de roiginele vcan een 2.0? of kan ik het beste dezelfde hittegraagd nemen als die van een g60?

Edward
24-01-2006, 19:41
nou mooi meegenomen dan als het wel nut heeft. m,aar waar moet die kankerslang dan nu precies naartoe??????? waar gaat hij bij een g60 naartoe dan? dat is toch ongeveer hetzelfde blok als een 2.0

dus op welk slangetje moet hij precies. gissen heb ik niks aan. ik moet het zeker weten.

kankerslang? pardon?

Richard
24-01-2006, 19:57
tja..

Reaper Kustoms
24-01-2006, 20:26
ja idd kankerslang. ik vind op het hele net nergens iets waar vertyeld wordt waarop ik dat ding precies op aan moet sluiten. excuses voor het taalgebruik. niet persoonlijk gericht

Edward
24-01-2006, 21:42
op basis van de bovenstaande berichten mag je het verdelende, niet meewerkende VAG onderdeel, voor zover ik weet, OF aan je inlaatspruitstuk OF aan je gasklephuis verbinden. Ik denk zelfs dat er bij de aanschaf van dit soort delicate materialen wel een juiste montage beschrijving toegevoegd is.

Je bericht is vandaag geplaatst, hebt even geduld zodat de mensen het hier goed op zich in kunnen laten werken en eventueel kunnen beantwoorden met de juiste informatie.

Met gekanker en getyfus bereik je wellicht het tegenovergestelde.... :rolleyes:

Later, :)
x

Erik
24-01-2006, 21:50
Je bericht is vandaag geplaatst, hebt even geduld zodat de mensen het hier goed op zich in kunnen laten werken en eventueel kunnen beantwoorden met de juiste informatie.

Met gekanker en getyfus bereik je wellicht het tegenovergestelde.... :rolleyes:

Later, :)
x
amen !! :)

vwbullit
24-01-2006, 22:02
:wee:
Er zijn zat mensen die weten hoe het zit.
Zelf weet jij het toch ook niet. dus relax.

Daarom zullen er zat (techneuten) niet reageren OP DIT FORUM.
alleen om hoe je het er neer heb geschreven

jan_gti_16v
24-01-2006, 22:07
dump vulva van hks maakt veel herrie...

en die kan je ook nog stellen qua geluid....

Gert
24-01-2006, 22:08
Als die slang dan maar niet uitzaait ...
Maar voor de rest alles ok ? :D

RATFINK
24-01-2006, 22:18
ja idd kankerslang. ik vind op het hele net nergens iets waar vertyeld wordt waarop ik dat ding precies op aan moet sluiten. excuses voor het taalgebruik. niet persoonlijk gericht

Gebruik dat woord dan niet, zitten toch ook tekens op als @#$.

Ga lekker op een ander forum lopen schelden @#$* :mad:

Dennis@polo86c.nl
24-01-2006, 22:23
Alles wat drukgevuld is, is een geblazen motor, dus ook wanneer de drukvulling met een compressor gebeurt.

Klepje al uit je luchtmassameter gesloopt?

vwbullit
24-01-2006, 23:36
Als die slang dan maar niet uitzaait ...
Maar voor de rest alles ok ? :D


toepasselijk :giggle:

Stijn
25-01-2006, 00:24
Verkeerde URL ingetikt?

Reaper Kustoms
25-01-2006, 11:06
haha zal wel op woordgebruik letten, ik iwst niet dat jullie zo gevoelig waren...

nee klepje in massameter blijft maar zitten dan... hoewel ik hem het liefste eruit zou trekken. ;-)

Reaper Kustoms
25-01-2006, 11:07
in ieder geval bedankt voor de suggesties tot nu toe. ik zal eens gaan kijken of er genomineerde slange zijn onder de kap...

Gert
25-01-2006, 11:09
http://www.nisbo.nl/upload/basbakan%20balkenende.jpg

Heeft niks met lange tenen te maken maar des te meer met normen en waarden

Ikzelf ben niet roomser dan de paus maar sommige dingen doe je niet in het openbaar ... tenzij je ook je honkbalpetje ophou tijdens het eten ;)

Edward
25-01-2006, 16:08
lol

Reaper Kustoms
27-01-2006, 17:58
weet misschien iemand wat het verschil is tussen diverse valves??
kan ik ook een nemen van een ander merk auto bijv.?
zo zag ik een valve te koop staan van een nissan (hks); zou deze goed zijn? of van een impreza? Of maakt dat asllemaal niks uit en hoef je maar te kijke nwelke druk ze aan kunnen?

vwfreaks.nl
27-01-2006, 18:18
Voor een compressor heb je inderdaad een Blow-Off Valve nodig...
Heb dit quoteje even van de MegaSquirt pagina's geleend. Misschien heb je wat aan die Bosch onderdeelnummers...

A blow off valve (BOV) prevents excessive pressure in the inlet system. While this sounds superficially similar to a wastegate, it operates differently, and is used for a different purpose. The blow off valve is situated in the inlet tract before the throttle blade(s) and is used to prevent surge (excessive pressure in the compressor housing) when the throttle is closed suddenly while the turbocharger is at speed. The blow-off valve opens at a few psi above the maximal boost level, and prevent damaging excessive pressure (called surge) in the compressor.

Common BOVs are the Bosch part numbers:

* 0 280 142 001,
* 0 280 142 102,
* 0 280 142 103,
* 0 280 142 104,
* 0 280 142 105,
* 0 280 142 106,
* 0 280 142 108,
* or a similar unit used in turbo Porsches with Bosch PN 0 280 142 108.

The Porsche part number is 993.110.337.50, and they call it an “air cut-off valve”. 1996 9000 Saab Turbos use the Bosch PN0 280 142 103. You might also consider Bosch PN 0 280 142 110(Saab dealer PN 4441895 - called a “bypass valve” or “compressor over-pressure valve”), which offers a higher boost threshold. All of these have connections for 1" inlet and outlet hoses. The 0 280 142 103 BOV costs about $37. In Canada, you order Saab part number 30544792, for about $75Cdn.

A well-engineered turbocharger set-up needs both a wastegate and a blow-off valve if high boost levels will be used.
http://www.megasquirt.info/index.html

Reaper Kustoms
27-01-2006, 19:29
nu ben ik helemaal de weg kwijt... wat is het verschil dan tussen waste gate en blow of?

vwfreaks.nl
27-01-2006, 19:46
Lees dit eens door:
http://www.megasquirt.info/v22manual/mturbo.htm

Kort gezegd:

Een wastegate zorgt ervoor dat wanneer je turbo z'n "maximaal toegestane boost" levert er uitlaatgas voorbij de turbo wordt geleid zodat de turbo niet nog eens harder gaat draaien en nog meer boost gaat leveren...

---

Een blow off valve zorgt ervoor dat wanneer plots jij je gas loslaat (de gasklep sluit) en de compressor nog snelheid heeft en dus nog druk levert, de druk in de compressor niet te veel oploopt...

Reaper Kustoms
27-01-2006, 19:48
zijn bypass-, waste-, dump- en blow off valve niet gewoon synoniemen?

Reaper Kustoms
27-01-2006, 19:50
heb ik dan ook een wastegate nodig bij een compressor? waar plaats je die dan? komt daar ook electronica aan te pas?

vwfreaks.nl
27-01-2006, 20:21
Bij een compressor heb je geen wastegate nodig omdat je niks met je uitlaatgassen te maken hebt...

Hier nog wat meer info over de werking van een blow-off valve bij een turbo...

Die dumpvalve of blowoff-valve heeft een iets andere functie.. Zodra jij van je gas gaat, wordt in de carburateurs/throttlebodies een gasschuif/vlinderklep gesloten. Die klep houdt dus alle lucht richting motorblok tegen.. maar de turbo draait vrolijk door. Er wordt dus in het inlaattraject nog (veel) druk opgebouwd. Die druk kan nergens heen en door het extreem snelle opbouwen van druk zal de turbo heel snel stil komen te vallen. Dit wil je niet want dat is erg slecht voor de lagers van dat ding. In extreme gevallen kan het compressorwiel van de turbo zelfs uit elkaar spatten.

Daarnaast zorg je er ook voor dat de turbo blijft draaien zodat je heel snel weer turbodruk hebt als je na het gas dicht gooien meteen weer gas geeft (bijvoorbeeld bij schakelen). Maar dat helpt je in een bocht niet echt.

Een dumpvalve werkt heel simpel, die 'kijkt' gewoon of de luchtinlaat tussen je carburateurs/throttlebodies en je motorblok vacuum gezogen wordt. Op dat moment wordt de klep van de dumpvalve geopend en kan de lucht tussen de turbo en de carburateurs ontsnappen. Dit is ook het sissende geluid oftewel de 'PSSSSTTTTT' die je hoort als je het gas dicht gooit om te schakelen bijvoorbeeld. Pas als je weer gas geeft (of je motor uitzet) gaan de gaskleppen van de carburateurs weer open en wordt het vacuum achter die gaskleppen opgeheven. De dumpvalve 'ziet' dat en sluit zich, waardoor de druk in het inlaattraject weer kan worden opgebouwd.

Als je met een turbo-motor (of turbo-auto.. maar dan heb je twee of vier hele brede wielen om het vermogen over te verdelen) gas geeft en er wordt druk opgebouwd dan ga je opeens heel hard vooruit (krijg je een schop in je kont). Dat is niet grappig als in een bocht zit nee. Het is nog linker, want doordat de turbo tijd nodig heeft om druk op te bouwen krijg je een vertragingseffect. Dus wat gebeurt er als je in de bocht wat gas bijgeeft.. niets.. dus je denkt.. hmmm.. meer gas.. nog niets.. nog wat meer gas.. en dan opeens.. BAM.. vermogen. Niet grappig als je nog scheef hangt. Nou zijn de meeste commerciele turbo's op auto's zo afgesteld dat die vertraging of turbolag nog wel wat meevalt (gewoon om de auto rijbaar te houden voor jan modaal), maar als je zelf een turbo op een motor gaat bouwen kun je best voor veel turbolag komen te staan.

vwfreaks.nl
27-01-2006, 20:37
Lees deze discussie ook een door...
is wel op een motorforum maar dat boeit niet...

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/117372/1

Reaper Kustoms
27-01-2006, 22:28
super info allemaal

ben al langzaam rond het kijken voor een valve.

als ik een tweede handse koop: waaraan kan ik zien dat hij gaar is? of gaan die dingen niet zo snel kapot?

conus
23-11-2009, 16:52
een dump valve werkt op de onderdruk van je inlaat spruitstuk, dus het maakt niet uit waar de slang wordt aangesloten zolang het maar achter je gasklep is!
en de wastgate bij een turbo laat overtollige uitlaatgassen gaan omdat anders de druk veel te hoog zal worden!
dump valve en pop off zijn idd synonim, wasgate is alleen bij turbo's

maartenunplukt
23-11-2009, 17:08
Ik denk ook best dat ie dat 4 jaar na dato nog nuttige informatie vind.

bivw 16vg60
23-11-2009, 21:20
Ik denk ook best dat ie dat 4 jaar na dato nog nuttige informatie vind.



haha ja idd

De Limburger
25-11-2009, 00:51
Ik vraag me af hoe sommige mensen nog op zulke topic's kunnen reageren laat staan zulke oude topic's te vinden hahaha.
Gr Ronnie

Hight
25-11-2009, 18:36
en toch blijft iedereen weer reageren...